efekt "gaźnikowy"
1 | Data: Marzec 05 2013 21:21:44 |
Temat: efekt "gaźnikowy" | |
Autor: identyfikator: 20040501 | znalazłem kiedyś stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno i nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć... 2 |
Data: Marzec 05 2013 22:39:45 | Temat: Re: efekt "gaźnikowy" | Autor: Nex@pl | W dniu 2013-03-05 21:21, identyfikator: 20040501 pisze: znalazłem kiedyś stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było Niewyregulowana mieszanka? Sprawdź CO. 3 |
Data: Marzec 05 2013 23:19:17 | Temat: Re: efekt "gaźnikowy" | Autor: Jarek |
znalazłem kiedyś stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno i Pompka przyspieszająca. 4 |
Data: Marzec 05 2013 23:32:45 | Temat: Re: efekt "gaźnikowy" | Autor: Lewis | W dniu 2013-03-05 23:19, Jarek pisze:
W samochodzie z wtryskiem? Obstawiam że lambda mu wariuje... -- Pozdrawiam Lewis 5 |
Data: Marzec 06 2013 00:13:46 | Temat: Re: efekt "gaźnikowy" | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Tue, 5 Mar 2013 21:21:44 +0100, identyfikator: 20040501 napisał(a): znalazłem kiedyś stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno i Nie ma to zapewne nic wspólnego z gaźnikami. Silniki z elektronicznym wtryskiem podczas pracy w stałych warunkach działają w pętli zamkniętej, sterowane sygnałami z sondy lambda. W chwili gwałtowego naciśnięcia gazu ECU na podstawie TPS zmienia tryb pracy na pętlę otwartą gdzie ilość paliwa dawkowana jest w oparciu o czujniki MAP/MAF i IAT. I tu szukałbym przyczyn - w którymś z tych czujników, albo np. lewym powietrzu. Do tego do sprawdzenia ciśnienie na listwie wtryskowej - przyczyną może być niewydolna pompa paliwa i spadek ciśnienia na listwie w sytuacji dużego zapotrzebowania na paliwo. 6 |
Data: Marzec 06 2013 00:16:33 | Temat: Re: efekt "gaźnikowy" | Autor: Lewis | W dniu 2013-03-06 00:13, Tomasz Pyra pisze: Dnia Tue, 5 Mar 2013 21:21:44 +0100, identyfikator: 20040501 napisał(a):Jest jeszcze coś takiego jak czas przejścia w open loop i wartość MAP/MAF która musi zostać przekroczona aby wejść w OL. -- Pozdrawiam Lewis 7 |
Data: Marzec 06 2013 00:42:09 | Temat: Re: efekt "gaźnikowy" | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Wed, 06 Mar 2013 00:16:33 +0100, Lewis napisał(a): W dniu 2013-03-06 00:13, Tomasz Pyra pisze: To powinno nastąpić od razu na podstawie sygnału z TPS - w sumie głównie po to ten czujnik. Natomiast być może problem jest taki że ECU trybu z jakiś przczyn nie zmienia i stąd zamulanie silnika, po przepustnica otwarta, a dawka paliwa idzie po staremu. Ale trudno cokolwiek diagnozować na podstawie szklanej kuli. Samochód trzeba podłączyć albo do komputera, albo do odpowiednich czujników zewnętrznych (albo jedno i drugie) i kumaty diagnosta szybko znajdzie o co chodzi. 8 |
Data: Marzec 06 2013 09:35:23 | Temat: Re: efekt "gaźnikowy" | Autor: BartekK | W dniu 2013-03-05 21:21, identyfikator: 20040501 pisze: chodzi o efekt duszenia siÄ silnika podczas gwałtownego wciĹniÄcia gazu,Bierze siÄ z zasady pracy gaźnika. PrzepływajÄ ce powietrze przez gaźnik "zabiera" ze sobÄ rozpylone paliwo. Iloć rozpylonego paliwa zależy tylko i wyłÄ cznie od iloĹci przepływajÄ cego powietrza. Gdy otworzysz przepustnicÄ - nic siÄ nie dzieje wiÄcej, silnik ma nadal takÄ samÄ pojemnoć i prÄdkoć obrotowÄ , wiÄc "ciÄ gnie" powietrza tyle samo. Mieszanka paliwo/powietrze jest ustawiana na gaźniku "trochÄ za bogata" tak by takÄ sytuacjÄ korygowaÄ. WiÄc silnik dostaje "trochÄ" wiÄcej mieszanki niż przed otwarciem przepustnicy, i zaczyna siÄ rozpÄdzaÄ, zwiÄkszajÄ c obroty i zwiÄkszajÄ c przepływ powietrza przez gaźnik, a tym samym też "zabierajÄ c" wiÄcej paliwa. Ale gdy zbyt gwałtownie naciĹniemy gaz, przy zbyt niskich obrotach - możemy zrobiÄ zbyt ubogÄ mieszankÄ (naddatek paliwa nie skompensuje całkowicie otwartej przepustnicy) i praktycznie zdusimy silnik. Aby silnik "lepiej reagował na gaz" dawało siÄ wiÄkszÄ dyszÄ paliwowÄ , tak by "naddatek" paliwa był wiÄkszy, wiÄc mocniej można było wcisnÄ Ä gaz bez dławienia silnika... To zjawisko wystÄpuje tylko w prostych gaźnikach (np maluch), bo wszystkie sensowniejsze konstrukcje sÄ wyposażone w tzw. pompkÄ przyspieszacza - gdy gwałtownie naciska siÄ gaz i otwiera przepustnicÄ, jest wtryskiwana dodatkowa dawka paliwa przez coĹ działajÄ cego jak strzykawka. Każde szybkie wciĹniÄcie gazu ("pompowanie" pedałem gazu) powoduje wstrzykniÄcie kolejnej dawki, i dlatego łatwo "zalaÄ" taki silnik, gdy ma problemy by odpaliÄ a my pedałujemy bez opamiÄtania... Jak już inni napisali - w aucie z wtryskiem, nawet monowtryskiem - nie ma to żadnego zwiÄ zku, to zupełnie inna zasada działania, i podobny efekt wywołujÄ inne awarie. -- | Bartłomiej Kuźniewski | GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 9 |
Data: Marzec 06 2013 10:12:37 | Temat: Re: efekt "gaźnikowy" | Autor: Jakub Witkowski | W dniu 2013-03-06 09:35, BartekK pisze: 10 |
Data: Marzec 06 2013 10:34:06 | Temat: Re: efekt "gaźnikowy" | Autor: J.F | Użytkownik "Jakub Witkowski" napisał w wiadomoĹci Mieszanka paliwo/powietrze jest ustawiana na gaźniku "trochÄ za bogata" tak by takÄ sytuacjÄ korygowaÄ. WiÄc silnik dostaje "trochÄ" wiÄcej mieszanki niż przed otwarciem przepustnicy, i zaczyna siÄ rozpÄdzaÄcałkowicie błÄdny opis, wynikajÄ cy z niezrozumienia tego, co wyżej... Tak jest. Tym niemniej ... po wdepnieciu pedalu widac mieszanka jest zbyt uboga, bo wiele gaznikow mialo "pompke przyspieszania", ktora podawala dodatkowa porcje paliwa w czasie wciskania pedalu (tzn poki coraz glebiej wciskalismy). J. 11 |
Data: Marzec 06 2013 13:46:56 | Temat: Re: efekt "gaźnikowy" | Autor: Jakub Witkowski | W dniu 2013-03-06 10:34, J.F pisze: Użytkownik "Jakub Witkowski" napisał w wiadomoĹci Zgadza siÄ ale tłumaczÄ to zjawisko nieco inaczej: "Podczas pracy silnika na biegu jałowym w rurze ssÄ cej panuje doć duże podciĹnienie dochodzÄ ce do 300 mm słupa rtÄci. WoÂbec tak niskiego ciĹnienia benzyna bardzo szybko paruje i nie wykazuje skłonnoĹci do skraplania siÄ na Ĺciankach rury ssÄ cej. Jeżeli jednak nagle otworzy siÄ przepustnicÄ gaźnika (odsłoni cały przekrój przeloÂtowy), ciĹnienie powietrza w gardzieli zbliża siÄ do ciĹnienia atmosfeÂrycznego (podciĹnienie zanika), co utrudnia odparowanie benzyny. JednoczeĹnie wydajnoć rozpylaczy zwiÄksza siÄ stosunkowo powoli, wskutek czego przez krótki okres do cylindrów napływa mieszanka zawierajÄ ca zbyt mało paliwa. Ponadto obniżenie siÄ temperatury mieÂszanki, wskutek napływu dużych iloĹci zimnego powietrza po gwałtowÂnym uchyleniu przepustnicy, powoduje znaczne pogorszenie siÄ jakoĹci mieszanki. WystÄpowanie tych zjawisk w chwilach nagłego otwarcia przepustÂnicy powoduje dławienie siÄ pracujÄ cego silnika" http://afk.com.pl/?nieprawidlowa-regulacja-pompki-przyspieszajacej,357 Z tego pewne moje wÄ tpliwoĹci budzi owa "wydajnoć rozpylaczy" która "zwiÄksza siÄ stosunkowo powoli", no bo niby czemu: dysza, podciĹnienie, Bernoulli; gdzie to opóźnienie? Ale reszta brzmi rozsÄ dnie, zwłaszcza na zimnym silniku, i to by siÄ zgadzało. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogÄ byÄ niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadaÄ w czÄĹci gts /kropka/ pl | lub całoĹci poglÄ dom ich Autora. 12 |
Data: Marzec 06 2013 11:17:06 | Temat: Re: efekt "gaźnikowy" | Autor: BartekK | W dniu 2013-03-06 10:12, Jakub Witkowski pisze: > Gdy otworzysz przepustnicÄ - nic siÄ nie dzieje wiÄcej, silnik maDziÄkujÄ za skorygowanie :) Przy *tej samej prÄdkoĹci obotowej*, przy w pełni otwartej przepustnicyCo jednak nie zmienia faktu, że jest tak, że mieszanka jest (byłaby) zbyt uboga przy przyspieszaniu, bo jest dobierana do jakichĹ przepływów Ĺrednich, i jest ta sytuacja ratowana podciĹnienowym cofaniem zapłonu (ratowaniem siÄ przed spalaniem stukowym na zbyt ubogiej mieszance) oraz pompkÄ przyspieszacza (wzbogacenie mieszanki, ale kiepskie, bo słabo przetworzone paliwo z cieczy w emulsjÄ/opary) -- | Bartłomiej Kuźniewski | GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 13 |
Data: Marzec 06 2013 13:13:57 | Temat: Re: efekt "gaźnikowy" | Autor: J.F | Użytkownik "BartekK" napisał w wiadomoĹci [...]Przy *tej samej prÄdkoĹci obotowej*, przy w pełni otwartej przepustnicy Co jednak nie zmienia faktu, że jest tak, że mieszanka jest (byłaby) zbyt uboga przy przyspieszaniu, bo jest dobierana do jakichĹ przepływów Ĺrednich, Teoretycznie gaznik dawkuje dobrze w calym zakresie przeplywow. Praktyka moze byc rozna, ale sie przynajmniej stara. i jest ta sytuacja ratowana podciĹnienowym cofaniem zapłonu (ratowaniem siÄ przed spalaniem stukowym na zbyt ubogiej mieszance) Hm, nie wiem czy dobrze. Cos mi sie kojarzy ze przyspieszenie zaplonu jest podcisnieniowo regulowane bo przy niskim napelnieniu spalanie wolno sie rozwija. I te regulacja dziala caly czas - tzn jak wcisniesz pedal to podcisnienie w kolektorze spada, po czym w miare jak silnik nabiera obrotow - rosnie, ale na ile rosnie, to zalezy od glebokosci wcisniecia i otwarcia przepustnicy. Jak jest pedal w podlodze, to podcisnienie jest male. oraz pompkÄ przyspieszacza (wzbogacenie mieszanki, ale kiepskie, bo słabo przetworzone paliwo z cieczy w emulsjÄ/opary) To przede wszystkim jest chwilowe - poki noga idzie w dol. Jak trzymasz pedal rowno wcisniety, to dodatkowego paliwa nie ma. J. 14 |
Data: Marzec 06 2013 13:52:34 | Temat: Re: efekt "gaźnikowy" | Autor: Jakub Witkowski | W dniu 2013-03-06 13:13, J.F pisze: 15 |
Data: Marzec 15 2013 03:12:49 | Temat: Re: efekt "gaźnikowy" | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Tue, 5 Mar 2013 21:21:44 +0100, identyfikator: 20040501 napisał(a): chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu, Z tego, że benzyna ma masę. samochody z fabryki tego objawu nie mają, więc podejrzewam problem jest Dodac pompke przyśpieszajacą. ostatnio znalazłem przypadek w którym efekt "gaźnikowy" pojawiał się w To zupełnie inne przyczyny. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Kęszyca Leśna _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ |
Re: efekt "gaźnikowy"

