Witam,
rok temu do autka zalozylem komplecik 4 opon, w tym momencie bieznik
ma ok 3 mm ponad znacznik co oznacza ze w tym tempie w listopadzie
pojda na "gumki do majtek". Pech chcial ze ostatnio jedna z opono
trafil szlag a dokladnie cos mi rozprulo klocek bieznika tak, ze widac
nitki -> oponka do wyrzucenia... i teraz pytanie, czy w przypadku auta
4x4 moge dokupic 2 nowki czy od razu caly komplet? Roznica w
wysokosciach bieznika wplywa na szybkosc toczenia sie kolek, ale czy
ma to jakis wplyw na dyfry, waly napdowe czy jakies inne ustrojstwa
ktore siedza w 4x4 ?
-- 
| Pozdrawiam... Jimiasty
| Zielone Mondeo 4x4
| PMS+ PJ S+ p++ M- W P+:++ X+ L+ B+ M+ Z++ T- W- CB++
| 2 | 
Data: Maj 26 2008 12:22:23 | 
| Temat: Re: Rozne opony w aucie 4x4 | 
| Autor: BartekK  | 
Jimiasty pisze: 
 Witam, 
rok temu do autka zalozylem komplecik 4 opon, w tym momencie bieznik 
ma ok 3 mm ponad znacznik co oznacza ze w tym tempie w listopadzie 
pojda na "gumki do majtek". Pech chcial ze ostatnio jedna z opono 
trafil szlag a dokladnie cos mi rozprulo klocek bieznika tak, ze widac 
nitki -> oponka do wyrzucenia... i teraz pytanie, czy w przypadku auta 
4x4 moge dokupic 2 nowki czy od razu caly komplet? Roznica w 
wysokosciach bieznika wplywa na szybkosc toczenia sie kolek, ale czy 
ma to jakis wplyw na dyfry, waly napdowe czy jakies inne ustrojstwa 
ktore siedza w 4x4 ? 
 
Zalezy jakie auto, czy ma "stały napęd na 4 koła" - bez układu różnicowego międzymostowego lub u¶lizgu międzymostowego. Ale w zasadzie w autach ze sztywnym napędem na wszystkie koła i tak nie powinno się napędu na wszystkie wł±czać na asfalcie, tylko w terenie gdzie i tak mieszaj± koła w miejscu...
 
--  
| Bartlomiej Kuzniewski 
|   GG:23319  tel +48 696455098   http://drut.org/
|  http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
| 3 | 
Data: Maj 26 2008 03:30:37 |  | Temat: Re: Rozne opony w aucie 4x4 |  | Autor: Jimiasty  |  
Zalezy jakie auto, czy ma "sta�y nap�d na 4 ko�a" - bez uk�adu 
r�nicowego mi�dzymostowego lub u�lizgu mi�dzymostowego. Ale w zasadzie 
w autach ze sztywnym nap�dem na wszystkie ko�a i tak nie powinno si� 
nap�du na wszystkie w��cza� na asfalcie, tylko w terenie gdzie i tak 
mieszaj� ko�a w miejscu... 
 
Auto to mondeo 4x4, ot taki wynalazek :) Uklad czysto mechaniczny, 
przekladnie slimakowe, bez zadnych sprzegiel poslizgowych (tak 
wyczytalem)
 
--  
| Pozdrawiam... Jimiasty 
| Zielone Mondeo 4x4 
| PMS+ PJ S+ p++ M- W P+:++ X+ L+ B+ M+ Z++ T- W- CB++
 | 4 | 
Data: Maj 26 2008 12:43:02 |  | Temat: Re: Rozne opony w aucie 4x4 |  | Autor: Tomasz Pyra  |  
Jimiasty pisze: 
 Zalezy jakie auto, czy ma "sta�y nap�d na 4 ko�a" - bez uk�adu 
r�nicowego mi�dzymostowego lub u�lizgu mi�dzymostowego. Ale w zasadzie 
w autach ze sztywnym nap�dem na wszystkie ko�a i tak nie powinno si� 
nap�du na wszystkie w��cza� na asfalcie, tylko w terenie gdzie i tak 
mieszaj� ko�a w miejscu... 
 
 
Auto to mondeo 4x4, ot taki wynalazek :) Uklad czysto mechaniczny, 
przekladnie slimakowe, bez zadnych sprzegiel poslizgowych (tak 
wyczytalem) 
 
Jeżeli Ĺ›limakowe, to to siÄ™ chyba nazywa Torsen i jest mechanizmem samoblokujÄ…cym - wiÄ™c jakieĹ› dodatkowe siły mogÄ… siÄ™ tam pojawić z powodu nierównych prÄ™dkoĹ›ci obrotowych (ale z racji niewielkiej różnicy prÄ™dkoĹ›ci, bÄ™dÄ… to niewielkie siły).
 
Jeżeli to klasyczny dyferencjał z przekładniami zÄ™batymi, to po prostu dodatkowo satelity bÄ™dÄ… siÄ™ powoli krÄ™cić i IMO w takim układzie różnica kilku milimetrów promienia nie bÄ™dzie grać wiÄ™kszej roli.
 
Ja sÄ…dzÄ™ że wiÄ™ksze różnice niż wynikajÄ…ce z wysokoĹ›ci bieżnika to bÄ™dziesz miał spowodowane tym że dwie różne opony (różny model/wersja) o tym samym rozmiarze mogÄ… siÄ™ nieco różnić faktycznym rozmiarem.
 
Ale chyba lepiej (pomijajÄ…c koniecznoć szarpniÄ™cia siÄ™ za kieszeĹ„) od razu kupić komplet, bo tak to teraz kupisz dwie, a sam mówisz że za chwilÄ™ bÄ™dziesz musiał kupić kolejne dwie, bo to co masz już siÄ™ nie nadaje do niczego.
 
--  
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++
 http://free.of.pl/h/hellfire/
| 5 | 
Data: Maj 26 2008 12:16:21 |  | Temat: Re: Rozne opony w aucie 4x4 |  | Autor: Sen  |  
Jimiasty wrote: 
 Witam, 
rok temu do autka zalozylem komplecik 4 opon, w tym momencie bieznik 
ma ok 3 mm ponad znacznik co oznacza ze w tym tempie w listopadzie 
pojda na "gumki do majtek". Pech chcial ze ostatnio jedna z opono 
trafil szlag a dokladnie cos mi rozprulo klocek bieznika tak, ze widac 
nitki -> oponka do wyrzucenia... i teraz pytanie, czy w przypadku auta 
4x4 moge dokupic 2 nowki czy od razu caly komplet? Roznica w 
wysokosciach bieznika wplywa na szybkosc toczenia sie kolek, ale czy 
ma to jakis wplyw na dyfry, waly napdowe czy jakies inne ustrojstwa 
ktore siedza w 4x4 ? 
 
a co to za auto? ma centralny dyfer? 
Jaka jest roznica w wysokosci bieznika przod/tyl? 
Jak pare mm to roznice powinny wyelieminowac luzy a zreszta jazda bez centralnego dyferencjalu z zalozenia jest na podlozu umozliwiajacym poslizg, wiec jest to akceptowalne.. 
S.
 | 6 | 
Data: Maj 26 2008 12:27:40 |  | Temat: Re: Rozne opony w aucie 4x4 |  | Autor: Gabriel'Varius'  |  
 
 a co to za auto? ma centralny dyfer? 
 
Model auta masz w podpisie kolegi :-) 
pozdrawiam
 
--  
Mówić prawdę i umieć prawd± żyć - oto rzecz wielkiej wagi. 
		       Oskar Wilde
 | 7 | 
Data: Maj 26 2008 13:02:23 |  | Temat: Re: Rozne opony w aucie 4x4 |  | Autor: Piotr Tyborowski  |  
 
Użytkownik "Jimiasty"  napisał w wiadomo¶ci  
 rok temu do autka zalozylem komplecik 4 opon, w tym momencie bieznik 
ma ok 3 mm ponad znacznik co oznacza ze w tym tempie w listopadzie 
pojda na "gumki do majtek". Pech chcial ze ostatnio jedna z opono 
trafil szlag a dokladnie cos mi rozprulo klocek bieznika tak, ze widac 
nitki -> oponka do wyrzucenia... i teraz pytanie, czy w przypadku auta 
4x4 moge dokupic 2 nowki czy od razu caly komplet? Roznica w 
wysokosciach bieznika wplywa na szybkosc toczenia sie kolek, ale czy 
ma to jakis wplyw na dyfry, waly napdowe czy jakies inne ustrojstwa 
ktore siedza w 4x4 ? 
 
Generalnie - nie powinno się tak robić, a w niektórych przypadkach wręcz nie wolno. Zależy od samochodu: 
- gdy osie spinane s± na sztywno (czyli i tak "po czarnym" nie pojedzie bez szkody dla transmisji) - IMHO można, bo u¶lizg kół na sypkim / ¶liskim podłożu zrobi swoje i "rozproszy" naprężenia. 
- gdy jest klasyczny centralny dyfer - da radę, ale mechanizm różnicowy będzie cały czas w stanie aktywnym, nawet podczas jazdy na wprost. Pytanie, czy nie spowoduje to jego przyspieszonego zużycia (będzie tak, jakby¶ w o¶ce jeĽdził cały czas po łuku). To jest chyba Twój przypadek. 
- wszelkie sprzęgiełka, wiskozy, etc. - nie wolno. Taka skrzynia rozdzielcza będzie te warunki interpretować jako po¶lizg jednej z osi i "na siłę" dopinać drug±. Skutek - przegrzanie, na dłuższ± metę zniszczenie takiego ustrojstwa.
 
Pozdrawiam, 
Piotr 
JGC 4.0 Laredo '96
 | 8 | 
Data: Maj 27 2008 17:46:27 |  | Temat: Re: Rozne opony w aucie 4x4 |  | Autor: Adam Płaszczyca  |  
On Mon, 26 May 2008 02:56:32 -0700 (PDT), Jimiasty 
 wrote: 
 
 nitki -> oponka do wyrzucenia... i teraz pytanie, czy w przypadku auta 
4x4 moge dokupic 2 nowki czy od razu caly komplet? Roznica w 
wysokosciach bieznika wplywa na szybkosc toczenia sie kolek, ale czy 
ma to jakis wplyw na dyfry, waly napdowe czy jakies inne ustrojstwa 
ktore siedza w 4x4 ? 
 
A jeĽdzisz cały czas z napędem na 4 koła? 
--   
     ___________ (R) 
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 
 _______/ /_      http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++
 | 9 | 
Data: Maj 27 2008 19:00:47 |  | Temat: Re: Rozne opony w aucie 4x4 |  | Autor: theStachoo  |  
Adam Płaszczyca pisze: 
 
 A jeĽdzisz cały czas z napędem na 4 koła? 
 
Tak. Napęd jest stały.
 
--  
theStachoo
  |  |  |  |  |  |  |  |