Autostrada vs droga krajowa - p ytanie o bezpieczeństwo
1 | Data: Czerwiec 18 2008 23:54:01 |
Temat: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | |
Autor: arek | Czy ktoś z Was próbował kiedyś dotrzeć do danych lub samemu wydedukować, jak ma się bezpieczeństwo na naszych 2-pasmowych autostrad do dróg krajowych? 2 |
Data: Czerwiec 18 2008 22:44:05 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Michał | Czy ktoś z Was próbował kiedyś dotrzeć do danych lub samemu wydedukować,jak ma się bezpieczeństwo na naszych 2-pasmowych autostrad do dróg krajowych? tak :) Czynniki znam. Na autostradzie nie wyjdzie mi wóz z sianem, nie wybiegniezawsze jeżdżą rozważnie. Ale jak to się przekłada na liczby? statystyk takich nie znam, lepiej patzrec na model samochodu/wypadki, tak na moje oko. Czy większe ryzyko na zostanie kaleką lub trupem ma się jadąc naszą 90km/h to nie jest aż tak dużo jak się przyłoży w coś co się choć troszkę wgniecie, przy dobrym (w rozumieniu super bezpiecznym, bo to zazwyczaj co innego) samochodzie nie powinno się wiele stać. 130km/h to dużo ale też duża sznasa ze lądujesz na barierach, lub "w polu", a nie na słupie, znowu duże bezpieczne auto i ciężko coś sobie zrobić, za to nie ma szansy na czołowe 260km/h :), a te ponad 160km/h sa bardzo niebezpieczne nawet w dobrych autach. Przy okazji zapytam, jak wam się wydaje. Czy jak jadę 150 lewym pasemgazu i za moment już mnie nie będzie, a ja tylko sygnalizuję chęć zjazdu, żeby na moje oko mała, bo pędząc 150 czy 200 zdecydowana większość uwzględnia mozłiwości swojego auta, ale jak by wjechał - to trzeba mieć pewność że napinacze chwycą, bo to będzie takie koziołkowanie że poduchy nie wystarczą, chyba że jakiś esp+bas wyprowadzi auto, jak się w międzyczasie nie zwiesi, albo komp nie odetnie bęzyny, co wyłączy część elektroniki. pozdrawiam. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 3 |
Data: Czerwiec 19 2008 08:17:04 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: J.F. | On Wed, 18 Jun 2008 22:44:05 +0000 (UTC), Michał wrote: Chodzi o jazdę przepisową - tu 130, tam 90. Znowu nie przesadzaj i popatrz na crash testy. One sa przy 64km/h. 90 jest bezpieczne jesli zdazych wyhamowac do 50. W przeciwnym razie wygladasz jak Otylia. J. 4 |
Data: Czerwiec 19 2008 21:28:04 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Michał | Znowu nie przesadzaj i popatrz na crash testy. Nie zgodze się :), 64km/h jest w miarę bezpieczne w większości dobrych (5 gwiazdek) samochodów. Ale jest kilka jeszcze bezpiecznijeszych.., pozatym nie zgniatający się 3-4 gwiazdkowiec po założeniu pasów 5 punktoych tez jest dość bezpieczny. pozdrawiam. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 5 |
Data: Czerwiec 19 2008 08:33:35 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Adam Płaszczyca | On Wed, 18 Jun 2008 22:44:05 +0000 (UTC), " Michał" 90km/h to nie jest aż tak dużo jak się przyłoży w coś co się choć troszkę Poza śmiercią pasażerów. Super bezpieczne auta kończą się na 50km/h. 130km/h to dużo ale też duża sznasa ze lądujesz na barierach, lub "w polu", Nisc się nei da zrobić. Jedyne co ratuje, to fakt, że zanim trzepniesz w coś masz szanse zmniejszyć prędkość. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/ ___________/ PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 6 |
Data: Czerwiec 19 2008 21:32:45 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: |
18 lat temu juz były bezpieczne 50km/h: s500 w140 (1991..1999) volvo850 (1991..1999) safrane (1992..2001) pozdrawiam. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 7 |
Data: Czerwiec 19 2008 21:33:24 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Michał | napisał(a): 8 |
Data: Czerwiec 20 2008 09:17:57 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Adam Płaszczyca | On Thu, 19 Jun 2008 21:32:45 +0000 (UTC), " "
I nic się nie zmieniło.. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/ ___________/ PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 9 |
Data: Czerwiec 20 2008 08:47:14 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Michał | >> Poza śmiercią pasażerów. Super bezpieczne auta kończą się na 50km/h. zmieniło się, merc wypuścił W220 i W221 volvo zrobiło s80, i nowe s80 a renault velsatisa (a wcześniej lagune II) i espace4 te stare 18letnie auta miały by pewnie koło 4 dzisiejszych gwiazdek, może z hakiem a te nowe mają 5 z dużą rezerwą (poza s80). ilość poduszek wzrosła z 2/4 do 10/12 potem znowu spadła do 6/8, pasy miewają podwójne naciąganie (elektryczne, potem napinacz), radary wykrywają kolizje i np w vw phateonie zawieszenie podnosi auto żeby uderzyć "lepiej". pozdrawiam. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 10 |
Data: Czerwiec 20 2008 11:43:02 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Adam Płaszczyca | On Fri, 20 Jun 2008 08:47:14 +0000 (UTC), "Michał" te stare 18letnie auta miały by pewnie koło 4 dzisiejszych gwiazdek, I tyle gwiazdek będzie nad grobami tych, którzy w nie uwierzą. Zrozum - aby auto dostało 5 gwiazdek musi przy zderzeniu z prędkością 55km/h zuzyć wszystkie swoje możliwości pochłaniania energii. Jeśli bedzie zderzenie z większą prędkością, to już nie ma się co giąć, bo wszystko zostalo juz zgięte. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/ ___________/ PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 11 |
Data: Czerwiec 22 2008 01:01:09 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Michał |
I tyle gwiazdek będzie nad grobami tych, którzy w nie uwierzą. nie, choć nawa laguna3 idzie w ta stronę - ta tendencja idzie falami :) bezpieczne auta (nie 5 gwiazdkowe golfy czy coś podobnie małego), serio wytrzymają więcej i kierowca w środku też. widziałęś jakiś wypadek gdzie zginoł ktoś udeżając poniżej 100km/h w autach typu: w220,phaeton,c6(citroen),velsatis,lexus ls ? (a8, bmw7 i lancię z wiadomych przyczyn pomijamy :) ). Pozdrawiam. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 12 |
Data: Czerwiec 22 2008 11:27:04 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Adam Płaszczyca | On Sun, 22 Jun 2008 01:01:09 +0000 (UTC), " Michał" widziałęś jakiś wypadek gdzie zginoł ktoś udeżając poniżej 100km/h w autach Zaręczam Ci, że każde z tych aut waląć z prędkością 100km/h w betonową ścianę spowoduje śmierć wszystkich w kabinie. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 13 |
Data: Czerwiec 26 2008 01:19:04 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Michał | >widziałęś jakiś wypadek gdzie zginoł ktoś udeżając poniżej 100km/h wautach >typu: w220,phaeton,c6(citroen),velsatis,lexus ls ? (a8, bmw7 i lancię z chodziło mi o realny wypadek 100km/h w cokolwiek. 100km/h w zwykłych pasach to bardzo dużo, ale realne wypadki 100->0 na odcinku 1...1.5 metra to tylko w filar mostu, bo słupy są już koszone przy tych prędkościach. Pozdrawiam, Michał -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 14 |
Data: Czerwiec 26 2008 11:21:16 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Adam Płaszczyca | On Thu, 26 Jun 2008 01:19:04 +0000 (UTC), " Michał" Zaręczam Ci, że każde z tych aut waląć z prędkością 100km/h w betonową A ściana to nie jest cokolwiek? 100km/h w zwykłych pasach to bardzo dużo, ale realne wypadki 100->0 na W filar mostu, w ciężarówkę, w drzewo... -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/ ___________/ PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 15 |
Data: Czerwiec 26 2008 23:25:51 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Michał | >chodziło mi o realny wypadek 100km/h w cokolwiek. jest, ale realna ściana żeby to był realny wypadek, lub crashtest. >100km/h w zwykłych pasach to bardzo dużo, ale realne wypadki 100->0 naprzy >tych prędkościach. ciężarówka też się wgniata, duże drzewo i filar mostu już nie :) ale coś realnego - pomijając jeszcze fakt że auta na "francuskich zawieszeniach" (chodzi mi o te aktywne wszystko co się da) w poślizg nie wpadają i nawet trawnikiem dają sie prowadzić. Pozdrawiam, Michał -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 18 |
Data: Czerwiec 29 2008 01:27:33 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Adam Płaszczyca | On Sat, 28 Jun 2008 10:10:17 +0000 (UTC), " Michał" była sobie taka sytuacja, 4 gwiazdkowiec 1.2 tony ? 120km/h->35km/h w takie Czyli uderzył mając 35km/h. A ja pisze o zderzeniu, gdzie auto wytraca na drodze swojej maski prędkośc 100km/h do zera. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 19 |
Data: Czerwiec 29 2008 01:26:09 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Michał |
Czyli uderzył mając 35km/h. A ja pisze o zderzeniu, gdzie auto wytraca zostało około 35km/h (co starczyło na 7 fikołków) ze 120 = około 85km/h na betonie. ok a ja cały czas mówie o realnym wypadku 100km/h czy się komuś coś poważniejszego stało (w super bezpiecznym aucie), bo ja czegoś takiego nie widziałem. a oddzielny temat to taki że żadko to jest na długości maski swojego samochodu, też wgniata się wszystko dookoła. a filar mostu jak mówiłem jest b. mało prawdopodobny bo przy 100km/h samochód w poślizg nie wpadnie (czyba że jakiś super lód, albo dużo oleju). pozdrawiam. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 20 |
Data: Czerwiec 29 2008 08:33:05 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: J.F. | On Sun, 29 Jun 2008 01:26:09 +0000 (UTC), Michał wrote: Czyli uderzył mając 35km/h. A ja pisze o zderzeniu, gdzie auto wytraca 35 to nie za malo na 7 fikolkow ? ok a ja cały czas mówie o realnym wypadku 100km/h czy się komuś coś A pamietasz dyskutowany tu na grupie wypadek chyba spod Opola - Z jednej strony laguna, z drugiej mercedes, w lagunie 4 trupy, w mercu jedna ofiara, ale to mocno z winy niezapietych pasow .. a filar mostu jak mówiłem jest b. mało prawdopodobny bo przy 100km/h Lady Diana na filarze zginela. Co prawda ktos tam przezyl. J. 21 |
Data: Czerwiec 29 2008 12:24:00 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello J, A pamietasz dyskutowany tu na grupie wypadek chyba spod Opola - Chyba 5. w mercu jedna ofiara, Śmiertelna, bo ranne były pozostałe 3 osoby. ale to mocno z winy niezapietych pasow .. Syn zabił własną matkę - siedział z tyłu bez pasów a matka z przodu w pasach. Ale to był w ogóle bardzo dziwny wypadek i Mercedesa chyba wybiło w górę. Już dokładnie nie pamiętam ale tam był trzeci samochód, którego kierowcy w ogóle nic się nie stało. Przed wypadkiem był za Mercem, po wypadku przed i nie wiadomo jak się teleportował. [...] -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :) 22 |
Data: Czerwiec 29 2008 12:51:41 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Michał | > A pamietasz dyskutowany tu na grupie wypadek chyba spod Opola - to była laguna 1993,2001 czy 2007 ? Ale pomimo ze to nie topowy model to i tak dość mocne są - 75km/h w drzewo: http://youtube.com/watch?v=2fLg8eQaPyE laguna ma jeden minus - troche za mała i troche za lekka do zderzeń na czołowe, no i pasy trzeba zapinać. pozdrawiam. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 23 |
Data: Czerwiec 29 2008 13:46:36 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Michał |
Ale pomimo ze to nie topowy model to i tak dość mocne są - 75km/h w drzewo: pomyliłem się to jest 55mph = 88.5km/h w drzewo. ktoś ma lagune 2001 ? ona ma 2 akumulataory czy poprostu elektryka wytrzymała dzwon 88.5km/h ? i mruga awaryjnymi ? ciekawe co by się stało jak by postawić tam w140, w220, w221, safrane i velstaisa i zwiększyć prędkość o 11.5km/h :) pozdrawiam. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 24 |
Data: Czerwiec 29 2008 13:16:35 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Michał | Lady Diana na filarze zginela. Co prawda ktos tam przezyl. ale to był Merc w140 z 1991, fakt już całkiem bezpieczy ale już 17 lat mineło - ciekawe jak by się spiasło w podobnej sytuacji volvo 850 z 1991,albo safrane z 1992, czy lexus ls 1989. tylko tam byli bez pasów i chyba ze 150km/h w filar mostu. pozdrawiam. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 25 |
Data: Czerwiec 29 2008 11:22:19 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Adam Płaszczyca | On Sun, 29 Jun 2008 01:26:09 +0000 (UTC), " Michał" zostało około 35km/h (co starczyło na 7 fikołków) ze 120 = około 85km/h A ile wczesniej zdążył wyhamować? ok a ja cały czas mówie o realnym wypadku 100km/h czy się komuś coś Liczy się prędkość uderzenia. I jeszcze raz powtóżę - nie ma znaczenia jakim autem alisz, jesli walniesz 100km/h w twardą przeszkode na której się zatrzymasz, to wychodzisz z ata w worku. Żadne gwiazdki nie pomogą. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 26 |
Data: Czerwiec 29 2008 11:35:13 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: J.F. | On Sun, 29 Jun 2008 11:22:19 +0200, Adam Płaszczyca wrote: Liczy się prędkość uderzenia. I jeszcze raz powtóżę - nie ma znaczenia No chyba ze to BMW. Plus Sauber :-) J. 27 |
Data: Czerwiec 29 2008 23:37:52 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Tomasz Pyra | J.F. pisze: On Sun, 29 Jun 2008 11:22:19 +0200, Adam Płaszczyca wrote: Uderzenie było pod kątem. Mimo wszystko przy prostopadłym zderzeniu gdzie traci się to 100km/h na drodze metra, może się okazać że przeciętny człowiek nie przeżyje takiego przeciążenia cokolwiek by inżynierowie nie zrobili. 28 |
Data: Czerwiec 29 2008 23:44:16 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Adam Płaszczyca | On Sun, 29 Jun 2008 23:37:52 +0200, Tomasz Pyra Uderzenie było pod kątem. IMO nie ma szans, żeby przeżył w jakikolwiek sposób. Toż deceleracja wynosi w takiej sytuacji 27/0,036 = 750 m/s^2, czyli 76g. Tego nawek w idealnych warunkach kiedy ciało byłoby hamowane równomiernie, załą powierzchnią nie można przeżyć. Obrazowo, to tak, jakby na człowieku położyc ciężar 6 ton. Zostaje mokra plama. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 29 |
Data: Czerwiec 30 2008 00:12:18 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: J.F. | On Sun, 29 Jun 2008 23:44:16 +0200, Adam Płaszczyca wrote: On Sun, 29 Jun 2008 23:37:52 +0200, Tomasz Pyra Ruch opozniony, wiec czas dluzszy i moze spasc do 38g Tego nawek w idealnych warunkach kiedy ciało byłoby hamowane 1.5t tez bys nie przezyl. A jednak wypadek przy 50km/h ludzie przezywaja. J. 30 |
Data: Czerwiec 30 2008 09:47:32 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Adam Płaszczyca | On Mon, 30 Jun 2008 00:12:18 +0200, J.F. IMO nie ma szans, żeby przeżył w jakikolwiek sposób. Toż deceleracja Ok, to na człowieku leżą 3 tony ;) Obrazowo, to tak, jakby na człowieku położyc ciężar 6 ton. Zostaje Tyle, że 50km/h to jakieś 0,144s hamowania, co daje 13,89/0,144=96m/s^2, czyli 9.8g. A to się daje przezyć. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/ ___________/ PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 31 |
Data: Czerwiec 30 2008 20:56:19 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: J.F. | On Mon, 30 Jun 2008 09:47:32 +0200, Adam Płaszczyca wrote: On Mon, 30 Jun 2008 00:12:18 +0200, J.F. To sobie poloz, grubasie, 900kg i przezyj :-) J. 32 |
Data: Czerwiec 30 2008 21:54:59 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Adam Płaszczyca | On Mon, 30 Jun 2008 20:56:19 +0200, J.F. 9,8*75 to ledwie 735 :P Liczę dla przeciętnego ludzia.Tyle, że 50km/h to jakieś 0,144s hamowania, co daje Przy czasie aplikacji 144 milisekund da się przezyć. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 33 |
Data: Czerwiec 30 2008 22:31:28 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: J.F. | On Mon, 30 Jun 2008 21:54:59 +0200, Adam Płaszczyca wrote: On Mon, 30 Jun 2008 20:56:19 +0200, J.F. I o to chodzi - 75g jak widac tez, byle szybko. Nie ma co na tony przeliczac. J. 34 |
Data: Czerwiec 30 2008 21:47:43 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Michał | >>>Tyle, że 50km/h to jakieś 0,144s hamowania, co daje 6g to możesz mieć w samolocie akrobacyjnym, lub myśliwcu dłuższą chwilę i człowiek wtedy nawet myśli i steruje. na ułamki sekund limity są znacznie, znacznie większe. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 35 |
Data: Czerwiec 30 2008 23:52:09 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Krzysiek Kielczewski | Sami popatrzcie co *J.F* napisał: On Mon, 30 Jun 2008 21:54:59 +0200, Adam Płaszczyca wrote: http://pl.wikipedia.org/wiki/Przeci%C4%85%C5%BCenie Największe przeciążenia przeżyte przez człowieka [edytuj] Dobrowolne: Ppłk John Stapp w 1954 r. doznał przeciążenia 46,2 g w saniach rakietowych[1]. W wyniku tego eksperymentu popękały mu naczynia krwionośne w gałce ocznej (okresowa utrata wzroku, który J. Stapp odzyskał . szczęśliwie siatkówki w oczach nie były uszkodzone). Mimowolne: Kierowca Formuły 1, David Purley, doświadczył przeciążenia równego średnio 179,8 g w roku 1977, gdy wyhamował ze 173 do 0 km/h na długości 66 cm, w wyniku uderzenia w ścianę.[2] [3] Mój komentarz: pamiętajcie, że to tylko dwa przypadki a nie norma, obaj byli świetnie wytrenowani i żaden z nich nie siedział w cywilnym samochodzie z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa. Pozdrawiam, Krzysiek Kiełczewski 36 |
Data: Lipiec 01 2008 00:07:02 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Krzysiek, http://pl.wikipedia.org/wiki/Przeci%C4%85%C5%BCenie Oj, tu jest chyba pomyłka - przeciążenie było znacznie wyższe. [...] -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :) 37 |
Data: Lipiec 01 2008 00:16:59 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Krzysiek Kielczewski | Sami popatrzcie co *RoMan Mandziejewicz* napisał: Hello Krzysiek, A skąd wiesz i jakie było? (na angielskiej wiki piszą o 45g) Pozdrawiam, Krzysiek Kiełczewski 38 |
Data: Lipiec 01 2008 00:36:00 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Krzysiek, Dobrowolne: Ppłk John Stapp w 1954 r. doznał przeciążenia 46,2 g w [...] Oj, tu jest chyba pomyłka - przeciążenie było znacznie wyższe.A skąd wiesz i jakie było? Nie wiem - skleroza znowu coś popieprzyła :( (na angielskiej wiki piszą o 45g) wszelkie źródła podają taką wartość. I to pasuje do czasu hamowania (1.4s) i gra z tym, co pamiętam z filmów dokumentalnych. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :) 39 |
Data: Lipiec 01 2008 00:58:37 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Krzysiek Kielczewski | Sami popatrzcie co *RoMan Mandziejewicz* napisał: Dobrowolne: Ppłk John Stapp w 1954 r. doznał przeciążenia 46,2 g w Starość nie radość ;-) (na angielskiej wiki piszą o 45g) A ja tylko ponownie podkreślę, że to nie był przeciętny człowiek w typowym samochodzie osobowym... Pozdrawiam, Krzysiek Kiełczewski 40 |
Data: Lipiec 01 2008 01:04:54 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Krzysiek, Dobrowolne: Ppłk John Stapp w 1954 r. doznał przeciążenia 46,2 g w [...] A ja tylko ponownie podkreślę, że to nie był przeciętny człowiek Nie szkodzi - to jemu zawdzięczamy współczesną technologię pasów bezpieczeństwa, które nie pogarszają sytuacji przy zderzeniu. Szczytowe wartości opóźnień w samochodach osobowych przy zderzeniu są podobne, tylko czas działania znacznie krótszy. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :) 41 |
Data: Lipiec 01 2008 01:17:21 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Krzysiek Kielczewski | Sami popatrzcie co *RoMan Mandziejewicz* napisał: A ja tylko ponownie podkreślę, że to nie był przeciętny człowiek Zgoda. Ale nie chciałbym w następnych dyskusjach oglądać wyliczeń jak to jakaś sytuacja była niegroźna bo 45g to jest do przeżycia bez problemów. Pozdrawiam, Krzysiek Kiełczewski 42 |
Data: Lipiec 01 2008 00:17:55 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Tomasz Pyra | Adam Płaszczyca pisze: On Sun, 29 Jun 2008 23:37:52 +0200, Tomasz Pyra Tzn. to jeszcze nie jest powiedziane. Dochodzą cechy osobnicze (młody, mały i wysportowany wytrzyma więcej). W każdym razie przeżyć się da ponoć nawet i szczytowe 100g, takie wyniki są notowane w motosportach. Tylko trudno się w ogóle porównywać z cywilną osobówką z trzypunktowym pasem i poduszką w kierownicy, z tym w jakiej uprzęży i z jakimi systemami ochrony jeżdżą sportowcy. Do tego ich samochody są przystosowane do tego żeby przy uderzeniu generować takie 100g i zakładają że wysportowany organizm to przeżyje. Cywilny samochód trzeba produkować tak żeby przeciążenie nie zabiło przeciętnego emeryta, więc ten młody i wysportowany szybciej zderzy się osobiście z przeszkodą w którą wjechał samochodem niż zagrożą mu przeciążenia związane z wytracaniem prędkości przez samochód w którym jedzie. 43 |
Data: Lipiec 01 2008 10:27:39 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Adam Płaszczyca | On Tue, 01 Jul 2008 00:17:55 +0200, Tomasz Pyra IMO nie ma szans, żeby przeżył w jakikolwiek sposób. Toż deceleracja Ale nie w trójpunktowych pasach... -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/ ___________/ PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 44 |
Data: Czerwiec 30 2008 06:44:06 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o be zpieczeństwo | Autor: ReddyS | Dnia 29-06-2008 o 23:37:52 Tomasz Pyra napisał(a): Mimo wszystko przy prostopadłym zderzeniu gdzie traci się to 100km/h na drodze metra, może się okazać że przeciętny człowiek nie przeżyje takiego przeciążenia cokolwiek by inżynierowie nie zrobili. Chyba na początku lat 80-tych, albo koniec 70, F1, śmierć jednego z kierowców podczas startu, nagle wyhamował z 200km/h (już dokładnie nie pamiętam) do 0km/h - uderzenie w samochód, który na starcie zgasł i nie ruszył. -- ReddyS "Never Say Never" 45 |
Data: Czerwiec 29 2008 13:09:44 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Michał | A ile wczesniej zdążył wyhamować? to było jakoś tak: 180 wychamowane w rowie na trawie do 120 a potem betonowe coś (chyba mostek), po czym to co zostało się przeturało dziesiąt metów. Liczy się prędkość uderzenia. I jeszcze raz powtóżę - nie ma znaczenia Mowimy o troche czym innym jednak, mówisz o 100km/h->0km/h w "warunkach labolatoryjnych" - gdzie fakt ciężko na 3 punkowych pasach i poduszkach złapać dobrze człowika i g wychodzi potworne. merc ma 2 systemy dociskania pasów, i zagłówki aktywne. renówka pasy zintegorowane z fotelem i jeden system. generalnie 100km/h to dużo - auto człowieka nie zabije tylko czy bez tych bajerów od tzrymania głowy będzie ok, i czy nacisk przy 3 punktowych pasach nie będzie za duży to nie wiem. ale ja cały czas mówie o realnym wypadku przy 100km/h, prawie 2 tonowe auta naprawdę są w stanie wyrwać prawie wszystko w co wjadą więc droga chamowania nie jest 1.5 metra tylko trochę więcej. pozdrawiam. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 46 |
Data: Czerwiec 29 2008 16:09:59 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Adam Płaszczyca | On Sun, 29 Jun 2008 13:09:44 +0000 (UTC), " Michał" ale ja cały czas mówie o realnym wypadku przy 100km/h, prawie 2 tonowe auta Szczególnie, jak pukną w coś równie ciężkiego... Chyba trzeba by było obowiązkowa fizyke na maturze dołączyć... -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 47 |
Data: Czerwiec 29 2008 15:09:54 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Michał |
Szczególnie, jak pukną w coś równie ciężkiego... jak pukną w coś równie ciężkiego to poprostu wysiadasz z auta i zupełnie nic się nie stanie. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 48 |
Data: Czerwiec 29 2008 21:03:41 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Adam Płaszczyca | On Sun, 29 Jun 2008 15:09:54 +0000 (UTC), " Michał" Szczególnie, jak pukną w coś równie ciężkiego... Jednmak fizika powinna byc obowiązkowa. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 49 |
Data: Czerwiec 29 2008 22:56:53 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Michał |
>jak pukną w coś równie ciężkiego to poprostu wysiadasz z auta jedziesz 100km/h mercedesem w220 wjezdzasz w 1.9 tonowy blok betonu. po udeżeniu jedziesz 50km/h i blok betonowy też. podczas zderzenia wychamowałeś ze 100km/h do 50 km/h w skrócie to jest odpowiednik uderzenia 50km/h w ściane z betonu zgniesz w mercedesie w220 od tego ? 50km/h ? renówka to poduszki otwiera dopiero od 45km/h. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 50 |
Data: Czerwiec 30 2008 09:48:26 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Adam Płaszczyca | On Sun, 29 Jun 2008 22:56:53 +0000 (UTC), " Michał" jedziesz 100km/h mercedesem w220 ....który jedzie z przeciwka z tą samą prędkością. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/ ___________/ PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 51 |
Data: Czerwiec 29 2008 23:40:29 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Tomasz Pyra | Michał pisze: Szczególnie, jak pukną w coś równie ciężkiego... Jak pukasz czołowo w coś o podobnych właściwościach fizycznych, to dzieją się podobne rzeczy co przy uderzeniu w nieruchomą ścianę. 52 |
Data: Czerwiec 29 2008 23:03:23 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: |
Jak pukasz czołowo w coś o podobnych właściwościach fizycznych, to dokładnie tak, tylko podziel prędkość /2, bo zderzenie niesprężyste. a reszta energii idzie w ciepło przy zginianiu auta. troche inaczej gdy wijeżdzasz w 2 takie samo auto - bo masz wtedy jeszcze bonus w postacie dłuższej drogi hamowania. pozdrawiam. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 53 |
Data: Czerwiec 29 2008 23:04:11 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Michał | zapomniałęm się podpisać :) 54 |
Data: Czerwiec 30 2008 09:48:47 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Adam Płaszczyca | On Sun, 29 Jun 2008 23:03:23 +0000 (UTC), " " dokładnie tak, tylko podziel prędkość /2, bo zderzenie niesprężyste. Tylko wnioskowanie do d... -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/ ___________/ PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 55 |
Data: Czerwiec 29 2008 21:22:03 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeĹstwo | Autor: PaweĹ Pluta | On Sun, 29 Jun 2008 13:09:44 +0000 (UTC), Michał A ile wczesniej zdążył wyhamować? Kilkadziesiąt metrów z prędkości 35 km/h? Znaczy, wpadł na zamarznięty staw? I jak się w ogóle mierzy takie 35 km/h turlającego się samochodu co przedtem przywalił w betonowy murek? W ogóle to faceta prawdopodobnie uratowało to, że murek go mało co wyhamował, tylko rozkręcił. [...] Paweł Pluta -- -.-. -- .. . -- ..- -- -- - -- ... ... . -. -. .. . -- - -.. .-- . -- - .-- .. .- -.. .- -- - -.. -... .. -- - .-. 56 |
Data: Czerwiec 29 2008 23:35:34 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Tomasz Pyra | Michał pisze: a filar mostu jak mówiłem jest b. mało prawdopodobny bo przy 100km/h samochód w poślizg nie wpadnie (czyba że jakiś super lód, albo dużo oleju). Ale drzewo na naszych drogach jest jak najbardziej prawdopodobne. A drzewo to chyba najgorsza przeszkoda jaką można spotkać - zderzenie z drzewem zazwyczaj będzie dużo gorsze niż betonową ścianą. 57 |
Data: Czerwiec 29 2008 23:11:44 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Michał |
Ale drzewo na naszych drogach jest jak najbardziej prawdopodobne. myśle że to nie ma większego znaczenia czy drzewo czy ściana, samochód wytzryma oba - a nawet przy drzewie troszeczke głębiej wejdzie i ciut mniejsze g wyjdzie - ale klatki nie ruszy. przy 100km/h drzewo nie wejdzie do środka. Pozdrawiam. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 58 |
Data: Lipiec 01 2008 00:27:47 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Tomasz Pyra | Michał pisze: Ale drzewo na naszych drogach jest jak najbardziej prawdopodobne. Przy 100km/h drzewo zatrzymuje się w okolicach tylnej kanapy. Drzewo to najgorszy rodzaj przeszkody, a ściana to w sumie najlepszy (z tych nieodkształcalnych). Wjeżdżając prostopadle w ścianę wszystkie strefy zgniotu zadziałają najlepiej jak tylko mogą. Wjeżdżając w drzewo często okazuje się że między kierowcą a drzewem był tylko zderzak, chłodnica, blok silnika, i gródź. Misternie popakowane po bokach strefy zgniotu są po zderzeniu praktycznie nietknięte, a drzewo w środku samochodu owinięte zerwanym dachem. Samochód po zderzeniu z drzewem (zwłaszcza takim o dość cienkim pniu) wygląda jak przecięty - boki nieruszone, a drzewo w kabinie. 59 |
Data: Lipiec 01 2008 07:02:49 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Michał | Przy 100km/h drzewo zatrzymuje się w okolicach tylnej kanapy. Jeszcze raz mówie rozmawiamy o bezpiecznych samochodach, które np wymieniłem: -merc w220/221 -vw phateon -renault vel satis ew 18 latki (ale ich za superbezpiecznych do wyczynów 100km/h bym już nie uznawał): -merc w140 -renault safrane -vw wtedy aut nie robiło, ale było volvo 850 :) to że jakieś bmw5 czy rover będzie miało to drzewo na wysokości skrzyni biegów, lub się jakiś ford rozsypie na 3 kawałki nie ma znaczenia, tak zwane normalne auto zabije kierowce na drzewie przy 50km/h (zgniecie go - zobacz na crash testy euroncap). to jest zderzenie laguny (88.5km/h w drzewo) - ponad 2x tańszej niż vel satis, słabszej i dużo lżejszej: http://youtube.com/watch?v=2fLg8eQaPyE pozdrawiam. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 60 |
Data: Lipiec 01 2008 10:28:59 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Adam Płaszczyca | On Tue, 1 Jul 2008 07:02:49 +0000 (UTC), " Michał" Jeszcze raz mówie rozmawiamy o bezpiecznych samochodach, I my też. Drzewo włazi do kabiny. to jest zderzenie laguny (88.5km/h w drzewo) - ponad 2x tańszej niż 88, to nie 100km/h. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/ ___________/ PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 61 |
Data: Czerwiec 19 2008 07:45:50 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: V-Tec | arek pisze: Czy ktoś z Was próbował kiedyś dotrzeć do danych lub samemu wydedukować, jak ma się bezpieczeństwo na naszych 2-pasmowych autostrad do dróg krajowych? Przede wszystkim na autostradzie nie ma ryzyka zderzenia czołowego ani wpadnięcia na drzewo. które nie zawsze jeżdżą rozważnie. Ale jak to się przekłada na liczby? IMO zdecydowanie większe na drodze krajowej. Przy okazji zapytam, jak wam się wydaje. Czy jak jadę 150 lewym pasem (szybciej nie mogę) i chętnie zawsze zjeżdżam jak mam kogoś we wstecznym, ale akurat nie mogę, bo obok mam tira, czy cokolwiek innego, to jest duże ryzyko, że ten z tyłu wjedzie mi w dupę? Chodzi o to, że ja zawsze mrygam, że zaraz zjadę mu na prawy, tylko on z daleka może Przesadzasz. 150 to nie jest wolno, jak ktoś jedzie 200 to niech on uważa, oczywiście nie zajeżdżaj nikomu drogi z tego powodu! -- Pozdr, W. 62 |
Data: Czerwiec 19 2008 09:33:48 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: Adam Płaszczyca | On Thu, 19 Jun 2008 07:45:50 +0200, V-Tec wrote: Przede wszystkim na autostradzie nie ma ryzyka zderzenia czołowego ani Jest, tylko dużo mniejsze. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/ ___________/ PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 63 |
Data: Czerwiec 19 2008 08:14:51 | Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo | Autor: J.F. | On Wed, 18 Jun 2008 23:54:01 +0200, arek wrote: Czy ktoś z Was próbował kiedyś dotrzeć do danych lub samemu wydedukować, jak Chyba po raz pierwszy policja podala ilosc wypadkow z podzialem na drogi. Danych o obciazeniu drog brak - tzn byly liczone, ale nie widzialem opublikowanych. Jest co prawda ustawa o dostepie do informacji i mozna sprobowac o te dane poprosic. Bez nich to raczej wrozenie z fusow. Czynniki znam. Na autostradzie nie wyjdzie mi wóz z sianem, nie wybiegnie No tak mowiac szczerze to wozu z sianem na krajowce nie widzialem od dawna, dzieci w przydroznych miejscowosciach dobrze wychowane, pozostaja tylko kierowcy ktorzy przekraczaja predkosc w miejscach potencjalnie niebezpiecznych :-) Ale jak to się przekłada na liczby? A4 - cos 30 ofiar smiertelnych w roku ubieglym. Przy okazji zapytam, jak wam się wydaje. Czy jak jadę 150 lewym pasem IMO - bliskie zeru. Chodzi o to, że ja zawsze mrygam, Znaczy sie podnosisz ryzyko :-) J. |