Grupy dyskusyjne   »   Tylny stabilizator i wybite tuleje

Tylny stabilizator i wybite tuleje



1 Data: Kwiecien 04 2009 18:23:55
Temat: Tylny stabilizator i wybite tuleje
Autor: red 

Witam,
mam taki problem, który wraca do mnie jak bumerang i nie rozumiem o co chodzi. Pacjent to Ford Cougar, wiÄ™c zawieszenie bardzo podobne do Mondeo ST200 jakby co :)

Po zakupie auta miałem do wymiany gumowe tuleje na tylnym stabilizatorze, ponieważ klamotało na dziurach. Wymieniłem, na oryginały Forda żeby nie było. Przejechałem może z 2tys. km i znowu zaczÄ™ło walić - diagnoza to... wyrobione tuleje na stabilizatorze. PomyĹ›lałem: WTF?

Na forum Cougara uĹ›wiadomili mnie, że należy je wymieniać razem z metalowymi obejmami, ponieważ one również siÄ™ wyrabiajÄ…. Kupiłem zatem jeszcze raz te tulejki i nowe obejmy (znowu części oryginalne). Faktycznie stare objemy były odkształcone, wiÄ™c pomyĹ›lałem - bingo! Założone na auto i nastała cisza. Wczoraj od momentu wymiany stuknÄ™ło ok. 5tys km. i... znowu zaczÄ™ło dzwonić, z dnia na dzieĹ„! Dokładnie ten sam dĽwiÄ™k i znowu to te tulejki!

Staram siÄ™ omijąć dziury i nie zapier**lać po nierównoĹ›ciach żeby nie dobić zawieszenia (które w tym aucie jest doć sztywne jak na seryjne) a i tak co chwile mam ten problem! O co chodzi? Może coś nie tak podczas montażu, może potrzeba jakiĹ› smar dać czy coĹ›? A może tam jest jeszcze jakiĹ› inny element, który siÄ™ zużył i trzeba wymienić? Może ten drÄ…żek stabilizatora jest coĹ› nie teges (choć niby co miało z nim być, jak to zwykła zagiÄ™ta rura jest)?

Ostatnio też znalazłem w necie, że sÄ… również te tulejki wykonane z poliuretanu (2 firmy w Polsce je robiÄ…) - czy to jest coĹ› warte? Czy to rozwiÄ…że problem? Choć oryginalne części też powinny na dłużej starczać.

Może ktoĹ› ma jakiĹ› pomyĹ›l, bo mnie już rÄ™cÄ™ opadajÄ… :/

Pozdr,
r



2 Data: Kwiecien 04 2009 19:24:35
Temat: Re: Tylny stabilizator i wybite tuleje
Autor: Tomasz Pyra 

red pisze:

Na forum Cougara uĹ›wiadomili mnie, że należy je wymieniać razem z metalowymi obejmami, ponieważ one również siÄ™ wyrabiajÄ…. Kupiłem zatem jeszcze raz te tulejki i nowe obejmy (znowu części oryginalne). Faktycznie stare objemy były odkształcone, wiÄ™c pomyĹ›lałem - bingo! Założone na auto i nastała cisza. Wczoraj od momentu wymiany stuknÄ™ło ok. 5tys km. i... znowu zaczÄ™ło dzwonić, z dnia na dzieĹ„! Dokładnie ten sam dĽwiÄ™k i znowu to te tulejki!

No to jeszcze masz trzeci element - wahacz.
Być może już za pierwszym razem dziura w wahaczu w którÄ… wkładasz metalowÄ… obejmÄ™ tulei straciła swój kształt, nowe obejmy które wkładasz nie pasujÄ… Ĺ›ciĹ›le, siły siÄ™ Ľle rozkładajÄ… siÄ™ na powierzchni obejmy i nowe obejmy szybko siÄ™ niszczÄ….

Nie wiem jak to dokładnie wyglÄ…da u Ciebie, ale generalnie wszystkie elementy powinny być Ĺ›ciĹ›le spasowane bo inaczej bÄ™dzie tłuc i szybko siÄ™ zniszczy.

3 Data: Kwiecien 04 2009 23:41:05
Temat: Re: Tylny stabilizator i wybite tuleje
Autor: TomiZS 


No to jeszcze masz trzeci element - wahacz.
Być może już za pierwszym razem dziura w wahaczu w któr± wkładasz metalow±
obejmę tulei straciła swój kształt, nowe obejmy które wkładasz nie pasuj±
¶ci¶le, siły się Ľle rozkładaj± się na powierzchni obejmy i nowe obejmy
szybko się niszcz±.

Nie wiem jak to w Fordzie zrobione, ale chyba obejmy trzymaj± stabilizator w
tulejkach do nadwozia i wahacz nie ma nic do tego.

Osobi¶cie nie mam koncepcji


--
Pozdr.

TOMI
(Wawa Praga/Jelonki)
R216 Cabrio, R420D i MG ZS 2.5 V6.

4 Data: Kwiecien 04 2009 23:45:01
Temat: Re: Tylny stabilizator i wybite tuleje
Autor: Tomasz Pyra 

TomiZS pisze:

No to jeszcze masz trzeci element - wahacz.
Być może już za pierwszym razem dziura w wahaczu w któr± wkładasz metalow± obejmę tulei straciła swój kształt, nowe obejmy które wkładasz nie pasuj± ¶ci¶le, siły się Ľle rozkładaj± się na powierzchni obejmy i nowe obejmy szybko się niszcz±.

Nie wiem jak to w Fordzie zrobione, ale chyba obejmy trzymaj± stabilizator w tulejkach do nadwozia i wahacz nie ma nic do tego.

Przepraszam za zamieszanie - nie doczytałem my¶lałem że chodzi o tuleje wahacza.

5 Data: Kwiecien 04 2009 23:54:18
Temat: Re: Tylny stabilizator i wybite tuleje
Autor: red 

On 2009-04-04 23:41:05 +0200, "TomiZS"  said:

No to jeszcze masz trzeci element - wahacz.

Nie wiem jak to w Fordzie zrobione, ale chyba obejmy trzymaj± stabilizator w
tulejkach do nadwozia i wahacz nie ma nic do tego.

Tak właĹ›nie jest, oto schemat:
http://images38.fotosik.pl/94/95e8664d8e664cee.jpg

Gumowa tuleja to nr 3, a obejma to nr 4. I to jest przykrÄ™cane do tego dużego elementu czyli 1 (zapomniałem jak siÄ™ nazywa, ale jest to czÄ™ć podwozia i na stałe).

Osobi¶cie nie mam koncepcji

Fuck :(

--
Pozdr,
r

6 Data: Kwiecien 04 2009 23:53:52
Temat: Re: Tylny stabilizator i wybite tuleje
Autor: Tomasz Pyra 

red pisze:

Może ktoĹ› ma jakiĹ› pomyĹ›l, bo mnie już rÄ™cÄ™ opadajÄ… :/

Przepraszam za zamieszanie z poprzednim postem gdzie pisałem o wahaczu - Ľle przeczytałem o co pytasz.

Problem o którym mówisz widziałem w Mondeo Mk2- drÄ…żek stabilizator siÄ™ po prostu wytarł i w miejscu gdzie łapiÄ… go obejmy zrobił siÄ™ minimalnie cieĹ„szy.
Po wymianie, nowe obejmy miały za duży otwór i drÄ…żek szybko znowu zaczÄ…ł klekotać.

MyĹ›lÄ™ że można jakoĹ› zmodyfikować obejmy żeby były nieco ciaĹ›niejsze, ale akurat do Mondeo można było kupić tuleje od jakiegoĹ› innego samochodu (nie pamiÄ™tam, ale coĹ› mi po głowie chodzi Fiesta, ale nie jestem na 100% pewny) które były minimalnie mniejsze i pasowały.

SprawdĽ suwmiarkÄ… czy drÄ…żek Ci tam nie schudł o jakieĹ› 0.5mm.

SwojÄ… drogÄ… to nie wiem z czego oni te drÄ…żki robiÄ… że o głupiÄ… gumÄ™ siÄ™ wytarł - być może miÄ™dzy gumÄ™ a drÄ…żek dostajÄ… siÄ™ jakieĹ› zanieczyszczenia i powoli Ĺ›cierajÄ… drÄ…żek?
W każdym razie faktycznie w Fordach to chyba coĹ› częściej stabilizatory klepiÄ… niż w innych autach.

7 Data: Kwiecien 05 2009 00:03:34
Temat: Re: Tylny stabilizator i wybite tuleje
Autor: red 

On 2009-04-04 23:53:52 +0200, Tomasz Pyra  said:

SprawdĽ suwmiarkÄ… czy drÄ…żek Ci tam nie schudł o jakieĹ› 0.5mm.

Nie mierzyłem tego suwmiarkÄ…, ale jest szansa, że schudł nawet nieco wiÄ™cej (przynajmniej wizualnie takie wrażenie miałem). Musiałbym zmierzyć, bo tak na oko to wiadomo :) Nie sÄ…dziłem tylko, że to może mieć aż taki wpływ, bo ta guma mimo wszystko doć ciasno siÄ™ na nim zaciskała i dosyć solidnie obejmy dociÄ…gały, wiÄ™c tragedii tam nie było.

MyĹ›lÄ™ że można jakoĹ› zmodyfikować obejmy żeby były nieco ciaĹ›niejsze, ale akurat do Mondeo można było kupić tuleje od jakiegoĹ› innego samochodu (nie pamiÄ™tam, ale coĹ› mi po głowie chodzi Fiesta, ale nie jestem na 100% pewny) które były minimalnie mniejsze i pasowały.

No niestety prawie na pewno nie bÄ™dÄ… pasowały, bo tutaj jest zawieszenie jak w ST200 i drÄ…żek jest grubszy niż w standardowym Mondku Mk2.

SwojÄ… drogÄ… to nie wiem z czego oni te drÄ…żki robiÄ… że o głupiÄ… gumÄ™ siÄ™ wytarł

Chyba z jakichĹ› odpadów... :/

8 Data: Kwiecien 05 2009 00:32:55
Temat: Re: Tylny stabilizator i wybite tuleje
Autor: Tomasz Pyra 

red pisze:

On 2009-04-04 23:53:52 +0200, Tomasz Pyra  said:

SprawdĽ suwmiarkÄ… czy drÄ…żek Ci tam nie schudł o jakieĹ› 0.5mm.

Nie mierzyłem tego suwmiarkÄ…, ale jest szansa, że schudł nawet nieco wiÄ™cej (przynajmniej wizualnie takie wrażenie miałem).

No to masz rozwiÄ…zanie swojego problemu.

Musiałbym zmierzyć, bo tak na oko to wiadomo :) Nie sÄ…dziłem tylko, że to może mieć aż taki wpływ, bo ta guma mimo wszystko doć ciasno siÄ™ na nim zaciskała i dosyć solidnie obejmy dociÄ…gały, wiÄ™c tragedii tam nie było.

Widać tej ciasnoĹ›ci na zbyt długo nie wystarczyło.

MyĹ›lÄ™ że można jakoĹ› zmodyfikować obejmy żeby były nieco ciaĹ›niejsze, ale akurat do Mondeo można było kupić tuleje od jakiegoĹ› innego samochodu (nie pamiÄ™tam, ale coĹ› mi po głowie chodzi Fiesta, ale nie jestem na 100% pewny) które były minimalnie mniejsze i pasowały.

No niestety prawie na pewno nie bÄ™dÄ… pasowały, bo tutaj jest zawieszenie jak w ST200 i drÄ…żek jest grubszy niż w standardowym Mondku Mk2.

No to może teraz bÄ™dzie pasować obejma od Mk2? ;)
Ewentualnie zawsze znacznie łatwiej w gumie otwór powiÄ™kszyć niż zmniejszyć.

9 Data: Kwiecien 05 2009 08:18:29
Temat: Re: Tylny stabilizator i wybite tuleje
Autor: Nex@pl 

To problem nie tylko w takich autach. W C klasie też jak na stabilizatorze pojawia suiÄ™ stukot to do wymiany obejmy, z tym, że tam pasujÄ… na "mniejszy rozmiar" inne dostÄ™pne u producenta.

10 Data: Kwiecien 05 2009 00:01:40
Temat: Re: Tylny stabilizator i wybite tuleje
Autor: Alti 


Użytkownik "red"  napisał w wiadomoĹ›ci

Witam,
. Przejechałem może z 2tys. km i znowu zaczÄ™ło walić - diagnoza to... wyrobione tuleje na stabilizatorze. . Wczoraj od momentu wymiany stuknÄ™ło ok. 5tys km. i... znowu zaczÄ™ło dzwonić, z dnia na dzieĹ„! Dokładnie ten sam dĽwiÄ™k i znowu to te tulejki!

Może ktoĹ› ma jakiĹ› pomyĹ›l, bo mnie już rÄ™cÄ™ opadajÄ… :/

ZmieĹ„ auto. Na pewno pomoże.

Wojtek

11 Data: Kwiecien 05 2009 00:04:50
Temat: Re: Tylny stabilizator i wybite tuleje
Autor: red 

On 2009-04-05 00:01:40 +0200, "Alti"  said:

ZmieĹ„ auto. Na pewno pomoże.

Na pewno to każdy umrze, a w innym też może klamotać.

12 Data: Kwiecien 05 2009 08:28:49
Temat: Re: Tylny stabilizator i wybite tuleje
Autor: MarcinJM 

red pisze:

Może ktoĹ› ma jakiĹ› pomyĹ›l, bo mnie już rÄ™cÄ™ opadajÄ… :/

Wszelkie elementu gumowe koniecznie musza byc dokrecane, kiedy auto jest na kolach. Po dokreceniu na podnosniku tuleja po opuszczeniu na kola jest bardzo naprezona (a powinna byc w stanie spoczynkowym) co powoduje czesto jej rozrywanie (scinanie).

--
Pozdrawiam
MarcinJM

13 Data: Kwiecien 05 2009 10:43:19
Temat: Re: Tylny stabilizator i wybite tuleje
Autor: red 

On 2009-04-05 08:28:49 +0200, MarcinJM  said:

Wszelkie elementu gumowe koniecznie musza byc dokrecane, kiedy auto jest na kolach. Po dokreceniu na podnosniku tuleja po opuszczeniu na kola jest bardzo naprezona (a powinna byc w stanie spoczynkowym) co powoduje czesto jej rozrywanie (scinanie).

W moim aucie spokojnie można wymieniać te tuleje bez podnoĹ›nika i zawsze to było robione na kanale, wiÄ™c stał cały czas na kołach. No nic, wydaje siÄ™, że Tomek ma racjÄ™ i nawet różnica 1mm na drÄ…żku robi takie zamieszanie.

14 Data: Kwiecien 06 2009 11:05:37
Temat: Re: Tylny stabilizator i wybite tuleje
Autor: bratPit[pr] 


mam taki problem, który wraca do mnie jak bumerang i nie rozumiem o co
chodzi. Pacjent to Ford Cougar, więc zawieszenie bardzo podobne do Mondeo ST200 jakby co :)

Po zakupie auta miałem do wymiany gumowe tuleje na tylnym stabilizatorze, ponieważ klamotało na dziurach. Wymieniłem, na oryginały Forda żeby nie było. Przejechałem może z 2tys. km i znowu zaczÄ™ło walić - diagnoza to... wyrobione tuleje na stabilizatorze. PomyĹ›lałem: WTF?

cały Ford, ja miałem ten problem w FieĹ›cie, diagnoza: wytarty stabilizator,
skuteczny sposób naprawy gdy mniejsza Ĺ›rednica gumek nie pomogła : podłożyć pod gumki paski gumy wyciÄ™tej z dÄ™tki rowerowej ;D
brat

15 Data: Kwiecien 06 2009 16:00:51
Temat: Re: Tylny stabilizator i wybite tuleje
Autor: red 

On 2009-04-06 11:05:37 +0200, "bratPit[pr]"  said:

cały Ford, ja miałem ten problem w FieĹ›cie, diagnoza: wytarty stabilizator,

Byłem dzisiaj w warsztacie i diagnoza właĹ›nie taka jak piszesz - wytarty prÄ™t (tak jak wczeĹ›niej Tomkowi udało siÄ™ utrafić). Pytałem o tulejki 16mm, czy to rozwiÄ…że problem, stwierdzili że tak, ale nie na bardzo długo, bo taka guma bÄ™dzie miała inne warunki pracy i też siÄ™ zużyje szybciej (zależalo mi na tym, żeby zrobić to raz a dobrze).

skuteczny sposób naprawy gdy mniejsza Ĺ›rednica gumek nie pomogła : podłożyć pod gumki paski gumy wyciÄ™tej z dÄ™tki rowerowej ;D

Miałem już tak zrobione i coĹ› u mnie nie zdawało egzaminu (nadal pukało). Nowy drÄ…żek to koszt ok. 270zł, wiÄ™c zamówiłem i bÄ™de miał na piÄ…tek (niestety musi przyjechać z Niemiec).

Co ciekawe macie racje, że to typowa usterka Forda - ani w warsztacie, ani w sklepie nie byly zaskoczeni tym, że prÄ™t stabilizatora siÄ™ wytarł... No comment :)

16 Data: Kwiecien 07 2009 08:41:19
Temat: Re: Tylny stabilizator i wybite tuleje
Autor: bratPit[pr] 


skuteczny sposób naprawy gdy mniejsza Ĺ›rednica gumek nie pomogła :
podłożyć pod gumki paski gumy wyciÄ™tej z dÄ™tki rowerowej ;D

Miałem już tak zrobione i coĹ› u mnie nie zdawało egzaminu (nadal pukało). Nowy drÄ…żek to koszt ok. 270zł, wiÄ™c zamówiłem i bÄ™de miał na piÄ…tek (niestety musi przyjechać z Niemiec).

dÄ™tka u mnie pomogła co nie zmienia kwestii że i tak gumki zmieniałem co 30kkm a dostÄ™p do nich przynajmniej w FieĹ›cie z przodu jest dramatyczny,

Co ciekawe macie racje, że to typowa usterka Forda - ani w warsztacie, ani w sklepie nie byly zaskoczeni tym, że prÄ™t stabilizatora siÄ™ wytarł... No comment :)

zastanawiam siÄ™ jeszcze nad jednym, czy czasem wpływu na wycieranie stabilizatora nie ma zawulkanizowana w gumie taka siatka z jakiegoĹ› tworzywa? w oplu takiej siatki nie ma i jest spokój z gumami stabilizatora, ciekawe jak majÄ… inne marki?
brat

Tylny stabilizator i wybite tuleje



Grupy dyskusyjne