efekt "ga¼nikowy"
1 | Data: Marzec 05 2013 21:21:44 |
Temat: efekt "ga¼nikowy" | |
Autor: identyfikator: 20040501 | znalaz³em kiedy¶ stronê na któej by³o to ³adnie opisane, ale to by³o dawno i nie pamiêtam ju¿ nic... a trzeba sobie przypomnieæ... 2 |
Data: Marzec 05 2013 22:39:45 | Temat: Re: efekt "ga¼nikowy" | Autor: Nex@pl | W dniu 2013-03-05 21:21, identyfikator: 20040501 pisze: znalaz³em kiedy¶ stronê na któej by³o to ³adnie opisane, ale to by³o Niewyregulowana mieszanka? Sprawd¼ CO. 3 |
Data: Marzec 05 2013 23:19:17 | Temat: Re: efekt "ga¼nikowy" | Autor: Jarek |
znalaz³em kiedy¶ stronê na któej by³o to ³adnie opisane, ale to by³o dawno i Pompka przyspieszaj±ca. 4 |
Data: Marzec 05 2013 23:32:45 | Temat: Re: efekt "ga¼nikowy" | Autor: Lewis | W dniu 2013-03-05 23:19, Jarek pisze:
W samochodzie z wtryskiem? Obstawiam ¿e lambda mu wariuje... -- Pozdrawiam Lewis 5 |
Data: Marzec 06 2013 00:13:46 | Temat: Re: efekt "ga¼nikowy" | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Tue, 5 Mar 2013 21:21:44 +0100, identyfikator: 20040501 napisa³(a): znalaz³em kiedy¶ stronê na któej by³o to ³adnie opisane, ale to by³o dawno i Nie ma to zapewne nic wspólnego z ga¼nikami. Silniki z elektronicznym wtryskiem podczas pracy w sta³ych warunkach dzia³aj± w pêtli zamkniêtej, sterowane sygna³ami z sondy lambda. W chwili gwa³towego naci¶niêcia gazu ECU na podstawie TPS zmienia tryb pracy na pêtlê otwart± gdzie ilo¶æ paliwa dawkowana jest w oparciu o czujniki MAP/MAF i IAT. I tu szuka³bym przyczyn - w którym¶ z tych czujników, albo np. lewym powietrzu. Do tego do sprawdzenia ci¶nienie na listwie wtryskowej - przyczyn± mo¿e byæ niewydolna pompa paliwa i spadek ci¶nienia na listwie w sytuacji du¿ego zapotrzebowania na paliwo. 6 |
Data: Marzec 06 2013 00:16:33 | Temat: Re: efekt "ga¼nikowy" | Autor: Lewis | W dniu 2013-03-06 00:13, Tomasz Pyra pisze: Dnia Tue, 5 Mar 2013 21:21:44 +0100, identyfikator: 20040501 napisa³(a):Jest jeszcze co¶ takiego jak czas przej¶cia w open loop i warto¶æ MAP/MAF która musi zostaæ przekroczona aby wej¶æ w OL. -- Pozdrawiam Lewis 7 |
Data: Marzec 06 2013 00:42:09 | Temat: Re: efekt "ga¼nikowy" | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Wed, 06 Mar 2013 00:16:33 +0100, Lewis napisa³(a): W dniu 2013-03-06 00:13, Tomasz Pyra pisze: To powinno nast±piæ od razu na podstawie sygna³u z TPS - w sumie g³ównie po to ten czujnik. Natomiast byæ mo¿e problem jest taki ¿e ECU trybu z jaki¶ przczyn nie zmienia i st±d zamulanie silnika, po przepustnica otwarta, a dawka paliwa idzie po staremu. Ale trudno cokolwiek diagnozowaæ na podstawie szklanej kuli. Samochód trzeba pod³±czyæ albo do komputera, albo do odpowiednich czujników zewnêtrznych (albo jedno i drugie) i kumaty diagnosta szybko znajdzie o co chodzi. 8 |
Data: Marzec 06 2013 09:35:23 | Temat: Re: efekt "ga¼nikowy" | Autor: BartekK | W dniu 2013-03-05 21:21, identyfikator: 20040501 pisze: chodzi o efekt duszenia siÄ™ silnika podczas gwa³townego wciÅ›niÄ™cia gazu,Bierze siÄ™ z zasady pracy ga¼nika. Przep³ywajÄ…ce powietrze przez ga¼nik "zabiera" ze sobÄ… rozpylone paliwo. Iloæ rozpylonego paliwa zale¿y tylko i wy³Ä…cznie od iloÅ›ci przep³ywajÄ…cego powietrza. Gdy otworzysz przepustnicÄ™ - nic siÄ™ nie dzieje wiÄ™cej, silnik ma nadal takÄ… samÄ… pojemnoæ i prÄ™dkoæ obrotowÄ…, wiÄ™c "ciÄ…gnie" powietrza tyle samo. Mieszanka paliwo/powietrze jest ustawiana na ga¼niku "trochÄ™ za bogata" tak by takÄ… sytuacjÄ™ korygować. WiÄ™c silnik dostaje "trochÄ™" wiÄ™cej mieszanki ni¿ przed otwarciem przepustnicy, i zaczyna siÄ™ rozpÄ™dzać, zwiÄ™kszajÄ…c obroty i zwiÄ™kszajÄ…c przep³yw powietrza przez ga¼nik, a tym samym te¿ "zabierajÄ…c" wiÄ™cej paliwa. Ale gdy zbyt gwa³townie naciÅ›niemy gaz, przy zbyt niskich obrotach - mo¿emy zrobić zbyt ubogÄ… mieszankÄ™ (naddatek paliwa nie skompensuje ca³kowicie otwartej przepustnicy) i praktycznie zdusimy silnik. Aby silnik "lepiej reagowa³ na gaz" dawa³o siÄ™ wiÄ™kszÄ… dyszÄ™ paliwowÄ…, tak by "naddatek" paliwa by³ wiÄ™kszy, wiÄ™c mocniej mo¿na by³o wcisnąć gaz bez d³awienia silnika... To zjawisko wystÄ™puje tylko w prostych ga¼nikach (np maluch), bo wszystkie sensowniejsze konstrukcje sÄ… wyposa¿one w tzw. pompkÄ™ przyspieszacza - gdy gwa³townie naciska siÄ™ gaz i otwiera przepustnicÄ™, jest wtryskiwana dodatkowa dawka paliwa przez coÅ› dzia³ajÄ…cego jak strzykawka. Ka¿de szybkie wciÅ›niÄ™cie gazu ("pompowanie" peda³em gazu) powoduje wstrzykniÄ™cie kolejnej dawki, i dlatego ³atwo "zalać" taki silnik, gdy ma problemy by odpalić a my peda³ujemy bez opamiÄ™tania... Jak ju¿ inni napisali - w aucie z wtryskiem, nawet monowtryskiem - nie ma to ¿adnego zwiÄ…zku, to zupe³nie inna zasada dzia³ania, i podobny efekt wywo³ujÄ… inne awarie. -- | Bart³omiej Ku¼niewski | GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 9 |
Data: Marzec 06 2013 10:12:37 | Temat: Re: efekt "ga¼nikowy" | Autor: Jakub Witkowski | W dniu 2013-03-06 09:35, BartekK pisze: 10 |
Data: Marzec 06 2013 10:34:06 | Temat: Re: efekt "ga¼nikowy" | Autor: J.F | U¿ytkownik "Jakub Witkowski" napisa³ w wiadomoÅ›ci Mieszanka paliwo/powietrze jest ustawiana na ga¼niku "trochÄ™ za bogata" tak by takÄ… sytuacjÄ™ korygować. WiÄ™c silnik dostaje "trochÄ™" wiÄ™cej mieszanki ni¿ przed otwarciem przepustnicy, i zaczyna siÄ™ rozpÄ™dzaćca³kowicie b³Ä™dny opis, wynikajÄ…cy z niezrozumienia tego, co wy¿ej... Tak jest. Tym niemniej ... po wdepnieciu pedalu widac mieszanka jest zbyt uboga, bo wiele gaznikow mialo "pompke przyspieszania", ktora podawala dodatkowa porcje paliwa w czasie wciskania pedalu (tzn poki coraz glebiej wciskalismy). J. 11 |
Data: Marzec 06 2013 13:46:56 | Temat: Re: efekt "ga¼nikowy" | Autor: Jakub Witkowski | W dniu 2013-03-06 10:34, J.F pisze: U¿ytkownik "Jakub Witkowski" napisa³ w wiadomoÅ›ci Zgadza siÄ™ ale t³umaczÄ… to zjawisko nieco inaczej: "Podczas pracy silnika na biegu ja³owym w rurze ssÄ…cej panuje doæ du¿e podciÅ›nienie dochodzÄ…ce do 300 mm s³upa rtÄ™ci. WoÂbec tak niskiego ciÅ›nienia benzyna bardzo szybko paruje i nie wykazuje sk³onnoÅ›ci do skraplania siÄ™ na Å›ciankach rury ssÄ…cej. Je¿eli jednak nagle otworzy siÄ™ przepustnicÄ™ ga¼nika (ods³oni ca³y przekrój przeloÂtowy), ciÅ›nienie powietrza w gardzieli zbli¿a siÄ™ do ciÅ›nienia atmosfeÂrycznego (podciÅ›nienie zanika), co utrudnia odparowanie benzyny. JednoczeÅ›nie wydajnoæ rozpylaczy zwiÄ™ksza siÄ™ stosunkowo powoli, wskutek czego przez krótki okres do cylindrów nap³ywa mieszanka zawierajÄ…ca zbyt ma³o paliwa. Ponadto obni¿enie siÄ™ temperatury mieÂszanki, wskutek nap³ywu du¿ych iloÅ›ci zimnego powietrza po gwa³towÂnym uchyleniu przepustnicy, powoduje znaczne pogorszenie siÄ™ jakoÅ›ci mieszanki. WystÄ™powanie tych zjawisk w chwilach nag³ego otwarcia przepustÂnicy powoduje d³awienie siÄ™ pracujÄ…cego silnika" http://afk.com.pl/?nieprawidlowa-regulacja-pompki-przyspieszajacej,357 Z tego pewne moje wÄ…tpliwoÅ›ci budzi owa "wydajnoæ rozpylaczy" która "zwiÄ™ksza siÄ™ stosunkowo powoli", no bo niby czemu: dysza, podciÅ›nienie, Bernoulli; gdzie to opó¼nienie? Ale reszta brzmi rozsÄ…dnie, zw³aszcza na zimnym silniku, i to by siÄ™ zgadza³o. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogÄ… być niepowa¿ne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub ca³oÅ›ci poglÄ…dom ich Autora. 12 |
Data: Marzec 06 2013 11:17:06 | Temat: Re: efekt "ga¼nikowy" | Autor: BartekK | W dniu 2013-03-06 10:12, Jakub Witkowski pisze: > Gdy otworzysz przepustnicÄ™ - nic siÄ™ nie dzieje wiÄ™cej, silnik maDziÄ™kujÄ™ za skorygowanie :) Przy *tej samej prÄ™dkoÅ›ci obotowej*, przy w pe³ni otwartej przepustnicyCo jednak nie zmienia faktu, ¿e jest tak, ¿e mieszanka jest (by³aby) zbyt uboga przy przyspieszaniu, bo jest dobierana do jakichÅ› przep³ywów Å›rednich, i jest ta sytuacja ratowana podciÅ›nienowym cofaniem zap³onu (ratowaniem siÄ™ przed spalaniem stukowym na zbyt ubogiej mieszance) oraz pompkÄ… przyspieszacza (wzbogacenie mieszanki, ale kiepskie, bo s³abo przetworzone paliwo z cieczy w emulsjÄ™/opary) -- | Bart³omiej Ku¼niewski | GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 13 |
Data: Marzec 06 2013 13:13:57 | Temat: Re: efekt "ga¼nikowy" | Autor: J.F | U¿ytkownik "BartekK" napisa³ w wiadomoÅ›ci [...]Przy *tej samej prÄ™dkoÅ›ci obotowej*, przy w pe³ni otwartej przepustnicy Co jednak nie zmienia faktu, ¿e jest tak, ¿e mieszanka jest (by³aby) zbyt uboga przy przyspieszaniu, bo jest dobierana do jakichÅ› przep³ywów Å›rednich, Teoretycznie gaznik dawkuje dobrze w calym zakresie przeplywow. Praktyka moze byc rozna, ale sie przynajmniej stara. i jest ta sytuacja ratowana podciÅ›nienowym cofaniem zap³onu (ratowaniem siÄ™ przed spalaniem stukowym na zbyt ubogiej mieszance) Hm, nie wiem czy dobrze. Cos mi sie kojarzy ze przyspieszenie zaplonu jest podcisnieniowo regulowane bo przy niskim napelnieniu spalanie wolno sie rozwija. I te regulacja dziala caly czas - tzn jak wcisniesz pedal to podcisnienie w kolektorze spada, po czym w miare jak silnik nabiera obrotow - rosnie, ale na ile rosnie, to zalezy od glebokosci wcisniecia i otwarcia przepustnicy. Jak jest pedal w podlodze, to podcisnienie jest male. oraz pompkÄ… przyspieszacza (wzbogacenie mieszanki, ale kiepskie, bo s³abo przetworzone paliwo z cieczy w emulsjÄ™/opary) To przede wszystkim jest chwilowe - poki noga idzie w dol. Jak trzymasz pedal rowno wcisniety, to dodatkowego paliwa nie ma. J. 14 |
Data: Marzec 06 2013 13:52:34 | Temat: Re: efekt "ga¼nikowy" | Autor: Jakub Witkowski | W dniu 2013-03-06 13:13, J.F pisze: 15 |
Data: Marzec 15 2013 03:12:49 | Temat: Re: efekt "ga¼nikowy" | Autor: Adam P³aszczyca | Dnia Tue, 5 Mar 2013 21:21:44 +0100, identyfikator: 20040501 napisa³(a): chodzi o efekt duszenia siê silnika podczas gwa³townego wci¶niêcia gazu, Z tego, ¿e benzyna ma masê. samochody z fabryki tego objawu nie maj±, wiêc podejrzewam problem jest Dodac pompke przy¶pieszajac±. ostatnio znalaz³em przypadek w którym efekt "ga¼nikowy" pojawia³ siê w To zupe³nie inne przyczyny. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ Kêszyca Le¶na 51/9, 66-305 Kêszyca Le¶na _______/ /_ Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ |