czy to mozliwe
1 | Data: Luty 12 2007 22:58:37 |
Temat: czy to mozliwe | |
Autor: bartek | witam 2 |
Data: Luty 12 2007 17:00:55 | Temat: Re: czy to mozliwe | Autor: Pete |
czy to mozlwie aby w zakresie tych obrotow bylo najmniejsze spalanie ?tak To jest najwyższa sprawność, co nie oznacza, że jest to najmniejsze spalanie. Pete 3 |
Data: Luty 12 2007 23:05:03 | Temat: Re: czy to mozliwe | Autor: bartek | oki 4 |
Data: Luty 13 2007 08:03:23 | Temat: Re: czy to mozliwe | Autor: pablos | Użytkownik "Pete" napisał w wiadomości
Najmniejsze spalanie bdzie i tak przy najniższych obratach. 5 |
Data: Luty 13 2007 10:21:36 | Temat: Re: czy to mozliwe | Autor: Boombastic | Najmniejsze spalanie bdzie i tak przy najniższych obratach. Bzdura. Jednostkowe może tak, ale nie na 100 km. 6 |
Data: Luty 13 2007 20:12:42 | Temat: Re: czy to mozliwe | Autor: pablos | Użytkownik "Boombastic" napisał w Najmniejsze spalanie bdzie i tak przy najniższych obratach. Mnie na studiach tak uczą "Średniej wielkości samochód z silnikiem o pojemności 1,6 l może okazać się wyjątkowo ekonomiczny, jeśli umiemy nim jeździć oszczędnie. Dzięki właściwej technice jazdy można zmniejszyć zużcie paliwa Pokazali to w swoich badaniach pracownicy Politechniki Opolskiej, Wacław Hepner i Ireneusz Hetmańczyk. Według nich jeździć ekonomicznie, to jeździć płynnie. Nie ma sensu rozpędzać auta i natychmiast hamować. Jednak ruszać należy w miarę dynamicznie, na pół gazu - w przeciwnym wypadku auto ślamazarnie toczy się na pierwszym biegu, przy którym zużycie paliwa jest najwyższe. Wóz z silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 l w trakcie przyspieszania na pierwszym biegu może spalić nawet 100 l na 100 km, a 2-litrowy diesel około 30 l. Silniki benzynowe mogą pracować nawet na niskich obrotach poniżej 1000 obr./min, nowoczesne diesle wymagają wyższych, szczególnie przy ruszaniu. Należy używać jak najwyższych biegów. Hepner i Hetmańczyk wyliczyli, że auto jadące z prędkością 45 km/h na piątym biegu zużywa 3,9 l/100 km, a przy tej samej prędkości na biegu trzecim - 5,1 l/100 km. Na biegu pierwszym spala aż 13,5 l. Dlatego radzą: szybko wrzucać jak najwyższe biegi. Trzeci przy 30 km/h, czwarty przy 40 km/h, a piąty przy 50 km/h. Naturalnie nie wolno dławić silnika, jeżeli zaczyna szarpać, bieg należy zredukować. Trzeba przy tym unikać wysokich obrotów: przy maksymalnym otwarciu przepustnicy maksymalny moment obrotowy pojawia się przy 3600 obr./min, natomiast przy przepustnicy otwartej w połowie, silnik osiąga maksymalny moment przy ok. 2000 obr./min. W jeździe ekonomicznej nie ma więc sensu "piłować" silnika na wysokich obrotach. Dojeżdżając np. do skrzyżowań, pojazd może swobodnie toczyć się na luzie. Pracujący na biegu jałowym silnik o pojemności do 2 l spala ok. 1 l/100 km. Niby niedużo, ale można i w tym momencie zaoszczędzić. Wystarczy hamować silnikiem, gdy samochód ma włączony bieg. Wtedy w silnikach z wtryskiem zużycie paliwa spada do zera. Dopiero gdy obroty silnika spadają poniżej 1000 obr./min, pojawia się dawkowanie paliwa. Wystarczy zawczasu zredukować bieg, by nadal hamować silnikiem i jednocześnie oszczędzać paliwo. " Cztery zasady oszczędnej jazdy 1. Jechać płynnie i obserwować otoczenie, by nie być zmuszonym do nagłego hamowania 2. Jak najszybciej włączać wyższy bieg 3. Ruszać na pół gazu 4. Hamować silnikiem 7 |
Data: Luty 13 2007 20:20:28 | Temat: Re: czy to mozliwe | Autor: Przemak | przy maksymalnym otwarciu przepustnicy maksymalny moment obrotowy pojawia się przy 3600 obr./min, natomiast przy przepustnicy otwartej w połowie, silnik osiąga maksymalny moment przy ok. 2000 obr./min. Eeee... tego nie rozumiem zupelnie... serio. -- Przemek. http://www.mmstudio.com.pl 8 |
Data: Luty 14 2007 10:55:33 | Temat: Re: czy to mozliwe | Autor: Tomasz Pyra | Przemak > napisał(a): przy maksymalnym otwarciu przepustnicy maksymalny moment obrotowy pojawia się przy 3600 obr./min, natomiast przy przepustnicy otwartej w połowie, silnik osiąga maksymalny moment przy ok. 2000 obr./min. Charakterystyka momentu jest różna w zależności od tego jak mocno wciśniesz gaz. Im przepustnica bardziej zamknięta tym bardziej spadają osiągi przy wysokich obrotach (bo zapotrzebowanie na powietrze tam jest największe). Przy przymkniętej przepustnicy opory ssania stają się tak duże że silnik nawet nie będzie w stanie się rozpędzić do maksymalnych obrotów bez obciążenia. A przy niskich obrotach w zasadzie niezależnie czy wciśniesz gaz do połowy czy do końca ilość powietrza będzie taka sama. 9 |
Data: Luty 14 2007 12:40:22 | Temat: Re: czy to mozliwe | Autor: J.F. | On Tue, 13 Feb 2007 20:20:28 +0100, Przemak przy maksymalnym otwarciu Mierza zaleznosc M(n). O ile czesto spotykane wykresy maja maksimum dosc wysoko, to sa one zdjete przy pelnym otwarciu przepustnicy. Przy otwarciu polowicznym wykres jest inny i maksimum tez inne. Ale w kwestii sprawnosci to lepiej obejrzec to [bylo] http://www081.thinkquest.dk/physics1.htm J. 10 |
Data: Luty 14 2007 10:57:35 | Temat: Re: czy to mozliwe | Autor: Tomasz Pyra | pablos napisał(a): Silniki benzynowe mogą pracować nawet na niskich obrotach poniżej 1000 obr./min, Co chyba z lekka przegięli. Poniżej 1000rpm (da mojego samochodu do jakie 35km/h na V biegu) to już silnik będzie się dusił. 11 |
Data: Luty 14 2007 21:22:10 | Temat: Re: czy to mozliwe | Autor: blackbird | Co chyba z lekka przegięli. Oni radza jezdzic na piatce dopiero od 50 km/h. BTW: Sprytna manipulacja... Na III biegu spali AZ 5,1 a na V 3,9 (szkoda, ze nie: "jedyne 3,99 netto"). Jakos zapomnialo im sie napisac, ze na IV biegu powinien spalic 4,1-4,2 i palic bardziej "stabilnie", czyli spalanie nie wzrosnie nagle do 15 litrow z powodu wiatru lub wzniesienia, ktorego kierowca nie widzi. 12 |
Data: Luty 14 2007 21:15:38 | Temat: Re: czy to mozliwe | Autor: Kroket | Użytkownik "pablos" napisał w wiadomości Dlatego radzą: szybko wrzucać jak najwyższe biegi. Trzeci przy 30 km/h, Super. Tylko po co? Ile km przejechano badanym silnikiem? 10tys? 100tys? Czy zbadano wplyw takiej jazdy na stan silnika? Przeciez przy takich predkosciach obrotowych z panewek leca wiory. Pozdr. Filip -- > 0% < ORANJE 13 |
Data: Luty 14 2007 21:46:30 | Temat: Re: czy to mozliwe | Autor: blackbird | Super. Tylko po co? Ile km przejechano badanym silnikiem? 10tys? 100tys? Instrukcja obslugi samochodu osobowego Ford Focus, dla odmiany z silnikiem benzynowym 2.0, podaje nastepujace minimalne predkosci na IV i V biegu. Odpowiednio 42 km/h i 53 km/h. Minimalne predkosci czyli predkosci od ktorych mozna juz przyspieszac bez szkody dla silnika. Tak twierdzi producent. W tescie spalania w ruchu miejskim biegi zmienia sie bardzo podobnie (III chyba od 32 km/h). Czy zbadano wplyw takiej jazdy na stan silnika? Przeciez przy takich Podali predkosci przy ktorych przecietny nowoczesny silnik o pojemnosci 1.6 pracuje przy 1500 rpm. Do utrzymania stalej predkosci w zupelnosci wystarczy. Silnik sie od tego nie "rozpadnie" pod warunkiem, ze nie bedzie wtedy deptany. Jasne, ze taka jazda nie ma sensu. To taka akademicka utopia i tak nalezy to traktowac. Jesli masz watpliwosci to zwroc uwage jak A/T zmienia biegi i przy jakich obrotach utrzymuje stala predkosc jesli silnik ma odpowiedni zapas mocy, wystarczy przejechac sie popularna Omega MV6, a jeszcze lepiej jakies V8. To wlasnie duze silniki pracujace podczas normalnej jazdy na bardzo niskich obrotach osiagaja zdumiewajace przebiegi. Te silniki pracuja wlasnie na niskich obrotach przy niewielkim obciazeniu, ale do utrzymania stalej predkosci 50 km/h przy 1500 rpm nadaje sie tez zwykly 1.6. Zeby jednak taka technika jazdy miala sens czyli pozwalala cokolwiek zaoszczedzic i nie zarznela silnika nalezaloby przed kazdym mocniejszym dotknieciem gazu redukowac bieg co jest w praktyce niewykonalne. Jesli nawet ktos uparlby sie jezdzic w ten sposob to pieniadze zaoszczedzone na paliwie wyda na czestsza wymiane klockow (brak hamowania silnikiem) lub sprzegla i skrzyni biegow. 14 |
Data: Luty 15 2007 20:39:16 | Temat: Re: czy to mozliwe | Autor: Kroket | Użytkownik "blackbird" napisał w wiadomości Jesli masz watpliwosci to zwroc uwage jak A/T zmienia biegi i przy jakich Konstrukcje silnikow znam z opowiesci ale wydaje mi sie, ze nacisk jednostkowy na wal jest mniejszy przy wiekszej liczbie cylindrow. I stad pewnie wieksze przebiegi. Natomiast ludzie mowia, ze latwiej jest zaprojektowac dobry silnik wysokoobrotowy wlasnie z uwagi na nizszy moment dostepny przy niskich obrotach. Pozdr. Filip -- > 0% < ORANJE 15 |
Data: Luty 15 2007 20:43:14 | Temat: Re: czy to mozliwe | Autor: pablos | Użytkownik "blackbird" napisał w wiadomości cokolwiek zaoszczedzic i nie zarznela silnika nalezaloby przed kazdym Tutaj przykladem moze byc skrzynia SVT (bezstopniowa) , w ktorej da sie tak jedzic. 16 |
Data: Luty 15 2007 20:37:15 | Temat: Re: czy to mozliwe | Autor: pablos | Użytkownik "Kroket" napisał w wiadomości Użytkownik "pablos" napisał w wiadomościTaka jazda byla stostowana do konkursu "Zielony kierowca" organizowanego na opolszczyznie, chodzilu tutaj aby spalic jak najmniej paliwa na danej trasie, samochod udostepniala firma Renault, Wyniki byly zaskakujace:) Czy zbadano wplyw takiej jazdy na stan silnika? Przeciez przy takichJeden z autorow tego tekstu jezdzi zagazowanym Mondeo 1,8 i twierdzi ze po przejechaniu 150tys jest wszyko ok. 17 |
Data: Luty 14 2007 12:35:45 | Temat: Re: czy to mozliwe | Autor: J.F. | On Tue, 13 Feb 2007 10:21:36 +0100, Boombastic wrote: Najmniejsze spalanie bdzie i tak przy najniższych obratach. Chyba wlasnie odwrotnie. Jednostkowe [sprawnosc] raczej nie, ale na km ma szanse. Niskie obroty to i niskie opory .. J. 18 |
Data: Luty 12 2007 23:34:59 | Temat: Re: czy to mozliwe | Autor: Tomasz Pyra | bartek napisał(a): witam To gdzie przecinają się linie jest zupełnie bez znaczenia i zależy od swobodnego dobrania jednostek na skali mocy i momentu. Równie dobrze można jednostki dobrać tak że nigdzie się nie przetną, a wykres momentu będzie pod wykresem mocy (często tak się robi). |