Grupy dyskusyjne   »   Sonda lambda - jak sprawdzic

Sonda lambda - jak sprawdzic



1 Data: Luty 03 2007 17:59:10
Temat: Sonda lambda - jak sprawdzic
Autor: Szczepan Majdański 

jak sprawdzic sonde lambda we fiacie uno? znalazlem w sieci schemat takiego
 niby testera ale nie wiem na jakiej zsadzie to dziala i co maja pokazywac
 diody na nim;
 moze mi ktos pomoze?

 aha; czy to moga byc objawy uszkodzonej sondy lambda?
 czasem sie zdarza ze auto nie tzryma niskich obrotow [silnik krokowy?] bo
 gdy dojezdzam do krzyzowek to czasem na biegu jalowym zgasnie i trzeba
 trzymac na gazie; czasem tez zdarzy sie ze silnik nierowno pracuje; cos
 jakby diesel; rusza sie;
 sprawdzalem swiece-sa ok;



2 Data: Luty 04 2007 23:40:21
Temat: Re: Sonda lambda - jak sprawdzic
Autor: ici 


Użytkownik "Szczepan Majdański"  napisał w wiadomości

jak sprawdzic sonde lambda we fiacie uno? znalazlem w sieci schemat
takiego
niby testera ale nie wiem na jakiej zsadzie to dziala i co maja pokazywac
diody na nim;
moze mi ktos pomoze?

aha; czy to moga byc objawy uszkodzonej sondy lambda?
czasem sie zdarza ze auto nie tzryma niskich obrotow [silnik krokowy?] bo
gdy dojezdzam do krzyzowek to czasem na biegu jalowym zgasnie i trzeba
trzymac na gazie; czasem tez zdarzy sie ze silnik nierowno pracuje; cos
jakby diesel; rusza sie;
sprawdzalem swiece-sa ok;

Sonda lambda jest ogniwem elektrycznym czułym na różnice tlenu po obu
stronach bariery.
Układ działa w temp. powyżej 600 stopni.
Te obie strony tworzą układ wydechowy i atmosfera otoczenia, czyli to co
wewnątrz rury i na zewnątrz gwintu sondy.
Zależnie od stężenia tlenu w obu środowiskach wytwarza się potencjał na
elektrodach od 0 do 1 V który w rzeczywistym układzie pulsuje z
częstotliwością ok 1 Hz, (1 okres na sekundę). Typowe napięcie ogniwa wacha
się od 0.3 - 0.6 V i można zmierzyć je i obejrzeć np. na oscyloskopie. Z
braku takowego można podłączyć jakiś lepszy voltomierz wskazówkowy o dużej
rezystancji wewnętrznej i małej bezwładności wskazówki i obserwować jej
drganie/pływanie. Jeden Herc powinen być widoczny na wskazówce.
Oczywiście o pomiarze napięć w tym wypadku nie mówimy, co najwyżej o jakimś
tam pływaniu/drganiu wskazówki w okolicach 0.5V. W ten sposób można
zobaczyć, czy sonda w ogóle żyje. Jeśli napięcie nie pływa a stoi na jednej
wartości w okolicach 0.8 - 0.9V - to jest już padnięta.
Domowym sposobem to chyba tylko tyle można sprawdzić, na tomiast na ile
sonda jest jeszcze sprawna jedynie oscyloskopem mierząc amplitudę i okres
przebiegu. Im starsza tym przebieg wolniejszy i bardziej płaski z czasem
dążący do płaskiego.

Drugim sposobem jest przebieg samochodu.
Sondy w tym jeszcze dobrym zakresie swojej sprawności nie wytrzmają dłużej
jak 40 - 80 tys km zależnie od producenta i warunków.
Odczytując licznik i dzieląc przez ilość wymienionych sond w samochodzie
otrzymasz przybliżoną odpowiedź.

Sondy muszą mieć swoją temp. pracy powyżej 600 stopni C. W zależności od
tego jak daleko są montowane od cylindra mogą być podgrzewane spiralką
elektryczną albo nie i dla tego mamy sondy: 1-dno, 2-wu, czasem 3-y, lub
4-ro przewodowe, gdzie 1, lub 2 przewody to napięcie pomiarowe a ewentualne
następne 3 lub 4 to ogrzewanie.
Oporność grzałki łatwo zmierzyć i mieści sie w zakresie
kilku-kilkunastu-czasem kilkudziesięciu Ohmów zaleznie od producenta.
W instrukcji obsługi podawana jest jeszcze oporność części pomiarowej, ale
mnie nie udało się tego zmierzyć na zimno.
O ile pamietam producenci dość często oznaczają przewody kolorami:
w sondzie 4-ro przewodowej:
- czarny - masa
- siwy - pomiar
- chyba białe 2 sztuki to grzałka

Z drugiej strony taka sonda na allegro to wydatek 100 zł i co tu sobie głowę
zawracać pomiarami.
Masz podejrzenia? Kup. Przed tem zobacz ile kabelków ma twoja stara sonda.
Sondy uniwersalne mają krótkie kabelki i końcówki do ich zaciskania -
przedłużeia.
Ucinasz starą sondę blisko gwintu, przedłużasz kabelki tymi samymi kolorami,
izolujesz, zabezpieczasz przed wodą, wkręcasz i jazda.
Całej zabawy 3 dni (kupowania z dowozem) i 30 min wymiany w kanale. Nie ma
nad czym deliberować.

Pzdr.
ici

3 Data: Luty 07 2007 19:47:17
Temat: Re: Sonda lambda - jak sprawdzic
Autor: identyfikator: 20040501 

a dlaczego 1 Hz a nie zależnie od obrotów silnika?

4 Data: Luty 07 2007 22:47:11
Temat: Re: Sonda lambda - jak sprawdzic
Autor: ^ToM^ 

a dlaczego 1 Hz a nie zależnie od obrotów silnika?

dlatego ze wynika to z jej fizycznego dzialania. pulsacja wlasciwie nie
bierze sie z pulsacji w ukladzie wydechowym, ale czasu potrzebnego na
"regeneracje" ladunkow po jej stronach miedzy ktorymi wystepuje roznica w
stezeniach tlenu( sonda L to ogniwo, ktore sie laduje i rozladowywuje z
czestotliwoscia ok 1Hz) z czasem traci swoje wlasnosci i czas reakcji sie
wydluza az do zupelnego zaniku i tedy na pewno trzeba ja juz wymienic.
pozdrawiam
tom

5 Data: Luty 06 2007 22:26:49
Temat: Re: Sonda lambda - jak sprawdzic
Autor: Fishman 

Szczepan Majdański napisał(a):

jak sprawdzic sonde lambda we fiacie uno? znalazlem w sieci schemat takiego
 niby testera ale nie wiem na jakiej zsadzie to dziala i co maja pokazywac
 diody na nim;
 moze mi ktos pomoze?

Zajrzyj na http://fiatuno.pl/ jest tam opis większości podzespołów Fiata UNO wraz z możliwościami diagnostyki. Jeżeli to nie pomoże, to zarejestruj się i czytaj forum http://autokacik.pl/postlist.php?Cat=&Board=uno

 aha; czy to moga byc objawy uszkodzonej sondy lambda?
 czasem sie zdarza ze auto nie tzryma niskich obrotow [silnik krokowy?] bo
 gdy dojezdzam do krzyzowek to czasem na biegu jalowym zgasnie i trzeba
 trzymac na gazie; czasem tez zdarzy sie ze silnik nierowno pracuje; cos
 jakby diesel; rusza sie;

To raczej wskazuje na uszkodzenie UFO, czyli podciśnieniowego regulatora obrotów. Opisy tamże.

Fishman.

Sonda lambda - jak sprawdzic



Grupy dyskusyjne