Grupy dyskusyjne   »   Alternator padÅ‚

Alternator pad³



1 Data: Lipiec 22 2017 07:44:15
Temat: Alternator pad³
Autor: Pszemol 

Pad³ mi alternator który kupi³em w jesieni...
Fakt, ¿e nie by³ oryginalny od Hondy tylko ze sklepu z czê¶ciami.
Zastanawiam siê teraz jak taki alternator z wbudowanym
regulatorem dzia³a i co mog³o ubiæ w nim t± elektronikê...
Co tam takiego delikatnego? Zwa¿ywszy na to jakie tam pr±dy
hulaj± to spodziewam siê tam diód wielko¶ci musuj±cej tabletki
wapna :-) Jak siê taka dioda mo¿e zepsuæ? Gdzie wra¿liwo¶æ?
Jak skomplikowany jest typowy uk³ad regulatora w alternatorze?
Kto¶ mo¿e siê orientuje co tam siedzi w ¶rodku?

Oprócz masy, jest du¿y kabel id±cy do "plusa", ale jest te¿
wtyczka doprowadzaj±ca napiêcie do uzwojenia wzbudzaj±cego,
co¶ w ¶rodku jednak siedzi ograniczaj±cego napiêcie ³adowania aku.
Ma kto¶ schemat tego co tam siedzi? Jak to jest zabezpieczone
przed awariami, przed uszkodzeniem, przed odwrotn± polaryzacj± itp.



2 Data: Lipiec 22 2017 16:38:18
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: Janusz 

W dniu 2017-07-22 o 14:44, Pszemol pisze:

Pad³ mi alternator który kupi³em w jesieni...
Fakt, ¿e nie by³ oryginalny od Hondy tylko ze sklepu z czê¶ciami.
Zastanawiam siê teraz jak taki alternator z wbudowanym
regulatorem dzia³a i co mog³o ubiæ w nim t± elektronikê...
np przepiêcia albo przeci±¿enie.

Co tam takiego delikatnego? Zwa¿ywszy na to jakie tam pr±dy
hulaj± to spodziewam siê tam diód wielko¶ci musuj±cej tabletki
wapna :-) Jak siê taka dioda mo¿e zepsuæ? Gdzie wra¿liwo¶æ?
Diody najczê¶ciej przebijaj± napiêciowo.

Jak skomplikowany jest typowy uk³ad regulatora w alternatorze?
Kto¶ mo¿e siê orientuje co tam siedzi w ¶rodku?
Tzw regulator, czyli uk³ad który reguluje napiêcie wzbudzenia pod wp³ywem nap wyj¶ciowego (na grubym kablu), ewentualnie w nowszych mo¿e byæ jeszcze
ogranicznik pr±du ale zazwyczaj oporno¶æ diod i uzwojeñ ustala pr±d maksymalny.

Oprócz masy, jest du¿y kabel id±cy do "plusa", ale jest te¿
wtyczka doprowadzaj±ca napiêcie do uzwojenia wzbudzaj±cego,
co¶ w ¶rodku jednak siedzi ograniczaj±cego napiêcie ³adowania aku.
Ma kto¶ schemat tego co tam siedzi? Jak to jest zabezpieczone
przed awariami, przed uszkodzeniem, przed odwrotn± polaryzacj± itp.
Tu masz przyk³ad ³±cznie z po³±czeniami
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=2157


--
Pozdr
Janusz

3 Data: Lipiec 22 2017 09:56:09
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: Pszemol 

"Janusz"  wrote in message

W dniu 2017-07-22 o 14:44, Pszemol pisze:
Pad³ mi alternator który kupi³em w jesieni...
Fakt, ¿e nie by³ oryginalny od Hondy tylko ze sklepu z czê¶ciami.
Zastanawiam siê teraz jak taki alternator z wbudowanym
regulatorem dzia³a i co mog³o ubiæ w nim t± elektronikê...
np przepiêcia albo przeci±¿enie.

Co tam takiego delikatnego? Zwa¿ywszy na to jakie tam pr±dy
hulaj± to spodziewam siê tam diód wielko¶ci musuj±cej tabletki
wapna :-) Jak siê taka dioda mo¿e zepsuæ? Gdzie wra¿liwo¶æ?
Diody najczê¶ciej przebijaj± napiêciowo.

A orientujesz siê na jakie napiêcie Vr diody siê tam montuje?
Trochê ciê¿ko mi uwierzyæ aby dawali diody z Vr 15V :-)))
Wiêc pewnie bêd± diody na 30-40V a chyba takich napiêæ nie ma w aucie?

4 Data: Lipiec 22 2017 17:59:54
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: Janusz 

W dniu 2017-07-22 o 16:56, Pszemol pisze:

"Janusz"  wrote in message

W dniu 2017-07-22 o 14:44, Pszemol pisze:
Pad³ mi alternator który kupi³em w jesieni...
Fakt, ¿e nie by³ oryginalny od Hondy tylko ze sklepu z czê¶ciami.
Zastanawiam siê teraz jak taki alternator z wbudowanym
regulatorem dzia³a i co mog³o ubiæ w nim t± elektronikê...
np przepiêcia albo przeci±¿enie.

Co tam takiego delikatnego? Zwa¿ywszy na to jakie tam pr±dy
hulaj± to spodziewam siê tam diód wielko¶ci musuj±cej tabletki
wapna :-) Jak siê taka dioda mo¿e zepsuæ? Gdzie wra¿liwo¶æ?
Diody najczê¶ciej przebijaj± napiêciowo.

A orientujesz siê na jakie napiêcie Vr diody siê tam montuje?
Trochê ciê¿ko mi uwierzyæ aby dawali diody z Vr 15V :-)))
Wiêc pewnie bêd± diody na 30-40V a chyba takich napiêæ nie ma w aucie?
Zdziwi³ by¶ siê co tam biega, diody s± chyba 60V albo co¶ ko³o tego, zmierz
po 1 czy masz przej¶cie na uzwoj wzbudzenia mierz omomierzem,
zbadaj diody te du¿e i ma³e, ¿adna nie powinna mieæ zwarcia, jak wszystko ok  to
zostaje sam regulator, musisz w³o¿yæ go z powrotem do auta i pod³±czyæ, po uruchomieniu mierzysz napiêcie masa D+ jak bêdzie tyle co na aku znaczy masz sam regulator do wymiany.

--
Pozdr
Janusz

5 Data: Lipiec 22 2017 18:17:42
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: PiteR 

na  ** p.m.s **  Janusz pisze tak:

zostaje sam regulator, musisz w³o¿yæ go z powrotem do auta i
pod³±czyæ, po uruchomieniu mierzysz napiêcie masa D+ jak bêdzie
tyle co na aku znaczy masz sam regulator do wymiany.


Pszemol ty czasem zadajesz pytania jak Identyfikator. Piszesz artyku³
do Auto ¦wiata? ;)

Nie napisa³e¶ czy diodka na zagarach ¶wieci, jakie jest napiêcie kiedy
silnik pracuje, czy podmienia³e¶ regulator napiêcia?

O ile nie zdejmowa³e¶ klemy, nie po¿ycza³e¶ pr±du komu¶, nie skoñczy³y
siê szczotki lub bie¿nie to alternator ciê¿ko zepsuæ.

Mo¿e tylko nie ma pr±du wzbudzenia na wirniku. Regulatory czasem siê
psuj±.

Mo¿e tylko stacyjka nie podaje napiêcia z "lampki" przy zapalaniu.
W nowych samochodach napiêcie to jest tylko kilka sekund. Mo¿e tylko
cienki kabel D+ jest urwany lub zwarty z mas±.



--
Piter

http://piterpro.private.pl/xnews/

6 Data: Lipiec 22 2017 12:56:42
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: Pszemol 

"PiteR"  wrote in message

Pszemol ty czasem zadajesz pytania jak Identyfikator.
Piszesz artyku³ do Auto ¦wiata? ;)

Nie napisa³e¶ czy diodka na zagarach ¶wieci, jakie jest napiêcie
kiedy silnik pracuje, czy podmienia³e¶ regulator napiêcia?

Nie napisa³em. Fakt. A po co mia³em o tym pisaæ?

O ile nie zdejmowa³e¶ klemy, nie po¿ycza³e¶ pr±du komu¶,
nie skoñczy³y siê szczotki lub bie¿nie to alternator ciê¿ko zepsuæ.

A jednak. Zosta³ zdiagnozowany jako niesprawny.

Mo¿e tylko nie ma pr±du wzbudzenia na wirniku.
Regulatory czasem siê
psuj±.

Mo¿e tylko stacyjka nie podaje napiêcia z "lampki" przy zapalaniu.
W nowych samochodach napiêcie to jest tylko kilka sekund. Mo¿e tylko
cienki kabel D+ jest urwany lub zwarty z mas±.

Mo¿e to nie z moim zadawaniem pytañ jak Identyfikator jest problem
tylko z Twoim czytaniem jest problem? :-))) Ja nie pytam co mam
zepsute w aucie, nie próbujê diagnozowaæ - pytam o to jak siê typowo
psuje alternator, który jest w miarê krótko u¿ywany, a wiêc nie ma
zniszczeñ mechanicznych jak szczotki czy bie¿nie...

Podejrzewam uszkodzenie diod prostowniczych i pytam o ich
parametry - znasz je mo¿e?

7 Data: Lipiec 22 2017 21:26:49
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: Kaczin 

W dniu 22.07.2017 o 19:17, PiteR pisze:


Pszemol ty czasem zadajesz pytania jak Identyfikator.

Wiele mówi±ca zbie¿no¶æ. Ten sam poziom intelektualny.


--
Kaczin

8 Data: Lipiec 22 2017 14:34:55
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: Pszemol 

"Kaczin"  wrote in message

W dniu 22.07.2017 o 19:17, PiteR pisze:


Pszemol ty czasem zadajesz pytania jak Identyfikator.

Wiele mówi±ca zbie¿no¶æ. Ten sam poziom intelektualny.

Z wyj±tkiem takiego detalu, ¿e to kolega PiteR nie doczyta³ o co pytam
a potem mi zarzuca ¿e nie napisa³em czy diodka na zegarach ¶wieci.

No ale ¿eby odszczeka³ to na to nie liczê :-)

9 Data: Lipiec 23 2017 12:07:54
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: PiteR 

na  ** p.m.s **  Pszemol pisze tak:

Wiele mówi±ca zbie¿no¶æ. Ten sam poziom intelektualny.

Z wyj±tkiem takiego detalu, ¿e to kolega PiteR nie doczyta³ o co
pytam a potem mi zarzuca ¿e nie napisa³em czy diodka na zegarach
¶wieci.

koledzy to s± na elektroda.pl

Pszemol ja bym chcia³ wiedzieæ tylko jedno ile ty masz lat
¿e zadajesz pytania:

"Zastanawiam siê teraz jak taki alternator z wbudowanym
regulatorem dzia³a?"

--
Piter

http://piterpro.private.pl/xnews/

10 Data: Lipiec 23 2017 12:42:40
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: Pszemol 

PiteR  wrote:

na  ** p.m.s **  Pszemol pisze tak:

Wiele mówiÄ…ca zbie¿noæ. Ten sam poziom intelektualny.

Z wyjÄ…tkiem takiego detalu, ¿e to kolega PiteR nie doczyta³ o co
pytam a potem mi zarzuca ¿e nie napisa³em czy diodka na zegarach
świeci.

koledzy to sÄ… na elektroda.pl

O tak? A tu nie ma?

Pszemol ja bym chcia³ wiedzieć tylko jedno ile ty masz lat
¿e zadajesz pytania:

"Zastanawiam siÄ™ teraz jak taki alternator z wbudowanym
regulatorem dzia³a?"


A co Ci kuna nie pasuje? Czego znowu nie doczyta³eÅ›? :-) Ogon spuæ miÄ™dzy
nogi bo ¼le doczyta³eÅ› a teraz tu podskakujesz... po co?

11 Data: Lipiec 23 2017 13:59:24
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: PiteR 

na  ** p.m.s **  Pszemol pisze tak:


Wiele mówi±ca zbie¿no¶æ. Ten sam poziom intelektualny.

Z wyj±tkiem takiego detalu, ¿e to kolega PiteR nie doczyta³ o co
pytam a potem mi zarzuca ¿e nie napisa³em czy diodka na zegarach
¶wieci.

koledzy to s± na elektroda.pl

O tak? A tu nie ma?

Pszemol ja bym chcia³ wiedzieæ tylko jedno ile ty masz lat
¿e zadajesz pytania:

"Zastanawiam siê teraz jak taki alternator z wbudowanym
regulatorem dzia³a?"


A co Ci kuna nie pasuje? Czego znowu nie doczyta³e¶? :-) Ogon
spu¶æ miêdzy nogi bo ¼le doczyta³e¶ a teraz tu podskakujesz... po
co?



Pod ¿adnym pozorem nie nale¿y Tobie odpowiadaæ. Lepiej wbiæ sobie
widelec w rêkê ¿eby pohamowaæ pokusê albo wyrwaæ kabel z routera.
Bêdê siê samodoskonali³ w tym teacie ;)


--
Piter

http://piterpro.private.pl/xnews/

12 Data: Lipiec 23 2017 13:03:59
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: Pszemol 

PiteR  wrote:

na  ** p.m.s **  Pszemol pisze tak:


Wiele mówiÄ…ca zbie¿noæ. Ten sam poziom intelektualny.

Z wyjÄ…tkiem takiego detalu, ¿e to kolega PiteR nie doczyta³ o co
pytam a potem mi zarzuca ¿e nie napisa³em czy diodka na zegarach
świeci.

koledzy to sÄ… na elektroda.pl

O tak? A tu nie ma?

Pszemol ja bym chcia³ wiedzieć tylko jedno ile ty masz lat
¿e zadajesz pytania:

"Zastanawiam siÄ™ teraz jak taki alternator z wbudowanym
regulatorem dzia³a?"


A co Ci kuna nie pasuje? Czego znowu nie doczyta³eÅ›? :-) Ogon
spuæ miÄ™dzy nogi bo ¼le doczyta³eÅ› a teraz tu podskakujesz... po
co?



Pod ¿adnym pozorem nie nale¿y Tobie odpowiadać. Lepiej wbić sobie
widelec w rÄ™kÄ™ ¿eby pohamować pokusÄ™ albo wyrwać kabel z routera.
BÄ™dÄ™ siÄ™ samodoskonali³ w tym teacie ;)



Ale¿ mo¿na, jak najbardziej mo¿na.

Tylko warto wcześniej przeczytać I ZROZUMIEĆ o co pytam.

Żeby się niechcący nie kompromitować pytaniem ja Ty tutaj, czemu nic nie
piszÄ™ o lampce czerwonej na zegarach i potem jeszcze mnie za swoje
niedoskona³oÅ›ci obwiniać.

Mi³ej niedzieli ¿yczÄ™.

13 Data: Lipiec 22 2017 18:02:00
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: szod 

W dniu 2017-07-22 o 16:56, Pszemol pisze:

A orientujesz siê na jakie napiêcie Vr diody siê tam montuje?
Trochê ciê¿ko mi uwierzyæ aby dawali diody z Vr 15V :-)))
Wiêc pewnie bêd± diody na 30-40V a chyba takich napiêæ nie ma w aucie?

Jak akumulator nie bêdzie kontaktowa³ z klemami, albo na przewodach np. masa, to napiêcie mo¿e znacznie podskoczyæ. Ale przy okazji uwali³o by jakie¶ uk³ady elektroniczne w aucie. By³em ¶wiadkiem efektu urwania siê masy w leciwym samochodzie STAR lata temu. Jedna ¿arówka w przednim reflektorze wybuch³a. Ale tam elektroniki nie by³o, bo by siê co nieco sfajczy³o.

14 Data: Lipiec 22 2017 12:58:54
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: Pszemol 

"szod"  wrote in message

W dniu 2017-07-22 o 16:56, Pszemol pisze:

A orientujesz siê na jakie napiêcie Vr diody siê tam montuje?
Trochê ciê¿ko mi uwierzyæ aby dawali diody z Vr 15V :-)))
Wiêc pewnie bêd± diody na 30-40V a chyba takich napiêæ nie ma w aucie?

Jak akumulator nie bêdzie kontaktowa³ z klemami, albo
na przewodach np. masa, to napiêcie mo¿e znacznie podskoczyæ.

Jak znacznie? 15V? 17V? Chyba nie 60V? :-)

Ciekawi mnie to...

Ale przy okazji uwali³o by jakie¶ uk³ady elektroniczne w aucie. By³em ¶wiadkiem efektu urwania siê masy w leciwym samochodzie STAR lata temu. Jedna ¿arówka w przednim reflektorze wybuch³a. Ale tam elektroniki nie by³o, bo by siê co nieco sfajczy³o.

STAR - to by³y maszyny!!

15 Data: Lipiec 22 2017 21:27:38
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: Kaczin 

W dniu 22.07.2017 o 19:58, Pszemol pisze:

STAR - to by³y maszyny!!

Rozwiñ my¶l, proszê.

--
Kaczin

16 Data: Lipiec 22 2017 14:35:21
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: Pszemol 

"Kaczin"  wrote in message

W dniu 22.07.2017 o 19:58, Pszemol pisze:
STAR - to by³y maszyny!!

Rozwiñ my¶l, proszê.

Nie ma w tym my¶li ¿adnej, rozmarzy³em siê tylko :-)

17 Data: Lipiec 22 2017 22:12:59
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: Kaczin 

W dniu 22.07.2017 o 21:35, Pszemol pisze:

"Kaczin"  wrote in message
W dniu 22.07.2017 o 19:58, Pszemol pisze:
STAR - to by³y maszyny!!

Rozwiñ my¶l, proszê.

Nie ma w tym my¶li ¿adnej, rozmarzy³em siê tylko :-)

Tak przypuszcza³em.

--
Kaczin

18 Data: Lipiec 24 2017 00:17:45
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: J.F. 

Dnia Sat, 22 Jul 2017 12:58:54 -0500, Pszemol napisa³(a):

"szod"  wrote in message
W dniu 2017-07-22 o 16:56, Pszemol pisze:
A orientujesz siê na jakie napiêcie Vr diody siê tam montuje?
Trochê ciê¿ko mi uwierzyæ aby dawali diody z Vr 15V :-)))
Wiêc pewnie bêd± diody na 30-40V a chyba takich napiêæ nie ma w aucie?

Jak akumulator nie bêdzie kontaktowa³ z klemami, albo
na przewodach np. masa, to napiêcie mo¿e znacznie podskoczyæ.

Jak znacznie? 15V? 17V? Chyba nie 60V? :-)
Ciekawi mnie to...

Nie zdziwilbym sie.

Pamietaj ze alternator laduje przy obrotach silnika 850,
i ma wtedy ponad 14V, to ile ma przy obrotach 6000 ?

Ale to bez obciazenia.

J.

19 Data: Lipiec 29 2017 10:48:05
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: Pcimol 

On 2017-07-22 19:58, Pszemol wrote:

"szod"  wrote in message

W dniu 2017-07-22 o 16:56, Pszemol pisze:

A orientujesz siê na jakie napiêcie Vr diody siê tam montuje?
Trochê ciê¿ko mi uwierzyæ aby dawali diody z Vr 15V :-)))
Wiêc pewnie bêd± diody na 30-40V a chyba takich napiêæ nie ma w aucie?

Jak akumulator nie bêdzie kontaktowa³ z klemami, albo
na przewodach np. masa, to napiêcie mo¿e znacznie podskoczyæ.

Jak znacznie? 15V? 17V? Chyba nie 60V? :-)

Ciekawi mnie to...


Do¶æ dobrze trafi³e¶ - ok 60V. Ludzie robi± z alternatorów spawarki przewo¼ne w ten sposób, ¿e zwieraj± regulator.

20 Data: Lipiec 29 2017 19:32:36
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: Pszemol 

Pcimol  wrote:

On 2017-07-22 19:58, Pszemol wrote:
"szod"  wrote in message

W dniu 2017-07-22 o 16:56, Pszemol pisze:

A orientujesz się na jakie napięcie Vr diody się tam montuje?
TrochÄ™ ciÄ™¿ko mi uwierzyć aby dawali diody z Vr 15V :-)))
Więc pewnie będą diody na 30-40V a chyba takich napięć nie ma w aucie?

Jak akumulator nie bÄ™dzie kontaktowa³ z klemami, albo
na przewodach np. masa, to napiÄ™cie mo¿e znacznie podskoczyć.

Jak znacznie? 15V? 17V? Chyba nie 60V? :-)

Ciekawi mnie to...


Doæ dobrze trafi³eÅ› - ok 60V. Ludzie robiÄ… z alternatorów spawarki
przewo¼ne w ten sposób, ¿e zwierajÄ… regulator.

Napisz cos więcej na ten temat...

Spawarka to ile napięcia potrzebuje?

21 Data: Lipiec 22 2017 20:56:13
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: jacek 

W dniu 2017-07-22 o 16:38, Janusz pisze:

W dniu 2017-07-22 o 14:44, Pszemol pisze:
Pad³ mi alternator który kupi³em w jesieni...
Fakt, ¿e nie by³ oryginalny od Hondy tylko ze sklepu z czê¶ciami.
Zastanawiam siê teraz jak taki alternator z wbudowanym
regulatorem dzia³a i co mog³o ubiæ w nim t± elektronikê...
np przepiêcia albo przeci±¿enie.

Co tam takiego delikatnego? Zwa¿ywszy na to jakie tam pr±dy
hulaj± to spodziewam siê tam diód wielko¶ci musuj±cej tabletki
wapna :-) Jak siê taka dioda mo¿e zepsuæ? Gdzie wra¿liwo¶æ?
Diody najczê¶ciej przebijaj± napiêciowo.

Jak skomplikowany jest typowy uk³ad regulatora w alternatorze?
Kto¶ mo¿e siê orientuje co tam siedzi w ¶rodku?
Tzw regulator, czyli uk³ad który reguluje napiêcie wzbudzenia pod
wp³ywem nap wyj¶ciowego (na grubym kablu), ewentualnie w nowszych mo¿e
byæ jeszcze
ogranicznik pr±du ale zazwyczaj oporno¶æ diod i uzwojeñ ustala pr±d
maksymalny.

Oprócz masy, jest du¿y kabel id±cy do "plusa", ale jest te¿
wtyczka doprowadzaj±ca napiêcie do uzwojenia wzbudzaj±cego,
co¶ w ¶rodku jednak siedzi ograniczaj±cego napiêcie ³adowania aku.
Ma kto¶ schemat tego co tam siedzi? Jak to jest zabezpieczone
przed awariami, przed uszkodzeniem, przed odwrotn± polaryzacj± itp.
Tu masz przyk³ad ³±cznie z po³±czeniami
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=2157

Niestety ale ju¿ nie wszêdzie jest tak ³atwo np. w fordzie
focusie mk1 regulatora nie ma ju¿ w alternatorze.
S± tylko diody mocy z zaciskiem i z³±cze do wzbudzania bodaj¿e
4 pinowe id±ce do komputera. Przy wiêkszym obci±¿eniu
alternator daje wy¿sze napiêcie a gdy pr±du nadal brakuje
obroty silnika zwiêksza komputer z pocz±tkowych ok 600obr/minutê
potrafi nawet do ok 1600 obr/minutê zwiêkszyæ gdy jest du¿e
obci±¿enie...
Nie ma tam ju¿ klasycznego regulatora niestety jak np. w
skodzie felicji czy favorit...



--
pzdr, j.r.

22 Data: Lipiec 22 2017 23:18:13
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: Janusz 

W dniu 2017-07-22 o 20:56, jacek pisze:

W dniu 2017-07-22 o 16:38, Janusz pisze:
W dniu 2017-07-22 o 14:44, Pszemol pisze:
Pad³ mi alternator który kupi³em w jesieni...
Fakt, ¿e nie by³ oryginalny od Hondy tylko ze sklepu z czê¶ciami.
Zastanawiam siê teraz jak taki alternator z wbudowanym
regulatorem dzia³a i co mog³o ubiæ w nim t± elektronikê...
np przepiêcia albo przeci±¿enie.

Co tam takiego delikatnego? Zwa¿ywszy na to jakie tam pr±dy
hulaj± to spodziewam siê tam diód wielko¶ci musuj±cej tabletki
wapna :-) Jak siê taka dioda mo¿e zepsuæ? Gdzie wra¿liwo¶æ?
Diody najczê¶ciej przebijaj± napiêciowo.

Jak skomplikowany jest typowy uk³ad regulatora w alternatorze?
Kto¶ mo¿e siê orientuje co tam siedzi w ¶rodku?
Tzw regulator, czyli uk³ad który reguluje napiêcie wzbudzenia pod
wp³ywem nap wyj¶ciowego (na grubym kablu), ewentualnie w nowszych mo¿e
byæ jeszcze
ogranicznik pr±du ale zazwyczaj oporno¶æ diod i uzwojeñ ustala pr±d
maksymalny.

Oprócz masy, jest du¿y kabel id±cy do "plusa", ale jest te¿
wtyczka doprowadzaj±ca napiêcie do uzwojenia wzbudzaj±cego,
co¶ w ¶rodku jednak siedzi ograniczaj±cego napiêcie ³adowania aku.
Ma kto¶ schemat tego co tam siedzi? Jak to jest zabezpieczone
przed awariami, przed uszkodzeniem, przed odwrotn± polaryzacj± itp.
Tu masz przyk³ad ³±cznie z po³±czeniami
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=2157

Niestety ale ju¿ nie wszêdzie jest tak ³atwo np. w fordzie
focusie mk1 regulatora nie ma ju¿ w alternatorze.
S± tylko diody mocy z zaciskiem i z³±cze do wzbudzania bodaj¿e
4 pinowe id±ce do komputera. Przy wiêkszym obci±¿eniu
alternator daje wy¿sze napiêcie a gdy pr±du nadal brakuje
obroty silnika zwiêksza komputer z pocz±tkowych ok 600obr/minutê
potrafi nawet do ok 1600 obr/minutê zwiêkszyæ gdy jest du¿e
obci±¿enie...
Nie ma tam ju¿ klasycznego regulatora niestety jak np. w
skodzie felicji czy favorit...
Bo by siê nie sprawdzi³ ze wzglêdu na elektryczne wspomaganie kierownicy, kidy¶ jak go nie by³o albo dla hydraulicznego nie by³o problemu z tym ¿e na wolnych obrotach alternator w zasadzie nie ³aduje aku a przy ¶wiat³ach bilans jest lekko ujemny, problem zacz±³ siê gdy zaczeli instalowaæ wpomaganie elektryczne kierownicy gdy¿ ono szarpie bardzo du¿o pr±du, norma to 50-70A przy krêceniu kierownic±, np na parkingu, wtedy silnik na wolnych obrotach mo¿e zgasn±æ przy s³abszym aku st±d dodatkowa regulacja obrotów ¿eby alternator mia³ odpowiedni± wydajno¶æ.

--
Pozdr
Janusz

23 Data: Lipiec 23 2017 10:10:55
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: Uncle Pete 

Niestety ale ju¿ nie wszêdzie jest tak ³atwo np. w fordzie
focusie mk1 regulatora nie ma ju¿ w alternatorze.

[...]

Bo by siê nie sprawdzi³ ze wzglêdu na elektryczne wspomaganie
kierownicy, kidy¶ jak go nie by³o albo dla hydraulicznego nie by³o
problemu z tym ¿e na wolnych obrotach alternator w zasadzie nie ³aduje
aku a przy ¶wiat³ach bilans jest lekko ujemny, problem zacz±³ siê gdy
zaczeli instalowaæ wpomaganie elektryczne kierownicy gdy¿ ono szarpie
bardzo du¿o pr±du, norma to 50-70A przy krêceniu kierownic±, np na
parkingu, wtedy silnik na wolnych obrotach mo¿e zgasn±æ przy s³abszym
aku st±d dodatkowa regulacja obrotów ¿eby alternator mia³ odpowiedni±
wydajno¶æ.


Focus MK1 nie ma elektrycznego wspomagania kierownicy, ma hydrauliczne.

24 Data: Lipiec 23 2017 15:24:45
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: Janusz 

W dniu 2017-07-23 o 10:10, Uncle Pete pisze:

Niestety ale ju¿ nie wszêdzie jest tak ³atwo np. w fordzie
focusie mk1 regulatora nie ma ju¿ w alternatorze.

[...]

Bo by siê nie sprawdzi³ ze wzglêdu na elektryczne wspomaganie
kierownicy, kidy¶ jak go nie by³o albo dla hydraulicznego nie by³o
problemu z tym ¿e na wolnych obrotach alternator w zasadzie nie ³aduje
aku a przy ¶wiat³ach bilans jest lekko ujemny, problem zacz±³ siê gdy
zaczeli instalowaæ wpomaganie elektryczne kierownicy gdy¿ ono szarpie
bardzo du¿o pr±du, norma to 50-70A przy krêceniu kierownic±, np na
parkingu, wtedy silnik na wolnych obrotach mo¿e zgasn±æ przy s³abszym
aku st±d dodatkowa regulacja obrotów ¿eby alternator mia³ odpowiedni±
wydajno¶æ.


Focus MK1 nie ma elektrycznego wspomagania kierownicy, ma hydrauliczne.
Czyli ma co¶ innego co z¿era du¿o pr±du, np pompê hydrauliczn± wspomagania :)

--
Pozdr
Janusz

25 Data: Lipiec 23 2017 19:33:51
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: jacek 

W dniu 2017-07-23 o 15:24, Janusz pisze:

W dniu 2017-07-23 o 10:10, Uncle Pete pisze:
Niestety ale ju¿ nie wszêdzie jest tak ³atwo np. w fordzie
focusie mk1 regulatora nie ma ju¿ w alternatorze.

[...]

Bo by siê nie sprawdzi³ ze wzglêdu na elektryczne wspomaganie
kierownicy, kidy¶ jak go nie by³o albo dla hydraulicznego nie by³o
problemu z tym ¿e na wolnych obrotach alternator w zasadzie nie ³aduje
aku a przy ¶wiat³ach bilans jest lekko ujemny, problem zacz±³ siê gdy
zaczeli instalowaæ wpomaganie elektryczne kierownicy gdy¿ ono szarpie
bardzo du¿o pr±du, norma to 50-70A przy krêceniu kierownic±, np na
parkingu, wtedy silnik na wolnych obrotach mo¿e zgasn±æ przy s³abszym
aku st±d dodatkowa regulacja obrotów ¿eby alternator mia³ odpowiedni±
wydajno¶æ.


Focus MK1 nie ma elektrycznego wspomagania kierownicy, ma hydrauliczne.
Czyli ma co¶ innego co z¿era du¿o pr±du, np pompê hydrauliczn±
wspomagania :)

Za³±czony wentylator kabinowy na 2 biegu w³±czona klima i za³±czony
wentylator ch³odnicy w mk1 1,6 benzyna z LPG 53A przy 14,5V
na zaciskach akumulatora bez ¿adnych dodatkowych elementów.
¦wiat³a drogowe przy których jest 2 ¿arówki H7 bodaj¿e 55W
i dodatkowo ¶wiec± siê te 2 od mijania 55W oraz ca³e pozycyjne...


--
pzdr, j.r.

26 Data: Lipiec 23 2017 19:42:57
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: Janusz 

W dniu 2017-07-23 o 19:33, jacek pisze:

W dniu 2017-07-23 o 15:24, Janusz pisze:
W dniu 2017-07-23 o 10:10, Uncle Pete pisze:
Niestety ale ju¿ nie wszêdzie jest tak ³atwo np. w fordzie
focusie mk1 regulatora nie ma ju¿ w alternatorze.

[...]

Bo by siê nie sprawdzi³ ze wzglêdu na elektryczne wspomaganie
kierownicy, kidy¶ jak go nie by³o albo dla hydraulicznego nie by³o
problemu z tym ¿e na wolnych obrotach alternator w zasadzie nie ³aduje
aku a przy ¶wiat³ach bilans jest lekko ujemny, problem zacz±³ siê gdy
zaczeli instalowaæ wpomaganie elektryczne kierownicy gdy¿ ono szarpie
bardzo du¿o pr±du, norma to 50-70A przy krêceniu kierownic±, np na
parkingu, wtedy silnik na wolnych obrotach mo¿e zgasn±æ przy s³abszym
aku st±d dodatkowa regulacja obrotów ¿eby alternator mia³ odpowiedni±
wydajno¶æ.


Focus MK1 nie ma elektrycznego wspomagania kierownicy, ma hydrauliczne.
Czyli ma co¶ innego co z¿era du¿o pr±du, np pompê hydrauliczn±
wspomagania :)

Za³±czony wentylator kabinowy na 2 biegu w³±czona klima i za³±czony
wentylator ch³odnicy w mk1 1,6 benzyna z LPG 53A przy 14,5V
na zaciskach akumulatora bez ¿adnych dodatkowych elementów.
¦wiat³a drogowe przy których jest 2 ¿arówki H7 bodaj¿e 55W
i dodatkowo ¶wiec± siê te 2 od mijania 55W oraz ca³e pozycyjne...

To teraz pomy¶l ¿e w innych autach jeszcze do tych 53A trzeba dorzuciæ
tak 50-70A :) widzia³em auta ¿e jak zgas³ silnik a kierowca zakrêci³
kierownic± to a¿ ¶wiat³a mijania przygasa³y, tak obci±¿a³o akumulator.
To te¿ jest przyczynek do tego ¿e teraz akumulatory szybciej padaj±
ni¿ kiedy¶, jak np jedzisz du¿o po mie¶cie g³ównie w korku na luzie i krêcisz kierownic±
wtedy wiekszo¶æ pr±du idzie z akumulatora.


--
Pozdr
Janusz

27 Data: Lipiec 23 2017 22:14:52
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: jacek 

W dniu 2017-07-23 o 19:42, Janusz pisze:

W dniu 2017-07-23 o 19:33, jacek pisze:
W dniu 2017-07-23 o 15:24, Janusz pisze:
W dniu 2017-07-23 o 10:10, Uncle Pete pisze:
Niestety ale ju¿ nie wszêdzie jest tak ³atwo np. w fordzie
focusie mk1 regulatora nie ma ju¿ w alternatorze.

[...]

Bo by siê nie sprawdzi³ ze wzglêdu na elektryczne wspomaganie
kierownicy, kidy¶ jak go nie by³o albo dla hydraulicznego nie by³o
problemu z tym ¿e na wolnych obrotach alternator w zasadzie nie ³aduje
aku a przy ¶wiat³ach bilans jest lekko ujemny, problem zacz±³ siê gdy
zaczeli instalowaæ wpomaganie elektryczne kierownicy gdy¿ ono szarpie
bardzo du¿o pr±du, norma to 50-70A przy krêceniu kierownic±, np na
parkingu, wtedy silnik na wolnych obrotach mo¿e zgasn±æ przy s³abszym
aku st±d dodatkowa regulacja obrotów ¿eby alternator mia³ odpowiedni±
wydajno¶æ.


Focus MK1 nie ma elektrycznego wspomagania kierownicy, ma hydrauliczne.
Czyli ma co¶ innego co z¿era du¿o pr±du, np pompê hydrauliczn±
wspomagania :)

Za³±czony wentylator kabinowy na 2 biegu w³±czona klima i za³±czony
wentylator ch³odnicy w mk1 1,6 benzyna z LPG 53A przy 14,5V
na zaciskach akumulatora bez ¿adnych dodatkowych elementów.
¦wiat³a drogowe przy których jest 2 ¿arówki H7 bodaj¿e 55W
i dodatkowo ¶wiec± siê te 2 od mijania 55W oraz ca³e pozycyjne...

To teraz pomy¶l ¿e w innych autach jeszcze do tych 53A trzeba dorzuciæ
tak 50-70A :) widzia³em auta ¿e jak zgas³ silnik a kierowca zakrêci³
kierownic± to a¿ ¶wiat³a mijania przygasa³y, tak obci±¿a³o akumulator.
To te¿ jest przyczynek do tego ¿e teraz akumulatory szybciej padaj±
ni¿ kiedy¶, jak np jedzisz du¿o po mie¶cie g³ównie w korku na luzie i
krêcisz kierownic±
wtedy wiekszo¶æ pr±du idzie z akumulatora.


My¶lê ¿e w korku jak siê toczysz to nie jest du¿e obci±¿enie
gorzej na postoju np. na parkingu jak krêcisz w miejscu.
Ale i tak nie zostaje du¿o przy alternatorach jak w focusie
gdzie jest 80A...

--
pzdr, j.r.

28 Data: Lipiec 24 2017 10:49:17
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: J.F. 

U¿ytkownik "Janusz"  napisa³ w wiadomo¶ci grup

To teraz pomy¶l ¿e w innych autach jeszcze do tych 53A trzeba dorzuciæ
tak 50-70A :) widzia³em auta ¿e jak zgas³ silnik a kierowca zakrêci³
kierownic± to a¿ ¶wiat³a mijania przygasa³y, tak obci±¿a³o akumulator.
To te¿ jest przyczynek do tego ¿e teraz akumulatory szybciej padaj±
ni¿ kiedy¶, jak np jedzisz du¿o po mie¶cie g³ównie w korku na luzie i krêcisz kierownic±
wtedy wiekszo¶æ pr±du idzie z akumulatora.

Ale czy taki duzy przyczynek ?
Chwila tego obciazenia, mniejsze niz z rozrusznika, alternator cos tam jednak laduje - rozruchowy akumulator dostosowany do krotkich i duzych obciazen nie powinien miec z tym klopotow.

Chinska jakosc i tyle :)



J.

29 Data: Lipiec 24 2017 11:04:45
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: Janusz 

W dniu 2017-07-24 o 10:49, J.F. pisze:

U¿ytkownik "Janusz"  napisa³ w wiadomo¶ci grup

To teraz pomy¶l ¿e w innych autach jeszcze do tych 53A trzeba dorzuciæ
tak 50-70A :) widzia³em auta ¿e jak zgas³ silnik a kierowca zakrêci³
kierownic± to a¿ ¶wiat³a mijania przygasa³y, tak obci±¿a³o akumulator.
To te¿ jest przyczynek do tego ¿e teraz akumulatory szybciej padaj±
ni¿ kiedy¶, jak np jedzisz du¿o po mie¶cie g³ównie w korku na luzie i
krêcisz kierownic±
wtedy wiekszo¶æ pr±du idzie z akumulatora.

Ale czy taki duzy przyczynek ?
Chyba tak, jak s³yszê to teraz czê¶ciej padaj± akumulatory,
a produkcja chyba a¿ tak siê nie zmieni³a ¿eby a¿ tak spad³a trwa³o¶æ ich.

Chwila tego obciazenia, mniejsze niz z rozrusznika, alternator cos tam
jednak laduje - rozruchowy akumulator dostosowany do krotkich i duzych
obciazen nie powinien miec z tym klopotow.
Mo¿e tak mo¿e nie, tego normalnie nie widzisz, ja widzia³em na testach przek³adnie
kierownicze i by³em zaskoczony ile to pr±du bierze.


Chinska jakosc i tyle :)
Z chiñczykami to nic nie ma wspólnego, te co widzia³em s± wszystkie produkowane w Polsce, od A do Z,
odbiorcy to g³ówni producenci aut w europie.


--
Pozdr
Janusz

30 Data: Lipiec 24 2017 12:06:12
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: Adam 

W dniu 2017-07-24 o 11:04, Janusz pisze:

W dniu 2017-07-24 o 10:49, J.F. pisze:
U¿ytkownik "Janusz"  napisa³ w wiadomo¶ci grup

(...)
wtedy wiekszo¶æ pr±du idzie z akumulatora.

Ale czy taki duzy przyczynek ?
Chyba tak, jak s³yszê to teraz czê¶ciej padaj± akumulatory,
a produkcja chyba a¿ tak siê nie zmieni³a ¿eby a¿ tak spad³a trwa³o¶æ ich.


Poniek±d zmieni³a.
Swego czasu akumulatory by³y ze zdejmowanymi czapkami, ods³ania³o siê ca³± komorê. Mo¿na by³o serwisowaæ p³yty, które wtedy by³y rzeczywi¶cie p³ytami.
Pó¼niej czapki zaspawano, zosta³y koreczki.

A teraz te¿ zaspawano koreczki.
Ale, ¿eby by³o "gorzej", chc±c zwiêkszyæ powierzchniê czynn± p³yt (a tym samym pr±d), "pokrojono" p³yty, zosta³y one dodatkowo "spulchnione" i powk³adano je w jakie¶ kratki. Dodatkowy efekt: p³yty przeciwnych biegunów bardzo blisko siebie.
Dziêki temu akumulator sta³ siê bardzo s³aby mechanicznie, ³atwo podatny na opadniêcie p³yt i choæby wewnêtrzne zwarcia.

A pó¼niej kto¶ pisze, ¿e na aku ma ok. 12V, ³aduje to prost± ³adowark±, a akumulator siê obra¿a i robi bum.
A ³adowarka nie wie, ¿e jedna cela zwarta, gotuje akumulator. Operator za¶ ³adowarki nie wie, nie zastanowi siê, lub nie ma jak sprawdziæ, ¿e parametry ³adowania co¶ nie pasuj±.


--
Pozdrawiam.

Adam

31 Data: Lipiec 24 2017 13:28:40
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: J.F. 

U¿ytkownik "Adam"  napisa³ w wiadomo¶ci grup

W dniu 2017-07-24 o 10:49, J.F. pisze:
U¿ytkownik "Janusz"  napisa³ w wiadomo¶ci grup
(...)
wtedy wiekszo¶æ pr±du idzie z akumulatora.
Ale czy taki duzy przyczynek ?
Chyba tak, jak s³yszê to teraz czê¶ciej padaj± akumulatory,
a produkcja chyba a¿ tak siê nie zmieni³a ¿eby a¿ tak spad³a trwa³o¶æ ich.

Poniek±d zmieni³a.
Swego czasu akumulatory by³y ze zdejmowanymi czapkami, ods³ania³o siê ca³± komorê. Mo¿na by³o serwisowaæ p³yty, które wtedy by³y rzeczywi¶cie p³ytami.

Ale to tak dawno temu bylo, ze tylko najstarsi gorale pamietaja :-)

Pó¼niej czapki zaspawano, zosta³y koreczki.
A teraz te¿ zaspawano koreczki.
Ale, ¿eby by³o "gorzej", chc±c zwiêkszyæ powierzchniê czynn± p³yt (a tym samym pr±d), "pokrojono" p³yty, zosta³y one dodatkowo "spulchnione" i powk³adano je w jakie¶ kratki.

IMO - te kratki to tez stary pomysl, od dawna stosowany.

Dodatkowy efekt: p³yty przeciwnych biegunów bardzo blisko siebie.

Ale to akurat bylo tez od dawna. Im blizej tym lepiej.
Jakies separatory mogly sie zmienic.

Dziêki temu akumulator sta³ siê bardzo s³aby mechanicznie, ³atwo podatny na opadniêcie p³yt i choæby wewnêtrzne zwarcia.

A pó¼niej kto¶ pisze, ¿e na aku ma ok. 12V, ³aduje to prost± ³adowark±, a akumulator siê obra¿a i robi bum.

nie robi ... choc ojcu raz sie zdarzylo :-)

A ³adowarka nie wie, ¿e jedna cela zwarta, gotuje akumulator. Operator za¶ ³adowarki nie wie, nie zastanowi siê, lub nie ma jak sprawdziæ, ¿e parametry ³adowania co¶ nie pasuj±.

IMO to jest inaczej - auto nie zapala, podlacza sie ladowarke, na drugi dzien auto dalej nie zapala, wiec sie idzie do sklepu.
Ewentualnie na drugi dzien zapali, a na trzeci juz nie, i znow nastepnym punktem jest sklep.

Dodaj do tego duza ilosc staroci po naszym kraju jezdzaca, z alternatorami niekoniecznie sprawnymi, i ludzi, co w razie problemow najpierw wymieniaja akumulator.

A nawet w starym akumulatorze z polaczeniami cel na zewnatrz, to przecietny kierowca  i tak nie mial miernika, zeby zmierzyc napiecie.


J.

32 Data: Lipiec 24 2017 10:50:12
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: J.F. 

U¿ytkownik "Janusz"  napisa³ w wiadomo¶ci grup

Focus MK1 nie ma elektrycznego wspomagania kierownicy, ma hydrauliczne.
Czyli ma co¶ innego co z¿era du¿o pr±du, np pompê hydrauliczn± wspomagania :)

Napedzana paskiem przez silnik.

J.

33 Data: Lipiec 24 2017 11:00:01
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: Janusz 

W dniu 2017-07-24 o 10:50, J.F. pisze:

U¿ytkownik "Janusz"  napisa³ w wiadomo¶ci grup

Focus MK1 nie ma elektrycznego wspomagania kierownicy, ma hydrauliczne.
Czyli ma co¶ innego co z¿era du¿o pr±du, np pompê hydrauliczn±
wspomagania :)

Napedzana paskiem przez silnik.
:)
To akurat nie ten przypadek ale obi³o mi siê o uszy ¿e jest pompa hydrauliczna napêdzana silnikiem elektrycznym.
--
Pozdr
Janusz

34 Data: Lipiec 24 2017 11:07:26
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: J.F. 

U¿ytkownik "Janusz"  napisa³ w wiadomo¶ci grup W dniu 2017-07-24 o 10:50, J.F. pisze:

U¿ytkownik "Janusz"  napisa³ w wiadomo¶ci grup
Focus MK1 nie ma elektrycznego wspomagania kierownicy, ma hydrauliczne.
Czyli ma co¶ innego co z¿era du¿o pr±du, np pompê hydrauliczn±
wspomagania :)

Napedzana paskiem przez silnik.
:)
To akurat nie ten przypadek ale obi³o mi siê o uszy ¿e jest pompa hydrauliczna napêdzana silnikiem elektrycznym.

Moze i jest, ale czy do tego ?

Zaleta wspomagania elektrycznego jest brak obciazenia przy jezdzie prosto, gdy pompa hydrauliczna ciagle pompuje.
Wiec taka dziwna hybryda bylaby naprawde dziwna :-)




J.

35 Data: Lipiec 24 2017 18:03:35
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: Janusz 

W dniu 2017-07-24 o 11:07, J.F. pisze:

U¿ytkownik "Janusz"  napisa³ w wiadomo¶ci grup

W dniu 2017-07-24 o 10:50, J.F. pisze:
U¿ytkownik "Janusz"  napisa³ w wiadomo¶ci grup
Focus MK1 nie ma elektrycznego wspomagania kierownicy, ma
hydrauliczne.
Czyli ma co¶ innego co z¿era du¿o pr±du, np pompê hydrauliczn±
wspomagania :)

Napedzana paskiem przez silnik.
:)
To akurat nie ten przypadek ale obi³o mi siê o uszy ¿e jest pompa
hydrauliczna napêdzana silnikiem elektrycznym.

Moze i jest, ale czy do tego ?

Zaleta wspomagania elektrycznego jest brak obciazenia przy jezdzie
prosto, gdy pompa hydrauliczna ciagle pompuje.
Wiec taka dziwna hybryda bylaby naprawde dziwna :-)
Dlaczego? wy³±cznik ci¶nieniowy za³atwia sprawê.
A zalet± takiej pompy jest to ¿e mo¿e byæ zmontowana w kolumnie kierownicy
a hydraulika by³a* trwalsza od innych rozwi±zañ.

* by³a, bo to dawno s³ysza³em czyli tyczy siê to jakiego¶ starszego auta.
--
Pozdr
Janusz

36 Data: Lipiec 26 2017 14:09:03
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: J.F. 

U¿ytkownik "Janusz"  napisa³ w wiadomo¶ci grup W dniu 2017-07-24 o 11:07, J.F. pisze:

Focus MK1 nie ma elektrycznego wspomagania kierownicy, ma
hydrauliczne.
Czyli ma co¶ innego co z¿era du¿o pr±du, np pompê hydrauliczn±
wspomagania :)

Napedzana paskiem przez silnik.
:)
To akurat nie ten przypadek ale obi³o mi siê o uszy ¿e jest pompa
hydrauliczna napêdzana silnikiem elektrycznym.

Moze i jest, ale czy do tego ?

Zaleta wspomagania elektrycznego jest brak obciazenia przy jezdzie
prosto, gdy pompa hydrauliczna ciagle pompuje.
Wiec taka dziwna hybryda bylaby naprawde dziwna :-)

Dlaczego? wy³±cznik ci¶nieniowy za³atwia sprawê.
A zalet± takiej pompy jest to ¿e mo¿e byæ zmontowana w kolumnie kierownicy
a hydraulika by³a* trwalsza od innych rozwi±zañ.

Tak nawiasem pytajac - czy w klasycznym hydraulicznym wspomaganiu jest w ukladzie cisnienie, gdy jedziemy prosto ?

Tu np mowia, ze wtedy zawor jest otwarty w obie strony i plyn z pompy plynie do zbiornika.
https://youtu.be/7nMmH18uAwc?t=395

tu nie mowia, ale prazki w rurach sugeruja podobnie ... ale moze to z lenistwa nie zatr.
https://youtu.be/lbgFLk8SETI?t=866

To by mialo sens, przeplyw otwarty, cisnienie spada, pompa musi pokonac tylko opory przeplywu (nie takie znow male).

Oczywiscie z elektryczna pompa mozna zrobic inaczej.

J.

37 Data: Lipiec 26 2017 08:01:41
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: Zenek Kapelinder 

Wszystko mozna zrobic tylko po co? Wyszukujesz linki, filmy. To znajdz taki z prosta przekladnia ze wspomagniem elektryczym. Wyglada tak jak by do zwyklej przekladni dolozyli sinik wycieraczek od Poloneza. Dolozyli do kompletu dwa wlaczniki i przekaznik. Oczywiscie dzisiaj wlaczniki to jakies elektroniczne sa i przekaznik tez elektroniczny. Jak by nie liczyc masy to do podlaczenia zeby dzialalo jeden przewod wystarczy. W jakims samochodzie Japonczycy poszli dalej i zrobili pelne serwo. Nie ma mechanicznego polaczenia pomiedzy kierownica a przekladnia. Kierownica jest polaczona z potencjometrem..

38 Data: Lipiec 26 2017 18:06:16
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: J.F. 

U¿ytkownik "Zenek Kapelinder"  napisa³ w wiadomoÅ›ci grup

Wszystko mozna zrobic tylko po co? Wyszukujesz linki, filmy.

To akurat nie byl moj pomysl, zeby zrobic elektrohydraulicznie, tylko mi sie przypomnialo, ze ta hydrauliczna ponoc jakos inaczej dziala i pomysl nie jest tak wprost do zastosowania.

To znajdz taki z prosta przekladnia ze wspomagniem elektryczym.
Wyglada tak jak by do zwyklej przekladni dolozyli sinik wycieraczek od Poloneza.
Dolozyli do kompletu dwa wlaczniki i przekaznik.

Tak moze wygladac, ale to chyba jednak jest bardziej skomplikowane.
Diabel tkwi w szczegolach, podobnie jak w tej hydraulicznej.

Tym niemniej - produkcje opanowali, cena akceptowalna, a moze i nizsza, to hydrauliczne sie beda konczyc.

W jakims samochodzie Japonczycy poszli dalej i zrobili pelne serwo. Nie ma mechanicznego polaczenia pomiedzy kierownica a przekladnia.
Kierownica jest polaczona z potencjometrem.

Co oczywicie rodzi pytanie, co bedzie, jak sie cos zepsuje.
Ale moze elektronika z Toyoty sie nie psuje ... a nie, pardon, nie dotyczy potencjometrow :-)

J.

39 Data: Lipiec 26 2017 09:36:48
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: Zenek Kapelinder 

Mialem mieszane uczucia jak to przeczytalem. Nie wiem jak bym sie zachowal jak bym wsiadl do samochochodu i bym wiedzial za pomiedzy kierownica a przekladnia nie ma preta albo rurki o grubosci kciuka.

40 Data: Lipiec 26 2017 21:07:46
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: Janusz 

W dniu 2017-07-26 o 14:09, J.F. pisze:

U¿ytkownik "Janusz"  napisa³ w wiadomo¶ci grup

W dniu 2017-07-24 o 11:07, J.F. pisze:
Focus MK1 nie ma elektrycznego wspomagania kierownicy, ma
hydrauliczne.
Czyli ma co¶ innego co z¿era du¿o pr±du, np pompê hydrauliczn±
wspomagania :)

Napedzana paskiem przez silnik.
:)
To akurat nie ten przypadek ale obi³o mi siê o uszy ¿e jest pompa
hydrauliczna napêdzana silnikiem elektrycznym.

Moze i jest, ale czy do tego ?

Zaleta wspomagania elektrycznego jest brak obciazenia przy jezdzie
prosto, gdy pompa hydrauliczna ciagle pompuje.
Wiec taka dziwna hybryda bylaby naprawde dziwna :-)

Dlaczego? wy³±cznik ci¶nieniowy za³atwia sprawê.
A zalet± takiej pompy jest to ¿e mo¿e byæ zmontowana w kolumnie
kierownicy
a hydraulika by³a* trwalsza od innych rozwi±zañ.

Tak nawiasem pytajac - czy w klasycznym hydraulicznym wspomaganiu jest w
ukladzie cisnienie, gdy jedziemy prosto ?
Tego nie wiem, nigdy sie nie zg³êbia³em tak g³êboko w mechanikê samochodow±.


Tu np mowia, ze wtedy zawor jest otwarty w obie strony i plyn z pompy
plynie do zbiornika.
https://youtu.be/7nMmH18uAwc?t=395
dziêki, bardzo fajny film, ju¿ wiem jak dzia³a wspomaganie :)
faktycznie zawór ci¶nieniowy-nadmiarowy niepotrzebny.


tu nie mowia, ale prazki w rurach sugeruja podobnie ... ale moze to z
lenistwa nie zatr.
https://youtu.be/lbgFLk8SETI?t=866

To by mialo sens, przeplyw otwarty, cisnienie spada, pompa musi pokonac
tylko opory przeplywu (nie takie znow male).

Oczywiscie z elektryczna pompa mozna zrobic inaczej.
Dok³adnie.


--
Pozdr
Janusz

41 Data: Lipiec 24 2017 11:00:11
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: J.F. 

U¿ytkownik "Janusz"  napisa³ w wiadomo¶ci grup W dniu 2017-07-22 o 20:56, jacek pisze:

Tu masz przyk³ad ³±cznie z po³±czeniami
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=2157

Niestety ale ju¿ nie wszêdzie jest tak ³atwo np. w fordzie
focusie mk1 regulatora nie ma ju¿ w alternatorze.
S± tylko diody mocy z zaciskiem i z³±cze do wzbudzania bodaj¿e
4 pinowe id±ce do komputera. Przy wiêkszym obci±¿eniu

IMO - regulator nadal jest w alternatorze, tylko teraz lepszy i komputerowo sterowany.
Ford akurat lubial regulator zintegrowany ze szczotkotrzymaczem, moze i ten typ tak ma.

alternator daje wy¿sze napiêcie a gdy pr±du nadal brakuje
obroty silnika zwiêksza komputer z pocz±tkowych ok 600obr/minutê
potrafi nawet do ok 1600 obr/minutê zwiêkszyæ gdy jest du¿e
obci±¿enie...
Nie ma tam ju¿ klasycznego regulatora niestety jak np. w
skodzie felicji czy favorit...
Bo by siê nie sprawdzi³ ze wzglêdu na elektryczne wspomaganie kierownicy, kidy¶ jak go nie by³o albo dla hydraulicznego nie by³o

watpie by to bylo problemem.

Raczej na poczatku podnosza napiecie aby uzupelnic straty rozruchowe/postojowe, a potem obnizaja, zeby nie gazowac akumulatora.

problemu z tym ¿e na wolnych obrotach alternator w zasadzie nie ³aduje aku a przy ¶wiat³ach bilans jest lekko ujemny, problem zacz±³ siê gdy zaczeli instalowaæ wpomaganie elektryczne kierownicy gdy¿ ono szarpie bardzo du¿o pr±du, norma to 50-70A przy krêceniu kierownic±, np na parkingu, wtedy silnik na wolnych obrotach mo¿e zgasn±æ przy s³abszym aku st±d dodatkowa regulacja obrotów ¿eby alternator mia³ odpowiedni± wydajno¶æ.

Wyposazenia elektrycznego przybylo, to i alternatory coraz wieksze.
235A ma ktorys seryjny ... a kiedys wystarczalo 35, nie liczac malucha :-)

J.

42 Data: Lipiec 24 2017 11:38:56
Temat: Re: Alternator pad³
Autor: robot 

Kiedy pogrzeb?

Re: Alternator padł



Grupy dyskusyjne