Grupy dyskusyjne   »   Szpera w normalnym dużym aucie

Szpera w normalnym dużym aucie



1 Data: Kwiecien 05 2010 22:13:33
Temat: Szpera w normalnym dużym aucie
Autor: Michał 

Witam,

Teraz jak już wiem jak się to coś nazywa co pozwala jeździć
po koleinach w deszczu, co mi przeszkadza bo tu nie mam.

czy każde auto (powiedzmy duże, bo małe mnie nie interesują :) )
czyli na przykład ponad 3 litry fwd ma szpere ?

I jak to jest zrobione w 4x4 ?

Stare A8 quattro, albo w220 4matic czy jakiś paheton
czy safrane quatra ma 3 szpery - przód + tył i centralnie ?

btw. reno w Vel Satisie wstawiło szpere do modeli z 3.5l ?

Pozdrawiam!

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/



2 Data: Kwiecien 06 2010 19:13:09
Temat: Re: Szpera w normalnym dużym aucie
Autor: J.F. 

Użytkownik " Michał"  napisał w

Teraz jak już wiem jak się to coś nazywa co pozwala jeździć
po koleinach w deszczu, co mi przeszkadza bo tu nie mam.

Nie jestem pewnien czy wiesz. Szpera aquaplaningu nie wylacza :-)

czy każde auto (powiedzmy duże, bo małe mnie nie interesują :) )
czyli na przykład ponad 3 litry fwd ma szpere ?

Raczej malo ktore ma prawdziwa szpere.

Natomiast ASR/TCS/ESP bardzo popularne w nowych samochodach - moze wystarcza na publicznych drogach ?

J.

3 Data: Kwiecien 06 2010 22:11:46
Temat: Re: Szpera w normalnym dużym aucie
Autor: Michał 

Użytkownik " Michał"  napisał w
> Teraz jak już wiem jak się to coś nazywa co pozwala jeździć
> po koleinach w deszczu, co mi przeszkadza bo tu nie mam.

Nie jestem pewnien czy wiesz. Szpera aquaplaningu nie wylacza :-)

ale dramatycznie zwiększa prędkość, jaką się można poruszać ;)


> czy każde auto (powiedzmy duże, bo małe mnie nie interesują :) )
> czyli na przykład ponad 3 litry fwd ma szpere ?

Raczej malo ktore ma prawdziwa szpere.

Natomiast ASR/TCS/ESP bardzo popularne w nowych samochodach - moze
wystarcza na publicznych drogach ?

"nowe", czyli 14 letnie :)
każde od 1996 kiedy mogło mieć esp i gps, i resztę literek ;) ?

a co do tematu:
hmmm, no właśnie nie bardzo najstarsze auto z TSC/ASR jakie prowadziłem
to była mazda9 z 1994roku, tylko ona robiła to hamulcami. i strasznie
zwalniała, i jak było to włączone.


lancia K 94+ wersja fwd, chyba ma szpere bo na śniegu ślizga oboma kołami,
albo sie mylę i to nie tak ? autem dało się zapiszczeć
przy ruszaniu (w mazda9 nie).


pozdrawiam.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

4 Data: Kwiecien 06 2010 22:10:52
Temat: Re: Szpera w normalnym dużym aucie
Autor: Olleo 

> Nie jestem pewnien czy wiesz. Szpera aquaplaningu nie wylacza :-)

ale dramatycznie zwiększa prędkość, jaką się można poruszać ;)

W00T?? Szpera pozwala np. przyspieszac w zakrecie, ale po prostej nic
nie zmieni. W szczegolnosci nie bedzie miala wplywu na przyczepnosc
opon. Jasne, ze przy jednym kole w dziurze pelnej wody, a drugim z
przyczepnoscia samochod bedzie bardziej przewidywalny, ale nie
nazwalbym tego "dramatycznym zwiekszaniem predkosci, jaka mozna sie
poruszac".
--
Olleo

5 Data: Kwiecien 08 2010 21:57:52
Temat: Re: Szpera w normalnym dużym aucie
Autor: Michał 

W00T?? Szpera pozwala np. przyspieszac w zakrecie, ale po prostej nic
nie zmieni. W szczegolnosci nie bedzie miala wplywu na przyczepnosc
opon. Jasne, ze przy jednym kole w dziurze pelnej wody, a drugim z
przyczepnoscia samochod bedzie bardziej przewidywalny, ale nie
nazwalbym tego "dramatycznym zwiekszaniem predkosci, jaka mozna sie
poruszac".
--
Olleo

Sytuacje takie:

opolska/kraków, lewe koło w lewej koleinie, prawe w prawej, pełno wody
fontanna na 2 metry - 4 bieg naciskam na gaz a tu się robi 4k rpm
zamiast przyśpieszyć. ze spzera nie pojedzie szybciej ? pojedzie
i w poprzednim aucie tak miałem gaz i przyśpieszał co najwyżej jakieś
dziwne odgłosy cicho słyszałem albo przymuliło go.

2 sytuacja chodnik, zjeżdzam, śpiesze się to gaz na maxa,
trochę ponad 140 koni i przy "zeskoku" piszczy ?!?! a ze szperą
nie. (chyba, tam było lepsze wyciszenie i piszczenia opon nie
słychać było i karetek :) ).

albo koleiny w poprzek na skrzyżowaniu i gaz do dechy - też popiskuje.


O dziwo na śniegu nie było problemów nawet z gazem na zakrętach
innym niż do dechy, chyba że ona uszkodzona jest i na pełnej mocy
nie działa?
Wygrzebywanie ze śniegu bez problemu, w co by nie wjechać.

pozdrawiam.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

6 Data: Kwiecien 06 2010 21:31:44
Temat: Re: Szpera w normalnym dużym aucie
Autor: Sergiusz Rozanski 

Dnia 05.04.2010  Michał  napisał/a:

czy każde auto (powiedzmy duże, bo małe mnie nie interesują :) )
czyli na przykład ponad 3 litry fwd ma szpere ?

Nie, fwd nie ma szpery na pewno. rwd jak najbardziej, ale wątpię
aby była standardem na czarne. Raczej albo tylko opcja, albo mod
albo w niewielu modelach seria.

I jak to jest zrobione w 4x4 ?

W 4x4 masz blokady, 4x4 od awd właśnie tym się różni że masz
blokadę centralnego dyfra na 100% - ja to tak osobiście rozróżniam.

Stare A8 quattro, albo w220 4matic czy jakiś paheton
czy safrane quatra ma 3 szpery - przód + tył i centralnie ?

Szpery się nie da wozić na skrętnej osi, tam musisz mieć wyłącznik blokady,
różnica prędkości między kołami jest na skręcie bardzo duża i załączająca
się szpera by właściwie uniemożliwiała poruszanie. U mnie się włącza
tylnia naprzykład na głębokim zawracaniu (wewnętrzne tylne koło się
brzydko próbuje obracać gdy ma prawie stać).

Ja mam z przodu nic, międzyosiową 100% lub off lub zwykły dyfer i z tyłu
szpera typu LSD (teoretycznie rozkład max 75/25% na koła) w cherokee.

--
"A cóż to za sens kupować samochód, żeby jeździć po asfalcie?
Tam, gdzie jest  asfalt, nie ma nic ciekawego,  a gdzie  jest
coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".
               Strugaccy - Poniedziałek zaczyna się w sobotę.

7 Data: Kwiecien 06 2010 21:34:48
Temat: Re: Szpera w normalnym dużym aucie
Autor: Robert Rędziak 

On Tue, 6 Apr 2010 21:31:44 +0000 (UTC), Sergiusz Rozanski
 wrote:

W 4x4 masz blokady, 4x4 od awd właśnie tym się różni że masz
blokadę centralnego dyfra na 100% - ja to tak osobiście rozróżniam.

 4x4 zwykło się odróżniać od AWD w ten sposób, że ten ostatni
 jest permanentny.

Szpery się nie da wozić na skrętnej osi, tam musisz mieć wyłącznik blokady,
różnica prędkości między kołami jest na skręcie bardzo duża i załączająca
się szpera by właściwie uniemożliwiała poruszanie.

 Szpery się nie da? Dobrze, że niektóre o tym nie wiedzą, bo
 popełniłyby samobójstwo. Na początek strzelą sobie w tryby
 wszystkie Suretrac w Subarakach.

Ja mam z przodu nic, międzyosiową 100% lub off lub zwykły dyfer i z tyłu
szpera typu LSD (teoretycznie rozkład max 75/25% na koła) w cherokee.

 Sperrdifferenzial to inaczej limited slip diff, blokada to
 blokada.

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

8 Data: Kwiecien 07 2010 09:45:06
Temat: Re: Szpera w normalnym dużym aucie
Autor: kamil 

"Sergiusz Rozanski"  wrote in message

Szpery się nie da wozić na skrętnej osi, tam musisz mieć wyłącznik blokady,
różnica prędkości między kołami jest na skręcie bardzo duża i załączająca
się szpera by właściwie uniemożliwiała poruszanie. U mnie się włącza
tylnia naprzykład na głębokim zawracaniu (wewnętrzne tylne koło się
brzydko próbuje obracać gdy ma prawie stać).

Widac cztery samochody FWD ze szpera ktore mialem, nie wiedzialy o tym.



Pozdrawiam
Kamil

9 Data: Kwiecien 07 2010 10:41:17
Temat: Re: Szpera w normalnym dużym aucie
Autor: Michal 

> tylnia naprzyk=B3ad na g=B3=EAbokim zawracaniu (wewn=EAtrzne tylne =
ko=B3o si=EA
> brzydko pr=F3buje obraca=E6 gdy ma prawie sta=E6).

Widac cztery samochody FWD ze szpera ktore mialem, nie wiedzialy o tym.


wow, a co byly za samochody i czy mialy szpere fabrycznie zamontowana ?


Pozdrawiam!

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

10 Data: Kwiecien 07 2010 12:08:47
Temat: Re: Szpera w normalnym dużym aucie
Autor: kamil 



" Michal"  wrote in message

> tylnia naprzyk=B3ad na g=B3=EAbokim zawracaniu (wewn=EAtrzne tylne >> ko=B3o si=EA
> brzydko pr=F3buje obraca=E6 gdy ma prawie sta=E6).

Widac cztery samochody FWD ze szpera ktore mialem, nie wiedzialy o tym.


wow, a co byly za samochody i czy mialy szpere fabrycznie zamontowana ?

"Szpera (potocznie, z niemieckiego Sperrdifferenzial) - mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym, pozwalający na równiejsze przekazywanie mocy na oba koła lub osie."


Mowimy o zwyklym LSD, sporo aut to ma wiec nie rozumiem zdziwienia. Honda Prelude JDM (odchudzona BB4), Mazda MX-6 JDM (z silnikiem KLZE szpera byla w standardzie), dwa civici VTI.




Pozdrawiam
Kamil

11 Data: Kwiecien 08 2010 21:15:16
Temat: Re: Szpera w normalnym dużym aucie
Autor: jerzu 

On Wed, 7 Apr 2010 12:08:47 +0100, "kamil"  wrote:

Mowimy o zwyklym LSD, sporo aut to ma wiec nie rozumiem zdziwienia. Honda
Prelude JDM (odchudzona BB4), Mazda MX-6 JDM (z silnikiem KLZE szpera byla w
standardzie), dwa civici VTI.

OIDP to lancia Thema 2.0t miała szperę.


--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński 
http://jerzu.waw.pl GG:129280
http://chomikuj.pl/?page=146767 http://bitnova.info/?p=495699
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim`06 3.3t -> U520XL+AP1200

12 Data: Kwiecien 08 2010 23:47:16
Temat: Re: Szpera w normalnym dużym aucie
Autor: Michał 

jerzu  napisał(a):

On Wed, 7 Apr 2010 12:08:47 +0100, "kamil"  wrote:

>Mowimy o zwyklym LSD, sporo aut to ma wiec nie rozumiem zdziwienia. Honda
>Prelude JDM (odchudzona BB4), Mazda MX-6 JDM (z silnikiem KLZE szpera byla
w
>standardzie), dwa civici VTI.

OIDP to lancia Thema 2.0t miała szperę.


K tez ma :), choć trakcja gorsza od mazdy9 i  reno safrane (nawet model
bez szpery) - i zawieszenie twarde, złe na dziury, mazda9 lepsza była.

No właśnie tez mi się wydawało że >>każde<< duże auto to ma,
wszystkie większe którymi jeździłem to (chyba) miały.

jeśli mazda 6 to miała to xedos9 94+ oprócz asr'a pewnie tez szpere
miał bo fajnie jeździł, nie ślizgało się a był fwd chyba trochę
ponad 200 koni, silnik milera czy jakoś tak ;) czyli mógłby już zerwać.

A kupiłem reno z silnikiem volvo i coś nie tak, ślizga się
w koleinach na deszczu, obroty wskakuja auto dalej leci
te 110km/h, wszystko stabilnie tylko przyśpieszyć nie mogę.
te stare modele 92' 12v muliło na śliskim i coś "tyrkotało" bardzo
cicho. na zakrętach gazu się nie zdejmowało (tu tez nie trzeba bo
volvo silnik ma z 140..150 koni to nie zerwie).

Aha gaz do dechy - taki styl jazdy musi być, bo mocy brak :(,
coś jak w CC700 tylko silnik bardzo cicho chodzi to nie ważne jakie
obroty ma.


a czy szpera mogła się poprostu popsuć ?


chyba założę że vel satis ma szperę, bo już tam volvo nie miało nic do
rzeczy, a mniejszy i tańszy nissan z350 z tym samym silnikiem to ma :)

pozdrawiam.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

13 Data: Kwiecien 06 2010 21:38:42
Temat: Re: Szpera w normalnym dużym aucie
Autor: Robert Rędziak 

On Mon, 5 Apr 2010 22:13:33 +0000 (UTC),  Michał
 wrote:

I jak to jest zrobione w 4x4 ?

 http://forum-subaru.pl/bb3/viewtopic.php?f=11&t=1668 -- dyfry od
 A do Z. W tradycyjnych 4x4 zwykle są blokady dyfrów.

Stare A8 quattro, albo w220 4matic czy jakiś paheton

 Torsen, visco i różne mniej lub bardziej aktywne rozwiązania.

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

14 Data: Kwiecien 09 2010 00:06:14
Temat: Re: Szpera w normalnym dużym aucie
Autor: Michał 

Robert Rędziak  napisał(a):

On Mon, 5 Apr 2010 22:13:33 +0000 (UTC),  Michał
 wrote:

> I jak to jest zrobione w 4x4 ?

 http://forum-subaru.pl/bb3/viewtopic.php?f=11&t=1668 -- dyfry od
 A do Z. W tradycyjnych 4x4 zwykle są blokady dyfrów.

> Stare A8 quattro, albo w220 4matic czy jakiś paheton

 Torsen, visco i różne mniej lub bardziej aktywne rozwiązania.

 r.

ooo, super link - teraz już wiem jak to mniej więcej działa :)
pozdrawiam.


--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

15 Data: Kwiecien 09 2010 00:07:44
Temat: Re: Szpera w normalnym dużym aucie
Autor: Michał 

Robert Rędziak  napisał(a):

On Mon, 5 Apr 2010 22:13:33 +0000 (UTC),  Michał
 wrote:

> I jak to jest zrobione w 4x4 ?

 http://forum-subaru.pl/bb3/viewtopic.php?f=11&t=1668 -- dyfry od
 A do Z. W tradycyjnych 4x4 zwykle są blokady dyfrów.

> Stare A8 quattro, albo w220 4matic czy jakiś paheton

 Torsen, visco i różne mniej lub bardziej aktywne rozwiązania.

 r.

ooo, super link - teraz już wiem jak to mniej więcej działa :)
pozdrawiam.


--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

Szpera w normalnym dużym aucie



Grupy dyskusyjne