Grupy dyskusyjne   »   Świece żarowe jako podgrzewacz.

Świece żarowe jako podgrzewacz.



1 Data: Pa?dziernik 12 2012 15:06:01
Temat: Świece żarowe jako podgrzewacz.
Autor: nadir 

Mam w silniku zamontowane coś podobnego:
http://moto.allegro.pl/podgrzewacz-grzalka-ajm-1-9tdi-wody-passat-b5-115-i2629125580.html
Chciałbym to wykorzystać jako grzałkę silnika na zimę, wygląda na to że są tam zamontowane zwykłe świece żarowe, takie same jak do podgrzewania cylindrów.
Wymyśliłem sobie, że pod dwie lub trzy świece podłÄ…czę transformator 230/12V, muszę tylko dobrać jego moc i nasuwają mi się takie oto pytania:
1. Czy zwykłÄ… świecę żarową można bez problemu zasilić prądem zmiennym, czy trzeba by go najpierw wyprostować?
2. Jakie max napięcie wytrzyma świeca na 12V, bo nawet jak wyprostuje napięcie, to stabilizować go raczej nie będę.
3. Jaki maksymalny prąd pobiera pojedyncza świeca? Próbowałem na zimno zmierzyć jej opór ale miernik, którym dysponuję na takich małych wartościach się wysypuje.

Czy ktoś próbował takiego wynalazku, ma to szanse zadziałać?



2 Data: Pa?dziernik 12 2012 17:40:47
Temat: Re: Świece żarowe jako podgrzewacz.
Autor: sklep 

W dniu 12.10.2012 15:06, nadir pisze:

Mam w silniku zamontowane coś podobnego:
http://moto.allegro.pl/podgrzewacz-grzalka-ajm-1-9tdi-wody-passat-b5-115-i2629125580.html

Chciałbym to wykorzystać jako grzałkę silnika na zimę, wygląda na to że
są tam zamontowane zwykłe świece żarowe, takie same jak do podgrzewania
cylindrów.
Wymyśliłem sobie, że pod dwie lub trzy świece podłÄ…czę transformator
230/12V, muszę tylko dobrać jego moc i nasuwają mi się takie oto pytania:
1. Czy zwykłÄ… świecę żarową można bez problemu zasilić prądem zmiennym,
czy trzeba by go najpierw wyprostować?
można przemiennym
2. Jakie max napięcie wytrzyma świeca na 12V, bo nawet jak wyprostuje
napięcie, to stabilizować go raczej nie będę.
świeca jak każdy rezystor spali sie od za dużego ciepła, które to ciepło wywołuje prąd, który jest zależny od napięcia. może namieszałem. jak 12V w powietrzu nie spala świecy, to pod wodą wytrzyma dużo więcej. nikt Ci nie powie ile, sam sprawdzisz. JEdnakże jako bufora mozesz użyc akumulatora w aucie - i po problemie.
3. Jaki maksymalny prąd pobiera pojedyncza świeca?
10-15amper., czyli potrzebujesz około 15W na każdą z nich. dużo. Lepiej by było grzać z 230V

Czy ktoś próbował takiego wynalazku, ma to szanse zadziałać?

JEst to norma w wielu przemysłowych silnikach. Jak to chcesz zasilać, stojac w garazu? od tego zależy prawie wszystko!

ToMasz

3 Data: Pa?dziernik 12 2012 19:20:32
Temat: Re: Świece żarowe jako podgrzewacz.
Autor: Tombo 

W dniu 12.10.2012 17:40, sklep pisze:

[ciach]

JEst to norma w wielu przemysłowych silnikach.

Tak ale fabryczne grzanie jest zawsze paliwem (webasto/dewasto czy jak to tam zwał ).
Mocy potrzebnej do ogrzania tak dużej masy  w rozsądnym czasie z 12V ciężko
by było nastarczyć.

Stare polskie ursusy miały w bloku otwory. Wkładało się w nie grzałki na 220V
( takie popularne za czasów komuny, do parzenia herbaty w żelaznym kubku :P )
i po jakiejś godzinie cały blok był lekko podgrzany i
dało się wtedy zapalić przy dużych mrozach :D

Ps.
Rosyjska metoda -> garnek z podpalonymi szmatami i paliwem pod miskę olejową ;D.

--
  MG

4 Data: Pa?dziernik 12 2012 20:08:29
Temat: Re: Świece żarowe jako podgrzewacz.
Autor: nadir 


3. Jaki maksymalny prąd pobiera pojedyncza świeca?
10-15amper., czyli potrzebujesz około 15W na każdą z nich. dużo. Lepiej
by było grzać z 230V

No ja to zamierzam zasilać z sieci 230V, oczywiście po obniżeniu napięcia na transformatorze.

10-15A to dla trzech świec żarowych będzie 360-540W, czyli trafo na takie moce + zapas 20% powinno być OK.

Czy ktoś próbował takiego wynalazku, ma to szanse zadziałać?

JEst to norma w wielu przemysłowych silnikach. Jak to chcesz zasilać,
stojac w garazu? od tego zależy prawie wszystko!

Samochód stoi bezpośrednio pod oknem, więc w grę wchodzi przedłużacz i jakiś transformator zamontowany w komorze silnika, to tego jakieś zabezpieczenie po stronie wtórnej i pierwotnej transformatora i zmieszczę się w 150-200 zł.
Oryginalna grzałka DEFY do mojego samochodu kosztuje 250-300 zł, do tego dedykowany kabel zasilający za jakieś 100 zł, i już robią się konkretne pieniądze. Chociaż to można by jeszcze przeżyć, to najbardziej nie chce mi się pruć węży w silniku.

5 Data: Pa?dziernik 12 2012 20:35:57
Temat: Re: Świece żarowe jako podgrzewacz.
Autor: ToMasz 

JEst to norma w wielu przemysłowych silnikach. Jak to chcesz zasilać,
stojac w garazu? od tego zależy prawie wszystko!

Samochód stoi bezpośrednio pod oknem, więc w grę wchodzi przedłużacz i
jakiś transformator zamontowany w komorze silnika, to tego jakieś
zabezpieczenie po stronie wtórnej i pierwotnej transformatora i
zmieszczę się w 150-200 zł.
Oryginalna grzałka DEFY do mojego samochodu kosztuje 250-300 zł, do tego
dedykowany kabel zasilający za jakieś 100 zł, i już robią się konkretne
pieniądze. Chociaż to można by jeszcze przeżyć, to najbardziej nie chce
mi się pruć węży w silniku.


jak chesz mieć komfort, to wystarczy że kupisz kaloryfer olejowy (mały zwarty) i ustawisz za siedzeniem kierowcy. 15 minut na maksa wystaczy aby ogrzać auto, ścieknie lód, odparują szyby.

urządzenie które "odpala" samochód z pilota (chyba że masz jakąś elektronikę blokującą i drogie auto) kosztuje 150zł + samodzielny montaż. Działało mi takie coś 2 zimy. Natomiast były problemy, kto wczoraj ostatni jeździł i zostawił auto na biegu.

najprostsza grzałka jaką widziałem, to właśnie stara świeca żarowa, wkręcona (przez redukcje) w otwór do spuszczania oleju.

inny patent był taki: wężyk z nagrzewnicy ciachnięty w 2 miejscach, 30 cm od siebie, w te miejsca wstawione dwie 5cm rurki miedziane. w te 30cm węża gumowego, wewnątrz podłÄ…czony drut oporowy. do tulejek miedzianych na zewnątrz podłÄ…czone kable.

natomiast najsensowniejsza będzie grzałka pod miską olejową. ogólnie miska ma dużo śrub, więc można się do nich "dokręcić" paskami blachy, obejmami, czymkolwiek czym zamocujesz grzałkę do michy. widziałem takie podwójne dno miski, 5mm wystarczyło żeby tam wsadzić grzałÄ™ zamocowaną na jakąś białÄ… zaprawę (nie wiem co to było, gips, czy szpachlówka) w każdym razie wytrzymywało drgania i jako tako przenosiło ciepło.

Co byś nie wykonał, napisz koniecznie jak się sprawuje.
ToMasz

6 Data: Pa?dziernik 12 2012 20:57:39
Temat: Re: Świece żarowe jako podgrzewacz.
Autor: Maciek 

Dnia Fri, 12 Oct 2012 20:35:57 +0200, ToMasz napisał(a):

(...)

Ja widzialem grzalke - taka na 220 V, do robienia herbaty, wmontowana w
korek na chlodnicy. Podobno mniej efektywne od grzania oleju, ale
zdecydowanie najprostsze rozwiazanie.


--
Maciek

Karkulowsiał zwartusiał
Ratuwsianku Maciuwsio

7 Data: Pa?dziernik 13 2012 02:58:46
Temat: Re: Świece żarowe jako podgrzewacz.
Autor: PiteR 

na  ** p.m.s **  ToMasz pisze tak:

w te 30cm węża gumowego, wewnątrz podłączony drut oporowy. do
tulejek miedzianych na zewnątrz podłączone kable.

cwane

--
    Piter
    vw golf  mk2 1.3 '87
    vw passat B5 1.6 '98

8 Data: Pa?dziernik 15 2012 08:17:48
Temat: Re: Świece żarowe jako podgrzewacz.
Autor: Ukaniu 


Użytkownik "nadir"  napisał w wiadomości

Oryginalna grzałka DEFY do mojego samochodu kosztuje 250-300 zł, do tego dedykowany kabel zasilający za jakieś 100 zł, i już robią się konkretne pieniądze. Chociaż to można by jeszcze przeżyć, to najbardziej nie chce mi się pruć węży w silniku.

Ja Ci powiem tak, że szkłem d. nie podetrzesz.
Weź 1 świecę, podłÄ…cz pod akumular wsadź do wody i zobacz co się stanie. A najważniejsze zmierz prąd tej świecy.

--
Pozdrawiam,
Łukasz

9 Data: Pa?dziernik 13 2012 17:25:27
Temat: Re: Świece żarowe jako podgrzewacz.
Autor: Gotfryd Smolik news 

On Fri, 12 Oct 2012, sklep wrote:

W dniu 12.10.2012 15:06, nadir pisze:
3. Jaki maksymalny prąd pobiera pojedyncza świeca?
10-15amper., czyli potrzebujesz około 15W na każdą z nich.

  Tabliczkę mnożenia ostatnio nowelizowali, czy czegoś nie wiem? ;)

dużo.

  Dużo.
  Ale dużo więcej.
  Bo to chyba dla 12V ma być, jednak?

pzdr, Gotfryd

10 Data: Pa?dziernik 15 2012 11:22:32
Temat: Re: Świece żarowe jako podgrzewacz.
Autor: R2r 

W dniu 2012-10-13 17:25, Gotfryd Smolik news pisze:

On Fri, 12 Oct 2012, sklep wrote:

W dniu 12.10.2012 15:06, nadir pisze:
3. Jaki maksymalny prąd pobiera pojedyncza świeca?
10-15amper., czyli potrzebujesz około 15W na każdą z nich.

  Tabliczkę mnożenia ostatnio nowelizowali, czy czegoś nie wiem? ;)

I gramatykę (odmiana jednostek miar)? ;-)

--
Pozdrawiam. Artur.
______________________________________________________

11 Data: Pa?dziernik 12 2012 17:52:04
Temat: Re: Świece żarowe jako podgrzewacz.
Autor: kawana 

Czy ktoś próbował takiego wynalazku, ma to szanse zadziałać?

a ja się zastanawiam nad takimi rzeczami:

1. w jakim celu jest to montowane akurat w dieslach a w benzynie nie, albo rzadko na tyle,
że nie widziałem poza może jakimiś luksusowaymi lajmuzynami

2. jaką to ma moc elektryczną przyjmując że ma wkręcone 4 świece żarowe

3. przyjmując, że w małym obiegu jest powiedzmy 3l. płynu to o ile skraca się czas podgrzania powiedzmy do 60st.
kiedy to nagrzewnica zaczyna dawać jakąś przyjemniejszą temperaturę?

4. przy jakiej temperaturze następuje odcinanie zasilania

5. czy dodając pompkę i włÄ…czając urządzenia na 10 minut można wejć do ciepłego auta
licząc na to, że aku ma jeszcze prąd na rozruch?

12 Data: Pa?dziernik 12 2012 18:03:35
Temat: Re: Świece żarowe jako podgrzewacz.
Autor: Arbiter 


Użytkownik "kawana"  napisał w wiadomości
news:50783ca5$0$26690

3. przyjmując, że w małym obiegu jest powiedzmy 3l. płynu to o ile skraca
się czas podgrzania powiedzmy do 60st.

błędne założenie - grzałka ma grzać nie ciecz a silnik, ciecz jest tylko
przekaźnikiem. Więc trzba by liczyć ile kg waży silnik.

5. czy dodając pompkę i włączając urządzenia na 10 minut można wejść do
ciepłego auta

to by grzałka musiała mieć z 5kW

licząc na to, że aku ma jeszcze prąd na rozruch?

o zasilaniu z akumulatora w ogole nie ma co myśleć. Aby cokolwiek zagrzać,
potrzebna jest moc której w akumulatorze nie ma.

13 Data: Pa?dziernik 12 2012 18:10:47
Temat: Re: Świece żarowe jako podgrzewacz.
Autor: kawana 

3. przyjmując, że w małym obiegu jest powiedzmy 3l. płynu to o ile skraca się czas podgrzania powiedzmy do 60st.

błędne założenie - grzałka ma grzać nie ciecz a silnik, ciecz jest tylko przekaźnikiem. Więc trzba by liczyć ile kg waży silnik.

no ale to po wtóre błędne założenie, bo woda też nie oddaje tej energii cieplnej w całości,
więc trzeba by liczyć ciepło właściwe stali silnika i znać jego powierzchnie styku z cieczą.
Ponadto silnik pracując też zaczyna sam sięogrzewać i w pewnym momencie oddaje ciepło do układu.


5. czy dodając pompkę i włączając urządzenia na 10 minut można wejść do ciepłego auta

to by grzałka musiała mieć z 5kW

nie chodzi mi to żeby wejśc do auta gdzie jest 25st i nie miec lodu na szybach.
Jak na zewnątrz jest -10 to wystarczy mi temp. podniesiona do +2 co będę uważał
za duży komfort

licząc na to, że aku ma jeszcze prąd na rozruch?

o zasilaniu z akumulatora w ogole nie ma co myśleć. Aby cokolwiek zagrzać, potrzebna jest moc której w akumulatorze nie ma.

dobry Aku o pojemności 80Ah powiedzmy, że ma 60Ah, chę wykorzystać połowę jego pojemności
czyli 30Ah, to mi pozwala użyć 2kW przez 10min. Tyle teoria. A jak z praktyką?

14 Data: Pa?dziernik 12 2012 18:24:59
Temat: Re: Świece żarowe jako podgrzewacz.
Autor: ToMasz 

to by grzałka musiała mieć z 5kW
zazwyczaj mają mniej. ja widziałem 1.8kW (kimhotstart)

o zasilaniu z akumulatora w ogole nie ma co myśleć. Aby cokolwiek
zagrzać, potrzebna jest moc której w akumulatorze nie ma.

dobry Aku o pojemności 80Ah powiedzmy, że ma 60Ah, chę wykorzystać
połowę jego pojemności
czyli 30Ah, to mi pozwala użyć 2kW przez 10min. Tyle teoria. A jak z
praktyką?
praktyka - nie zapalisz. znane mi jest masa prób odpaleń auta "na kable" w których dawca nie miał załączonego silnika, i po 15 minutach już 2 auta nie umiały zapalić. W przeciętnym akumulatorze jest wystarczająco mocy aby zasilić taki system ogrzewania, ale napięcie tak spadnie, że nieda rady (pi razy oko) zapalić silnika. wyjście: 2 akumulatory, przyczym jeden tylko rozruchowy, drugi tylko na grzanie. oczywiście dodatkowe ładowanie tego drugiego konieczne!

ToMasz

15 Data: Pa?dziernik 12 2012 18:23:30
Temat: Re: Świece żarowe jako podgrzewacz.
Autor: Cezary Daniluk 

W dniu 2012-10-12 18:03, Arbiter pisze:

Użytkownik "kawana"  napisał w wiadomości
news:50783ca5$0$26690

3. przyjmując, że w małym obiegu jest powiedzmy 3l. płynu to o ile skraca
się czas podgrzania powiedzmy do 60st.

błędne założenie - grzałka ma grzać nie ciecz a silnik, ciecz jest tylko
przekaźnikiem. Więc trzba by liczyć ile kg waży silnik.

5. czy dodając pompkę i włączając urządzenia na 10 minut można wejść do
ciepłego auta

to by grzałka musiała mieć z 5kW

licząc na to, że aku ma jeszcze prąd na rozruch?

o zasilaniu z akumulatora w ogole nie ma co myśleć. Aby cokolwiek zagrzać,
potrzebna jest moc której w akumulatorze nie ma.


Taką moc daje coś co już dawno ktoś wymyślił - webasto, eberspacher = ogrzewanie postojowe.
Ciągnie sporo mocy podczas rozpalania, jednak o niebo mniej niż 4 świece żarowe, jak rozpali się palnik to pobiera tyle co wentylatory + pompka cieczy. W Golfie 3 nie miałem problemów z rozruchem, nawet jak włączyłem 20 minut przed zejściem do samochodu (podczas -20 stopni) - schodziłem do samochodu który miewał czasami i do 60 stopni na wskaźniku temperatury ...

Pozdro !

16 Data: Pa?dziernik 12 2012 20:30:34
Temat: Re: Świece żarowe jako podgrzewacz.
Autor: nadir 

Użytkownik kawana napisał:

Czy ktoś próbował takiego wynalazku, ma to szanse zadziałać?

a ja się zastanawiam nad takimi rzeczami:

1. w jakim celu jest to montowane akurat w dieslach a w benzynie nie,
albo rzadko na tyle,
że nie widziałem poza może jakimiś luksusowaymi lajmuzynami

Diesel wolniej się nagrzewa niż benzyna więc pewnie dlatego?

2. jaką to ma moc elektryczną przyjmując że ma wkręcone 4 świece żarowe

W moim przypadku są trzy świece i działają przez przekaźnik bodajże 50A, czyli max mocy to 600W.

3. przyjmując, że w małym obiegu jest powiedzmy 3l. płynu to o ile
skraca się czas podgrzania powiedzmy do 60st.
kiedy to nagrzewnica zaczyna dawać jakąś przyjemniejszą temperaturę?

To nie ma za zadanie ogrzewania wnętrza pojazdu, ale wspomóc nagrzanie silnika w osiągnięciu optymalnej temp.
Są rozwiązania gdzie takie lub podobne świece montowane są bezpośrednio w nagrzewnicy, wtedy szybciej ogrzeje to wnętrze samochodu ale nie wiem jak się sprawują.

4. przy jakiej temperaturze następuje odcinanie zasilania

Nie mam pojęcia, ale słyszę jak działa ten przekaźnik a wskazówka temperatury jest nadal w pozycji minimum.


5. czy dodając pompkę i włÄ…czając urządzenia na 10 minut można wejć do
ciepłego auta
licząc na to, że aku ma jeszcze prąd na rozruch?

Na pewno nie, 10 minut to za mało a i moc nie jest zabójcza, ale myślę, że jak włÄ…czę na 30-40 minut, to po odpaleniu silnika szybciej wskoczy na właściwą temperaturę. Z tym że ja nie mam zamiaru zasilać tego z akumulatora a z sieci elektrycznej, stąd ten wątek.

17 Data: Pa?dziernik 12 2012 18:49:04
Temat: Re: Świece żarowe jako podgrzewacz.
Autor: PiteR 

na  ** p.m.s **  nadir pisze tak:

1. Czy zwykłą świecę żarową można bez problemu zasilić prądem
zmiennym, czy trzeba by go najpierw wyprostować?

nie trzeba prostować

2. Jakie max napięcie wytrzyma świeca na 12V, bo nawet jak wyprostuje
napięcie, to stabilizować go raczej nie będę.

możesz odwinąć drut jęśli okaże się zbyt duże

Jaki maksymalny prąd pobiera pojedyncza świeca? Próbowałem na zimno
zmierzyć jej opór ale miernik, którym dysponuję na takich małych
wartościach się wysypuje.

to podłącz miernik jako amperomierz na zakresie 20A
ale pewnie weźmie więcej. Duże trafo albo kilka zasilaczy od kompa.

--
    Piter
    vw golf  mk2 1.3 '87
    vw passat B5 1.6 '98

18 Data: Pa?dziernik 12 2012 20:14:32
Temat: Re: Świece żarowe jako podgrzewacz.
Autor: nadir 

na  ** p.m.s **  nadir pisze tak:

1. Czy zwykłą świecę żarową można bez problemu zasilić prądem
zmiennym, czy trzeba by go najpierw wyprostować?

nie trzeba prostować

Też mi się tak wydawało w końcu to element oporowy, ale wolałem zapytać bo może przy zmianie polaryzacji zachodzą jakieś zjawiska na powierzchni świecy.

2. Jakie max napięcie wytrzyma świeca na 12V, bo nawet jak wyprostuje
napięcie, to stabilizować go raczej nie będę.

możesz odwinąć drut jęśli okaże się zbyt duże

To chyba dla bezpieczeństwa użyję trafo na 10V a nie na 12V, bo w przewijanie nie chce mi się bawić.

Jaki maksymalny prąd pobiera pojedyncza świeca? Próbowałem na zimno
zmierzyć jej opór ale miernik, którym dysponuję na takich małych
wartościach się wysypuje.

to podłącz miernik jako amperomierz na zakresie 20A
ale pewnie weźmie więcej. Duże trafo albo kilka zasilaczy od kompa.

Nie mam akurat takiego pod ręką, mój multimetr ma zakres do 10A a spodziewałem się dużo większego prądu.

19 Data: Pa?dziernik 12 2012 21:57:26
Temat: Re: Świece żarowe jako podgrzewacz.
Autor: Pawel O'Pajak 

  Powitanko,

to podłącz miernik jako amperomierz na zakresie 20A
ale pewnie weźmie więcej. Duże trafo albo kilka zasilaczy od kompa.

Ale wez pod uwage, ze opornosc zalezy od temperatury dosc znacznie. Taka swieca normalnie pracuje w powietrzu, nagrzewa sie momentalnie do czerwonosci i wtedy bierze te kilkanascie A. Zmierz opornosc zimnej zarowki, wyjdzie prad kosmiczny i dlatego najczesciej zarowki padaja przy wlaczeniu.
W cieczy, gdzie wymiana cieplna jest tak ze 20 razy lepsza niz z gazem, a i temp. max bedzie ok. 120 oC, to ta opornosc bedzie duzo mniejsza, czyli prad wiekszy. Ponadto taka swieca ma mala powierzchnie, wiec bedzie sie pewnie tworzyla para wokol grzalki. Pobawic sie mozna, ale ja wybralem Defe i mam spokoj. 600W to troche malo, ale w najwieksze mrozy na dworze nagrzewala przynajmniej tyle, ze swiece zarowe sie nie wlaczaly i zapalal od 1 obrotu.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S.  Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA:  ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com

20 Data: Pa?dziernik 15 2012 12:33:12
Temat: Re: Świece żarowe jako podgrzewacz.
Autor: Albercik 

W dniu 12.10.2012 15:06, nadir pisze:

Mam w silniku zamontowane coś podobnego:
http://moto.allegro.pl/podgrzewacz-grzalka-ajm-1-9tdi-wody-passat-b5-115-i2629125580.html

Chciałbym to wykorzystać jako grzałkę silnika na zimę, wygląda na to że
są tam zamontowane zwykłe świece żarowe, takie same jak do podgrzewania
cylindrów.
Wymyśliłem sobie, że pod dwie lub trzy świece podłÄ…czę transformator
230/12V, muszę tylko dobrać jego moc i nasuwają mi się takie oto pytania:
1. Czy zwykłÄ… świecę żarową można bez problemu zasilić prądem zmiennym,
czy trzeba by go najpierw wyprostować?
2. Jakie max napięcie wytrzyma świeca na 12V, bo nawet jak wyprostuje
napięcie, to stabilizować go raczej nie będę.
3. Jaki maksymalny prąd pobiera pojedyncza świeca? Próbowałem na zimno
zmierzyć jej opór ale miernik, którym dysponuję na takich małych
wartościach się wysypuje.

Czy ktoś próbował takiego wynalazku, ma to szanse zadziałać?

Gdzie je chcesz zamontować i jaki cel osiągnąć? łatwiejsze uruchamianie? szybsze nagrzanie silnika po odpaleniu? czy może ciepełko w aucie jak wsiadasz do niego? a może jeszcze coś innego?

Te grzałki nurkowe co zaprezentowałeś, to w przypadku laguny, pewnie w innych jest podobnie, powodują że silnik szybciej się rozgrzewa, one działają po rozruchu i dogrzewają płyn w małym obiegu. Świece żarowe(fabrycznie) zaś ułatwiają rozruch ogrzewając cylindry od wewnątrz przed, podczas rozruchu i chwilę po nim.

Generalnie samochody są przystosowane do pracy w danym klimacie i problemu z odpaleniem sprawnego samochodu być nie powinno. Jeżeli masz owe problemy to należało by poszukać przyczyny.
Jeżeli zaś chcesz nagrzać wnętrze żeby było ciepło, to nie ma sensu gmerać przy silniku ino wstawić jaką nagrzewnice do środka auta. Silnik nie jest izolowany termicznie więc większoć ciepła pójdzie fpizdu.

Jak już bardzo chcesz ogrzać silnik, aby mu ułatwić życie, to moim zdaniem najlepszym wyjściem by było grzać olej. Ciepły olej to mniejsze opory przy rozruchu, szybsze smarowanie, szybkie dostarczenie ciepła do całego bloku. Mniejsze straty, bo grzejemy tylko to co w misce olejowej, poza tym grzejąc z dołu silnik ciepło się unosi w górę więc straty przynajmniej częściowo idą na ogrzanie reszty silnika. Jak będziesz grzał przez układ chłodzenia to nie zagrzejesz dołu silnika, no chyba że będziesz miał do dyspozycji kilka kW. Te świece nie powinno być większego problemu zainstalować w misce olejowej. Jednak trzeba by się zastanowić czy taka grzałka/świeca może być stosowana w cieczach, które jak by nie było, mogą ulec zapłonowi.

P.S. Skoro będziesz zasilał to to z sieci przez transformator, to może łatwiej będzie zanabyć trafo np 36V na 3 świece, czy coś koło tego i połÄ…czyć świece szeregowo. Wyjdzie mniejszy prąd a co za tym idzie cieńsze przewody.
Hardkorowo możesz podłÄ…czyć 20 świec bezpośrednio pod 230V:D ino bezpieczniki dobrze po drutuj. Wtedy to z 10 świec w obieg płynu + pompka, 4 świece w cylindrach(już są) resztę w miskę - w momencie masz ciepło:D

Re: Świece żarowe jako podgrzewacz.



Grupy dyskusyjne