Świece irydowe
1 | Data: Styczen 08 2010 21:18:47 |
Temat: Świece irydowe | |
Autor: Maciej Litwiniuk | Witam, 2 |
Data: Styczen 08 2010 21:58:50 | Temat: Re: Świece irydowe | Autor: Vir |
Gdyby ktoś mgby wytumaczyć, bybym wdzięczny :) za skutery.net: "Za pojazd testowy posuya moja Suzuki GSX600F. Motocykl nie pierwszej modości, szczeglnie wraliwy na jako świec i problemy związane z nieosiąganiem waściwej temperatury świec. Po wymianie świec na irydowe co ciekawe obrotomierz wskazywa obroty biegu jaowego rwne o 0,1 tys/min. Niby niewielka rnica, ale jednak syszalnie wpywająca na kulturę pracy silnika. Ponadto wskazwka obrotomierza nawet nie drgnęa podczas pracy na biegu jaowym. Rewelacyjnie świece sprawoway się take podczas uruchomienia zimnego silnika. Nie tylko silnik zaskakuje za dotknięciem rozrusznika nawet po zimnej nocy, ale drastycznie skrci się potrzebny czas pracy silnika na ssaniu do unormowania się obrotw. Wedug naszych pomiarw Suzuki potrzebowaa na fabrycznych świecach (standardowa świeca NGK dwuelektrodowa) okoo 3:30 min pracy silnika na ssaniu do osiągnięcia rwnej pracy silnika i wyeliminowania problemw przygasania. Po wymianie na świece irydowe, przy takich samych warunkach termicznych otoczenia silnik wyrwnywa pracę na biegu jaowym po zaledwie 30 sekundach pracy na wączonym ssaniu. Silnik nie mia take skonności do duszenia się przy szybszym dodaniu gazu na pierwszych metrach jazdy. Testowy pomiar wykonaliśmy na odcinku rwnym 1.000 km. Najbardziej interesowaa nas rnica w spalaniu i wpyw „kosmicznych” świec na dynamikę motocykla. O ile podczas ubiegorocznego testowania magnetyzerw rnica w spalaniu bya na granicy będu statystycznego, to w przypadku świec irydowych rnica wystąpia cakiem spora. Uśredniając wyliczenia spalanie spado o 9% (wyniki spalania: 5,4l-100km, 5,2l-100km, 5,6l-100km; przeciętny poziom spalania na standardowych świecach 6l-100km) – czyli więcej ni obiecywa producent! Rozczarowa nas jednak wpyw „irydwek” na dynamikę motocykla. Pomiar przyspieszenia od 0 – 100 km wynis praktycznie tyle samo co przy standardowych świecach (5,8s do 100km/h – irydowe; 5,9s do 100km/h – fabryczne). Odczuwalna poprawa dynamiki występowaa dopiero w grnym zakresie obrotw (od 8 tys obrotw). Na koniec, po przejechaniu testowego dystansu 1.000 km oceniliśmy stan świecy. Elektroda pozostaa idealnie czysta, bez adnych śladw okopcenia, nagaru czy innych zanieczyszczeń. Czy warto zainwestować w NGK Iridium? Odpowiadając sobie na to pytanie musisz wziąć pod uwagę przede wszystkim to jak uywasz jednośladu i czy zaley Ci nawet na drobnej poprawie osiągw. Świece nie naleą do tanich i mimo ich duszej ywotności stanowią większy wydatek. Na pewno nie mona kwestionować ich pozytywnego wpywu na kulturę pracy silnika, zmierzoną mniejszą konsumpcję paliwa i nieco lepszą dynamikę w grnym zakresie obrotw. Czy w takim razie stosować je tylko do maszyn po ekstremalnych modernizacjach? Nie – praktyka pokazuje, e na Zachodzie świece te stosowane są z duym powodzeniem jako podstawowe wyposaenie fabrycznych pojazdw. W standardowym skuterze przynią się duo lepiej do poprawy osiągw ni np. filtr stokowy, a cenowo stanowią podobny wydatek. Zadbajmy więc o to, aby cylinder naszego jednośladu mia zdrowe i nowoczesne „serce zaponu”." -- Vir Dua czarna bawarka i maa czarna japonka 3 |
Data: Styczen 09 2010 08:23:11 | Temat: Re: Świece irydowe | Autor: Tytus | Siemka 4 |
Data: Styczen 09 2010 10:45:13 | Temat: Re: wiece irydowe | Autor: Piotr Klimek | Dnia (Sat, 9 Jan 2010 08:23:11 +0100) ktos podajacy sie za Tytus *** Gdyby kto mgby wytumaczy, bybym wdziczny :) A u mnie zalecaja zwykle NGK CR8EK, lub Denso U24ETR. Wlasnie wymienilem swiece po 12kkm zgodnie z serwisowka, przez te 12kkm nie zauwazylem zadnych niepokojacych objawow w pracy silnika, ale moze moje V jest male :) -- Pozdrawiam Piotr Klimek Suzuki SV1000S K3 http://bikepics.com/members/piko/ 5 |
Data: Styczen 09 2010 03:51:26 | Temat: Re: wiece irydowe | Autor: Barnaba | On 9 Sty, 08:23, "Tytus" wrote: Siemka Rowniez u mnie moge latac tylko na irydowych, czas zmienic, podobno roznica z przejscia ze zuzytych na nowe jest kolosalna. Nie wiem, nie znam sie, tak zaslyszalem :) -- Pozdrawiam, Barnaba VFR Zimowo Ski-Doo 6 |
Data: Styczen 08 2010 13:09:20 | Temat: Re: wiece irydowe | Autor: AZ | On 8 Sty, 21:18, Maciej Litwiniuk wrote: Witam,W moim przypadku jakie 2x. Jakie to dokadnie wieczki? Pytanie brzmi - w czym irydowe s lepsze (bo pono s). I czy w ogleJednak ta rnica cenowa z nikd si nie bierze, poczytaj co jest uywane do produkcji tych wiec. Co do uytkowania, bardzo cikie do zalania, wytrzymuj pono 4x duej, ja zaoyem na pocztku sezonu po bodaje 18kkm jak je wycigaem wyglday prawie jak nwki - przerwa na elektrodach tak jak producent ustali. Wg. mnie dobrze wydane 240 PLN. -- Artur Maszyna budowlana ZZR 1200 7 |
Data: Styczen 08 2010 13:10:33 | Temat: Re: wiece irydowe | Autor: AZ | On 8 Sty, 22:09, AZ wrote: Aha no i do tego szybciej si nagrzewaj take ssanie mona zrzuci ju po kilkunastu sekundach. -- Artur Maszyna budowlana ZZR 1200 8 |
Data: Styczen 08 2010 22:16:56 | Temat: Re: wiece irydowe | Autor: Don Pedro | AZ pisze: On 8 Sty, 22:09, AZ wrote: O, to dugo pracy ssania zaley od temperatury wiec? pozdr DP TL-S 9 |
Data: Styczen 08 2010 13:35:20 | Temat: Re: wiece irydowe | Autor: AZ | On 8 Sty, 22:16, Don Pedro wrote: A nie? -- Artur Maszyna budowlana ZZR 1200 10 |
Data: Styczen 09 2010 12:20:45 | Temat: Re: wiece irydowe | Autor: Don Pedro | AZ pisze: On 8 Sty, 22:16, Don Pedro wrote: A nie. Hint: czy jak na rozgrzanym silniku wymienisz wiece, to od nowa wczysz ssanie? ;) pozdr DP TL-S 11 |
Data: Styczen 11 2010 10:09:03 | Temat: Re: Świece irydowe | Autor: AZ | On 2010-01-09, Don Pedro wrote: AZ pisze:Dobra sie trochę zagalopowaem ;-) Byc moze dziaa to w sposob - irydowe przyczyniaja sie do lepszego/efektywniejszego spalania mieszanki co w rezultacie przyczynia sie do szybszego nagrzewania silnika? Albo inaczej stabilniejsza praca swiecy pozwala zimnemu silnikowi chodzic na nizszych obrotach/bez ssania? -- Artur ZZR 1200 12 |
Data: Styczen 09 2010 11:48:56 | Temat: Re: wiece irydowe | Autor: Rafa VFR | Witam 13 |
Data: Styczen 09 2010 12:26:41 | Temat: Re: wiece irydowe | Autor: []v[]artec | Rafa VFR pisze: Iryd wg mojej wiedzy jest zdecydowanie twardzszy (elektroda) i taka wieca wg teorii powinna by zdecydowanie trwalsza, elektorda jest mniejszej rednicy (to te na +) no i odstp elektrod na odpowiednim poziomie. Wanie zakupiem na przyszy sezon do swojego XX'a (jednak zostaje u mnie !) irydowe NGK CR9EHIX-9. Jak bdzie z odpalaniem, prac i spalaniem opowiem w sezonie. Serwiswka podaje wymian normalnych wiec CR9EHVX-9 co 24 ty. km. Zastanawiam si w takim razie o ile mona (narazie teoretycznie) ten okres wyduy ??? Na opakowaniach chwal si trwaoci 120ty. km ale to raczej przy samochodowych obrotach... -- Martec - Jelenia Gra ..:: CBR 1100XX 14 |
Data: Styczen 09 2010 14:13:58 | Temat: Re: wiece irydowe | Autor: Kuczu | []v[]artec pisze: Wanie zakupiem na przyszy sezon do swojego XX'a (jednak zostaje u mnie !) irydowe NGK CR9EHIX-9. Jak bdzie z odpalaniem, prac i spalaniem opowiem w sezonie. Serwiswka podaje wymian normalnych wiec CR9EHVX-9 co 24 ty. km. Zastanawiam si w takim razie o ile mona (narazie teoretycznie) ten okres wyduy ??? Na opakowaniach chwal si trwaoci 120ty. km ale to raczej przy samochodowych obrotach... Blad. EHVX to nie sa normalnee swiece. To sa swiece platynowe. Firma NGK juz od jakiegos czasu nie produkuje serii Platinum gdyz zastapila ja wlasnie seria Iridium. Tak wiec irydowe EHIX sa jak najbardziej odpowiednie i zalecane jako zamiennik do serii EHVX. I nic sie w trwalosci i oszczednosci nie zmieni. Normalne swiece w tej cieplocie to CR9E. -- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! Harley Davidson FXR-C 666 Edition www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/ 15 |
Data: Styczen 08 2010 22:25:29 | Temat: Re: Świece irydowe | Autor: Leszek Karlik | On Fri, 08 Jan 2010 21:18:47 +0100, Maciej Litwiniuk wrote: tak przeglądam sklepy moto, trafiem na świece i mnie uderzya rnica cenowa pomiędzy zwykymi, a irydowymi (irydowe są jakieś 4x drosze). Ja kupiem na ebayu za tyle co normalne NGK w Polsce na allegro, aczkolwiek to byo jak dolar sta po 2,5 z :-) Pytanie brzmi - w czym irydowe są lepsze (bo ponoć są). I czy w ogle jest sens kupować takowe. Ja tam mam mniej problemw z odpalaniem w niskich temperaturach. Poza tym są podobno odporniejsze na zalanie i trwalsze. -- Leszek 'Leslie' Karlik NTV 650 16 |
Data: Styczen 10 2010 20:00:29 | Temat: Re: Świece irydowe | Autor: Ozz | Maciej Litwiniuk pisze: Witam, Teorie google Ci poda. W praktyce po wymianie na irydowe zaobserwowalem, ze przy zimnym silniku szybciej moglem wylaczyc ssanie. Jezdzilem do polowy grudnia przy temperaturach 0-5 stopni i rano jadac do pracy byly mniejsze problemy z nierowna praca silnika na pierwszych kilometrach. Spalanie na trasie spadlo srednio o pol litra. Roznica w cenie byla dwukrotna, za standardowe placilem 25-30zl za sztuke, za irydowe bodajze 58zl za jedna. Ozz |