si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony
1 | Data: Czerwiec 23 2011 23:42:36 |
Temat: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | |
Autor: ToMasz | witam 2 |
Data: Czerwiec 24 2011 00:12:26 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello ToMasz, Tak wiec pytam, czy Waszym zdaniem, (zgaduje...) 90km/h "w ¶cianê" jest Parê lat temu pod Opolem by³ wypadek, gdzie syn zabi³ w³asn± matkê. Matka siedzia³a z przodu na fotelu pasa¿era, syn le¿a³ bez pasów z ty³u. A to by³ zwyk³y zjazd do rowu. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 3 |
Data: Czerwiec 24 2011 10:03:48 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Robert_J | Parê lat temu pod Opolem by³ wypadek, gdzie syn zabi³ w³asn± matkê. Dok³adnie. Wcale szybko nie trzeba jechaæ. A w takich "reklamach" si³ê podaj± w tonach (choæ to oczywi¶ciebo to najbardziej trafia do wyobra¼ni. Wiêkszo¶æ ludzi poczu³aby siê ura¿ona gdyby z ekranu us³ysza³a o jakich¶ niutonach, dynach czy m/s2 ;-))) A do Micha³a: Sk±d wzi±³e¶ limit bezpieczeñstwa 45 G?? Nie porównuj pilota do zwyk³ego kierowcy. Pilot to organizm "selekcjonowany", przygotowywany d³ugim szkoleniem i treningami do przetrzymania wysokich przeci±¿eñ. I wcale nie jest tak ¿e on wytrzymuje "bez niczego" te przecia¿enia, wspomaga go w tym mocno technologia. Choæby kombinezon. Zreszt± niejeden raz by³y wypadki utraty przytomno¶ci przez pilota w³a¶nie w wyniku przeci±¿enia. Normalny cz³owiek wytrzyma mo¿e do kilkunastu G... 4 |
Data: Czerwiec 24 2011 10:27:44 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Tomasz Pyra | W dniu 2011-06-24 10:03, Robert_J pisze: Nie porównuj pilota do zwyk³ego kierowcy. Pilot to organizm To s± dwie ró¿ne rzeczy. Pilot poddawany jest przeci±¿eniom przez d³ugi czas, co powoduje problemy kr±¿eniowe. Natomiast podczas wypadku przeci±¿enie dzia³a przez bardzo krótki czas, problemy kr±¿eniowe nie s± tu istotne, jedynie wytrzyma³o¶æ mechaniczna cia³a i sposób przy³o¿enia si³y. 5 |
Data: Czerwiec 24 2011 14:44:13 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Robert_J | To s± dwie ró¿ne rzeczy. Oczywi¶cie masz racjê. Niemniej jednak organizm, b±d¼ co b±d¼ elitarnego, ¿o³nierza jest cokolwiek bardziej odporny fizycznie od przeciêtnego Kowalskiego. Dlatego porównywanie odporno¶ci na przeci±¿enia organizmu pilota i zwyk³ego kierowcy to lekkie nadu¿ycie :-). 6 |
Data: Czerwiec 24 2011 16:31:53 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Alexy | U¿ytkownik "Robert_J" napisa³ w wiadomo¶ci To s± dwie ró¿ne rzeczy. Bo zapewne taki elitarny ¿o³nierz wykonany jest z tytanu i kobaltu, a od¿ywia siê diamentami popijanymi kwasem solnym ;) 7 |
Data: Czerwiec 25 2011 12:39:51 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Ireneusz Brycki | W dniu 2011-06-24 16:31, Alexy pisze: U¿ytkownik "Robert_J" napisa³ w wiadomo¶ci Ró¿nica mo¿e byæ 2-3 krotna. Jak miêdzy bibicem w papciach a zawodowym sportowcem. Natomiast wspomaga go w tym mega technologia. -- Pozdrawiam, Ireneusz Brycki 8 |
Data: Czerwiec 24 2011 23:25:10 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Przemys³aw Czaja |
Oczywi¶cie masz racjê. Niemniej jednak organizm, b±d¼ co b±d¼ elitarnego, ¿o³nierza jest cokolwiek bardziej odporny fizycznie od przeciêtnego Kowalskiego. Jest przygotowany i bardziej odporny na przeci±¿enia z którymi ma do czynienia na codzieñ, nie s±dzisz chyba, ¿e s± poddawani testom zderzeniowym :) w obronie Twojego zdania napiszê jednak, ¿e ogl±da³em ostatnio program "w klatce czasu" albo jako¶ podobnie i nagrywali zderzenia samochodów przy prêdko¶ci ok 60 km/h z u¿yciem _¿ywego_ kierowcy nie manekina. Facet zawodowo od kilkunastu lat rozbija samochody bêd±c testerem, na tych supreszybkich kamerach ¶wietnie by³o widaæ, ¿e jest ¶wietnie przygotowany do zderzenia - rozbili trzy auta i w ani jednym przypadku nawet nie zbli¿y³ g³owy do wystrzeliwuj±cych poduszek powietrznych, nauczy³ siê po prostu jak siê zachowywaæ w chwili uderzenia. 9 |
Data: Czerwiec 27 2011 16:42:28 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Jakub Witkowski | W dniu 2011-06-24 14:44, Robert_J pisze: To s± dwie ró¿ne rzeczy. Nie s±dzê, ¿eby nawet najbardziej elitarny ¿o³nierz poddawa³ dajmy na to trzustkê czy ¶ledzinê jakiemu¶ szczegónie intensywnemu treningowi szokowych przeci±¿eñ.. :) Prêdzej bokser... -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci gts /kropka/ pl | lub ca³o¶ci pogl±dom ich Autora. 10 |
Data: Czerwiec 25 2011 10:56:08 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Kuba (aka cita) |
Parê lat temu pod Opolem by³ wypadek, gdzie syn zabi³ w³asn± matkê. chcia³bym tylko zauwa¿yæ, ze kologram (czy te¿ tona) to tak samo jednostka masy jak i ciê¿aru ale tak¿e si³y. Podawanie wiêc si³y z jak± uderzy cia³o ludzkie w fotel w jednostkach kologramach/tonach nie jest ¿adnym nadu¿yciem, czy obrazowaniem a zwyk³ym nazewnictwem. Dla rozró¿nienia stosuje sie kg - masa, kG - si³a. ps. Bardzo czêstym 'miejscem' wyra¿ania si³y w kb/lbs jest si³a ci±gu w samolotach czy te¿ w kolejnictwie (choæ czêsto widaæ te¿ newtony, ktore w prosty sposob przelicza sie na kG). -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) www.cita.pl Dwa ogony Irma i Myszka 11 |
Data: Czerwiec 27 2011 09:46:21 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Massai | Kuba (aka cita) wrote:
Pe³na nazwa tej jednostki to kilogram-si³a, a kilogram to jednak tylko masa. Tyle ¿e to ju¿ od dawna nie jest jednostka uk³adu SI. -- Pozdro Massai 12 |
Data: Czerwiec 25 2011 12:39:00 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Ireneusz Brycki | W dniu 2011-06-24 10:03, Robert_J pisze: Parê lat temu pod Opolem by³ wypadek, gdzie syn zabi³ w³asn± matkê. Przeciêtny cz³owiek mo¿e 5 g. Potem to ju¿ p³ynie. -- Pozdrawiam, Ireneusz Brycki 13 |
Data: Czerwiec 24 2011 00:26:44 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Pawel "O'Pajak" | Powitanko, zgadza sie ze owe 100kg faceta mo¿e podczas wypadku byæ porównywalne ze Jak nietrudno policzyc, to jest 30g. Calkiem realna wartosc prze stosunkowo niewielkim dzwonie. Tak wiec pytam, czy Waszym zdaniem, (zgaduje...) 90km/h "w ¶cianê" jest Policzmy. Zakladamy droge "hamowania" 1,5m i dla uproszczenia przyjmujemy, ze jest to ruch jednostajnie opozniony, czyli przod sie gnie z jednakowa sila podczas calego zderzenia. t=2s/Vpocz=3/25=0,12s a=deltaV/delta t = 25/0,12 = 208,3g Raczej marne szanse na szybka identyfikacje zwlok. Jesli ten z tylu nie zapial pasow, to ten z przodu obrywa dodatkowo 2 autobusami w plecy. -- Pozdrawiam, Pawel Chorzempa 14 |
Data: Czerwiec 24 2011 00:07:11 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Micha³ | Pawel \O'Pajak\ napisa³(a): Powitanko, bzdury! to zupe³nie nie tak. ze wzoru wysz³o 208.3 ale m/s^2 czyli 20g - czyli bardzo bezpiecznie :) (limity bezpieczeñstwa to s± 45g) pilot w my¶liwcu ma 3x miej przez d³ugi (powiedzmy 40x d³u¿szy) czas i mo¿e pilotowaæ. ale to i tak nie o to chodzi. To co jest policzone to przeci±¿enia go¶cia na przednim fotelu zapiêtego w pasy. go¶cia z ty³u nie interesuje ile siê ten samochód zgniecie, bo on w trakcie zgniatania siê auta leeeeci do przodu i nic go nie trzyma. On generalnie przywali w tego przed nim jak auto siê zatrzyma lub prawie zatrzyma i dystans na liczenie przeci±¿enia bêdzie z.... 25cm i i tak wszystko bêdzie zale¿a³o od fotela, jak kto¶ chce niech liczy :) ja siê nie podejmê bo nie wiem ile fotel wytrzyma ale na oko 3 tony to nie problem - problem jest taki ze te przeci±¿enia bêd± znacznie wiêksze. Tu jest auto (1992..01') 35mil/h = 56km/h: http://www.youtube.com/watch?v=fQ-xOplVUyc dosta³em laptopem przez dok³adnie ten fotel hamuj±c ze 120km/h do oko³o 70 metod± "na maxa" czyli zatrzymywanie auta prawie w miejscu) i to by³o z 60kg... conajmniej. pozdrawiam. -- Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 15 |
Data: Czerwiec 24 2011 09:44:24 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Arendt Djickmann | W dniu 2011-06-24 02:07, Micha³ pisze: Pawel napisa³(a):To nie bzdury tylko ch³yt merkatingowy. 1. Si³ê mierzy siê w Newtonach, Dynach, ewentualnie kgsi³y (za³ó¿my ¿e nawet wielokrotno¶æ to bêdzie tona si³y) ale nie w tonach które s± jednostkami masy. 2. Si³a=masa*przy¶pieszenie (F=m*a). W najprostszym przypadku. 3. g=9,81m/sek^2, wiêc cia³o które w warunkach przyci±gania ziemskiego wa¿y 100kg bêdzie wa¿y³o 3000kg je¶li przy¶pieszenie osi±gnie okolo 30g (dla prostego rachunku) czyli 30*9,81 m/sek^2. (294,3m/sek^2). 4. I co najwa¿niejsze - w uproszczeniu - takie przy¶pieszenie/opó¼nienie mo¿na osi±gn±æ kiedy w ci±gu 1sek wyhamuje siê od 294m/sek do 0. Co daje prêdko¶æ pocz±tkow± (3600*294)/1000 km/h a wiêc ¿eby osi±gn±æ przeci±¿enie 30g w trzeba siê zderzyæ ze ¶cian± z prêdko¶ci± 1058 km/h. (przy za³o¿eniu ¿e hamowanie trwa 1/sek). -- Pozdrawiam, Marcin QWE. 16 |
Data: Czerwiec 24 2011 10:21:51 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: LEPEK | W dniu 2011-06-24 09:44, Arendt Djickmann pisze: 4. I co najwa¿niejsze - w uproszczeniu - takie przy¶pieszenie/opó¼nienie To jest raczej 0,1 s <http://www.youtube.com/watch?v=SHXnhYUBlAE&feature=player_detailpage#t=7s> Spójrz na zegar pod samochodem. Co daje prêdko¶æ pocz±tkow± w okolicach 100 km/h. Pozdr, -- L E P E K Pruszcz Gdañski no_spam/maupa/poczta/kropka/fm Toyota Corolla 1.3 sedan '97 Hyundai Atos 0.9 nanovan '00 17 |
Data: Czerwiec 24 2011 11:12:09 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Arendt, To nie bzdury tylko ch³yt merkatingowy. niutonach http://pl.wikipedia.org/wiki/Niuton Dynach, ewentualnie kgsi³y (za³ó¿my ¿e Upominasz siê o poprawne jednostki a sam w odniesieniu do wagi i si³y u¿ywasz jednostki masy. 1 kg - jednostka masy, 1 kgf lub kG - jednostka si³y lub ciê¿aru (wagi). [...] -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 18 |
Data: Czerwiec 24 2011 12:22:04 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Arendt Djickmann | W dniu 2011-06-24 11:12, RoMan Mandziejewicz pisze: Hello Arendt,Jasne, popieram i mea colpa. By³ Newton a s± Niutony. I przyznajê siê do skrótu (powiedzmy my¶lowego) w którym u¿y³em jednostki masy ale w reklamie chodzi³o przecie¿ o pomiar si³y w tonach. I dobrze ¿e ma to kto poprawiæ. No i co równie wa¿ne nie upominam siê (bo w sumie to mi zwisa) a jedynie piêtnujê speców od reklamy. Tak jak napisa³em h³yt merkatingowy i tyle - bo 3tony brzmi dumnie, bo przeciêtny ogl±daj±cy potrafi sobie wyobraziæ jak wje¿d¿a w niego ¯uk za³adowany cementem a co tam jaka¶ si³a, waga, masa, pêd, bezw³adno¶æ itp itd. - by³o w szkole podstawowej na fizyce, teraz ju¿ niepotrzebne. Nie wiesza³em te¿ akcelerometru podczas wypadków, wiêc obliczenia które zamie¶ci³em w poprzednim po¶cie mo¿na potraktowaæ jako wyssane z palca. Za to uwa¿am ¿e je¶li przy uderzeniu wyst±pi przy¶pieszenie 30g to nikogo ju¿ nie bêdzie obchodzi³o kto siedzia³ z ty³u tzn. mo¿e bêdzie to obchodzi³o koronera, prokuratora i lekarza organistê od przeszczepów, ale napewno nie w³a¶ciciela organów. Wikipedia podaje ¿e przeciêtna g³owa doros³ego cz³owieka wa¿y 4-5kg, ile potrafi wytrzymaæ krêgos³up? Znacie kogo¶ kto przenosi³ na g³owie 2 albo 3 worki cementu, mo¿e jeszcze przy tym podskakiwa³? Dyskutujmy dalej, mo¿e znajdzie siê tu kto¶ komu bêdzie siê chcia³o przedstawiæ prawdziwe dane, sam chcia³bym wiedzieæ jakie naprawdê wystêpuj± przeci±¿enia podczas uderzenia z prêdko¶ci± np. 50km/h w betonow± ¶cianê. Przecie¿ takie pomiary s± robione podczas testów zderzeniowych i gdzie¶ powinny byæ dostêpne. W koñcu samochody za co¶ premiowane s± gwiazdkami w testach bezpieczeñstwa. -- Pozdrawiam, Marcin QWE 19 |
Data: Czerwiec 24 2011 11:24:19 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: kamil | On 24/06/2011 11:22, Arendt Djickmann wrote: Wikipedia podaje ¿e przeciêtna g³owa doros³ego cz³owieka wa¿y 4-5kg, ile Niestety nie wiem, czy podskakiwali: http://img259.imageshack.us/img259/9495/people7929335.jpg -- Pozdrawiam, Kamil 20 |
Data: Czerwiec 24 2011 15:07:40 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Krenauer | On Fri, 24 Jun 2011 11:24:19 +0100, kamil wrote: Wikipedia podaje ¿e przeciêtna g³owa doros³ego cz³owieka wa¿y 4-5kg, ile Dziwnie to wygl±da i nie chodzi akurat o wytrzyma³o¶æ karku. Przecie¿ na sobie maj± po oko³o 250 cegie³ - nieciekawie wychodzi chodzenie z 400 kg ciê¿arem. 21 |
Data: Czerwiec 24 2011 21:03:47 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Micha³ | kamil napisa³(a): On 24/06/2011 11:22, Arendt Djickmann wrote: Do ty³u bardzo ma³o, do przodu sporo, na 100% 10g to jest nic, przy 4g nawet g³owy nie pochylisz znacznie (utrzymasz), (za to ju¿ nie utrzymasz ca³ego cia³a na rêkach o kierownicê). ale ponad 20g by³bym ostro¿ny - po to poduszki i mocowania kasku w f1. pozdrawiam. -- Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 22 |
Data: Czerwiec 24 2011 23:58:57 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: BQB | W dniu 2011-06-24 23:03, Micha³ pisze: napisa³(a): W±tpiê, g³owa wa¿y gdzie¶ 5kg, po³ó¿ siê na brzegu ³ó¿ka i wystaw g³owê poza, niech kto¶ parê milimetrów nad twoj± g³ow± trzyma 20kg i jak siê nie bêdziesz spodziewa³, niech pu¶ci, utrzymasz? Nie ruszysz w ogóle g³ow±? (za to ju¿ nie utrzymasz ca³ego cia³a na rêkach o kierownicê). ale ponad 20g by³bym ostro¿ny - po to poduszki i mocowania kasku w f1. 20g? O czym ty piszesz, choæby twoje serce, wa¿y jakie¶ 0,5kg, przy przy¶pieszeniu 20g, to masz 10kg. Jak my¶lisz, jak siê serce rozp³aszczy przy takim przeci±¿eniu? 23 |
Data: Czerwiec 25 2011 00:59:40 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Jaroslaw Berezowski | Dnia Fri, 24 Jun 2011 23:58:57 +0200, BQB napisa³(a): Da siÄ™ bez specjalnego uszczerbku prze¿yć 40g przez 2 sekundy:ale ponad 20g by³bym ostro¿ny - po to poduszki i mocowania kasku w f1. <http://www.patricksaviation.com/videos/zimolaviation/5163/> -- Jaroslaw "jaros" Berezowski 24 |
Data: Czerwiec 26 2011 17:24:09 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: BQB | W dniu 2011-06-25 00:59, Jaroslaw Berezowski pisze: Dnia Fri, 24 Jun 2011 23:58:57 +0200, BQB napisa³(a): Jeden na setki bÄ…d¼ tysiÄ…ce, to nie jest zwyk³y cz³owiek, tylko po wieloletnim treningu. 25 |
Data: Czerwiec 25 2011 11:02:07 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Kuba (aka cita) |
do 4g to dochodz± przeci±¿enia w F1, czyli b±dz co b±dz samochodzie. Uwa¿asz, ze kierowcy nie s± w stanie utrzymaæ g³owy wtedy w tylko minimalnym przechyleniu? -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) www.cita.pl Dwa ogony Irma i Myszka 26 |
Data: Czerwiec 25 2011 13:11:59 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Krzysiek Kielczewski | On 2011-06-25, Kuba (aka cita) wrote: W±tpiê, g³owa wa¿y gdzie¶ 5kg, po³ó¿ siê na brzegu ³ó¿ka i wystaw g³owê Bez wieloletniego treningu, bez specjalnych ciuchów i bez wybierania kilkunastu najlepszych z ca³ego ¶wiata? Nie. -- Pozdrawiam, Krzysiek Kie³czewski http://maverick.jogger.pl/2011/04/12/obsluga-klienta-by-era-czesc3/ 27 |
Data: Czerwiec 25 2011 17:34:47 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Micha³ | Krzysiek Kielczewski napisa³(a): On 2011-06-25, Kuba (aka cita) wrote:nie >> bêdziesz spodziewa³, niech pu¶ci, utrzymasz? Nie ruszysz w ogóle g³ow±?minimalnym > przechyleniu? http://www.rocknrollercoaster.com/ Tu masz rollercoaster z 4.5g Przy ko³o 3g trudno jest utrzymaæ wiêksza lustrzankê (nikon D60) na w miarê wyprostowanej rêce i robiæ fotki (testowa³em ;) ) ale nie g³owê. pozdrawiam. -- Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 28 |
Data: Czerwiec 26 2011 12:17:10 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Krzysiek Kielczewski | On 2011-06-25, Micha³ wrote: Bez wieloletniego treningu, bez specjalnych ciuchów i bez wybierania Na takiej kolejce zdecydowana wiêkszo¶æ przeci±¿enia dzia³a po linii krêgos³upa, a nie w poprzek niej jak w wypadku. -- Pozdrawiam, Krzysiek Kie³czewski http://maverick.jogger.pl/2011/04/12/obsluga-klienta-by-era-czesc3/ 29 |
Data: Czerwiec 26 2011 12:36:00 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Micha³ | Krzysiek Kielczewski napisa³(a): On 2011-06-25, Micha³ wrote: tak, a tam (w tej osi) limity wytrzyma³o¶ci (zwyk³ego) cz³owieka s± 15g na boki 30g a przód 45g pozdrawiam. -- Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 30 |
Data: Czerwiec 26 2011 17:27:41 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: BQB | W dniu 2011-06-26 14:36, Micha³ pisze: Krzysiek napisa³(a): Ale czemu ciê¿ko wam zrozumieæ, ¿e cz³owiek wytrzyma takie przeci±¿enie o ile tylko jest na to przygotowany i odpowiednio wcze¶niej napnie miê¶nie w celu eliminacji przeci±¿enia, bez przygotowania nie wytrzyma tyle. Przy 6g ka¿dy cz³owiek traci wzrok w 2 sekundy, bo krew jest zbyt ciê¿ka i serce nie daje rady dopompowaæ jej do g³owy. 31 |
Data: Czerwiec 26 2011 20:19:05 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Krzysiek Kielczewski | On 2011-06-26, Micha³ wrote: > Przy ko³o 3g trudno jest utrzymaæ wiêksza lustrzankê Co innego limit wytrzyma³o¶ci, co innego utrzymaæ g³owê przy ró¿nie skierowanym i niespodziewanym obci±¿eniu. Pzdr, Krzysiek Kie³czewski 32 |
Data: Czerwiec 24 2011 12:32:56 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Arendt, 33 |
Data: Czerwiec 25 2011 12:43:37 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Ireneusz Brycki | W dniu 2011-06-24 12:22, Arendt Djickmann pisze: Dyskutujmy dalej, mo¿e znajdzie siê tu kto¶ komu bêdzie siê chcia³o Wiecie dlaczeg nie testuje siê prêdko¶ci wiêkszych ni¿ 50km/h ? Bo generalnie przy uderzeniu w ¶cianê i tak nie prze¿yjesz przy tych przeci±¿eniach - zbyt du¿e obci±¿enia na organy wewnetrzne. -- Pozdrawiam, Ireneusz Brycki 34 |
Data: Czerwiec 25 2011 13:14:34 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Krzysiek Kielczewski | On 2011-06-25, Ireneusz Brycki wrote: Wiecie dlaczeg nie testuje siê prêdko¶ci wiêkszych ni¿ 50km/h? Obecnie testy zderzeniowe wykonuje siê przy 65km/h. -- Pozdrawiam, Krzysiek Kie³czewski http://maverick.jogger.pl/2011/04/12/obsluga-klienta-by-era-czesc3/ 35 |
Data: Czerwiec 25 2011 11:44:14 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: to | begin Ireneusz Brycki Wiecie dlaczeg nie testuje siÄ™ prÄ™dkoÅ›ci wiÄ™kszych ni¿ 50km/h ? Bo Bzdura. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway 36 |
Data: Czerwiec 24 2011 11:56:03 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Sebastian Kaliszewski | Arendt Djickmann wrote: W dniu 2011-06-24 02:07, Micha³ pisze: To teraz policz drogê hamowania dla czasu hamowania 1s z 1058km/h... \SK -- "Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang -- http://www.tajga.org -- (some photos from my travels) 37 |
Data: Czerwiec 25 2011 12:47:39 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Ireneusz Brycki | W dniu 2011-06-24 11:56, Sebastian Kaliszewski pisze: 4. I co najwa¿niejsze - w uproszczeniu - takie przy¶pieszenie/opó¼nienie Bez liczenia na zdrowy rozs±dek nie¼le pomiesza³e¶. Chyba Ci siê po prostu popierzy³o :-) -- Pozdrawiam, Ireneusz Brycki 38 |
Data: Czerwiec 24 2011 20:58:41 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Micha³ | Arendt Djickmann napisa³(a): W dniu 2011-06-24 02:07, Micha³ pisze: ch³yt marketingowy ch³ytem marketingowym, za³o¿enia przy obliczeniach by³y bzdurne. 1. Si³ê mierzy siê w Newtonach, Dynach, ewentualnie kgsi³y (za³ó¿my ¿e tak, ¿yjemy na ziemi mo¿na liczyæ w kartonach mleka ³aciatego ;) ja jako jednostkê masy u¿ywam masy safrene ph1 po zatankowaniu = 1.8tony :) 2. Si³a=masa*przy¶pieszenie (F=m*a). W najprostszym przypadku. zgadza siê i to nawet, nie w najprostszym, w teorii ogólnej wzglêdno¶ci te¿, w szczególnej nie wiem czy co¶ nie pójdzie na zawiniêcie przestrzeni;) 3. g=9,81m/sek^2, wiêc cia³o które w warunkach przyci±gania ziemskiego tak, tu siê zgadza, tylko komu i gdzie wysz³o 30g ?? i na jakiej podstawie. 20g wysz³o przy "idealnym aucie" zgniocie na 1.5 meta z 90km/h, powiedzmy ¿e w to miejsce mo¿na wsadziæ lagune2 czy merca w221 i jako tako bêdzie to podobne. (tz. pewnie wyjdzie z 40g ;) ) 4. I co najwa¿niejsze - w uproszczeniu - takie przy¶pieszenie/opó¼nienie tak robili takie testy z 50 lat temu, tylko po tym to ju¿ chyba w szpitalu go¶æ le¿a³ ze 2 dni - bo to za d³ugo trwa³o. limity to 45g przód/ty³, 30g na boki i 15g góra/dó³, dla normalnej osoby (nie pilota), tylko w dobrych pasach (w aucie siê to poduszk± nadrabia). wiêc: 3 tony to jest SPOKO dla cz³owieka powinien wy³±czyæ radio i wysi±¶æ z auta... pot³uczony ale ca³y. to mniej ni¿ w crashtestach 64km/h wiêkszo¶ci aut. pozdrawiam. -- Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 39 |
Data: Czerwiec 24 2011 13:42:54 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Pawel "O'Pajak" | Powitanko, ze wzoru wysz³o 208.3 ale m/s^2 czyli 20g - czyli bardzo bezpiecznie :) Racja, przepraszam, tak to jest jak sie szybciej pisze niz mysli;-) -- Pozdrawiam, Pawel Chorzempa 40 |
Data: Czerwiec 25 2011 11:06:45 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Kuba (aka cita) |
nie pamiêtasz czasów, kiedy notorycznie spawa³o sie fotele w maluchu, bo oparcie sie z³ama³o pod naporem masy cia³a kierowcy, który wyci±gaj±c portfel z tylnej kieszeni spodni podniós³ sie opieraj±c na oparciu? Nawet jesli przyjmiemy, ze fotelekonstrukcyjnie przes³y mega metemorfoze, to z³amaæ/wygi±c oparcie przeciêtnego samochodu mo¿na si³± miêsni nóg opieraj±c sie o tylne oparcie i zapieraj±c o przedni fotel nogami... Punkt ³±czenia oparcie/siedzisko, gdzie mamy jeszcze ragulacje to kilka blaszek .. -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) www.cita.pl Dwa ogony Irma i Myszka 41 |
Data: Czerwiec 25 2011 19:51:22 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Micha³ | Kuba \(aka cita\) napisa³(a): to z³amaæ/wygi±c oparcie przeciêtnego samochodu mo¿na si³± miêsni nógopieraj±c sie o tylne oparcie i zapieraj±c o przedni fotel nogami... Na szczê¶cie nie pamiêtam :) tz. tochê pamiêtam ale ma³o lat mia³em, a potem siê zaczê³o wszystko cholernie szybko zmieniaæ. To co wiem - to ¿e to BARDZO z³e auta by³y. potem prowadzi³em takie 2 ³±cznie 7km za kierwonic± - dramat :) my¶lê ¿e auta od 10 lat (a te dobre od 20) maj± na tyle mocne fotele ¿e to wszystko wytrzymaj±, tu mieli¶my renault model 1992 i wytrzyma³. Wiêc wydaje mi siê ¿e nogami bêdzie to ciê¿ko z³amaæ zw³aszcza ¿e fotele prawie wszystkiego musz± wytrzymaæ chyba 50 km/h w ty³. pozdrawiam. -- Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 42 |
Data: Czerwiec 25 2011 22:01:08 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Kuba (aka cita) |
Wiêc wydaje mi siê ¿e nogami bêdzie to ciê¿ko z³amaæ zw³aszcza ¿eby¶ sie nie zdziwi³ ;-) ale nawet gdyby wytrzyma³ i sie nie pogia³, w co w±tpie... to pomy¶l, ze zamiast 100kg jest 1000kg... w dodatku z obci±zeniem zmieniaj±cym sie dynamicznie... -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) www.cita.pl Dwa ogony Irma i Myszka 43 |
Data: Czerwiec 24 2011 12:44:40 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Sebastian Kaliszewski | Pawel "O'Pajak" wrote: Powitanko, Du¿o. Za drogê hamowania bierz d³ugo¶æ pojazdu od pocz±tku przedniej belki do przedniego s³upka. Prêdzej ok. 1m. i dla uproszczenia przyjmujemy, ze jest to ruch jednostajnie opozniony, czyli przod sie gnie z jednakowa sila podczas calego zderzenia. Podziel to jeszcze przez 9.81. Raczej marne szanse na szybka identyfikacje zwlok. Jesli ten z tylu nie zapial pasow, to ten z przodu obrywa dodatkowo 2 autobusami w plecy. Tak BTW, to to jest zbyt kiepskie przybli¿enie. Ju¿ lepsze to si³a (a wiêc przyspieszenie) wzrastaj±ca liniowo z czasem -- kolejno zgniataj± siê coraz twardsze elementy. Wtedy mamy t=3S/v = 3/25 = 0.12[s] a=2v/t = 50/0.12 = ~416,7[m/s^2] = ~42.5[g] pzdr \SK -- "Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang -- http://www.tajga.org -- (some photos from my travels) 44 |
Data: Czerwiec 24 2011 21:20:54 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Micha³ | Sebastian Kaliszewski napisa³ Pawel "O'Pajak" wrote:do przedniego s³upka. Prêdzej ok. 1m. tu jest DOK£ADNIE taki test - 88.5km/h w drzewo (znowu renault): http://www.youtube.com/watch?v=2fLg8eQaPyE zatrzyma³ siê na odcinku ~1 metra. Ciekawe ile g wysz³o, bo ju¿ w ¶rodku wszystkie uchwyty na kubki lata³y, ciekawe czy by siê nawigacja odpali³a i dzia³a³a, i co by komp powiedzia³ o ci¶nieniu w oponach ;) laguna 2 ¶ci±ga pasy przy wypadku w ilu miejscach ? jak vel satis w 2 ? czy jednym jak safrane ? w ka¿dym razie "z³e auto" bo siê peda³ gazu przesun±³, i siê mog³o co¶ w kostkê staæ ;) za to nie wyr¿nie siê kolanem w kluczyki jak w safrane co by nie robiæ wiêc kolano ca³e. pozdrawiam. -- Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 45 |
Data: Czerwiec 24 2011 09:48:06 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: p0li | O->Dnia 2011-06-23 23:42:36 niejaki ToMasz napisa³: Tak wiec pytam, czy Waszym zdaniem, (zgaduje...) 90km/h "w ¶cianê" jest nie bêdê zgadywac - ale pamiêtam ¿e w³a¶nie w ten sposób zgin±³ w³adys³aw komar (le¿a³ na tylnm siedzieniu nieprzypiêty) i przy okazji zabi³ kierowcê (nie pomnê nazwiska - ale te¿ znany sportowiec) -- P0zdrawiam p0li hydro rulez ;) prawdziwy facet nie da odebraæ sobie szarlotki 46 |
Data: Czerwiec 24 2011 10:09:43 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Tomasz Pyra | W dniu 2011-06-23 23:42, ToMasz pisze: witam ¯eby ze 100kg zrobiæ 3t wystarczy 30g. Jest to przeci±¿enie do prze¿ycia bez wiêkszego ryzyka dla cz³owieka zapiêtego w pasy - ta si³a rozk³ada siê na powierzchni pasów i daje w miarê ci±g³y nacisk rzêdu kilku-kilkunastu kg na 1cm^2 pasa bezpieczeñstwa. Natomiast z tymi 3t to jest daleko id±cy skrót my¶lowy. Bo prawda jest taka, ¿e z si³± tych 3t to dzia³a przypiêty pasa¿er za po¶rednictwem pasów na konstrukcjê samochodu i dziêki temu pasa¿er zatrzymuje siê razem z samochodem. A w tym czasie kiedy przypiêty hamuje, na nieprzypiêtego nie dzia³a ¿adn± znacz±ca si³± - on siê zgodnie z zasadami dynamiki Newtona przemieszcza do przodu ze sta³± prêdko¶ci± podczas gdy ca³y samochód wokó³ niego siê zatrzymuje. Problemy robi± siê dopiero jak mu siê miejsce na ten lot koñczy - wtedy nastêpuje uderzenie. I z racji do¶æ du¿ej twardo¶ci zarówno cia³a cz³owieka jak i tego w co uderzy, si³y które w takim momencie zadzia³aj±, daleko przekraczaj± te 3t. 47 |
Data: Czerwiec 24 2011 15:00:15 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: PM |
I z racji do¶æ du¿ej twardo¶ci zarówno cia³a cz³owieka jak i tego w co oj.. duzo pisania a wystarczy tak: odleg³o¶æ niezapiêtego pasa¿era od tylnego oparcia fotela kierowcy 0,5m (¶rednio bo nogi bli¿ej g³owa dalej) masa pasa¿era: 100kg (dla uproszczenia) przyspieszenie przy zderzeniu: (Vo=50km/h +-14m/s strefa zgniotu 0,5m) t=1/14s -> a=14^2 czyli +-20*g no to cia³o wywrze na plecy/fotel kierowcy takie wra¿nie jakby zrzucono je z wysoko¶ci 10m lub te¿ wa¿y³o 2000kg i spad³o z 0,5m 48 |
Data: Czerwiec 24 2011 15:32:07 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: PM |
49 |
Data: Czerwiec 24 2011 20:41:37 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Hinek | Pewne jest ze fizyka jest Ci obca i ze lubisz sie osmieszac. 50 |
Data: Czerwiec 24 2011 21:09:43 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: pm | ? Pewne jest ze fizyka jest Ci obca i ze lubisz sie osmieszac.to mo¿liwe ale przyda³by siê jaki¶ dowód. 51 |
Data: Czerwiec 24 2011 22:15:00 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Hinek |
A po co? Jak ktos ma pojecie o dynamice to wie o co chodzi a jak nie ma to i tak nie zrozumie. -- Hinek 52 |
Data: Czerwiec 25 2011 08:53:20 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: pm | ? eee typowe pierdzenieale przyda³by siê jaki¶ dowód.A po co? Jak ktos ma pojecie o dynamice to wie o co najlepiej nie pisz, nie odzywaj siê m±drzy i tak wszystko wiedz±, a z g³upimi nie warto gadaæ. i tego siê trzymaj. 53 |
Data: Czerwiec 24 2011 19:37:01 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: ToMasz | PM pisze: nie wiem czy Ciê dobrze zrozumia³em, ale odleg³o¶æ pasa¿era od kierowcy ma znaczenie w tym wyliczeniu? Pozdrawiam ToMasz 54 |
Data: Czerwiec 24 2011 20:40:15 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: pm | ?> nie wiem czy Ciê dobrze zrozumia³em, ale odleg³o¶æ pasa¿era od kierowcy ma znaczenie w tym wyliczeniu?ma bo na tym, odcinku cia³o sie rozpêdza pod wp³ywem przyspieszenia. 55 |
Data: Czerwiec 24 2011 20:52:14 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello pm, ma znaczenie w tym wyliczeniu?ma Cia³o siê nie rozpêdza - to otoczenie siê zatrzymuje. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 56 |
Data: Czerwiec 24 2011 21:08:55 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: pm | ?> ?>> nie wiem czy Ciê dobrze zrozumia³em, ale odleg³o¶æ pasa¿era od kierowcy zaiste odkrywcze, ale popatrz na to z punkty widzenia fotela.ma znaczenie w tym wyliczeniu?ma 57 |
Data: Czerwiec 25 2011 14:55:05 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: ToMasz | pm pisze: ?> nie wiem czy Ciê dobrze zrozumia³em, ale odleg³o¶æ pasa¿era od kierowcyacha. Biedne PKP. jak w ostatnim wagonie podczas wypadku jest cz³owiek, to zanim doleci do elektrowozu, osi±gnie prêdko¶æ dzwieku conajmniej! ToMasz 58 |
Data: Czerwiec 25 2011 15:08:20 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: pm | ?> acha. Biedne PKP. jak w ostatnim wagonie podczas wypadku jest cz³owiek, to zanim doleci do elektrowozu, osi±gnie prêdko¶æ dzwieku conajmniej!czytaj do koñca, potem pisz. by³o doprecyzowanie dla mniej bystrych. 59 |
Data: Czerwiec 25 2011 15:38:29 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: ToMasz | pm pisze: ?> acha. Biedne PKP. jak w ostatnim wagonie podczas wypadku jest cz³owiek,upro¶æ jako¶ symulacje i we¼ mi to wyt³umacz jeszcze raz proszê. umówmy sie ze rozpatrujemy pust± 3 metrow± pakê auta, które ma prêdko¶æ 10m/s i zerow± strefê zgniotu. z ty³u jest 100kg beczka z betonem. w chwili uderzenia o scianê skaln±, beczka ma prêdko¶æ 10m/s. Ta prêdko¶æ by³a sta³a do tej chwili bo ca³y uk³ad by³ napêdzany prze silnik. Silnik ju¿ nie pracuje, wiec prêdko¶æ zaczyna mikroskopijnie maleæ. Wyka¿ proszê wyt³umacz mi jaka odleg³o¶æ "lotu" bezw³adnego beczki jest najgorsza/najlepsza dla zniszczeñ przez ni± spowodowanych. ToMasz 60 |
Data: Czerwiec 25 2011 18:31:52 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: pm | ? upro¶æ jako¶ symulacje i we¼ mi to wyt³umacz jeszcze raz proszê. umówmyprzy tych za³o¿eniach (0 strefy zgniotu) najpro¶ciej pomin±æ istnienie "3 metrowej paki auta" i za³o¿yæ ze beczka przywala w ¶cianê o te 0,3s pó¼niej. ni¿ samochód. W powy¿szym przypadku po³o¿enie beczki nie ma ¿adnego znaczenia beczka wali w ¶cianê z energi± Ekb=5000J przyk³ad pozytywny: strefa zgniotu 1m paka auta podzielona przegroda w po³owie (1,5m od przodu) ¶rednica beczki 0,5m co daje odleg³o¶æ beczki od przegrody 1m czas zatrzymania samochodu po zderzeniu: t_zgniotu=2*1/10=0,2s a=50m/s^2 droga przebyta przez beczkê w czasie t_zgniotu to S_beczki=10m/s*t_zgniotu=2m czas potrzebny na dolot beczki do przegrody (np. fotela) td=1/10=0,1s liczymy prêdko¶æ przegrody po czasie td Vd=Vo-a*td=10-50*0,1=5m/s prêdko¶æ beczki Vb=Vo=const=10m/s ró¿nica prêdko¶ci Vr=5m/s energia kinetyczna beczki Ekb=50*25=1250J przez pozosta³e 0,1s beczka "le¿y" na przegrodzie i naciska na ni± z si³± F=a*m=5000N. przesuwamy beczkê 0,5m w kierunku przegrody. czyli td=0,05s Vd=7,5m/s Vr=2,5m/s Ekb=312J beczka le¿y nieco nieco d³u¿ej, wci±¿ naciska z si³± 5000N decyzja z jak± prêdko¶ci± beczka ma ci przywaliæ w plecki nale¿y do ciebie. 61 |
Data: Czerwiec 26 2011 00:26:51 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: ToMasz | pm pisze: ?(...) przyk³ad pozytywny:(...) decyzja z jak± prêdko¶ci± beczka ma ci przywaliæ w plecki nale¿y do ciebie.FAcet, jakie¶ herezje gadasz. predko¶æ beczki w 3 przyk³adach bêdzie taka sama. Ona sie nie zmienia, bo od pó³ godziny jest taka sama. jak samochód sie nagle zatrzymuje to prêdko¶æ beczki bêdzie sta³a. To samochód ma opó¼nienie, na które w ¿aden sposób nie wp³ywa odleg³o¶æ od fotela. mózg mi prawie wyparowa³, ale chyba wiem gdzie Ty sie gmatwasz w rozumowaniu. zajmijmy sie samym fotelem. je¶li beczka bêdzie parê metrów od fotela i dalej w nieskoñczono¶æ, to obra¿enia kierowcy bêd± zawsze takie same. ale jest pewna sci¶le okre¶lona odleg³o¶æ w której dzieki strefie zgniotu, w chwili uderzenia beczki o fotel, samochód ju¿ bêdzie sta³, ale fotel bêdzie sie przesuwa³ (w czasie kompersji strefy zgniotu) je¶li beczka uderzy w³a¶nie w tym momencie, prêdko¶æ ruchu fotela odejmie sie od prêdko¶ci ruchu beczki. o to Ci chodzi? ToMasz 62 |
Data: Czerwiec 26 2011 10:23:50 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: pm | ?>> decyzja z jak± prêdko¶ci± beczka ma ci przywaliæ w plecki nale¿y do ciebie. FAcet, jakie¶ herezje gadasz. predko¶æ beczki w 3 przyk³adach bêdzie sama prawda, ale nie ca³a hint: uk³ad odniesienia to fotel kierowcy. mózg mi prawie wyparowa³, ale chyba wiem gdzie Ty sie gmatwasz w ja siê gmatwam? policzy³em Ci to wszystko do czego poni¿ej w koñcu dochodzisz. zajmijmy sie samym fotelem. je¶li beczka bêdzie parê metrów od fotela i tak. ale jest pewna sci¶le okre¶lona odleg³o¶æ 2*d³ugo¶æ_strefy_zgniotu w której dzieki strefie heh bardzo ma³y kawa³ek samochodu bêdzie sta³. ale fotel bêdzie sie przesuwa³ (w czasie kompersji strefy zgniotu) je¶li w pewnym zakresie czasu który poda³em. prêdko¶æ ruchu fotela odejmie sietak. 63 |
Data: Czerwiec 25 2011 18:41:23 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Hinek |
To jest swietne. Moge to sobie wykozystac, czy tez zastrzegasz prawa autorskie? -- Hinek 64 |
Data: Czerwiec 25 2011 21:00:11 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: pm | ? a o przyspieszeniu ziemskim s³ysza³?cia³o sie rozpêdza pod wp³ywem przyspieszenia.To jest swietne. Moge to sobie wykozystac, czy tez zastrzegasz widzê, ¿e z wyroczni w dziadzinie fizyki sta³e¶ sie specjalist± jêzykowym ;-) przyznajê, sformu³owanie niezgrabne wysz³o. tym niemniej prêdko¶æ cia³a pasa¿era wzglêdem fotela jest funkcj± przyspieszenia (opó¼nienia) pojazdu w trakcie zderzenia v=a*t przy czym t=<2*d³ugo¶æ_zgniotu/prêdko¶æ_poj_przed_zderzeniem and t=<odleg³o¶æ_pasa¿era_od_oparcia/prêdko¶æ_poj_przed_zderzeniem masz jakie¶ merytoryczne zastrze¿enia? 65 |
Data: Czerwiec 26 2011 10:15:28 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: pm | ?a najbardziej przejrzy¶cie bêdzie tak: 66 |
Data: Czerwiec 26 2011 17:14:46 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Hinek |
Nieladnie jest kopac lezacego, ale skoro sie prosisz... Nie jestem specjalista jezykowym, ale w przeciwienstwie do Ciebie znam m. in. II zasade dynamiki. Ty twierdzisz ze cialo sie rozpedza pod wplywem przyspieszenia. To nie lapsus jezykowy, bo nie odsylal bys mnie do przyspieszenia ziemskiego :[ Przyjmij do wiadomosci ze przyspieszenie jest pierwsza pochodna predkosci wzgledem CZASU. Inaczej - jest skutkiem zmiany predkosci w czasie wywolanej dzialaniem sily. Podobnie jest w wypadku przyspieszenia ziemskiego. Te przyspieszenie to nie jest tajemnicze cos otaczajace Ziemie i powodujace wzrost predkosci spadajacych przedmiotow. To grawitacja powoduje ten upadek, a przyspieszenie ziemskie mozesz sobie wyliczyc jako wartosc wtorna. Nie nalezy mylic skutku z przyczyna! Obrazowo - jesli walniesz lbem w sciane i nabijesz sobie guza, to guz powstanie od uderzenia a nie uderzasz w sciane bo powstal guz...Postaraj sie ogarnac chociaz to. A cala reszta twojego dziela jest bez sensu. Przy zderzeniu jest zbyt wiele zmiennych i trywialnie prosty model przyjety do obliczen swiadczy tylko o indolencji. Jesli chcesz - mozesz dalej natezac intelekt, ale przedtem postaraj sie zrozumiec sens trzech zasad dynamiki niejakiego Newtona. Milej lektury. -- Hinek 67 |
Data: Czerwiec 26 2011 17:40:28 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: J.F. | On Sun, 26 Jun 2011 17:14:46 +0200, Hinek wrote: Nie jestem specjalista jezykowym, ale w przeciwienstwie do Ciebie Ale przyznaj ze Ogolnej Teorii Wzglednosci to nie ogarniasz :-) J. 68 |
Data: Czerwiec 26 2011 19:17:26 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Hinek |
Przyznaje szczerze. nie ogarniam :) -- Hinek 69 |
Data: Czerwiec 26 2011 19:47:45 | Temat: Re: si?a uderzeniowa pasa?era to czasem 3 tony | Autor: J.F. | On Sun, 26 Jun 2011 19:17:26 +0200, Hinek wrote: Uzytkownik "J.F." napisal Ja tez nie bardzo ogarniam, ale tam ponoc nie ma grawitacji, tam Ziemie otacza Pole Przyspieszenia zwane czesciej Zakrzywieniem Czasoprzestrzenii :-) J. 70 |
Data: Czerwiec 26 2011 17:59:02 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: pm | ?> Nieladnie jest kopac lezacego, ale skoro sie prosisz... Nie jestem specjalista jezykowym, ale w przeciwienstwie do Ciebie napisa³em ¿e niezrêczne sformu³owanie, a ty siê uczepi³e¶ jak pijany p³otu. To nie lapsus jezykowy, bo ojej i co teraz? Nie nalezy mylic skutku z przyczyna! zgadza siê : w podanym przyk³adzie prêdko¶æ pasa¿era przy spotkaniu z fotelem zale¿y od bezpo¶rednio od opó¼nienia z jakim ca³y uk³ad/samochód hamuje na przeszkodzie. zale¿y czy nie? proste pytanie. A cala reszta twojego dziela jest bez sensu. zderzeniu jest zbyt wiele zmiennych i trywialnie prosty pierdu pierdu Panie Hinek za³o¿enie powsta³y wcze¶niej w tym w±tku i siê do nich dostosowa³em. w mojej opinii oprócz przyjêcia ruchu jednostajnie opó¼nionego istotnych uproszczeñ brak. ale proszê u¿yæ tych "zbyt wielu zmiennych" policzyæ i wykazaæ ¿e pomyli³em siê o 5% 10% 50% 2000%... Jesli chcesz - mozesz dalej natezac intelekt dziêkujê za pozwolenie, zamierzam natê¿aæ. ale najpierw powiedz, co Ci od samego pocz±tku nie pasowa³o w obliczeniach czego nie rozumia³e¶? 71 |
Data: Czerwiec 24 2011 22:40:52 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: J.F. | On Fri, 24 Jun 2011 19:37:01 +0200, ToMasz wrote: nie wiem czy Ciê dobrze zrozumia³em, ale odleg³o¶æ pasa¿era od kierowcy Ma i nie ma. Przy opoznieniu calego pojazdu 30g pasazer moze byc wstepnie oparty o oparcie przed soba, a i tak musi ono jego 30-krotna wage wytrzymac. Jesli natomiast siedzi wygodnie wtulony w oparcie za soba .. to potem bedzie jak z mlotkiem - oparcie przedniego fotela bedzie musialo wytrzymac ponad 30-krotna wage. A tak nawiasem mowiac to kiedys Syrenki mialy fotele wychylane do przodu w calosci, bez zadnych zamkow, pasow wcale nie mialy, i jakos nie przypominam sobie zeby czesto narzekano na jakies tragedie z tego powodu. J. 72 |
Data: Czerwiec 25 2011 09:05:05 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: pm | ? odleg³o¶æ ma znaczenie, bo z odleg³o¶ci wynika prêdko¶æ z jak± spotka siê pasa¿er z fotelemnie wiem czy Ciê dobrze zrozumia³em, ale odleg³o¶æ pasa¿era od kierowcy je¿eli bêdzie wtulony w przedni fotel to owszem przeci±¿enie bêdzie 30*g ale Vwzgledem oparcia=0 wiêc (m*v^2)/2=0 i wszystko co mu siê mo¿e staæ to urwanie czego¶ w ¶rodku pod wp³ywem w³a¶nie tych 30*g. (no mniej ni¿ 30 bo fotel sie jeszcze bêdzie ³ama³ wiec wyd³u¿y siê strefa zgniotu z punktu pasa¿era, ale z punktu widzenia kierowcy skróci) a jak odleg³o¶æ ró¿na do 0 no to ju¿ mamy deltaV czyli Vwzgledem oparcia>0 analogia z m³otkiem wygl±da tak: jak le¿y sobie spokojnie na stopie taki 2kg m³otek to jest ca³kiem ok a jak spadnie z 0,5m to robi siê niefajnie. 73 |
Data: Czerwiec 25 2011 12:16:13 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: J.F. | On Sat, 25 Jun 2011 09:05:05 +0200, pm wrote: odleg³o¶æ ma znaczenie, bo z odleg³o¶ci wynika prêdko¶æ z jak± spotka siênie wiem czy Ciê dobrze zrozumia³em, ale odleg³o¶æ pasa¿era od kierowcyMa i nie ma. po czym pasazer z przodu zostanie zmiazdzony tymi 3 tonami, i w tym sensie nie ma znaczenia :-) J. 74 |
Data: Czerwiec 25 2011 13:33:47 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: pm | ? no tu juz trzeba szacowaæ odporno¶æ fotelaodleg³o¶æ ma znaczenie, bo z odleg³o¶ci wynika prêdko¶æ z jak± spotka siênie wiem czy Ciê dobrze zrozumia³em, ale odleg³o¶æ pasa¿era od kierowcyMa i nie ma. w ka¿dym razie poruszaj±ca sie masa zrobi na oparciu i kierowcy wiêksze wra¿enie ni¿ hamuj±ca razem z nimi. dodatkowo ma³a autopoprawka odleg³o¶æ D pasa¿era od kierowcy ma znaczenie do pewnych granic, czyli w zakresie 0 - d³ugo¶æ_strefy_zgniotu potem w przybli¿eniu V_pasa¿era = Vo_pojazdu dla D<d³ugo¶æ_strefy_zgniotu => V_pasa¿era<Vo_pojazdu i czê¶c hamowania dobywa "p³ynnie" siê razem z uk³adem fotle+kierowca. 75 |
Data: Czerwiec 24 2011 11:07:47 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Alexy | U¿ytkownik "ToMasz" napisa³ w wiadomo¶ci zgadza sie ze owe 100kg faceta mo¿e podczas wypadku byæ porównywalne ze Raczej ma³oprawdopodobne jest, ¿eby nie doznaæ powa¿nych obra¿eñ przy takim zderzeniu. Jednak powa¿ne obra¿enia nie oznaczaj± od razu ¶mierci. Pomy¶l teraz co siê dzieje z kierowc±, który uderza w trakcie wypadku o pas bezpieczeñstwa z si³± równ± masie 2-3 ton, a w jego plecy uderza rozpêdzony pasa¿er z podobn± si³±. Do tego jego masa nie jest idealnie roz³o¿ona na powierzchnii cia³a kierowcy, ani te¿ nie trafi on idealnie centralnie na wysoko¶ci pasa bezpieczeñstwa. Wtedy dochodzi do po³amania krêgos³upa w kilku miejscach. Uderzenie g³owy o g³owê powoduje pêkniêcie czaszek i zmia¿d¿enie mózgów. To co jest w reklamie nie jest ¿adn± ¶ciem±. W chwili zderzenia przeci±¿enia 30g jak najbardziej s± realne. Same przeci±¿enia nie zabijaj± ludzi i bez wiêkszych problemów przeciêtny cz³owiek potrafi prze¿yæ przeci±¿enie wystêpuj±ce podczas zderzenia samochodu jad±cego z prêdko¶ci± nawet 100km/h. Historia zna przypadki prze¿ycia o wiele wiêkszych przeci±¿eñ prawie 180g, którego dozna³ David Purley, kierowca Formu³y 1 Jak to mawiaj± "diabe³ tkwi w szczegó³ach". Wszystko zale¿y od czasu, w którym wystêpuje to przeci±¿enie. Im krótsze oddzia³ywanie przeci±¿enia na organizm tym wiêksze przeci±¿enia jest w stanie organizm wytrzymaæ bez skutków. 76 |
Data: Czerwiec 28 2011 09:55:13 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: MichaÅ‚G | W dniu 2011-06-23 23:42, ToMasz pisze: witam dlaczego zgadujesz? Policz to elementarna fizyka-mechanika. JakÄ… predkoÅ›ciÄ… jecha³ samochód, który osiÄ…gna³ opó¿nienie 30g (3000/100) na dystansie zgniotu (droga hamowania) 1 m? -- Pozdrawiam micha³ 77 |
Data: Czerwiec 28 2011 12:12:57 | Temat: Re: si³a uderzeniowa pasa¿era to czasem 3 tony | Autor: Jakub Witkowski | W dniu 2011-06-28 09:55, Micha³G pisze: W dniu 2011-06-23 23:42, ToMasz pisze: Otó¿ bynajmniej nie jest to takie proste jak piszesz :) W sytuacji zderzenia (strefa zgniotu 1m, opó¼nienie pojazdu = 30g) porównaj co siÄ™ stanie gdy: 1) za twojÄ… g³owÄ…, przyklejony bezpoÅ›rednio do niej, znajduje siÄ™ m³otek o masie 1kg 2) za twojÄ… g³owÄ… w odleg³oÅ›ci 1.5m znajdowa³ siÄ™ przed zderzeniem nieumocowany m³otek o masie 1kg W tym drugim przypadku pojazd wyhamuje na 1m, ale m³otek leci nadal z Vo, i te¿ za chwilÄ™ zahamuje z Vo do 0, ale na strefie zgniotu (czaszki) rzÄ™du kilku cm... Oszacować opó¼nienie i si³Ä™ :) Przypadek z pasa¿erem jest jeszcze trudniejszy - poÅ›redni, zapewne pojazd nie zdÄ…¿y ca³kiem wyhamować przed zderzeniem pasa¿era z fotelem kierowcy, ale i tak bÄ™dzie spora ró¿nica prÄ™dkoÅ›ci która bÄ™dzie musia³a wytracić siÄ™ na bli¿ej nieokreÅ›lonej "strefie zgniotu fotela" - wiele zale¿y od jego konstrukcji, podatnoÅ›ci itd. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogÄ… być niepowa¿ne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub ca³oÅ›ci poglÄ…dom ich Autora. |