Grupy dyskusyjne   »   Rondo vs. skrzyżowanie

Rondo vs. skrzy¿owanie



1 Data: Pa?dziernik 10 2013 15:15:53
Temat: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: PlaMa 

Mythbusters zrobili test czy bardziej wydajne sÄ… ronda czy skrzy¿owanie 4-way stop? Jak myslicie? Co wygra³o?

https://www.youtube.com/watch?v=OvoFjirrgYA

Uwaga! W następnym poście spoiler!



2 Data: Pa?dziernik 10 2013 15:22:49
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: PlaMa 

W dniu 2013-10-10 15:15, PlaMa pisze:

Mythbusters zrobili test czy bardziej wydajne sÄ… ronda czy skrzy¿owanie
4-way stop? Jak myslicie? Co wygra³o?

Szlag mnie trafia jak pomyÅ›lÄ™, ¿e w moim rodzinnym mieÅ›cie (Olsztynie) zamiast rond stawia siÄ™ masowo skrzy¿owania ze Å›wiat³ami, które majÄ…przece¿ DUÅ»O ni¿szÄ… przepustowoæ od wspomnianych w filmiku :(

3 Data: Pa?dziernik 10 2013 17:18:30
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: X-Man 

"PlaMa"  wrote in message

W dniu 2013-10-10 15:15, PlaMa pisze:
Mythbusters zrobili test czy bardziej wydajne sÄ… ronda czy skrzy¿owanie
4-way stop? Jak myslicie? Co wygra³o?
Szlag mnie trafia jak pomyÅ›lÄ™, ¿e w moim rodzinnym mieÅ›cie (Olsztynie) zamiast rond stawia siÄ™ masowo skrzy¿owania ze Å›wiat³ami, które majÄ…przece¿ DUÅ»O ni¿szÄ… przepustowoæ od wspomnianych w filmiku :(

no te¿ siÄ™ dziwiÄ™ ¿e nikt tego w PL od dawna nie stosuj w UK tych rond jest wszÄ™dzie pe³no czasem w postacie bia³ego ko³a namalowanego na Å›rodku skrzy¿ownaia czy niewysokiej oglÄ…g³ej wysepki z asfaltu pomalowanej bia³Ä… farbÄ… i to siÄ™ sprawdza nie trzeba Å›wiate³ znaków itp. w PL tego bardzo brakuje a jak ju¿ dadzÄ… rondo to zajmuje ono hektar jest wielkie zas³ania widok z przeciwka (czasami ma to sens) ale w wiÄ™kszosci to jest jakaÅ› pora¿ka przedra¿ajÄ…ca niepotrzebnie sprawÄ™
Przyk³ad: http://tnij.org/110d

Pzdr
Piotrek

4 Data: Pa?dziernik 10 2013 22:39:22
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: J.F. 

Dnia Thu, 10 Oct 2013 17:18:30 +0100, X-Man napisa³(a):

"PlaMa"  wrote in message
Szlag mnie trafia jak pomy¶lê, ¿e w moim rodzinnym mie¶cie (Olsztynie) zamiast
rond stawia siê masowo skrzy¿owania ze ¶wiat³ami, które maj±przece¿ DU¯O
ni¿sz± przepustowo¶æ od wspomnianych w filmiku :(

no te¿ siê dziwiê ¿e nikt tego w PL od dawna nie stosuj w UK tych rond jest
wszêdzie pe³no czasem w postacie bia³ego ko³a namalowanego na ¶rodku

Hm ... tu jest porownanie z czyms dla nas nieznanym - 4-way stop.
Chetnie bym zobaczyl porownanie z wielopasowym skrzyzowaniem ze
swiatlami, ktore zajmuje chyba mniej miejsca.


Jest we Wroclawiu ul. Obornicka.
Dawniej jak sie jechalo od Obornik, to sie jechalo, jechalo, jechalo,
bo skrecic nie bardzo bylo gdzie, az dojezdzalo do swiatel na koncu, a
za swiatlami to sie zaczynaly prawdziwe miejskie korki.

Teraz w polowie krzyzuje sie z obwodnica (srodmiejska).
Skrzyzowanie na szczescie jest dwupoziomowe i obwodnica leci
wiaduktem. A pod wiaduktem modny wezel z rondem. Rondo duze,
wjazdy i zjazdy rozdzielone - modelowy przyklad.
No i teraz poranny korek zaczyna sie jeszcze przed Wroclawiem.
A konczy na rondzie.

Rano dominuje ruch naplywowy. Wiekszosc jedzie prosto lub skreca w
prawo. A jednak - strach ze ten samochod z przeciwka na rondzie  nie
skreci jest widac tak silny, ze wjazd na rondo stanowi waskie gardlo.

J.
P.S. Nie lubie rond. Utrudniaja na terenie niezabudowanym, np.
francuskich krajowkach, czy na nowej dk35 pod wroclawiem, nie
sprawdzaja sie na wielopasowych drogach w miastach, zajmuja duzo
miejsca na mniej obciazonych ulicach.

skrzy¿ownaia czy niewysokiej ogl±g³ej wysepki z asfaltu pomalowanej bia³± farb±
i to siê sprawdza nie trzeba ¶wiate³ znaków itp. w PL tego bardzo brakuje a jak
ju¿ dadz± rondo to zajmuje ono hektar jest wielkie zas³ania widok z przeciwka
(czasami ma to sens) ale w wiêkszosci to jest jaka¶ pora¿ka przedra¿aj±ca
niepotrzebnie sprawê
Przyk³ad: http://tnij.org/110d

Ale czasami bywa tak
http://www.youtube.com/watch?v=cZQhH2S_mxU

J.

5 Data: Pa?dziernik 10 2013 22:16:15
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: X-Man 

"J.F."  wrote in message

Dnia Thu, 10 Oct 2013 17:18:30 +0100, X-Man napisa³(a):
"PlaMa"  wrote in message
Szlag mnie trafia jak pomy¶lê, ¿e w moim rodzinnym mie¶cie
(Olsztynie) zamiast  rond stawia siê masowo skrzy¿owania ze
¶wiat³ami, które maj±przece¿ DU¯O  ni¿sz± przepustowo¶æ od
wspomnianych w filmiku :(
no te¿ siê dziwiê ¿e nikt tego w PL od dawna nie stosuj w UK tych rond
jest  wszêdzie pe³no czasem w postacie bia³ego ko³a namalowanego na
¶rodku
Hm ... tu jest porownanie z czyms dla nas nieznanym - 4-way stop.
Chetnie bym zobaczyl porownanie z wielopasowym skrzyzowaniem ze
swiatlami, ktore zajmuje chyba mniej miejsca.
Jest we Wroclawiu ul. Obornicka.
Dawniej jak sie jechalo od Obornik, to sie jechalo, jechalo, jechalo,
bo skrecic nie bardzo bylo gdzie, az dojezdzalo do swiatel na koncu, a
za swiatlami to sie zaczynaly prawdziwe miejskie korki.
Teraz w polowie krzyzuje sie z obwodnica (srodmiejska).
Skrzyzowanie na szczescie jest dwupoziomowe i obwodnica leci
wiaduktem. A pod wiaduktem modny wezel z rondem. Rondo duze,
wjazdy i zjazdy rozdzielone - modelowy przyklad.
No i teraz poranny korek zaczyna sie jeszcze przed Wroclawiem.
A konczy na rondzie.

no bo mo¿e ta obwodnica i wiadukt siê do tego przyczyni³y ale filozofowa³ nie bêdê bo tego nie widzê

Rano dominuje ruch naplywowy. Wiekszosc jedzie prosto lub skreca w
prawo. A jednak - strach ze ten samochod z przeciwka na rondzie  nie
skreci jest widac tak silny, ze wjazd na rondo stanowi waskie gardlo.
J.
P.S. Nie lubie rond. Utrudniaja na terenie niezabudowanym, np.
francuskich krajowkach, czy na nowej dk35 pod wroclawiem, nie
sprawdzaja sie na wielopasowych drogach w miastach, zajmuja duzo
miejsca na mniej obciazonych ulicach.

w³a¶nie w tym rzecz ¿eby dawaæ je tam gdzie s± potrzebne zamiast np ¶wiate³ gdzie ludzie bezsensownie stoj± zeby jeden samochód z bocznej uliczki móg³ siê w³±czyæ do ruchu, inna rzecz ze rozmiar rond w przypadku skrzy¿owañ ma³o ruchliwych powinien byæ taki zeby jad±cy bez wysi³ku mogli to rondo omin±æ bez potrzeby robienia kilometrowych pó³koli, w UK s± ronda przez które mo¿na (oczywi¶cie nie powinno siê) na wprost przejechaæ jak nie ma ruchu jest lekkie wybrzuszenie ale nie jest to rondo tego typu jak mamy czêsto w PL ze kostka kwiatki itp i zajmuje 3/4 szeroko¶ci pasa drogowego a drogi wielopasmowe to ju¿ inna historia i wtedy trzeba robic to z g³ow±


skrzy¿ownaia czy niewysokiej ogl±g³ej wysepki z asfaltu pomalowanej
bia³± farb±  i to siê sprawdza nie trzeba ¶wiate³ znaków itp. w PL
tego bardzo brakuje a jak  ju¿ dadz± rondo to zajmuje ono hektar jest
wielkie zas³ania widok z przeciwka  (czasami ma to sens) ale w
wiêkszosci to jest jaka¶ pora¿ka przedra¿aj±ca  niepotrzebnie sprawê
Przyk³ad: http://tnij.org/110d
Ale czasami bywa tak
http://www.youtube.com/watch?v=cZQhH2S_mxU
J.

a ze niby co? jakby ronda tam nie by³o to by wyhamowa³? z prêdko¶ci± jak± jecha³ to w±tpiê...

Pzdr
Piotrek

6 Data: Pa?dziernik 11 2013 06:56:46
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: dddddddd 

W dniu 2013-10-10 23:16, X-Man pisze:

Skrzyzowanie na szczescie jest dwupoziomowe i obwodnica leci
wiaduktem. A pod wiaduktem modny wezel z rondem. Rondo duze,
wjazdy i zjazdy rozdzielone - modelowy przyklad.
No i teraz poranny korek zaczyna sie jeszcze przed Wroclawiem.
A konczy na rondzie.

no bo mo¿e ta obwodnica i wiadukt siê do tego przyczyni³y ale
filozofowa³ nie bêdê bo tego nie widzê

pewnie w niewielkim stopniu tak - bo zawsze kto¶ z tej obwodnicy mo¿e zjechaæ - ale ogólnie faktycznie ruch idzie od jednej strony (z rana w stronê centrum), ale du¿o ludzi nie w³±cza kierunków przy wyje¼dzie z ronda przez co inni nie wiedz± ¿e zjedzie. Dodatkowo zapierdalacze tacy jak ja mimo w³±czonego kierunkowskazu wstrzymaj± ruch nap³ywowy na rondo, bo jak taki zapieprza szybciej ni¿ inni, to pewnie nie skrêci (i s³uszne podej¶cie)

P.S. Nie lubie rond. Utrudniaja na terenie niezabudowanym, np.
francuskich krajowkach, czy na nowej dk35 pod wroclawiem, nie
sprawdzaja sie na wielopasowych drogach w miastach, zajmuja duzo
miejsca na mniej obciazonych ulicach.

w³a¶nie w tym rzecz ¿eby dawaæ je tam gdzie s± potrzebne zamiast np
¶wiate³ gdzie ludzie bezsensownie stoj± zeby jeden samochód z bocznej
uliczki móg³ siê w³±czyæ do ruchu,

Akurat na DK35 bardziej by siê sprawdzi³y ¶wiat³a (teraz tam chyba nic nie wyje¿d¿a, bo to ronda przyszykowane do przysz³ych fabryk, ale nawet jak te fabryki powstan±, to lepiej ¿eby ¶wiat³a wykrywa³y auta na poprzeczce i zmienia³y w tym czasie ¶wiat³a, bo przecie¿ do fabryk to bêd± je¼dziæ drupy np. o 6:00, 7:00 itp., a np. o 10:00 ruch na DK mo¿e i¶æ p³ynnie, zielona fala, bez ronda


--
Pozdrawiam
£ukasz

7 Data: Pa?dziernik 11 2013 07:34:00
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: J.F. 

Dnia Fri, 11 Oct 2013 06:56:46 +0200, dddddddd napisa³(a):

W dniu 2013-10-10 23:16, X-Man pisze:
Skrzyzowanie na szczescie jest dwupoziomowe i obwodnica leci
wiaduktem. A pod wiaduktem modny wezel z rondem. Rondo duze,
wjazdy i zjazdy rozdzielone - modelowy przyklad.
No i teraz poranny korek zaczyna sie jeszcze przed Wroclawiem.
A konczy na rondzie.

no bo mo¿e ta obwodnica i wiadukt siê do tego przyczyni³y ale
filozofowa³ nie bêdê bo tego nie widzê

pewnie w niewielkim stopniu tak - bo zawsze kto¶ z tej obwodnicy mo¿e
zjechaæ

Nawet jesli moze, to przeciez przed wjazdem na rondo musi poczekac.

- ale ogólnie faktycznie ruch idzie od jednej strony (z rana w
stronê centrum), ale du¿o ludzi nie w³±cza kierunków przy wyje¼dzie z
ronda przez co inni nie wiedz± ¿e zjedzie. Dodatkowo zapierdalacze tacy
jak ja mimo w³±czonego kierunkowskazu wstrzymaj± ruch nap³ywowy na
rondo, bo jak taki zapieprza szybciej ni¿ inni, to pewnie nie skrêci (i
s³uszne podej¶cie)

Kamere postawic, i mandacik takiemu co migal, ale nie skrecil :-)


P.S. Nie lubie rond. Utrudniaja na terenie niezabudowanym, np.
francuskich krajowkach, czy na nowej dk35 pod wroclawiem, nie
sprawdzaja sie na wielopasowych drogach w miastach, zajmuja duzo
miejsca na mniej obciazonych ulicach.
w³a¶nie w tym rzecz ¿eby dawaæ je tam gdzie s± potrzebne zamiast np
¶wiate³ gdzie ludzie bezsensownie stoj± zeby jeden samochód z bocznej
uliczki móg³ siê w³±czyæ do ruchu,

Jak jest maly ruch to nie trzeba swiatel. Jak jest duzy to rondo
zawodzi. Panowie z MB nie przetestowali chyba jeszcze jednego
przypadku - ludzie w wiekszosci jada prosto.
A swiatla moga byc inteligentne.

Akurat na DK35 bardziej by siê sprawdzi³y ¶wiat³a (teraz tam chyba nic
nie wyje¿d¿a, bo to ronda przyszykowane do przysz³ych fabryk, ale nawet
jak te fabryki powstan±, to lepiej ¿eby ¶wiat³a wykrywa³y auta na
poprzeczce i zmienia³y w tym czasie ¶wiat³a, bo przecie¿ do fabryk to
bêd± je¼dziæ drupy np. o 6:00, 7:00 itp., a np. o 10:00 ruch na DK mo¿e
i¶æ p³ynnie, zielona fala, bez ronda

Plynnie, k* ... droga szykowana na ekspresowke, dwie jezdnie po dwa
pasy, a tu co kilometr rondo. po ch* ten luksus, skoro co chwila
trzeba zwolnic do 50. No i rondo wielopasowe, super ... burdel :-)


J.

8 Data: Pa?dziernik 11 2013 10:48:17
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: SW3 

W dniu 11.10.2013 o 06:56 dddddddd  pisze:

ale du¿o ludzi nie w³±cza kierunków przy wyje¼dzie z ronda przez co inni  nie wiedz± ¿e zjedzie

Tak siê w³a¶nie zastanawiam dlaczego (w przypadku rond jednopasmowych)  robi siê takie:
http://s14.postimg.org/k0a12mrn5/rondo1.png
zamiast takich:
http://s14.postimg.org/x89evkp69/rondo2.png
Rysunki s± jakie s± ale mam nadziejê, ¿e widaæ o co chodzi.
Na prawie wszystkich mini-rondach zje¿d¿aj±c z ronda prawie do koñca  jedzie siê po ³uku w lewo i dopiero na koñcu ostry skrêt w prawo (rys.1).
Gdyby przy zje¿d¿aniu nie trzeba by³o robic tego dodatkowego ominiêcia w  lewo to oczekuj±cy na wjazd ju¿ wcze¶niej by widzieli czy jad±cy po  rondzie skrêci czy nie nawet bez kierunkowskazu bo chc±c zjechaæ juz  wcze¶niej jecha³by innym torem ruchu. Na dodatek w tym rozwi±zaniu zjazd z  ronda by³by w wiêkszej odleg³o¶ci od kolejnego wjazdu co te¿ by upro¶ci³o  ocenê. No i wysepka miêdzy pasami na drodze do ronda by³aby szersza co by  by³o korzystne dla pieszych.
Ronda maj± byæ ciasne, ¿eby spowolniæ (uspokoiæ) ruch - no to przy  wje¼dzie by³yby nadal ciasne a z powodu wyprostowanego zjazdu prêdko¶ci  nie wzros³yby raczej gigantycznie.
A i pieszy wchodz±cy na przej¶cie mia³by ³atwiejsz± ocene sytuacji gdyby  zawczasu widzia³ który pojazd jedzie w strone jego przej¶cia a który nie,  niz teraz gdy wszyscy mkn± naoko³o a co który¶ nagle tu¿ przed przej¶ciem  skrêca (w prawo w strone przej¶cia).

--
SW3
-- --
Pañstwo to wielka fikcja, dziêki której ka¿dy usi³uje ¿yæ kosztem innych.  /Bastiat

9 Data: Pa?dziernik 11 2013 11:04:09
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: Myjk 

Fri, 11 Oct 2013 10:48:17 +0200, SW3

Tak siÄ™ w³aÅ›nie zastanawiam dlaczego

"Because it is the most energy efficient configuration"

;)

--
Pozdor Myjk

10 Data: Pa?dziernik 11 2013 11:16:49
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: J.F 

U¿ytkownik "SW3"  napisa³ w wiadomo¶ci
W dniu 11.10.2013 o 06:56 dddddddd  pisze:

ale du¿o ludzi nie w³±cza kierunków przy wyje¼dzie z ronda przez co inni  nie wiedz± ¿e zjedzie

Tak siê w³a¶nie zastanawiam dlaczego (w przypadku rond jednopasmowych)  robi siê takie:
http://s14.postimg.org/k0a12mrn5/rondo1.png
zamiast takich:
http://s14.postimg.org/x89evkp69/rondo2.png
Rysunki s± jakie s± ale mam nadziejê, ¿e widaæ o co chodzi.

Samo takie nic nie da, musialbys jeszcze pasy wymalowac w rondo turbinowe, zeby trzeba bylo migac wyraznie przy zmianie pasa.
A potem przyjdzie zima i pasow nie bedzie widac, a potem wiosna i farba sie zetrze :-)

Na prawie wszystkich mini-rondach zje¿d¿aj±c z ronda prawie do koñca jedzie siê po ³uku w lewo i dopiero na koñcu ostry skrêt w prawo (rys.1).
Gdyby przy zje¿d¿aniu nie trzeba by³o robic tego dodatkowego ominiêcia w  lewo to oczekuj±cy na wjazd ju¿ wcze¶niej by widzieli czy jad±cy po  rondzie skrêci czy nie nawet bez kierunkowskazu bo chc±c zjechaæ juz  wcze¶niej jecha³by innym torem ruchu. Na dodatek w tym rozwi±zaniu zjazd z  ronda by³by w wiêkszej odleg³o¶ci od kolejnego wjazdu co te¿ by upro¶ci³o  ocenê. No i wysepka miêdzy pasami na drodze do ronda by³aby szersza co by  by³o korzystne dla pieszych.

Tylko ze to o ktorym pisze wyglada tak
https://maps.google.pl/?ll=51.157718,17.010154&spn=0.000575,0.001448&t=h&z=20

A i tak jest waskim gardlem na wjezdzie..

J.

11 Data: Pa?dziernik 11 2013 12:05:18
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: SW3 

W dniu 11.10.2013 o 11:16 J.F  pisze:

Samo takie nic nie da, musialbys jeszcze pasy wymalowac w rondo  turbinowe, zeby trzeba bylo migac wyraznie przy zmianie pasa.

Mo¿na by wymalowaæ pasy naoko³o "okr±g³ej czê¶ci ronda" ¿eby zje¿d¿aj±c z  ronda zmienia³o siê pas i ¿eby by³o wiadomo, ¿e trzeba migaæ bo faktycznie  zje¿d¿aj±c "na wprost" nie by³oby to takie oczywiste.
Chodzi³o mi o ronda jednopasmowe wiêc nie ma tu co mieszaæ turbin.

Tylko ze to o ktorym pisze wyglada tak
https://maps.google.pl/?ll=51.157718,17.010154&spn=0.000575,0.001448&t=h&z=20

Takie ronda (2 lub wiêcej pasów biegn±cych dooko³a) mz to pora¿ka.  Pomijaj±c to, ¿e ka¿dy ma inn± teoriê na temat jazdy po takim rondzie, to  nie podnosz± znacz±co przepustowo¶ci, niepotrzebnie zwiêkszaj± ilo¶æ  koniecznych zmian pasa i ust±pieñ pierwszeñstwa. A w przypadku mniejszych  wersji i tak ciê¿arówki i autobusy jad± tak jakby by³ jeden pas.
Zamiast tego powinny byæ ronda turbinowe albo ronda z zupe³nie  niezale¿nymi pasami do prawoskrêtów i pasem okrê¿nym (pojedynczym) dla  jad±cych prosto i w lewo.

--
SW3
-- --
Pañstwo to wielka fikcja, dziêki której ka¿dy usi³uje ¿yæ kosztem innych.  /Bastiat

12 Data: Pa?dziernik 11 2013 13:05:19
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: J.F 

U¿ytkownik "SW3"  napisa³ w wiadomo¶ci
W dniu 11.10.2013 o 11:16 J.F  pisze:

Samo takie nic nie da, musialbys jeszcze pasy wymalowac w rondo turbinowe, zeby trzeba bylo migac wyraznie przy zmianie pasa.
Mo¿na by wymalowaæ pasy naoko³o "okr±g³ej czê¶ci ronda" ¿eby zje¿d¿aj±c z  ronda zmienia³o siê pas i ¿eby by³o wiadomo, ¿e trzeba migaæ bo faktycznie  zje¿d¿aj±c "na wprost" nie by³oby to takie oczywiste.
Chodzi³o mi o ronda jednopasmowe wiêc nie ma tu co mieszaæ turbin.

Jesli kierowca wjezdzajacy nie bedzie wyraznie widzial ze ten na obwodzie musi zjechac, bo pas mu tak prowadzi - to sie wiele nie zmieni.

Tylko ze to o ktorym pisze wyglada tak
https://maps.google.pl/?ll=51.157718,17.010154&spn=0.000575,0.001448&t=h&z=20

Takie ronda (2 lub wiêcej pasów biegn±cych dooko³a) mz to pora¿ka. Pomijaj±c to, ¿e ka¿dy ma inn± teoriê na temat jazdy po takim rondzie, to  nie podnosz± znacz±co przepustowo¶ci,

Tu sie zgodze, ale nie o to mi chodzi.

niepotrzebnie zwiêkszaj± ilo¶æ  koniecznych zmian pasa i ust±pieñ pierwszeñstwa.

No nie, bo w koncu mozna jechac stale prawym pasem. Tylko po co wtedy lewy.

Ale ja o czym innym. Masz zjazd w pewnej odleglosci od wjazdu - widac ze ktos zjezdza.
Masz dwa pasy na rondzie, wiec jadacy lewym nie blokuje wjazdu.
A jednak jest korek.

A w przypadku mniejszych  wersji i tak ciê¿arówki i autobusy jad± tak jakby by³ jeden pas.

Autobus tam jest chyba jeden na kwadrans, a ciezarowek tez malo.

Zamiast tego powinny byæ ronda turbinowe albo ronda z zupe³nie niezale¿nymi pasami do prawoskrêtów i pasem okrê¿nym (pojedynczym) dla  jad±cych prosto i w lewo.

to i tak nie wyeliminuje wad rond wielopasowych, czyli krzyzowania kierunkow ruchu.

J.

13 Data: Listopad 29 2013 10:33:47
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: radekp@konto.pl 

Thu, 10 Oct 2013 15:22:49 +0200, w
 PlaMa
napisa³(-a):

W dniu 2013-10-10 15:15, PlaMa pisze:
> Mythbusters zrobili test czy bardziej wydajne s± ronda czy skrzy¿owanie
> 4-way stop? Jak myslicie? Co wygra³o?

Szlag mnie trafia jak pomy¶lê, ¿e w moim rodzinnym mie¶cie (Olsztynie)
zamiast rond stawia siê masowo skrzy¿owania ze ¶wiat³ami, które
maj±przece¿ DU¯O ni¿sz± przepustowo¶æ od wspomnianych w filmiku :(

Tylko, ¿e to amerykañskie skrzy¿owanie by³o typu 4 x STOP, a nie klasyczne
równorzêdne jak u nas.
Bez obowi±zkowego stopu my¶lê, ¿e przepustowo¶æ by³aby bardziej zbli¿ona.

14 Data: Listopad 29 2013 15:12:32
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: J.F 

U¿ytkownik  napisa³ w wiadomo¶ci grup
Thu, 10 Oct 2013 15:22:49 +0200, PlaMa

> Mythbusters zrobili test czy bardziej wydajne s± ronda czy > skrzy¿owanie
> 4-way stop? Jak myslicie? Co wygra³o?
Szlag mnie trafia jak pomy¶lê, ¿e w moim rodzinnym mie¶cie (Olsztynie)
zamiast rond stawia siê masowo skrzy¿owania ze ¶wiat³ami, które
maj±przece¿ DU¯O ni¿sz± przepustowo¶æ od wspomnianych w filmiku :(

Tylko, ¿e to amerykañskie skrzy¿owanie by³o typu 4 x STOP, a nie klasyczne
równorzêdne jak u nas.
Bez obowi±zkowego stopu my¶lê, ¿e przepustowo¶æ by³aby bardziej zbli¿ona.

Na klasycznym rownorzednym to roznie moze byc, to jak w USA - trzeba podjechac, zobaczyc i byc gotowym do ustapienia. A w lewo to sie nie skreci, gdy z przeciwka sznur pojazdow do przepuszczenia :-)

Tu jednak ze swiatlami, i to zmienia wydajnosc.
Ja juz pisalem jak sie takie jedno we Wroclawiu wyrabia.

A rondo swoje wymiary ma i w miescie moze nie byc na nie miejsca.

J.

15 Data: Pa?dziernik 10 2013 13:26:58
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: masti 

Dnia piÄ™knego Thu, 10 Oct 2013 15:15:53 +0200 osobnik zwany PlaMa napisa³:

Mythbusters zrobili test czy bardziej wydajne sÄ… ronda czy skrzy¿owanie
4-way stop? Jak myslicie? Co wygra³o?

https://www.youtube.com/watch?v=OvoFjirrgYA

Uwaga! W następnym poście spoiler!

tak na prawdÄ™ nie ma uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie. Bardzo du¿o
zale¿y od natÄ™¿enia ruchu z poszczególnych kierunków.



--
Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówiÄ™, to grunt zabija!" T.Pratchett

16 Data: Pa?dziernik 10 2013 15:41:34
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: Myjk 

Thu, 10 Oct 2013 15:15:53 +0200, PlaMa

4-way stop? Jak myslicie? Co wygra³o?

Rondo. Ale obejrza³em to i myÅ›lÄ™ ¿e wynik móg³ być du¿o bardziej druzgocÄ…cy
gdyby gabaryty "kwadrata" dopasować do gabarytów ronda. ChcÄ™ przez to
powiedzieć, ¿e klasyczne skrzy¿owanie by³o du¿o "krótsze".

--
Pozdor Myjk

17 Data: Pa?dziernik 10 2013 14:27:10
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: Budzik 

Osobnik posiadaj±cy mail  napisa³(a) w poprzednim odcinku co nastêpuje:

Mythbusters zrobili test czy bardziej wydajne s± ronda czy skrzy¿owanie
4-way stop? Jak myslicie? Co wygra³o?

https://www.youtube.com/watch?v=OvoFjirrgYA

Uwaga! W nastêpnym po¶cie spoiler!

hmm, oczywista oczywisto¶ci± wydaje sie odpowied¼ rondo.
Ale poniewa¿ pytasz to mam watpliwo¶ci - wysz³o ze skrzyzowanie?

No to ogladam....
I niespodzianka - rondo wygrywa... :)

Gdyby jeszcze nasi urzednicy nie mysleli ze rondo za³atwia sprawe...
Gdyby jeszcze nasi kierowcy umieli jezdzic po rondach...
Ach, rozmarzy³em sie...

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")
"No bo jest tak: ludzie dziel± siê na trzy grupy: tych, którzy umiej±
liczyæ i tych, którzy nie umiej±."  Aneta Baran

18 Data: Pa?dziernik 10 2013 16:53:12
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: PlaMa 

W dniu 2013-10-10 16:27, Budzik pisze:

hmm, oczywista oczywisto¶ci± wydaje sie odpowied¼ rondo.
Ale poniewa¿ pytasz to mam watpliwo¶ci - wysz³o ze skrzyzowanie?
No to ogladam....
I niespodzianka - rondo wygrywa... :)

ha! I tu jest niespodzianka! :D

Na wykopie przy tym filmiki pojawi³a siê jak zwykle o¿ywiona dyskusja i rzeczywi¶cie wychodzi, ¿e sporo osób nie potrafi je¼dziæ po rondach. Mo¿na by miasto zape³niæ lud¼mi, którzy twierdz±, ¿e zewnêtrznym pasem ronda je¿dzi siê tylko "prosto" lub "prawo" a wewnêtrznym "prosto", "lewo" lub "zawraca" i ¿adne znaki poziome i pionowe tego nie zmieniaj± _-_

19 Data: Pa?dziernik 11 2013 08:44:24
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: Myjk 

Thu, 10 Oct 2013 16:53:12 +0200, PlaMa

Mo¿na by miasto zape³nić lud¼mi, którzy twierdzÄ…, ¿e zewnÄ™trznym pasem
ronda je¿dzi siÄ™ tylko "prosto" lub "prawo" a wewnÄ™trznym "prosto",
"lewo" lub "zawraca" i ¿adne znaki poziome i pionowe tego nie zmieniajÄ… _-_

W pewnej dyskusji na temat ruchu po rondach (naturalnie dwóch g³ównych
szkó³) urodzi³y siÄ™ schematy i proÅ›ba do dyskutanta o wyznaczenie torów
jazdy [na wprost (1 do 3) i skręt w lewo (1 do 4)] na następujących
skrzy¿owaniach:

http://c.wrzuta.pl/wi8604/d4575cdb001fb708514c4035/tvp1-sk
http://c.wrzuta.pl/wi15391/801b6086001a1fea514c4035/tvp2-sk-oz
http://c.wrzuta.pl/wi13428/d5ad3e090005a556514c4036/tvp3-soro
http://c.wrzuta.pl/wi15822/f16a30380004390b514c4036/tvp4-soro-oz

Oto co z tego wysz³o:

http://c.wrzuta.pl/wi8431/98a1cb23001d3834514c5952/tvp1-sk
http://c.wrzuta.pl/wi8245/5d4ac7280007a591514c5953/tvp3-soro
http://c.wrzuta.pl/wi18295/eb7aa48a0007cbed514c5952/tvp4-soro-oz

--
Pozdor Myjk

20 Data: Pa?dziernik 11 2013 12:13:43
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: PlaMa 

W dniu 2013-10-11 08:44, Myjk pisze:

Mo¿na by miasto zape³nić lud¼mi, którzy twierdzÄ…, ¿e zewnÄ™trznym pasem
ronda je¿dzi siÄ™ tylko "prosto" lub "prawo" a wewnÄ™trznym "prosto",
"lewo" lub "zawraca" i ¿adne znaki poziome i pionowe tego nie zmieniajÄ… _-_
W pewnej dyskusji na temat ruchu po rondach (naturalnie dwóch g³ównych
szkó³) urodzi³y siÄ™ schematy i proÅ›ba do dyskutanta o wyznaczenie torów
jazdy [na wprost (1 do 3) i skręt w lewo (1 do 4)] na następujących
skrzy¿owaniach:
Oto co z tego wysz³o:
http://c.wrzuta.pl/wi18295/eb7aa48a0007cbed514c5952/tvp4-soro-oz

:)

Mnie uczono tak jak narysowa³em ni¿ej i takie rozwiÄ…zanie uwa¿am za logiczne i tego siÄ™ trzymam.

Niemniej, moim zdaniem turbiny majÄ… jednÄ… zasadniczÄ… wadÄ™ - teoretycznie z lewego pasa ma siÄ™ pierwszeÅ„stwo skrÄ™tu w prawo (pierwszeÅ„stwo zjazdu pierwszym wyjazdem) i bez dodatkowych znaków poziomych to tego typu skrzy¿owanie nie mo¿e funkcjonować.

http://oi39.tinypic.com/vzhhck.jpg

21 Data: Pa?dziernik 11 2013 13:29:14
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: Myjk 

Fri, 11 Oct 2013 12:13:43 +0200, PlaMa

Mnie uczono tak jak narysowa³em ni¿ej i takie rozwiÄ…zanie uwa¿am za
logiczne i tego siÄ™ trzymam.

To jest jedna z teorii. Problem z tym rozwiÄ…zaniem jest taki, ¿e rondo jest
substytutem skrzy¿owania (jednego), a nie jak jak w g³oszonej teorii --
czterech lub wiÄ™cej "ma³ych" skrzy¿owaÅ„. K³óci siÄ™ to z PORD, bo to nie
rozróznia ronda jako specyficznego obiektu, czyli nie definiuje go jako
zestaw skrzy¿owaÅ„, tylko nadal traktuje jako jedno skrzy¿owanie.

Ta teoria ma te¿ jednÄ… powa¿nÄ… wadÄ™, mianowicie praktycznie uniemo¿liwia
zjazd z ronda z wewnętrznego pasa nakazując zmianę pasa na zewnętrzny
(prawy) przed zjazdem, co skutkuje zmniejszeniem jego przepustowości i
prowadzi do wystÄ…pienia punktów kolizyjnych, nawet z pojazdami
poruszajÄ…cymi siÄ™ z tego samego i w tym samym kierunku.

http://oi39.tinypic.com/vzhhck.jpg

To nie jest rondo turbinowe. Turbinówka ma bardzo specyficzny kszta³t
przypominajÄ…cy, tu pewnie nie zaskoczÄ™, turbinÄ™. Kszta³t powoduje, ¿e w
przypadku trzymania się prawej krawędzi zawsze kiedyś z ronda się wyjedzie,
nawet pomimo chÄ™ci z³amania przepisów i przejechania po liniach. Twój
przyk³ad to taka nieudana próba wanabe rondo turbinowe.

--
Pozdor Myjk

22 Data: Pa?dziernik 11 2013 13:45:43
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: PlaMa 

W dniu 2013-10-11 13:29, Myjk pisze:

To nie jest rondo turbinowe. Turbinówka ma bardzo specyficzny kszta³t
przypominajÄ…cy, tu pewnie nie zaskoczÄ™, turbinÄ™. Kszta³t powoduje, ¿e w
przypadku trzymania się prawej krawędzi zawsze kiedyś z ronda się wyjedzie,
nawet pomimo chÄ™ci z³amania przepisów i przejechania po liniach. Twój
przyk³ad to taka nieudana próba wanabe rondo turbinowe.

wyt³umacz bo nie do koÅ„ca rozumiem.

23 Data: Pa?dziernik 11 2013 13:50:10
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: Myjk 

Fri, 11 Oct 2013 13:45:43 +0200, PlaMa

wyt³umacz bo nie do koÅ„ca rozumiem.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Rondo_turbinowe

Przepraszam za wiki, ale nie chce mi się szukać.
Z boku masz ilustracjÄ™ turbinówki z prawdziwego zdarzenia.

--
Pozdor Myjk

24 Data: Pa?dziernik 11 2013 14:23:05
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: PlaMa 

W dniu 2013-10-11 13:50, Myjk pisze:

wyt³umacz bo nie do koÅ„ca rozumiem.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Rondo_turbinowe
Przepraszam za wiki, ale nie chce mi się szukać.
Z boku masz ilustracjÄ™ turbinówki z prawdziwego zdarzenia.

hmm... rzeczywiÅ›cie pomyli³em pojÄ™cie w takim razie. To rondo z oboma pasami "wychodzÄ…cymi" z tego ronda ma jakÄ…Å› nazwÄ™?

25 Data: Pa?dziernik 11 2013 14:29:19
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: Myjk 

Fri, 11 Oct 2013 14:23:05 +0200, PlaMa

To rondo z oboma pasami "wychodzÄ…cymi"
z tego ronda ma jakÄ…Å› nazwÄ™?

Tak, nosi nazwÄ™ "pomy³ka". ;)

--
Pozdor Myjk

26 Data: Pa?dziernik 11 2013 14:36:41
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: PlaMa 

W dniu 2013-10-11 14:29, Myjk pisze:

To rondo z oboma pasami "wychodzÄ…cymi"
z tego ronda ma jakÄ…Å› nazwÄ™?
Tak, nosi nazwÄ™ "pomy³ka". ;)

przesadzasz, codziennie korzystam z ronda na zbiegu ulic Pi³sudskiego i Dworcowej w Olsztynie i uwa¿am, ¿e jest skonstruowane w sposób, który nawet niepe³nosprytna ma³pa zrozumie (patrzÄ…c na znaki oczywiÅ›cie). Ogólnie sam jestem fanem tych "pomy³ek"

27 Data: Pa?dziernik 11 2013 14:42:44
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: Myjk 

Fri, 11 Oct 2013 14:36:41 +0200, PlaMa

przesadzasz, codziennie korzystam z ronda na zbiegu ulic Pi³sudskiego i
Dworcowej w Olsztynie i uwa¿am, ¿e jest skonstruowane w sposób, który
nawet niepe³nosprytna ma³pa zrozumie (patrzÄ…c na znaki oczywiÅ›cie).
Ogólnie sam jestem fanem tych "pomy³ek"

Ja nie mam problemu ze zrozumieniem jak to ma dzia³ać. Niestety sporo osób
sobie z tym nie poradzi. Tak wymalowane rondo by³o w Wawie (Ronbo Babka),
tylko z trzema pasami na obwiedni -- i dzia³y siÄ™ tam dantejskie sceny.
Teraz zrobili to jak trzeba i jest rondo turbinowe i je¼dzi siÄ™ szybko i
bezpiecznie, aczkolwiek czasem te¿ siÄ™ trafi zdziwiony chcÄ…cy jechać
prosto/lewo z prawego pasa pomimo wymalowanych strza³ek przed
skrzy¿owaniem.

http://www.doszkalanie.edu.pl/images/tak_sie_jezdzi_po_nowym_1_640x0_rozmiar-niestandardowy.jpg

--
Pozdor Myjk

28 Data: Pa?dziernik 11 2013 19:56:06
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: Shrek 

On 2013-10-11 14:42, Myjk wrote:

Teraz zrobili to jak trzeba i jest rondo turbinowe i je¼dzi siÄ™ szybko i
bezpiecznie, aczkolwiek czasem te¿ siÄ™ trafi zdziwiony chcÄ…cy jechać
prosto/lewo z prawego pasa pomimo wymalowanych strza³ek przed
skrzy¿owaniem.

http://www.doszkalanie.edu.pl/images/tak_sie_jezdzi_po_nowym_1_640x0_rozmiar-niestandardowy.jpg

Tylko, ¿e problem jest taki, ¿e na takiego pajaca musisz uwa¿ać skrÄ™cajÄ…c np ze Å›rodkowego pasa w prawo, bo w razie kolizji to ty bÄ™dziesz winny:(

Shrek.

29 Data: Pa?dziernik 11 2013 21:45:54
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: Myjk 

Fri, 11 Oct 2013 19:56:06 +0200, Shrek

skręcając np ze środkowego pasa w prawo

Co robiÄ…c?

--
Pozdor Myjk

30 Data: Pa?dziernik 12 2013 15:36:59
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: Shrek 

On 2013-10-11 21:45, Myjk wrote:

Fri, 11 Oct 2013 19:56:06 +0200, Shrek

skręcając np ze środkowego pasa w prawo

Co robiÄ…c?

JadÄ…c Å›rodkowym pasem uskuteczniajÄ…c manewr zjazdu z ronda. Teoretycznie na prawym pasie nie powinno być nikogo (strza³ki na wjazdach), kto jedzie dalej dooko³a ronda, ale jak ju¿ siÄ™ tam znajdzie to ma pierwszeÅ„stwo przed tobÄ….

Shrek.

31 Data: Pa?dziernik 10 2013 16:59:31
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: mi_ro 


Gdyby jeszcze nasi urzednicy nie mysleli ze rondo za³atwia sprawe...
Gdyby jeszcze nasi kierowcy umieli jezdzic po rondach...
Ach, rozmarzy³em sie...


podejrzewam ¿e nasi kierowcy mimo wszystko lepiej je¿d¿± na rondach ni¿ w tym te¶cie i ró¿nica powinna byc jeszcze wiêksza :)

rondo jest bezpieczniejsze

32 Data: Pa?dziernik 10 2013 16:00:43
Temat: Re: Rondo vs. skrzy¿owanie
Autor: Budzik 

Osobnik posiadaj±cy mail  napisa³(a) w poprzednim odcinku co nastêpuje:

podejrzewam ¿e nasi kierowcy mimo wszystko lepiej je¿d¿± na rondach ni¿
w tym te¶cie i ró¿nica powinna byc jeszcze wiêksza :)

Ale chodzi o to, ze gdyby jezdzili DOBRZE a nie LEPIEJ NIZ W TESCIE to
dopiero by³by raj...

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")
"Kobiety mog± uczyniæ milionerem tylko takiego mê¿czyznê, który jest
miliarderem"   - Charlie Chaplin

Rondo vs. skrzyżowanie



Grupy dyskusyjne