Szerokie opony i przyspieszenie
1 | Data: Styczen 18 2008 09:03:32 |
Temat: Szerokie opony i przyspieszenie | |
Autor: PeJot | Czołem. 2 |
Data: Styczen 18 2008 09:19:47 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: PepedB | PeJot pisze: *odczuwalny* sposób przełoży się na przyspieszenie ? Tak. Przy czym w równie odczuwalny sposób pogorszy się trakcja auta. -- Pozdrawiam, Marcin Kaliński a-dres:{ksywka}(na)post.pl 3 |
Data: Styczen 18 2008 09:25:50 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: Gabriel'Varius' | Użytkownik PepedB napisał: PeJot pisze:Na szerokich kapciach jedzi sie bardzo zle po polskich drogach na ktorych jest wiele km kolein(auto caly czas myszkuje i trzeba caly czas uwazac gdzie mu sie zechce jechac). Ponadto auto na szerokich(wiekszych) oponach gorzej przyspiesza, wiecej pali, latwiej uszkodzic felge, czasem przy duzym obciazeniu guma obciera o nadkole - jedy plus to lepsza droga hamowania oraz stabilnosc jazdy na rownej jezdni. pozdrawiam -- <-- - http://www.varius.jawnet.pl -- -> Mówić prawdę i umieć prawdą żyć - oto rzecz wielkiej wagi. Oskar Wilde 4 |
Data: Styczen 18 2008 10:27:03 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: glizda |
(...) Ponadto auto na szerokich(wiekszych) (...) latwiej uszkodzic felge To chyba jakiś mit. Po pierwsze szersza opona nie oznacza niższej opony w sensie profilu ( w sensie zmiany średnic felgi i opony). A po drugie, nawet jeśli mamy niski profil, to dobijamy go większym ciśnieniem, a to właśnie na niskim ciśnieniu łatwo o uszkodzenie felgi. Chyba, że masz na myśli uszkodzenia o krawężnik spowodowane tym, że szersze koło wystaje o te parę centymetrów bardziej. Jeżdżę zamiennie 195/65/R15 i 225/45/R17 i w obu przypadkach nie widzę różnicy w ryzyku uszkodzenia felgi. 5 |
Data: Styczen 18 2008 02:17:27 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: WS | On 18 Sty, 10:27, "glizda" wrote: A po drugie, nawet mi udalo sie juz kilka razy (na ponad 170tys. km) pogiac stalowe felgi ( z zimowkami 175/65/R14), alu (letnia 195/55/15) raz (nie wiem jak...) , roznica jest glownie w tym, ze letnie maja rant chronicy felge... z moich doswiadczen najczetszym(u mnie chyba jedynym) sposobem pogiecia jest wpadniecie w dziure tuz przy jej brzegu, tak, ze opona wpada, a felga zachacza o ten brzeg... w takim wypadku wysokosc (profil) opony ma oczywiscie znaczenie... im wyzsza opona tym w glebsze dziury mozna bezpiecznie wpadac :) WS 6 |
Data: Styczen 18 2008 12:57:39 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: J.F. | On Fri, 18 Jan 2008 10:27:03 +0100, glizda wrote: Użytkownik "Gabriel'Varius'" napisał Cos tu chyba nie tak - jesli zachowujesz srednice opony a felde przyrosly dwa cale, to wysokosc profilu sie zmienia. U ciebie o 2.5cm. Za to w druga strone - wieksza szansa ze szeroka opona nie wpadnie cala w dziure i nie bedzie uderzenia w krawedz. Chod i nas o wielkie dziury nietrudno :-) Czy dobijamy wyzszym cisnieniem .. a nie wyciera ci sie za bardzo na srodku ? A myszkowanie .. sierra na 185 myszkuje bardzo. mondeo na 185 wcale. IMO to od czegos innego zalezy. J. 7 |
Data: Styczen 18 2008 13:48:34 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: glizda |
To chyba jakiś mit. Po pierwsze szersza opona nie oznacza niższej opony w U mnie tak, ale to nie reguła, Nie trzeba zmieniać średnicy felg aby zmienić ich szerokość a tym bardziej szerokość opon. Czy dobijamy wyzszym cisnieniem .. a nie wyciera ci sie za bardzo na A no bo tu zbłądziłem sugerując się swoimi kołami. W 225/45 mam dużo niższy profil (istotne, że w centymetrach, nie chodzi o proporcje) i stąd muszę dawać większe ciśnienie. Zamieniając 195 na 225, a pozostając przy 15 calach pewnie ciśnienie stosowałbym w obu podobne. 8 |
Data: Styczen 18 2008 14:30:09 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: J.F. | On Fri, 18 Jan 2008 13:48:34 +0100, glizda wrote: Użytkownik "J.F." napisał Musisz ? Zeby nie dobijac felg ? No to wraca pytanie czy nie jest za duze i czy nie wyciera ci sie srodek. J. 9 |
Data: Styczen 18 2008 15:00:00 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: glizda |
A no bo tu zbłądziłem sugerując się swoimi kołami. W 225/45 mam dużo Żeby nie zużywać brzegów ;) No to wraca pytanie czy nie jest za duze i czy nie wyciera ci sie Nie wyciera, wszystko jest OK. 10 |
Data: Styczen 18 2008 16:43:51 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: J.F. | On Fri, 18 Jan 2008 15:00:00 +0100, glizda wrote: Użytkownik "J.F." napisał No to cisnienie jest prawidlowe, a nie za duze :-) J. 11 |
Data: Styczen 18 2008 16:48:07 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: glizda |
No to wraca pytanie czy nie jest za duze i czy nie wyciera ci sie Ja nigdzie nie napisałem że jest za duże. Jest większe niż w 195/65/15. Tu mam 2.5atm. a w 225/45/17 mam 2.9. Podobne (choć każda nieco inne) wartości podają tabele i instrukcje. 12 |
Data: Styczen 22 2008 15:23:12 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: J.F. | On Fri, 18 Jan 2008 16:48:07 +0100, glizda wrote: Użytkownik "J.F." napisał A co to za auto ? Jak w scierce w 185 pompowalem 2.4 to sie jednak srodek wycieral. J. 13 |
Data: Styczen 18 2008 11:09:26 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: Pete |
No to wraca pytanie czy nie jest za duze i czy nie wyciera ci sie Gostek który pracuje w jednej z wiodących firm produkujących opony twierdzi, że opony radialne, a szczególnie te szersze, niskoprofilowe są mało wrażliwe na zmiany ciśnienia jeśli chodzi o powierzchnię przylegania do nawierzchni. Żeby zaobserwować zmiany w zużyciu bieżnika (wycieranie środka), trzeba by było taką oponę napompować sporo poza dopuszczalne maximum podane na ściance bocznej, co oczywiście nie jest zalecane z innych względów. Pete 14 |
Data: Styczen 18 2008 11:18:08 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: Pete |
W 225/45 mam dużo niższy profil (istotne, że w centymetrach, nie chodzi o Musisz bo tak zaleca producent, czy musisz, bo chcesz dodatkowo zabezpieczyć felgę? Generalnie to nie jest takie proste, bo rekomendowane ciśnienie w oponach zależy od nośności opony i od ciśnienia przy jakim tą maksymalną nośność opona osiąga. W jednym z poprzednich moich aut producent np. zalecał wyższe ciśnienie w rozm. 195/65/15 niż w rozm. 205/55/16 czy 225/45/17. Oczywiście jeśli ma się na celu ochronę felgi, to rozumiem, ze można sie bawić z ciśnieniami. Choć mocne napompowanie i tak już niskoprofilowej opony jeszcze bardziej pogorszy komfort, no ale z drugiej strony nikt nie robi upgrade'u do 225/45/17, żeby uzyskać komfort. :) Pozdr. Pete 15 |
Data: Styczen 18 2008 15:46:18 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: PAndy |
A myszkowanie .. sierra na 185 myszkuje bardzo. mondeo na 185 wcale. hmmm - mialem i 185 i 195 w sierrce i jakos mi nie myszkowala za to jak mialem 225 w scorpio to byl dramat i porazka - troche przez drogi a troche przez szerokosc fabrycznej felgi na ktorej po prostu 225 jest jak balon. Po zmianie na 205 i 195 znacznie sie uspokoilo (ale pomyszkowac lubi bardzo). 16 |
Data: Styczen 18 2008 16:26:52 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: J.F. | On Fri, 18 Jan 2008 15:46:18 +0100, PAndy wrote: "J.F." wrote in message Byc moze cecha egzemplarza, choc nie bardzo wiem czemu. Luzow nadmiernych nie ma, auta z luzami niekoniecznie myszkuja. za to jak Skorpio ma zawieche bardzo podobna do sierry, zeby nie rzec - identyczna. troche przez szerokosc fabrycznej felgi na ktorej po prostu 225 jest jak Ale 185 to jest fabryczny rozmiar do sierry. J. 17 |
Data: Styczen 18 2008 18:14:03 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: PAndy |
Byc moze cecha egzemplarza, choc nie bardzo wiem czemu. wlasnie w tym sek, mysle ze to nie luzy ale charakterystyki zawieszenia Skorpio ma zawieche bardzo podobna do sierry, zeby nie rzec - Mk3 juz ma inna Ale 185 to jest fabryczny rozmiar do sierry. a wiem i jak mowie pojezdzilem na takim czyms i dlatego bezposrednio po przesiadce do scorpio bylem miejscami fizycznie zmeczony myszkowaniem samochodu i dlatego dziwie sie ze narzekasz na 185 bo ja mam jak najlepsze wspomnienia 18 |
Data: Styczen 18 2008 11:33:32 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: Tomasz Pyra | Gabriel'Varius' pisze: Ponadto auto na szerokich(wiekszych) oponach gorzej przyspiesza, wiecej pali, latwiej uszkodzic felge Jak jeździłem na oponach 165 ma feldze 5.5" to bez przerwy miałem pogięte ranty felgi, bo opona była tak wąska że podjeżdżając pod zbyt małym kątem pod krawężnik można było przytrzeć. Teraz założyłem na tą samą felgę opony 185 które w końcu wystają trochę na boki i dzięki temu felga jest jako tako chroniona, bo na pierwszy ogień idzie opona a nie metalowa felga. -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++ http://free.of.pl/h/hellfire/ 19 |
Data: Styczen 18 2008 12:44:47 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: Rafal | ja z oponami 195/65R15 pocharowalem sobie nowe oryginalne alufelgi Audi, 20 |
Data: Styczen 18 2008 11:38:36 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: PeJot | Gabriel'Varius' pisze: Czy postawienie go na oponach standardowej szerokości wNa szerokich kapciach jedzi sie bardzo zle po polskich drogach na ktorych jest wiele km kolein Jeśli już, to wolałbym stalowe felgi 14"; auto także musi jeździć po mieście i skakać na krawężniki. Ja wiem, że 15" alu też da radę, ale jak mi żona pokanceruje alufelgę, będzie żal. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem 21 |
Data: Styczen 18 2008 09:24:29 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: Sebastian Ciesielski | Jest do kupienia autko, które obecnie stoi na alufelgach 15" i oponach 205. Wczoraj nim jechałem i jak na silnik 64 KM przyspieszenie jest nijakie w porównaniu do tego, do czego jestem przyzwyczajony. Tymczasem fabrycznie na rynek polski ten samochód stał na felgach 14" i oponach 165. Czy postawienie go na oponach standardowej szerokości w *odczuwalny* sposób przełoży się na przyspieszenie ? fabka classic? :-) S. 22 |
Data: Styczen 18 2008 09:30:39 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: Gabriel'Varius' |
fabka classic? :-)Po Jaworznie jedzi fabia HB z silnikiem 1,2(3 cylindry) w jasno zielonym kolorku. Cala jest obwieszona spojlerami, dyfuzorami i naklejkami, posiada rowniez sportowy wydech oraz wielkie nadkola(poszerzone brzez blacharza) tylko, ze wnich kryja sie waskie lacki chyba 13"/155. Ma rowniez slicznie podswietlany wydech i mnustwo niebieskich diodek w srodku :-) Jak upoluje na miescie to wrzuce fotke :-) pozdrawia -- <-- - http://www.varius.jawnet.pl -- -> Mówić prawdę i umieć prawdą żyć - oto rzecz wielkiej wagi. Oskar Wilde 23 |
Data: Styczen 18 2008 11:06:13 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: Sebastian Ciesielski | Po Jaworznie jedzi fabia HB z silnikiem 1,2(3 cylindry) w jasno zielonym kolorku. Cala jest obwieszona spojlerami, dyfuzorami i naklejkami, posiada rowniez sportowy wydech oraz wielkie nadkola(poszerzone brzez blacharza) tylko, ze wnich kryja sie waskie lacki chyba 13"/155. Ma rowniez slicznie podswietlany wydech i mnustwo niebieskich diodek w srodku :-) Jak upoluje na miescie to wrzuce fotke :-) :-) S. 24 |
Data: Styczen 18 2008 09:38:11 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: Tomasz Pyra | PeJot pisze: Czołem. Przyspieszenie w silniku 64KM z założenia musi być nijakie, no chyba że pojazd waży z kierowcą do 300kg ;) Tymczasem fabrycznie na rynek polski ten samochód stał na felgach 14" i oponach 165. Czy postawienie go na oponach standardowej szerokości w *odczuwalny* sposób przełoży się na przyspieszenie ? Zakładając węższe i dzięki temu lżejsze koła zmniejszysz co prawda moment bezwładności mas wirujących i masę pojazdu, ale żeby "bardziej wciskało w fotel" to chyba się nie uda. Stoperem w kilku próbach pewnie da się to zmierzyć, ale żeby czuć że "od razu lepiej" to bym się nie napalał. Gdybyś znał wagę obecnego koła i standardowego koła to można by się pokusić o policzenie na jakiego rzędu przyspieszenie możesz liczyć. Po zmianie kół powinno się też poprawić zachowanie na wybojach (mniejsza masa nieresorowana), co na dziurawej drodze nawet poprawi trakcję i komfort jazdy. Również po koleinach lepiej się jeździ na wąskich oponach. Na równej drodze szerokie opony będą się sprawować lepiej. -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++ http://free.of.pl/h/hellfire/ 25 |
Data: Styczen 18 2008 11:35:43 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: PeJot | Tomasz Pyra pisze: Przyspieszenie w silniku 64KM z założenia musi być nijakie, no chyba że pojazd waży z kierowcą do 300kg ;) No ale żeby aż tak źle ? Przesiadam się z Felicji 68 KM. Raptem 4 KM więcej przy *tej samej* masie auta, tymczasem Felka bije 64 KM Fabię na łeb i to zarówno na papierze ( 0-100 km/h ) i na szosie. Ogólnie silnik 1.2: brak momentu przy niskich obrotach. Mogę zrozumieć różnice w charakterystyce momentu silnika 1.2 i 1.3, ale żeby aż taka przepaść ? Czyżby gumy 205 zamiast 165 tak Fabci zaszkodziły ? -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem 26 |
Data: Styczen 18 2008 11:44:01 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: Gabriel'Varius' |
No ale żeby aż tak źle ? Przesiadam się z Felicji 68 KM. Raptem 4 KM więcej przy *tej samej* masie auta, tymczasem Felka bije 64 KM Fabię na łeb i to zarówno na papierze ( 0-100 km/h ) i na szosie. Ogólnie silnik 1.2: brak momentu przy niskich obrotach. Mogę zrozumieć różnice w charakterystyce momentu silnika 1.2 i 1.3, ale żeby aż taka przepaść ? Czyżby gumy 205 zamiast 165 tak Fabci zaszkodziły ?Porownaj masy fabi i feli a odpowiesz sobie na zadane pytanie. ja mialem podobne odczucie jak jedzilem ktopka 1,1 z 97' a pozniej panda tez 1,1 ale juz z 04'. Panda prawie nie jechala w porownaniu z puntem a moc taka sam - caly problem wynikal z masy auta 9nowe auta sa sporo ciezsze od starych konstrukcji) Dodam, ze rowniez spalanie punta bylo znacznie mniejsze przy spalaniu paliwa w pandzie(jeszcze raz ciezar dal o sobie znac) pozdrawiam -- <-- - http://www.varius.jawnet.pl -- -> Mówić prawdę i umieć prawdą żyć - oto rzecz wielkiej wagi. Oskar Wilde 27 |
Data: Styczen 18 2008 11:59:52 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: PeJot | Gabriel'Varius' pisze:
Porównałem, na papierze niecałe 50 kg różnicy. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem 28 |
Data: Styczen 18 2008 13:06:45 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: J.F. | On Fri, 18 Jan 2008 11:35:43 +0100, PeJot wrote: No ale żeby aż tak źle ? Przesiadam się z Felicji 68 KM. Raptem 4 KM A ile te papierowe dane wynosza ? 1.2: brak momentu przy niskich obrotach. Mogę zrozumieć różnice w A probowales poszukac ch-k tych silnikow ? Czyżby gumy 205 zamiast 165 tak Fabci zaszkodziły ? Sama szerokosc przy niskich predkosciach to mysle ze jest bez znaczenia. Co innego gdzies powyzej 100, gdy ponoc stawiaja juz znaczace opory. Natomiast jesli wraz z szerokoscia powiekszyli tez srednice to masz wyjasnienie .. ale tylko na poczatku I biegu. Po prostu dluzej pociagniesz na I. A tych mas jestes pewien ? Papierom nie bardzo wierze, bo jakies dziwne dane podaja, ale ogolnie auta przytyly. J. 29 |
Data: Styczen 18 2008 13:56:11 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: PeJot | J.F. pisze: On Fri, 18 Jan 2008 11:35:43 +0100, PeJot wrote: Z pamięci, Felka kombi 0-100 14 sekund, wg danych Fabia 1.2 64 KM 16 sekund. Chyba że ...... był to silnik 1.2 54 KM. A probowales poszukac ch-k tych silnikow ? Szukałem, ale na http://skoda.autokacik.pl/klub.php mało co działa. A tych mas jestes pewien ? Papierom nie bardzo wierze, bo jakies Nie bardzo mam czas szukać, ale dlaczego miały przytyć ? Plastik powietrze i papier mało ważą :) -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem 30 |
Data: Styczen 18 2008 18:07:26 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: J.F. | On Fri, 18 Jan 2008 13:56:11 +0100, PeJot wrote: J.F. pisze: Ale ja myslalem raczej godula, vtech, A tych mas jestes pewien ? Papierom nie bardzo wierze, bo jakies Ale wzmocnienia drzwi juz duzo. J. 31 |
Data: Styczen 18 2008 18:27:20 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: Marcin Szczygieł | Dnia Fri, 18 Jan 2008 13:56:11 +0100, PeJot napisał(a): Nie bardzo mam czas szukać, ale dlaczego miały przytyć ? Plastik Felicja 1.3i 68 KM: 985 kg Moja Fabia 1.4 16V: > 1200 kg (nie mam dokładnych danych dla mojej wersji wyposażenia, ale jest cieeeezka) -- pozdrawiam Marcin Szczygieł marcin (ALT + 64) szczygiel.info 32 |
Data: Styczen 18 2008 13:12:12 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: Wojtekk |
Stoperem w kilku próbach pewnie da się to zmierzyć, ale żeby czuć że "od razuZ tym momentem bezwładności to jest mit. Przy rozpędzaniu zaledwie około 0,7 promila(!) mocy jest zużywane na przyspieszenie kół w ruchu obrotowym. Zmieniając masę kół mozemy zmienić udział tej mocy o setne części promila. To naprawdę są zaniedbywalne wartości. Dużo większy udział ma masa kół w ruchu postępowym. Na przykład odchudzając wszystkie koła w sumie o 10 kg, zyskamy około 1% mocy. Czy to jest odczuwalne? To tyle co odczuć różnicę kilkunastu litrów paliwa w baku. Większe różnice (ok. 2%) mogą wynikać z niedopasowania średnicy koła. Do tego można dołożyć większe opory toczenia, chociaż te głównie ujawniaja sie na zakrętach i będą miały wpływ na zużycie paliwa. Tak sumując te wszystkie różnice, w skrajnie niekorzystnym przypadku może się około 4% uzbierać. Czy da się to odczuć? To mniej więcej tyle co daje różnica między pełnym i pustym bakiem. Ja (przy 82KM) takiej różnicy nie odczuwam. Pozdrawiam Wojtek 33 |
Data: Styczen 18 2008 14:13:56 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: J.F. | On Fri, 18 Jan 2008 13:12:12 +0100, Wojtekk wrote: Z tym momentem bezwładności to jest mit. Przy rozpędzaniu zaledwie około 0,7 Biorac pod uwage ze energia ruchu obrotowego bierze sie z predkosci liniowej mas skladowych, kolo ma na obwodzie predkosc pojazdu a na wewnetrznych czesciach nieco mniej, to chyba na poczatku powinno byc 7 promili lub 0.7%. A moze nawet wiecej, bo jesli 4 kola razem maja ze 40kg, czyli 4% masy pojazdu, to rzeklbym nawet ze ponad 2% jest w kolach. Tak czy inaczej malo, a do zaoszczedzenia jeszcze mniej. J. 34 |
Data: Styczen 18 2008 14:53:54 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: Wojtekk |
On Fri, 18 Jan 2008 13:12:12 +0100, Wojtekk wrote: Jak zacznisz rozpatrywać ruch mas składowych koła podczas jazdy to otrzymasz dosyć skomplikowane w obliczeniach trajektorie w kształcie spirali. To tak jak rozpatrywać układ słoneczny z czasów sprzed Kopernika - względem Ziemi. Można i tak, czemu nie. Tylko obliczenia znacznie się komplikują. Lepiej jest rozłożyć ruch na postępowy i obrotowy, obliczyć oddzielnie energię kinetyczną, a później zsumować (zasada superpozycji, jeżeli dobrze pamiętam z fizyki). Z ruchem postępowym sprawa jest prosta, np.: 4 koła po 10 kg to jest 40 kg czyli 4% masy auta ważącego 1T, więc gdy auto będzie sunęło po lodzie z zablokowanymi kołami to 4% Ek (15.4kJ dla 100 km/h) przypadnie na koła. W ruchu obrotowym sprawa się komplikuje - potrzebny jest rozkład masy do obliczenia momentu, jednak myślę że do celów poglądowych wystarczającym przypliżeniem będzie założenie że rozkład masy jest równomierny. Mamy więc moment M=0.5*m*r2 (r- promień koła) a później liczymy energię Eko=4*(0.5*M*w2) (w - prędkość obrotowa, 14.7 dla v=100km/h i r=0.3m) Otrzymamy 0.195 kJ - o tyle więcej energi kinetycznej mają w sumie koła obracające się. Dla porównania: Ek całego samochodu wyniesie 386 kJ. Pozdrawiam Wojtek 35 |
Data: Styczen 18 2008 17:08:08 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: J.F. | On Fri, 18 Jan 2008 14:53:54 +0100, Wojtekk wrote: Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości Cykloid. Ale to bez znaczenia - nadal energie mozna rozlozyc na ruch postepowy i obrotowy. A ten obrotowy nie wyzszy niz predkosc obwodowa w tym przypadku. W ruchu obrotowym sprawa się komplikuje - potrzebny jest rozkład masy do W ogolnosci nieuzasadnione zalozenie, bo sporo masy masz w biezniku, boczki opony ciensze i na niewiele mniejszej srednicy, beben felgi srednice ma mniejsza, a scianka boczna felgi to niewielka czesc masy, przynajmniej w stalowych. Mamy więc moment M=0.5*m*r2 (r- promień koła) Jesli jednak zauwazysz ze w=v/r, to Eko=4*(0.5*m*v^2/2) A ruchu postepowego Ekp=4*(m*v^2/2) Czyli roznia sie tylko o wspolczynnik rzedu 0.5 Bo podstawic masz nie 14.7 obr/s, tylko 92.6 rad/s. I wychodzi 7.7kJ -> 2% J. 36 |
Data: Styczen 18 2008 23:12:20 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: Wojtekk |
On Fri, 18 Jan 2008 14:53:54 +0100, Wojtekk wrote: W skrajnym (fikcyjnym) przypadku - cała masa na bieżniku - moment byłby dwukrotnie większy. Do tego skrajnego przypadku brakuje dużo więcej niż do równomiernego rozkładu, więc błąd nie będzie bardzo duży. Chyba trochę przekombinowałem. Masz rację, nie zauważyłem, ze zginęło mi 2pi i nie przeliczyłem obrotów na radiany (korzystałem z arkusza w ekcelu, który zrobiłem dosyć dawno do innych celów). Dzięki za poprawkę. Mimo wszystko wychodzi mały wpływ. Gdyby za kierownicą zastąpiła mnie żona, to mniej więcej o tyle miałaby lepsze przyspieszenie ;)))) Pozdrawiam Wojtek 37 |
Data: Styczen 19 2008 12:45:46 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: J.F. | On Fri, 18 Jan 2008 23:12:20 +0100, Wojtekk wrote: Mimo wszystko wychodzi mały wpływ. Razem z postepowa dla tych 40kg wychodzi juz 6%. No ale ile mozna je odciazyc ? o 1/4 ? czyli powiedzmy tyle co 15kg kierowcy. J. 38 |
Data: Styczen 19 2008 13:15:34 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: Tomasz Motyliński | Witam, Po zmianie kół powinno się też poprawić zachowanie na wybojach (mniejsza Z tym się zgodzę monk początkowo stał na 205, ale zmieniając założyłem takie jak przewidział producent (195), i nagle 'wyrywanie kierownicy z reki na koleinach" znikło. Wcześniej na prawdę trzeba było solidnie trzymać kierownicę. 205 to taki chujowy rozmiar na polskie drogi albo już za szeroki, albo za wąskie względem kolein. -- Tomasz Motyliński "Linux jest dla leniwych, raz zainstalowany działa wiecznie" .... i do tego jaki ładny :) http://satfilm.pl/~motto77/mydesktop.jpg http://debian.linux.pl/ - Polskie Forum Użytkowników Debiana 39 |
Data: Styczen 18 2008 11:22:26 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: Hektor | Użytkownik "PeJot" napisał Czy postawienie go na oponach standardowej szerokości w *odczuwalny* sposób przełoży się na przyspieszenie ? Nawet w bardzo odczuwalny. Zbigniew Kordan 40 |
Data: Styczen 18 2008 13:36:25 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: Agent |
Czołem.A czy zachowana została taka sama srednica koła mierząc po oponie. Bo jesli nie to licznik Ci przekłamuje i jedziesz szybciej niż wskazuje wiec np 100 km/h osiagniesz później 41 |
Data: Styczen 18 2008 14:30:07 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: neptun | Troche obok tematu 42 |
Data: Styczen 18 2008 11:02:51 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: Pete |
Jest do kupienia autko, które obecnie stoi na alufelgach 15" i oponach Moim zdaniem tak. Silnik o tak małej mocy jest stosunkowo wrażliwy na takie rzeczy. Tak samo włączenie klimy w aucie z takim silnikiem (o ile ten model akurat ma) bardzo odczujesz. Pozdr. Pete 43 |
Data: Styczen 19 2008 11:38:37 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: Grzegorz Brzeczyszczykiewicz | PeJot wrote: Czołem. Z pewnością nie. Wiadomo przecież, że szerokie opony montuje się w sportowych (a więc szybkich) samochodach, aby zmaksymalizować ich osiągi. Montując węższe opony ryzykujesz utratę przyspieszenia. M.in. po to montuje się węższe opony na zimę - aby pohamować samego siebie. :-) -- Grzegorz Brzeczyszczykiewicz 44 |
Data: Styczen 19 2008 12:16:18 | Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie | Autor: Wmak | Grzegorz Brzeczyszczykiewicz napisał(a): Z pewnością nie. Wiadomo przecież, że szerokie opony montuje sięSam sobie przeczysz. To ma sens w samochodach z dużym nadmiarem mocy, gdzie łatwo przy przyspieszaniu uzyskać poslizg kół napędzanych. Przy słabym silniku za szerokie opony mogą tylko pogorszyć osiągi. Wmak -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ |