W dniu 2016-05-08 o 22:47, ToMasz pisze:
ogl±dam sobie program "jak to jest zrobione" i widze jak siê
digitalizuje ta¶my filmowe. ka¿da klatka z ta¶my ma robion±
fotkê - oczywista sprawa. ale ta fotka jest robiona 3 razy,
w ró¿nych kolorach. ja co¶ takiego kombinowa³em na pocz±tku
lat 90si±tych (dla udowodnienia ¿e siê da), ale dlaczego
teraz tak jest to robione?
Powodów mo¿e byæ kilka. Zwyk³y aparat fotograficzny ma przed
matryc± ¶wiat³oczu³± mozaikê filtrów barwnych. Pozwala to
uzyskaæ barwny obraz, ale ka¿dy piksel zbiera informacjê
o tylko jednym kolorze. Potem jest to u¶redniane. Tutaj
lepiej mieæ pe³n± informacjê o ka¿dym pikselu. Jednym
ze sposobów jest w³a¶nie wykonanie co najmniej trzech zdjêæ
monochromatycznych, przy o¶wietlaniu orygina³u kolejnymi
barwami.
Takie podej¶cie daje te¿ mo¿liwo¶æ dostosowania u¿ytych barw
do w³a¶ciwo¶ci skanowanego filmu. Mo¿e okazaæ siê, ¿e u¿ycie
nieco innych odcieni ni¿ standardowe RGB da lepszy efekt.
Ewentualnie mo¿na wykonaæ skan w wiêcej ni¿ trzech barwach
u¿ywaj±c filtrów o w±skiej charakterystyce. Da to mo¿liwo¶æ
dok³adniejszego wyznaczenia w³a¶ciwych kolorów.
Ciekawy jest te¿ sposób radzenia sobie z rysami. Zwykle jest to
robione programowo na gotowym skanie (ale oczywi¶cie trudno
wtedy ustaliæ, co jest rys±, a co tre¶ci± obrazu) albo na skanie
wraz z dodatkowym obrazem samych rys - uzyskiwanym przez
dodatkowe skanowanie. Na stronach Filmoteki Narodowej pisz±
o skanowaniu na mokro. Film do skanowania zalewany jest p³ynem,
który wype³nia wszystkie rysy. P³yn powinien mieæ taki wspó³czynnik
za³amania ¶wiat³a, jak ta¶ma filmowa. Rysy wtedy staj± siê
ca³kowicie niewidoczne i mo¿na uzyskaæ "idealny" obraz bez
konieczno¶ci cyfrowego usuwania rys. Nie wiem, jak wp³ywa to
na same ta¶my filmowe - pewnie trzeba je dok³adnie suszyæ.
P.
5 |
Data: Maj 16 2016 18:42:42 |
Temat: Re: [OT] digtalizacja taśmy filmowej - jak to jest zrobione |
Autor: Sebastian Biały |
On 2016-05-08 22:47, ToMasz wrote:
digitalizuje ta¶my filmowe. ka¿da klatka z ta¶my ma robion± fotkê -
Temat poboczny, ale warto poczytaæ o metodzie odzysku koloru z czarno-bia³ych nagrañ:
https://en.wikipedia.org/wiki/Chroma_dots
oczywista sprawa. ale ta fotka jest robiona 3 razy, w ró¿nych kolorach.
Unika siê tak w starych skanerach przemieszczenia elementu ¶wiat³oczu³ego wzglêdem obiektu. Skanery o¶wietlaj±ce naprzemiennie RGB nie maj± artefaktów w postaci przebarwieñ na krawêdziach. Byæ mo¿e dlatego uzywaj± tej metody.
|