[tech] Åšrednica kó³ w ma³ym quadzie
1 | Data: Grudzien 13 2011 18:22:14 |
Temat: [tech] ¦rednica kó³ w ma³ym quadzie | |
Autor: Franc | Jakie ¶rednio bywaj± ¶rednice (a najlepiej ca³y obwód :) ) kó³ w ma³ym 2 |
Data: Grudzien 13 2011 22:55:12 | Temat: Re: [tech] Åšrednica kó³ w ma³ym quadzie | Autor: Bydlê | On 2011-12-13 18:22:14 +0000, "Franc " said: Jakie ¶rednio bywaj± ¶rednice (a najlepiej ca³y obwód :) ) kó³ w ma³ym <http://bit.ly/tv3GBa> Pierwszy wynik... -- Bydlê 3 |
Data: Grudzien 14 2011 22:34:31 | Temat: Re: [tech] ¦rednica kó³ w ma³ym quadzie | Autor: J.F. | Dnia Tue, 13 Dec 2011 18:22:14 +0000 (UTC), Franc napisa³(a): Od pewnego czasu chodzi mi po g³owie pomys³ zbudowania Juniorowi szajowozu na 7.5 ? to co one maja - 15 zebow i dwuzwojny slimak ? Radze byc ostrozny - jesli bedzie samohamowna (przy 7.5 niby nie powinna) to po pierwszym zwolnieniu cos sie polamie. Sprawnosc mala, a smarowanie wymagajace. A nie mozesz kompletnego napedu ze skuterka uzyc, wraz z kolem ? J. 4 |
Data: Grudzien 15 2011 08:08:52 | Temat: Re: [tech] ¦rednica kó³ w ma³ym quadzie | Autor: Franc | 7.5 ? to co one maja - 15 zêbów i dwuzwojny ¶limak ?< Nie wiem, kupujê gotowy ze sprzêgie³kiem do wa³u silnika i wyj¶ciem na o¶ - taki black-box, za jakie¶ 350pln/sztuk albo mo¿e siê taniej co¶ dostanie. Radze byæ ostro¿ny - je¶li bêdzie samohamowna (przy 7.5 niby nie powinna)topo pierwszym zwolnieniu co¶ siê po³amie. Sprawno¶æ ma³a, a smarowanie wymagaj±ce.< Takie przek³adnie nie s± samohamowne na pewno. Wiem, bo uczestniczy³em kiedy¶ w projekcie samochodu elektrycznego i tak mia³ rozwi±zany napêd: 2x(3KW + przek³adnia ¶limakowa) zabudowane w wahaczach. Rozwija³ 30km/h bo przek³adnia by³a w³a¶nie o prze³o¿eniu 7.5. A nie mo¿esz kompletnego napêdu ze skuterka u¿yæ, wraz z ko³em ? < Jak bym móg³ zrezygnowaæ z ³añcucha to by³oby dobrze - wygl±da³oby bardziej "samochodowo"/"profi"?. Choæ przek³adnia ³añcuchowa pozwala dowolnie kszta³towaæ prze³o¿enie co jest plusem dodatnim. Uk³ad wraz z ko³em od skuterka odpada - to ma mieæ zawieszenie na wahaczach poprzecznych i wszystkie ko³a skrêtne oraz napêdzane. Napêd musi byæ silnik => przek³adnia z hamulcem => pó³ o¶ pomiêdzy wahaczami => zwrotnica => piasta ko³a z ko³em. PS: Dziêki "Bydle" za link do rysunku. Nie przypuszcza³em, ¿e kiedy¶ to napiszê, ale dziêki, bo w swoich poszukiwaniach na ta stronê nie dotar³em. Pzdrw Franc "Rowery Poziome Rule" -- Po³amany IMK P7 - SWB ASS :( Szary Modus z D4F Zielona Xantia 2, kombi, 2.0HDiadze byc ostrozny - jesli bedzie samohamowna (przy 7.5 niby nie powinna) to po pierwszym zwolnieniu cos sie polamie. Sprawnosc mala, a smarowanie -- Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 5 |
Data: Grudzien 15 2011 09:44:44 | Temat: Re: [tech] ¦rednica kó³ w ma³ym quadzie | Autor: J.F | U¿ytkownik "Franc " napisa³ w wiadomo¶ci grup Radze byæ ostro¿ny - je¶li bêdzie samohamowna (przy 7.5 niby nie powinna)topo pierwszym zwolnieniu co¶ siê po³amie. Sprawno¶æ ma³a, a smarowanie wymagaj±ce.< Takie przek³adnie nie s± samohamowne na pewno. Wiem, bo uczestniczy³em kiedy¶ Akurat silniki elektryczne sa tak rozne, ze ostatnia rzecza ktora bym robil to wyciaganie wnioskow z przelozenia. Byc moze te od skuterkow bardziej standardowe w jednym typie. - to ma mieæ zawieszenie na wahaczach poprzecznych i wszystkie Nie chcesz zrezygnowac z polosi i przeniesc wszystkiego do piast ? Bo tak jak piszesz ... az sie prosi zastosowac jakis dyfer od samochodu. wraz z polosiami i piastami. J. 6 |
Data: Grudzien 15 2011 12:35:33 | Temat: Re: [tech] ¦rednica kó³ w ma³ym quadzie | Autor: Franc | Akurat silniki elektryczne sa tak rozne, ze ostatnia rzecza ktora bym robilto wyciaganie wnioskow z przelozenia. Akurat te silniczki elektryczne w samochodzie co kiedy¶ wspó³projektowa³em dawa³y ~2800rpm i te sukterkowe co bym za³o¿y³ do szajowozu dla Juniora te¿ by dawa³y 2800rpm, tylko du¿o mniejsza moc (300~500W/sztuk a nie 3.5KW). Przek³adnia w samochodzie by³a handlowa i ja te¿ da³bym handlow± tylko dopasowan± do silnika (mniejszy rozmiar) ale najmniejsze prze³o¿enie takich ¶limakowych reduktorów jest wg katalogu 7.5 niezale¿nie czy to ma³y czy du¿y (ju¿ to sprawdza³em w Kacperku i u innych producentów). Nie chcesz zrezygnowac z polosi i przeniesc wszystkiego do piast ? Nie - silnik + przek³adnia 6:1 + obudowa za du¿o wa¿y co pogarsza pracê zawieszenia (zwiêksza masê nieresorowan±). Dodatkowo zêbatka 66T (bo handlowy zêbnik na silniku ma 11T) ma ¶rednicê ~270mm (albo co¶ ko³o tego) wiêc zêbatka by prawie szura³a po ziemi (ko³a bêd± mia³y ¶rednicê 400~450mm) Bo tak jak piszesz ... az sie prosi zastosowac jakis dyfer od samochodu.wraz z polosiami i piastami. Wiem, a¿ siê prosi, ale one s± du¿e, ciê¿kie i maj± prze³o¿enie max ~3 oraz s± przystosowane do mocy liczonych w du¿ych KW. Ja potrzebujê prze³o¿enia ~6 wiêc musia³bym zastosowaæ jak±¶ dodatkow± redukcjê obrotów (drugi stopieñ) i bêdê przenosi³ co¶ ko³o 500~750W (je¿eli jeden silnik na o¶). Chyba, ¿e wymontowaæ z Kaszlaka i dorobiæ drugi stopieñ i now± obudowê. Pzdrw Franc "Rowery Poziome Rule" -- Po³amany IMK P7 - SWB ASS :( Szary Modus z D4F Zielona Xantia 2, kombi, 2.0HDi -- Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 7 |
Data: Grudzien 15 2011 12:51:31 | Temat: Re: ¦rednica kó³ w ma³ym quadzie | Autor: Yeti Siedzinski | On Dec 13, 10:22 am, "Franc " wrote: Jakie ¶rednio bywaj± ¶rednice (a najlepiej ca³y obwód :) ) kó³ w ma³ym Nie wiem czy niepotrzebnie nie chcesz tego skomplikowac. Wiele lekkich quadow nie ma napedu na przod i nie ma mechanizmu roznicowego. W terenie radza sobie calkiem niezle...Naped na tylna os, oczywiscie lancuchem i wszystko bedzie smigac... Yeti 8 |
Data: Grudzien 16 2011 07:03:25 | Temat: Re: ¦rednica kó³ w ma³ym quadzie | Autor: Franc | Nie wiem czy niepotrzebnie nie chcesz tego skomplikowac. Wiele lekkichquadow nie ma napedu na przod i nie ma mechanizmu roznicowego. W terenie radza sobie calkiem niezle...Naped na tylna os, oczywiscie lancuchem i wszystko bedzie smigac... Bez mechanizmu ró¿nicowego mo¿na "normalnie" je¼dziæ po utwardzonej nawierzchni gdzie¶ do 600~700mm rozstawu kó³ napedowych (kiedy¶ czyta³em wyniki jaki¶ badañ nad mikrosamochodami i doszli do takich w³a¶nie wniosków) i taki rozstaw maj± ma³e Quady.Ja chcia³bym zbudowaæ "samochód" (szajowóz/buggy/rurak) czyli co¶ szerszego ni¿ Quad - tak pod 900mm szeroko¶ci i wtedy powinien ju¿ byæ mechanizm ró¿nicowy (szczególnie, ¿eby je¼dziæ po utwardzonym). Poza tym chcia³bym zbudowaæ pojazd maj±cy obie osie skrêtne (w ramach eksperymentu) i dla uproszczenia zrobiæ obie osie takie same (z wyj±tkiem dr±¿ków kierowniczych). Czyli robienie napêdu na jedn± o¶ w tych za³o¿eniach nic mi nie upraszcza a wrêcz przeciwnie, bo musia³bym zaprojektowaæ 2 oddzielne zespo³y. Pzdrw Franc "Rowery Poziome Rule" -- Po³amany IMK P7 - SWB ASS :( Szary Modus z D4F Zielona Xantia 2, kombi, 2.0HDi -- Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ |