Grupy dyskusyjne   »   [tech] Åšrednica kół w maÅ‚ym quadzie

[tech] Åšrednica kó³ w ma³ym quadzie



1 Data: Grudzien 13 2011 18:22:14
Temat: [tech] ¦rednica kó³ w ma³ym quadzie
Autor: Franc  

Jakie ¶rednio bywaj± ¶rednice (a najlepiej ca³y obwód :) ) kó³ w ma³ym
quadzie, takim dla wiêkszych dzieci/¶redniej m³odzie¿y i jakie to prêdko¶ci
rozwija? Bo jak patrzy³em na witrynach internetowych sklepów z oponami, to po
tych dziwnych oznaczeniach (nie samochodowych) nie mogê wyliczyæ.

Od pewnego czasu chodzi mi po g³owie pomys³ zbudowania Juniorowi szajowozu na
pr±d, do napêdu którego chcia³bym zastosowaæ 4 silniczki skuterkowe (po jednym
na ko³o, co by siê nie bawiæ w mechanizmy ró¿nicowe), takie 350~500W,
2800rpm/jeden + handlowa przek³adnia ¶limakowa.
Niestety te przek³adnie maj± prze³o¿enie 7.5, co daje jakie¶ 370rpm na kole i
nie znaj±c orientacyjnego obwodu ko³a, nie wiem jak szybkie to bêdzie.
Mechanizmy ró¿nicowe z samochodów raczej odpadaj±, bo za du¿e i ciê¿kie oraz
prze³o¿enie nie te 2.5~3 co da za szybki pojazd.
Pzdrw
Franc "Rowery Poziome Rule"
--

po³amany IMK P7 (SWB, ASS)
szary Modus z D4F
zielona Xantia II, kombi, 2.0HDi

--
Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/



2 Data: Grudzien 13 2011 22:55:12
Temat: Re: [tech] Åšrednica kó³ w ma³ym quadzie
Autor: Bydlê 

On 2011-12-13 18:22:14 +0000, "Franc "  said:

Jakie ¶rednio bywaj± ¶rednice (a najlepiej ca³y obwód :) ) kó³ w ma³ym
quadzie, (...)Bo jak patrzy³em na witrynach internetowych sklepów z oponami, to po
tych dziwnych oznaczeniach (nie samochodowych) nie mogê wyliczyæ.

<http://bit.ly/tv3GBa>

Pierwszy wynik...

--
Bydlê

3 Data: Grudzien 14 2011 22:34:31
Temat: Re: [tech] ¦rednica kó³ w ma³ym quadzie
Autor: J.F. 

Dnia Tue, 13 Dec 2011 18:22:14 +0000 (UTC), Franc napisa³(a):

Od pewnego czasu chodzi mi po g³owie pomys³ zbudowania Juniorowi szajowozu na
pr±d, do napêdu którego chcia³bym zastosowaæ 4 silniczki skuterkowe (po jednym
na ko³o, co by siê nie bawiæ w mechanizmy ró¿nicowe), takie 350~500W,
2800rpm/jeden + handlowa przek³adnia ¶limakowa.
Niestety te przek³adnie maj± prze³o¿enie 7.5

7.5 ? to co one maja - 15 zebow i dwuzwojny slimak ?

Radze byc ostrozny - jesli bedzie samohamowna (przy 7.5 niby nie powinna)
to po pierwszym zwolnieniu cos sie polamie. Sprawnosc mala, a smarowanie
wymagajace.


A nie mozesz kompletnego napedu ze skuterka uzyc, wraz z kolem ?

J.

4 Data: Grudzien 15 2011 08:08:52
Temat: Re: [tech] ¦rednica kó³ w ma³ym quadzie
Autor: Franc  

7.5 ? to co one maja - 15 zêbów i dwuzwojny ¶limak ?<

Nie wiem, kupujê gotowy ze sprzêgie³kiem do wa³u silnika i wyj¶ciem na o¶ -
taki black-box, za jakie¶ 350pln/sztuk albo mo¿e siê taniej co¶ dostanie.

Radze byæ ostro¿ny - je¶li bêdzie samohamowna (przy 7.5 niby nie powinna)to
po pierwszym zwolnieniu co¶ siê po³amie. Sprawno¶æ ma³a, a smarowanie wymagaj±ce.<

Takie przek³adnie nie s± samohamowne na pewno. Wiem, bo uczestniczy³em kiedy¶
w projekcie samochodu elektrycznego i tak mia³ rozwi±zany napêd: 2x(3KW +
przek³adnia ¶limakowa) zabudowane w wahaczach. Rozwija³ 30km/h bo przek³adnia
by³a w³a¶nie o prze³o¿eniu 7.5.

A nie mo¿esz kompletnego napêdu ze skuterka u¿yæ, wraz z ko³em ? <

Jak bym móg³ zrezygnowaæ z ³añcucha to by³oby dobrze - wygl±da³oby bardziej
"samochodowo"/"profi"?. Choæ przek³adnia ³añcuchowa pozwala dowolnie
kszta³towaæ prze³o¿enie co jest plusem dodatnim. Uk³ad wraz z ko³em od
skuterka odpada - to ma mieæ zawieszenie na wahaczach poprzecznych i wszystkie
ko³a skrêtne oraz napêdzane. Napêd musi byæ silnik => przek³adnia z hamulcem
=> pó³ o¶ pomiêdzy wahaczami => zwrotnica => piasta ko³a z ko³em.

PS: Dziêki "Bydle" za link do rysunku. Nie przypuszcza³em, ¿e kiedy¶ to
napiszê, ale dziêki, bo w swoich poszukiwaniach na ta stronê nie dotar³em.

Pzdrw

Franc "Rowery Poziome Rule"
--

Po³amany IMK P7 - SWB ASS :(
Szary Modus z D4F
Zielona Xantia 2, kombi, 2.0HDiadze byc ostrozny - jesli bedzie samohamowna
(przy 7.5 niby nie powinna)
to po pierwszym zwolnieniu cos sie polamie. Sprawnosc mala, a smarowanie
wymagajace.


A nie mozesz kompletnego napedu ze skuterka uzyc, wraz z kolem ?

J.


--
Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

5 Data: Grudzien 15 2011 09:44:44
Temat: Re: [tech] ¦rednica kó³ w ma³ym quadzie
Autor: J.F 

U¿ytkownik "Franc "  napisa³ w wiadomo¶ci grup

Radze byæ ostro¿ny - je¶li bêdzie samohamowna (przy 7.5 niby nie powinna)to
po pierwszym zwolnieniu co¶ siê po³amie. Sprawno¶æ ma³a, a smarowanie wymagaj±ce.<

Takie przek³adnie nie s± samohamowne na pewno. Wiem, bo uczestniczy³em kiedy¶
w projekcie samochodu elektrycznego i tak mia³ rozwi±zany napêd: 2x(3KW +
przek³adnia ¶limakowa) zabudowane w wahaczach. Rozwija³ 30km/h bo przek³adnia
by³a w³a¶nie o prze³o¿eniu 7.5.

Akurat silniki elektryczne sa tak rozne, ze ostatnia rzecza ktora bym robil to wyciaganie wnioskow z przelozenia.

Byc moze te od skuterkow bardziej standardowe w jednym typie.

- to ma mieæ zawieszenie na wahaczach poprzecznych i wszystkie
ko³a skrêtne oraz napêdzane. Napêd musi byæ silnik => przek³adnia z hamulcem
=> pó³ o¶ pomiêdzy wahaczami => zwrotnica => piasta ko³a z ko³em.

Nie chcesz zrezygnowac z polosi i przeniesc wszystkiego do piast ?

Bo tak jak piszesz ... az sie prosi zastosowac jakis dyfer od samochodu. wraz z polosiami i piastami.

J.

6 Data: Grudzien 15 2011 12:35:33
Temat: Re: [tech] ¦rednica kó³ w ma³ym quadzie
Autor: Franc  

Akurat silniki elektryczne sa tak rozne, ze ostatnia rzecza ktora bym robil
to wyciaganie wnioskow z przelozenia.

Akurat te silniczki elektryczne w samochodzie co kiedy¶ wspó³projektowa³em
dawa³y ~2800rpm i te sukterkowe co bym za³o¿y³ do szajowozu dla Juniora te¿ by
dawa³y 2800rpm, tylko du¿o mniejsza moc (300~500W/sztuk a nie 3.5KW).
Przek³adnia w samochodzie by³a handlowa i ja te¿ da³bym handlow± tylko
dopasowan± do silnika (mniejszy rozmiar) ale najmniejsze prze³o¿enie takich
¶limakowych reduktorów jest wg katalogu 7.5 niezale¿nie czy to ma³y czy du¿y
(ju¿ to sprawdza³em w Kacperku i u innych producentów).

Nie chcesz zrezygnowac z polosi i przeniesc wszystkiego do piast ?

Nie - silnik + przek³adnia 6:1 + obudowa za du¿o wa¿y co pogarsza pracê
zawieszenia (zwiêksza masê nieresorowan±). Dodatkowo zêbatka 66T (bo handlowy
zêbnik na silniku ma 11T) ma ¶rednicê ~270mm (albo co¶ ko³o tego) wiêc zêbatka
by prawie szura³a po ziemi (ko³a bêd± mia³y ¶rednicê 400~450mm)

Bo tak jak piszesz ... az sie prosi zastosowac jakis dyfer od samochodu.
wraz z polosiami i piastami.

Wiem, a¿ siê prosi, ale one s± du¿e, ciê¿kie i maj± prze³o¿enie max ~3 oraz s±
przystosowane do mocy liczonych w du¿ych KW. Ja potrzebujê prze³o¿enia ~6 wiêc
musia³bym zastosowaæ jak±¶ dodatkow± redukcjê obrotów (drugi stopieñ) i bêdê
przenosi³ co¶ ko³o 500~750W (je¿eli jeden silnik na o¶). Chyba, ¿e wymontowaæ
z Kaszlaka i dorobiæ drugi stopieñ i now± obudowê.
Pzdrw

Franc "Rowery Poziome Rule"
--

Po³amany IMK P7 - SWB ASS :(
Szary Modus z D4F
Zielona Xantia 2, kombi, 2.0HDi

--
Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

7 Data: Grudzien 15 2011 12:51:31
Temat: Re: ¦rednica kó³ w ma³ym quadzie
Autor: Yeti Siedzinski 

On Dec 13, 10:22 am, "Franc "  wrote:

Jakie ¶rednio bywaj± ¶rednice (a najlepiej ca³y obwód :) ) kó³ w ma³ym
quadzie, takim dla wiêkszych dzieci/¶redniej m³odzie¿y i jakie to prêdko¶ci
rozwija? Bo jak patrzy³em na witrynach internetowych sklepów z oponami, to po
tych dziwnych oznaczeniach (nie samochodowych) nie mogê wyliczyæ.

Od pewnego czasu chodzi mi po g³owie pomys³ zbudowania Juniorowi szajowozu na
pr±d, do napêdu którego chcia³bym zastosowaæ 4 silniczki skuterkowe (po jednym
na ko³o, co by siê nie bawiæ w mechanizmy ró¿nicowe), takie 350~500W,
2800rpm/jeden + handlowa przek³adnia ¶limakowa.

Nie wiem czy niepotrzebnie nie chcesz tego skomplikowac. Wiele lekkich
quadow nie ma napedu na przod i nie ma mechanizmu roznicowego. W
terenie radza sobie calkiem niezle...Naped na tylna os, oczywiscie
lancuchem i wszystko bedzie smigac...

Yeti

8 Data: Grudzien 16 2011 07:03:25
Temat: Re: ¦rednica kó³ w ma³ym quadzie
Autor: Franc  

Nie wiem czy niepotrzebnie nie chcesz tego skomplikowac. Wiele lekkich
quadow nie ma napedu na przod i nie ma mechanizmu roznicowego. W terenie radza
sobie calkiem niezle...Naped na tylna os, oczywiscie lancuchem i wszystko
bedzie smigac...

Bez mechanizmu ró¿nicowego mo¿na "normalnie" je¼dziæ po utwardzonej
nawierzchni gdzie¶ do 600~700mm rozstawu kó³ napedowych (kiedy¶ czyta³em
wyniki jaki¶ badañ nad mikrosamochodami i doszli do takich w³a¶nie wniosków) i
taki rozstaw maj± ma³e Quady.Ja chcia³bym zbudowaæ "samochód"
(szajowóz/buggy/rurak) czyli co¶ szerszego ni¿ Quad - tak pod 900mm szeroko¶ci
i wtedy powinien ju¿ byæ mechanizm ró¿nicowy (szczególnie, ¿eby je¼dziæ po
utwardzonym).
Poza tym chcia³bym zbudowaæ pojazd maj±cy obie osie skrêtne (w ramach
eksperymentu) i dla uproszczenia zrobiæ obie osie takie same (z wyj±tkiem
dr±¿ków kierowniczych). Czyli robienie napêdu na jedn± o¶ w tych za³o¿eniach
nic mi nie upraszcza a wrêcz przeciwnie, bo musia³bym zaprojektowaæ 2
oddzielne zespo³y.
Pzdrw

Franc "Rowery Poziome Rule"
--

Po³amany IMK P7 - SWB ASS :(
Szary Modus z D4F
Zielona Xantia 2, kombi, 2.0HDi

--
Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

Re: [tech] Średnica kół w małym quadzie



Grupy dyskusyjne