Grupy dyskusyjne   »   Rozruch i ladowanie

Rozruch i ladowanie



1 Data: Luty 28 2018 08:18:37
Temat: Rozruch i ladowanie
Autor: Majka 

Czeć,
(Założenie dla całego wÄ…tku/tematu: wszystko Ĺ›rednio, nie popadajmy w obliczenia z wielkÄ… dokładnoĹ›ciÄ…, nie używamy epitetów)

Interesuje mnie, jak długo muszÄ™ jechać (lub mieć tylko włÄ…czony silnik), by uzupełnić stratÄ™ energii z akumulatora, jaka była podczas rozruchu silnika.

Dane wyjściowe:
przeciÄ™tny popularny samochód osobowy, w przeciÄ™tny wiek auta, przeciÄ™tny popularny silnik, przeciÄ™tny akumulator, i tak dalej wszystko przeciÄ™tne...

Podczas rozruchu silnik zaczyna pracę. Po jednym 2-4 sek. "kręceniu" zaskakuje, bo jest sprawny, i ruszamy:
Minimum odbiorników, czyli: włÄ…czone Ĺ›wiatła mijania (przeciÄ™tne chyba 2x55w z przodu, dwie przeciÄ™tne żaróweczki z tyłu), włÄ…czony nawiew na najmniejszej prÄ™dkoĹ›ci. Nic wiÄ™cej kierowca nie włÄ…czył.

1. Po jakim czasie jazdy (cykl mieszany) do akumulatora "wróci" energia, jaka została zużyta przez rozrusznik?
2. Po jakim czasie postoju z włÄ…czonym TYLKO silnikiem (bez odbiorników energii) do akumulatora "wróci" energia zużyta przez rozrusznik?
3. Czy to prawda, że prÄ™dkoć obrotowa nie ma wpływu na prÄ…d ładowania, że zawsze alternator/prÄ…dnica "produkuje" prÄ…d ok 14V?

Majka



2 Data: Luty 28 2018 19:16:27
Temat: Re: Rozruch i ladowanie
Autor: ToMasz 

1. Po jakim czasie jazdy (cykl mieszany) do akumulatora "wróci" energia, jaka została zużyta przez rozrusznik?
> 2. Po jakim czasie postoju z włÄ…czonym TYLKO silnikiem (bez
> odbiorników energii) do akumulatora "wróci" energia zużyta przez
> rozrusznik?

akumulator samochodowy, jest ładowany przez alternator stałym napiÄ™ciem. czyli regulator w alternatorze dÄ…ży do tego aby napiÄ™cie było ok 14v, a prÄ…d... w zależnoĹ›ci od potrzeby i... możliwoĹ›ci alternatora. może on "dawać" z 50 amper albo wiÄ™cej. wiÄ™c teoretycznie naładujesz 50 amperowy akumulator w godzinÄ™. ale w praktyce jest tak, ze masz pobór np 500A przez 5 sek. czyli 1/12 minuty czyli 1/720godziny. 500A/720... mniej niż jedna amperogodzina do podładowania!!! WiÄ™c "regeneracja" takiego akumulatora to kwestia minut, nie godzin. a to czy stoi czy jedzie to niewielka różnica.

> 3. Czy to prawda, że prÄ™dkoć obrotowa nie ma wpływu na prÄ…d
> ładowania, że zawsze alternator/prÄ…dnica "produkuje" prÄ…d ok 14V?

w zasadzie prawda. wyobraĽ sobie dynamo rowerowe. magnesik i cewka. wiadomo, im czybciej jedziesz rowerem tym mocniej Ĺ›wieci. a teraz zastÄ…p ten magnes, elektromagnesem, w którym regulujesz przepływ prÄ…du. czyli jeĹ›li nam żaróweczka w rowerze Ĺ›wieci za mocno, to zmniejszamy prÄ…d idÄ…cy do elektromagnesu - dynamo daje mniej mocy. odwrotna sytuacja jest podobna. jesli dynamko siÄ™ za wolno krÄ™ci, to trzeba zwiÄ™kszyć prÄ…d elektromagnesu i przy wolnych obrotach wytworzy koniecznÄ… iloć energii.
dokładnie tak samo jest w samochodzie. na niskich obrotach, regulator "daje" wiÄ™cej prÄ…du, wiÄ™c "tak jakby" zwiÄ™ksza wydajnoć całego alternatora. Niestety jest jakaĹ› wartoć graniczna, przy której na jeden obrót wirnika wiÄ™cej nieda siÄ™ wycisnąć. tyle że ta wartoć jest poniżej wolnych obrotów. w sprawnym aucie, na wolnych obrotach akumulator jest zawsze ładowany. jeĹ›li chcesz sprawdzić ten fakt w swoim aucie, to zrób tak. na wolnych obrotach, zaraz  po rozruchu nocÄ…, pozostaw auto na parÄ™ sekund na załÄ…czonych Ĺ›wiatłach, dodaj gazu i patrz czy Ĺ›wiatło siÄ™ "rozjaĹ›nia". jeĹ›li tak, to jesteĹ› na granicy wydajnoĹ›ci ładowania. jeĹ›li nie, jasnoć jest niezależna od obrotów - alternator ma duży zapas.

ToMasz

Rozruch i ladowanie



Grupy dyskusyjne