luz na kole
1 | Data: Sierpien 12 2011 08:39:10 |
Temat: luz na kole | |
Autor: Andrzej Salamon | Witam 2 |
Data: Sierpien 12 2011 00:50:59 | Temat: Odp: luz na kole | Autor: doktorski | W dniu pi±tek, 12 sierpnia 2011, 08:39:10 UTC+2 u¿ytkownik Andrzej Salamon napisa³: Zastanawiam siê czy walniête ³o¿yska czy mo¿e w innym miejscu tkwiSprawdz czy i jaki jest luz miedzy osia kola a lozyskami. Byc moze os jest juz zuzyta i wymaga wymiany. Lozyska po montazu tez warto sprawdzic chociaz nie podejrzewam zeby przy wlasciwym montazu cos im sie stalo. pzdr, dr 14/525 3 |
Data: Sierpien 12 2011 10:16:30 | Temat: Re: luz na kole | Autor: Andrzej Salamon | U¿ytkownik "doktorski" napisa³ w wiadomo¶ci grup W dniu pi±tek, 12 sierpnia 2011, 08:39:10 UTC+2 u¿ytkownik Andrzej Salamon napisa³: No i tu w³a¶nie rodzi siê pytanie czy o¶ ma z tym luzem co¶ wspólnego. Sprawdzi³em i luz jest ale, dla mnie ten luz nie ma znaczenia choæ mo¿e jestem niedouczony lub co¶ ¼le pojmujê. £o¿ysko wchodzi do piasty (jasne :) ) natomiast do ³o¿yska na wewnêtrzn± bie¿nie wchodzi tulejka dystansowa. Moim zdaniem ³o¿ysko pracuje tylko na styku piasta-tulejki które s± ¶ci¶niête miêdzy lagami. Teoretycznie gdybym ¶cisn±³ lagi w imadle to o¶ka by³aby zbêdna, wydaje mi siê ¿e o¶ka s³u¿y tylko do centrowania ko³a i po³±czenia ko³o/lagi. Naprostujcie mnie je¶li prawiê herezje bo w tych rozwa¿aniach ju¿ siê zamota³em. Andrzej 2009 EXC 300 4 |
Data: Sierpien 12 2011 02:18:01 | Temat: Odp: Re: luz na kole | Autor: doktorski | W dniu pi±tek, 12 sierpnia 2011, 10:16:30 UTC+2 u¿ytkownik Andrzej Salamon napisa³: Moim zdaniem �o�ysko pracuje tylko na styku piasta-tulejki kt�re s�Od poczatku.... Obrecz kola mocowana jest do piasty szprychami. W piascie osadzone sa lozyska. Os kola podparta jest w lozyskach. Tuleje dystansowe wchodzace w uszczelniacze maja za zadanie utrzymac lagi w odpowiedniej odleglosci od piasty/lozysk tak jak wewnetrzna tuleja dystansowa ma za zadanie otrzymywac lozyska w odpowiedniej odleglosci wzgledem siebie. Ja mowie o mozliwym luzie miedzy osia a wewnetrzna bieznia lozysk. Zewnetrzna srednica osi powinna wynosic 26mm czyli (z tolerancja montazowa) tyle ile wewnetrzna srednica lozyska. Pytanie zasadnicze: o jakim luzie mowisz? Poprzecznym czy podluznym wzgledem osi kola? Jezeli o poprzecznym, mierzonym na oponie, to pamietaj, ze 1mm luzu tamze przeklada sie (w mega duzym uproszczeniu!) na 0,1mm luzu os-lozysko. pzdr, dr 14/525 5 |
Data: Sierpien 12 2011 11:55:05 | Temat: Re: Re: luz na kole | Autor: Andrzej Salamon |
W dniu pi±tek, 12 sierpnia 2011, 10:16:30 UTC+2 u¿ytkownik Andrzej Salamon napisa³:Tak W piascie osadzone sa lozyska.Tak Os kola podparta jest w lozyskach.Nie Tuleje dystansowe wchodzace w uszczelniacze maja za zadanie utrzymac lagi w odpowiedniej odleglosci od piasty/lozysk tak jak wewnetrzna tuleja dystansowa ma za zadanie otrzymywac lozyska w odpowiedniej odleglosci wzgledem siebie. w wewnêtrzn± bie¿nie ³o¿yska wchodzi tulejka dystansowa a przez tulejki przechodzi o¶ka. Nie o¶ka pracuje na wewnêtrznej bie¿ni tylko tulejka. Wiec teoretycznie ko³o mia³oby luz tylko przy niedokrêconej nakrêtce g³ównej co wykluczy³em. Ko³o pracuje piasta - ³o¿ysko - tulejka. Ja mowie o mozliwym luzie miedzy osia a wewnetrzna bieznia lozysk. Zewnetrzna srednica osi powinna wynosic 26mm czyli (z tolerancja montazowa) tyle ile wewnetrzna srednica lozyska. Piszê o luzie poprzecznym wzglêdem osi ko³a mierzonym na oponie. ( tzn takim na boki miêdzy lagami :) ) 6 |
Data: Sierpien 12 2011 12:34:41 | Temat: Re: Re: luz na kole | Autor: Hinek |
Popatrz siê na jaki¶ rysunek i jeszcze raz to przeanalizuj. Lozyska sa unieruchomine na osi. Nakretka osi sciaga wszystkie elementy, czyli lozyska i tuleje dystansowe tak ze luz miedzy osia a lozyskami jest nieistotny. Ten luz ma tylko znaczenie montazowe. Nie ma wplywu na luz kola po montazu. Pozdr -- Hinek 7 |
Data: Sierpien 12 2011 13:48:20 | Temat: Re: Re: luz na kole | Autor: OGONek~ | U¿ytkownik "Hinek" napisa³ w wiadomo¶ci
Oczywi¶cie ¿e Doktorek nam tu bajki opowiada :-) Sa przewa¿nie 3 tuleje - 2 zewnetrzne i jedna wewnêtrzna pomiêdzy bie¿niami wewnêtrznymi ³o¿ysk. Jak to wszystko o¶k± ¶ci¶niesz to absolutnie ³o¿yska na o¶cie nie pracuj± :-) Pozdrawiam -- OGONek~ 8 |
Data: Sierpien 12 2011 12:18:03 | Temat: Re: Re: luz na kole | Autor: doktorski | On Friday, August 12, 2011 1:48:20 PM UTC+2, OGONek~ wrote: Oczywi¶cie ¿e Doktorek nam tu bajki opowiada :-)Bo ja wiesz... Male dziecko mam i duzo bajek opowiadam... Sa przewa¿nie 3 tuleje - 2 zewnetrzne i jedna wewnêtrzna pomiêdzy bie¿niamiOk. W takim razie ktory element ukladanki przenosi sily z opony, przez obrecz, szprychy, piaste i lozyska na oske i lagi? pzdr, dr 14/525 9 |
Data: Sierpien 12 2011 22:18:26 | Temat: Re: luz na kole | Autor: zefir | W dniu 12.08.2011 21:18, doktorski pisze: On Friday, August 12, 2011 1:48:20 PM UTC+2, OGONek~ wrote: Si³y sÄ… przenoszone z wewnÄ™trznych bie¿ni ³o¿ysk przez tuleje dystansowe na lagi. OÅ›ka ma zadanie jedynie spinać ca³oæ i nie dopuszczać do nadmiernego przesuniÄ™cia tulei wzglÄ™dem wewnÄ™trznych bie¿ni. Nadmiernego, czy zeÅ›lizgniÄ™cia siÄ™ tulei z bie¿ni. Luz pomiÄ™dzy oÅ›kÄ… a ³o¿yskami nie mo¿e być taki, ¿eby doprowadzi³ do rozszczelnienia simmeringów, czy mo¿e być ca³kiem spory. To wszystko powy¿ej IMHO, bo ze mnie jest mechanik jak z koziej dupy trÄ…bka, ale parÄ™ razy zdarza³o mi siÄ™ wymieniać ³o¿yska w enduro. -- pzdr. zefir 10 |
Data: Sierpien 12 2011 23:28:46 | Temat: Re: luz na kole | Autor: Kuczu | W dniu 2011-08-12 22:18, zefir pisze: Si³y sÄ… przenoszone z wewnÄ™trznych bie¿ni ³o¿ysk przez tuleje dystansowe Sorry ale ROTFL. -- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X 11 |
Data: Sierpien 12 2011 23:58:08 | Temat: Re: luz na kole | Autor: zefir | W dniu 12.08.2011 23:28, Kuczu pisze: W dniu 2011-08-12 22:18, zefir pisze: Ty mi tu nie rotfluj, tylko napisz po ludzku. Z mojego marnego do¶wiadczenia wynika, ¿e pomiêdzy o¶k± a bie¿niami wewnêtrznymi ³o¿ysk zawsze jest luz, nawet z nowymi ³o¿yskami i bez ¶ladów zu¿ycia o¶ki. Po skrêceniu ca³o¶ci ko³o nie ma luzu do momentu zajechania ³o¿ysk, kiedy bie¿nia wewnêtrzna mo¿e siê przekrêcaæ w p³aszczy¼nie wzglêdem bie¿ni zewnêtrznej. O¶ka przenosi si³y pionowe dzia³aj±ce na ko³o, ale je¶li pomiêdzy o¶k± a ³o¿yskiem jest luz, to si³y dzia³aj±ce pod innym k±tem przenoszone s± przez ³o¿yska na tuleje. Nie jest tak? -- pzdr. zefir 12 |
Data: Sierpien 13 2011 08:55:06 | Temat: Re: luz na kole | Autor: Kuczu | W dniu 2011-08-12 23:58, zefir pisze: Ty mi tu nie rotfluj, tylko napisz po ludzku. Z mojego marnego Os w lozyskach kola jest pasowana suwliwie. Oczywiscie ze bedzie to powodowac pewien, zasadniczo minimalny i pomijalny luz pomiedzy lozyskiem i osia. Zwlaszcza ze, zgodnie z zasadami, walek ma zawsze srednice lekko obnizona a lozysko powiekszona wewnetrzna srednice. To sie nazywa pasowanie. Jednak to os przenosi wiekszosc sil i naprezen pomiedzy kolem a zawieszeniem i reszta motocykla. Tuleje sa istotne dla prawidlowej geometrii zawieszenia jednak to na osi spoczywa masa motocykla. Nie rozumiem na czym ma polegac "przekrecanie sie" biezni w plaszczyznie. Prawidlowo dobrane lozysko nigdy nie bedzie mialo nadmiernego luzu pomiedzy bieznia wewnetrzna a prosta i trzymajaca wymiary osia. Do watkotworcy: Jesli kolo wykazuje luz poosiowy oznacza to iz calosc nie zostala prawidlowo zmontowana lub tez lozyska ktore kupiles sa produkcji chinskiej i nie trzymaja absolutnie wymiarow. -- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X 13 |
Data: Sierpien 13 2011 09:56:42 | Temat: Re: luz na kole | Autor: zefir | W dniu 13.08.2011 08:55, Kuczu pisze: W dniu 2011-08-12 23:58, zefir pisze: OK, zakuma³em, dziêki. W³a¶nie co¶ mi chrupie w przednim kole to sobie to jeszcze obadam w trakcie wymiany. -- pzdr. zefir 14 |
Data: Sierpien 13 2011 10:14:53 | Temat: Re: luz na kole | Autor: Kuczu | W dniu 2011-08-13 09:56, zefir pisze:
Chrupanie to czesto objawy zuzytego lozyska. Porzadne lozysko zuzywa sie na styku kulki(rolki) i bieznie. I tam powinien pojawiac sie luz. A suche blokujace sie kulki(rolki) wlasnie lubia sobie chrupac. Moze uszkodzeniu uleglo uszczelnienie i wyplynal smar z lozyska ? -- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X 15 |
Data: Sierpien 12 2011 23:32:39 | Temat: Re: luz na kole | Autor: Kuczu | W dniu 2011-08-12 13:48, OGONek~ pisze: Sa przewa¿nie 3 tuleje - 2 zewnetrzne i jedna wewnÄ™trzna pomiÄ™dzy bie¿niami Wszystkim ktorzy twierdza ze oska sluzy spinaniu lag aby sie nie rozjechaly zycze powodzenia. Sorry ale takich debilizmow to nie czytalem od lat. Generalnie mega ROTFL. -- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X 16 |
Data: Sierpien 13 2011 13:32:46 | Temat: Re: luz na kole | Autor: Hinek | Jesli nakretka osi jest dokrecona luzu miedzy pierscieniem wewnetrznym lozyska a osia nie da sie wyczuc reka - wbrew temu co twierdzi 17 |
Data: Sierpien 12 2011 12:38:03 | Temat: Re: luz na kole | Autor: Hinek | Byc moze kupiles lozyska ze zwiekszonym luzem - takie sie tez produkuje. Do kol sie nie nadaja. 18 |
Data: Sierpien 12 2011 10:42:21 | Temat: Re: luz na kole | Autor: AZ | On 2011-08-12, Hinek wrote: Byc moze kupiles lozyska ze zwiekszonym luzem - takie sieNo paczpan a u mnie w KHI byly fabrycznie C3 i takie zamontowalem. Bez przesady, zwiekszony luz to nie jest niewiadomo ile. -- Artur ZZR 1200 19 |
Data: Sierpien 12 2011 13:34:45 | Temat: Re: luz na kole | Autor: Hinek |
Sa faktycznie w niektorych moto lozyska z luzem C3. W innych normalne a w zadnych nie ma C4. Wynikowy luz po montazu zalezy od wcisku. Nie wiem jaki efekt da C4 zamiast C3. Generalnie lozyska ze zwiekszonym luzem sa uzywane w miejscach narazonych wysoka temperature. W kazdym razie do kol zawsze uzywalem lozysk normalnych i problemu nigdy nie mialem. Pozdr -- Hinek 20 |
Data: Sierpien 12 2011 11:39:32 | Temat: Re: luz na kole | Autor: AZ | On 2011-08-12, Hinek wrote: Temperatura to jedno ale ponoc lozyska ze zwiekszony luzem lepiej toleruja wibracje. -- Artur ZZR 1200 21 |
Data: Sierpien 12 2011 22:26:51 | Temat: Re: luz na kole | Autor: Jacot | "Hinek" wrote: lozyska ze zwiekszonym luzem sa uzywane w miejscach narazonych zwykle wiaze sie to z wiekszym wciskiem montazowym. We wspolczesnych motocyklach pewnie wiele mnie jeszcze zaskoczy alem jeszcze nie spotkal. Os jest bez wcisku bo suwliwie, to jakiz by musial byc wcisk zewnetrzny, hej... -- Pozdrowionka Jacot M10 http://www.junak.riders.pl http://stokrotka.ath.cx 22 |
Data: Sierpien 12 2011 14:03:29 | Temat: Re: luz na kole | Autor: Andrzej Salamon | U¿ytkownik "Hinek" napisa³ w wiadomo¶ci grup Byc moze kupiles lozyska ze zwiekszonym luzem - takie sie tez produkuje. Do kol sie nie nadaja. Kupi³em kpl z All Balls dedykowane do tego modelu moto, mo¿e jaki¶ wadliwy egzemplarz siê trafi³, bo nie mam za bardzo konceptu co jeszcze mo¿e byæ. Pzdr 23 |
Data: Sierpien 12 2011 22:20:14 | Temat: Re: luz na kole | Autor: zefir | W dniu 12.08.2011 14:03, Andrzej Salamon pisze: U¿ytkownik "Hinek" napisa³ w wiadomo¶ci grup Z tymi Allballsami jest taka sytuacja, ¿e ta firma nie produkuje ³o¿ysk tylko kompletuje zestawy z tego, co im siê pod rêkê nawinie. Mo¿esz trafiæ markowe, a mo¿esz trafiæ badziewn± chiñszczyznê. -- pzdr. zefir |