Grupy dyskusyjne   »   wysprzęglik - montaż

wysprzęglik - montaż



1 Data: Pa?dziernik 11 2016 23:11:36
Temat: wysprzÄ™glik - montaż
Autor: Slawek h 

Chcę wymienić wyspzęglik w corsie
jest tego typu

[img]https://www.google.com/imgres?q=opel+corsa+c+wysprzeglik&um=1&hl=pl&sa=N&rls=com.microsoft:pl:IE-Address&rlz=1I7ACAW_plPL484PL484&biw=1366&bih=673&tbm=isch&tbnid=P1lTFkgsE8M2oM:&imgrefurl=http://motofocus.pl/technika/7311/wskazowka-montazowa-centralnego-wysprzeglika-luk-510006310&docid=YFVRydCGBJzkhM&imgurl=http://motofocus.pl/UserFiles/Image/mu/2011/05/A_20110527_luk.jpg&w=516&h=282&ei=hVQeUICfKYSyhAej74HoCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=339&vpy=330&dur=3035&hovh=166&hovw=304&tx=137&ty=95&sig=108765742711111318260&page=1&tbnh=95&tbnw=174&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:7,s:0,i:95 [/img]

Nie za bardzo wiem o co dokładnie chodzi z tym czerwonym zabezpieczeniem? Dlaczego instrukcja każe go demontować na samym koĹ„cu? Co takiego jest w tym wysprzÄ™gliku że takie jest zalecenie.
ZresztÄ… nie do koĹ„ca jest jasne czy chodzi tu o to że przed wyjÄ™ciem tego zabezpieczenia musi być wewnÄ…trz płyn hamulcowy, czy nie. A przecież montujÄ…c skrzyniÄ™ on siÄ™ Ĺ›ciĹ›nie trzochÄ™.



2 Data: Pa?dziernik 12 2016 10:26:21
Temat: Re: wysprzÄ™glik - montaż
Autor: viktorius 

W dniu 2016-10-12 o 08:11, Slawek h pisze:

Chcę wymienić wyspzęglik w corsie
jest tego typu

[img]https://www.google.com/imgres?q=opel+corsa+c+wysprzeglik&um=1&hl=pl&sa=N&rls=com.microsoft:pl:IE-Address&rlz=1I7ACAW_plPL484PL484&biw=1366&bih=673&tbm=isch&tbnid=P1lTFkgsE8M2oM:&imgrefurl=http://motofocus.pl/technika/7311/wskazowka-montazowa-centralnego-wysprzeglika-luk-510006310&docid=YFVRydCGBJzkhM&imgurl=http://motofocus.pl/UserFiles/Image/mu/2011/05/A_20110527_luk.jpg&w=516&h=282&ei=hVQeUICfKYSyhAej74HoCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=339&vpy=330&dur=3035&hovh=166&hovw=304&tx=137&ty=95&sig=108765742711111318260&page=1&tbnh=95&tbnw=174&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:7,s:0,i:95 [/img]

Nie za bardzo wiem o co dokładnie chodzi z tym czerwonym zabezpieczeniem? Dlaczego instrukcja każe go demontować na samym koĹ„cu? Co takiego jest w tym wysprzÄ™gliku że takie jest zalecenie.
ZresztÄ… nie do koĹ„ca jest jasne czy chodzi tu o to że przed wyjÄ™ciem tego zabezpieczenia musi być wewnÄ…trz płyn hamulcowy, czy nie. A przecież montujÄ…c skrzyniÄ™ on siÄ™ Ĺ›ciĹ›nie trzochÄ™.


Nie widziałem tego na żywo, ale na zdjÄ™ciach widać, że ten czerwony dynks trzyma Ĺ›ciĹ›niÄ™tÄ… sprÄ™żynÄ™. Jak jÄ… zwolnisz, to sprÄ™żyna wyciĹ›nie element roboczy. W normalnej pracy, po zamontowaniu oprze siÄ™ pewnie o docisk sprzÄ™gła, jak wyciÄ…gniesz wczeĹ›niej, to wyskoczy.

To tak, jakbyĹ› pompował pedał hamulca przy zdemontowanym zacisku, prÄ™dzej czy póĽniej tłok wyskoczy, bo nie ma siÄ™ o co oprzeć.

ZresztÄ… masz to opisane w linku od tego obrazka:
http://motofocus.pl/technika/7311/wskazowka-montazowa-centralnego-wysprzeglika-luk-510006310

--
viktorius

3 Data: Pa?dziernik 12 2016 03:11:55
Temat: Re: wysprzÄ™glik - montaż
Autor: Slawek h 

nie może siÄ™ oprzeć o docisk bo jak włożysz skrzyniÄ™?
Opiera się o docisk po zamontowaniu skrzyni nie wcześniej,
DostÄ™pu do sprzÄ™gła, wysprzÄ™glika nie ma po włożeniu skrzyni

4 Data: Pa?dziernik 12 2016 14:02:19
Temat: Re: wysprzÄ™glik - montaż
Autor: viktorius 

W dniu 2016-10-12 o 12:11, Slawek h pisze:

nie może siÄ™ oprzeć o docisk bo jak włożysz skrzyniÄ™?
Opiera się o docisk po zamontowaniu skrzyni nie wcześniej,
DostÄ™pu do sprzÄ™gła, wysprzÄ™glika nie ma po włożeniu skrzyni


Jak już pisałem, to były moje przemyĹ›lenia po obejrzeniu obrazka.
Jak jest naprawdÄ™, dowiesz siÄ™ po rozebraniu. Być może jest tam coĹ›, co po zamontowaniu zapobiega wysuniÄ™ciu łożyska oporowego i jego tłoka poza cylinder wysprzÄ™glika. W koĹ„cu jakoĹ› to składajÄ… w fabryce i opracowali takÄ…, a nie innÄ… procedurÄ™, w której czerwony dynks gra kluczowÄ… rolÄ™ ;)


--
viktorius

5 Data: Pa?dziernik 12 2016 04:28:04
Temat: Re: wysprzÄ™glik - montaż
Autor: laisar 

W dniu Ĺ›roda, 12 paĽdziernika 2016 08:11:58 UTC+2 użytkownik Slawek h napisał:

instrukcja każe go demontować na samym koĹ„cu?

"Po jego [wysprzÄ™glika] zamontowaniu", czyli po przykrÄ™ceniu do osłony sprzÄ™gła (a nie dopiero po zamontowaniu "dzwonu" do silnika).

6 Data: Pa?dziernik 12 2016 19:00:51
Temat: Re: wysprzÄ™glik - montaż
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Tue, 11 Oct 2016 23:11:36 -0700 (PDT), Slawek h napisał(a):

https://www.google.com/imgres?q=opel+corsa+c+wysprzeglik&um=1&hl=pl&sa=N&rls=com.microsoft:pl:IE-Address&rlz=1I7ACAW_plPL484PL484&biw=1366&bih=673&tbm=isch&tbnid=P1lTFkgsE8M2oM:&imgrefurl=http://motofocus.pl/technika/7311/wskazowka-montazowa-centralnego-wysprzeglika-luk-510006310&docid=YFVRydCGBJzkhM&imgurl=http://motofocus.pl/UserFiles/Image/mu/2011/05/A_20110527_luk.jpg&w=516&h=282&ei=hVQeUICfKYSyhAej74HoCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=339&vpy=330&dur=3035&hovh=166&hovw=304&tx=137&ty=95&sig=108765742711111318260&page=1&tbnh=95&tbnw=174&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:7,s:0,i:95

No przecież na tej stronie z której masz obrazek jest to opisane:
http://motofocus.pl/technika/7311/wskazowka-montazowa-centralnego-wysprzeglika-luk-510006310

Jak to wyci±gniesz to siłownik wysprzęglika wyjedzie.
W najlepszym razie znacznie utrudni to montaż (bo będziesz musiał pokonać
dodatkowo siłę sprężyny), a może nawet uniemożliwi bo tłoczek wyjedzie, a
potem będzie to bardzo ciężko złożyć jednocze¶nie montuj±c to na miejscu.

7 Data: Pa?dziernik 12 2016 21:23:29
Temat: Re: wysprzęglik - montaż
Autor: PiteR 

na  ** p.m.s **  Slawek h pisze tak:

Nie za bardzo wiem o co dokładnie chodzi z tym czerwonym
zabezpieczeniem? Dlaczego instrukcja każe go demontować na samym
końcu? Co takiego jest w tym wysprzęgliku że takie jest zalecenie.
Zreszt± nie do końca jest jasne czy chodzi tu o to że przed
wyjęciem tego zabezpieczenia musi być wewn±trz płyn hamulcowy, czy
nie. A przecież montuj±c skrzynię on się ¶ci¶nie trzochę.

My¶lę, że chodzi o to zeby¶ nie robił tego długo z wyjetym języczkiem
bo powoli wylezie. Przykręcasz wysprzęglik do skrzyni, podł±czasz płyn
odpowietrzasz i w ostatniej chwili wyciagasz zawleczkę.

Próżnia spowalnia wyłażenie tłoczka a ty szybko przykrecasz skrzynię
do bloku żeby docisn±ć wysprzęglik do słoneczka.

https://youtu.be/jDmYUChrzL0

--
Ausfahrt. The biggest city in Germany.

8 Data: Pa?dziernik 12 2016 21:53:41
Temat: Re: wysprzÄ™glik - montaż
Autor: Slawek h 

W instrukcji LUKa jest podane aby nie smarować niklowanych wielowypustów.
Może wiecie dlaczego tak jest? O co chodzi? I jak mam rozpoznać taki niklowany wielowypust? Niby powinien błyszczeć
Czy ten jest niklowany?

https://www.google.pl/search?q=luk+tarcza+sprz%C4%99g%C5%82a&hl=pl&biw=1633&bih=947&site=webhp&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwibjrv5_dbPAhXLFywKHRFGA1UQ_AUIBigB#hl=pl&tbm=isch&q=luk+tarcza+sprz%C4%99g%C5%82a+320+0261+10&imgrc=OeXhlx6PpjFhzM%3A

Nawet w zestawie nie ma smarowidła, choć podobno dajÄ…

9 Data: Pa?dziernik 13 2016 09:26:30
Temat: Re: wysprzęglik - montaż
Autor: PiteR 

na  ** p.m.s **  Slawek h pisze tak:

W instrukcji LUKa jest podane aby nie smarować niklowanych
wielowypustów. Może wiecie dlaczego tak jest? O co chodzi? I jak
mam rozpoznać taki niklowany wielowypust? Niby powinien błyszczeć
Czy ten jest niklowany?

https://www.google.pl/search?q=luk+tarcza+sprz%C4%99g%C5%82a&hl=pl&
biw=1633&bih=947&site=webhp&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwib
jrv5_dbPAhXLFywKHRFGA1UQ_AUIBigB#hl=pl&tbm=isch&q=luk+tarcza+sprz%C
4%99g%C5%82a+320+0261+10&imgrc=OeXhlx6PpjFhzM%3A

który?


Nawet w zestawie nie ma smarowidła, choć podobno daj±


wróbelki ćwierkajom że nawalone dużo smaru skończy na okładzinach
tarczy, że z pyłem z tarczy smar skleja wielopust i tarcza nie odsuwa
się od koła zamachowego i zawsze ci±gnie wałek przez co biegi nie
wchodz± gładko. Trzeba posmarować tylko tylko żeby zabić ew rdzę w
rowkach. Może nikiel ma się jako¶ samosmarować i mniej rdzewieć.



--
Ausfahrt. The biggest city in Germany.

10 Data: Pa?dziernik 13 2016 02:13:32
Temat: Re: wysprzÄ™glik - montaż
Autor: Slawek h 

ZałÄ…czyłem zdjÄ™cie gdzie indziej (tam gdzie mi pozwoliło)
http://obrazki.elektroda.pl/7994293600_1476332408.jpg

11 Data: Pa?dziernik 13 2016 15:31:56
Temat: Re: wysprzęglik - montaż
Autor: PiteR 

na  ** p.m.s **  Slawek h pisze tak:

Zał±czyłem zdjęcie gdzie indziej (tam gdzie mi pozwoliło)
http://obrazki.elektroda.pl/7994293600_1476332408.jpg

Jak dla mnie to jest niklowany wielopust.

Je¶li jest koloru "pistoletowego" czyli czarno szarego to jest
to zwykłe pokrycie a je¶li się błyszczy to niklowane.


tutaj masz lepsze zdjęcie

https://ovlov94blog.files.wordpress.com/2014/09/dscn3585.jpg
https://ovlov94blog.wordpress.com/page/3/

No i faktycznie LuK podaje w instrukcji

"Nickelled hub splines (characterised by their low-gloss silver
coloured surface) must not be greased."

a słówko must not jest silniejsze niż should not

czyli nie smarować bo na zimnie smar może sklejać wielopust i biegi nie
będ± wchodzić lekko dopóki się silnik nie rozgrzeje.

--
Ausfahrt. The biggest city in Germany.

12 Data: Pa?dziernik 14 2016 08:32:04
Temat: Re: wysprzÄ™glik - montaż
Autor: viktorius 

W dniu 2016-10-13 o 15:31, PiteR pisze:


czyli nie smarować bo na zimnie smar może sklejać wielopust i biegi nie
będ± wchodzić lekko dopóki się silnik nie rozgrzeje.

Biegi będ± chodzić tak samo, zależ± od gęsto¶ci oleju w skrzyni.
Sprzęgło teoretycznie ma ciężej, bo tarcza sprzęgła będzie musiała pokonać opory smaru na wielowypu¶cie.
Ale tylko teoretycznie, bo ileż to będzie oporu, gdy ma się przesun±ć o 1-2mm...

Nie wiem o co chodzi z tym smarowaniem, wielokrotnie składałem sprzęgło w Żuku, Lublinie, kilka razy w maluchu. Nie było takich wynalazków jak niklowanie wałka, nie smarowałem, chodziło lekko. A przy następnym rozebraniu nie było ¶ladów zużycia zębów wałka.

--
viktorius

13 Data: Pa?dziernik 14 2016 15:48:14
Temat: Re: wysprzęglik - montaż
Autor: PiteR 

na  ** p.m.s **  viktorius pisze tak:

czyli nie smarować bo na zimnie smar może sklejać wielopust i
biegi nie będ± wchodzić lekko dopóki się silnik nie rozgrzeje.

Biegi będ± chodzić tak samo, zależ± od gęsto¶ci oleju w skrzyni.
Sprzęgło teoretycznie ma ciężej, bo tarcza sprzęgła będzie musiała
pokonać opory smaru na wielowypu¶cie.
Ale tylko teoretycznie, bo ileż to będzie oporu, gdy ma się
przesun±ć o 1-2mm...

Biegi nie będa chodzić tak samo bo miałem to zepsute.

Opór na czystym wielopu¶cie jest żaden ale i siła odsuwajaca tarczę
od koła zamachowego też jest żadna.

--
Ausfahrt. The biggest city in Germany.

14 Data: Pa?dziernik 14 2016 16:13:03
Temat: Re: wysprzÄ™glik - montaż
Autor: viktorius 

W dniu 2016-10-14 o 15:48, PiteR pisze:

na  ** p.m.s **  viktorius pisze tak:

czyli nie smarować bo na zimnie smar może sklejać wielopust i
biegi nie będ± wchodzić lekko dopóki się silnik nie rozgrzeje.

Biegi będ± chodzić tak samo, zależ± od gęsto¶ci oleju w skrzyni.
Sprzęgło teoretycznie ma ciężej, bo tarcza sprzęgła będzie musiała
pokonać opory smaru na wielowypu¶cie.
Ale tylko teoretycznie, bo ileż to będzie oporu, gdy ma się
przesun±ć o 1-2mm...

Biegi nie będa chodzić tak samo bo miałem to zepsute.

Nie miałe¶ pełnego wysprzęglenia, to i biegi ciężko chodziły. Ze smarem czy bez, przy zepsutym wysprzęgliku będzie jednakowo ciężko.

Nie myl tego z łatwo¶ci± zmiany biegów wynikaj±ca z gęsto¶ci zimnego oleju w skrzyni. Tutaj obecno¶ć smaru na wielowypu¶cie nie ma żadnego wpływu.

Opór na czystym wielopu¶cie jest żaden ale i siła odsuwajaca tarczę
od koła zamachowego też jest żadna.

..

Mała analogia:
Tarcza sprzęgłowa to tarcza hamulcowa, docisk to jeden klocek, ten od strony zacisku, koło zamachowe to drugi klocek, ten "pasywny".
Naciskaj±c pedał sprzęgła odpuszczasz "hamowanie", pozwalaj±c luĽno kręcić się tarczy sprzęgłowej pomiędzy dociskiem a kołem zamachowym.
Puszczaj±c pedał sprzęgła pozwalasz na ¶ci¶nięcie wszystkiego sił±, jak± daje sprężyna w docisku.

I w sprzęgle, i w hamulcach nie ma żadnych sił odpychaj±cych, nic się nie odsuwa, tylko luzuje na tyle, żeby pracowało osobno.

Po to tarcza sprzęgłowa pływa po wielowypu¶cie, żeby zrobiła sobie malutkie przesunięcie podczas zużywania okładzin ciernych. Nie widzę sensu tego smarować, tarcza zużywa się tak wolno, ze smar dawno się wytopi, albo sił± od¶rodkow± wyleci. A że po drodze jeszcze może trafić na tarczę, to po¶lizg sprzęgła, smród palonych okładzin, efekty dymne "na ż±danie" ;)

--
viktorius

15 Data: Pa?dziernik 14 2016 17:09:22
Temat: Re: wysprzęglik - montaż
Autor: PiteR 

na  ** p.m.s **  viktorius pisze tak:

czyli nie smarować bo na zimnie smar może sklejać wielopust i
biegi nie będ± wchodzić lekko dopóki się silnik nie rozgrzeje.

Biegi będ± chodzić tak samo, zależ± od gęsto¶ci oleju w skrzyni.
Sprzęgło teoretycznie ma ciężej, bo tarcza sprzęgła będzie
musiała pokonać opory smaru na wielowypu¶cie.
Ale tylko teoretycznie, bo ileż to będzie oporu, gdy ma się
przesun±ć o 1-2mm...

Biegi nie będa chodzić tak samo bo miałem to zepsute.

Nie miałe¶ pełnego wysprzęglenia, to i biegi ciężko chodziły. Ze
smarem czy bez, przy zepsutym wysprzęgliku będzie jednakowo
ciężko.

Nie miałem pełnego wysprzęglenia bo łożysko igiełkowe ci±gneło wałek
i lub zardzewiał wielopust.


Nie myl tego z łatwo¶ci± zmiany biegów wynikaj±ca z gęsto¶ci
zimnego oleju w skrzyni. Tutaj obecno¶ć smaru na wielowypu¶cie nie
ma żadnego wpływu.

Nie myl łatwo¶ci zmiany biegów z niemożno¶ci± wrzucenia biegów.
Po wymianie łożyska i zapsikaniu WD40 wielopustu jak ręk± odj±ł.


I w sprzęgle, i w hamulcach nie ma żadnych sił odpychaj±cych, nic
się nie odsuwa, tylko luzuje na tyle, żeby pracowało osobno.

siły s± od bicia tarcz i luzu na łożyskach ;)



--
Ausfahrt. The biggest city in Germany.

Re: wysprzęglik - montaż



Grupy dyskusyjne