Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytk owa) ?
1 | Data: Sierpien 04 2007 16:08:57 |
Temat: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | |
Autor: Jacek | Wkrótce kupię BMW E36 328i i tak się zastanawiam czy napęd RWD ma jakieś zalety w porównaniu z FWD (nie mam na myśli rajdów i wyścigów tylko zwyczajną jazdę) ? Jak na razie to widzę same minusy RWD - starty mocy na kołach większe jak w przypadku FWD, niebezpieczeństwo w zakrętach, problemy na śliskim i pod górkę itp. RWD ogólnie trzeba bardziej uważać szczególnie zimą. Jednak zawsze chciałem mieć E36 z mocnym motorem (koniecznie R6- kultura pracy) ale wydaje mi się, że pojeżdżę tym autem maksymalnie kilka miesięcy właśnie ze względu na minusy RWD. 2 |
Data: Sierpien 04 2007 16:10:53 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: misiek |
Wkrótce kupię BMW E36 328i i tak się zastanawiam czy napęd RWD ma jakieśproblemy na śliskim i pod górkę itp. RWD ogólnie trzeba bardziej uważać szczególnie nie pytaj o zalety rwd bo sa oczywiscte - spytaj raczej o stan glowicy i ukl chodzenia jak bedziesz konkretna bryke kupowal - chyba ze chcesz glowiczke wymieniac zaraz po kupnie. 3 |
Data: Sierpien 04 2007 16:25:07 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: ToMasz | misiek napisał(a): Wkrótce kupię BMW E36 328i i tak się zastanawiam czy napęd RWD ma jakieś nie pytaj o zalety rwd bo sa oczywiscte na jak by były takie oczywiste to by nie pytał? Oczywiste dla autora są wady, dlamnie też, wiec weż łaskaiwe napisz cos o pozytywach RWD dla spokojnych szoferów..... ToMasz 4 |
Data: Sierpien 04 2007 17:39:07 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: misiek |
misiek napisał(a):jakieś >> zalety w porównaniu z FWD (nie mam na myśli rajdów i wyścigów tylko lepsza trakcja na suchym - jak dla mnie - i brak podsterownosci. na mokrym i sliskim juz gorzej ;) poza tym mozna sobie bokiem pojezdzic :D 5 |
Data: Sierpien 04 2007 16:43:03 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Waldek Godel | Dnia Sat, 4 Aug 2007 17:39:07 +0200, misiek napisał(a): lepsza trakcja na suchym - jak dla mnie - i brak podsterownosci. Czego kultowym przykładem był poldolot <ROOOOOOOOOOOOOOOOOOTFL> -- Pozdrowienia, Waldek Godel awago.maupa.orangegsm.info, awago.maupa.telekomunikacja.org Gang tłumaczy napisów zatrzymany - teraz będzie o wiele bezpieczniej na ulicach. Ziobro powie: "Ci panowie już nikogo nie zabiją." 6 |
Data: Sierpien 04 2007 18:09:10 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: misiek |
Dnia Sat, 4 Aug 2007 17:39:07 +0200, misiek napisał(a): ja mowie o samochodach z cywilizowanym zawieszniem - np sierra/ scorpio - a nie z zawieszeniem rodem z furmanki :) 7 |
Data: Sierpien 04 2007 17:15:22 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Waldek Godel | Dnia Sat, 4 Aug 2007 18:09:10 +0200, misiek napisał(a): ja mowie o samochodach z cywilizowanym zawieszniem - np sierra/ scorpio - a to może od razu granada? -- Pozdrowienia, Waldek Godel awago.maupa.orangegsm.info, awago.maupa.telekomunikacja.org Gang tłumaczy napisów zatrzymany - teraz będzie o wiele bezpieczniej na ulicach. Ziobro powie: "Ci panowie już nikogo nie zabiją." 8 |
Data: Sierpien 04 2007 18:59:00 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: misiek |
Dnia Sat, 4 Aug 2007 18:09:10 +0200, misiek napisał(a):scorpio - a > nie z zawieszeniem rodem z furmanki :) moze byc i granada. przy okazji pozdro da Adama. 9 |
Data: Sierpien 06 2007 12:36:25 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Piotrek | to może od razu granada? dlaczego nie, bardzo podobne zawieszenie do scorpio:) a ze scorpio sie trzyma drogi super(moim zdaniem)i to inna sprawa:) -- pzdr piotrek Scorpio 2,4i '87 LPG PMS 10 |
Data: Sierpien 04 2007 16:27:05 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: vneb | Waldek Godel wrote in news:toww4rq1tql7 Dnia Sat, 4 Aug 2007 17:39:07 +0200, misiek napisał(a): Czemu rotfl? W zimie idealny do wiejskiego driftingu ;) vneb -- Audi A6 C5 2.5TDI :: http://www.audi.vneb.pl/ Żona: DU Lanos 1,5 DOHC + LPG :: sedan Cesarsko-Krolewska wioska SOLINA :) 11 |
Data: Sierpien 07 2007 20:58:04 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Andrzej Seneczko | Waldek Godel napisał(a): Czego kultowym przykładem był poldolot <ROOOOOOOOOOOOOOOOOOTFL> poza lepszym komfortem jazdy, nie widze zadnych zalet w zawieszeniu nowszych fur, przypominam ze jest mowa o NORMALNEJ jezdzie zreszta i w przy sportowej jezdzie moj kredens ladnie sobie radzil na torze w radomiu w konforntacji z nowszymi drozszymi zawieszeniami :P a BTW Corvette tez ma resor w zawieszeniu :P -- Pozdrawiam Andrzej FSO 125p 1.4 GLI 16V MPI Rover 214Si Puławy 12 |
Data: Sierpien 04 2007 22:06:06 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki | Dnia 04.08.2007 misiek napisał/a: > nie pytaj o zalety rwd bo sa oczywiscte Jasssne... kazde cywilne auto jest podsterowne, choćby odrobine. -- ___________________________________________ Chloru *** D14A1 *** chloru at chloru net 13 |
Data: Sierpien 04 2007 16:48:46 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Jacek |
nie pytaj o zalety rwd bo sa oczywiscte - spytaj raczej o stan glowicy i ukl autko już praktycznie kupione, jeździ pięknie - a jak sprawdzić stan głowicy przed kupnem? Temperatura nawet po dłuższej jeżdzie w korkach nie przekracza czerwonego pola, płyn w zbiorniku wyrównawczym czysty. Pozdrawiam Jacek 14 |
Data: Sierpien 04 2007 17:40:11 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: misiek |
glowiczke > wymieniac zaraz po kupnie.głowicy przed kupnem? Temperatura nawet po dłuższej jeżdzie w korkach nieprzekracza czerwonego pola, płyn w zbiorniku wyrównawczym czysty. gratulacje bryki. mozna np sprawdzic poziom CO w zbiorniczku wyrownawczym. 15 |
Data: Sierpien 04 2007 16:19:13 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: daro | Jacek napisał(a) co następuje: Wkrótce kupię BMW E36 328i i tak się zastanawiam czy napęd RWD ma jakieś zalety w porównaniu z FWD (nie mam na myśli rajdów i wyścigów tylko Witaj, nie wiem jakie ma zalety, wiem jakie wady: 1. ciężko sie jeździ w zimie 2. często przy dużych przebiegach dyfer z tyłu wyje 3. dodatkowe koszty związane wałem (podpora wału, łożysko wału) Ale już od 8 lat jeżdże własnymi samochodami i nie miałem FWD więc może coś w tym jest :-) Niedawno założyłem dyfer ze szperą to może poprawi mi się trakcja w zimie, bo często ładowałem się w jakieś małe zaspy i koniec (mam ciężki samochód). -- Pozdrawiam D. 16 |
Data: Sierpien 04 2007 19:57:07 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: J.F. | On Sat, 4 Aug 2007 16:19:13 +0200, daro wrote: Witaj, nie wiem jakie ma zalety, wiem jakie wady: Ciezko. 2. często przy dużych przebiegach dyfer z tyłu wyje nie wyje. 3. dodatkowe koszty związane wałem (podpora wału, łożysko wału) Bylo kupic sierre :-) Odpadaja za to koszty wymiany przegubow, wiec sie wyrownuje. Niedawno założyłem dyfer ze szperą to może poprawi mi się trakcja w zimie, Ale to nie tylko trakcja, ale bym rzekl "manewrowosc". Skrecajac napedzane kola cos tam jeszcze mozna kombinowac. W RWD praktycznie juz nic. Co nie zmienia faktu ze scierka z jednym wyjatkiem mnie na narty dowiozla. A ten jeden wyjatek to zbyt glebokie koleiny. No i kwestia opon - okazuje sie ze zimowki to nie wszystko. J. 17 |
Data: Sierpien 05 2007 13:25:48 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Foti |
Jacek napisał(a) co następuje:RWD ma jeszcze jedna zalete!!!! jest bezpieczniejsze przy wypadku Silnik ze skrzynią wchodzi pod samochód w tunel wału a nie wjeżdza do kabiny jak przy RWD Foti 18 |
Data: Sierpien 05 2007 14:40:48 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] | Foti pisze: RWD ma jeszcze jedna zalete!!!!Po pierwsze sam sobie przeczysz. A po drugie - to zależy od konstrukcji: są takie FWD, w których silnik chowa się pod spodem - zarówno małe np. Mercedes A-classe jak i duże np. Citroen CX. -- Wojciech Smagowicz http://www.ebaja.pl zabawki, które Twoje dziecko pokocha 19 |
Data: Sierpien 05 2007 14:56:02 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Foti |
Foti pisze:Miałem na myśli w drugim miejscu FWD co napewno zrozumiałeś. Co do Twojej odpowiedzi to znalazłeś dwa auta moze na siłe znalazł bys kilkanaście innych niemniej ta cecha to włąsnie cecha na plus dla RWD A mimo bezpiecznej jazdy itp to czasami zdarza się w coś wjechać i ja wolę wjechac tylnonapędowcem niz FWD jeśli już miałbym gdzieś przydzwonić. Poza tym koła którymi kieruje nie są napędzane, nie ma żadnych drgań na kierownicy. Sądzę że dla 80% kierowców na drogach auta FWD są napewno lepszym rozwiązaniem bo z umiejętnościami jakimi dysponują zimą liczba wypadków rosłaby lawinowo. Ja jeździłem i FWD i RWD i już zostanę raczje przy RWD z tego względu że lubię oprócz jazdy pobawić się także samochodzem a zaciąganie ręcznego po spróbowaniu RWD jest już mało użyteczne :) Foti 20 |
Data: Sierpien 04 2007 18:11:58 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Alti |
Wkrótce kupię BMW E36 328i i tak się zastanawiam czy napęd RWD ma jakieś - Jest w znakomitej większości przypadków bardziej zwrotne niż fwd (myślę o parkowaniu etc). Jeżdżę właśnie e34 i żadnym autem w całym życiu nie parkowało mi się lepiej. - Przy szybkich startach jest szybsza bo trudniej zerwać przyczepność niż w fwd (wyjazdy z podporządkowanych) zwłaszcza na mokrej nawierzchni. - Daje dużo radochy na śliskim - Przy autach o dużych mocach to jedyne (prócz awd) rozwiązanie pozwalające efektywnie przenieść moc na nawierzchnię (w zasadzie nie ma sportowych samochodów pędzonych tylko na przód). - Równomierne zużywanie opon (mniej więcej tyle samo schodzi przodu co tyłu w normalnej jeździe) a nie jak w FWD 3-4krotnie szybsze schodzenie opon na przedniej ośce. - A co do tych strat to nie byłbym taki pewien że FWD ma mniejsze... Skąd to wziąłeś? - Co do strachu zimą to nie jest źle. Wielu kierowników jeżdżących FWD na myśl o RWD zaraz sobie przypomina jak to się prowadził maluch czy polonez na śliskim. Jak łatwo zauważyć porównywanie trakcji ww samochodów z BMW troche mija się z celem. - Jako kierownik RWD następne auto jakie sobie kupię też bedzie mieć RWD ale z bardzo prozaicznej przyczyny (bo wszystkie BMW mają RWD). Nie to że byłbym jakimś maniakiem RWD. Uważam że wsztskim daje się bezproblemowo jeździć i dorabianie ideologii mija się z celem. Mercedes i BMW robi wszystkie auta RWD bo po prostu robią mocne samochody i fwd nie dawałby rady... Wojtek 21 |
Data: Sierpien 04 2007 17:16:54 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Waldek Godel | Dnia Sat, 4 Aug 2007 18:11:58 +0200, Alti napisał(a): dorabianie ideologii mija się z celem. Mercedes i BMW robi wszystkie auta Zwłaszcza A-klasse i B-klasse :-P -- Pozdrowienia, Waldek Godel awago.maupa.orangegsm.info, awago.maupa.telekomunikacja.org Gang tłumaczy napisów zatrzymany - teraz będzie o wiele bezpieczniej na ulicach. Ziobro powie: "Ci panowie już nikogo nie zabiją." 22 |
Data: Sierpien 05 2007 09:16:17 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Karolek |
Dnia Sat, 4 Aug 2007 18:11:58 +0200, Alti napisał(a): Ale przyznasz, ze to nie sa za dobre samochody :P szczegolnie klasa A. Karolek 23 |
Data: Sierpien 05 2007 08:29:45 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Waldek Godel | Dnia Sun, 5 Aug 2007 09:16:17 +0200, Karolek napisał(a): Ale przyznasz, ze to nie sa za dobre samochody :P szczegolnie klasa A. Takie same jak pozostałe współczesne literki i cyferki. Ale miliony wiejskich much nie mogą się mylić -- Pozdrowienia, Waldek Godel awago.maupa.orangegsm.info, awago.maupa.telekomunikacja.org Gang tłumaczy napisów zatrzymany - teraz będzie o wiele bezpieczniej na ulicach. Ziobro powie: "Ci panowie już nikogo nie zabiją." 24 |
Data: Sierpien 04 2007 19:41:05 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Karol J. | BOŻE !!!! - Jest w znakomitej większości przypadków bardziej zwrotne niż fwd (myślęa co to ma do rzeczy ? - na zwrotność napewno NIE ma wpływu. No chyba, że wjeżdżając między inne auta wslizgujesz się z zerwaną przyczepnością tyłu. (jakimi autami jeździłeś wcześniej ?) - Przy szybkich startach jest szybsza bo trudniej zerwać przyczepność niżto jedyny argumant, który Ci się udał - Daje dużo radochy na śliskimJeśli kupujesz auto jako zabawkę, a nie transport dla rodziny to rewelacyjny wybór. Zabawa przednia - szkoda jednak, że niebezpieczna (mam na myśli WSPÓŁużytkowników drogi) - Przy autach o dużych mocach to jedyne (prócz awd) rozwiązanieW zasadzie, poza autami rajdowymi napędzanymi tylko na przód. - Równomierne zużywanie opon (mniej więcej tyle samo schodzi przodu coJak się nie piłuje opon przy startowaniu i ma sie ustawioną dobrze geometrię+zbieżność to zużycie jest właściwie jednakowe. - A co do tych strat to nie byłbym taki pewien że FWD ma mniejsze... Skądopory toczenia koła nienapędzanego i napędzanego są baaardzo podobne. Tu chyba chodzi o straty mocy przy przenoszeniu jej jednak było nie było 2m dalej od silnika :) ...Mercedes i BMW robi wszystkie auta RWD bo po prostu robią mocneBUAHAHA przeniesienie napędu na tył jest NAJTAŃSZE i naj mniej komplikuje konstrukcję - nie trzeba się cisnąć, żeby nic spod maski nie wystawało. Jeśli nie ma miejsca można (i zwykle tak się robi) skrzynię wcisnąć aż pod samą przestrzeń pasażerską. pozdrawiam - (dość doświadczony kierowca i mechanik) Audi Quattro 25 |
Data: Sierpien 04 2007 20:04:53 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: J.F. | On Sat, 4 Aug 2007 19:41:05 +0200, Karol J. wrote: - Jest w znakomitej większości przypadków bardziej zwrotne niż fwd (myślęa co to ma do rzeczy ? - na zwrotność napewno NIE ma wpływu. Teoretycznie ma - przeguby napedowe nie ograniczaja kata skretu kol. W praktyce - jak starzy grupowicze pamietaja - 528 skreca niemal tak samo jak Grand Prix [pontiac], a sierra chyba szerzej od kadeta. - Daje dużo radochy na śliskimJeśli kupujesz auto jako zabawkę, a nie transport dla rodziny to rewelacyjny Dla siebie tez, jak sie radocha konczy na drzewie :-) - Równomierne zużywanie opon (mniej więcej tyle samo schodzi przodu coJak się nie piłuje opon przy startowaniu i ma sie ustawioną dobrze A nawet jak niejednakowe to nie jest to problem - kupuje sie dwie opony i jezdzi dalej. Ba - latwiej portfel wytrzyma dwie opony niz cztery. - A co do tych strat to nie byłbym taki pewien że FWD ma mniejsze... Skądopory toczenia koła nienapędzanego i napędzanego są baaardzo podobne. Tu te dwa metry walu praktycznie nie stanowia oporow. Ale dodatkowe lozyska, przekladnie, podpory - juz tak. ...Mercedes i BMW robi wszystkie auta RWD bo po prostu robią mocneBUAHAHA Akurat obu w/w firmom na cenie to chyba najmniej zalezy :-) Poza tym cos mi sie wydaje ze FWD wyparlo RWD bo to FWD jest tansze :-) J. 26 |
Data: Sierpien 07 2007 11:30:48 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Michał Pierewicz | Dnia 04-08-2007 o 20:04:53 J.F. napisał(a): On Sat, 4 Aug 2007 19:41:05 +0200, Karol J. wrote: opory toczenia koła nienapędzanego i napędzanego są baaardzo podobne. Tu Nie badzmy nadgorliwy w wyliczaniu - podpora nie stawia oporu, tylko łożysko w podporze, pewnie chodzi o dodatkowe przeguby walu napedowego. A gdzie jest dodatkowa przekladnia? Czyzby FWD nie mial przekladni glownej? Jesli juz dramatyzujemy, to prosze konkretniej ;-) Mihaj 27 |
Data: Sierpien 07 2007 03:57:19 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: JAM | On Aug 7, 5:30 am, Michał Pierewicz wrote: Dnia 04-08-2007 o 20:04:53 J.F. napisał(a): Jezeli juz teoretyzujemy, to przekladnia hipoidalna ma mniejsza sprawnosc niz przekladnia walcowa :-) RWD uwaza sie za mniej oszczedne paliwowo przede wsystkim dlatego, ze jest to konstrukcja ciezsza od swoich odpowiednikow FWD. Wal napedowy i odizolowany od bloku silink-skrzynia dyferenjal to spora dodatkowa masa. Mihaj JAM http://mywebpages.comcast.net/marchel/ 28 |
Data: Sierpien 04 2007 21:21:53 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Cyprian Prochot |
a co to ma do rzeczy ? - na zwrotność napewno NIE ma wpływu. No chyba, że MA zdecydowany wplyw. otoz wyobraz sobie ze jak z przodu nie masz przegubow to zakres skretnosci kol moze byc znacznie wiekszy.... Jak się nie piłuje opon przy startowaniu i ma sie ustawioną dobrze jasssne.... -- pozdrawiam Cyprian Prochot CKMK - Scorpio 2.4 V6 Srebrny Metalic + Alan 28 / RS39 + AT 1700 + niebieski Zuk 2.2D ;P;P;P PMS++PJ S+ p++ M W P++:++ X+ L++ B++ M+ Z+++ T-W- CB++ 29 |
Data: Sierpien 05 2007 01:08:28 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Cz | Karol J. pisze: przeniesienie napędu na tył jest NAJTAŃSZE i naj mniej komplikuje konstrukcję - nie trzeba się cisnąć, żeby nic spod maski nie wystawało. Hmm... Ciekawe więc dlaczego Fiat Panda nie ma RWD, a Bugatti Veyron ma. Najwidoczniej Bugatti oszczędzało na swoich klientach - w sumie nigdy nie patrzyłem na to z tej strony... ;) -- Cz. 30 |
Data: Sierpien 05 2007 01:15:36 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Alti |
- Jest w znakomitej większości przypadków bardziej zwrotne niż fwd (myślęa co to ma do rzeczy ? - na zwrotność napewno NIE ma wpływu. Ma i to zdecydowany. Hint - przeguby. - Równomierne zużywanie opon (mniej więcej tyle samo schodzi przodu coJak się nie piłuje opon przy startowaniu i ma sie ustawioną dobrze Proszę cię.... - A co do tych strat to nie byłbym taki pewien że FWD ma mniejsze... Skądopory toczenia koła nienapędzanego i napędzanego są baaardzo podobne. Tu No i co z tego że 2m dalej? Coś go hamuje przez te 2m? ...Mercedes i BMW robi wszystkie auta RWD bo po prostu robią mocneBUAHAHA Nie buhahaha tylko tak jest. Dlaczego nie ma 300KM samochodów pędzonych na przednią oś? Bo nie byłyby w stanie tego przenieść na osi która zostaje odciążona przy przyspieszaniu przeniesienie napędu na tył jest NAJTAŃSZE FWD jest tańsze pozdrawiam - (dość doświadczony kierowca i mechanik) Audi Quattro Pozdrawiam (mniej doświadczony kierowca i inżynier) ;-) Wojtek 31 |
Data: Sierpien 05 2007 08:22:27 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: J.F. | On Sun, 5 Aug 2007 01:15:36 +0200, Alti wrote: Użytkownik "Karol J." napisał Jestes pewien ze w praktyce tez ? J. 32 |
Data: Sierpien 05 2007 11:11:43 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Alti |
On Sun, 5 Aug 2007 01:15:36 +0200, Alti wrote: J.F. zapewne kojarzysz jak wygląda skręcone maksymalnie koło w mercedesie czy bmw. Wykręca sie jakby zaraz miało odpaść. Takiego widoku nie uświadczysz w przednionapędówce.... Wojtek 33 |
Data: Sierpien 05 2007 11:17:04 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: J.F. | On Sun, 5 Aug 2007 11:11:43 +0200, Alti wrote: Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości Wiem jak wyglada w scierce. I pamietam co JAM pisal :-) Maly test praktyczny ? Cmentarz pod wieczor ? J. 34 |
Data: Sierpien 05 2007 11:28:26 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Alti |
On Sun, 5 Aug 2007 11:11:43 +0200, Alti wrote: Zostawmy to na inny dzień. Dziś nie dam rady. Ale przyjmuję wyzwanie :-) Wojtek 35 |
Data: Sierpien 06 2007 10:04:54 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Seba | "Alti" napisal w wiadomosci Wiem jak wyglada w scierce. I pamietam co JAM pisal :-) Pamietacie jak wspominalem Wam o Terrano? To w standarcie RWD (z dolaczanym FWD) - i ani Mondeo ani Escort nawet nie sa w stanie zblizyc sie do wynikow osiaganych przy manewrowaniu przez to duze bydle. Czyli cos w tym moze byc. -- Pozdrawiam Sebastian S. 36 |
Data: Sierpien 06 2007 15:08:59 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: J.F. | On Mon, 6 Aug 2007 10:04:54 +0000 (UTC), Seba wrote: "Alti" napisal w wiadomosci No to zapraszamy bydlakiem na mikrospot :-) J. 37 |
Data: Sierpien 06 2007 16:22:35 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Seba | Pamietacie jak wspominalem Wam o Terrano? To w standarcie RWD (z Jarek - ja sie dopiero do niego przymierzam. :) Ale naprawde bylem pod wrazeniem jego zwrotnosci (bylismy razem na wakacjach ze znajomymi) - czesto on zawracal na raz, gdzie ja Mondeo musialem krecic na 2 razy. -- Pozdrawiam Sebastian S. 38 |
Data: Sierpien 06 2007 12:41:25 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Piotrek | Wiem jak wyglada w scierce. I pamietam co JAM pisal :-) scierka i scorpio ma gorszy skret niz granada np:) wg mnie z tego powodu ze i scierra i scorpio mialy wersje 4x4 a to wymusilo zmiane zawieszenia z przodu we wszystkich wersjach:) stad mniejszy promien skretu -- pzdr piotrek Scorpio 2,4i '87 LPG PMS 39 |
Data: Sierpien 06 2007 12:29:14 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Blyskacz | Alti napisał(a): J.F. zapewne kojarzysz jak wygląda skręcone maksymalnie koło w mercedesie czy bmw. Wykręca sie jakby zaraz miało odpaść. Takiego widoku nie uświadczysz w przednionapędówce....nt widokow to ja sie nie bede wypowiadal, ale E34 wedlug danych z : http://www.bmwm.beep.pl/bmw/5/e34/d34/d34.htm zawraca na 11 metrach... tymczasem volvo 850 robi to na 10.2m... dlugosc ta sama, rozstaw osi volvo ma 10cm mniejszy niz e34... Jakos nie widze tej przewagi rwd w zwrotnosci na przykladzie powyzszych modeli... pozdrawiam Blyskacz -- ....samochody dziela sie na VOLVO i pozostale... Volvo 850 2.5 170KM 96' LPG :-) gazolot http://www.mfoto.pl/show.php?id=274258 :-) 40 |
Data: Sierpien 06 2007 13:58:59 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: p0li | O->Dnia 06.08.2007 12:29:14 niejaki Blyskacz napisał: Alti napisał(a): powiedzmy wprost - rwd w codziennej, normalnej jeździe użytkowej nie ma żadnych zalet a przy gorszych warunkach drogowych zapewnia łatwiejsze opuszczenie drogi -- P0zdrawiam p0li hydro rulez ;) prawdziwy facet nie da odebrać sobie szarlotki 41 |
Data: Sierpien 06 2007 14:04:20 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Karolek |
Czemu tez nie napiszesz wprost, ze to prawda tylko i wylacznie pod warunkiem, ze kierownik nie potrafi jezdzic. Karolek 42 |
Data: Sierpien 06 2007 17:15:26 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: J.F. | On Mon, 6 Aug 2007 14:04:20 +0200, Karolek wrote: Użytkownik "p0li" napisał w wiadomości Bo pytanie bylo nie wyscigi, tylko przecietnego kierowce na zwyklej drodze. A czy lepszy kierowca cos da .. tak na codzien, stale skoncentrowany ... J. 43 |
Data: Sierpien 06 2007 14:14:08 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: J.F. | On Mon, 6 Aug 2007 13:58:59 +0200, p0li wrote: powiedzmy wprost - rwd w codziennej, normalnej jeździe użytkowej nie ma Z pewna przykroscia, sie zgodze calkowicie. J. 44 |
Data: Sierpien 06 2007 18:40:43 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: PAndy |
nt widokow to ja sie nie bede wypowiadal, ale E34 wedlug danych z : hint... wcisnac troche hamulec, wcisnac gaz, puscic sprzeglo... ;) nie wiem jaki bedzie promien skretu ale chyba mniejszy od 10 metrow 45 |
Data: Sierpien 05 2007 11:33:58 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Pete |
Ma i to zdecydowany. Zależy od konkretnego modelu. Pamiętam jechałem jakimś Mesiem z lat 80-tych i jak zawrócił na skrzyżowaniu, to mi szczena opadła, że tak mało miejsca na ten manewr potrzebował. Natomiast w obecnie produkowanych MB czy BMW ten promień skrętu jakoś nie powala na kolana... jest porównywalny z autami FWD. Nie wiem czym to jest spowodowane. Czyżby tym, że te same auta występują również w wersjach z napędem na 4 koła, a układ kierowniczy zaprojektowano tak, by nadawał się do obu wersji? Co tam kolega JAM pisał na ten temat? Pozdr. Pete 46 |
Data: Sierpien 06 2007 05:29:49 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: JAM | On Aug 5, 11:33 am, "Pete" wrote: Użytkownik "J.F." wrote Obecne polosie napedowe dopuszczaja kat skretu kola rzedu 40 stopni przy sredniej pozycji zawieszenia. Pojazdy bez polosi napedowej pozwalaja na skrety rzedu 45-50 stopni. Natomiast w obecnie produkowanych MB czy BMW ten To wynika z kilku przyczyn. Po pierwsze kat skretu jest tylko jednym z parametrow, ktore musi zbalansowac architekt pojazdu. Im wiekszy kat skretu tym ciasniejsze jest upakowanie podzespolow pod maska pojazdu. Stad istnieje architektoniczne ograniczenie na to jaki sensowny kat skretu nalezy dobrac. Po drugie w wielu pojazdach producent przewiduje opcjonalny naped AWD i pojazd ma przednie zawieszenie zaprojektowane tak aby mogl w przyszlosci pracowac jako os napedzana, co ogranicza skret do wielkosci dopuszczalnych przez os napedowa. Po trzecie niektore modele BMW czy MB maja wirtualna os skretu kola (zamiast pojedynczego dolnego wahacza stosuje sie dwa drazki z dwoma przegubami kulowymi, niektore modele Audi stosuje rowniez taki system w gornym wahaczu) W takim zawieszeniu najczesciej wzajemna relacja drazkow wahacza jest najslabszym ogniwem ograniczajacym kat skretu kola. Optymalna geometria wirtualnej osi skretu koliduje tu z optymalnym (maksymalnym skrtetem kola). Po czwarte obecnie najpopularniejsza przekladnia zebatkowa ze wspomaganiem ma ograniczony fizycznie skok zebatki w stosunku do dlugosci przekladni. Duzy kat skretu wymaga dlugiego skoku zebatki co wymusza dluga przekladnie zebatkowa co moze kolidowac z poprawna geometria zawieszenia. Dlugosc drazka kierowniczego to jeden z bardzo istotnych parametrow geometrii zawieszenia. W latach 80-tych BMW czy MB w wielu pojazdach stosowaly klasyczne przekladnie z obrotowym ramieniem (jak w 125p) oraz systemem drazkow kierowniczych, ktore dawaly wieksza swobode konstrukcyjna. Nie wiem czym to jest spowodowane. Czyżby tym, że te same auta występują To ze jedna z zalet RWD jest mozliwosc wiekszego skretu kola. Kluczowym slowem jest tu mozliwosc. Architektura pojazdu to balansowanie wielu parametrow. To, ze konstruktor ma mozliwosc wiekszego skretu kola nie oznacza, ze taka mozliwosc wykorzysta w aktualnej konstrukcji, gdyz moze ona kolidowac z innymi parametrami, ktore dany poroducent uzna za wazniejsze. Dlatego zawsze znajdzie sie przyklady pojazdow gdzie niektore FWD beda skreca lepiej niz niektore RWD. Takie przyklady jednak dowodza jedynie tego, ze architektura pojazdu to cos wiecej niz maksymalizacja jednego wybranego parametru. Zaleta tego typu polega na tym, ze istnieja wybrane pojazdy RWD skrecajace na tak malym promieniu skretu, ze nie znajdziesz zadnego innego FWD czy AWD, ktory mialby podobne osiagi.
JAM http://mywebpages.comcast.net/marchel/ 47 |
Data: Sierpien 06 2007 10:33:40 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Pete |
W latach 80-tych BMW czy Jakie były wady tego rozwiązania, tzn. czemu go zaniechano? Nie było ono wystarczająco wytrzymałe? Nie dało się go efektywnie połączyć z układem wspomagania? BTW, dzięki za pozostałe info. Pozdr. Pete 48 |
Data: Sierpien 06 2007 09:19:17 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: JAM | On Aug 6, 10:33 am, "Pete" wrote: Użytkownik "JAM" wrote To jest po prostu nowsza konstrukcja szczegolnie ta ze wspomaganiem. Przekladnie klasyczne stosowano od pocztkow motoryzacji podczas gdy zebatkwoe zaczely sie upowszechniac dopiero w latach 70-tych. Z pocztku zebatkowe byly rzeczewiscie ograniczone do lzejszych pojazdow ze wzgledu na wytrzymalosc i pozbawione wspomagania. Postep techniczny jednakze powoduje, ze w dzisiejszych czasach uzywa sie ich nawet w niektorych ciezarowkach. Glowna zaleta przekladni zebatkowej to jej sporo nizszy koszt. To podstawowa przyczyna, dla ktorej wielodrazkowe uklady kierownicze sa zarzucane. Technicznie zebatki maja tez nizsze tarcie wewnetrzne jako system. W przypadku samochodow osobowych to dodatkowa zaleta pratycznie eliminujaca inne rozwiazania. Mniejsze tarcie wewnetrzne pozwala na precyzyjniejsze wyczucie drogi. W przypadku duzych samochodow ciezarowych to nie musi byc zaleta. Tarcie ukladu kierowniczego pozwala na wyeliminowanie (przez ukrycie) drgan kierownicy wywolanych niewywazeniem kol. Kola samochodow ciezarowych maja znacznie wieksze tolerancje niewywazenia kol i drgania kierownicy sa tu problemem dla producenta pojazdu. Przekladnie zebatkowe, szczegolnie te umieszczone przed osia pojazdu maja tez wiekszy problem z uzyskaniem wysokiego procentu korekcji Ackermana skretu kol. Generalnie jednak te umieszczone z tylu osi nie maja juz takiego problemu i wiekszosci samochodow osobowych z zawieszeniem McPherson albo SLA i umieszczone za osia pojazdu wyparly calkowicie klasyczne uklady wielodrazkowe. Wada zebatki jest tez przymus umieszczenia jej relatywnie blisko osi kol. To nie jest problemem w malych samochodach, gdzie przedni dyferencjal jest relatywnie maly a silnik ustawiony poprzecznie ale staje sie problemem w samochodach truck 4x4 z podluznie ustawionym silnikiem, gdzie przedni dyferencjal jest dosyc duzy i konkuruje o to samo miejsce z przekladnia zebatkowa. Druga wada przekladni zebatkowej dla architekta pojazdu jest jej dlugosc. Jezeli zebatka musi wykonac przy pelnym skrecie droge powiedzmy +/- 100 mm to dlugosc przekladni hydraulicznie wspomaganej (od przegubu kulowego do przegubu kulowego) wyraza wzor 6*100+180 czyli 780 mm. Drazki kierownicze typowego McPhersona maja mniej wiecej dlugosc wahacza, czyli w typowym samochodzie okolo 280 - 300 mm. Jak wiec dodasz drazki do dlugosi przekladni otrzymasz 780 + 2*300 = 1380 mm. Dodaj do tego fakt, ze przegub drazka kierowniczego musi byc do srodka pojazdu mierzac od tarczy hamulcowej, wiec srodek kola pojazdu musi bec jakies 60 mm na zewnatrz od przegubu drazka czyli musisz dodac do 1380 dodatkowo 120 mm i otrzymasz minimalny rozstaw kol 1500 mm co moze przekraczac to co chcesz uzyskac w mniejszym samochodzie. Musisz wtedy albo skrocic wahacz (i drazki kierownicze) albo ograniczyc skok zebatki co moze cie kosztowac szybkim przelozeniem ukladu kierowniczego. Zauwaz, ze dluzsze drazki kierownicze praktycznie eliminuja mozliwosc uzycia przekladni zebatkowej. Stosuje sie niekiedy przekladnie zebatkowe gdzie drazki odbieraja sygnal z zebatki posrodku przekladni ale to jest rozwiazanie kosztowne i zawodne. Dlatego pojazdy wyposazone w przednia os sztywna, szczegolnie te napedzane jak na przyklad Land Rover itp bardzo rzadko maja przekladnie zebatkowa.
JAM http://mywebpages.comcast.net/marchel/ 49 |
Data: Sierpien 06 2007 18:37:41 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: PAndy |
Jestes pewien ze w praktyce tez ? Alfa 156 vs Ford Scorpio.... ma i to potezny... 50 |
Data: Sierpien 04 2007 20:50:03 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Jurand | "Alti" wrote in message Użytkownik "Jacek" napisał w Prawda - brak przegubów przy przednich kołach pozwala na większy kąt skrętu. - Przy szybkich startach jest szybsza bo trudniej zerwać przyczepność Nie bardzo - zależy mocno od rozłożenia masy. Są auta RWD koszmarne pod tym względem (np. Sierra). - Daje dużo radochy na śliskim Wprawnemu kierowcy. - Przy autach o dużych mocach to jedyne (prócz awd) rozwiązanie Tu chodzi nie tyle o przenoszenie mocy, tylko o to, jak się zachowa auto w momencie utraty przyczepności. FWD jedzie wtedy prosto, niezależnie od skrętu kół. RWD mimo wszystko zacznie skręcać. Jest to po prostu bezpieczeniejsze rozwiązanie DLA WPRAWNEGO KIEROWCY. Oczywiście można by zrobić 400-konne FWD. Ale po co? Bokiem tym nie pojedziesz, więc cała para pójdzie w gwizdek... - Równomierne zużywanie opon (mniej więcej tyle samo schodzi przodu co Hmm to przy spokojnej jeździe także jest prawda. - A co do tych strat to nie byłbym taki pewien że FWD ma mniejsze... Ma mniejsze. Jurand. 51 |
Data: Sierpien 05 2007 09:25:47 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] | Alti pisze: - Jest w znakomitej większości przypadków bardziej zwrotne niż fwd (myślę o parkowaniu etc). Jeżdżę właśnie e34 i żadnym autem w całym życiu nie parkowało mi się lepiej.Porównując z ?? - Przy szybkich startach jest szybsza bo trudniej zerwać przyczepność niż w fwd (wyjazdy z podporządkowanych) zwłaszcza na mokrej nawierzchni.To po co producenci montują w RWD kontrolę trakcji ?? - czy nie po to aby uniknąć zamiatania lekkim tyłem na śliskim po dodaniu gazu i zerwaniu przyczepności tyłu?? - Daje dużo radochy na śliskimA złośliwa latarnia podbiega i daje kopniaka w bok. Szwedzi tworzący auta na ośnieżone drogi też wybrali FWD. - Przy autach o dużych mocach to jedyne (prócz awd) rozwiązanie pozwalające efektywnie przenieść moc na nawierzchnię (w zasadzie nie ma sportowych samochodów pędzonych tylko na przód).sportowych czy "sportowych" - co rozumiesz przez sport?? - Równomierne zużywanie opon (mniej więcej tyle samo schodzi przodu co tyłu w normalnej jeździe) a nie jak w FWD 3-4krotnie szybsze schodzenie opon na przedniej ośce.3x szybsze ?? - zależy czym i JAK jeździsz - jeśli normalnie to nie tak szybko. - A co do tych strat to nie byłbym taki pewien że FWD ma mniejsze... Skąd to wziąłeś?Opory w łożyskach podpierających wał napędowy, bezwładność oraz masa wału. - Co do strachu zimą to nie jest źle. Wielu kierowników jeżdżących FWD na myśl o RWD zaraz sobie przypomina jak to się prowadził maluch czy polonez na śliskim. Jak łatwo zauważyć porównywanie trakcji ww samochodów z BMW troche mija się z celem.To inne epoki konstrukcyjne: maluch i polonez to rozwiązania z lat 40/50. Ciekawe, że nawet ultrakonserwatywni amerykanie nie tylko porzucili jedyne słuszne konstrukcje oparte na ramie, ale przechodzą właśnie na FWD. - Jako kierownik RWD następne auto jakie sobie kupię też bedzie mieć RWD ale z bardzo prozaicznej przyczyny (bo wszystkie BMW mają RWD). Nie to że byłbym jakimś maniakiem RWD. Uważam że wsztskim daje się bezproblemowo jeździć i dorabianie ideologii mija się z celem. Mercedes i BMW robi wszystkie auta RWD bo po prostu robią mocne samochody i fwd nie dawałby rady...Inne firmy też nie mają kosiarek pod maską i jakoś dają radę FWD. Co ciekawe FWD trafił do aut dostawczych - gdzie masy i momenty obrotowe są o wiele większe i jakoś to jeździ. -- Wojciech Smagowicz http://www.ebaja.pl zabawki, które Twoje dziecko pokocha 52 |
Data: Sierpien 05 2007 09:47:16 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Karolek |
- A co do tych strat to nie byłbym taki pewien że FWD ma mniejsze... Skąd to wziąłeś?Opory w łożyskach podpierających wał napędowy, bezwładność oraz masa wału. Eee pomijalne, szczegolnie przy autach z mocniejszym silnikiem. - Co do strachu zimą to nie jest źle. Wielu kierowników jeżdżących FWD na myśl o RWD zaraz sobie przypomina jak to się prowadził maluch czy polonez na śliskim. Jak łatwo zauważyć porównywanie trakcji ww samochodów z BMW troche mija się z celem.To inne epoki konstrukcyjne: maluch i polonez to rozwiązania z lat 40/50. Porzucili, bo FWD tansze, a chyba raczej musza ciac koszty produkcji, zeby te swoje wspolczesne plastikowe, tandetne auta sprzedac, bo konkurencja japonska, czy europejska jest dosc mocna. - Jako kierownik RWD następne auto jakie sobie kupię też bedzie mieć RWD ale z bardzo prozaicznej przyczyny (bo wszystkie BMW mają RWD). Nie to że byłbym jakimś maniakiem RWD. Uważam że wsztskim daje się bezproblemowo jeździć i dorabianie ideologii mija się z celem. Mercedes i BMW robi wszystkie auta RWD bo po prostu robią mocne samochody i fwd nie dawałby rady...Inne firmy też nie mają kosiarek pod maską i jakoś dają radę FWD. Daja rade przy paleniu gumy chyba, bo z cala pewnoscia traca szybciej przyczepnosc przy starcie. Co ciekawe FWD trafił do aut dostawczych - gdzie masy i momenty obrotowe są o wiele większe i jakoś to jeździ. A nie pomyslales o tym, ze obniza to koszt produkcji i zwieksza powierzchnie ladunkowa? No i dostawczaki jakos nie maja po 200 koni i wiecej ;> Karolek 53 |
Data: Sierpien 05 2007 11:29:52 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] | Karolek pisze: Opory są stałe - fizyka się kłania. Tylko przy mocnym silniku jest to znacznie mniejszy procent mocy.- A co do tych strat to nie byłbym taki pewien że FWD ma mniejsze... Skąd to wziąłeś?Opory w łożyskach podpierających wał napędowy, bezwładność oraz masa wału. Dodatkowo przy zazwyczaj RWD są większe masy nieresorowane - czy to całego mostu, czy sztywnej osi (nawet jak mechanizm różnicowy jest umocowany do nadwozia). Daja rade przy paleniu gumy chyba, bo z cala pewnoscia traca szybciej przyczepnosc przy starcie.Święte słowa: FWD całkowicie nie nadaje się do dresiarskich konkurencji - palenie gum w świeżo skradzionej bryce. A nie pomyslales o tym, ze obniza to koszt produkcji i zwieksza powierzchnie ladunkowa?Owszem - można podłogę umieścić 20 cm niżej. A to róznica. No i dostawczaki jakos nie maja po 200 koni i wiecej ;>ale te 150KM i 40ONm mają - a to właśnie moment właśnie zrywa przyczepność. i jeszcze skrzynie biegów baaaardzo nisko zestawione - tak aby zapewnić rozsądną jazdę i przyspieszenia z 3,5t masy. -- Wojciech Smagowicz http://www.ebaja.pl zabawki, które Twoje dziecko pokocha 54 |
Data: Sierpien 05 2007 11:33:35 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Alti |
Dodatkowo przy zazwyczaj RWD są większe masy nieresorowane - czy to całego Co ty powiesz? Znowu patrzysz na jakieś dostawczaki z tylna zawiechą na resorach. Pokaż mi osobówke (nie mówimy o poldkach czy innych wynalazkach, tylko o normalnych samochodach powiedzmy od roku '90). Święte słowa: FWD całkowicie nie nadaje się do dresiarskich konkurencji - Właśnie jest łatwiej. Dres zaciąga ręczny i katuje stojące auto. Łatwiej bo auto się prawie nie porusza więc nie trzeba go zbytnio kontrolować. No i dostawczaki jakos nie maja po 200 koni i wiecej ;>ale te 150KM i 40ONm mają - a to właśnie moment właśnie zrywa No to przelicz to sobie tak jak napisałem w którymś poście... Wojtek 55 |
Data: Sierpien 05 2007 22:19:43 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Karolek |
Karolek pisze: No klania sie, ale Tobie :> Tylko przy mocnym silniku jest to znacznie mniejszy procent mocy. No jaki procent? bedzie chociaz 1%? Dodatkowo przy zazwyczaj RWD są większe masy nieresorowane - czy to całego mostu, czy sztywnej osi (nawet jak mechanizm różnicowy jest umocowany do nadwozia). Bzdura. Przednie kola nie maja przegobow itp. wiec raczej masa jest mniejsza, a tylne kola np. w moim aucie maja w zasadzie identycznie przenoszony naped jak w FWD (przegoby i polosie) wiec masa dalej nie jest wieksza, a przegoby maja latwiej bo pracuja przy malym wyhyleniu. Do tego auto RWD zazwyczaj z zalozenia jest lepiej wywazone, co sie przeklada na prowadzenie. Daja rade przy paleniu gumy chyba, bo z cala pewnoscia traca szybciej przyczepnosc przy starcie.Święte słowa: FWD całkowicie nie nadaje się do dresiarskich konkurencji - palenie gum w świeżo skradzionej bryce. To proponuje Ci przejechac sie np. na zlot VW :> wtedy o tym pogadamy. A nie pomyslales o tym, ze obniza to koszt produkcji i zwieksza powierzchnie ladunkowa?Owszem - można podłogę umieścić 20 cm niżej. A to róznica. I o to pewnie glownie chodzi, a nie o to by miec jak najlepsza przyczepnosc przy gwaltownym ruszaniu. No i dostawczaki jakos nie maja po 200 koni i wiecej ;>ale te 150KM i 40ONm mają - a to właśnie moment właśnie zrywa przyczepność. i jeszcze skrzynie biegów baaaardzo nisko zestawione - tak aby zapewnić rozsądną jazdę i przyspieszenia z 3,5t masy. No ale jak bedziesz chcial takim dostawczakiem szybko ruszyc, to najpierw bedziesz stal w miejscu i mielil kolami, a ja w tym czasie juz pojade :P Karolek 56 |
Data: Sierpien 05 2007 11:26:07 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Alti |
To po co producenci montują w RWD kontrolę trakcji ?? - czy nie po to aby A w FWD nie montują? - Przy autach o dużych mocach to jedyne (prócz awd) rozwiązaniesportowych czy "sportowych" - co rozumiesz przez sport?? Weż 100 najszybszych samochodów cywilnych na świecie. Ani jeden nie ma FWD Weź 100 najmocniejszych osobówek cywilnych na świecie. Oooo też żaden nie ma FWD. Opory w łożyskach podpierających wał napędowy, bezwładność oraz masa wału. Miałem wał z e34 w ręce. Jest lekki a opory na łożyskach są pomijalne. Ciekawe, że nawet ultrakonserwatywni amerykanie nie tylko porzucili jedyne A producenci mocnych aut nawet nie myślą o przejściu na FWD bo ich auta przestałyby jeździc RWD bo po prostu robią mocne samochody i fwd nie dawałby rady...Inne firmy też nie mają kosiarek pod maską i jakoś dają radę FWD. Jak do wielu rzeczy można mnie przekonać to do tego nie. Pokaż mi seryjnie produkowane auto osobowe powyżej 200KM. Nawet jak znajdziesz taki wynalazek to i tak będzie to ułamek procenta w morzu aut powyżej 200KM. Fizyki nie oszukasz. Nie da się przenieść tyle mocy na osi która jest odciążana. Co ciekawe FWD trafił do aut dostawczych - gdzie masy i momenty obrotowe Owszem jest troche FWD w dostawczakach. Tyle że jak sobie przekalkulujesz moc/mase albo moment/mase samochodu i to jeszcze załadowanego to wyjdzie ci ten stosunek na poziomie słabego kompakta. Wojtek 57 |
Data: Sierpien 05 2007 17:32:36 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: ..::||::.. | Jak do wielu rzeczy można mnie przekonać to do tego nie. Pokaż mi seryjniewynalazek to i tak będzie to ułamek procenta w morzu aut powyżej 200KM. Fizyki nie cadillac eldorado mial 305 koni jest nawet na allegro :) http://allegro.pl/item218396924_cadillac_eldorado_stan_igla_okazja.html 58 |
Data: Sierpien 05 2007 11:55:00 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Pete |
cadillac eldorado mial 305 koni A z nowszych to np. Acura TL (286hp), MazdaSpeed3 (263hp), Audi A6 (255hp). Wiem, że w TL wprowadzili jakiś elektroniczny ogranicznik mocy na pierwszych dwóch biegach, bo klienci narzekali na bardzo dający się odczuć "torque steer". Przejechałem się raz TL'em jeszcze przed tą modyfikacją w wersji z 270hp - jakiejś tragedii nie było, przynajmniej na prostej. :) Pozdr. Pete 59 |
Data: Sierpien 05 2007 18:05:06 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Boombastic | Jak do wielu rzeczy można mnie przekonać to do tego nie. Pokaż mi seryjnie Co ty za bajki piszesz. Takich aut jest mnóstwo. A ty za to podajesz skrajne przykłady bardzo mocnych auto występujących w śladowych ilosciach i na tym chcesz ferować wyroki o wyższości jednego napedu nad drugim. A tak sie nie da. 60 |
Data: Sierpien 06 2007 09:48:10 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Blyskacz | Alti napisał(a): Pokaż mi seryjnie produkowane auto osobowe powyżej 200KM. Nawet jak znajdziesz taki wynalazek to i tak będzie to ułamek procenta w morzu aut powyżej 200KM.daleko szukac nie trzeba - volvo od modelu 850 silniki 2.0T i 2.3T w roznych wersjach, nawet do 250KM i wszystkie pozniejsze do dzis... podobnie saab... tych aut fwd i ponad 200KM jest sporo... >Fizyki nie oszukasz. Nie da się przenieść tyle mocy na osi która jest odciążana.fizyki nie oszukasz, ale akurat 200KM nie stanowi problemu... kiedys w jakims wywiadzie spece z saaba okreslali ta granice na okolo 270KM... pozdrawiam Blyskacz -- ....samochody dziela sie na VOLVO i pozostale... Volvo 850 2.5 170KM 96' LPG :-) gazolot http://www.mfoto.pl/show.php?id=274258 :-) 61 |
Data: Sierpien 06 2007 04:58:57 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: JAM | On Aug 5, 3:25 am, "Wojciech Smagowicz [ZIWK]" To po co producenci montują w RWD kontrolę trakcji ?? - czy nie po to Kontrole trakcji montuje sie obecnie w kazdym rodzaju napedu. Utrata przyczepnosci w FWD jest takze niebezpieczna. Zamiast zamiatac tylem oddalasz sie od drogi po stycznej do zakretu. Szwedzi tworzący auta na ośnieżone drogi też wybrali FWD. Wybor FWD to decyzja ekonomiczna a nie "praktyczna". Na osniezone drogi najlepszym wyborem jest AWD co od lat wybiera na przyklad firma Subaru. FWD wybiera sie, bo sa oszczedniejsze paliwowo, daja wieksza ergonomie wnetrza i kosztuja producenta taniej w produkcji. Ciekawe, że nawet ultrakonserwatywni amerykanie nie tylko porzucili Obwiam sie ze niewiele wiesz na temat rynku amerykanskiego. Amerykanie od lat produkuja samochody praktycznie wylacznie z napedem FWD i wlasnie dopiero tearaz zaczynaja produkowac na nowo modele RWD. Jezeli pominiesz sportowe bolidy typu Corvette, Viper, Camaro czy Mustang oraz chyba jeden dinozaur starej epoki produkowany na potrzeby policji to od dawna wszystkie samochody osobowe produkowane prze producentow amerykanskich mialy wylacznie naped FWD, nawet 300 KM Cadillacki. Naped RWD pojawil sie na nowo w Cadillacku CTS i STS oraz w nowszych modelach Chrysler Charger a w przyszlym roku bedzie dostepny w kilku tanszych pojazdach takich jak Pontiac G8. Wraca moda na naped RWD, bo moce przekraczajace 300 KM obnazaja wady napedu FWD a AWD jest dla wielu klientow zbyt drogie. Inne firmy też nie mają kosiarek pod maską i jakoś dają radę FWD. Pick-up z napedem FWD to bylaby bardzo nieudana konstrukcja.
JAM http://mywebpages.comcast.net/marchel/ 62 |
Data: Sierpien 04 2007 18:59:28 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: TomekB | Dnia Sat, 04 Aug 2007 16:08:57 +0200, Jacek napisał(a): Wkrótce kupię BMW E36 328i i tak się zastanawiam czy napęd RWD ma jakieś Szybko zmienisz zdanie i bedziesz sie mocno zastanawial jak do tej pory mogles jezdzic FWD;) Gratuluje decyzji i cholernie zazdroszcze;) -- Tomek 320i 63 |
Data: Sierpien 05 2007 01:04:31 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Cz | Jacek pisze: Wkrótce kupię BMW E36 328i i tak się zastanawiam czy napęd RWD ma jakieś zalety w porównaniu z FWD (nie mam na myśli rajdów i wyścigów tylko zwyczajną jazdę) ? Ogólnie w rajdach i wyścigach jest to zawsze trochę inne RWD. Podobnie jak FWD są trochę inne, więc trochę trudno uznawać radzenie sobie w wyścigach za argument przy zakupie cywilnego auta... Jeśli chodzi o wymienione przez Ciebie wady, to szczerze mówiąc to nie do końca tak: 1) Straty na kołach faktycznie większe - większe zużycie paliwa i tu trudno dyskutować. Ale jeśli chciałeś mieć E36 z mocnym silnikiem to chyba nie w tym problem. Dodatkowo straty na kołach dotyczą tylko układu FR, a już nie RR i MR. 2) Niebezpieczeństwo w zakrętach to jednak mit. RWD da się równie dobrze jak FWD opanować, trzeba tylko wiedzieć jak - dlatego zalecam ćwiczenie poślizgów. 3) Na śliskim, akurat w BMW nie będziesz miał jakiś specjalnych problemów. To nie jest polonez z leciutkim tyłem i ciężarnym przodem, więc nie w tym problem. 4) Tak jak RWD ma naturalne problemy pod górkę, tak FWD ma z górki. Wychodzi na jedno. :) Co do zalet: 1) Po pierwsze jak już załapiesz o co chodzi, będziesz miał tak naprawdę większą kontrolę nad autem. Wynika to z tego, że inne koła są napędzane, a inne skręcają. W FWD jedne przednie skręcają i napędzają, a tylne są tylko po to, żeby auto nie szurało blachą o asfalt, co wyglądałoby tyle efektownie, co śmiesznie. ;) 2) Tylnonapędówki mogą mieć zdecydowanie większy promień skrętu, niż FWD ze względu na brak przegubów ograniczających możliwości wychylenia kół. 3) Ze względu na korzystniejszy zazwyczaj rozkład mas auta te prowadzą się zdecydowanie bardziej neutralnie. 4) Opony zużywają się trochę bardziej równomiernie. Co do prawdziwych wad: 1) Po pierwsze wał i układ skrzyni biegów zmniejszają ilość miejsca w kabinie i bagażniku. 2) RWDki są zasadniczo cięższe i bardziej bezwładne. No i wiele więcej nie potrafię wymyślić. Ogólnie przy dużej mocy, RWD jest lepsze, bo potrafi lepiej ją przełożyć na asfalt. Obawiam się jednak, że 328 jest bardzo dalekie od przypadku granicznego. ;) -- Cz. 64 |
Data: Sierpien 05 2007 08:42:38 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Grejon | Cz pisze: 2) Tylnonapędówki mogą mieć zdecydowanie większy promień skrętu, niż FWD ze względu na brak przegubów ograniczających możliwości wychylenia kół. I to ma być zaleta? :-P -- Grzegorz Jońca GG: 7366919 Szara ReniaM 1.4 E7J PMS-edycja limitowana ;) http://www.fitness4you.pl - wszystko dla aktywnych 65 |
Data: Sierpien 05 2007 09:06:30 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Grzegorz | Grejon wrote: Cz pisze:Chyba chodziło o to, że *mniejszy* promień skrętu .... :-D ! -- Grzegorz maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1 66 |
Data: Sierpien 07 2007 15:28:56 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Worek | Chyba chodziło o to, że *mniejszy* promień skrętu .... :-D ! Chyba wlasnie o to mu chodzilo Pozdrawiam Worek 67 |
Data: Sierpien 05 2007 09:46:19 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] | Cz pisze: 2) Tylnonapędówki mogą mieć zdecydowanie większy promień skrętu, niż FWD ze względu na brak przegubów ograniczających możliwości wychylenia kół.Coś się po-zajączkowało!! Chodziło chyba o większy kąt skrętu kół co przekłada się na mniejszy promień zawracania. -- Wojciech Smagowicz http://www.ebaja.pl zabawki, które Twoje dziecko pokocha 68 |
Data: Sierpien 05 2007 11:40:02 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Marcin J. Kowalczyk | Cz pisze: 3) Na śliskim, akurat w BMW nie będziesz miał jakiś specjalnych problemów. To nie jest polonez z leciutkim tyłem i ciężarnym przodem, więc nie w tym problem. Gwoli informacji - polonez ma rozkład mas 50/50 więc nie masz racji mowiac "leciutki tyl i ciezarny przod" chyab ze mowisz o dieslu. 69 |
Data: Sierpien 05 2007 12:27:18 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna j azda użytkowa) ? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Marcin, 3) Na śliskim, akurat w BMW nie będziesz miał jakiś specjalnychGwoli informacji - polonez ma rozkład mas 50/50 więc nie masz racji Przy 5 osobach wewnątrz i obciążonym bagażniku chyba tylko. mowiac "leciutki tyl i ciezarny przod" chyab ze mowisz o dieslu. Polonez potrzebuje co najmniej kilkadziesiąt kg w bagaźniku, żeby tylko z kierowcą na pokładzie zaczął się zachowywać jak na RWD przystało. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ 70 |
Data: Sierpien 05 2007 13:22:51 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Rafal... | Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
Nie od parady wielu wozi/ło płytkę chodnikową w bagażniku ;-) -- Rafał - Tarnów rafal.tarnow ( małpa ) gazeta.pl 71 |
Data: Sierpien 05 2007 13:24:17 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Mariusz |
Cz pisze: Uciekaj z tym polonezem - to nie samochod! Obecnie jestem uzytkownikiem napedu na tylną oś, wcześniej przez ileś tam lat miałem auta z napędem na oś przednią i uważałem że napęd na oś przednią to najleprze rozwiązanie ale sie myliłem, teraz za nic na swiecie nie kupie auta z napedem na oś przednią, a zimą też jeżdżę i nie mam problemów. Śmiało możesz kupić auto z napedem na os tylną, gwarantuje Ci ze bedziesz zadowolony, smialo moge powiedziec ze portfel zrobi ci sie grubszy poniewaz nie bedziesz musial wywalac kasy na jakies przeguby, tylny naped jest praktycznie bezawaryjny i nie sluchaj jak ludzie tu pisza o jakis oporach czy stratach przez wał - niech postudiuja jeszcze raz fizyke. 72 |
Data: Sierpien 05 2007 13:35:13 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna j azda użytkowa) ? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Mariusz, Uciekaj z tym polonezem - to nie samochod!3) Na śliskim, akurat w BMW nie będziesz miał jakiś specjalnychGwoli informacji - polonez ma rozkład mas 50/50 więc nie masz racji mowiac Nie znasz się. Dobrze utrzymany Poldek z niezamulonym i niezarżniętym silnikiem może dać też trochę frajdy z jazdy. Obecnie jestem uzytkownikiem napedu na tylną oś, wcześniej przez ileś tam A ja kupiłem FWD, bo Poldków z dobrym silnikiem się już kupić nie dało a na inne _nowe_ RWD stać mnie nie było. I co? Pomimo znacznie mocniejszego samochochodu z rzekomo lepszym napędem FWD ładnych kilka lat zajęło mi pobicie kilku prywatnych rekordów czasu przejazdu w trasach... [...] -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ 73 |
Data: Sierpien 06 2007 10:10:04 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna j azda użytkowa) ? | Autor: Seba | RoMan Mandziejewicz napisal w wiadomosci A ja kupilem FWD, bo Poldkow z dobrym silnikiem sie juz kupic Tyle, ze to akurat ma malo wspolnego z moca silnika - ta az tak nie rzutuje na osiagane wyniki czasowe w polskiej rzeczywistosci drogowej. -- Pozdrawiam Sebastian S. 74 |
Data: Sierpien 06 2007 12:25:27 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna j azda użytkowa) ? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Seba, A ja kupilem FWD, bo Poldkow z dobrym silnikiem sie juz kupicTyle, ze to akurat ma malo wspolnego z moca silnika - ta az tak nie Rzutuje - jak wybudowali całą A4 na moich trasach - udało się pobić rekordy zrobione bez 56 brakujących kilometrów. Natomiast do jazdy po górskich drogach - nigdy Lanos nie zdołał pokonać paru cięższych zakrętów z taką prędkością, z jaką robił to Poldek. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ 75 |
Data: Sierpien 06 2007 10:48:05 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna j azda użytkowa) ? | Autor: Seba | RoMan Mandziejewicz napisal w wiadomosci Rzutuje - jak wybudowali cala A4 na moich trasach - udalo sie Zapomnialem, ze Ty jestes kierowca tylko jednej drogi. Natomiast do jazdy po gorskich drogach - nigdy Lanos nie zdolal pokonac paru ciezszych zakretow z taka predkoscia, z jaka robil to Poldek. To tylko swiadczy o tym, ze Lanos ma b. slabe zawieszenie. -- Pozdrawiam Sebastian S. 76 |
Data: Sierpien 06 2007 13:22:38 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna j azda użytkowa) ? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Seba, Rzutuje - jak wybudowali cala A4 na moich trasach - udalo sieZapomnialem, ze Ty jestes kierowca tylko jednej drogi. Nie jednej. Ale każda zaczynała się (nie licząc dojazdu) od tej jednej. Od 69 do 170 km autostrady. Ale to służbowo, bo prywatnie wolę jednak inne drogi. Natomiast do jazdy po gorskich drogach - nigdy Lanos nie zdolal Nie. To świadczy o moich słabych nerwach - nigdy nie odważyłem się przekroczyć Lanosem granic rozsądku w zakręcie. Poldkiem mi się zdarzało. Lanosem przez te ponad 230 kkm może kilka razy "zamiotłem" - Poldkiem "zamiatałem" chętnie i namiętnie - mnóstwo radochy. Inna sprawa, że się po prostu przez te lata zestarzałem i znudziłem. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ 77 |
Data: Sierpien 06 2007 12:09:46 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna j azda użytkowa) ? | Autor: Seba | RoMan Mandziejewicz napisal w wiadomosci Inna sprawa, ze sie po prostu przez te lata I to wlasnie, plus ZNACZACO rosnace natezenie ruchu na drogach, jest przyczynkiem do niemoznosci "poprawiania rekordow" w czasach przejazdow. A nie auto, czy typ napedu - to wbrew pozorom jest na znacznie dalszej pozycji. -- Pozdrawiam Sebastian S. 78 |
Data: Sierpien 05 2007 13:53:49 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: J.F. | On Sun, 5 Aug 2007 13:24:17 +0200, Mariusz wrote: Obecnie jestem uzytkownikiem napedu na tylną oś, wcześniej przez ileś tam Ale w czym te zalety ? auta z napedem na oś przednią, a zimą też jeżdżę i nie mam problemów. A gdzie jezdzisz ? POd wyciagi narciaskie podjezdzasz ? :-) J. 79 |
Data: Sierpien 05 2007 23:04:42 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Rafal... | Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości Obecnie jestem uzytkownikiem napedu na tylną oś, wcześniej przez ileś tam "W każdym calu" ;-) -- Rafał - Tarnów rafal.tarnow ( małpa ) gazeta.pl 80 |
Data: Sierpien 05 2007 23:20:25 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Mariusz |
On Sun, 5 Aug 2007 13:24:17 +0200, Mariusz wrote: Koledzy juz pisali :) auta z napedem na oś przednią, a zimą też jeżdżę i nie mam problemów. Specjalnych problemow z podjazdem na wzniesienia nie mialem, mieszkam w gorach świetokrzyskich a na wieksze wzniesienia to chyba nalezalo by zalozyc lancuchy nawet w aucie ktore ma naped na os przednią. 81 |
Data: Sierpien 05 2007 14:24:51 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Adam Pietrasiewicz | Dnia 05-08-2007 o 13:24:17 Mariusz napisał(a): nie bedziesz musial wywalac kasy na jakies przeguby, tylny naped jest Ja całe życie miałem napęd na przednie kołą : Trabant, Zastava, Opel Kadett, BX. Terazm mam MB i szczerze mówiąc róznicy żadnej nie widzę w kwestiach kierowania samochodem. Może powinienem na zimę poczekać... -- Pozdrawiam Adam Pietrasiewicz - http://cerbermail.com/?6z14RWN4Pi Jestem przeciwny aborcji, bo jak pokazuje życie, wyskrobano nie tych co trzeba 82 |
Data: Sierpien 05 2007 21:56:34 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: J.F. | On Sun, 05 Aug 2007 14:24:51 +0200, Adam Pietrasiewicz wrote: Ja całe życie miałem napęd na przednie kołą : Trabant, Zastava, Opel Nie powinienes czekac - juz teraz sie rozgladaj za duzym placem na ktorym przy pierwszym sniegu pocwiczysz poslizgi :-) Moze by warto przemyslec godzinke na trolejach, oraz troche na kartach ... J. 83 |
Data: Sierpien 05 2007 23:23:57 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Mariusz |
On Sun, 05 Aug 2007 14:24:51 +0200, Adam Pietrasiewicz wrote: Zimą wystarczy zalozyc wązkie zimowki i problem sam sie rozwiaze. 84 |
Data: Sierpien 05 2007 16:19:26 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: | Witam, 85 |
Data: Sierpien 06 2007 11:43:21 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Michał Pierewicz | Dnia 06-08-2007 o 01:19:26 napisał(a): Witam, Jezdze VW T3 juz cztery lata i mysle, ze nie ma sie co bac o jego zachowanie w zimie. Trzeba jednak miec dobre opony i amortyzatory, gdyż masa jest rozlozona wprawdzie 50/50, ale najcieższe elementy znajdują się poza osiami i zachowanie na nierownosciach bywa nieco specyficzne. Siedzi sie po prostu na przedniej osi i bujanie odczuwa sie intensywnie. Wbrew obawom tylnonapedowy T3 nie ma nadsterownej charakterystyki, a nawet podsterowną. Oczywiscie, gdy ma sie mocny silnik (ja niestety nie mam) mozna poprobowac "kierowac" gazem, na sliskim nie sprawia to zadnych niespodzianek. Zawieszenie - dosc sztywne i w pelni niezalezne - pracuje prawie "sportowo" i przy szerokim rozstawie kol ogranicza wplywa wysokiego polozenia srodka ciezkosci. Rzecz jasna praw fizyki sie nie oszuka i T3 nigdy nie dorowna niskim i mocnym autom, ale moze dac sporo radosci w czasie jazdy. Reasumujac - stary i tani kanciak nie jest najlepszym wyborem. Trzeba szukac kanciaka w dobrym stanie z mocnym motorem (byly takie beznynowe albo konwersje) i ze sprawnym zawieszeniem (silentbloki, amortyzatory, kola). Nie mozna tez zapomniec o hamulcach. W ten sposob robi sie kosztowna zabawa... Ale dla chcacego - nic trudnego ;-) Pozdrawiam Mihaj 86 |
Data: Sierpien 05 2007 17:12:13 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Pete |
wcześniej przez ileś tam lat miałem auta z napędem na oś przednią i No pewnie, że się myliłeś - nie jest najleprze tylko najlepsze. :) A na poważnie to w cywilizowanej ulicznej jeździe nie widzę większych różnic pomiędzy FWD a RWD. W nowoczesnych konstrukcjach przeciętnego kierowcę jakieś ESP czy DSC poratuje bez względu na napęd. A na zimę to i tak AWD jest najlepsze. :) Pozdr. Pete 87 |
Data: Sierpien 07 2007 19:46:19 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Cz | Marcin J. Kowalczyk pisze: Cz pisze: Gwoli informacji Polonez ma rozkład mas zdecydowanie bliżej 70/30. Chyba, że mówisz o Kombi. ;) -- Cz. 88 |
Data: Sierpien 07 2007 22:04:46 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Alex81 | In article Gwoli informacji Polonez ma rozkład mas zdecydowanie bliżej 70/30.Ale tylko na pusto. Chyba, że mówisz o Kombi. ;)Kombi wcale nie waży jakoś wyraźnie więcej niż Atu. -- Alex GG#1667593 '97 Caro 1.6GLSI 89 |
Data: Sierpien 05 2007 15:49:09 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Ludvigus | Some day 2007-08-04 16:08, some human being called *Jacek* claimed... Wkrótce kupię BMW E36 328i i tak się zastanawiam czy napęd RWD ma jakieś zalety w porównaniu z FWD (nie mam na myśli rajdów i wyścigów tylko zwyczajną jazdę) ? Przede wszystkim w tylnonapędowcach masz kontrolę nad samochodem podczas uślizgu tylnej osi - zwyczajnie wystarczy wtedy założyć kontrę i delikatnie operować gazem. W aucie z FWD niestety jedyne co Cię może spotkać to podsterowność, której osobiście nie cierpię i która sprawia, że jak tylko utracisz przyczepność przedniej osi to nie masz prawie żadnej możliwości tego skontrować, czy jakoś gazem wyjść z poślizgu, jak tylko odjąć go całkowicie i zwyczajnie zwolnić/przyhamować. Jak na razie to widzę same minusy RWD - starty mocy na kołach większe jak w przypadku FWD, niebezpieczeństwo w zakrętach, problemy na śliskim i pod górkę itp. RWD ogólnie trzeba bardziej uważać szczególnie zimą. Osobiście mam całkowicie przeciwne zdanie. IMHO to FWD jest zimą bardziej niebezpieczne, bo podczas poślizgu przedniej osi, auto 'leci' bezwładnie do przodu, pomimo skręconych kół. -- | | "IEFBR14. Elegant and clearly the most reliable code on the planet." | | ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ | |__ v0.1 gamma http://houset.prv.pl - feel the depth of HOUSE music! |____ UDVIGUS greetz you! me_gg: 783307 me_mail: ludvigus AT op DOT pl 90 |
Data: Sierpien 05 2007 21:43:19 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: J.F. | On Sun, 05 Aug 2007 15:49:09 +0200, Ludvigus wrote: Some day 2007-08-04 16:08, some human being called *Jacek* claimed... A skonczy sie w rowie albo nie. W aucie z FWD niestety jedyne co Cię może spotkać to podsterowność, której Nadsterownosc tez cie moze spotkac. Czy moze raczej - poslizg tylnej osi. osobiście nie cierpię i która sprawia, że jak tylko utracisz przyczepność Ale to chyba na zwyklej drodze lepiej ? Osobiście mam całkowicie przeciwne zdanie. IMHO to FWD jest zimą bardziej RWD tez tak potrafi. Tyle roznicy ze FWD raczej nie kreci piruetow na prostej, a RWD chetnie :-) J. 91 |
Data: Sierpien 06 2007 10:58:12 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Jakub Witkowski | Jacek pisze: Wkrótce kupię BMW E36 328i i tak się zastanawiam czy napęd RWD ma jakieś zalety w porównaniu z FWD (nie mam na myśli rajdów i wyścigów tylko zwyczajną jazdę) ? Jak dla mnie, o wiele przyjemniej jeździ się gdy kierowane koła nie są napędzane. Żadnych szarpań na nierównościach, ściągań, idzie jak po szynach niezależnie czy tył akurat napędza czy hamuje. Bezstresowo :) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. 92 |
Data: Sierpien 07 2007 00:38:44 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Kris |
Wkrótce kupię BMW E36 328i i tak się zastanawiam czy napęd RWD ma jakieś gdyby tylny naped bylby dobry to lokomotywy by pchaly caly sklad:) a ja widze RWD same minusy poza ciagnieciem przyczepy spalanie, wal, zarzucanie tylem, zima katastrofa ktos pisal ze lepsza trakcja? <rotfl> 93 |
Data: Sierpien 06 2007 22:42:06 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Pete |
gdyby tylny naped bylby dobry to lokomotywy by pchaly caly sklad:) Gdyby przedni napęd był dobry, to człowiek by na rękach chodził. ;) Pete 94 |
Data: Sierpien 07 2007 08:28:19 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Kris |
Gdyby przedni napęd był dobry, to człowiek by na rękach chodził. ;) czlowiek nie jest wielosladem wiec analogia jak najbardziej mylna:) 95 |
Data: Sierpien 07 2007 06:56:17 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Alex81 | In article ktos pisal ze lepsza trakcja? <rotfl> No i co Cię tak śmieszy? Hint: http://www.gamedev.net/reference/list.asp?categoryid=28#139 Poczytaj serię artykułów "The Physics of Racing", przemyśl ją, potem się zastanów czy jest się z czego śmiać. -- Alex GG#1667593 '97 Caro 1.6GLSI 96 |
Data: Sierpien 07 2007 08:33:21 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Kris |
No i co Cię tak śmieszy? Hint: nawet wczoraj na discovery omawiano Porsche 911 gdzie tylny naped i umiejscowienie silnika przyczynilo sie do niemiloscirnego zarzucania tylem owszem ludzie mowia ze lapsza trakcja bo lubia czuc jak ich wbija w fotel od tylu:) 97 |
Data: Sierpien 07 2007 22:05:16 | Temat: Re: Tylni napęd - jakie zalety (normalna jazda użytkowa) ? | Autor: Alex81 | In article > No i co Cię tak śmieszy? Hint: Widać że nawet nie zajrzałeś do tego tekstu. -- Alex GG#1667593 '97 Caro 1.6GLSI |