[LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu
1 | Data: Styczen 23 2007 23:21:34 |
Temat: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | |
Autor: Michał | Witam 2 |
Data: Styczen 23 2007 23:28:18 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Blyskacz | Ciekawy artykuł :) e tam...taki test to sobie mozesz o kant... zupelnie bez wartosci :( pozdrawiam Blyskacz -- Volvo 850 2.5 170KM 96' LPG :-) 3 |
Data: Styczen 23 2007 23:28:22 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Przemyslaw Popielarski | Michał wrote: Ciekawy artykuł :) Nieciekawa bzdura. -- ../ premax ../ ../ koniec i bomba, a kto czytal ten traba. w.g. 4 |
Data: Styczen 24 2007 00:18:58 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Moon | Michał wrote: Witam jak można micre do bmw porównywać - przecież ta micra to chyba 600 kg waży? moon -- Concord 165 5 |
Data: Styczen 23 2007 23:25:07 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Robert Rędziak | On Wed, 24 Jan 2007 00:18:58 +0100, Moon jak można micre do bmw porównywać - przecież ta micra to chyba 600 kg waży? Ale tylko, jak kierowca postawi zacną kupę. Jak Cię to tak bardzo interesuje, to taka K11 na SP01 185/55R14 na śniegu: - nie hamuje, - rusza z miejsca gdzieś tak pod koniec zielonego światła, - traci zdolność podjechania pod krawężnik. Dokładnych pomiarów nie czyniłem, w sumie grzeje mnie to, czy ktoś widzi zasadność wymiany takiej opony na zimę, czy nie (może z dokładnością do parkowania w moim aucie). Ale i Col de Turini da się pojechać na slicku. r. -- _________________________________________________________________ robert rędziak mailto:spambox-at-supersonic-dot-plukwa-dot-net klubsubaru.pl uratuj stratopoloneza: http://www.stratopolonez.pl 6 |
Data: Styczen 24 2007 00:37:19 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Michał |
A jaki związek ma masa z hamowaniem? Pozdrawiam 7 |
Data: Styczen 24 2007 00:55:51 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: BartekK | Michał napisał(a): Taki sam jak ilosc kalorii w porownywaniu gestosci margaryny i coca coli. Caly test po prostu bez sensu.jak można micre do bmw porównywać - przecież ta micra to chyba 600 kg waży?A jaki związek ma masa z hamowaniem? -- | Bartlomiej Kuzniewski | GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 8 |
Data: Styczen 24 2007 02:05:16 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimš na niegu | Autor: J.F. | On Wed, 24 Jan 2007 00:55:51 +0100, BartekK wrote: Michał napisał(a): Ma sens jeden - pokazuje ze czasem mozna sie nieprzyjemnie zdziwic. Szkoda tylko ze nie bardzo wiadomo czemu - bo letnie, bo HP, bo szerokosc, bo ABS .. ale czasem wystarcza tylko letnie to nieprzyjemnosci :-) J. 9 |
Data: Styczen 24 2007 02:22:52 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Michał | Caly test po prostu bez sensu. Jak widać nie bez sensu tylko po prostu autor wyprzedza myślami epoke (chodzi o tą mase). Pozdrawiam 10 |
Data: Styczen 24 2007 00:56:56 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Przemyslaw Popielarski | Michał wrote: jak można micre do bmw porównywać - przecież ta micra to chyba 600 kg Dowiesz sie w gimnazjum na lekcji o drugiej zasadzie dynamiki Newtona. -- ../ premax ../ ../ koniec i bomba, a kto czytal ten traba. w.g. 11 |
Data: Styczen 24 2007 01:24:38 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Michał | jak można micre do bmw porównywać - przecież ta micra to chyba 600 kg Ale jeśli chodzi o samochody to im większa masa tym większe tarcie a więc i lepsze hamowanie ale gorsze dlatego że większa masa (więcej energii kinetycznej do wytracenia). Twoim chorym tropem rozumowania wychodziłoby że od 50 km/h: rower zatrzymuje się po 2 m motocykl po 6 m smart po 10 m ford escort po 20 m mercedes s-classe po 35 m maybach opancerzony po 50 m autobus po 150 m tir po 300 m czołg po 600 m bo przecież tak jest prawda? To dlatego gdy ktoś jedzie maluchem musi uważać żeby duże auto nie wjechało mu w tył bo przecież waży ponad 2 razy więcej i zatrzymuje sie na 2 razy dłuższym odcinku? Faktycznie... zapomniałem. Przepraszam. Pozdrawiam 12 |
Data: Styczen 24 2007 01:29:42 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Przemyslaw Popielarski | Michał wrote: Ale jeśli chodzi o samochody to im większa masa tym większe tarcie a Naprawdę w gimnazjum Ci to wytłumaczą. -- ../ premax ../ ../ koniec i bomba, a kto czytal ten traba. w.g. 13 |
Data: Styczen 24 2007 01:33:20 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Michał | Ale jeśli chodzi o samochody to im większa masa tym większe tarcie a Znaczy że co? Że pojazd 2x cięższy hamuje 2x gorzej? 14 |
Data: Styczen 24 2007 01:47:16 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Przemyslaw Popielarski | Michał wrote: Naprawdę w gimnazjum Ci to wytłumaczą. DRUGA ZASADA DYNAMIKI, o matko: a = F/m. -- ../ premax ../ ../ koniec i bomba, a kto czytal ten traba. w.g. 15 |
Data: Styczen 24 2007 01:56:06 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Michał | Naprawdę w gimnazjum Ci to wytłumaczą. Tylko w przypadku hamowania F = k * m, nieprawdaż? Pozdrawiam 16 |
Data: Styczen 24 2007 02:04:29 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Przemyslaw Popielarski | Michał wrote: Tylko w przypadku hamowania F = k * m, nieprawdaż? Tia, i masa Ci sie skraca. O matko. -- ../ premax ../ ../ koniec i bomba, a kto czytal ten traba. w.g. 17 |
Data: Styczen 24 2007 10:02:10 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Jakub Witkowski | Przemyslaw Popielarski wrote: Michał wrote: No, właśnie. To czemu odsyłasz do gimnazjum tego, kto się dziwi wiązaniu masy z hamowaniem, skoro _wiedza z gimnazjum_ takiemu swiązkowi wydaje się zaprzeczać? -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. 18 |
Data: Styczen 24 2007 10:28:04 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Tomasz Pyra | Przemyslaw Popielarski napisał(a): Michał wrote: No gdybyś uważał w tym gimnazjum na które się tak powołujesz to byś wiedział że tak właśnie jest. Zauważ że samochody pomimo że mają bardzo różne masy, mają bardzo podobne drogi hamowania (100km/h->0 około 40m). Oczywiście jeżeli chodzi o porowatą nawierzchnię to pewne różnice się pojawiają których nie uwzględniają prawa fizyki na podstawowym poziomie (swoją drogą tarcie to bardzo skomplikowane zjawisko na które nie ma dobrych ogólnych wzorów), ale zasada mniej-więcej jest zachowana. Opony 2x cięższego samochodu dociskane są 2x mocniej do nawierzchni przez co mogą wygenerować proporcjonalnie większą siłę hamującą. Dwa samochody o różnych masach, mające dostosowane do swojej masy opony będą hamować na podobnej drodze z tej samej prędkości. 19 |
Data: Styczen 24 2007 19:02:33 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Cz | Tomasz Pyra wrote: Opony 2x cięższego samochodu dociskane są 2x mocniej do nawierzchni przez co mogą wygenerować proporcjonalnie większą siłę hamującą. Nie do końca. Współczynnik tarcia opony zależy w pewnym stopniu m.in. od siły nacisku. Ta zależność nie jest zwykłą proporcją. W dość dużym uproszczeniu im mniejszy nacisk tym większy współczynnik tarcia. W nieco mniejszym, dla każdej opony istnieje pewna optymalna siła nacisku X przy której tarcie jest największe - funkcja rośnie od (0,0) do (X,max), a potem płynnie opada. Czyli dla naszego równania można przyjąć, że skoro a = f(m) * m * g / m, to a = c * g / m^x, gdzie x jest bliskie zeru od góry, a c jest pozostałym z f współczynnikiem. A więc w praktyce rower z odpowiednią siłą hamowania ma większe możliwości hamowania niż ciężarówka. Do tego należy uwzględnić jeszcze fakt, że w przypadky tylnych kół ta zależność jest odwrotna. Dodatkowo tarcie dynamiczne jest nieco bardziej zależne od różnych czynników, które zmieniają się w zależności od obciążenia (np. nachylenie opony) No i oczywiście należałoby to właściwie liczyć dla M nacisku koła na nawierzchnię, a nie m masy pojazdu. Ze względu na fakt, że przednie koła wywołują większe opóźnienia niż tylne można spokojnie przyjąć, że ciężarówka dysponując oponą o takim samym _maksymalnym_współczynniku_tarcia_ będzie hamować wolniej niż Nissan Micra. -- Cz. 20 |
Data: Styczen 24 2007 02:06:52 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimš na niegu | Autor: J.F. | On Wed, 24 Jan 2007 01:47:16 +0100, Przemyslaw Popielarski wrote: Michał wrote: Wychodzi na to ze do gimnazjum nie chodziles. A moze to bylo gimnazjum humanistyczne ? :-) J. 21 |
Data: Styczen 24 2007 02:10:16 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimš na ?niegu | Autor: Przemyslaw Popielarski | J.F. wrote: DRUGA ZASADA DYNAMIKI, o matko: a = F/m. To fakt. -- ../ premax ../ ../ koniec i bomba, a kto czytal ten traba. w.g. 22 |
Data: Styczen 24 2007 01:20:35 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Moon | Michał wrote: spytaj kolejarza...jak można micre do bmw porównywać - przecież ta micra to chyba 600 kg moon -- Concord 165 23 |
Data: Styczen 24 2007 01:26:00 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Michał | spytaj kolejarza...jak można micre do bmw porównywać - przecież ta micra to chyba 600 kg a co myślisz że drezyny mają normalne drogi hamowania bo są lekkie? Pozdrawiam 24 |
Data: Styczen 24 2007 04:25:12 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Moon | Michał wrote: spytaj kolejarza...jak można micre do bmw porównywać - przecież ta micra to chyba 600 połóż na drezynie pół tony obciążenia i zobacz. ja naprawdę nie rozumiem, czy teraz nie ma fizyki w szkołach? czemu pociąg hamuje pół kilometra? nie z powodu masy? jak masa NIE MA związku z hamowaniem? moon 25 |
Data: Styczen 24 2007 10:09:20 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Richat | Moon napisał(a): Michał wrote: ma, ale tylko wtedy jezeli przyjmiemy ze kazdy pojazd bedzie miał jednakową powierzchnie tarcia, przyrównaj sobie koło wagonu i teraz gdyby ten wagon miał zamiast 4 kół dwa walce i całą powierznią stykał sie z podłożem to taki pociag staje w miejscu ( oczywiście pomijamy tutaj mechanizm hamujacy ów walcami ) -- Pozdr.Richat - Katowice Toyota avensis D-4D + CB Radio (tylko podkładki PMS) oklejony Author czerwień meksykańska 7-mio biegowy ;-) UWAGA !!! Jak chcesz do mnie napisać to w adresie zostaw tylko ksywkę 26 |
Data: Styczen 24 2007 11:30:39 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Moon | Richat wrote:
jakby, jakby. jakby szafa miała sznurek, to by była windą. moon -- Concord 165 27 |
Data: Styczen 24 2007 12:10:01 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Richat | Moon napisał(a): ma, ale tylko wtedy jezeli przyjmiemy ze kazdy pojazd bedzie miał no i? -- Pozdr.Richat - Katowice Toyota avensis D-4D + CB Radio (tylko podkładki PMS) oklejony Author czerwień meksykańska 7-mio biegowy ;-) UWAGA !!! Jak chcesz do mnie napisać to w adresie zostaw tylko ksywkę 28 |
Data: Styczen 24 2007 12:28:02 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Moon | Richat wrote: Moon napisał(a): NO I KONIEC. "jakby miał walce to by..." ale nie ma walców. moon -- Concord 165 29 |
Data: Styczen 24 2007 12:32:28 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Richat | Moon napisał(a): NO I KONIEC. no i dlatego pociąg ze swoja przyczepnością hamuje 400m a samochód 40 -- Pozdr.Richat - Katowice Toyota avensis D-4D + CB Radio (tylko podkładki PMS) oklejony Author czerwień meksykańska 7-mio biegowy ;-) UWAGA !!! Jak chcesz do mnie napisać to w adresie zostaw tylko ksywkę 30 |
Data: Styczen 24 2007 14:21:01 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Moon | Richat wrote: Moon napisał(a): a gdyby samochód ważył 1000 ton, tyle co pociąg, to też by hamował 400 metrów, a nie 30. moon -- Concord 165 31 |
Data: Styczen 24 2007 14:34:47 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Tomasz Pyra | Moon napisał(a): Richat wrote: A dasz radę podać jakieś prawo fizyki które by za tym przemawiało, a nie tylko to co Twoja intuicja podpowiada (zresztą bardzo błędnie i niespójnie)? Gdyby samochód jechał po żelaznych szynach, miał żelazne koła, do tego układ hamulcowy z ogromną bezwładnością, a w dodatku hamował bardzo delikatnie (pociągi hamują delikatnie żeby nie zblokować kół - pociąg na zablokowanych kołach hamuje całkiem żwawo) to też by miał drogę hamowania taką jak pociąg. 32 |
Data: Styczen 24 2007 14:39:32 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Michał |
NO I KONIEC. Do tego ciężkie samochody istnieją, może nie 1000 ton, ale takie ciężarówki z kamieniołomów ważą "dość" dużo i hamują nieźle. Głupie gadanie z tą drogą hamowania zależną od masy... co to gdyby połączyć 100000 samochodów jadących po autostradzie sztywnym holem to by hamowały wiele gorzej? Nie. Ew. tylko dlatego że trudno byłoby to zgrać. Ale nie ma to związku z masą Pozdrawiam 33 |
Data: Styczen 24 2007 14:58:20 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Tomasz Pyra | Michał napisał(a): Głupie gadanie z tą drogą hamowania zależną od masy... co to gdyby połączyć 100000 samochodów jadących po autostradzie sztywnym holem to by hamowały wiele gorzej? Nie. Ew. tylko dlatego że trudno byłoby to zgrać. Dokładnie... Jak komuś intuicja nadal szwankuje to niech najpierw wyobrazi sobie 100 samochodów jadących jeden za drugim i hamujących jednocześnie, potem niech sobie je "połączy" sztywnym holem, na koniec może je zabudować na jednym podwoziu i już będzie wiedział jak hamuje 100t samochód. 34 |
Data: Styczen 24 2007 14:42:26 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Richat | Moon napisał(a): a gdyby samochód ważył 1000 ton, tyle co pociąg, to też by hamował 400 metrów, a nie 30. zapewniam cie ze droga hamowania samochodu nie wynosiła by 30m, ale też nie 400, no moze 35 ;) -- Pozdr.Richat - Katowice Toyota avensis D-4D + CB Radio (tylko podkładki PMS) oklejony Author czerwień meksykańska 7-mio biegowy ;-) UWAGA !!! Jak chcesz do mnie napisać to w adresie zostaw tylko ksywkę 35 |
Data: Styczen 24 2007 15:44:45 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Moon | Richat wrote: Moon napisał(a): no to sprawdź jak hamuje wyładowany TIR, a jak pusty. zamiast pieprzyc głupoty o wzorach, któryś z naukowców mógłby zaglądnąć do zwykłego katalogu samochodowego. albo, jak mówię, spytać kogoś kto ma samochód. moon -- Concord 165 36 |
Data: Styczen 24 2007 18:15:21 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Richat, a gdyby samochód ważył 1000 ton, tyle co pociąg, to też by hamował 400zapewniam cie ze droga hamowania samochodu nie wynosiła by 30m, ale też O ile miałby proporcjonalnie zbudowane hamulce... -- Best regards, RoMan 37 |
Data: Styczen 24 2007 10:22:09 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Tomasz Pyra | Moon napisał(a): połóż na drezynie pół tony obciążenia i zobacz. Nie - z powodu cienkiego współczynnika tarcia stal-stal. Hint: dwa razy lżejszy pociąg wcale nie zahamuje znacznie szybciej. 38 |
Data: Styczen 24 2007 11:31:02 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Moon | Tomasz Pyra wrote: Moon napisał(a): hint - spytaj kolejarza. moon -- Concord 165 39 |
Data: Styczen 24 2007 12:11:13 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: zkruk [Lodz] | Moon wrote:
znowu sie madrzysz? BTW: co ma kolejarz ze stalowymi kolami i stalowa droga wspolnego z oponami o zmiennym rozmiarze i asfaltem? na dodatek nie ropatrujemy sytuacji gdy ktos do samochodu o masie 1 tony nasypal piasku 500kg tylko rozpatrujemy 2 samochody o roznych masach i roznych powierzchniach styku opon z asfaltem jesli dla Ciebie to to samo co pociag to gratuluje poczucia humoru :) -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi 40 |
Data: Styczen 24 2007 12:29:33 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Moon | zkruk [Lodz] wrote: Moon wrote: ja myślałem, że fizyka jest jedna, ale oczywiście to matka jest tylko jedna, nie? na dodatek nie ropatrujemy sytuacji gdy ktos do samochodu o masie 1 własnie dlatego NIE rozpatrujemy, bo to bez sensu i ma za dużo zmiennych, moon -- Concord 165 41 |
Data: Styczen 24 2007 10:22:32 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Jakub Witkowski | Moon wrote: Michał wrote: Po raz kolejny udowadniasz żeś humanista. Niezależnie od tego co hamuje, pociąg czy samochód, wzór jest taki sam i zależy wyłącznie od współczynnika tarcia (oczywiście, jest to szkolne przybliżenie zjawiska). Masa w nim się skraca. Widziałeś kiedyś jak startuje ciuchcia? Często koła wpadają w poślizg przy niemal zerowym przyspieszeniu. To świadczy tylko i wyłącznie o jednym - wsp. tarcia stalowych kół o szynę jest baardzo nędzny. I dlatego pociąg nie może hamować dobrze. Dodatkowe powody są natury technicznej: wydajność układów hamulcowych, odprowadzanie z nich ciepła, przepisy, komfort. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. 42 |
Data: Styczen 24 2007 11:32:36 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Moon | Jakub Witkowski wrote: Po raz kolejny udowadniasz żeś humanista. Niezależnie od tego cieszę się bardzo, natomiast droga hamowania samochodu obciążonego jest i do 50% dłuższa od pustego. widocznie masa się we wzorze nie skróciła, nie? moon -- Concord 165 43 |
Data: Styczen 24 2007 11:36:37 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimš na niegu | Autor: J.F. | On Wed, 24 Jan 2007 11:32:36 +0100, Moon wrote: Jakub Witkowski wrote: Ano widac nie, jesli 40t tir potrafi zahamowac za 0.6t maluchem .. a przeciez powinien tych maluchow rozwalic chyba z setke .. J. 44 |
Data: Styczen 24 2007 11:51:38 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimš na ?niegu | Autor: Moon | J.F. wrote: On Wed, 24 Jan 2007 11:32:36 +0100, Moon wrote: cieszę się bardzo, natomiast droga hamowania samochodu obciążonego Ano widac nie, jesli 40t tir potrafi zahamowac za 0.6t maluchem .. jeszcze porównaj kota do konia i będzie super:) moon -- Concord 165 45 |
Data: Styczen 24 2007 12:19:43 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimš na ?niegu | Autor: zkruk [Lodz] | Moon wrote: Ano widac nie, jesli 40t tir potrafi zahamowac za 0.6t maluchem .. albo lokomotywe z samochodem.... -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi 46 |
Data: Styczen 24 2007 11:52:18 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Cyprian Prochot |
cieszę się bardzo, natomiast droga hamowania samochodu obciążonego jest ido 50% dłuższa od pustego. ale na SUCHYM asfalcie, gdzie role gra rowniez wydajnosc ukladu hamulcowego. na mokrym lub na sniegu praktycznie to wylacznie kwestia przyczepnosci granicznej opon. wydajnosc hamulcow przestaje miec duze znaczenie wtedy.... -- pozdrawiam Cyprian Prochot CKMK - white Brava 1.6 16V LPG + Alan 28 / RS39 + AT 1700 47 |
Data: Styczen 24 2007 12:33:57 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Moon | Cyprian Prochot wrote: Użytkownik "Moon" napisał w wiadomości nie kombinuj. co jeszcze napiszesz - o hamowaniu na oleju kujawskim? moon -- Concord 165 48 |
Data: Styczen 24 2007 12:35:52 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Richat | Moon napisał(a): nie kombinuj. bardzo dobre pytanie, bo na bartku smierdzi rybami -- Pozdr.Richat - Katowice Toyota avensis D-4D + CB Radio (tylko podkładki PMS) oklejony Author czerwień meksykańska 7-mio biegowy ;-) UWAGA !!! Jak chcesz do mnie napisać to w adresie zostaw tylko ksywkę 49 |
Data: Styczen 24 2007 15:00:24 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Cyprian Prochot |
> no to zrob sobie test na mokrym albo na sniegu. w aucie pustym i w aucie z kilkoma osobami /workami piasku. powiem wiecej spytaj sie dowolnego TIRmana kiedy woli jechac pod gore/z gory w ciezkich warunkach lodowo sniegowych: pustym autem czy w pelni zaladowana naczepa. puste TIRy slizgaja sie nawet na plaskim, zaladowane bez wiekszych problemow ciagna pod gorke.... to tez przypadek wg Ciebie ? -- pozdrawiam Cyprian Prochot CKMK - white Brava 1.6 16V LPG + Alan 28 / RS39 + AT 1700 50 |
Data: Styczen 24 2007 15:46:45 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Moon | Cyprian Prochot wrote: Użytkownik "Moon" napisał w wiadomości ale o czym ty bredzisz? czy jeszcze kontrolujesz jaki jest temat dyskusji? facet porównuje hamowanie leciutkiego samochodziku, do zupełnie innego, ciężkiego i na innych oponach, o tym mówimy. moon -- Concord 165 51 |
Data: Styczen 24 2007 16:03:21 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Tomasz Pyra | Moon napisał(a): ale o czym ty bredzisz? Ale dlaczego sądzisz że mały lekki samochód miałby lepiej/gorzej hamować niż ciężki. Postaraj się nam wyjaśnić fenomen drogi hamowania takiego np. Maybacha. Spróbuj też wyjaśnić fenomen z innej strony - Fiata 126p. Poprzyj swój wywód jakimiś wzorami, prawami fizyki. Bo na razie to się zachowujesz na zasadzie "wiem że mam racje, bo mam i z tego wynika że inni nie mają". Żeby było śpieszniej to błądzisz dość daleko od prawdy - gdzieś tam coś Ci dzwoni ale jeszcze daleko. 52 |
Data: Styczen 24 2007 17:08:17 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Moon | Tomasz Pyra wrote: Moon napisał(a): człowieku, to zależy również i od HAMULCÓW. jeśli założysz, że ich sprawność jest porównywalna na mały i lekki MUSI hamować szybciej. Poprzyj swój wywód jakimiś wzorami, prawami fizyki. masz jakieś wzory na hamulec? bo jak dotąd to sobie gadacie jak w pracowni fizycznej, jakieś wzory na toczenie, na jakieś sytuacje w próżni, jakieś bzdury, że masa nie odgrywa roli w hamowaniu, co to za brednie? jechaleś kiedyś _jakimkolwiek- pojazdem, czy żyjesz według uproszczonych wzorow z ksiażki do fizyki dla klasy szóstej? moon -- Concord 165 53 |
Data: Styczen 24 2007 21:55:50 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Cyprian Prochot |
człowieku, to zależy również i od HAMULCÓW. na sliskim NIE ZALEZY. -- pozdrawiam Cyprian Prochot CKMK - white Brava 1.6 16V LPG + Alan 28 / RS39 + AT 1700 54 |
Data: Styczen 24 2007 22:06:59 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Moon |
w kosmosie też nie. moon 55 |
Data: Styczen 24 2007 22:18:31 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Tomasz Pyra | Moon napisał(a): Tomasz Pyra wrote: Sprawność hamulców praktycznie we wszystkich samochodach jest _wystarczająca_. Po prostu jak się depnie to zablokuje się wszystkie 4 koła. Dla uproszczenia możesz rozważać przeciążenie hamujące pojazd już po zablokowaniu czterech kół, zapomnieć o ABS-ach itp itd. Poprzyj swój wywód jakimiś wzorami, prawami fizyki. Dobrze :) Napiszę dokładnie o co mi chodzi bo widzę że już się zaczynasz denerwować :P Temat tarcia opon swego czasu nieco zgłębiałem (a raczej zapoznawałem się z wynikami badań innych) przy innej okazji. Oczywiście w kwestii że bardziej dociążony (np. załadowany) samochód będzie gorzej hamował niż pusty masz rację. Jednak całą dyskusja zaczęła się od tego że zanegowałeś sens porównywania dróg hamowania pojazdów o różnych masach - tu już się zgodzić nie mogę. Jedyne zastrzeżenie można mieć do ABS który miał tylko jeden pojazd, a jak wiadomo ABS na śliskim hamowanie potrafi przedłużyć i to wcale nie mało. Jak podwoisz masę pojazdu to on (zakładając oczywiście że siły w hamulcach starczy do zablokowania kół) zahamuje gorzej, ale o jakieś 10%, może trochę więcej, może trochę mniej. Taka już natura chropowatej nawierzchni że im większe ciśnienie docisku tym gorszy współczynnik tarcia (ale niewiele, a zależność nie jest liniowa). Warto też zaznaczyć że większa różnica pojawi się na szorstkim betonie, a na gładkim lodzie praktycznie różnicy nie będzie bo na gładkim lodzie prawie idealnie sprawdzą się "wzory z gimnazjum". Ale gdybyś do tego 2x cięższego samochodu założył opony o 2x większej powierzchni styku z nawierzchnią (albo np. dorobił drugie tyle hamowanych kół - patrz przykład ze sztywnym holem) to już droga hamowania skróci mu się do podobnej jak w nieobciążonym pojeździe. Wracając do meritum - dwa samochody w teście, ten lekki i ciężki, każdy miał opony, zawieszenie i układ hamulcowy dostosowany do swojej masy. Na podobnych oponach (co do mieszanki, bo każde w rozmiarze dostosowanym do swojej masy) miałyby podobne drogi hamowania. Porównanie zimówki i letniej jako opon o różnej rzeźbie i mieszance jest tu jak najbardziej na miejscu. Większe zakłócenia do pomiaru niż różnica mas wprowadza tam ten ABS. Nieco głębiej, co do istoty, opisałem zjawisko w konkurencyjnym wątku: http://groups.google.pl/group/pl.misc.samochody/tree/browse_frm/thread/dc231cda08532146/df2058ffb595467f?rnum=41 Są modele szorstkiej nawierzchni jako nawierzchni gładkiej najeżonej malutkimi haczykami które wbijają się w oponę już przy niewielkim nacisku i dają jej oparcie na ścinanie o stałej sile niezależnej od nacisku - to na tych "haczykach" pozostają czarne ślady przy hamowaniu na zablokowanych kołach. 56 |
Data: Styczen 24 2007 19:08:06 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Cz | Cyprian Prochot wrote: ale na SUCHYM asfalcie, gdzie role gra rowniez wydajnosc ukladu hamulcowego. Współczynnik tarcia jest zdecydowanie bardziej zależny od masy na śniegu i na mokrym. Jeśli będzie to TIR potrafiący zablokować wszystkie koła to odciążąjąc go będziemy skracać drogę hamowania... no, do pewnego momentu... -- Cz. 57 |
Data: Styczen 24 2007 16:44:19 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Jakub Witkowski | Moon wrote: Jakub Witkowski wrote: Ale co to ma do rzeczy? Przypominam, że temat rozważań brzmi: "jak można micre do bmw porównywać - przecież ta micra to chyba 600 kg " itd. Otóż tak się składa, że jak już było mówione, prawidłowo zaprojektowany samochód (w któym opony, zawieszenie układ hamulcowy są, uwaga, uwaga, dostosowane do konkretnej masy) hamuje na tych ~40 metrach i kropka. A to dlatego, że dociera się do fizycznego ograniczenia, którym jest współczynik tarcia opona-asfalt dla typowej opony, w optymalnym zakresie jej obciążenia. A ty piszesz o czymś innym - dociążenie konkretnego samochodu powoduje, że elementy układu zaczynają pracować w gorszych warunkach: opona ma obiążenie jednostkowe wyższe od optymalnego, co za tym idzie - inny współczynnik tarcia, hamulce mogą mieć niewystarczającą wydajność, itd. I właśnie dlatego matiz dociążony do 2ton nie będzie hamował tak, jak dwutonowy merc. Tyle, że to jest jakby poza tematem dyskusji... -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. 58 |
Data: Styczen 24 2007 17:15:15 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Moon | Jakub Witkowski wrote: zakresie jej obciążenia. ty jesteś purysta, a oczywiście TEŻ nie masz racji, bo nikt specjalnie nie osłabia hamulców lekkiego samochodu tylko po to, żeby mu _wydłużyć_ drogę hamowania, żeby dorównał tym cięższym. Może być, że dwa samochody _podobne_ mają różną wagę, a lżejszy ma dłuższą drogę hamowania, co z tego? ma po prostu gorsze hamulce, ale na ogół, im samochód większy i cięższy ma dłuższą drogę hamowania i nie powiesz mi, że TIR będzie miał krótszą drogę hamowania niż Matiz, czy inny Fiacik, albo Yaris. Tak samo, jak brednie które tu widzę, że pusty pociąg ma taką samą drogę hamowania jak załadowany. co za brednie. a wszystko po to, żeby nagiąć rzeczywistość do "wzoru z książki do fizyki". moon -- Concord 165 59 |
Data: Styczen 24 2007 19:02:47 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimš na niegu | Autor: J.F. | On Wed, 24 Jan 2007 17:15:15 +0100, Moon wrote: ty jesteś purysta, a oczywiście TEŻ nie masz racji, bo nikt specjalnie nie Hamulce czy opony ? Bo jesli chodzi o osobowki to zazwyczaj hamulce w nich potrafia zablokowac kolo - czyli doprowadzic opone do granic przyczepnosci. Mocniejsze juz byc nie musza. I ich "moc" nie ma juz wplywu na hamowanie. Moze inaczej to w Tirach wyglada bo jak pojazd moze miec 10 lub 40 ton to z hamulcami trzeba uwazac .. zeby sie nie skonczylo tak ze musniecie hamulca i pisk opon. Tak samo, jak brednie które tu widzę, że pusty pociąg ma taką samą drogę Bo moze jednak w wagonach slabe hamulce jak na tych 50 ton ladunku .. J. 60 |
Data: Styczen 24 2007 22:11:54 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimš na ?niegu | Autor: Moon |
mają różną wagę, a lżejszy ma dłuższą drogę hamowania, co z tego? ma po ALE, gdyby było jak piszesz, to wszystkie samochody miałyby taką samą drogę hamowania na tych samych oponach, a nie mają, zresztą ABS wyklucza te rozważania. > Tak samo, jak brednie które tu widzę, że pusty pociąg ma taką samą drogę żebyś nie wiem jakie wstawił, mocne, czy słabe, to pusty pociąg zahamuje szybciej niż załadowany. więc masa odgrywa rolę, jak najbardziej. moon 61 |
Data: Styczen 25 2007 14:17:26 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zim na ?niegu | Autor: J.F. | On Wed, 24 Jan 2007 22:11:54 +0100, Moon wrote: Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości A jestes pewnien ze nie maja ? zresztą ABS wyklucza te rozważania. Czemu ? Zastepuje tylko czynnik kierowcy czynnikiem sterownika ABS [a roznice sa]. Tak samo, jak brednie które tu widzę, że pusty pociąg ma taką samą drogę żebyś nie wiem jakie wstawił, mocne, czy słabe, to pusty pociąg zahamuje Ma na mysli hamowanie na zablokowanych kolach czy wagony z ABS ? Bo ze w pierwszym sie mylisz to latwo zademonstrowac .. J. 62 |
Data: Styczen 25 2007 23:08:26 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zim? na ?niegu | Autor: Moon | J.F. wrote: ALE, gdyby było jak piszesz, to wszystkie samochody miałyby taką ależ oczywiście, że nie mają, > Ma na mysli hamowanie na zablokowanych kolach czy wagony z ABS ? po prostu wymiekam. dostaliscie jakiegos zbiorowego zajoba na to "hamowanie na zablokowanych"? a moze znacie tylko jeden wzór? moon 63 |
Data: Styczen 26 2007 00:58:03 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zim? na ?niegu | Autor: J.F. | On Thu, 25 Jan 2007 23:08:26 +0100, Moon wrote: J.F. wrote: Ale dostepne dane to sa z roznych opon :-) Ma na mysli hamowanie na zablokowanych kolach czy wagony z ABS ? Ten drugi jest identyczny, tylko wspolczynnik wiekszy. Niestety trudniej wtedy o prosta demonstracje. Zreszta jak ostro hamujesz to i tak sobie zablokujesz :-) J. 64 |
Data: Styczen 26 2007 01:16:39 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zim? na ?niegu | Autor: Moon | J.F. wrote: On Thu, 25 Jan 2007 23:08:26 +0100, Moon wrote: nie, to nieprawda. zadzwoń do pierwszego, lepszego dealera, poda ci drogę hamowania _modelu_ samochodu, bez względu na kapcie. moon
-- Concord 165 65 |
Data: Styczen 26 2007 01:33:20 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zim? na ?niegu | Autor: J.F. | On Fri, 26 Jan 2007 01:16:39 +0100, Moon wrote: J.F. wrote: Ale on ci ja poda na podstawie jakiegos testu, ktory byl na konkretnych oponach i torze. I nawet nie bedzie wiedzial jakich, i czy u niego w salonie kupie auto z tymi oponami :-) J. 66 |
Data: Styczen 24 2007 18:53:55 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: xs | Moon napisał(a): cieszę się bardzo, natomiast droga hamowania samochodu obciążonego jest i do W AutoBildzie mierzyli droge hamowanie z predkosci autostradowych (130 i 150 km/h) samochodow tylko z kierowca oraz tych samych samochodow zapakowanych w komplet pasazerow i bagaz. W drugim przypadku samochody zatrzymywaly sie o kilka metrow wczesniej (lepiej dociazony tyl, pozwalal na wieksza sile hamowania przylozona do tylnich kol) co bylo dosc zaskakujacym wynikiem. Jednak ogolnie mozna przyjac, ze wieksza masa to jednak wieksza bezwladnosc. Wystarczy pojsc do hipermarketu, wziasc pusty wozek, kawalek podbiec z nim i sprobowac sie zatrzymac. Pozniej nalezy wozek zaladowac ciezkimi zakupami i sprobowac zrobic to samo. Jednak ja bym nie uogolnial tak bardzo wszystkich zjawisk fizycznych, szczegolnie w przypadku samochodu, bowiem hamowanie zalezy od feftyliona sil i wspolczynnikow. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 67 |
Data: Styczen 24 2007 22:04:17 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Michał | cieszę się bardzo, natomiast droga hamowania samochodu obciążonego jest i do A jakie to były auta? Bo jeśli jakieś FWD z ciężką przednią osiom to chyba nic dziwnego. Pozdrawiam 68 |
Data: Styczen 24 2007 22:16:28 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: xs | Michał napisał(a): A jakie to były auta? Bo jeśli jakieś FWD z ciężką przednią osiom to chyba Najrozniejsze, od dostawczych przez osobowe, az po wynalazek w stylu Jeepa Comandera, ktory mial tragiczna droge hamowania. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 69 |
Data: Styczen 25 2007 00:43:52 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Michał | A jakie to były auta? Bo jeśli jakieś FWD z ciężką przednią osiom to chyba A BMW? Pytam bo w swoim serii 7 mam dodatkowo w miejsce koła gaz (oczywiście sekwencja żeby nie było :)) zastanawiam się jak to generalnie wpływa na trakcje. Pozdrawiam 70 |
Data: Styczen 25 2007 14:19:30 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimš na niegu | Autor: J.F. | On Wed, 24 Jan 2007 22:04:17 +0100, Michał wrote: W AutoBildzie mierzyli droge hamowanie z predkosci autostradowych (130 i Hm, jednak troche dziwne. Jakby ciezka przednia os nie byla, to przeciez auta nie koziolkuja przy hamowaniu, no moze z jednym wyjatkiem .. J. 71 |
Data: Styczen 24 2007 13:49:25 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Michał | spytaj kolejarza...jak można micre do bmw porównywać - przecież ta micra to chyba 600 Przecież ja kolegę "wypuszczam" :) Pozdrawiam 72 |
Data: Styczen 24 2007 09:39:54 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: noname | Michał napisał(a): Witam przestań spamować 73 |
Data: Styczen 24 2007 13:24:02 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: V-Tec | Michał napisał(a): Witam Zaintrygował mnie fragment: "BMW: 18,85 m Nissan: 10,10 m Gdyby zamiast 30 km/h samochody jechały 60 km/h BMW na letnich oponach zatrzymałoby się po około 37m, zaś Nissan po ponad 20m " a nie po około 75m i 40m? W. 74 |
Data: Styczen 24 2007 13:34:05 | Temat: Re: [LINK]Test szerokich opon letnich zimą na śniegu | Autor: Tomasz Pyra | V-Tec napisał(a): Michał napisał(a): Masz rację. |