Grupy dyskusyjne   »   Szerokie opony pompuje się bardziej?

Szerokie opony pompuje się bardziej?



1 Data: Luty 04 2007 15:48:41
Temat: Szerokie opony pompuje się bardziej?
Autor: Tomasz Pyra 

Czy szerokie opony pompuje się bardziej?

Powiedzmy że jakiś taki skrajny przykład:

185/50R15 i 260/35R15 - gdybyśmy mieli takie dwa zestawy opon dla tego samego samochodu to który należy bardziej napompować?
A może ciśnienie o oponach powinno być takie samo?



2 Data: Luty 04 2007 16:08:53
Temat: Re: Szerokie opony pompuje się bardziej?
Autor: Filip KK 

Tomasz Pyra wrote:

Czy szerokie opony pompuje się bardziej?

Powiedzmy że jakiś taki skrajny przykład:

185/50R15 i 260/35R15 - gdybyśmy mieli takie dwa zestawy opon dla tego samego samochodu to który należy bardziej napompować?
A może ciśnienie o oponach powinno być takie samo?

Hmm... Im mniejsza powierzchnia w oponie, tym wiecej atmosfer wchodzi.
Do traktora pompuje sie chyba pol atmosfery? Jakos tak...
Do mojego roweru z oponami wyczynowymi (bardzo cienki0 pompuje 6-8 atmosfer. Niektorzy pompuja nawet 10 atmosfer.

--
/Pozdrawiam, Filip/      :( + VW = :)

www.c3cars.com
http://tinyurl.com/fhpfn

3 Data: Luty 04 2007 18:16:15
Temat: Re: Szerokie opony pompuje się bardziej?
Autor: Michał 


Użytkownik "Filip KK"  napisał w wiadomości

Tomasz Pyra wrote:

> Czy szerokie opony pompuje się bardziej?
>
> Powiedzmy że jakiś taki skrajny przykład:
>
> 185/50R15 i 260/35R15 - gdybyśmy mieli takie dwa zestawy opon dla tego
> samego samochodu to który należy bardziej napompować?
> A może ciśnienie o oponach powinno być takie samo?
>
Hmm... Im mniejsza powierzchnia w oponie, tym wiecej atmosfer wchodzi.
Do traktora pompuje sie chyba pol atmosfery? Jakos tak...
Do mojego roweru z oponami wyczynowymi (bardzo cienki0 pompuje 6-8
atmosfer. Niektorzy pompuja nawet 10 atmosfer.


Lol a nie pomyliliście przypadkiem objętości powietrza (m3) z ciśnieniem
(atm. lub bar) ??? Przecież czy mała opona czy duża to w tej dużej przy
takim samym ciśnieniu będzie więcej powietrz. Zapewne do traktora pompuje
się ciśnienia więcej aby na nierównościach miał lepsze właściwości
trakcyjne. Inna sprawa jeżeli opona bardzo nisko, wtedy się pompuje większe
ciśnienie żeby na dziurach nie dobijała.

4 Data: Luty 04 2007 18:46:16
Temat: Re: Szerokie opony pompuje się bardziej?
Autor: Arapaho 

Do mojego roweru z oponami wyczynowymi (bardzo cienki0 pompuje 6-8
atmosfer. Niektorzy pompuja nawet 10 atmosfer.

Lol a nie pomyliliście przypadkiem objętości powietrza (m3) z ciśnieniem
(atm. lub bar) ??? Przecież czy mała opona czy duża to w tej dużej przy

Mogę potwierdzić. Kiedyś, gdy miałem rower szosowy sam się zdziwiłem, że
zalecane ciśnienie to ok. 6,5 atm.

5 Data: Luty 04 2007 19:06:35
Temat: Re: Szerokie opony pompuje się bardziej?
Autor: Michał 


Użytkownik "Arapaho"  napisał w wiadomości

>> Do mojego roweru z oponami wyczynowymi (bardzo cienki0 pompuje 6-8
>> atmosfer. Niektorzy pompuja nawet 10 atmosfer.

> Lol a nie pomyliliście przypadkiem objętości powietrza (m3) z ciśnieniem
> (atm. lub bar) ??? Przecież czy mała opona czy duża to w tej dużej przy

Mogę potwierdzić. Kiedyś, gdy miałem rower szosowy sam się zdziwiłem, że
zalecane ciśnienie to ok. 6,5 atm.

Tak ale nijak sie to nie ma do ilości powietrza. Rower ma cieńką oponę,
maksymalny nacisk na 1 cm2 i tak jest duży więc można pchać ile wlezie jak
za dużo to odczujesz pod du...a jak za mało to ciężej będzie się jeździć.

6 Data: Luty 04 2007 19:20:29
Temat: Re: Szerokie opony pompuje się bardziej?
Autor: Tomasz Pyra 

Arapaho napisał(a):

Do mojego roweru z oponami wyczynowymi (bardzo cienki0 pompuje 6-8
atmosfer. Niektorzy pompuja nawet 10 atmosfer.

Lol a nie pomyliliście przypadkiem objętości powietrza (m3) z ciśnieniem
(atm. lub bar) ??? Przecież czy mała opona czy duża to w tej dużej przy

Mogę potwierdzić. Kiedyś, gdy miałem rower szosowy sam się zdziwiłem, że zalecane ciśnienie to ok. 6,5 atm.

Nie ma się czemu dziwić.
Tylko od ciśnienia zależy powierzchnia styku opony z nawierzchnią.

Jeżeli mamy samochód 1000kg i koła napompowane do 2atm (2kg/cm^2), to powierzchnia styku opon z jezdnią wyniesie 500cm^2, czyli po 125cm^2 na oponę.
Jeżeli by takim samochodem najechać na szkło i spojrzeć od spodu to zobaczymy że placek na którym stoi opona ma właśnie 125cm^2. Np. w przypadku opon o szerokości 185 będzie to placek 18.5x6.7cm.

Jeżeli mamy rower który z rowerzystą waży 80kg i rowerzysta ma opony napompowane do 8atm, to powierzchnia styku będzie wynosiła 10cm^2. Liczenie szerokości opony rowerowej nie jest takie proste (bo nie jest płaska jak samochodowa), ale ślady opon szosowych mają około 1.5cm szerokości, czyli placek pod każdą oponą będzie miał rozmiar 1.5x3.3cm

No i w sumie sam sobie wytłumaczyłem to o co pytałem :)

Jak zwiększa się szerokość opony to ciśnienie można zmniejszyć zyskując tym samym powierzchnie styku opony z jezdnią bez powiększania ugięcia opony (które powoduje opory i zużycie opony).

7 Data: Luty 04 2007 22:12:22
Temat: Re: Szerokie opony pompuje się bardziej?
Autor: J.F. 

On Sun, 04 Feb 2007 19:20:29 +0100,  Tomasz Pyra wrote:

No i w sumie sam sobie wytłumaczyłem to o co pytałem :)

Tylko ciagle nie wiesz czy szersze opony samochodowe trzeba mocniej
czy slabiej, bo nie wiesz jaka ma byc powierzchnia :-)

Jak zwiększa się szerokość opony to ciśnienie można zmniejszyć zyskując
tym samym powierzchnie styku opony z jezdnią bez powiększania ugięcia
opony (które powoduje opory i zużycie opony).

Niestety, ale zuzycie opony powoduje i za male i za duze cisnienie.
Sciera sie szybciej srodek albo boki.

Ile ma byc .. hm, poszukac zalecen producenta opony dla tej szerokosci
i jakiegos auta o zblizonej masie ?

J.

8 Data: Luty 04 2007 23:09:29
Temat: Re: Szerokie opony pompuje się bardziej?
Autor: Tomasz Pyra 

J.F. napisał(a):

On Sun, 04 Feb 2007 19:20:29 +0100,  Tomasz Pyra wrote:
No i w sumie sam sobie wytłumaczyłem to o co pytałem :)

Tylko ciagle nie wiesz czy szersze opony samochodowe trzeba mocniej
czy slabiej, bo nie wiesz jaka ma byc powierzchnia :-)

Tu już łatwiej dedukować - opona się niszczy i słabiej trzyma boczna ścianka jak opona mocno jest ugięta, czyli ma dużą powierzchnie styku po długości.
Optymalna jest jakaś tam długość styku i pewnie mniej-więcej ją trzeba trzymać niezależnie od opony.

Więc podobne warunki pracy ścianki bocznej i całej opony będą zapewnione jeżeli opona o 10 szersza będzie napompowana 10% słabiej.
Pozwoli to zwiększyć o 10% powierzchnie styku z nawierzchnią.

Ile ma byc .. hm, poszukac zalecen producenta opony dla tej szerokosci
i jakiegos auta o zblizonej masie ?

Ja w sumie to tak sobie tylko teoretycznie rozważam pewien pomysł który mnie naszedł niedawno i który mam zamiar przetestować w warunkach pomiaru czasu jak tylko wróci śnieg.

Pomysł jest taki, że na śniegu opona zimowa powinna się zachowywać lepiej jeżeli jest do podłoża dociskana z większym ciśnieniem - lamelki i bieżnik wtedy bardziej wbije się w śnieg i ugniecie sobie mocniejszy odcisk opony od której lamelki będą mogły się odpychać.

Mam komplet zimówek który robi ostatni sezon więc mogę zrobić eksperyment.
Planuję napompować mocno (tyle ile pozwala producent - chyba coś koło 3.8atm) opony na jednej osi, a słabo na drugiej, a potem stosunek odwrócić i zobaczyć jak zmieni się wyważenie przyczepności samochodu w zakręcie na śniegu.
Potem sobie pomierzę czasy na tym samym torze w slalomie z oponami napompowanymi mocno i oponami napompowanymi słabo.
Porównam też drogę hamowania.

W sumie zadawało by to kłam powszechnie (?) uznanej teorii jakoby na trudne zimowe warunki należało obniżyć ciśnienie w oponie, a latem na suche asfalty ciśnienie zwiększać.

A tak mi wychodzi teoretycznie, że najlepszy zestaw:

lato - opona szeroka, ciśnienie niskie (ale oczywiście nie zbyt niskie), daje to dużą powierzchnię styku z nawierzchnią i optymalne wykorzystanie szorstkości nawierzchni.

śnieg - opona wąska, ciśnienie wysokie, daje to minimalną powierzchnię styku i najlepsze ugniecenie śniegu przez bieżnik.

9 Data: Luty 04 2007 17:16:20
Temat: Re: Szerokie opony pompuje się bardziej?
Autor: Pete 


"Tomasz Pyra" wrote

W sumie zadawało by to kłam powszechnie (?) uznanej teorii jakoby na trudne zimowe warunki należało obniżyć ciśnienie w oponie,

A jest taka teoria?  W instrukcjach do wielu aut producenci właśnie sugerują zwiększyć ciśnienie w zimowych oponach.  Nie wiem tylko czy dlatego, że obawiają się, że typowy petent zapomni sprawdzić i dopompować jak temperatura spadnie jeszcze o paręnaście stopni czy właśnie dlatego, żeby zawęzić powierzchnię styku.

Pozdr.
Pete

10 Data: Luty 05 2007 00:17:36
Temat: Re: Szerokie opony pompuje się bardziej?
Autor: Tomasz Pyra 

Pete napisał(a):


"Tomasz Pyra" wrote
W sumie zadawało by to kłam powszechnie (?) uznanej teorii jakoby na trudne zimowe warunki należało obniżyć ciśnienie w oponie,

A jest taka teoria?

Chyba jest :) Parę razy coś takiego słyszałem.
Ale fakt że jak teraz googlam to np. na www.opony.com.pl widzę: "W żadnym wypadku nie wolno zmniejszać ciśnienia powietrza w kołach, aby zwiększyć przyczepność na lodzie i śniegu!".
Co by się zgadzało z moimi teoriami :)

11 Data: Luty 05 2007 00:21:01
Temat: Re: Szerokie opony pompuje się bardziej?
Autor: R. 

Tomasz Pyra napisał(a):

Pete napisał(a):

"Tomasz Pyra" wrote
W sumie zadawało by to kłam powszechnie (?) uznanej teorii jakoby na trudne zimowe warunki należało obniżyć ciśnienie w oponie,

A jest taka teoria?

Chyba jest :) Parę razy coś takiego słyszałem.
Ale fakt że jak teraz googlam to np. na www.opony.com.pl widzę: "W żadnym wypadku nie wolno zmniejszać ciśnienia powietrza w kołach, aby zwiększyć przyczepność na lodzie i śniegu!".
Co by się zgadzało z moimi teoriami :)

AFAIR w testach na prawko jest pytanie dotyczące ruszania na śniegu... i jedna z prawidłowych odpowiedzi mowi ze nalezy zmniejszyć cisnienie w kolach...

--
Pozdrawiam R. ;-)  giegie:7063613
    >>>> http://mazurek.yoyo.pl <<<<
>>>> http://rmazurek.neostrada.pl <<<<
    >>>> http://tkwir3.yoyo.pl <<<<

12 Data: Luty 05 2007 00:30:34
Temat: Re: Szerokie opony pompuje się bardziej?
Autor: Rafał "SP" Gil 

R. napisał(a):

AFAIR w testach na prawko jest pytanie dotyczące ruszania na śniegu... i jedna z prawidłowych odpowiedzi mowi ze nalezy zmniejszyć cisnienie w kolach...

Ostatnio zakopaliśmy się średnio w Zieleńcu małym autkiem z napędem na przód.

Przód/Tył/Przód/Tył - żadnej reakcji ... Okopywanie się łopatami nic nie dało ;/

Spuszczenie powietrza do wartości extremalnie minimalnej na przedniej osi - auto poszło ...

--
   |______    Rafał "SP" Gil
o/________\o Sprzedam: HONDA CBR 600 F4i 2001=> http://skocz.pl/CBR_600
(Oo =00= oO) AUTOCZĘŚCI / CB / http: www.rafalgil.pl
[]=******=[] Serwis skuterów + CB Warszawa Wawer: www.motopower.pl

13 Data: Luty 05 2007 08:43:00
Temat: Re: Szerokie opony pompuje się bardziej?
Autor: Tomasz Pyra 

Rafał "SP" Gil napisał(a):

Przód/Tył/Przód/Tył - żadnej reakcji ... Okopywanie się łopatami nic nie dało ;/

Spuszczenie powietrza do wartości extremalnie minimalnej na przedniej osi - auto poszło ...

Na zakopanie się powinno pomóc - na kopne śniegi stosuje się w ogóle ogromne opony niskociśnieniowe (nie mówiąc np. o gąsienicach które w ogóle są skrajnym przykładem "szerokiej opony z niskim ciśnieniem").
Ale na ubitym śniegu powinno być odwrotnie.

14 Data: Luty 05 2007 08:43:17
Temat: Re: Szerokie opony pompuje się bardziej?
Autor: J.F. 

On Mon, 05 Feb 2007 00:30:34 +0100,  Rafał "SP" Gil wrote:

Ostatnio zakopaliśmy się średnio w Zieleńcu małym autkiem z
napędem na przód.
Przód/Tył/Przód/Tył - żadnej reakcji ... Okopywanie się łopatami
nic nie dało ;/

Spuszczenie powietrza do wartości extremalnie minimalnej na
przedniej osi - auto poszło ...

klinowala sie opona w koleinach ?

Dziwie sie tylko ze "smy" i nie wypchneliscie ... no i skad tyle
sniegu w Zielencu w tym roku ? :-)

J.

15 Data: Luty 05 2007 09:48:52
Temat: Re: Szerokie opony pompuje się bardziej?
Autor: J.F. 

On Sun, 04 Feb 2007 23:09:29 +0100,  Tomasz Pyra wrote:

J.F. napisał(a):
Tylko ciagle nie wiesz czy szersze opony samochodowe trzeba mocniej
czy slabiej, bo nie wiesz jaka ma byc powierzchnia :-)

Tu już łatwiej dedukować - opona się niszczy i słabiej trzyma boczna
ścianka jak opona mocno jest ugięta, czyli ma dużą powierzchnie styku po
długości.
Optymalna jest jakaś tam długość styku i pewnie mniej-więcej ją trzeba
trzymać niezależnie od opony.

Proponuje nie dedukowac tylko mierzyc i zapisywac glebokosc bieznika.

Mam komplet zimówek który robi ostatni sezon więc mogę zrobić eksperyment.

Eksperymenty zawsze cenne, ale sugerowalbym jakies bardziej obiektywne
mierniki, Np waga "hakowa".

No i nie tylko stare zimowki, ale i nowe na 1.5, 2.0 i 2.5 at mozna
przetestowac.

J.

16 Data: Luty 04 2007 19:14:32
Temat: Re: Szerokie opony pompuje się bardziej?
Autor: Wlodek 

Do traktora pompuje sie chyba pol atmosfery? Jakos tak...

raczej blizej ~1 atm

W.

17 Data: Luty 08 2007 00:09:52
Temat: Re: Szerokie opony pompuje się bardziej?
Autor: Filip KK 

Wlodek wrote:

Do traktora pompuje sie chyba pol atmosfery? Jakos tak...


raczej blizej ~1 atm

Niewazne czy 0,6 czy 0,8 atmosfery. Wazne ze duzo duzo mniej, jak w przypadku mniejszej objetosciowo opony. Jak podalem na powyzszym przykladzie, w mojej wyscigowce pompuje na spokojnie do 6 atmosfer. A Michal, ktory sie zaczal wypowiadac w watku musi sie troche poduczyc, bo bzdury pisze.


--
/Pozdrawiam, Filip/      :( + VW = :)

www.c3cars.com
http://tinyurl.com/fhpfn

18 Data: Luty 05 2007 00:23:18
Temat: Re: Szerokie opony pompuje się bardziej?
Autor: RYGAR 

Szerokie opony pompuje się bardziej?



Grupy dyskusyjne