Grupy dyskusyjne   »   [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu

[LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu



1 Data: Styczen 23 2007 23:21:34
Temat: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Michał 

Witam

Ciekawy artykuł :)

http://members.lycos.co.uk/testoponletnich/



Pozdrawiam



2 Data: Styczen 23 2007 23:28:18
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Blyskacz 

Ciekawy artykuł :)

e tam...taki test to sobie mozesz o kant...
zupelnie bez wartosci :(

pozdrawiam Blyskacz

--
Volvo 850 2.5 170KM 96' LPG :-)

3 Data: Styczen 23 2007 23:28:22
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Przemyslaw Popielarski 

Michał wrote:

Ciekawy artykuł :)

http://members.lycos.co.uk/testoponletnich/

Nieciekawa bzdura.

--
../ premax
../ ../ koniec i bomba, a kto czytal ten traba. w.g.

4 Data: Styczen 24 2007 00:18:58
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Moon 

Michał wrote:

Witam

Ciekawy artykuł :)

http://members.lycos.co.uk/testoponletnich/


jak można micre do bmw porównywać - przecież ta micra to chyba 600 kg waży?

moon


--
Concord 165

5 Data: Styczen 23 2007 23:25:07
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Robert Rędziak 

On Wed, 24 Jan 2007 00:18:58 +0100, Moon
wrote:

jak można micre do bmw porównywać - przecież ta micra to chyba 600 kg waży?

 Ale tylko, jak kierowca postawi zacną kupę.

 Jak Cię to tak bardzo interesuje, to taka K11 na SP01 185/55R14
 na śniegu:

 - nie hamuje,
 - rusza z miejsca gdzieś tak pod koniec zielonego światła,
 - traci zdolność podjechania pod krawężnik.

 Dokładnych pomiarów nie czyniłem, w sumie grzeje mnie to, czy
 ktoś widzi zasadność wymiany takiej opony na zimę, czy nie (może
 z dokładnością do parkowania w moim aucie).

 Ale i Col de Turini da się pojechać na slicku.

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak    mailto:spambox-at-supersonic-dot-plukwa-dot-net
klubsubaru.pl  uratuj stratopoloneza: http://www.stratopolonez.pl

6 Data: Styczen 24 2007 00:37:19
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Michał 



jak można micre do bmw porównywać - przecież ta micra to chyba 600 kg waży?


A jaki związek ma masa z hamowaniem?



Pozdrawiam

7 Data: Styczen 24 2007 00:55:51
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: BartekK 

Michał napisał(a):

jak można micre do bmw porównywać - przecież ta micra to chyba 600 kg waży?
A jaki związek ma masa z hamowaniem?
Taki sam jak ilosc kalorii w porownywaniu gestosci margaryny i coca coli. Caly test po prostu bez sensu.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

8 Data: Styczen 24 2007 02:05:16
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimš na œniegu
Autor: J.F. 

On Wed, 24 Jan 2007 00:55:51 +0100,  BartekK wrote:

Michał napisał(a):
jak można micre do bmw porównywać - przecież ta micra to chyba 600 kg
waży?
A jaki związek ma masa z hamowaniem?
Taki sam jak ilosc kalorii w porownywaniu gestosci margaryny i coca
coli. Caly test po prostu bez sensu.

Ma sens jeden - pokazuje ze czasem mozna sie nieprzyjemnie zdziwic.

Szkoda tylko ze nie bardzo wiadomo czemu - bo letnie, bo HP,
bo szerokosc, bo ABS .. ale czasem wystarcza tylko letnie to
nieprzyjemnosci :-)

J.

9 Data: Styczen 24 2007 02:22:52
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Michał 

Caly test po prostu bez sensu.

Jak widać nie bez sensu tylko po prostu autor wyprzedza myślami epoke (chodzi o tą mase).


Pozdrawiam

10 Data: Styczen 24 2007 00:56:56
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Przemyslaw Popielarski 

Michał wrote:

jak można micre do bmw porównywać - przecież ta micra to chyba 600 kg
waży?

A jaki związek ma masa z hamowaniem?

Dowiesz sie w gimnazjum na lekcji o drugiej zasadzie dynamiki Newtona.

--
../ premax
../ ../ koniec i bomba, a kto czytal ten traba. w.g.

11 Data: Styczen 24 2007 01:24:38
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Michał 

jak można micre do bmw porównywać - przecież ta micra to chyba 600 kg
waży?

A jaki związek ma masa z hamowaniem?

Dowiesz sie w gimnazjum na lekcji o drugiej zasadzie dynamiki Newtona.

Ale jeśli chodzi o samochody to im większa masa tym większe tarcie a więc i lepsze hamowanie ale gorsze dlatego że większa masa (więcej energii kinetycznej do wytracenia). Twoim chorym tropem rozumowania wychodziłoby że od 50 km/h:

rower zatrzymuje się po 2 m
motocykl po 6 m
smart po 10 m
ford escort po 20 m
mercedes s-classe po 35 m
maybach opancerzony po 50 m
autobus po 150 m
tir po 300 m
czołg po 600 m

bo przecież tak jest prawda?

To dlatego gdy ktoś jedzie maluchem musi uważać żeby duże auto nie wjechało mu w tył bo przecież waży ponad 2 razy więcej i zatrzymuje sie na 2 razy dłuższym odcinku? Faktycznie... zapomniałem. Przepraszam.



Pozdrawiam

12 Data: Styczen 24 2007 01:29:42
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Przemyslaw Popielarski 

Michał wrote:

Ale jeśli chodzi o samochody to im większa masa tym większe tarcie a
więc i lepsze hamowanie ale gorsze dlatego że większa masa (więcej
energii kinetycznej do wytracenia).

Naprawdę w gimnazjum Ci to wytłumaczą.

--
../ premax
../ ../ koniec i bomba, a kto czytal ten traba. w.g.

13 Data: Styczen 24 2007 01:33:20
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Michał 

Ale jeśli chodzi o samochody to im większa masa tym większe tarcie a
więc i lepsze hamowanie ale gorsze dlatego że większa masa (więcej
energii kinetycznej do wytracenia).

Naprawdę w gimnazjum Ci to wytłumaczą.

Znaczy że co? Że pojazd 2x cięższy hamuje 2x gorzej?

14 Data: Styczen 24 2007 01:47:16
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Przemyslaw Popielarski 

Michał wrote:

Naprawdę w gimnazjum Ci to wytłumaczą.

Znaczy że co? Że pojazd 2x cięższy hamuje 2x gorzej?

DRUGA ZASADA DYNAMIKI, o matko: a = F/m.

--
../ premax
../ ../ koniec i bomba, a kto czytal ten traba. w.g.

15 Data: Styczen 24 2007 01:56:06
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Michał 

Naprawdę w gimnazjum Ci to wytłumaczą.

Znaczy że co? Że pojazd 2x cięższy hamuje 2x gorzej?

DRUGA ZASADA DYNAMIKI, o matko: a = F/m.


Tylko w przypadku hamowania F = k * m, nieprawdaż?


Pozdrawiam

16 Data: Styczen 24 2007 02:04:29
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Przemyslaw Popielarski 

Michał wrote:

Tylko w przypadku hamowania F = k * m, nieprawdaż?

Tia, i masa Ci sie skraca. O matko.

--
../ premax
../ ../ koniec i bomba, a kto czytal ten traba. w.g.

17 Data: Styczen 24 2007 10:02:10
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Jakub Witkowski 

Przemyslaw Popielarski wrote:

Michał wrote:
Tylko w przypadku hamowania F = k * m, nieprawdaż?

Tia, i masa Ci sie skraca. O matko.

No, właśnie.
To czemu odsyłasz do gimnazjum tego, kto się dziwi
wiązaniu masy z hamowaniem, skoro _wiedza z gimnazjum_
takiemu swiązkowi wydaje się zaprzeczać?

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

18 Data: Styczen 24 2007 10:28:04
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Tomasz Pyra 

Przemyslaw Popielarski napisał(a):

Michał wrote:
Tylko w przypadku hamowania F = k * m, nieprawdaż?

Tia, i masa Ci sie skraca. O matko.

No gdybyś uważał w tym gimnazjum na które się tak powołujesz to byś wiedział że tak właśnie jest.

Zauważ że samochody pomimo że mają bardzo różne masy, mają bardzo podobne drogi hamowania (100km/h->0 około 40m).

Oczywiście jeżeli chodzi o porowatą nawierzchnię to pewne różnice się pojawiają których nie uwzględniają prawa fizyki na podstawowym poziomie (swoją drogą tarcie to bardzo skomplikowane zjawisko na które nie ma dobrych ogólnych wzorów), ale zasada mniej-więcej jest zachowana.

Opony 2x cięższego samochodu dociskane są 2x mocniej do nawierzchni przez co mogą wygenerować proporcjonalnie większą siłę hamującą.
Dwa samochody o różnych masach, mające dostosowane do swojej masy opony będą hamować na podobnej drodze z tej samej prędkości.

19 Data: Styczen 24 2007 19:02:33
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Cz 

Tomasz Pyra wrote:

Opony 2x cięższego samochodu dociskane są 2x mocniej do nawierzchni przez co mogą wygenerować proporcjonalnie większą siłę hamującą.
Dwa samochody o różnych masach, mające dostosowane do swojej masy opony będą hamować na podobnej drodze z tej samej prędkości.

Nie do końca.

Współczynnik tarcia opony zależy w pewnym stopniu m.in. od siły nacisku. Ta zależność nie jest zwykłą proporcją. W dość dużym uproszczeniu im mniejszy nacisk tym większy współczynnik tarcia. W nieco mniejszym, dla każdej opony istnieje pewna optymalna siła nacisku X przy której tarcie jest największe - funkcja rośnie od (0,0) do (X,max), a potem płynnie opada.

Czyli dla naszego równania można przyjąć, że skoro

a = f(m) * m * g / m,

to

a = c * g / m^x, gdzie x jest bliskie zeru od góry, a c jest pozostałym z f współczynnikiem.

A więc w praktyce rower z odpowiednią siłą hamowania ma większe możliwości hamowania niż ciężarówka.

Do tego należy uwzględnić jeszcze fakt, że w przypadky tylnych kół ta zależność jest odwrotna. Dodatkowo tarcie dynamiczne jest nieco bardziej zależne od różnych czynników, które zmieniają się w zależności od obciążenia (np. nachylenie opony) No i oczywiście należałoby to właściwie liczyć dla M nacisku koła na nawierzchnię, a nie m masy pojazdu.

Ze względu na fakt, że przednie koła wywołują większe opóźnienia niż tylne można spokojnie przyjąć, że ciężarówka dysponując oponą o takim samym _maksymalnym_współczynniku_tarcia_ będzie hamować wolniej niż Nissan Micra.

--
Cz.

20 Data: Styczen 24 2007 02:06:52
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimš na œniegu
Autor: J.F. 

On Wed, 24 Jan 2007 01:47:16 +0100,  Przemyslaw Popielarski wrote:

Michał wrote:
Naprawdę w gimnazjum Ci to wytłumaczą.

Znaczy że co? Że pojazd 2x cięższy hamuje 2x gorzej?

DRUGA ZASADA DYNAMIKI, o matko: a = F/m.

Wychodzi na to ze do gimnazjum nie chodziles.
A moze to bylo gimnazjum humanistyczne ? :-)


J.

21 Data: Styczen 24 2007 02:10:16
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimš na ?niegu
Autor: Przemyslaw Popielarski 

J.F. wrote:

DRUGA ZASADA DYNAMIKI, o matko: a = F/m.

Wychodzi na to ze do gimnazjum nie chodziles.

To fakt.

--
../ premax
../ ../ koniec i bomba, a kto czytal ten traba. w.g.

22 Data: Styczen 24 2007 01:20:35
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Moon 

Michał wrote:

jak można micre do bmw porównywać - przecież ta micra to chyba 600 kg
waży?


A jaki związek ma masa z hamowaniem?

spytaj kolejarza...
moon

--
Concord 165

23 Data: Styczen 24 2007 01:26:00
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Michał 

jak można micre do bmw porównywać - przecież ta micra to chyba 600 kg
waży?


A jaki związek ma masa z hamowaniem?

spytaj kolejarza...

a co myślisz że drezyny mają normalne drogi hamowania bo są lekkie?


Pozdrawiam

24 Data: Styczen 24 2007 04:25:12
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Moon 

Michał wrote:

jak można micre do bmw porównywać - przecież ta micra to chyba 600
kg waży?


A jaki związek ma masa z hamowaniem?

spytaj kolejarza...

a co myślisz że drezyny mają normalne drogi hamowania bo są lekkie?

połóż na drezynie pół tony obciążenia i zobacz.
ja naprawdę nie rozumiem, czy teraz nie ma fizyki w szkołach?
czemu pociąg hamuje pół kilometra?
nie z powodu masy?
jak masa NIE MA związku z hamowaniem?


moon

25 Data: Styczen 24 2007 10:09:20
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Richat 

Moon napisał(a):

Michał wrote:
jak można micre do bmw porównywać - przecież ta micra to chyba 600
kg waży?


A jaki związek ma masa z hamowaniem?

spytaj kolejarza...

a co myślisz że drezyny mają normalne drogi hamowania bo są lekkie?

połóż na drezynie pół tony obciążenia i zobacz.
ja naprawdę nie rozumiem, czy teraz nie ma fizyki w szkołach?
czemu pociąg hamuje pół kilometra?
nie z powodu masy?
jak masa NIE MA związku z hamowaniem?

ma, ale tylko wtedy jezeli przyjmiemy ze kazdy pojazd bedzie miał jednakową powierzchnie tarcia, przyrównaj sobie koło wagonu i teraz gdyby ten wagon miał zamiast 4 kół dwa walce i całą powierznią stykał sie z podłożem to taki pociag staje w miejscu ( oczywiście pomijamy tutaj mechanizm hamujacy ów walcami )

--
Pozdr.Richat - Katowice
Toyota avensis D-4D + CB Radio (tylko podkładki PMS)
oklejony Author czerwień meksykańska 7-mio biegowy ;-)

UWAGA !!! Jak chcesz do mnie napisać to w adresie zostaw tylko ksywkę

26 Data: Styczen 24 2007 11:30:39
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Moon 

Richat wrote:
>> jak masa NIE MA związku z hamowaniem?


ma, ale tylko wtedy jezeli przyjmiemy ze kazdy pojazd bedzie miał
jednakową powierzchnie tarcia, przyrównaj sobie koło wagonu i teraz
gdyby ten wagon miał zamiast 4 kół dwa walce i całą powierznią stykał
sie z podłożem to taki pociag staje w miejscu ( oczywiście pomijamy
tutaj mechanizm hamujacy ów walcami )

jakby, jakby.
jakby szafa miała sznurek, to by była windą.

moon


--
Concord 165

27 Data: Styczen 24 2007 12:10:01
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Richat 

Moon napisał(a):

ma, ale tylko wtedy jezeli przyjmiemy ze kazdy pojazd bedzie miał
jednakową powierzchnie tarcia, przyrównaj sobie koło wagonu i teraz
gdyby ten wagon miał zamiast 4 kół dwa walce i całą powierznią stykał
sie z podłożem to taki pociag staje w miejscu ( oczywiście pomijamy
tutaj mechanizm hamujacy ów walcami )

jakby, jakby.
jakby szafa miała sznurek, to by była windą.

no i?

--
Pozdr.Richat - Katowice
Toyota avensis D-4D + CB Radio (tylko podkładki PMS)
oklejony Author czerwień meksykańska 7-mio biegowy ;-)

UWAGA !!! Jak chcesz do mnie napisać to w adresie zostaw tylko ksywkę

28 Data: Styczen 24 2007 12:28:02
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Moon 

Richat wrote:

Moon napisał(a):

ma, ale tylko wtedy jezeli przyjmiemy ze kazdy pojazd bedzie miał
jednakową powierzchnie tarcia, przyrównaj sobie koło wagonu i teraz
gdyby ten wagon miał zamiast 4 kół dwa walce i całą powierznią
stykał sie z podłożem to taki pociag staje w miejscu ( oczywiście
pomijamy tutaj mechanizm hamujacy ów walcami )

jakby, jakby.
jakby szafa miała sznurek, to by była windą.

no i?

NO I KONIEC.
"jakby miał walce to by..."
ale nie ma walców.

moon


--
Concord 165

29 Data: Styczen 24 2007 12:32:28
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Richat 

Moon napisał(a):

NO I KONIEC.
"jakby miał walce to by..."
ale nie ma walców.

no i dlatego pociąg ze swoja przyczepnością hamuje 400m a samochód 40

--
Pozdr.Richat - Katowice
Toyota avensis D-4D + CB Radio (tylko podkładki PMS)
oklejony Author czerwień meksykańska 7-mio biegowy ;-)

UWAGA !!! Jak chcesz do mnie napisać to w adresie zostaw tylko ksywkę

30 Data: Styczen 24 2007 14:21:01
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Moon 

Richat wrote:

Moon napisał(a):

NO I KONIEC.
"jakby miał walce to by..."
ale nie ma walców.

no i dlatego pociąg ze swoja przyczepnością hamuje 400m a samochód 40

a gdyby samochód ważył 1000 ton, tyle co pociąg, to też by hamował 400 metrów, a nie 30.

moon


--
Concord 165

31 Data: Styczen 24 2007 14:34:47
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Tomasz Pyra 

Moon napisał(a):

Richat wrote:
Moon napisał(a):

NO I KONIEC.
"jakby miał walce to by..."
ale nie ma walców.

no i dlatego pociąg ze swoja przyczepnością hamuje 400m a samochód 40

a gdyby samochód ważył 1000 ton, tyle co pociąg, to też by hamował 400 metrów, a nie 30.

A dasz radę podać jakieś prawo fizyki które by za tym przemawiało, a nie tylko to co Twoja intuicja podpowiada (zresztą bardzo błędnie i niespójnie)?

Gdyby samochód jechał po żelaznych szynach, miał żelazne koła, do tego układ hamulcowy z ogromną bezwładnością, a w dodatku hamował bardzo delikatnie (pociągi hamują delikatnie żeby nie zblokować kół - pociąg na zablokowanych kołach hamuje całkiem żwawo) to też by miał drogę hamowania taką jak pociąg.

32 Data: Styczen 24 2007 14:39:32
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Michał 


NO I KONIEC.
"jakby miał walce to by..."
ale nie ma walców.

no i dlatego pociąg ze swoja przyczepnością hamuje 400m a samochód 40

a gdyby samochód ważył 1000 ton, tyle co pociąg, to też by hamował 400 metrów, a nie 30.

A dasz radę podać jakieś prawo fizyki które by za tym przemawiało, a nie tylko to co Twoja intuicja podpowiada (zresztą bardzo błędnie i niespójnie)?

Gdyby samochód jechał po żelaznych szynach, miał żelazne koła, do tego układ hamulcowy z ogromną bezwładnością, a w dodatku hamował bardzo delikatnie (pociągi hamują delikatnie żeby nie zblokować kół - pociąg na zablokowanych kołach hamuje całkiem żwawo) to też by miał drogę hamowania taką jak pociąg.


Do tego ciężkie samochody istnieją, może nie 1000 ton, ale takie ciężarówki z kamieniołomów ważą "dość" dużo i hamują nieźle.

Głupie gadanie z tą drogą hamowania zależną od masy... co to gdyby połączyć 100000 samochodów jadących po autostradzie sztywnym holem to by hamowały wiele gorzej? Nie. Ew. tylko dlatego że trudno byłoby to zgrać.
Ale nie ma to związku z masą


Pozdrawiam

33 Data: Styczen 24 2007 14:58:20
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Tomasz Pyra 

Michał napisał(a):

Głupie gadanie z tą drogą hamowania zależną od masy... co to gdyby połączyć 100000 samochodów jadących po autostradzie sztywnym holem to by hamowały wiele gorzej? Nie. Ew. tylko dlatego że trudno byłoby to zgrać.
Ale nie ma to związku z masą

Dokładnie... Jak komuś intuicja nadal szwankuje to niech najpierw wyobrazi sobie 100 samochodów jadących jeden za drugim i hamujących jednocześnie, potem niech sobie je "połączy" sztywnym holem, na koniec może je zabudować na jednym podwoziu i już będzie wiedział jak hamuje 100t samochód.

34 Data: Styczen 24 2007 14:42:26
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Richat 

Moon napisał(a):

a gdyby samochód ważył 1000 ton, tyle co pociąg, to też by hamował 400 metrów, a nie 30.

zapewniam cie ze droga hamowania samochodu nie wynosiła by 30m, ale też nie 400, no moze 35 ;)


--
Pozdr.Richat - Katowice
Toyota avensis D-4D + CB Radio (tylko podkładki PMS)
oklejony Author czerwień meksykańska 7-mio biegowy ;-)

UWAGA !!! Jak chcesz do mnie napisać to w adresie zostaw tylko ksywkę

35 Data: Styczen 24 2007 15:44:45
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Moon 

Richat wrote:

Moon napisał(a):

a gdyby samochód ważył 1000 ton, tyle co pociąg, to też by hamował
400 metrów, a nie 30.

zapewniam cie ze droga hamowania samochodu nie wynosiła by 30m, ale
też nie 400, no moze 35 ;)

no to sprawdź jak hamuje wyładowany TIR, a jak pusty.
zamiast pieprzyc głupoty o wzorach, któryś z naukowców mógłby zaglądnąć do zwykłego katalogu samochodowego.
albo, jak mówię, spytać kogoś kto ma samochód.

moon


--
Concord 165

36 Data: Styczen 24 2007 18:15:21
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Richat,

Wednesday, January 24, 2007, 2:42:26 PM, you wrote:

a gdyby samochód ważył 1000 ton, tyle co pociąg, to też by hamował 400
metrów, a nie 30.
zapewniam cie ze droga hamowania samochodu nie wynosiła by 30m, ale też
nie 400, no moze 35 ;)

O ile miałby proporcjonalnie zbudowane hamulce...

--
Best regards,
 RoMan                           

37 Data: Styczen 24 2007 10:22:09
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Tomasz Pyra 

Moon napisał(a):

połóż na drezynie pół tony obciążenia i zobacz.
ja naprawdę nie rozumiem, czy teraz nie ma fizyki w szkołach?
czemu pociąg hamuje pół kilometra?
nie z powodu masy?

Nie - z powodu cienkiego współczynnika tarcia stal-stal.
Hint: dwa razy lżejszy pociąg wcale nie zahamuje znacznie szybciej.

38 Data: Styczen 24 2007 11:31:02
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Moon 

Tomasz Pyra wrote:

Moon napisał(a):

połóż na drezynie pół tony obciążenia i zobacz.
ja naprawdę nie rozumiem, czy teraz nie ma fizyki w szkołach?
czemu pociąg hamuje pół kilometra?
nie z powodu masy?

Nie - z powodu cienkiego współczynnika tarcia stal-stal.
Hint: dwa razy lżejszy pociąg wcale nie zahamuje znacznie szybciej.

hint - spytaj kolejarza.
moon


--
Concord 165

39 Data: Styczen 24 2007 12:11:13
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: zkruk [Lodz] 

Moon wrote:


Nie - z powodu cienkiego współczynnika tarcia stal-stal.
Hint: dwa razy lżejszy pociąg wcale nie zahamuje znacznie szybciej.

hint - spytaj kolejarza.
moon

znowu sie madrzysz?

BTW: co ma kolejarz ze stalowymi kolami i stalowa droga wspolnego z oponami
o zmiennym rozmiarze i asfaltem?

na dodatek nie ropatrujemy sytuacji gdy ktos do samochodu o masie 1 tony
nasypal piasku 500kg
tylko rozpatrujemy 2 samochody o roznych masach i roznych powierzchniach
styku opon z asfaltem

jesli dla Ciebie to to samo co pociag to gratuluje poczucia humoru :)

--
pozdrawiam
www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona
www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych
www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi

40 Data: Styczen 24 2007 12:29:33
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Moon 

zkruk [Lodz] wrote:

Moon wrote:


Nie - z powodu cienkiego współczynnika tarcia stal-stal.
Hint: dwa razy lżejszy pociąg wcale nie zahamuje znacznie szybciej.

hint - spytaj kolejarza.
moon

znowu sie madrzysz?

BTW: co ma kolejarz ze stalowymi kolami i stalowa droga wspolnego z
oponami o zmiennym rozmiarze i asfaltem?

ja myślałem, że fizyka jest jedna, ale oczywiście to matka jest tylko jedna, nie?


na dodatek nie ropatrujemy sytuacji gdy ktos do samochodu o masie 1
tony nasypal piasku 500kg
tylko rozpatrujemy 2 samochody o roznych masach i roznych
powierzchniach styku opon z asfaltem

własnie dlatego NIE rozpatrujemy, bo to bez sensu i ma za dużo zmiennych,

moon


--
Concord 165

41 Data: Styczen 24 2007 10:22:32
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Jakub Witkowski 

Moon wrote:

Michał wrote:
jak można micre do bmw porównywać - przecież ta micra to chyba 600
kg waży?


A jaki związek ma masa z hamowaniem?

spytaj kolejarza...

a co myślisz że drezyny mają normalne drogi hamowania bo są lekkie?

połóż na drezynie pół tony obciążenia i zobacz.
ja naprawdę nie rozumiem, czy teraz nie ma fizyki w szkołach?
czemu pociąg hamuje pół kilometra?
nie z powodu masy?
jak masa NIE MA związku z hamowaniem?

Po raz kolejny udowadniasz żeś humanista. Niezależnie od tego
co hamuje, pociąg czy samochód, wzór jest taki sam i zależy
wyłącznie od współczynnika tarcia (oczywiście, jest to
szkolne przybliżenie zjawiska). Masa w nim się skraca.

Widziałeś kiedyś jak startuje ciuchcia? Często koła wpadają
w poślizg przy niemal zerowym przyspieszeniu. To świadczy tylko
i wyłącznie o jednym - wsp. tarcia stalowych kół o szynę
jest baardzo nędzny. I dlatego pociąg nie może hamować dobrze.
Dodatkowe powody są natury technicznej: wydajność układów
hamulcowych, odprowadzanie z nich ciepła, przepisy, komfort.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

42 Data: Styczen 24 2007 11:32:36
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Moon 

Jakub Witkowski wrote:
>

Po raz kolejny udowadniasz żeś humanista. Niezależnie od tego
co hamuje, pociąg czy samochód, wzór jest taki sam i zależy
wyłącznie od współczynnika tarcia (oczywiście, jest to
szkolne przybliżenie zjawiska). Masa w nim się skraca.


cieszę się bardzo, natomiast droga hamowania samochodu obciążonego jest i do 50% dłuższa od pustego.
widocznie masa się we wzorze nie skróciła,
nie?

moon

--
Concord 165

43 Data: Styczen 24 2007 11:36:37
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimš na œniegu
Autor: J.F. 

On Wed, 24 Jan 2007 11:32:36 +0100,  Moon wrote:

Jakub Witkowski wrote:
Po raz kolejny udowadniasz żeś humanista. Niezależnie od tego
co hamuje, pociąg czy samochód, wzór jest taki sam i zależy
wyłącznie od współczynnika tarcia (oczywiście, jest to
szkolne przybliżenie zjawiska). Masa w nim się skraca.

cieszę się bardzo, natomiast droga hamowania samochodu obciążonego jest i do
50% dłuższa od pustego. widocznie masa się we wzorze nie skróciła,
nie?

Ano widac nie, jesli 40t tir potrafi zahamowac za 0.6t maluchem ..
a przeciez powinien tych maluchow rozwalic chyba z setke ..

J.

44 Data: Styczen 24 2007 11:51:38
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimš na ?niegu
Autor: Moon 

J.F. wrote:

On Wed, 24 Jan 2007 11:32:36 +0100,  Moon wrote:
Jakub Witkowski wrote:
Po raz kolejny udowadniasz żeś humanista. Niezależnie od tego
co hamuje, pociąg czy samochód, wzór jest taki sam i zależy
wyłącznie od współczynnika tarcia (oczywiście, jest to
szkolne przybliżenie zjawiska). Masa w nim się skraca.

cieszę się bardzo, natomiast droga hamowania samochodu obciążonego
jest i do 50% dłuższa od pustego. widocznie masa się we wzorze nie
skróciła,
nie?

Ano widac nie, jesli 40t tir potrafi zahamowac za 0.6t maluchem ..
a przeciez powinien tych maluchow rozwalic chyba z setke ..

jeszcze porównaj kota do konia i będzie super:)
moon

--
Concord 165

45 Data: Styczen 24 2007 12:19:43
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimš na ?niegu
Autor: zkruk [Lodz] 

Moon wrote:

Ano widac nie, jesli 40t tir potrafi zahamowac za 0.6t maluchem ..
a przeciez powinien tych maluchow rozwalic chyba z setke ..

jeszcze porównaj kota do konia i będzie super:)

albo lokomotywe z samochodem....

--
pozdrawiam
www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona
www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych
www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi

46 Data: Styczen 24 2007 11:52:18
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Cyprian Prochot 


Użytkownik "Moon"  napisał w wiadomości


cieszę się bardzo, natomiast droga hamowania samochodu obciążonego jest i
do
50% dłuższa od pustego.
widocznie masa się we wzorze nie skróciła,
nie?


ale na SUCHYM asfalcie, gdzie role gra rowniez wydajnosc ukladu hamulcowego.
na mokrym lub na sniegu praktycznie to wylacznie kwestia przyczepnosci
granicznej opon. wydajnosc hamulcow przestaje miec duze znaczenie wtedy....


--
pozdrawiam
Cyprian Prochot
CKMK - white Brava 1.6 16V  LPG + Alan 28 / RS39 + AT 1700

47 Data: Styczen 24 2007 12:33:57
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Moon 

Cyprian Prochot wrote:

Użytkownik "Moon"  napisał w wiadomości


cieszę się bardzo, natomiast droga hamowania samochodu obciążonego
jest i do 50% dłuższa od pustego.
widocznie masa się we wzorze nie skróciła,
nie?


ale na SUCHYM asfalcie, gdzie role gra rowniez wydajnosc ukladu
hamulcowego. na mokrym lub na sniegu praktycznie to wylacznie kwestia
przyczepnosci granicznej opon. wydajnosc hamulcow przestaje miec duze
znaczenie wtedy....

nie kombinuj.
co jeszcze napiszesz - o hamowaniu na oleju kujawskim?

moon


--
Concord 165

48 Data: Styczen 24 2007 12:35:52
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Richat 

Moon napisał(a):

nie kombinuj.
co jeszcze napiszesz - o hamowaniu na oleju kujawskim?

bardzo dobre pytanie, bo na bartku smierdzi rybami

--
Pozdr.Richat - Katowice
Toyota avensis D-4D + CB Radio (tylko podkładki PMS)
oklejony Author czerwień meksykańska 7-mio biegowy ;-)

UWAGA !!! Jak chcesz do mnie napisać to w adresie zostaw tylko ksywkę

49 Data: Styczen 24 2007 15:00:24
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Cyprian Prochot 


Użytkownik "Moon"  napisał w wiadomości

>
> ale na SUCHYM asfalcie, gdzie role gra rowniez wydajnosc ukladu
> hamulcowego. na mokrym lub na sniegu praktycznie to wylacznie kwestia
> przyczepnosci granicznej opon. wydajnosc hamulcow przestaje miec duze
> znaczenie wtedy....

nie kombinuj.
co jeszcze napiszesz - o hamowaniu na oleju kujawskim?

no to zrob sobie test na mokrym albo na sniegu. w aucie pustym i w aucie z
kilkoma osobami /workami piasku.
powiem wiecej

spytaj sie dowolnego TIRmana kiedy woli jechac pod gore/z gory w ciezkich
warunkach lodowo sniegowych: pustym autem czy w pelni zaladowana naczepa.
puste TIRy slizgaja sie nawet na plaskim, zaladowane bez wiekszych problemow
ciagna pod gorke.... to tez przypadek wg Ciebie ?


--
pozdrawiam
Cyprian Prochot
CKMK - white Brava 1.6 16V  LPG + Alan 28 / RS39 + AT 1700

50 Data: Styczen 24 2007 15:46:45
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Moon 

Cyprian Prochot wrote:

Użytkownik "Moon"  napisał w wiadomości


ale na SUCHYM asfalcie, gdzie role gra rowniez wydajnosc ukladu
hamulcowego. na mokrym lub na sniegu praktycznie to wylacznie
kwestia przyczepnosci granicznej opon. wydajnosc hamulcow przestaje
miec duze znaczenie wtedy....

nie kombinuj.
co jeszcze napiszesz - o hamowaniu na oleju kujawskim?

no to zrob sobie test na mokrym albo na sniegu. w aucie pustym i w
aucie z kilkoma osobami /workami piasku.
powiem wiecej

spytaj sie dowolnego TIRmana kiedy woli jechac pod gore/z gory w
ciezkich warunkach lodowo sniegowych: pustym autem czy w pelni
zaladowana naczepa. puste TIRy slizgaja sie nawet na plaskim,
zaladowane bez wiekszych problemow ciagna pod gorke.... to tez
przypadek wg Ciebie ?

ale o czym ty bredzisz?
czy jeszcze kontrolujesz jaki jest temat dyskusji?
facet porównuje hamowanie  leciutkiego samochodziku, do zupełnie innego, ciężkiego i na innych oponach,
o tym mówimy.

moon


--
Concord 165

51 Data: Styczen 24 2007 16:03:21
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Tomasz Pyra 

Moon napisał(a):

ale o czym ty bredzisz?
czy jeszcze kontrolujesz jaki jest temat dyskusji?
facet porównuje hamowanie  leciutkiego samochodziku, do zupełnie innego, ciężkiego i na innych oponach,
o tym mówimy.

Ale dlaczego sądzisz że mały lekki samochód miałby lepiej/gorzej hamować niż ciężki.
Postaraj się nam wyjaśnić fenomen drogi hamowania takiego np. Maybacha.
Spróbuj też wyjaśnić fenomen z innej strony - Fiata 126p.

Poprzyj swój wywód jakimiś wzorami, prawami fizyki.

Bo na razie to się zachowujesz na zasadzie "wiem że mam racje, bo mam i z tego wynika że inni nie mają".
Żeby było śpieszniej to błądzisz dość daleko od prawdy - gdzieś tam coś Ci dzwoni ale jeszcze daleko.

52 Data: Styczen 24 2007 17:08:17
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Moon 

Tomasz Pyra wrote:

Moon napisał(a):

ale o czym ty bredzisz?
czy jeszcze kontrolujesz jaki jest temat dyskusji?
facet porównuje hamowanie  leciutkiego samochodziku, do zupełnie
innego, ciężkiego i na innych oponach,
o tym mówimy.

Ale dlaczego sądzisz że mały lekki samochód miałby lepiej/gorzej
hamować niż ciężki.

człowieku, to zależy również i od HAMULCÓW.
jeśli założysz, że ich sprawność jest porównywalna na mały  i lekki MUSI hamować szybciej.

Poprzyj swój wywód jakimiś wzorami, prawami fizyki.

Bo na razie to się zachowujesz na zasadzie "wiem że mam racje, bo mam
i z tego wynika że inni nie mają".

masz jakieś wzory na hamulec? bo jak dotąd to sobie gadacie jak w pracowni fizycznej, jakieś wzory na toczenie, na jakieś sytuacje w próżni, jakieś bzdury, że masa nie odgrywa roli w hamowaniu, co to za brednie?
jechaleś kiedyś _jakimkolwiek- pojazdem, czy żyjesz według uproszczonych wzorow z ksiażki do fizyki dla klasy szóstej?

moon


--
Concord 165

53 Data: Styczen 24 2007 21:55:50
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Cyprian Prochot 


Użytkownik "Moon"  napisał w wiadomości


człowieku, to zależy również i od HAMULCÓW.
jeśli założysz, że ich sprawność jest porównywalna na mały  i lekki MUSI
hamować szybciej.

na sliskim NIE ZALEZY.

--
pozdrawiam
Cyprian Prochot
CKMK - white Brava 1.6 16V  LPG + Alan 28 / RS39 + AT 1700

54 Data: Styczen 24 2007 22:06:59
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Moon 


Użytkownik "Cyprian Prochot"  napisał w wiadomości


Użytkownik "Moon"  napisał w wiadomości


człowieku, to zależy również i od HAMULCÓW.
jeśli założysz, że ich sprawność jest porównywalna na mały  i lekki MUSI
hamować szybciej.

na sliskim NIE ZALEZY.

w kosmosie też nie.

moon

55 Data: Styczen 24 2007 22:18:31
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Tomasz Pyra 

Moon napisał(a):

Tomasz Pyra wrote:
Moon napisał(a):

ale o czym ty bredzisz?
czy jeszcze kontrolujesz jaki jest temat dyskusji?
facet porównuje hamowanie  leciutkiego samochodziku, do zupełnie
innego, ciężkiego i na innych oponach,
o tym mówimy.

Ale dlaczego sądzisz że mały lekki samochód miałby lepiej/gorzej
hamować niż ciężki.

człowieku, to zależy również i od HAMULCÓW.
jeśli założysz, że ich sprawność jest porównywalna na mały  i lekki MUSI hamować szybciej.

Sprawność hamulców praktycznie we wszystkich samochodach jest _wystarczająca_. Po prostu jak się depnie to zablokuje się wszystkie 4 koła.
Dla uproszczenia możesz rozważać przeciążenie hamujące pojazd już po zablokowaniu czterech kół, zapomnieć o ABS-ach itp itd.

Poprzyj swój wywód jakimiś wzorami, prawami fizyki.

Bo na razie to się zachowujesz na zasadzie "wiem że mam racje, bo mam
i z tego wynika że inni nie mają".

masz jakieś wzory na hamulec? bo jak dotąd to sobie gadacie jak w pracowni fizycznej, jakieś wzory na toczenie, na jakieś sytuacje w próżni, jakieś bzdury, że masa nie odgrywa roli w hamowaniu, co to za brednie?
jechaleś kiedyś _jakimkolwiek- pojazdem, czy żyjesz według uproszczonych wzorow z ksiażki do fizyki dla klasy szóstej?

Dobrze :) Napiszę dokładnie o co mi chodzi bo widzę że już się zaczynasz denerwować :P
Temat tarcia opon swego czasu nieco zgłębiałem (a raczej zapoznawałem się z wynikami badań innych) przy innej okazji.

Oczywiście w kwestii że bardziej dociążony (np. załadowany) samochód będzie gorzej hamował niż pusty masz rację.
Jednak całą dyskusja zaczęła się od tego że zanegowałeś sens porównywania dróg hamowania pojazdów o różnych masach - tu już się zgodzić nie mogę. Jedyne zastrzeżenie można mieć do ABS który miał tylko jeden pojazd, a jak wiadomo ABS na śliskim hamowanie potrafi przedłużyć i to wcale nie mało.

Jak podwoisz masę pojazdu to on (zakładając oczywiście że siły w hamulcach starczy do zablokowania kół) zahamuje gorzej, ale o jakieś 10%, może trochę więcej, może trochę mniej.

Taka już natura chropowatej nawierzchni że im większe ciśnienie docisku tym gorszy współczynnik tarcia (ale niewiele, a zależność nie jest liniowa). Warto też zaznaczyć że większa różnica pojawi się na szorstkim betonie, a na gładkim lodzie praktycznie różnicy nie będzie bo na gładkim lodzie prawie idealnie sprawdzą się "wzory z gimnazjum".

Ale gdybyś do tego 2x cięższego samochodu założył opony o 2x większej powierzchni styku z nawierzchnią (albo np. dorobił drugie tyle hamowanych kół - patrz przykład ze sztywnym holem) to już droga hamowania skróci mu się do podobnej jak w nieobciążonym pojeździe.

Wracając do meritum - dwa samochody w teście, ten lekki i ciężki, każdy miał opony, zawieszenie i układ hamulcowy dostosowany do swojej masy. Na podobnych oponach (co do mieszanki, bo każde w rozmiarze dostosowanym do swojej masy) miałyby podobne drogi hamowania.
Porównanie zimówki i letniej jako opon o różnej rzeźbie i mieszance jest tu jak najbardziej na miejscu.

Większe zakłócenia do pomiaru niż różnica mas wprowadza tam ten ABS.

Nieco głębiej, co do istoty, opisałem zjawisko w konkurencyjnym wątku:
http://groups.google.pl/group/pl.misc.samochody/tree/browse_frm/thread/dc231cda08532146/df2058ffb595467f?rnum=41

Są modele szorstkiej nawierzchni jako nawierzchni gładkiej najeżonej malutkimi haczykami które wbijają się w oponę już przy niewielkim nacisku i dają jej oparcie na ścinanie o stałej sile niezależnej od nacisku - to na tych "haczykach" pozostają czarne ślady przy hamowaniu na zablokowanych kołach.

56 Data: Styczen 24 2007 19:08:06
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Cz 

Cyprian Prochot wrote:

ale na SUCHYM asfalcie, gdzie role gra rowniez wydajnosc ukladu hamulcowego.
na mokrym lub na sniegu praktycznie to wylacznie kwestia przyczepnosci
granicznej opon. wydajnosc hamulcow przestaje miec duze znaczenie wtedy....

Współczynnik tarcia jest zdecydowanie bardziej zależny od masy na śniegu i na mokrym.
Jeśli będzie to TIR potrafiący zablokować wszystkie koła to odciążąjąc go będziemy skracać drogę hamowania... no, do pewnego momentu...

--
Cz.

57 Data: Styczen 24 2007 16:44:19
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Jakub Witkowski 

Moon wrote:

Jakub Witkowski wrote:
 >
Po raz kolejny udowadniasz żeś humanista. Niezależnie od tego
co hamuje, pociąg czy samochód, wzór jest taki sam i zależy
wyłącznie od współczynnika tarcia (oczywiście, jest to
szkolne przybliżenie zjawiska). Masa w nim się skraca.
 cieszę się bardzo, natomiast droga hamowania samochodu obciążonego jest i do 50% dłuższa od pustego.
widocznie masa się we wzorze nie skróciła,
nie?

Ale co to ma do rzeczy? Przypominam, że temat rozważań brzmi:

"jak można micre do bmw porównywać - przecież ta micra to chyba 600 kg " itd.

Otóż tak się składa, że jak już było mówione, prawidłowo zaprojektowany
samochód (w któym opony, zawieszenie układ hamulcowy są, uwaga, uwaga,
dostosowane do konkretnej masy) hamuje na tych ~40 metrach i kropka.
A to dlatego, że dociera się do fizycznego ograniczenia, którym jest
współczynik tarcia opona-asfalt dla typowej opony, w optymalnym zakresie
jej obciążenia.

A ty piszesz o czymś innym - dociążenie konkretnego samochodu
powoduje, że elementy układu zaczynają pracować w gorszych
warunkach: opona ma obiążenie jednostkowe wyższe od optymalnego,
co za tym idzie - inny współczynnik tarcia, hamulce mogą mieć
niewystarczającą wydajność, itd.
I właśnie dlatego matiz dociążony do 2ton nie będzie hamował tak,
jak dwutonowy merc. Tyle, że to jest jakby poza tematem dyskusji...

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

58 Data: Styczen 24 2007 17:15:15
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Moon 

Jakub Witkowski wrote:
> współczynik tarcia opona-asfalt dla typowej opony, w optymalnym

zakresie jej obciążenia.

A ty piszesz o czymś innym - dociążenie konkretnego samochodu
powoduje, że elementy układu zaczynają pracować w gorszych
warunkach: opona ma obiążenie jednostkowe wyższe od optymalnego,
co za tym idzie - inny współczynnik tarcia, hamulce mogą mieć
niewystarczającą wydajność, itd.
I właśnie dlatego matiz dociążony do 2ton nie będzie hamował tak,
jak dwutonowy merc. Tyle, że to jest jakby poza tematem dyskusji...

ty jesteś purysta, a oczywiście TEŻ nie masz racji, bo nikt specjalnie nie osłabia hamulców lekkiego samochodu tylko po to, żeby mu _wydłużyć_ drogę hamowania, żeby dorównał tym cięższym. Może być, że dwa samochody _podobne_ mają różną wagę, a lżejszy ma dłuższą drogę hamowania, co z tego? ma po prostu gorsze hamulce, ale na ogół, im samochód większy i cięższy ma dłuższą drogę hamowania i nie powiesz mi, że TIR będzie miał krótszą drogę hamowania niż Matiz, czy inny Fiacik, albo Yaris.
Tak samo, jak brednie które tu widzę, że pusty pociąg ma taką samą drogę hamowania jak załadowany.
co za brednie.
a wszystko po to, żeby nagiąć rzeczywistość do "wzoru z książki do fizyki".

moon



--
Concord 165

59 Data: Styczen 24 2007 19:02:47
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimš na œniegu
Autor: J.F. 

On Wed, 24 Jan 2007 17:15:15 +0100,  Moon wrote:

ty jesteś purysta, a oczywiście TEŻ nie masz racji, bo nikt specjalnie nie
osłabia hamulców lekkiego samochodu tylko po to, żeby mu _wydłużyć_ drogę
hamowania, żeby dorównał tym cięższym. Może być, że dwa samochody _podobne_
mają różną wagę, a lżejszy ma dłuższą drogę hamowania, co z tego? ma po
prostu gorsze hamulce,

Hamulce czy opony ? Bo jesli chodzi o osobowki to zazwyczaj hamulce
w nich potrafia zablokowac kolo - czyli doprowadzic opone do granic
przyczepnosci. Mocniejsze juz byc nie musza. I ich "moc" nie
ma juz wplywu na hamowanie.

Moze inaczej to w Tirach wyglada bo jak pojazd moze miec
10 lub 40 ton to z hamulcami trzeba uwazac .. zeby sie nie skonczylo
tak ze musniecie hamulca i pisk opon.

Tak samo, jak brednie które tu widzę, że pusty pociąg ma taką samą drogę
hamowania jak załadowany. co za brednie.

Bo moze jednak w wagonach slabe hamulce jak na tych 50 ton ladunku ..

J.

60 Data: Styczen 24 2007 22:11:54
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimš na ?niegu
Autor: Moon 


Użytkownik "J.F."  napisał w wiadomości   Może być, że dwa samochody _podobne_

mają różną wagę, a lżejszy ma dłuższą drogę hamowania, co z tego? ma po
prostu gorsze hamulce,

Hamulce czy opony ? Bo jesli chodzi o osobowki to zazwyczaj hamulce
w nich potrafia zablokowac kolo - czyli doprowadzic opone do granic
przyczepnosci. Mocniejsze juz byc nie musza. I ich "moc" nie
ma juz wplywu na hamowanie.

ALE, gdyby było jak piszesz, to wszystkie samochody miałyby taką samą drogę hamowania na tych samych oponach, a nie mają, zresztą ABS wyklucza te rozważania.
>
Tak samo, jak brednie które tu widzę, że pusty pociąg ma taką samą drogę
hamowania jak załadowany. co za brednie.

Bo moze jednak w wagonach slabe hamulce jak na tych 50 ton ladunku ..

żebyś nie wiem jakie wstawił, mocne, czy słabe, to pusty pociąg zahamuje szybciej niż załadowany.
więc masa odgrywa rolę, jak najbardziej.

moon

61 Data: Styczen 25 2007 14:17:26
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimš na ?niegu
Autor: J.F. 

On Wed, 24 Jan 2007 22:11:54 +0100,  Moon wrote:

Użytkownik "J.F."  napisał w wiadomości
Może być, że dwa samochody _podobne_ mają różną wagę, a lżejszy ma
dłuższą drogę hamowania, co z tego? ma po prostu gorsze hamulce,

Hamulce czy opony ? Bo jesli chodzi o osobowki to zazwyczaj hamulce
w nich potrafia zablokowac kolo - czyli doprowadzic opone do granic
przyczepnosci. Mocniejsze juz byc nie musza. I ich "moc" nie
ma juz wplywu na hamowanie.

ALE, gdyby było jak piszesz, to wszystkie samochody miałyby taką samą drogę
hamowania na tych samych oponach, a nie mają,

A jestes pewnien ze nie maja ?

zresztą ABS wyklucza te rozważania.

Czemu ? Zastepuje tylko czynnik kierowcy czynnikiem sterownika ABS
[a roznice sa].

Tak samo, jak brednie które tu widzę, że pusty pociąg ma taką samą drogę
hamowania jak załadowany. co za brednie.

Bo moze jednak w wagonach slabe hamulce jak na tych 50 ton ladunku ..

żebyś nie wiem jakie wstawił, mocne, czy słabe, to pusty pociąg zahamuje
szybciej niż załadowany.
więc masa odgrywa rolę, jak najbardziej.

Ma na mysli hamowanie na zablokowanych kolach czy wagony z ABS ?
Bo ze w pierwszym sie mylisz to latwo zademonstrowac ..

J.

62 Data: Styczen 25 2007 23:08:26
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zim? na ?niegu
Autor: Moon 

J.F. wrote:
>>

ALE, gdyby było jak piszesz, to wszystkie samochody miałyby taką
samą drogę hamowania na tych samych oponach, a nie mają,

A jestes pewnien ze nie maja ?

ależ oczywiście, że nie mają,
>
Ma na mysli hamowanie na zablokowanych kolach czy wagony z ABS ?
Bo ze w pierwszym sie mylisz to latwo zademonstrowac ..

po prostu wymiekam.
dostaliscie jakiegos zbiorowego zajoba na to "hamowanie na zablokowanych"?
a moze znacie tylko jeden wzór?

moon

63 Data: Styczen 26 2007 00:58:03
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zim? na ?niegu
Autor: J.F. 

On Thu, 25 Jan 2007 23:08:26 +0100,  Moon wrote:

J.F. wrote:
ALE, gdyby było jak piszesz, to wszystkie samochody miałyby taką
samą drogę hamowania na tych samych oponach, a nie mają,

A jestes pewnien ze nie maja ?

ależ oczywiście, że nie mają,

Ale dostepne dane to sa z roznych opon :-)

Ma na mysli hamowanie na zablokowanych kolach czy wagony z ABS ?
Bo ze w pierwszym sie mylisz to latwo zademonstrowac ..

po prostu wymiekam.
dostaliscie jakiegos zbiorowego zajoba na to "hamowanie na zablokowanych"?
a moze znacie tylko jeden wzór?

Ten drugi jest identyczny, tylko wspolczynnik wiekszy.
Niestety trudniej wtedy o prosta demonstracje.

Zreszta jak ostro hamujesz to i tak sobie zablokujesz :-)

J.

64 Data: Styczen 26 2007 01:16:39
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zim? na ?niegu
Autor: Moon 

J.F. wrote:

On Thu, 25 Jan 2007 23:08:26 +0100,  Moon wrote:
J.F. wrote:
ALE, gdyby było jak piszesz, to wszystkie samochody miałyby taką
samą drogę hamowania na tych samych oponach, a nie mają,

A jestes pewnien ze nie maja ?

ależ oczywiście, że nie mają,

Ale dostepne dane to sa z roznych opon :-)

nie, to nieprawda.
zadzwoń do pierwszego, lepszego dealera, poda ci drogę hamowania _modelu_ samochodu, bez względu na kapcie.

moon


Ma na mysli hamowanie na zablokowanych kolach czy wagony z ABS ?
Bo ze w pierwszym sie mylisz to latwo zademonstrowac ..

po prostu wymiekam.
dostaliscie jakiegos zbiorowego zajoba na to "hamowanie na
zablokowanych"? a moze znacie tylko jeden wzór?

Ten drugi jest identyczny, tylko wspolczynnik wiekszy.
Niestety trudniej wtedy o prosta demonstracje.

Zreszta jak ostro hamujesz to i tak sobie zablokujesz :-)

J.

--
Concord 165

65 Data: Styczen 26 2007 01:33:20
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zim? na ?niegu
Autor: J.F. 

On Fri, 26 Jan 2007 01:16:39 +0100,  Moon wrote:

J.F. wrote:
ALE, gdyby było jak piszesz, to wszystkie samochody miałyby taką
samą drogę hamowania na tych samych oponach, a nie mają,

A jestes pewnien ze nie maja ?

ależ oczywiście, że nie mają,

Ale dostepne dane to sa z roznych opon :-)

nie, to nieprawda.
zadzwoń do pierwszego, lepszego dealera, poda ci drogę hamowania _modelu_
samochodu, bez względu na kapcie.

Ale on ci ja poda na podstawie jakiegos testu, ktory byl na
konkretnych oponach i torze. I nawet nie bedzie wiedzial jakich,
i czy u niego w salonie kupie auto z tymi oponami :-)


J.

66 Data: Styczen 24 2007 18:53:55
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: xs 

Moon  napisał(a):

cieszę się bardzo, natomiast droga hamowania samochodu obciążonego jest i do
50% dłuższa od pustego.

W AutoBildzie mierzyli droge hamowanie z predkosci autostradowych (130 i 150
km/h) samochodow tylko z kierowca oraz tych samych samochodow zapakowanych w
komplet pasazerow i bagaz. W drugim przypadku samochody zatrzymywaly sie o
kilka metrow wczesniej (lepiej dociazony tyl, pozwalal na wieksza sile
hamowania przylozona do tylnich kol) co bylo dosc zaskakujacym wynikiem.
Jednak ogolnie mozna przyjac, ze wieksza masa to jednak wieksza bezwladnosc.
Wystarczy pojsc do hipermarketu, wziasc pusty wozek, kawalek podbiec z nim i
sprobowac sie zatrzymac. Pozniej nalezy wozek zaladowac ciezkimi zakupami i
sprobowac zrobic to samo. Jednak ja bym nie uogolnial tak bardzo wszystkich
zjawisk fizycznych, szczegolnie w przypadku samochodu, bowiem hamowanie zalezy
od feftyliona sil i wspolczynnikow.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

67 Data: Styczen 24 2007 22:04:17
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Michał 

cieszę się bardzo, natomiast droga hamowania samochodu obciążonego jest i do
50% dłuższa od pustego.

W AutoBildzie mierzyli droge hamowanie z predkosci autostradowych (130 i 150
km/h) samochodow tylko z kierowca oraz tych samych samochodow zapakowanych w
komplet pasazerow i bagaz. W drugim przypadku samochody zatrzymywaly sie o
kilka metrow wczesniej (lepiej dociazony tyl, pozwalal na wieksza sile
hamowania przylozona do tylnich kol) co bylo dosc zaskakujacym wynikiem.

A jakie to były auta? Bo jeśli jakieś FWD z ciężką przednią osiom to chyba nic dziwnego.


Pozdrawiam

68 Data: Styczen 24 2007 22:16:28
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: xs 

Michał  napisał(a):

A jakie to były auta? Bo jeśli jakieś FWD z ciężką przednią osiom to chyba
nic dziwnego.

Najrozniejsze, od dostawczych przez osobowe, az po wynalazek w stylu Jeepa
Comandera, ktory mial tragiczna droge hamowania.


--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

69 Data: Styczen 25 2007 00:43:52
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Michał 

A jakie to były auta? Bo jeśli jakieś FWD z ciężką przednią osiom to chyba
nic dziwnego.

Najrozniejsze, od dostawczych przez osobowe, az po wynalazek w stylu Jeepa
Comandera, ktory mial tragiczna droge hamowania.


A BMW? Pytam bo w swoim serii 7 mam dodatkowo w miejsce koła gaz (oczywiście sekwencja żeby nie było :)) zastanawiam się jak to generalnie wpływa na trakcje.


Pozdrawiam

70 Data: Styczen 25 2007 14:19:30
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimš na œniegu
Autor: J.F. 

On Wed, 24 Jan 2007 22:04:17 +0100,  Michał wrote:

W AutoBildzie mierzyli droge hamowanie z predkosci autostradowych (130 i
150 km/h) samochodow tylko z kierowca oraz tych samych samochodow zapakowanych
w komplet pasazerow i bagaz. W drugim przypadku samochody zatrzymywaly sie o
kilka metrow wczesniej (lepiej dociazony tyl, pozwalal na wieksza sile
hamowania przylozona do tylnich kol) co bylo dosc zaskakujacym wynikiem.

A jakie to były auta? Bo jeśli jakieś FWD z ciężką przednią osiom to chyba
nic dziwnego.

Hm, jednak troche dziwne. Jakby ciezka przednia os nie byla, to
przeciez auta nie koziolkuja przy hamowaniu, no moze z jednym
wyjatkiem ..

J.

71 Data: Styczen 24 2007 13:49:25
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Michał 

jak można micre do bmw porównywać - przecież ta micra to chyba 600
kg waży?


A jaki związek ma masa z hamowaniem?

spytaj kolejarza...

a co myślisz że drezyny mają normalne drogi hamowania bo są lekkie?

połóż na drezynie pół tony obciążenia i zobacz.
ja naprawdę nie rozumiem, czy teraz nie ma fizyki w szkołach?
czemu pociąg hamuje pół kilometra?
nie z powodu masy?
jak masa NIE MA związku z hamowaniem?

Przecież ja kolegę "wypuszczam" :)


Pozdrawiam

72 Data: Styczen 24 2007 09:39:54
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: noname 

Michał napisał(a):

Witam

Ciekawy artykuł :)

http://members.lycos.co.uk/testoponletnich/



Pozdrawiam

przestań spamować

73 Data: Styczen 24 2007 13:24:02
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: V-Tec 

Michał napisał(a):

Witam

Ciekawy artykuł :)

http://members.lycos.co.uk/testoponletnich/

Zaintrygował mnie fragment:

"BMW: 18,85 m
Nissan: 10,10 m

Gdyby zamiast 30 km/h samochody jechały 60 km/h BMW na letnich oponach
zatrzymałoby się po około 37m, zaś Nissan po ponad 20m "

a nie po około 75m i 40m?


W.

74 Data: Styczen 24 2007 13:34:05
Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
Autor: Tomasz Pyra 

V-Tec napisał(a):

Michał napisał(a):
Witam

Ciekawy artykuł :)

http://members.lycos.co.uk/testoponletnich/

Zaintrygował mnie fragment:

"BMW: 18,85 m
Nissan: 10,10 m

Gdyby zamiast 30 km/h samochody jechały 60 km/h BMW na letnich oponach
zatrzymałoby się po około 37m, zaś Nissan po ponad 20m "

a nie po około 75m i 40m?

Masz rację.

[LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu



Grupy dyskusyjne