Grupy dyskusyjne   »   Szerokie opony i przyspieszenie

Szerokie opony i przyspieszenie



1 Data: Styczen 18 2008 09:03:32
Temat: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: PeJot 

Czołem.

Jest do kupienia autko, które obecnie stoi na alufelgach 15" i oponach 205. Wczoraj nim jechałem i jak na silnik 64 KM przyspieszenie jest nijakie w porównaniu do tego, do czego jestem przyzwyczajony. Tymczasem fabrycznie na rynek polski ten samochód stał na felgach 14" i oponach 165. Czy postawienie go na oponach standardowej szerokości w *odczuwalny* sposób przełoży się na przyspieszenie ?

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem



2 Data: Styczen 18 2008 09:19:47
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: PepedB 

PeJot pisze:
Czy postawienie go na oponach standardowej szerokości w

*odczuwalny* sposób przełoży się na przyspieszenie ?


Tak. Przy czym w równie odczuwalny sposób pogorszy się trakcja auta.

--
Pozdrawiam, Marcin Kaliński
a-dres:{ksywka}(na)post.pl

3 Data: Styczen 18 2008 09:25:50
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: Gabriel'Varius' 

Użytkownik PepedB napisał:

PeJot pisze:
Czy postawienie go na oponach standardowej szerokości w

*odczuwalny* sposób przełoży się na przyspieszenie ?


Tak. Przy czym w równie odczuwalny sposób pogorszy się trakcja auta.
Na szerokich kapciach jedzi sie bardzo zle po polskich drogach na ktorych jest wiele km kolein(auto caly czas myszkuje i trzeba caly czas uwazac gdzie mu sie zechce jechac). Ponadto auto na szerokich(wiekszych) oponach gorzej przyspiesza, wiecej pali, latwiej uszkodzic felge, czasem przy duzym obciazeniu guma obciera o nadkole - jedy plus to lepsza droga hamowania oraz stabilnosc jazdy na rownej jezdni.
pozdrawiam

--
            <-- - http://www.varius.jawnet.pl -- ->
Mówić prawdę i umieć prawdą żyć - oto rzecz wielkiej wagi.
       Oskar Wilde

4 Data: Styczen 18 2008 10:27:03
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: glizda 


Użytkownik "Gabriel'Varius'" napisał

(...) Ponadto auto na szerokich(wiekszych) (...) latwiej uszkodzic felge

To chyba jakiś mit. Po pierwsze szersza opona nie oznacza niższej opony w
sensie profilu ( w sensie zmiany średnic felgi i opony). A po drugie, nawet
jeśli mamy niski profil, to dobijamy go większym ciśnieniem, a to właśnie na
niskim ciśnieniu łatwo o uszkodzenie felgi. Chyba, że masz na myśli
uszkodzenia o krawężnik spowodowane tym, że szersze koło wystaje o te parę
centymetrów bardziej.
Jeżdżę zamiennie 195/65/R15 i 225/45/R17 i w obu przypadkach nie widzę
różnicy w ryzyku uszkodzenia felgi.

5 Data: Styczen 18 2008 02:17:27
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: WS 

On 18 Sty, 10:27, "glizda"  wrote:

A po drugie, nawet
jeśli mamy niski profil, to dobijamy go większym ciśnieniem, a to właśnie na
niskim ciśnieniu łatwo o uszkodzenie felgi.

mi udalo sie juz kilka razy (na ponad 170tys. km) pogiac stalowe felgi
( z zimowkami  175/65/R14), alu (letnia 195/55/15) raz (nie wiem
jak...) , roznica jest glownie w tym, ze letnie maja rant chronicy
felge...
z moich doswiadczen najczetszym(u mnie chyba jedynym) sposobem
pogiecia jest wpadniecie w dziure tuz przy jej brzegu, tak, ze opona
wpada, a felga zachacza o ten brzeg...
w takim wypadku wysokosc (profil) opony ma oczywiscie znaczenie... im
wyzsza opona tym w glebsze dziury mozna bezpiecznie wpadac :)

WS

6 Data: Styczen 18 2008 12:57:39
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: J.F. 

On Fri, 18 Jan 2008 10:27:03 +0100,  glizda wrote:

Użytkownik "Gabriel'Varius'" napisał
(...) Ponadto auto na szerokich(wiekszych) (...) latwiej uszkodzic felge

To chyba jakiś mit. Po pierwsze szersza opona nie oznacza niższej opony w
sensie profilu ( w sensie zmiany średnic felgi i opony). A po drugie, nawet
jeśli mamy niski profil, to dobijamy go większym ciśnieniem, a to właśnie na
niskim ciśnieniu łatwo o uszkodzenie felgi.
Jeżdżę zamiennie 195/65/R15 i 225/45/R17 i w obu przypadkach nie widzę
różnicy w ryzyku uszkodzenia felgi.

Cos tu chyba nie tak - jesli zachowujesz srednice opony a felde
przyrosly dwa cale, to wysokosc profilu sie zmienia. U ciebie
o 2.5cm.

Za to w druga strone - wieksza szansa ze szeroka opona nie wpadnie
cala w dziure i nie bedzie uderzenia w krawedz. Chod i nas o wielkie
dziury nietrudno :-)

Czy dobijamy wyzszym cisnieniem .. a nie wyciera ci sie za bardzo na
srodku ?


A myszkowanie .. sierra na 185 myszkuje bardzo. mondeo na 185 wcale.
IMO to od czegos innego zalezy.

J.

7 Data: Styczen 18 2008 13:48:34
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: glizda 


Użytkownik "J.F." napisał

To chyba jakiś mit. Po pierwsze szersza opona nie oznacza niższej opony w
sensie profilu ( w sensie zmiany średnic felgi i opony). A po drugie,
nawet
jeśli mamy niski profil, to dobijamy go większym ciśnieniem, a to właśnie
na
niskim ciśnieniu łatwo o uszkodzenie felgi.
Jeżdżę zamiennie 195/65/R15 i 225/45/R17 i w obu przypadkach nie widzę
różnicy w ryzyku uszkodzenia felgi.

Cos tu chyba nie tak - jesli zachowujesz srednice opony a felde
przyrosly dwa cale, to wysokosc profilu sie zmienia. U ciebie
o 2.5cm.

U mnie tak, ale to nie reguła, Nie trzeba zmieniać średnicy felg aby zmienić
ich szerokość a tym bardziej szerokość opon.

Czy dobijamy wyzszym cisnieniem .. a nie wyciera ci sie za bardzo na
srodku ?

A no bo tu zbłądziłem sugerując się swoimi kołami. W 225/45 mam dużo niższy
profil (istotne, że w centymetrach, nie chodzi o proporcje) i stąd muszę
dawać większe ciśnienie. Zamieniając 195 na 225, a pozostając przy 15 calach
pewnie ciśnienie stosowałbym w obu podobne.

8 Data: Styczen 18 2008 14:30:09
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: J.F. 

On Fri, 18 Jan 2008 13:48:34 +0100,  glizda wrote:

Użytkownik "J.F." napisał
Czy dobijamy wyzszym cisnieniem .. a nie wyciera ci sie za bardzo na
srodku ?

A no bo tu zbłądziłem sugerując się swoimi kołami. W 225/45 mam dużo niższy
profil (istotne, że w centymetrach, nie chodzi o proporcje) i stąd muszę
dawać większe ciśnienie.

Musisz ? Zeby nie dobijac felg ?
No to wraca pytanie czy nie jest za duze i czy nie wyciera ci sie
srodek.

J.

9 Data: Styczen 18 2008 15:00:00
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: glizda 


Użytkownik "J.F." napisał

A no bo tu zbłądziłem sugerując się swoimi kołami. W 225/45 mam dużo
niższy
profil (istotne, że w centymetrach, nie chodzi o proporcje) i stąd muszę
dawać większe ciśnienie.

Musisz ? Zeby nie dobijac felg ?

Żeby nie zużywać brzegów ;)

No to wraca pytanie czy nie jest za duze i czy nie wyciera ci sie
srodek.

Nie wyciera, wszystko jest OK.

10 Data: Styczen 18 2008 16:43:51
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: J.F. 

On Fri, 18 Jan 2008 15:00:00 +0100,  glizda wrote:

Użytkownik "J.F." napisał
No to wraca pytanie czy nie jest za duze i czy nie wyciera ci sie
srodek.

Nie wyciera, wszystko jest OK.

No to cisnienie jest prawidlowe, a nie za duze :-)

J.

11 Data: Styczen 18 2008 16:48:07
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: glizda 


Użytkownik "J.F."  napisał


No to wraca pytanie czy nie jest za duze i czy nie wyciera ci sie
srodek.

Nie wyciera, wszystko jest OK.

No to cisnienie jest prawidlowe, a nie za duze :-)

Ja nigdzie nie napisałem że jest za duże. Jest większe niż w 195/65/15. Tu
mam 2.5atm. a w 225/45/17 mam 2.9.
Podobne (choć każda nieco inne) wartości podają tabele i instrukcje.

12 Data: Styczen 22 2008 15:23:12
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: J.F. 

On Fri, 18 Jan 2008 16:48:07 +0100,  glizda wrote:

Użytkownik "J.F."  napisał
No to cisnienie jest prawidlowe, a nie za duze :-)

Ja nigdzie nie napisałem że jest za duże. Jest większe niż w 195/65/15. Tu
mam 2.5atm. a w 225/45/17 mam 2.9.
Podobne (choć każda nieco inne) wartości podają tabele i instrukcje.

A co to za auto ? Jak w scierce w 185 pompowalem 2.4 to sie jednak
srodek wycieral.

J.

13 Data: Styczen 18 2008 11:09:26
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: Pete 


Użytkownik "J.F." wrote

No to wraca pytanie czy nie jest za duze i czy nie wyciera ci sie
srodek.

Gostek który pracuje w jednej z wiodących firm produkujących opony twierdzi,
że opony radialne, a szczególnie te szersze, niskoprofilowe są mało wrażliwe
na zmiany ciśnienia jeśli chodzi o powierzchnię przylegania do nawierzchni.
Żeby zaobserwować zmiany w zużyciu bieżnika (wycieranie środka), trzeba by
było taką oponę napompować sporo poza dopuszczalne maximum podane na ściance
bocznej, co oczywiście nie jest zalecane z innych względów.

Pete

14 Data: Styczen 18 2008 11:18:08
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: Pete 


Użytkownik "glizda"

W 225/45 mam dużo niższy profil (istotne, że w centymetrach, nie chodzi o
proporcje) i stąd muszę dawać większe ciśnienie.

Musisz bo tak zaleca producent, czy musisz, bo chcesz dodatkowo zabezpieczyć
felgę?

Generalnie to nie jest takie proste, bo rekomendowane ciśnienie w oponach
zależy od nośności opony i od ciśnienia przy jakim tą maksymalną nośność
opona osiąga.  W jednym z poprzednich moich aut producent np. zalecał wyższe
ciśnienie w rozm. 195/65/15 niż w rozm. 205/55/16 czy 225/45/17.

Oczywiście jeśli ma się na celu ochronę felgi, to rozumiem, ze można sie
bawić z ciśnieniami.  Choć mocne napompowanie i tak już niskoprofilowej
opony jeszcze bardziej pogorszy komfort, no ale z drugiej strony nikt nie
robi upgrade'u do 225/45/17, żeby uzyskać komfort. :)

Pozdr.
Pete

15 Data: Styczen 18 2008 15:46:18
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: PAndy 


"J.F."  wrote in message

A myszkowanie .. sierra na 185 myszkuje bardzo. mondeo na 185 wcale.
IMO to od czegos innego zalezy.

hmmm - mialem i 185 i 195 w sierrce i jakos mi nie myszkowala za to jak mialem 225 w scorpio to byl dramat i porazka - troche przez drogi a troche przez szerokosc fabrycznej felgi na ktorej po prostu 225 jest jak balon. Po zmianie na 205 i 195 znacznie sie uspokoilo (ale pomyszkowac lubi bardzo).

16 Data: Styczen 18 2008 16:26:52
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: J.F. 

On Fri, 18 Jan 2008 15:46:18 +0100,  PAndy wrote:

"J.F."  wrote in message
A myszkowanie .. sierra na 185 myszkuje bardzo. mondeo na 185 wcale.
IMO to od czegos innego zalezy.

hmmm - mialem i 185 i 195 w sierrce i jakos mi nie myszkowala

Byc moze cecha egzemplarza, choc nie bardzo wiem czemu.
Luzow nadmiernych nie ma, auta z luzami niekoniecznie myszkuja.

za to jak
mialem 225 w scorpio to byl dramat i porazka - troche przez drogi a

Skorpio ma zawieche bardzo podobna do sierry, zeby nie rzec -
identyczna.

troche przez szerokosc fabrycznej felgi na ktorej po prostu 225 jest jak
balon. Po zmianie na 205 i 195 znacznie sie uspokoilo (ale pomyszkowac
lubi bardzo).

Ale 185 to jest fabryczny rozmiar do sierry.

J.

17 Data: Styczen 18 2008 18:14:03
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: PAndy 


"J.F."  wrote in message

Byc moze cecha egzemplarza, choc nie bardzo wiem czemu.
Luzow nadmiernych nie ma, auta z luzami niekoniecznie myszkuja.

wlasnie w tym sek, mysle ze to nie luzy ale charakterystyki zawieszenia

Skorpio ma zawieche bardzo podobna do sierry, zeby nie rzec -
identyczna.

Mk3 juz ma inna

Ale 185 to jest fabryczny rozmiar do sierry.

a wiem i jak mowie pojezdzilem na takim czyms i dlatego bezposrednio po przesiadce do scorpio bylem miejscami fizycznie zmeczony myszkowaniem samochodu i dlatego dziwie sie ze narzekasz na 185 bo ja mam jak najlepsze wspomnienia

18 Data: Styczen 18 2008 11:33:32
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: Tomasz Pyra 

Gabriel'Varius' pisze:

Ponadto auto na szerokich(wiekszych) oponach gorzej przyspiesza, wiecej pali, latwiej uszkodzic felge

Jak jeździłem na oponach 165 ma feldze 5.5" to bez przerwy miałem pogięte ranty felgi, bo opona była tak wąska że podjeżdżając pod zbyt małym kątem pod krawężnik można było przytrzeć.

Teraz założyłem na tą samą felgę opony 185 które w końcu wystają trochę na boki i dzięki temu felga jest jako tako chroniona, bo na pierwszy ogień idzie opona a nie metalowa felga.


--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++
http://free.of.pl/h/hellfire/

19 Data: Styczen 18 2008 12:44:47
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: Rafal 

ja z oponami 195/65R15 pocharowalem sobie nowe oryginalne alufelgi Audi,
nastepnym razem kupie szersze opony czyli 215/60R15 bo mi zal felg,
nizsze opony nie wchodza w gre bo w Polsce stan drog jest beznadziejny
i lepiej miec zawieszenie wyzej wpadajac w kolejna dziure w drodze,
pozdrawiam

20 Data: Styczen 18 2008 11:38:36
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: PeJot 

Gabriel'Varius' pisze:

Czy postawienie go na oponach standardowej szerokości w

*odczuwalny* sposób przełoży się na przyspieszenie ?


Tak. Przy czym w równie odczuwalny sposób pogorszy się trakcja auta.
Na szerokich kapciach jedzi sie bardzo zle po polskich drogach na ktorych jest wiele km kolein

Jeśli już, to wolałbym stalowe felgi 14"; auto także musi jeździć po mieście i skakać na krawężniki. Ja wiem, że 15" alu też da radę, ale jak mi żona pokanceruje alufelgę, będzie żal.

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

21 Data: Styczen 18 2008 09:24:29
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: Sebastian Ciesielski 

Jest do kupienia autko, które obecnie stoi na alufelgach 15" i oponach 205. Wczoraj nim jechałem i jak na silnik 64 KM przyspieszenie jest nijakie w porównaniu do tego, do czego jestem przyzwyczajony. Tymczasem fabrycznie na rynek polski ten samochód stał na felgach 14" i oponach 165. Czy postawienie go na oponach standardowej szerokości w *odczuwalny* sposób przełoży się na przyspieszenie ?


fabka classic?  :-)

S.

22 Data: Styczen 18 2008 09:30:39
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: Gabriel'Varius' 


fabka classic?  :-)
Po Jaworznie jedzi fabia HB z silnikiem 1,2(3 cylindry) w jasno zielonym kolorku. Cala jest obwieszona spojlerami, dyfuzorami i naklejkami, posiada rowniez sportowy wydech oraz wielkie nadkola(poszerzone brzez blacharza) tylko, ze wnich kryja sie waskie lacki chyba 13"/155. Ma rowniez slicznie podswietlany wydech i mnustwo niebieskich diodek w srodku :-) Jak upoluje na miescie to wrzuce fotke :-)
pozdrawia


--
            <-- - http://www.varius.jawnet.pl -- ->
Mówić prawdę i umieć prawdą żyć - oto rzecz wielkiej wagi.
       Oskar Wilde

23 Data: Styczen 18 2008 11:06:13
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: Sebastian Ciesielski 

Po Jaworznie jedzi fabia HB z silnikiem 1,2(3 cylindry) w jasno zielonym kolorku. Cala jest obwieszona spojlerami, dyfuzorami i naklejkami, posiada rowniez sportowy wydech oraz wielkie nadkola(poszerzone brzez blacharza) tylko, ze wnich kryja sie waskie lacki chyba 13"/155. Ma rowniez slicznie podswietlany wydech i mnustwo niebieskich diodek w srodku :-) Jak upoluje na miescie to wrzuce fotke :-)

:-)

S.

24 Data: Styczen 18 2008 09:38:11
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: Tomasz Pyra 

PeJot pisze:

Czołem.

Jest do kupienia autko, które obecnie stoi na alufelgach 15" i oponach 205. Wczoraj nim jechałem i jak na silnik 64 KM przyspieszenie jest nijakie w porównaniu do tego, do czego jestem przyzwyczajony.

Przyspieszenie w silniku 64KM z założenia musi być nijakie, no chyba że pojazd waży z kierowcą do 300kg ;)

Tymczasem fabrycznie na rynek polski ten samochód stał na felgach 14" i oponach 165. Czy postawienie go na oponach standardowej szerokości w *odczuwalny* sposób przełoży się na przyspieszenie ?

Zakładając węższe i dzięki temu lżejsze koła zmniejszysz co prawda moment bezwładności mas wirujących i masę pojazdu, ale żeby "bardziej wciskało w fotel" to chyba się nie uda.
Stoperem w kilku próbach pewnie da się to zmierzyć, ale żeby czuć że "od razu lepiej" to bym się nie napalał.

Gdybyś znał wagę obecnego koła i standardowego koła to można by się pokusić o policzenie na jakiego rzędu przyspieszenie możesz liczyć.

Po zmianie kół powinno się też poprawić zachowanie na wybojach (mniejsza masa nieresorowana), co na dziurawej drodze nawet poprawi trakcję i komfort jazdy. Również po koleinach lepiej się jeździ na wąskich oponach.
Na równej drodze szerokie opony będą się sprawować lepiej.

--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++
http://free.of.pl/h/hellfire/

25 Data: Styczen 18 2008 11:35:43
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: PeJot 

Tomasz Pyra pisze:

Przyspieszenie w silniku 64KM z założenia musi być nijakie, no chyba że pojazd waży z kierowcą do 300kg ;)

No ale żeby aż tak źle ? Przesiadam się z Felicji 68 KM. Raptem 4 KM więcej przy *tej samej* masie auta, tymczasem Felka bije 64 KM Fabię na łeb i to zarówno na papierze ( 0-100 km/h ) i na szosie. Ogólnie silnik 1.2: brak momentu przy niskich obrotach. Mogę zrozumieć różnice w charakterystyce momentu silnika 1.2 i 1.3, ale żeby aż taka przepaść ? Czyżby gumy 205 zamiast 165 tak Fabci zaszkodziły ?

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

26 Data: Styczen 18 2008 11:44:01
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: Gabriel'Varius' 


No ale żeby aż tak źle ? Przesiadam się z Felicji 68 KM. Raptem 4 KM więcej przy *tej samej* masie auta, tymczasem Felka bije 64 KM Fabię na łeb i to zarówno na papierze ( 0-100 km/h ) i na szosie. Ogólnie silnik 1.2: brak momentu przy niskich obrotach. Mogę zrozumieć różnice w charakterystyce momentu silnika 1.2 i 1.3, ale żeby aż taka przepaść ? Czyżby gumy 205 zamiast 165 tak Fabci zaszkodziły ?
Porownaj masy fabi i feli a odpowiesz sobie na zadane pytanie.
ja mialem podobne odczucie jak jedzilem ktopka 1,1 z 97' a pozniej panda tez 1,1 ale juz z 04'. Panda prawie nie jechala w porownaniu z puntem a moc taka sam  - caly problem wynikal z masy auta 9nowe auta sa sporo ciezsze od starych konstrukcji) Dodam, ze rowniez spalanie punta bylo znacznie mniejsze przy spalaniu paliwa w pandzie(jeszcze raz ciezar dal o sobie znac)
pozdrawiam

--
            <-- - http://www.varius.jawnet.pl -- ->
Mówić prawdę i umieć prawdą żyć - oto rzecz wielkiej wagi.
       Oskar Wilde

27 Data: Styczen 18 2008 11:59:52
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: PeJot 

Gabriel'Varius' pisze:


No ale żeby aż tak źle ? Przesiadam się z Felicji 68 KM. Raptem 4 KM więcej przy *tej samej* masie auta, tymczasem Felka bije 64 KM Fabię na łeb i to zarówno na papierze ( 0-100 km/h ) i na szosie. Ogólnie silnik 1.2: brak momentu przy niskich obrotach. Mogę zrozumieć różnice w charakterystyce momentu silnika 1.2 i 1.3, ale żeby aż taka przepaść ? Czyżby gumy 205 zamiast 165 tak Fabci zaszkodziły ?
Porownaj masy fabi i feli a odpowiesz sobie na zadane pytanie.

Porównałem, na papierze niecałe 50 kg różnicy.

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

28 Data: Styczen 18 2008 13:06:45
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: J.F. 

On Fri, 18 Jan 2008 11:35:43 +0100,  PeJot wrote:

No ale żeby aż tak źle ? Przesiadam się z Felicji 68 KM. Raptem 4 KM
więcej przy *tej samej* masie auta, tymczasem Felka bije 64 KM Fabię na
łeb i to zarówno na papierze ( 0-100 km/h ) i na szosie. Ogólnie silnik

A ile te papierowe dane wynosza ?

1.2: brak momentu przy niskich obrotach. Mogę zrozumieć różnice w
charakterystyce momentu silnika 1.2 i 1.3, ale żeby aż taka przepaść ?

A probowales poszukac ch-k tych silnikow ?

Czyżby gumy 205 zamiast 165 tak Fabci zaszkodziły ?

Sama szerokosc przy niskich predkosciach to mysle ze jest bez
znaczenia. Co innego gdzies powyzej 100, gdy ponoc stawiaja juz
znaczace opory.

Natomiast jesli wraz z szerokoscia powiekszyli tez srednice
to masz wyjasnienie .. ale tylko na poczatku I biegu.
Po prostu dluzej pociagniesz na I.

A tych mas jestes pewien ? Papierom nie bardzo wierze, bo jakies
dziwne dane podaja, ale ogolnie auta przytyly.

J.

29 Data: Styczen 18 2008 13:56:11
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: PeJot 

J.F. pisze:

On Fri, 18 Jan 2008 11:35:43 +0100,  PeJot wrote:
No ale żeby aż tak źle ? Przesiadam się z Felicji 68 KM. Raptem 4 KM więcej przy *tej samej* masie auta, tymczasem Felka bije 64 KM Fabię na łeb i to zarówno na papierze ( 0-100 km/h ) i na szosie. Ogólnie silnik

A ile te papierowe dane wynosza ?

Z pamięci, Felka kombi 0-100 14 sekund, wg danych Fabia 1.2 64 KM 16 sekund. Chyba że ...... był to silnik 1.2 54 KM.

A probowales poszukac ch-k tych silnikow ?

Szukałem, ale na http://skoda.autokacik.pl/klub.php mało co działa.

A tych mas jestes pewien ? Papierom nie bardzo wierze, bo jakies
dziwne dane podaja, ale ogolnie auta przytyly.

Nie bardzo mam czas szukać, ale dlaczego miały przytyć ? Plastik powietrze i papier mało ważą :)


--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

30 Data: Styczen 18 2008 18:07:26
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: J.F. 

On Fri, 18 Jan 2008 13:56:11 +0100,  PeJot wrote:

J.F. pisze:
A probowales poszukac ch-k tych silnikow ?
Szukałem, ale na http://skoda.autokacik.pl/klub.php mało co działa.

Ale ja myslalem raczej godula, vtech,

A tych mas jestes pewien ? Papierom nie bardzo wierze, bo jakies
dziwne dane podaja, ale ogolnie auta przytyly.

Nie bardzo mam czas szukać, ale dlaczego miały przytyć ? Plastik
powietrze i papier mało ważą :)

Ale wzmocnienia drzwi juz duzo.

J.

31 Data: Styczen 18 2008 18:27:20
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: Marcin Szczygieł 

Dnia Fri, 18 Jan 2008 13:56:11 +0100, PeJot napisał(a):

Nie bardzo mam czas szukać, ale dlaczego miały przytyć ? Plastik
powietrze i papier mało ważą :)

Felicja 1.3i 68 KM: 985 kg

Moja Fabia 1.4 16V: > 1200 kg (nie mam dokładnych danych dla mojej wersji
wyposażenia, ale jest cieeeezka)
--
pozdrawiam
Marcin Szczygieł
marcin (ALT + 64) szczygiel.info

32 Data: Styczen 18 2008 13:12:12
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: Wojtekk 


Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomości



Zakładając węższe i dzięki temu lżejsze koła zmniejszysz co prawda moment
bezwładności mas wirujących i masę pojazdu, ale żeby "bardziej wciskało w
fotel" to chyba się nie uda.

Stoperem w kilku próbach pewnie da się to zmierzyć, ale żeby czuć że "od razu
lepiej" to bym się nie napalał.

Gdybyś znał wagę obecnego koła i standardowego koła to można by się pokusić o
policzenie na jakiego rzędu przyspieszenie możesz liczyć.

Z tym momentem bezwładności to jest mit. Przy rozpędzaniu zaledwie około 0,7
promila(!) mocy jest zużywane na przyspieszenie kół w ruchu obrotowym.
Zmieniając masę kół mozemy zmienić udział tej mocy o setne części promila. To
naprawdę są zaniedbywalne wartości. Dużo większy udział ma masa kół w ruchu
postępowym. Na przykład odchudzając wszystkie koła w sumie o 10 kg, zyskamy
około 1% mocy. Czy to jest odczuwalne? To tyle co odczuć różnicę kilkunastu litrów paliwa w baku.
Większe różnice (ok. 2%) mogą wynikać z niedopasowania średnicy koła. Do tego można dołożyć większe opory toczenia, chociaż te głównie ujawniaja sie na zakrętach i będą miały wpływ na zużycie paliwa.

Tak sumując te wszystkie różnice, w skrajnie niekorzystnym przypadku może się około 4% uzbierać. Czy da się to odczuć? To mniej więcej tyle co daje różnica między pełnym i pustym bakiem. Ja (przy 82KM) takiej różnicy nie odczuwam.

Pozdrawiam
Wojtek

33 Data: Styczen 18 2008 14:13:56
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: J.F. 

On Fri, 18 Jan 2008 13:12:12 +0100,  Wojtekk wrote:

Z tym momentem bezwładności to jest mit. Przy rozpędzaniu zaledwie około 0,7
promila(!) mocy jest zużywane na przyspieszenie kół w ruchu obrotowym.
Zmieniając masę kół mozemy zmienić udział tej mocy o setne części promila. To
naprawdę są zaniedbywalne wartości. Dużo większy udział ma masa kół w ruchu
postępowym. Na przykład odchudzając wszystkie koła w sumie o 10 kg, zyskamy
około 1% mocy.

Biorac pod uwage ze energia ruchu obrotowego bierze sie z predkosci
liniowej mas skladowych, kolo ma na obwodzie predkosc pojazdu
a na wewnetrznych czesciach nieco mniej, to chyba na poczatku
powinno byc 7 promili lub 0.7%.
A moze nawet wiecej, bo jesli 4 kola razem maja ze 40kg,
czyli 4% masy pojazdu, to rzeklbym nawet ze ponad 2% jest w kolach.

Tak czy inaczej malo, a do zaoszczedzenia jeszcze mniej.

J.

34 Data: Styczen 18 2008 14:53:54
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: Wojtekk 


Użytkownik "J.F."  napisał w wiadomości

On Fri, 18 Jan 2008 13:12:12 +0100,  Wojtekk wrote:
Z tym momentem bezwładności to jest mit. Przy rozpędzaniu zaledwie około 0,7
promila(!) mocy jest zużywane na przyspieszenie kół w ruchu obrotowym.
Zmieniając masę kół mozemy zmienić udział tej mocy o setne części promila. To
naprawdę są zaniedbywalne wartości. Dużo większy udział ma masa kół w ruchu
postępowym. Na przykład odchudzając wszystkie koła w sumie o 10 kg, zyskamy
około 1% mocy.

Biorac pod uwage ze energia ruchu obrotowego bierze sie z predkosci
liniowej mas skladowych, kolo ma na obwodzie predkosc pojazdu
a na wewnetrznych czesciach nieco mniej, to chyba na poczatku
powinno byc 7 promili lub 0.7%.
A moze nawet wiecej, bo jesli 4 kola razem maja ze 40kg,
czyli 4% masy pojazdu, to rzeklbym nawet ze ponad 2% jest w kolach.

Jak zacznisz rozpatrywać ruch mas składowych koła podczas jazdy to otrzymasz dosyć skomplikowane w obliczeniach trajektorie w kształcie spirali. To tak jak rozpatrywać układ słoneczny z czasów sprzed Kopernika - względem Ziemi. Można i tak, czemu nie. Tylko obliczenia znacznie się komplikują.
Lepiej jest rozłożyć ruch na postępowy i obrotowy, obliczyć oddzielnie energię kinetyczną, a później zsumować (zasada superpozycji, jeżeli dobrze pamiętam z fizyki). Z ruchem postępowym sprawa jest prosta, np.: 4 koła po 10 kg to jest 40 kg czyli 4% masy auta ważącego 1T, więc gdy auto będzie sunęło po lodzie z zablokowanymi kołami to 4% Ek (15.4kJ dla 100 km/h) przypadnie na koła.
W ruchu obrotowym sprawa się komplikuje - potrzebny jest rozkład masy do obliczenia momentu, jednak myślę że do celów poglądowych wystarczającym przypliżeniem będzie założenie że rozkład masy jest równomierny.
Mamy więc moment M=0.5*m*r2 (r- promień koła)
a później liczymy energię Eko=4*(0.5*M*w2)
(w - prędkość obrotowa, 14.7 dla v=100km/h i r=0.3m)
Otrzymamy 0.195 kJ - o tyle więcej energi kinetycznej mają w sumie koła obracające się.
Dla porównania: Ek całego samochodu wyniesie 386 kJ.

Pozdrawiam
Wojtek

35 Data: Styczen 18 2008 17:08:08
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: J.F. 

On Fri, 18 Jan 2008 14:53:54 +0100,  Wojtekk wrote:

Użytkownik "J.F."  napisał w wiadomości
Biorac pod uwage ze energia ruchu obrotowego bierze sie z predkosci
liniowej mas skladowych, kolo ma na obwodzie predkosc pojazdu
a na wewnetrznych czesciach nieco mniej, to chyba na poczatku
powinno byc 7 promili lub 0.7%.
A moze nawet wiecej, bo jesli 4 kola razem maja ze 40kg,
czyli 4% masy pojazdu, to rzeklbym nawet ze ponad 2% jest w kolach.

Jak zacznisz rozpatrywać ruch mas składowych koła podczas jazdy to otrzymasz
dosyć skomplikowane w obliczeniach trajektorie w kształcie spirali.

Cykloid. Ale to bez znaczenia - nadal energie mozna rozlozyc na ruch
postepowy i obrotowy. A ten obrotowy nie wyzszy niz predkosc obwodowa
w tym przypadku.

W ruchu obrotowym sprawa się komplikuje - potrzebny jest rozkład masy do
obliczenia momentu, jednak myślę że do celów poglądowych wystarczającym
przypliżeniem będzie założenie że rozkład masy jest równomierny.

W ogolnosci nieuzasadnione zalozenie, bo sporo masy masz w biezniku,
boczki opony ciensze i na niewiele mniejszej srednicy, beben felgi
srednice ma mniejsza, a scianka boczna felgi to niewielka czesc masy,
przynajmniej w stalowych.

Mamy więc moment M=0.5*m*r2 (r- promień koła)
a później liczymy energię Eko=4*(0.5*M*w2)
(w - prędkość obrotowa, 14.7 dla v=100km/h i r=0.3m)
Otrzymamy 0.195 kJ - o tyle więcej energi kinetycznej mają w sumie koła
obracające się.
Dla porównania: Ek całego samochodu wyniesie 386 kJ.

Jesli jednak zauwazysz ze w=v/r, to
Eko=4*(0.5*m*v^2/2)
A ruchu postepowego
Ekp=4*(m*v^2/2)

Czyli roznia sie tylko o wspolczynnik rzedu 0.5

Bo podstawic masz nie 14.7 obr/s, tylko 92.6 rad/s.
I wychodzi 7.7kJ -> 2%

J.

36 Data: Styczen 18 2008 23:12:20
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: Wojtekk 


Użytkownik "J.F."  napisał w wiadomości

On Fri, 18 Jan 2008 14:53:54 +0100,  Wojtekk wrote:
Użytkownik "J.F."  napisał w wiadomości


W ogolnosci nieuzasadnione zalozenie, bo sporo masy masz w biezniku,
boczki opony ciensze i na niewiele mniejszej srednicy, beben felgi
srednice ma mniejsza, a scianka boczna felgi to niewielka czesc masy,
przynajmniej w stalowych.
W skrajnym (fikcyjnym) przypadku - cała masa na bieżniku - moment byłby dwukrotnie większy. Do tego skrajnego przypadku brakuje dużo więcej niż do równomiernego rozkładu, więc błąd nie będzie bardzo duży.


Mamy więc moment M=0.5*m*r2 (r- promień koła)
a później liczymy energię Eko=4*(0.5*M*w2)
(w - prędkość obrotowa, 14.7 dla v=100km/h i r=0.3m)
Otrzymamy 0.195 kJ - o tyle więcej energi kinetycznej mają w sumie koła
obracające się.
Dla porównania: Ek całego samochodu wyniesie 386 kJ.

Jesli jednak zauwazysz ze w=v/r, to
Eko=4*(0.5*m*v^2/2)
A ruchu postepowego
Ekp=4*(m*v^2/2)

Czyli roznia sie tylko o wspolczynnik rzedu 0.5

Bo podstawic masz nie 14.7 obr/s, tylko 92.6 rad/s.
I wychodzi 7.7kJ -> 2%
Chyba trochę przekombinowałem. Masz rację, nie zauważyłem, ze zginęło mi 2pi i nie przeliczyłem obrotów na radiany (korzystałem z arkusza w ekcelu, który zrobiłem dosyć dawno do innych celów). Dzięki za poprawkę.
Mimo wszystko wychodzi mały wpływ.
Gdyby za kierownicą zastąpiła mnie żona, to mniej więcej o tyle miałaby lepsze przyspieszenie ;))))

Pozdrawiam
Wojtek

37 Data: Styczen 19 2008 12:45:46
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: J.F. 

On Fri, 18 Jan 2008 23:12:20 +0100,  Wojtekk wrote:
[...]

Mimo wszystko wychodzi mały wpływ.
Gdyby za kierownicą zastąpiła mnie żona, to mniej więcej o tyle miałaby lepsze
przyspieszenie ;))))

Razem z postepowa dla tych 40kg wychodzi juz 6%.
No ale ile mozna je odciazyc ? o 1/4 ? czyli powiedzmy tyle co 15kg
kierowcy.

J.

38 Data: Styczen 19 2008 13:15:34
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: Tomasz Motyliński 

 Witam,

 W poście
 Tomasz Pyra  m.in. napisał(a)::

Po zmianie kół powinno się też poprawić zachowanie na wybojach (mniejsza
masa nieresorowana), co na dziurawej drodze nawet poprawi trakcję i
komfort jazdy. Również po koleinach lepiej się jeździ na wąskich oponach.
Na równej drodze szerokie opony będą się sprawować lepiej.

Z tym się zgodzę monk początkowo stał na 205, ale zmieniając założyłem takie
jak przewidział producent (195), i nagle 'wyrywanie kierownicy z reki na
koleinach" znikło. Wcześniej na prawdę trzeba było solidnie trzymać
kierownicę. 205 to taki chujowy rozmiar na polskie drogi albo już za
szeroki, albo za wąskie względem kolein.

--
Tomasz Motyliński
"Linux jest dla leniwych, raz zainstalowany działa wiecznie"
.... i do tego jaki ładny :) http://satfilm.pl/~motto77/mydesktop.jpg
http://debian.linux.pl/ - Polskie Forum Użytkowników Debiana

39 Data: Styczen 18 2008 11:22:26
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: Hektor 

Użytkownik "PeJot"  napisał

Czy postawienie go na oponach standardowej szerokości w *odczuwalny* sposób przełoży się na przyspieszenie ?

Nawet w bardzo odczuwalny.

Zbigniew Kordan

40 Data: Styczen 18 2008 13:36:25
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: Agent 


Użytkownik "PeJot"  napisał w wiadomości

Czołem.

Jest do kupienia autko, które obecnie stoi na alufelgach 15" i oponach 205. Wczoraj nim jechałem i jak na silnik 64 KM przyspieszenie jest nijakie w porównaniu do tego, do czego jestem przyzwyczajony. Tymczasem fabrycznie na rynek polski ten samochód stał na felgach 14" i oponach 165. Czy postawienie go na oponach standardowej szerokości w *odczuwalny* sposób przełoży się na przyspieszenie ?

A czy zachowana została taka sama srednica koła mierząc po oponie. Bo jesli nie to licznik Ci przekłamuje i jedziesz szybciej niż wskazuje wiec np 100 km/h osiagniesz później

41 Data: Styczen 18 2008 14:30:07
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: neptun 

Troche obok tematu
Wazne jest tez aby sprawdzic jakie opony dopuszcza homologacja pojazdu. Moze
byc to powodem zakwestionowania wyplaty odszkodowania z AC.

42 Data: Styczen 18 2008 11:02:51
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: Pete 


Użytkownik "PeJot" wrote

Jest do kupienia autko, które obecnie stoi na alufelgach 15" i oponach
205. Wczoraj nim jechałem i jak na silnik 64 KM przyspieszenie jest
nijakie w porównaniu do tego, do czego jestem przyzwyczajony. Tymczasem
fabrycznie na rynek polski ten samochód stał na felgach 14" i oponach 165.
Czy postawienie go na oponach standardowej szerokości w *odczuwalny*
sposób przełoży się na przyspieszenie ?

Moim zdaniem tak.  Silnik o tak małej mocy jest stosunkowo wrażliwy na takie
rzeczy.  Tak samo włączenie klimy w aucie z takim silnikiem (o ile ten model
akurat ma) bardzo odczujesz.

Pozdr.
Pete

43 Data: Styczen 19 2008 11:38:37
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: Grzegorz Brzeczyszczykiewicz 

PeJot wrote:

Czołem.

Jest do kupienia autko, które obecnie stoi na alufelgach 15" i oponach
205. Wczoraj nim jechałem i jak na silnik 64 KM przyspieszenie jest
nijakie w porównaniu do tego, do czego jestem przyzwyczajony. Tymczasem
fabrycznie na rynek polski ten samochód stał na felgach 14" i oponach
165. Czy postawienie go na oponach standardowej szerokości w
*odczuwalny* sposób przełoży się na przyspieszenie ?

Z pewnością nie. Wiadomo przecież, że szerokie opony montuje się
w sportowych (a więc szybkich) samochodach, aby zmaksymalizować
ich osiągi.

Montując węższe opony ryzykujesz utratę przyspieszenia. M.in. po to
montuje się węższe opony na zimę - aby pohamować samego siebie.

:-)

--
Grzegorz Brzeczyszczykiewicz

44 Data: Styczen 19 2008 12:16:18
Temat: Re: Szerokie opony i przyspieszenie
Autor: Wmak 

Grzegorz Brzeczyszczykiewicz  napisał(a):

Z pewnością nie. Wiadomo przecież, że szerokie opony montuje się
w sportowych (a więc szybkich) samochodach, aby zmaksymalizować
ich osiągi.

Montując węższe opony ryzykujesz utratę przyspieszenia. M.in. po to
montuje się węższe opony na zimę - aby pohamować samego siebie.

:-)

Sam sobie przeczysz.
To ma sens w samochodach z dużym nadmiarem mocy, gdzie łatwo przy
przyspieszaniu uzyskać poslizg kół napędzanych.
Przy słabym silniku za szerokie opony mogą tylko pogorszyć osiągi.
Wmak

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

Szerokie opony i przyspieszenie



Grupy dyskusyjne