Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki
1 | Data: Pa?dziernik 27 2007 13:28:51 |
Temat: Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki | |
Autor: Tomasz Pyra | Przed chwilą w TVP1 nadany był krótki program 'Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki', gdzie uczestnicy jakiegoś cyklu konkursów mają do wykonania zadanie na torze, potem są komentarze ekspertów. 2 |
Data: Pa?dziernik 27 2007 14:08:14 | Temat: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki | Autor: PepedB | Tomasz Pyra pisze: Bo prawdziwie niebezpieczny to jest kierowca który gdzieś tam słyszał że "nie należy hamować", uwierzył na słowo i z pełną prędkością wykona jakiś paniczny manewr którego skutki mogą być jeszcze gorsze niż gdyby wykonał chociaż tylko hamowanie, albo hamowanie połączone ze skrętem. Taki odruch trzeba sobie wyćwiczyć. Samo usłyszenie w krytycznej sytuacji nie wystarczy, żeby laik odpuścił hamulec. W sumie więc ryzyko praktycznie nie istnieje. 3 |
Data: Pa?dziernik 27 2007 14:18:16 | Temat: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki | Autor: Pawel "O'Pajak" | Powitanko, Przeciętny kierowca i tak nie trenuje jazdy ekstremalnej. Najczęściej nigdy nie prowadził samochodu w poślizgu z prędkością z którą na co dzień porusza się po drogach, więc nie ma żadnych szans z takiego poślizgu wyjść. Mysle, ze glownym celem tego programu jest promocja tej auto-szkoly. Ale nie jest to zarzut z mojej strony, moze czesc ludzi zacheci to do potrenowania w takiej szkole, albo pozwoli uswiadomic sobie pare rzeczy. Sam bym chetnie sie douczyl mimo, ze jezdze <10kkm/rok i oby mi sie ta wiedza nie przydala. Predkosci, z ktorymi tam jezdza, sa wlasnie przecietnie drogowe. Ominiecie przeszkody bylo AFAIR przy 60km/h. Nie mowia niestety co robic przy braku ABSu. Mozesz jezdzic 20 lat bez wiekszych wrazen i nagle ktoregos dnia jakas mila pani zmieni pas na zakrecie i masz oberek o 180 o, albo rozlewisko na ulicach Ursynowa (kaluze sa mniejsze) i "zatanczyc" tez mozna. Pozdroofka, Pawel Chorzempa -- "-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną? -Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek) ******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE ->: pavel(ten_smieszny_znaczek)aster.pl <<<<******* 4 |
Data: Pa?dziernik 27 2007 14:18:23 | Temat: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki | Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki | Dnia 27.10.2007 Pawel "O'Pajak" napisał/a: Powitanko, www.alsds.eu - sa tez inne ;-) -- ___________________________________________ Chloru *** D14A1 *** chloru at chloru net 5 |
Data: Pa?dziernik 27 2007 14:43:57 | Temat: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki | Autor: LiGhTeR | PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++ 6 |
Data: Pa?dziernik 27 2007 15:08:25 | Temat: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki | Autor: masti | Dnia pięknego 2007-10-27 o 14:43:57 osobnik zwany LiGhTeR wystukał: PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++ use google Luke znim kogoś nazwiesz debilem -- mst <at> gazeta <.> pl Mercury Villager 3.0 V6 '95, Ford Mondeo 1.8 '05 (DC) "- Mam lęk gruntu - Chyba wysokości? - Wiem co mówię. To grunt zabija!." Terry Pratchett 7 |
Data: Pa?dziernik 27 2007 14:40:53 | Temat: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki | Autor: Artur M. Piwko | In the darkest hour on Sat, 27 Oct 2007 14:43:57 +0200, PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++ Zanim nastepnym razem zachowasz sie jak prostak - uzyj google. Hint: geekcode i podobne. -- [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:234B ] [ 16:40:33 user up 11507 days, 4:35, 1 user, load average: 0.97, 0.38, 0.02 ] The secret of a successful marriage is not to be at home too much. 8 |
Data: Pa?dziernik 27 2007 15:27:05 | Temat: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki | Autor: Hants | Wszystko fajnie, ale IMO dyskusyjne było zdanie ekspertów że podczas omijania przeszkody zawsze należy z pełną mocą hamować (chodziło o samochody z ABS-em)... A jeszcze lepiej przeszkode wczesniej zauwazyc, jechac tyci wolniej niz fabryka dala i troche przewidywac. 9 |
Data: Pa?dziernik 27 2007 22:05:38 | Temat: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki | Autor: japi | jak najmocniejsze hamowanie ma jeszcze jedno na celu: 10 |
Data: Pa?dziernik 27 2007 20:14:25 | Temat: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki | Autor: Robert Rędziak | On Sat, 27 Oct 2007 13:28:51 +0200, Tomasz Pyra Do tego samochód który prowadzi jest mocno podsterowny, z ABSem co w Że jak? Przy hamowaniu z pedałem w podłodze wykonując jakikolwiek gwałtowny manewr nie wytrącisz auta z równowagi? Ja tam się nie znam, ale czym nie jeździłem, to w takiej sytuacji robiło się bardzo ,,tail-happy''. Nawet mój wieczne ryjący pyskiem pierdolot. r. -- _________________________________________________________________ robert rędziak mailto:spambox-at-supersonic-dot-plukwa-dot-net klubsubaru.pl uratuj stratopoloneza: http://www.stratopolonez.pl I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 11 |
Data: Pa?dziernik 27 2007 22:24:57 | Temat: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki | Autor: japi | Że jak? Przy hamowaniu z pedałem w podłodze wykonując bez znaczenia, tutaj jest raczej mowa o jezdzie w granicach do 90-100km/h gdzie jest jeszcze realna szansa na opanowanie poslizgu z ABS 12 |
Data: Pa?dziernik 27 2007 23:22:32 | Temat: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki | Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki | Dnia 27.10.2007 japi napisał/a: Że jak? Przy hamowaniu z pedałem w podłodze wykonując Dolary przeciw orzechom, ze da sie to cos zdestabilizowac mimo ABSu. ;-) -- ___________________________________________ Chloru *** D14A1 *** chloru at chloru net 13 |
Data: Pa?dziernik 27 2007 23:23:47 | Temat: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki | Autor: Tomasz Kałużny | Użytkownik "Robert Rędziak" napisał w wiadomości Że jak? Przy hamowaniu z pedałem w podłodze wykonując Przecwiczylem to kilkunastokrotnie na szkole bezpiecznej jazdy. Jak masz auto z ABS to tak wlasnie nalezy robic. Kopa (doslownie - bo przez to zwiekszasz cisnienie w obwodzie na tylne kola) z calej sily w hamulec -> trzymasz pedal w podlodze -> manewrujesz. Udaje sie ominac i auto nie traci stabilnosci. Probowalismy przy 50-70 km/h na suchym i wilgotnym asfalcie. Natomiast mielismy zademonstrowane to samo przy aucie bez ABS. Przy odpuszczeniu hamulca kiedy w aucie zaczyna uciekac dupa samochod ma tendencje do zwrotu przez dach nawet gdy predkosc zredukuje sie do 10-15 km/h. Pozdrawiam. Tomek. 14 |
Data: Pa?dziernik 27 2007 23:37:50 | Temat: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki | Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki | Dnia 27.10.2007 Tomasz Kałużny napisał/a: Użytkownik "Robert Rędziak" napisał w wiadomości Mozna zdestabilizowac auto. ABS przeciez zapobiega blokowaniu sie kol a ono nie jest konieczne do zapiecia boka. Probowalismy przy 50-70 km/h na suchym i Nie rozumiem o co Ci chodzi - jak puscisz hamulec to auto raczej nie zacznie sie boczyc. Chyba, ze chodzilo Ci o to, ze juz sie boczy a ty dopiero wtedy puszczasz hamulec. Aczkolwiek w tym przypadku nie zgodze sie, ze mozna strzelic dacha przy 10-15 km/h. :-P Jednym slowem... "Bardzo ladnie. Siadaj. Dwoja." :-> -- ___________________________________________ Chloru *** D14A1 *** chloru at chloru net 15 |
Data: Pa?dziernik 27 2007 23:47:16 | Temat: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki | Autor: Tomasz Kałużny | Użytkownik "Adam 'Chloru' Drzewososki" napisał w wiadomości
Dokladnie tak jak piszesz. Ale mozna postawic auto do gory kolami. Jesli oczywiscie mamy do tego odpowiednie auto (z wysoko umieszczonym srodkiem ciezkosci) :P Przykladowo Roomster z 5 osobami na pokladzie przy koncowej predkosci w okolicach 15 km/h lekko sie uniosl. A tez obstawialem, ze nie da rady. Pozdrawiam. Tomek. 16 |
Data: Pa?dziernik 28 2007 00:00:14 | Temat: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki | Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki | Dnia 27.10.2007 Tomasz Kałużny napisał/a: Użytkownik "Adam 'Chloru' Drzewososki" napisał w Pokaz mi wspolczesne auto ktore zdachujesz na rownej nawierzchni o jednolitej przyczepnosci przy 15 km/h. ;-> Jesli oczywiscie mamy do tego odpowiednie auto (z wysoko umieszczonym Szkoda tylko, ze takich nie robia ? ;> Przykladowo Roomster z 5 osobami na pokladzie przy koncowej predkosci Końcowej i lekko... faktyczne, tendencja do walenia na dach ;) -- ___________________________________________ Chloru *** D14A1 *** chloru at chloru net 17 |
Data: Pa?dziernik 29 2007 14:04:44 | Temat: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki | Autor: PAndy |
Pokaz mi wspolczesne auto ktore zdachujesz na rownej nawierzchni o wieloryb przy 60 nie dachowal 18 |
Data: Pa?dziernik 27 2007 23:18:05 | Temat: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki | Autor: Robert Rędziak | On Sat, 27 Oct 2007 23:37:50 +0200, Adam 'Chloru' Drzewososki Chyba, ze chodzilo Ci o to, ze juz sie boczy a ty Też nie powinno, powinno się raczej prostować z tendencją do wyplucia przodu, jeśli jest zbyt szybko. r. -- _________________________________________________________________ robert rędziak mailto:spambox-at-supersonic-dot-plukwa-dot-net klubsubaru.pl uratuj stratopoloneza: http://www.stratopolonez.pl I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 19 |
Data: Pa?dziernik 27 2007 23:11:40 | Temat: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki | Autor: Robert Rędziak | On Sat, 27 Oct 2007 23:23:47 +0200, Tomasz Kałużny Przecwiczylem to kilkunastokrotnie na szkole bezpiecznej jazdy. Jak Suchy asfalt, auto bez ABS-u. Długa prosta gdzie można było solidnie dokręcić dwójkę, na jej końcu krótki lewy zakręt do prawego ciasnego, ponad 90 stopni. Jeśli odpowiednio opóźniłem hamowanie, to inicjowałem lewy jeszcze hamując, a potem już tylko wystarczyło lekko skręcić w prawo by auto składało w prawy bez ociągania się, plucia przodem. Natomiast mielismy zademonstrowane to samo przy Ćwicząc hamowanie awaryjne (blok-puść-skręć-blok-puść-skręć-blok) nie zauważyłem takiego zjawiska, mimo że ćwiczyliśmy na śniegu. Pozdrawiam, r. -- _________________________________________________________________ robert rędziak mailto:spambox-at-supersonic-dot-plukwa-dot-net klubsubaru.pl uratuj stratopoloneza: http://www.stratopolonez.pl I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 20 |
Data: Pa?dziernik 28 2007 11:45:48 | Temat: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki | Autor: Bartek | Użytkownik "Robert Rędziak" napisał w wiadomości
BTW: czy są gdzies w necie, opublikowane prawidlowe zachowania/opisy cwiczen, manewrow wykonywanych samochodem? czyli taka teoretyczna ABJ, do samodzielnych cwiczen? ps. Robert, w jaki sposob moge się z tobą skontaktować? jaki mail jest aktualny, ewentualnie jesli mozesz napisz do mnie z jakiegos uzywanego adresu, jesli znajdziesz chwile na odpowiedzi na laickie pytanie. -- Pozdrawiam, Bartek 21 |
Data: Pa?dziernik 29 2007 10:06:40 | Temat: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki | Autor: Robert Rędziak | On Sun, 28 Oct 2007 11:45:48 +0100, Bartek BTW: czy są gdzies w necie, opublikowane prawidlowe zachowania/opisy Np. http://www.rspw.waw.pl/ Ale nic nie zastąpi praktyki pod okiem instruktora. ps. Robert, w jaki sposob moge się z tobą skontaktować? jaki mail jest Możesz pisać na ten w nagłówku albo ten w sygnaturce (po zamianie dotów i atów na właściwe znaki ;) r. -- _________________________________________________________________ robert rędziak mailto:spambox-at-supersonic-dot-plukwa-dot-net klubsubaru.pl uratuj stratopoloneza: http://www.stratopolonez.pl I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 22 |
Data: Pa?dziernik 28 2007 09:46:14 | Temat: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki | Autor: japi | Przecwiczylem to kilkunastokrotnie na szkole bezpiecznej jazdy. Jak masz auto z ABS to tak wlasnie nalezy robic. Kopa (doslownie - bo przez to zwiekszasz cisnienie w obwodzie na tylne kola) z calej sily w hamulec -> trzymasz pedal w podlodze -> manewrujesz. Udaje sie ominac i auto nie traci stabilnosci. Probowalismy przy 50-70 km/h na suchym i wilgotnym asfalcie. Natomiast mielismy zademonstrowane to samo przy... Dokładnie. Jeżeli chodzi o jazdę cywilną to nie ma tutaj porównania co do skuteczności ABSu przy takich manewrach. Odwozimy teściową w środku nocy a tutaj nam przed auto wyskakuje jakiś dzieciak i co zrobić? Wątpie żeby w takich "standardowych" okolicznościach ktoś zareagował prawidłowo bo wystarczy nacisnąć za mocno hamulec i już kaplica. Na reakcję mamy zbyt mało czasu żeby coś wykombinować. Też kiedyś myślałem, ze umiem kontrolować poślizg w aucie i jak coś się stanie to wymanewruje ale jak mi gość wyjechał to pierwszą moją reakcją był hamulec do podłogi (dosłownie na pół sekundy) co spowodowało że potem już nie mogłem skręcić bo slizgałem do przodu w poślizgu. Przywaliłem w gościa ślizgając się 10kmh :) Jakbym miał ABS to on by zadbał o to, aby skorygować ten pierwszy czynnik czyli błąd człowieka i umożliwić mi skręcenie. 23 |
Data: Pa?dziernik 28 2007 11:57:41 | Temat: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki | Autor: Tomasz Pyra | japi pisze: Wątpie żeby w takich "standardowych" okolicznościach ktoś zareagował prawidłowo bo wystarczy nacisnąć za mocno hamulec i już kaplica. Na reakcję mamy zbyt mało czasu żeby coś wykombinować. Jedyna rada to wyrobić sobie odruch. Na kombinowanie to już jest za późno, bo nim się kierowca połapie co się dzieje, to już będzie po zawodach... Tylko żeby wyrobić sobie odruch trzeba setek powtórzeń... Za to satysfakcja jak się potem uda na drodze - bezcenne :) -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++ 24 |
Data: Pa?dziernik 28 2007 00:26:02 | Temat: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy Jedynki | Autor: Tomasz Pyra | Robert Rędziak pisze: Ja Na łuku jak przyhamuję mój tył też ucieka, zwłaszcza jak zacznę hamować po tym jak już straciłem przyczepność, ale ja mam jak na dzisiejsze standardy samochód z dość mocno uciekającym tyłem. Ale nagłe omijanie z hamulcem w podłodze faktycznie nie jest złe i samochód zachowuje się całkiem stabilnie z silnym wskazaniem na podsterowność. Najpierw mocno hamulec, ABS już wszystko wie co i jak i dopiero wtedy skręcanie. Sporo zabawy poświęciłem na ten manewr w zeszłym roku. Wyszło mi że takie typowe lewo-prawo-lewo-prosto daje się wykonać lepiej i przy wyższej prędkości bez hamowania. Ale po takim manewrze samochód lubił się rozbujać i trzeba go było kontrować na koniec. Jeszcze lepiej dało się przejechać podpierając się LFB, ale to na razie nie na moje możliwości. Nie sądzę żebym w niespodziewanej sytuacji zagrożenia dał radę to zrobić tak żeby się nie zawinąć, bo wtedy przód chodzi owszem bardzo ciasno, ale tył bokami. A z hamulcem w podłodze problemem była podsterowność i efekt był taki że uderza się w to co chce się ominąć. Ale za to tył zachowuje się stabilniej w przypadku takich skrętów. Sądzę że ABS wtedy mocno odpuszcza tył, a hamując zdecydowanie przodem poszerza łuk po którym porusza sie samochód i stąd ta stabilność. -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++ |