Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny
1 | Data: Wrzesien 25 2012 17:37:42 |
Temat: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | |
Autor: Pszemol | Ostatnio w czasie nurkowania w Indonezji miałem problem, bo nie 2 |
Data: Wrzesien 26 2012 13:22:41 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Hants | "Pszemol" wrote in message Jednak kolega powiedział mi, że nurkowie nurkujący w oceanach Chłopie - kup sobie GoPro i skończą się Twoje problemy z balansami i kontrastami. A tera paczaj jak to sie robi (z rekinami), oprócz 2 mln widzów chyba zaden nie chce gryzc jej cycków: http://youtu.be/ucivXRBrP_0 3 |
Data: Wrzesien 26 2012 14:47:06 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wod±, białe płetwy i rekiny | Autor: Waldek Godel | Dnia Wed, 26 Sep 2012 13:22:41 +0100, Hants napisał(a): "Pszemol" wrote in message On? On tylko ajfona może kupić. -- Pozdrowienia, Waldek Godel Nie pytaj, co rz±d może zrobić dla ciebie. Zapytaj, czy mógłby tego nie robić. 4 |
Data: Wrzesien 26 2012 19:19:06 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wod±, białe płetwy i rekiny | Autor: Pszemol | "Waldek Godel" wrote in message Dnia Wed, 26 Sep 2012 13:22:41 +0100, Hants napisał(a): I po co trollujesz? 5 |
Data: Wrzesien 27 2012 06:57:44 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wod±, białe płetwy i rekiny | Autor: Marek Dyjor | Pszemol wrote: "Waldek Godel" wrote in message kto trolem wojuje od trola ginie :) 6 |
Data: Wrzesien 27 2012 07:07:11 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Pszemol | "Hants" wrote in message "Pszemol" wrote in message Czy możesz mi wyjaśnić w jaki to sposób miałyby się skończyć? Po za tym - kto mówi o jakichś kontrastach? Jesteś pewny, że wiesz co znaczy w fotografii cyfrowej pojęcie "równowaga bieli" (ang. "while balance")? A tera paczaj jak to sie robi (z rekinami), Ja myślę że z całą pewnością ten nurek w moro gryzie jej cycki... A tak żarty na bok - piękna zlepka filmów - ładnie sobie pływają. 7 |
Data: Wrzesien 27 2012 21:05:59 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Hants | "Pszemol" wrote in message Czy możesz mi wyjaśnić w jaki to sposób miałyby się skończyć? Gwałtownie Po za tym - kto mówi o jakichś kontrastach? Nikt. Jesteś pewny, że wiesz co znaczy w fotografii cyfrowej pojęcie Nie pamiętam. Suwam suwaki w LR i jest git. ;) A tera paczaj jak to sie robi (z rekinami), Bo o to w tym chodzi, żeby było ładnie. Jeden robi zdjęcia lepiej, drugi gorzej -a to jakiego koloru używa płetwy- nie ma wiekszego znaczenia. Odnoszę wrażenie, że chcesz tu błysnąć lokalizacjami typu Indonezja, a nie wiedzą foto. 8 |
Data: Wrzesien 27 2012 16:45:48 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wod±, białe płetwy i rekiny | Autor: Slon |
"Pszemol" wrote in message Czekalem na to, kto pierwszy sie ujawni z tym, ze zal mu dupe sciska za te lokalizacje. Nie zapomnij tez, ze on jest chyba z czikagowa - za to tez mu sie nalezy jakas porcja od polskich tumanow. Slon. 9 |
Data: Wrzesien 28 2012 12:34:16 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wod±, białe płetwy i rekiny | Autor: Hants | "Slon" wrote in message Czekalem na to, kto pierwszy sie ujawni z tym, W nosie mam tak± lokalizację - raj dla pedofilów róznej masci. Jakby¶ mi powiedział, ze masz problemy z balansem bieli na Alasce, albo z robieniem nieporuszonych fotek grizzly w Rockies - to może bym jęknał z zachwytu Nie zapomnij tez, ze on jest chyba z czikagowa Jako do¶ć swiezy emigrant w obrębie UE, mam raczej kiepsk± opinię o komuszej, specyficznej 'mi no spiks inglish' emigracji do USA sprzed lat. 10 |
Data: Wrzesien 28 2012 05:15:35 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wod±, białe płetwy i rekiny | Autor: Slon |
"Slon" wrote in message Nie ma za to lepszego raju dla pedofilow w sutannach jak raj polski. https://encrypted.google.com/#hl=en&output=search&sclient=psy-ab&q=ksiadz+pedofil+&oq=ksiadz+pedofil+&gs_l=hp.12...3781.10343.0.11578.15.15.0.0.0.0.109.1108.14j1.15.0.les%3B..0.0...1c.1.HV4L6R-ybes&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=5e84ca662feab5b3&biw=1263&bih=561 Jakby¶ mi powiedział, ze masz problemy z balansem bieli na Alasce, albo z Nie mialem zadnych problemow z fotografowaniem, ani na Alasce ani w Rocky Mountain, ani w setkach innych miejsc w Ameryce. Nie mam wiec potrzeby mowienia o jakichkolkwiek problemach dotyczacych fotografowania. Nie zapomnij tez, ze on jest chyba z czikagowa Widzisz synku, dawniej spierdalalo sie z tego jebanego komunistycznego kraju, przed komuna wlasnie. Napisz, przed czym spierdoliles teraz, z tego nie komunistycznego juz kraju dobrobytu? Slon. 11 |
Data: Wrzesien 28 2012 13:31:40 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wod±, białe płetwy i rekiny | Autor: Hants | "Slon" wrote in message Widzisz synku, dawniej spierdalalo sie z tego jebanego komunistycznego kraju, przed komuna wlasnie. Proszę - nie nazywaj mnie synkiem - pochlastałbym się gdybym miał takiego ojca. Chciałem zobaczyć jak się zyje na tym mitycznym, wspaniałym zachodzie. Easy peasy lemon squeezy. Fajnie jest :-) No dobra - ilu kumpli zakapowałe¶ i ile lojalek podpisałe¶, żeby ci dali paszport? (Chyba ze¶ pejsaty - takim to nawet fundowano bilety) 12 |
Data: Wrzesien 28 2012 06:18:12 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wod±, białe płetwy i rekiny | Autor: Slon |
"Slon" wrote in message Przyzwyczaj sie synku.
Ja to wiem juz od bardzo dawna, ty dopiero teraz sie dowiedziales. W kazdym zachodnim kraju jest lepiej, niz w tym jebanym, polskim, komunistycznym dobrobycie.
Sa zrodla gdzie mozna sprawdzic takie rzeczy, wiec sprawdz i daje ci moja zgode na opublikowanie tego. Lepiej byc pejsatym niz polska kurwa twojego pokroju, ktora bezpodstawnie oskarza o kapusiowanie i lojalki. Nie sadz innych wedlug siebie, nie kazdy byl kapusiem w tym pierdolonomym komunistycznym raju. Pejsatym, to duzo rzeczy daja za darmo, bo sa tego warci. Tylko ich podziwiac i brac z nich przyklad. Szacunek dla pejsatych. Lubie z nimi pracowac i prowadzic interesy. Mam jak najlepsze, osobiste doswiadczenia z pejsatymi. Slon. 13 |
Data: Wrzesien 28 2012 14:17:15 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wod±, białe płetwy i rekiny | Autor: Andrzej Lawa | W dniu 28.09.2012 13:34, Hants pisze: Nie zapomnij tez, ze on jest chyba z czikagowa Pro¶ba: nie karm trolla! 14 |
Data: Wrzesien 28 2012 05:28:01 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wod±, białe płetwy i rekiny | Autor: Slon | On Friday, September 28, 2012 8:17:28 AM UTC-4, Andrzej Lawa wrote: W dniu 28.09.2012 13:34, Hants pisze: >> Nie zapomnij tez, ze on jest chyba z czikagowa >> - za to tez mu sie nalezy jakas porcja od polskich tumanow. > > Jako do¶ć swiezy emigrant w obrębie UE, mam raczej kiepsk± opinię o > komuszej, specyficznej 'mi no spiks inglish' emigracji do USA sprzed lat. > Pro¶ba: nie karm trolla!-- -- -- -- -- -- -- -- Przeciez sam dokarmniasz trolli, trollu kryminalisto. Slon 15 |
Data: Wrzesien 28 2012 13:32:21 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wod±, białe płetwy i rekiny | Autor: Hants | "Andrzej Lawa" wrote in message Pro¶ba: nie karm trolla! Sorry. Już nie będę - miałem dzi¶ po prostu dobry humor :-) 16 |
Data: Wrzesien 28 2012 06:37:14 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wod±, białe płetwy i rekiny | Autor: Slon |
"Slon" wrote in message Swieza emigracja polska w obrebie UE: Mlodzi, wyksztalceni, az milo popatrzec na wspolczesniakow :)))))))))) http://www.youtube.com/watch?v=Sc0lruBoywU&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=Z2LR0TdoEUA&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=b593VC-7h2Q&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=SQeNoY1oK4M&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=3_bFsfVNcUg&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=4997mBYlUkc&feature=related I tak mozna bez konca podawac przyklady wspolczesnych wyksztalciuchow, co to uwazaja sie za lepszych od tych co za komuny spierdalali, z tego kraju dobrobytu. Slon. 17 |
Data: Wrzesien 28 2012 17:22:57 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wod±, białe płetwy i rekiny | Autor: Pszemol | "Hants" wrote in message "Slon" wrote in message Raj raczej dla nurkuj±cych - pod wod± jest tam ¶wietnie! Jakby¶ mi powiedział, ze masz problemy z balansem bieli na Alasce, albo z robieniem nieporuszonych fotek grizzly w Rockies - to może bym jęknał z zachwytu Ale nie o to chodziło aby¶ jęczał. A gdyby¶ miał problem z równowag± bieli na Alasce to uznałbym że co¶ z Tob± nie jest tak jak należy przy dużej ilo¶ci białego ¶niegu dookoła... Zreszt± współczesne aparaty cyfrowe doskonale radz± sobie z automatycznym ustawieniem równowagi bieli wszędzie z wyj±tkiem wła¶nie nurkowania, gdzie gama kolorów zmienia się drastycznie z każdym metrem głęboko¶ci. Nie zapomnij tez, ze on jest chyba z czikagowa Wyci±gasz strasznie dużo błędnych wniosków maj±c tylko strzępki informacji bo za dużo luk dopełniasz domysłami i wychodzisz na ćwoka. 18 |
Data: Wrzesien 29 2012 09:59:12 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wod±, białe płetwy i rekiny | Autor: atm |
Moze jednak sugestia, zebys zaczal korzystac z RAWow jest warta rozwazenia. Osobiscie jestem zwolennikiem jpgow z kompaktowych urzadzen, czy bedzie to komorka czy tez aparat. Jednak jednym z warunkow ma byc m.in. wlasciwy WB. Jesli zaczynasz kombinowac z szukaniem Japonczykow pod woda czy tez zakupem bialych pletw to czy nie lepiej postarac sie maksymalnie zautomatyzowac i uproscic proces oborbki RAWow do JPGow podczas zrzucania plikow z aparatu? Dzieki temu ZAWSZE bedziesz mogl miec wlasciwy WB. PS Z tego co piszesz domyslam sie, ze automatyczny podwodny WB sie nie sprawdza? 19 |
Data: Wrzesien 27 2012 21:40:22 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Pszemol | "Hants" wrote in message "Pszemol" wrote in message No i tu jest problem... Bo ja widzisz wolę to ustawić w aparacie i nie musieć potem siedzieć godzinami i machać suwakami... Zwłaszcza jeśli kręcę wideo ustawienie bieli w aparacie daje gotowy filmik bez potrzeby postprocesing. A tera paczaj jak to sie robi (z rekinami), Na razie Ty się popisałeś brakiem wiedzy foto... 20 |
Data: Wrzesien 28 2012 12:25:03 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Hants | "Pszemol" wrote in message Nie pamiętam. Suwam suwaki w LR i jest git. ;) To są minuty Zwłaszcza jeśli kręcę wideo ustawienie bieli w aparacie daje W programie do GoPro - również zajmuje to minuty. Na razie Ty się popisałeś brakiem wiedzy foto... A w zasadzie - o co pytałes? 21 |
Data: Pa?dziernik 03 2012 16:36:04 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Dawid | W dniu 2012-09-28 04:40, Pszemol pisze: Odnoszę wrażenie, że chcesz tu błysnąć lokalizacjami typu Indonezja, Kto pyta, bo takie twoje pytanie, jakiego koloru płetwy kupić, żeby mnie rekin nie skonsumował, na grupie o fotografii? Gdzie tu pytanie o foto ? Kup różowe, będą pasowały do torebki. 22 |
Data: Pa?dziernik 03 2012 16:27:46 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Waldek Godel | Dnia Wed, 03 Oct 2012 16:36:04 +0200, Dawid napisał(a): Kto pyta, bo takie twoje pytanie, jakiego koloru płetwy kupić, żeby mnie do ajfona też :-) -- Pozdrowienia, Waldek Godel Nie pytaj, co rz±d może zrobić dla ciebie. Zapytaj, czy mógłby tego nie robić. 23 |
Data: Wrzesien 28 2012 18:23:02 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Janko Muzykant | W dniu 2012-09-26 00:37, Pszemol pisze: Ostatnio w czasie nurkowania w Indonezji miałem problem, bo nie To się robi na oko. Na ''kartonik'' robi się już tylko reprodukcje obrazów w muzeum i raczej dla archiwów, a nie komercji. Rób rawy, zresztą dziś i jpg można nieźle ratować, choć rozdzielczość chrominancji siądzie. -- pozdrawia Adam różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam /uśmiechnij się - jutro też będą wojny, powodzie i trzęsienia ziemi.../ 24 |
Data: Wrzesien 28 2012 17:29:59 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Pszemol | "Janko Muzykant" wrote in message W dniu 2012-09-26 00:37, Pszemol pisze: Nie mam takiej funkcji w aparacie aby "na oko" ustawić biel... Mojego G9 mam ustawić na coś białego i nacisnąć guzik. A co do rawów - nie chce mi się każdego zdjęcia obrabiać, a filmów w ogóle nie umiem obrabiać aby poprawić kolory. Jak poprawiacie równowagę bieli w filmach? Jakim softem? 25 |
Data: Wrzesien 29 2012 08:23:59 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Janko Muzykant | W dniu 2012-09-29 00:29, Pszemol pisze: Nie mam takiej funkcji w aparacie aby "na oko" ustawić biel... Na oko w komputerze. Zresztą w G9 jest też chyba skala w kelwinach. Mojego G9 mam ustawić na coś białego i nacisnąć guzik. I wcale nie jest powiedziane, że tak estetycznie będzie najlepiej. A co do rawów - nie chce mi się każdego zdjęcia obrabiać, Nie musisz każdego - wystarczy jedno z serii, reszta się powieli. a filmów w ogóle nie umiem obrabiać aby poprawić kolory. Z filmami jest gorzej nieco, bo to trwa. Dobre rezultaty daje importowanie ujęć do photoshopa i skorzystanie z krzywych w warstwie ''kolor'', a tam - skorzystanie z pipety. Przy okazji można też zrównoważyć dynamikę. Nie ma wyjścia - albo nosisz coś białego (i wybierasz szybki kompromis), albo grzebiesz w komputerze. -- pozdrawia Adam różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam /mądra kobieta - oksymoron? - nie, raczej coś jak mądry mężczyzna.../ 26 |
Data: Wrzesien 29 2012 11:16:27 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Pszemol | "Janko Muzykant" wrote in message W dniu 2012-09-29 00:29, Pszemol pisze: W Kelvinach ? A jaką temperaturę barwową w Kelvinach ma obraz uchwycony w oceanie na głębokości 15m? A jaką na 20m? Nie wiem czy jedną liczbą da się oddać nadmiar błękitu i brak czerwieni. Mojego G9 mam ustawić na coś białego i nacisnąć guzik. Ja nie szukam kolorów na 5-tkę z plustem - ja szukam kolorów na dobrą czwórkę, aby żółty ogon ryby nie był niebieski, po prostu. I do tego wystarcza mi nakierowanie aparatu na coś białego i naciśnięcie guzika. Powtórzenie tego co parę metrów głębokości daje naprawdę dobre efekty i unikam mozolnego postprocesing setki czy tysięcy zdjęć z tygodniowego nurkowania 3-4 nury dziennie. A co do rawów - nie chce mi się każdego zdjęcia obrabiać, No to dalej się nie rozumiemy - "seria" to 2-3 zdjęcia, potem jestem na innej głębokości i już masz inne barwy. Fotografia podwodna ma zupełnie inną specyfikę niż na lądzie - cały dzień możesz focić na lądzie z jednym ustawieniem jak się pogoda nie zmienia... Pod wodą już Ci tak nie wyjdzie bo inne kolory są na 15 metrach a ZUPEŁNIE inne na 20. Zwykle mam swojego G9 ustawionego na właśnie te 15 i 20 metrów na dwu dostępnych "pamięciach" usstawianej równowagi bieli, płytkie głębokości, od 5-10m mi załatwia ustawienie fabryczne, tą z ikonką rybki. Ale czasem gdy jest aparat rozregulowany bo ktoś się nim bawił na lądzie albo ja nurkuję dużo głębiej niż zwykle to przydałoby się coś białego pod wodą i wtedy ten plastikowy kartonik to najlepsze wyjście. a filmów w ogóle nie umiem obrabiać aby poprawić kolory. Pomyślę o wszyciu sobie kawałka białego materiału (nylonu?) do rękawa pianki... Albo jakaś opaska. To powinno załatwić problem... 27 |
Data: Wrzesien 29 2012 18:26:21 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Janko Muzykant | W dniu 2012-09-29 18:16, Pszemol pisze: W Kelvinach ? A jaką temperaturę barwową w Kelvinach ma Pewnie z 10kK. Ustaw raz na szarą kartę i porównaj kilka setów z kelvinów, będziesz wiedział na przyszłość co i jak. A co do rawów - nie chce mi się każdego zdjęcia obrabiać, Nie aż tak bardzo inne. Raczej otoczenie przybiera różne barwy, ale w sumie wychodzi na to samo. Nie ma lekko - albo zabawa w szopie, albo próbkowany wb z czegoś neutralnego. Pomyślę o wszyciu sobie kawałka białego materiału (nylonu?) do No właśnie. -- pozdrawia Adam różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam /choć wydaje się to niemożliwe, nie jestem nieomylny/ 28 |
Data: Wrzesien 29 2012 13:24:21 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Pszemol | "Janko Muzykant" wrote in message W dniu 2012-09-29 18:16, Pszemol pisze: Nie rozumiem... czy możesz mi bardziej po ludzku wyjaśnić co radzisz? :-) Gdzie te 'sety z kelvinów' zobaczę? Nie czuję czaczy, wybacz :-) A co do rawów - nie chce mi się każdego zdjęcia obrabiać, Jak to nie aż tak inne??? Czy Ty nurkujesz? Fotografujesz pod wodą? Pomyślę o wszyciu sobie kawałka białego materiału (nylonu?) do Skoro białe płetwy miałyby sprawić że stałbym się atrakcyjnym kąskiem dla rekinów albo musiałbym na gwałtu rety wymienieniać płetwy bo jakiś zabobonny divemaster nie życzyłby sobie nurka z białymi płetwami to taka opaska na lewą rękę to chyba jedyne sensowne rozwiązanie... 29 |
Data: Wrzesien 29 2012 20:30:35 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Janko Muzykant | W dniu 2012-09-29 20:24, Pszemol pisze: Pewnie z 10kK. Ustaw raz na szarą kartę i porównaj kilka setów z Raz nurkujesz w najbardziej typowym środowisku, robisz kilka zdjęć - na szarą kartę i powiedzmy 4, 5, 7.5 i 10kK (skala nie jest liniowa), a następnie porównujesz je i bierzesz to, które jest najbardziej zbliżone do tego z szarej karty. Nie aż tak bardzo inne. Raczej otoczenie przybiera różne barwy, ale w Nigdy nie nurkowałem ze sprzętem, ale widziałem dość zdjęć, żeby wyciągnąć te proste wnioski :) -- pozdrawia Adam różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam /piękne chwile w życiu? - tak się zmęczyć, żeby nie mieć ochoty na seks/ 30 |
Data: Wrzesien 29 2012 21:37:30 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Marek Dyjor | Janko Muzykant wrote: W dniu 2012-09-29 20:24, Pszemol pisze: imho to nic nie da... pod wodą kompletnie jest skopane widmo światła. To światło nie ma temperatury barwowej. jedyna metoda to złapać punkt bieli na obiekcie wzorcowym i tyle. 31 |
Data: Wrzesien 29 2012 22:43:47 | Temat: Re: Ustawianie rďż˝wnowagi bieli pod wodďż˝, biaďż˝e pďż˝etwy i rekiny | Autor: Janko Muzykant | W dniu 2012-09-29 21:37, Marek Dyjor pisze: pod wodÄ… kompletnie jest skopane widmo Ĺ›wiatła. To Ĺ›wiatło nie ma Ale obywatel nie wyraża ochoty :) -- pozdrawia Adam różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam /zamiast telewizora oglÄ…dam pralkÄ™ - program ten sam, a jeszcze pierze/ 32 |
Data: Wrzesien 30 2012 19:47:27 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | Autor: Krzysztof Halasa | "Marek Dyjor" writes: imho to nic nie da... JeĹ›li Ĺ›wiatło nie ma temperatury barwowej, to nie istnieje punkt bieli. To sÄ… pojÄ™cia wynikajÄ…ce bezpoĹ›rednio z siebie wzajemnie. Nie da siÄ™ wtedy zrobić także korekcji do np. sRGB itp. Z tym że na 15-20 m. to bym siÄ™ tego nie spodziewał. Może temperatura poza jakimĹ› zakresem to tak. Prosty przykład: oĹ›wietlenie Ĺ›wiatłem monochromatycznym, ale także oĹ›wietlenie Ĺ›wiatłem o innym widmie (mocno) dyskretnym, które nawet może wydawać siÄ™ nam obiektywnie "białe". -- Krzysztof Halasa 33 |
Data: Wrzesien 30 2012 13:00:13 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | Autor: Pszemol | "Krzysztof Halasa" wrote in message "Marek Dyjor" writes: Mój aparat (G9 Canona) chyba o tym nie wie, bo po wskazaniu mu pod wodÄ… białego obiektu ustawia sobie korekcjÄ™ poprawnie i fotki wychodzÄ… dobrze. Być może błÄ™dem jest sprowadzanie wszystkiego do jednej liczby (temperatura barwowa w Kelvinach)? Może aparat trzyma sobie po prostu korekcjÄ™ dla każdej barwy piksela osobno? W trzech liczbach można zawrzeć wiÄ™cej informacji niż w jednej liczbie. Prosty przykład: oĹ›wietlenie Ĺ›wiatłem monochromatycznym, ale także To co mózg odbiera w pewnych warunkach jako białe niestety zmienia siÄ™ w zależnoĹ›ci od sytuacji w której ten mózg siÄ™ znajduje. To, że Ty widzisz coĹ› jako białe nie znaczy że aparat zrobi białÄ… fotkÄ™. 34 |
Data: Wrzesien 30 2012 22:48:53 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | Autor: Krzysztof Halasa | "Pszemol" writes: JeĹ›li Ĺ›wiatło nie ma temperatury barwowej, to nie istnieje punkt bieli. Zarówno aparat o tym nie wie (myĹ›lisz że jak matryca reaguje na różne kolory?) jak i myĹ›lÄ™, że na takiej głÄ™bokoĹ›ci temperatura barwowa ma wciÄ…ż sens - tyle tylko, że jest wyższa niż zwykle. Być może błÄ™dem jest sprowadzanie wszystkiego Lekkim, ale aparat ma tylko potrójne przetworniki, wiÄ™c tego nie stwierdzi. Może aparat Nie. ZresztÄ… jak to dla każdej - dla każdej z ilu? SkÄ…d miałby coĹ› takiego brać? BTW sprawdĽ w EXIFie w JPEGu, możliwe że masz tam informacje na ten temat, niektóre aparaty to umieszczajÄ… w zdjÄ™ciach. W każdym razie to jest matryca (w sensie matematycznym), przez którÄ… mnoży siÄ™ kolor piksela, i tyle. W trzech liczbach można zawrzeć wiÄ™cej informacji niż w jednej liczbie. Ale wciÄ…ż zbyt mało. Charakterystyka Ĺ›wiatła (albo np. tłumienia, odbijania itp) jest funkcjÄ…, nie liczbÄ… (lub ich trójkÄ… itp). I to też przy założeniu liniowoĹ›ci całoĹ›ci tego interesu. PojÄ™cie temperatury barwowej zakłada, że widmo jest widmem transmisyjnym ciała doskonale czarnego nagrzanego do jakiejĹ› tam temperatury. Jasne jest chyba(?), że to jest model bardzo mocno uproszczony. Prosty przykład: oĹ›wietlenie Ĺ›wiatłem monochromatycznym, ale także To oczywiste, dlatego umieĹ›ciłem tam słowo "obiektywnie" i przecież właĹ›nie dlatego istnieje w ogóle pojÄ™cie WB. Z tym, że to zupełnie inna sprawa niż to, o czym napisałem - Ĺ›wiatło o widmie dyskretnym, nawet jeĹ›li dla naszego wzroku wyglÄ…da tak samo jak inne Ĺ›wiatło o widmie ciÄ…głym (np. widmie "ciała doskonale czarnego" itp), może zupełnie inaczej oĹ›wietlać różne przedmioty (innymi słowy, mimo "takiego samego" (dla oczu) Ĺ›wiatła bÄ™dziemy widzieli inne kolory obiektów). Przy czym nie wynika to z działania mózgu, a budowy oczu (podobnej zresztÄ… do matrycy aparatu). -- Krzysztof Halasa 35 |
Data: Wrzesien 30 2012 22:45:57 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | Autor: Pszemol | "Krzysztof Halasa" wrote in message "Pszemol" writes: A ja myĹ›lÄ™, że nie ma sensu. Przez skrót myĹ›lowy "aparat wie" miałem na myĹ›li algorytm przetwarzajÄ…cy impulsy z matrycy na plik obrazu w formacie jpg zapisany na karcie SD. Być może błÄ™dem jest sprowadzanie wszystkiego Chodzi mi o to, że zamiast jednej liczby można trzymać trzy liczby: korekcja X dla barwy niebieskiej, korekcja Y dla zielonej, i Z dla czerwonej. Może aparat Każdej z trzech pikseli, bo matryca pracuje w trybie RGB. BTW sprawdĽ w EXIFie w JPEGu, możliwe że masz tam informacje na ten A ten "kolor" piksela to nie jedna liczba tylko trzy liczby: R, G, B. W trzech liczbach można zawrzeć wiÄ™cej informacji niż w jednej liczbie. Sugerujesz ze nierównomierne tłumienie różnych barw przez wodÄ™ zależy od natÄ™żenia Ĺ›wiatła jakie przez niÄ… przechodzi? Nie sÄ…dzÄ™... A wiÄ™c wystarczy skierować aparat na białe tło i ten sobie zmierzy stosunek R do G do B, porówna do tego co zwykle "widzi" w Ĺ›wietle słonecznym i zastosuje takÄ… samÄ… korekcjÄ™ do reszty pikseli na innych fotkach... Niepotrzebna jest "temperatura barwowa" jako jedna wypadkowa liczba. PojÄ™cie temperatury barwowej zakłada, że widmo jest widmem Nie tylko to jest jasne - jasne jest też że jest to model nieadekwatny do sytuacji, w której widmo transmisyjne ciała doskonale czarnego o temperaturze 6500K jakÄ… ma fotosfera SłoĹ„ca przechodzi przez filtr niebieski tłumiÄ…cy barwy o niskiej czÄ™stotliwoĹ›ci jakim jest woda. I jeszcze pół biedy gdy nurkujesz w oceanie, gdzie jest wzglÄ™dnie czysta woda - ale jak nurkujesz w jakimĹ› jeziorze i w wodzie jest dużo organiki to filter jest dodatkowo żółty... 36 |
Data: Pa?dziernik 01 2012 22:21:59 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | Autor: Krzysztof Halasa | "Pszemol" writes: Zarówno aparat o tym nie wie (myĹ›lisz że jak matryca reaguje na różne A jakieĹ› uzasadnienie? Chodzi mi o to, że zamiast jednej liczby można trzymać trzy liczby: To niespecjalnie dużo zmienia, wtedy oprócz zmiany temperatury barwowej punktu bieli dostaniesz też zmianÄ™ głównie jasnoĹ›ci. BTW może przyjrzyj siÄ™ modelowi HSV, bo w RGB każdy kolor jest "oddzielnie" i rzeczywiĹ›cie może siÄ™ wydawać że tu jest wiÄ™cej możliwoĹ›ci niż w rzeczywistoĹ›ci. Sugerujesz ze nierównomierne tłumienie różnych barw przez wodÄ™ W tym przypadku raczej nie, i właĹ›nie m.in. dlatego pojÄ™cie temperatury barwowej jest tam przypuszczalnie zupełnie sensowne. A wiÄ™c wystarczy skierować aparat na białe tło i ten sobie zmierzy Zrozum że to sÄ… całkowicie równoważne metody (pomijajÄ…c gamma). Nie tylko to jest jasne - jasne jest też że jest to model nieadekwatny SłoĹ„ce ma siÄ™ do tego dokładnie nijak. MyĹ›lisz że dlaczego w ogóle istnieje pojÄ™cie (korekcji) temperatury barwowej? No właĹ›nie dlatego, że charakterystyka przenoszenia różnych np. monitorów, matryc itd., ale także oĹ›rodków nie jest niezależna od długoĹ›ci fali (i naprawdÄ™ nie ma żadnego znaczenia to, w jakiej przestrzeni barw to jest zakodowane). Innymi słowy, zawsze masz do czynienia z jakimĹ› filtrem, albo raczej zespołem filtrów. Teraz od charakterystyki tych filtrów zależy czy wystarczy podać temperaturÄ™ barwowÄ… i efekt bÄ™dzie korzystny, czy trzeba użyć bardziej skomplikowanej funkcji korekcji (zależnoĹ›ci nieliniowe, zmiany długoĹ›ci fali, filtry o nietypowej charakterystyce), czy po prostu w ogóle siÄ™ nie da skorygować takiego zdjÄ™cia, bo np. oĹ›wietlenie było monochromatyczne i części kolorów po prostu w ogóle nie mamy, i ew. możemy cieszyć siÄ™ z (mało naturalnego zresztÄ…) zdjÄ™cia B&W. Ale robiÄ…c zdjÄ™cie białej kartki korygujesz tylko temperaturÄ™. -- Krzysztof Halasa 37 |
Data: Pa?dziernik 01 2012 21:26:09 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | Autor: Pszemol | "Krzysztof Halasa" wrote in message Ale robiÄ…c zdjÄ™cie białej kartki korygujesz tylko temperaturÄ™. A jakieĹ› uzasadnienie? 38 |
Data: Pa?dziernik 03 2012 22:39:13 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | Autor: Krzysztof Halasa | "Pszemol" writes: Ale robiÄ…c zdjÄ™cie białej kartki korygujesz tylko temperaturÄ™. To było podsumowanie... Zajrzyj do tego HSV, może wszystko stanie siÄ™ od razu jasne. -- Krzysztof Halasa 39 |
Data: Pa?dziernik 02 2012 09:18:49 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny [OT] | Autor: qlphon | "Krzysztof Halasa" wrote in message Krzysztof! Please, nie wyciÄ…gaj trupów z szafy! DziÄ™kujÄ™ q 40 |
Data: Pa?dziernik 02 2012 19:38:02 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Sylwester Zarębski | Dnia Mon, 01 Oct 2012 22:21:59 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a): Ale robi±c zdjęcie białej kartki korygujesz tylko temperaturę. Nie tylko, co najmniej temperaturę i przesunięcie (tint). Korekcja sam± temperatur± daje słabe rezultaty. Dwa wymiary (temperatura i tint) s± _najczę¶ciej_ wystarczaj±ce, chociaż można sobie wyobrazić takie zastosowania, gdzie korekcja powinna być w pełnej trójwymiarowej przestrzeni (aczkolwiek wtedy sens by miało przekształcenie nieliniowe). -- pozdrawiam Sylwester Zarębski Aby wysłać email zmień zbieracz w adresie na sylwek 41 |
Data: Pa?dziernik 03 2012 23:11:39 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | Autor: Krzysztof Halasa | Sylwester ZarÄ™bski writes: Ale robiÄ…c zdjÄ™cie białej kartki korygujesz tylko temperaturÄ™. Trudno mi to sobie wyobrazić. Jakie przesuniÄ™cie kolorów masz na myĹ›li? Takie ze zmianÄ… długoĹ›ci fali, gdzie np. czerwony staje siÄ™ zielonym, niebieski czerwonym itd. (w mniejszym stopniu oczywiĹ›cie)? CoĹ› takiego jak było w starych telewizorach z kiepsko ustawionym dekoderem PAL (czy czymĹ› podobnym, nie pamiÄ™tam) a zwłaszcza NTSC? Matryca aparatu ma oczywiĹ›cie inna charakterystykÄ™ niż oko ludzkie (np. maksima w innych punktach), wiÄ™c takie przesuniÄ™cie jest potrzebne, ale to jest ustawione na stałe. Otoczenie w zasadzie nie wprowadza dodatkowych przesunięć. Piszesz o tym w kontekĹ›cie obróbki RAWów? Chyba tylko tam to może być potrzebne (jeĹ›li program nie robi tego automatycznie). Dodatkowo nie za bardzo widzÄ™ możliwoć ustawienia tego na podstawie pojedynczego zdjÄ™cia białej kartki. MajÄ…c pojedyncze równanie możesz obliczyć tylko jednÄ… niewiadomÄ… (3-wymiarowÄ… - RGB). GdybyĹ› zrobił kilka+ zdjęć, najlepiej jakiegoĹ› wzornika Pantone itp., i gdyby rzeczywiĹ›cie wyszły tam przesuniÄ™cia, to wtedy dałoby siÄ™ to skorygować. OczywiĹ›cie wszelkie RAWy, wide gamuty itp. to inna bajka. O jakiej konkretnej przestrzeni trójwymiarowej piszesz? Tzn. oczywiĹ›cie nie neguje istnienia takiej, rozumiem że jeden wymiar to temperatura, drugi - przesuniÄ™cie, a trzeci? Przekształcenie nieliniowe, jasne, ale musisz mieć jakieĹ› Ľródło danych do niego - bez wzornika siÄ™ nie obejdzie. Takie rzeczy robi siÄ™ w poligrafii, ale w normalnej fotografii - nie słyszałem (pomijajÄ…c RAWy, ale to nie jest wtedy korekcja, tylko zasadnicza konwersja przestrzeni barw). -- Krzysztof Halasa 42 |
Data: Pa?dziernik 04 2012 19:52:23 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Sylwester Zarębski | Dnia Wed, 03 Oct 2012 23:11:39 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a): Sylwester Zarębski writes: Nie, temperatura nie pokrywa się z przesunięciem fali, bo np. fiolet w przestrzeni barw nie leży na jej krańcu, a pomiędzy niebieskim i czerwonym. Widać to np. w tym rzucie (na płaszczyznę): http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:PlanckianLocus.png Ładnie rozrysowana jest tam temperatura, a tint (przesunięcie) jest dopełniaj±ce (powiedzmy ortogonalne) względem temperatury. No i to tylko rzut na płaszczyĽnie, a nie przestrzeń :). Matryca aparatu ma oczywi¶cie inna charakterystykę niż oko ludzkie (np. Nie tylko, prawie każda korekta balansu bieli wymaga czego¶ więcej niż tylko korekty temperatury. W RAWach widać to najlepiej. Dodatkowo nie za bardzo widzę możliwo¶ć ustawienia tego na podstawie Dla Ciebie to pojedyncze równanie, ale wektor korekty, czyli n wymiarów. Temperatura i tint to tylko 2 wymiary, a przestrzeń jest większa. O jakiej konkretnej przestrzeni trójwymiarowej piszesz? Tzn. oczywi¶cie Zależnie od przestrzeni. RGB to 3 wymiary R, G i B, HSV - H, S i V, LAB również 3 ;). Ale CMYK to 4. Aczkolwiek np. wywoływarka RAW w większo¶ci zapewnia "jakie¶" parametry, którymi można by się posłużyć w celu korekcji _liniowej_. Ale już kalibracja wymaga korekt nieliniowych (krzywe pomiędzy wieloma punktami). Przekształcenie nieliniowe, jasne, ale musisz mieć jakie¶ Ľródło danych Dlatego tylko wspomniałem, że mało (lub w±skie) zastosowań widzę ;). -- pozdrawiam Sylwester Zarębski Aby wysłać email zmień zbieracz w adresie na sylwek 43 |
Data: Pa?dziernik 05 2012 00:02:30 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | Autor: Krzysztof Halasa | Sylwester ZarÄ™bski writes: Nie, temperatura nie pokrywa siÄ™ z przesuniÄ™ciem fali, bo np. fiolet w Tzn. oczywiĹ›cie nie twierdziłem, że temperatura pokrywa siÄ™ z przesuniÄ™ciem. Rozumiem że pojÄ™cie "tint" (shift) mamy jednak uzgodnione :-) Nie tylko, prawie każda korekta balansu bieli wymaga czegoĹ› wiÄ™cej niż W RAWach to widać, ale to nie jest ten przypadek. Ustawianie balansu bieli w aparacie ma sens w odniesieniu do JPEGów (w każdym razie do "wywołanych" obrazków, mogÄ… być np. TIFFy), i tam przesuniÄ™cia widma wykonywane sÄ… moim zdaniem na sztywno przez aparat (tzn. nie ma tam dodatkowego "stopnia swobody" dla przesuniÄ™cia widma). Dla Ciebie to pojedyncze równanie, ale wektor korekty, czyli n wymiarów. Problem w tym, że to jest ten sam wymiar, one sÄ… od siebie zależne. Np. przejĹ›cie od niebieskiego do czerwonego możesz uzyskać zmieniajÄ…c temperaturÄ™ punktu bieli, przesuwajÄ…c widmo, lub robiÄ…c jedno i drugie, liczba kombinacji jest nieograniczona. Poza tym nie widzÄ™ potrzeby dodatkowego korygowania przesuniÄ™cia - normalnie nie jest tak, że widmo Ĺ›wiatła jakiegoĹ› obiektu przesuwa siÄ™ np. w wodzie. Tzn. kształt widma w obu przypadkach może coĹ› takiego sugerować, ale to bÄ™dzie po prostu selektywne osłabienie. W ogóle sÄ… takie przesuniÄ™cia, jasne, ale raczej w innych przypadkach, których producenci takiego sprzÄ™tu nie biorÄ… pod uwagÄ™. Zależnie od przestrzeni. RGB to 3 wymiary R, G i B, HSV - H, S i V, LAB 4 kolory, ale to nie sÄ… 4 niezależne wymiary, zwłaszcza w kontekĹ›cie aparatu fotograficznego. Aczkolwiek np. wywoływarka RAW w wiÄ™kszoĹ›ci zapewnia "jakieĹ›" parametry, Owszem, ale tego aparat przy ustawianiu WB metodÄ… białej kartki nie zrobi, bo nie ma danych. Producent aparatu natomiast takie dane ma, i oprogramowanie aparatu przypuszczalnie to robi - ale niezależnie od póĽniejszego ustawienia poziomu bieli. -- Krzysztof Halasa 44 |
Data: Pa?dziernik 05 2012 15:29:05 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Sylwester Zarębski | Dnia Fri, 05 Oct 2012 00:02:30 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a): Sylwester Zarębski writes:[...] Dla Ciebie to pojedyncze równanie, ale wektor korekty, czyli n wymiarów.Problem w tym, że to jest ten sam wymiar, one s± od siebie zależne. Nie, s± niezależne (rzec by można: ortogonalne), przesuwaj±c temperaturę zmieniasz w zakresie niebieski-czerwony, nie da się w ten sposób skorygować zakresu zielony-fioletowy. Poza tym nie widzę potrzeby dodatkowego korygowania przesunięcia - Je¶li pewne medium usuwa czę¶ć widma, to korekta na zasadzie przesunięcia temperatury nie jest wystarczaj±ca. Przykład: zmniejsz jasno¶ć i nasycenie zielonego i czerwonego w RGB, eksponuj±c tym samym niebieskie pasmo (tj. woda), a następnie spróbuj wykonać korektę samym przesunięciem temperatury. Niestety, to będzie zdecydowanie za mało, czerwony nieco odzyskasz, ale zielonego ni w z±b. Dlatego też korekcja temperatury to nie jest proste przesunięcie/korekta widma, tylko zmiana proporcji wg prostej na płaszczyĽnie - ta prosta wyznacza wył±cznie zakres niebieski-czerwony. Zależnie od przestrzeni. RGB to 3 wymiary R, G i B, HSV - H, S i V, LAB4 kolory, ale to nie s± 4 niezależne wymiary, zwłaszcza w kontek¶cie Każda zmienna wprowadza wymiar. Matematycznie rzecz bior±c. Oczywi¶cie wypadkowa daje konkretn± częstotliwo¶ć fali i natężenie sygnału. Natomiast musisz zdawać sobie sprawę, że aproksymacja mniejsz± ilo¶ci± zmiennych pozbawia pewnych możliwo¶ci osi±gnięcia konkretnych wypadkowych - np. dla CMYK, K 100% oznaczać może natężenie bliskie 0, gdzie CMY maj± zakres natężenia 10-100 dla warto¶ci 0-100%. Dlatego piszę, że zależy od przestrzeni. Aczkolwiek np. wywoływarka RAW w większo¶ci zapewnia "jakie¶" parametry,Owszem, ale tego aparat przy ustawianiu WB metod± białej kartki nie Ale wystarczy, by obliczyć korektę w 3 wymiarach (RGB), a nie tylko jednym (temp.) lub dwóch (temp. + tint). Raz, pro¶ciej zrobić 3 zmienne proporcji, zamiast dwóch (temp. + tint), dwa, szybciej się liczy dla ograniczonego sprzętu w aparacie, trzy, temp. + tint i tak trzeba przeliczyć na proporcje przy wy¶wietlaniu podgl±du lub zapisie JPG ;). -- pozdrawiam Sylwester Zarębski Aby wysłać email zmień zbieracz w adresie na sylwek 45 |
Data: Pa?dziernik 05 2012 21:03:06 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | Autor: Krzysztof Halasa | Sylwester ZarÄ™bski writes: Nie, sÄ… niezależne (rzec by można: ortogonalne), przesuwajÄ…c temperaturÄ™ Mam delikatne wrażenie, że wciÄ…ż starasz siÄ™ korygować nie charakterystykÄ™ oĹ›wietlenia + oĹ›rodka, a raczej same zdjÄ™cia. Wtedy oczywiĹ›cie nie masz do czynienia ze zjawiskami fizycznymi, które aparat musi uwzglÄ™dnić, a chcesz po prostu uzyskać najlepszy wynik obojÄ™tnie jakim sposobem. Ale to jest zupełnie inna sprawa. Podczas robienia zdjęć aparat nie stara siÄ™ walczyć z przesuniÄ™ciem widma ani z innymi sztucznymi przekształceniami, bo one nie wystÄ™pujÄ…, ani aparat nie ma koniecznych do tego danych. JeĹ›li pewne medium usuwa czÄ™ć widma, to korekta na zasadzie Owszem. Ogólnie rzecz biorÄ…c żadna korekcja w aparacie nie da wtedy dobrych rezultatów, tym bardziej im mniejsza czÄ™ć widzialnego widma bÄ™dzie pokryta (przy sensownej iloĹ›ci Ĺ›wiatła). Aparat może różnie zareagować na takÄ… sytuacjÄ™, może np. nie zauważyć problemu, może wyĹ›wietlić błÄ…d, przyjąć jakieĹ› skrajne wartoĹ›ci itp. OczywiĹ›cie możesz wtedy próbować korygować jakieĹ› konkretne zdjÄ™cie, ale nawet uzyskanie dobrych efektów nie oznacza, że drugie wykonane w takich samych warunkach bÄ™dzie tak samo dobre - to drugie może np. wymagać innej korekcji, bo np. używało innych kolorów. Tak czy owak, jeĹ›li w widmie bÄ™dzie brakować np. czerwonego, to przedmioty nie odbijajÄ…ce w praktyce innego Ĺ›wiatła bÄ™dÄ… czarne i wiele na to nie poradzisz (możesz ew. "przesunąć widmo", czyli użyć pozostałych kolorów do zbudowania brakujÄ…cego, ale to bÄ™dzie całkowicie sztuczna konstrukcja). W przypadku normalnej kalibracji "białÄ… kartkÄ…" nie ma tego efektu, bo korekcja dotyczy charakterystyki Ĺ›wiatła/oĹ›rodka, a nie sztuczek z konkretnym zdjÄ™ciem. Przykład: zmniejsz jasnoć i nasycenie zielonego i czerwonego w RGB, A co chcesz tu poprawić przesuniÄ™ciem widma? Tak w ogóle to może sens pisania o przesuniÄ™ciu widma koĹ„czy siÄ™ tam, gdzie koĹ„czy siÄ™ Ĺ›wiatło i zaczyna siÄ™ sygnał RGB (to tak jakby 3 pojedyncze prÄ…żki w widmie). Tzn. matryca nie jest taka wÄ…ska, ale nie potrafi rozróżnić podobnych do siebie kolorów. Wszystko to ma sens tylko dlatego, że oko działa na podobnej zasadzie. Inaczej by to wyglÄ…dało, gdybyĹ› zamiast każdego piksela miał pryzmat i oddzielnÄ… matrycÄ™ np. CCD (linijkÄ™). Tak to jest zrobione np. w analizatorach ABI Prism (nieco inna dziedzina). Wtedy masz do czynienia naprawdÄ™ z całym widmem (z którego także wyjmuje siÄ™ kilka elementów, ale to już inna sprawa). Natomiast musisz zdawać sobie sprawÄ™, że aproksymacja mniejszÄ… iloĹ›ciÄ… Takie rozważania majÄ… sens w przypadku przygotowywania materiału do drukowania, ale nie w abstrakcyjnej przestrzeni barw, która nie jest technicznie ograniczona. W CMY możesz dokładnie tak samo mieć C = M = Y = max i to bÄ™dzie tak samo idealnie czarne. Podobnie z białym. To wszystko wynika z tego, że człowiek widzi 3 barwy, i jakbyĹ› nie wydrukował, to tego nie zmienisz (pomijam widzenie w ciemnoĹ›ci). Ale wystarczy, by obliczyć korektÄ™ w 3 wymiarach (RGB), a nie tylko Tak w ogóle aparaty robiÄ… korektÄ™ w 3-wymiarowej przestrzeni RGB - ale nie ma tam przesuniÄ™cia kolorów ze wzglÄ™du na charakterystykÄ™ oĹ›wietlenia. W praktyce zdjÄ™cie "wywołuje siÄ™" (np. w aparacie, w kamerze itp) używajÄ…c transformacji liniowej (macierzowej), w której czÄ™ć odpowiedzialna za balans bieli jest wzajemnÄ… relacjÄ… miÄ™dzy R, G i B. Ogólne wzmocnienie lub osłabienie wynika z gain/ISO/itp. Nie ma tu jednak przesuwania widma (innego niż takie wynikajÄ…ce z charakterystyki matrycy). Może być tu także korekcja nieliniowa, nie wynikajÄ…ca jednak z balansu bieli. Temperatura to jest bardziej symbol niż wartoć, aparat może być w stanie zrobić korekcjÄ™ w szerszym zakresie niż wynikałoby to z własnoĹ›ci ciała doskonale czarnego, dlatego pisałem że to wszystko jest mniej-wiÄ™cej. W dalszym ciÄ…gu w uproszczeniu (sam WB) to jest tak: R(output) = X * R(input) G(output) = Y * G(input) B(output) = B(input) JeĹ›li aparat zmierzy przy białej kartce np. R = 2B, G = 3B, to wie że ma ustawić X = 1/2, Y = 1/3, tak żeby na wyjĹ›ciu dostać R=G=B i tyle. Pliki RAW, jak pisałem, to inna bajka. Raz, proĹ›ciej zrobić 3 zmienne proporcji, zamiast dwóch (temp. + tint), To już szczegół, ale takimi rzeczami zajmujÄ… siÄ™ specjalizowane scalaki w aparacie (ASIC) - tego nie robi siÄ™ normalnie programowo, bo nawet gdyby procesor dał radÄ™, to zjadłby przy okazji zbyt dużo energii (zwłaszcza przy kompresji JPEG). Dla ASICa pomnożenie obrazka np. podczas jego odbierania z matrycy przez jakÄ…Ĺ› stałÄ… macierz to nie jest wielki problem (zresztÄ… przez zmienna także - np. korekcja winietowania). BTW matryce także mogÄ… takie rzeczy robić, RAW wtedy bedzie taki raczej Ĺ›rednio raw. -- Krzysztof Halasa 46 |
Data: Pa?dziernik 06 2012 12:01:52 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Sylwester Zarębski | Dnia Fri, 05 Oct 2012 21:03:06 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a): Temperatura to jest bardziej symbol niż warto¶ć, aparat może być[...] Czyli się zgadzamy, że korekcja temperatury to tylko jeden ze składników korekcji WB. Zdecydowanie nie wył±czny. QED. :) -- pozdrawiam Sylwester Zarębski Aby wysłać email zmień zbieracz w adresie na sylwek 47 |
Data: Pa?dziernik 06 2012 16:07:51 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | Autor: Krzysztof Halasa | Sylwester ZarÄ™bski writes: Czyli siÄ™ zgadzamy, że korekcja temperatury to tylko jeden ze składników To zależy od tego na jakim poziomie szczegółowoĹ›ci rozmawiamy :-) JeĹ›li na małym, to aparat robi korekcjÄ™ temperatury, albo my możemy mu to wpisać rÄ™cznie, ew. wybrać z kilku predefiniowanych możliwoĹ›ci, i niczego wiÄ™cej tam nie ma. JeĹ›li na wiÄ™kszym, to w ogóle nie mówimy o żadnej temperaturze, a aparat posługuje siÄ™ dokładnymi wartoĹ›ciami zwykle RGB zmierzonymi przez matrycÄ™ oraz dodatkowymi przekształceniami zdefiniowanymi przez producenta. No może gdzieĹ› na Ĺ›rodku... ale tak czy owak widma tam dodatkowo nie przesuwamy. -- Krzysztof Halasa 48 |
Data: Pa?dziernik 06 2012 09:22:16 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | Autor: Pszemol | "Krzysztof Halasa" wrote in message Sylwester ZarÄ™bski writes: Nie wiem jakiego aparatu Ty używasz, ale w moim G9 nie ustawiam żadnej korekcji temperatury i nie wiem czemu w kółko o tym piszesz. Czy to upór czy niepohamowana chęć żeby mieć racjÄ™? :-) RÄ™cznie też siÄ™ nie wpisuje temperatury tylko kieruje siÄ™ aparat na coĹ› białego i naciska guzik - w tym momencie aprat sobie zapisuje korekcjÄ™ RGB i używa jej póĽniej przy robieniu fotek. A wiÄ™c nie chodzi tu o stopieĹ„ szczegółowoĹ›ci a raczej stopieĹ„ zgodnoĹ›ci z prawdÄ… :-) Ustawianie temperatury NIE JEST zgodne z prawdÄ… w ogóle. 49 |
Data: Pa?dziernik 06 2012 19:18:11 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | Autor: Krzysztof Halasa | "Pszemol" writes: Nie wiem jakiego aparatu Ty używasz, ale w moim G9 nie ustawiam Różnych, ale żaden z nich nie nazywa siÄ™ G9. SkÄ…d ta agresja? -- Krzysztof Halasa 50 |
Data: Pa?dziernik 06 2012 13:11:34 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | Autor: Pszemol | "Krzysztof Halasa" wrote in message "Pszemol" writes: I w tych aparatach które używałeĹ› ustawia siÄ™ temperaturÄ™ w stopniach K? SkÄ…d ta agresja? Agresja? Raczej zniecierpliwienie Twoim ciÄ…głym nawijaniem o temperaturze... Sylwester chyba wyraĽnie wyjaĹ›nił, że temperatura to nie wszystko? 51 |
Data: Pa?dziernik 07 2012 13:48:29 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | Autor: Krzysztof Halasa | "Pszemol" writes: I w tych aparatach które używałeĹ› ustawia siÄ™ temperaturÄ™ w stopniach K? Jest to jedna z możliwoĹ›ci. Nie mam w zwyczaju pisać o czymĹ›, o czym nie mam bladego pojÄ™cia. -- Krzysztof Halasa 52 |
Data: Pa?dziernik 07 2012 07:58:24 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | Autor: Pszemol | "Krzysztof Halasa" wrote in message "Pszemol" writes: Super, a możesz podać przykład takiego aparatu w którym mogÄ™ sobie wpisać rÄ™cznie temperaturÄ™ barwowÄ… 6543K? Nie 6000, nie 8000 tylko 6543? I co tu wpisać aby było dobrze 15 metrów pod wodÄ…? Albo 10 metrów? Czyli wracamy do punktu wyjĹ›cia: pod wodÄ… nie wystarczÄ… Kelviny. 53 |
Data: Pa?dziernik 06 2012 08:53:07 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Pszemol | "SylwesterZarębski" wrote in message Poza tym nie widzę potrzeby dodatkowego korygowania przesunięcia - I o tym wła¶nie mówiłem wcze¶niej - "temperatura" to nie to samo co równowaga bieli i mój aparat o tym doskonale wie, w przeciwieństwie do niektórych "doradzaj±cych" mi tu grupowiczów :-) Zależnie od przestrzeni. RGB to 3 wymiary R, G i B, HSV - H, S i V, LAB4 kolory, ale to nie s± 4 niezależne wymiary, zwłaszcza w kontek¶cie Dokładnie tak. Widać po tym co piszesz że jeste¶ dobry z majcy... :-) 54 |
Data: Wrzesien 29 2012 15:28:13 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Pszemol | "Janko Muzykant" wrote in message W dniu 2012-09-29 20:24, Pszemol pisze: Co rozumiesz przez "najbardziej typowe środowisko"? Czyżbyś dalej nie rozumiał że woda niejednakowo tłumi barwy składowe światła słonecznego i im głębiej robisz fotki tym mniej dociera barw czerwonych, pomarańczowych i żółtych a zatem zdjęcia są zaniebieszczone? Nie aż tak bardzo inne. Raczej otoczenie przybiera różne barwy, ale w Acha... być może zbytnio jednak upraszczasz, bo nie możemy się jakoś dogadać. Ja, w przeciwieństwie do Ciebie, zrobiłem parę tysięcy zdjęć i kilkaset ujęć filmowych pod wodą na bardzo różnych głębokościach. 55 |
Data: Wrzesien 29 2012 22:42:45 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Janko Muzykant | W dniu 2012-09-29 22:28, Pszemol pisze: Co rozumiesz przez "najbardziej typowe środowisko"? Najbardziej typowe przypadki w danym środowisku :) Czyżbyś dalej nie rozumiał że woda niejednakowo tłumi barwy składowe Czyżbym rozumiał. Więc albo mierzysz za każdym razem, albo bierzesz kompromis. Trzeciej drogi nie ma. Nigdy nie nurkowałem ze sprzętem, ale widziałem dość zdjęć, żeby A ja podobnie, tylko na drugim krańcu widma - przy świeczkach, neonach, świetlówkach, żarówkach, ledach itd. Po kilku latach nie muszę nic mierzyć żeby się pi razy drzwi wstrzelić na zasadzie doświadczenia i jakoś wychodzi. Doświadczenie jednak mówi mi jedno: chcesz lepiej - rób rawy i używaj oczu, a nie szarej karty. -- pozdrawia Adam różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam /nie śpij! - terrorysta nigdy nie śpi!/ 56 |
Data: Wrzesien 30 2012 10:39:49 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Marek Dyjor | Pszemol wrote: Acha... być może zbytnio jednak upraszczasz, bo nie możemy się jakoś wiesz co jak na kogoś kto deklaruje taki urobek zdjeciowy i filmowy to zadajesz strasznie lamerskie pytania w tej branży. przy takim doświadczeniu to ty powinieneś dawać rady a nie szukac porad w sprawach podstawowych. tak na marginesie oczywiście 57 |
Data: Wrzesien 30 2012 08:23:30 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Pszemol | "Marek Dyjor" wrote in message Pszemol wrote: Przy fotografii cyfrowej taki urobek dostaje się w tydzień-dwa i bynajmniej nie oznacza to że ma się jakieś doświadczenie uzasadniające dawanie rad :-) Tydzień nurkowania, 3-4 nurki trwające po godzinie dziennie w miejscu gdzie masz dużo ciekawych rzeczy pod wodą i nacykasz spokojnie całą SD kartę 4GB... Pojedziesz na takie tygodniowe nurki parę razy i masz spokojnie te parę tysięcy zdjęć i kilkaset ujęć filmowych... I bynajmniej nie oznacza to że ze wszystkich jesteś zadowolony albo że wiesz co zrobiłeś źle :-) Co chciałem oddać liczbą zdjęć to raczej różnorodność warunków w jakich z konieczności one są robione bo tak jak pisałem wcześniej, warunki są na kazdym metrze głębokości inne. Jak dodasz do tego zdjęcia nocne pod wodą lub zdjęcia w dzień z pomocą lamp błyskowych, latarek to masz tysiące zdjęć z potencjalnie skopaną równowagą bieli do naprawiania... 58 |
Data: Wrzesien 30 2012 16:53:01 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Marek Dyjor | Pszemol wrote: z konieczności one są robione bo tak jak pisałem wcześniej, warunki są robić mniej zdjęć... tego urobku nie przewalisz nawet fadromą. to jest najgorsza pułapka fotografii cyfrowej, produkujemy więcej materiału niż jesteśmy w stanie przetworzyć, kiedyś takie ilości materiału zdjęciowego czy filmowego miały agencje fotograficzne czy zespoły filmowe, które do obróbki zatrudniały edytorów, teraz byle amator produkuje tysiące klatek których nawet nie ma czasu przeglądnąć aby wybrać warte pokazania światu, pomijając że w czasach gdy każdy produkuje podobne tysiące klatek, pokazywanie tego traci jakikolwiek sens. ;-) W sumie kiedyś byłem zapalonym fotoamatorem, teraz mi sie już nie zabardzo chce... ostatnio nie udalo nam sie czegoś sfotografować i mój 6 letni syn powiedział super mądra rzecz, nie ważne ze nie sfotografowalismy tego czegoś, ważne, że zobaczyliśmy i zapamiętamy to w głowach. 59 |
Data: Wrzesien 30 2012 11:07:11 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Pszemol | "Marek Dyjor" wrote in message Pszemol wrote: I dlatego szukam sposobu na jak najlepsze ustawienie bieli już od razu w aparacie aby dostać jak najmniej skopanych zdjęć. Najbardziej mnie wkurza gdy zdjęcie jest przestrzelone różem. Dzieje się to gdy aparatem ustawionym do głębszego focenia zrobię fotkę rybie na nieco płytszej głębokości i białe fragmenty ryby są różowe, prześwietlone. Ciężko to na jpg poprawić - i wtedy przydałby się raw. to jest najgorsza pułapka fotografii cyfrowej, produkujemy więcej materiału niż jesteśmy w stanie przetworzyć, kiedyś takie ilości materiału zdjęciowego czy filmowego miały agencje fotograficzne czy zespoły filmowe, które do obróbki zatrudniały edytorów, teraz byle amator produkuje tysiące klatek których nawet nie ma czasu przeglądnąć aby wybrać warte pokazania światu, pomijając że w czasach gdy każdy produkuje podobne tysiące klatek, pokazywanie tego traci jakikolwiek sens. ;-) Z wyborem tych 5-10% wartych pokazania nie ma zwykle problemu :-) W sumie kiedyś byłem zapalonym fotoamatorem, Ja, szczerze mówiąc, też rzadko bardzo fotografuję na lądzie... Od czasu do czasu strzelę fotkę iPhone4 bo akurat jest pełnia Księżyca nad jeziorkiem i jest ładna łuna odbitego światła na lekko pofalowanej wodzie jeziorka ~:-) ale takie widoczki się zdarzają rzadko. Co innego pod wodą, bo tam jest normalnie kosmos i rzeczy pełno których się na codzień nie widuje, więc warto fotkę zrobić temu i tamtemu aby zapamiętać co się widziało czy sprawdzić nazwę w książce stwora, którego nie potrafisz rozpoznać w czasie nurkowania... ostatnio nie udalo nam sie czegoś sfotografować i mój 6 letni syn powiedział super mądra rzecz, nie ważne ze nie sfotografowalismy tego czegoś, ważne, Ale wiesz, że to jest taki trochę "looser talk"... Coś w stylu: "nie ważne synku że nie wygraliście meczu, ważne że graliście" :-))) 60 |
Data: Wrzesien 30 2012 20:25:01 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Marek Dyjor | Pszemol wrote: ostatnio nie udalo nam sie czegoś sfotografować i mój 6 letni syn to efekt amerykańskiego myślenia... to nie looser talk tylko nie dawanie sie terrorowi że trzeba zawsze coś zrobić. nie trzeba robić. Czasem lepiej sie cieszyć chwilą zamniast sie zabijać za robieniem zdjęć filmów itp. spraw. 61 |
Data: Wrzesien 30 2012 22:50:16 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny | Autor: Krzysztof Halasa | "Marek Dyjor" writes: to nie looser talk tylko nie dawanie sie terrorowi że trzeba zawsze A tak w ogóle to chyba macie na myĹ›li "losera". -- Krzysztof Halasa 62 |
Data: Wrzesien 30 2012 22:47:50 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Pszemol | "Marek Dyjor" wrote in message Pszemol wrote: Jeśli chcieliście pooglądać a nie robić fotkę to w porządku... Jeśli jednak chcieliście zrobić fotkę a nie udało się, to dorabianie do tego takiej "ideologii" już po fakcie jest dla mnie identyczne do tego jak drużyna idzie na mecz aby wygrać a jak już przegra to wtedy pociesza się ze wygrana to nieważne, udział się liczy. Podsumowując: loser talk :-) 63 |
Data: Pa?dziernik 03 2012 16:39:46 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Dawid | W dniu 2012-09-29 20:30, Janko Muzykant pisze: 64 |
Data: Wrzesien 30 2012 22:42:22 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wod±, białe płetwy i rekiny | Autor: Mariusz [mr.] |
Ostatnio w czasie nurkowania w Indonezji miałem problem, bo nie[...] Widzę, że wszyscy powiedzieli już wszystko, choć czasem wygl±da to na gadanie równoległe niby o tym samym. :)) Chyba pora, żebym i ja dołożył do pieca... ;) Woda intensywnie filtruje ¶wiatło poczynaj±c od pasma o najniższej energii (czerwonego) - ustawianie WB szybko pewnie zaczyna przypominać kalibrowanie kolorów w ¶wietle sodówki. Czasami można spotkać przedstawiaj±ce to wykresiki (choć nie wiem, na ile uproszczone), z których wynikałoby, że WB pod wod± jest ~stały i zależy wył±cznie od głęboko¶ci. GDYBY (!) to była prawda, to pożytecznym eksperymentem mogłoby się okazać zrobienie sesji nurkowej z wielokrotnym kalibrowaniem WB w rawach (najlepiej z zanotowaniem głęboko¶ci - choćby fotografuj±c odpowiedni± warto¶ć z gotowca). Z każdego pomiaru otrzymamy temperaturę i tintę, a po wrzuceniu wyników do arkusza kalkulacyjnego możemy wykre¶lić funkcję u¶rednionego WB odpowiedniego dla danej głęboko¶ci (im więcej próbek, tym dokładniejsze wyniki). Maj±c takiego gotowca można dopasować w postprocesingu WB nawet nie znaj±c głęboko¶ci (i nie maj±c nic białego w kadrze), choć podejrzewam, że organizm będzie się domagał lekkiego przesunięcia MWB w kierunku warto¶ci typowych dla ¶wiatła słonecznego - te choćby lekkie zaniebieszczenie mamy po prostu już wdrukowane w tył głowy. W ekstremalnym przypadku na podobnej zasadzie można zrobić profil pełnej korekty kolorów dla jakiego¶ ColorCheckera. ;) http://www.dpreview.com/reviews/Q209waterproofgroup/16 pozdrawiam Mariusz [mr.] 65 |
Data: Wrzesien 30 2012 22:50:18 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wod±, białe płetwy i rekiny | Autor: Mariusz [mr.] |
66 |
Data: Wrzesien 30 2012 22:51:28 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wod±, białe płetwy i rekiny | Autor: Pszemol | "Mariusz [mr.]" wrote in message Jeszcze jedna rzecz mi się przypomniała - niektóre aparaty pozwalaj± na znacznie szerszy zakres korekty WB, je¶li jest on wykonany na miejscu z karty, niż póĽniej w dedykowanej rawiarce - je¶li pod wod± dochodzi się do tych skrajnych warto¶ci (nie wiem), to wtedy trzeba poszukać albo jakiej¶ rawiarki z otwartym zakresem MWB, albo poprzestać na ręcznym WB robionym z karty. Zauważam że dochodzę do limitów gdy aparatem ustawionym na większ± głęboko¶ć robię fotki na mniejszej: mam prze¶wietlone fragmenty różowym. 67 |
Data: Pa?dziernik 01 2012 07:20:09 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wod±, białe płetwy i rekiny | Autor: Mariusz [mr.] |
Zauważam że dochodzę do limitów gdy aparatem ustawionym na większ± Przepał w kanale koloru (plus zbyt silne odniebieszczenie): a). niżej na¶wietlać; b). tylko raw; c). ew. prawidłowy MWB na miejscu. [mr.] 68 |
Data: Pa?dziernik 01 2012 22:32:11 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: cichybartko | W dniu 2012-09-26 00:37, Pszemol pisze: Ostatnio w czasie nurkowania w Indonezji miałem problem, bo nie Powiedz mi, po jaką cholerę tak bardzo pragniesz oddać prawdziwy balans bieli w środowisku zupełnie odmiennym dla człowieka? Dla mnie większość zdjęć podwodnych wygląda nienaturalnie i nic tego nie zmieni. Ja jakbym chciał iść w ten temat, to szukałbym wzorca w postaci portfolia fotografa który coś znaczy w tej branży, a mi przede wszystkim te zdjęcia się podobają. Jeśli uważasz że jakiś element powinien być biały: Najbardziej mnie wkurza gdy zdjęcie jest przestrzelone różem. Dzieje się To po prostu ustaw sobie ten balans bieli w postprocesie. Dokształć się na temat warunków środowisk w których nurkujesz to będzie Ci łatwiej szukać elementów wzorcowych. Twój główny problem to: Tydzień nurkowania, 3-4 nurki trwające po godzinie dziennie w miejscu Zbyt kompulsywnie pstrykasz. Może tak, Twoje kompulsywne pstryki traktujesz jako docelową strawę. Rób w RAW, po powrocie selekcja i postproces kilkudziesięciu sztuk. Wątpię abyś był w stanie zrobić 50 zdjęć skłaniających do zatrzymania się nad nim dłużej niż 3 sekundy. Więc teraz sobie uświadom że Twój problem jest taki trochę wydumany... To trochę powinienem napisać w nawiasach. Powiem Ci szczerze, że po przeczytaniu kilkunastu postów w tym wątku stwierdzam, że Twoje pytanie wcale nie miało na celu rozwiązania problemu braku białego wzorca. Ostatnio w czasie nurkowania w Indonezji miałem problem, bo nie Kończąc powiem tak że Twój biały wzorzec w cale nie jest bielszy od jakiegoś pudełka po lodach/jogurtach czy zabawki dziecięcej z której mógłbyś wyciąć kawałek wzorcowy. Tylko proszę, nie mów że nurkujesz z arkuszem A3 białego PVC. Co do rekinów to może lepiej popytaj wśród ichtiologów, bo jednak problem trochę innej rangi niż kolorki ;). Pozdrawiam, Bartosz. 69 |
Data: Pa?dziernik 01 2012 21:37:06 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Pszemol | "cichybartko" wrote in message W dniu 2012-09-26 00:37, Pszemol pisze: Bo wyobraź sobie, że mój mózg jest w stanie sobie skorygować otoczenie barwne tak, że mimo iż jestem pod wodą widzę te kolory których aparat nie widzi. Mózg mi podbija nieco czerwone a osłabia niebieskie. Bez korekcji równowagi bieli zdjęcia nie oddałyby W OGÓLE tego co mogą zobaczyć oczy. Z najlepszą korekcją równowagi bieli, z użyciem białego kartonika, czesem nie jest zbyt dobrze i oczy + mózg wciąż są lepsze. Dla mnie większość zdjęć podwodnych wygląda nienaturalnie i nic tego nie zmieni. Ja jakbym chciał iść w ten temat, to szukałbym wzorca w postaci portfolia fotografa który coś znaczy w tej branży, a mi przede wszystkim te zdjęcia się podobają. Epitet "nienaturalnie" jest dziwny w tym kontekście... Wygląd ryby oświetlonej światłem "niebieskim" jest jak najbardziej naturalny. Czerwone krewetki na większych głębokościach są czarne :-) I to są ich "naturalne" kolory... niestety. Podkręcenie czerwonego daje ich barwy w płytszych wodach, ciekawsze barwy dla ludzkiego oka. Jeśli uważasz że jakiś element powinien być biały: Chyba nie doczytałeś wcześniejszych moich wypowiedzi: ja chcę uniknąć całego postprocessing i dlatego wkurzają mnie te różowizny na białym. Gdybym nastawiał się "kręcę teraz rawy, potem wszystko ustawię" to byłaby inna rozmowa, ale nastawiam się na ustawienie aparatu i brak postprocesingu. Twój główny problem to: To się mylisz. Głównym celem było ocenienie czy białe płetwy są dobrym pomysłem na zastąpienie zapominanego białego kartonika :-) Ostatnio w czasie nurkowania w Indonezji miałem problem, bo nie Nurkuję z arkuszem B5 plastiku z jednej strony białego, z drugiej szarego. Dostałem taki wygodny kartonik w czasie zajęć z fotografii podwodnej PADI. Pomysł z wycięciem czegoś z pudełka po jogurcie nie wpadł mi do głowy. Brzmi bardzo dobrze. Co do rekinów to może lepiej popytaj wśród ichtiologów, bo jednak problem trochę innej rangi niż kolorki ;). Nie zauważyłeś, że wątek szedł na dwie grupy - również nurkową. Ty sprowadziłeś go do problemu czysto fotograficznego przez usunięcie krosposta. 70 |
Data: Pa?dziernik 02 2012 07:33:05 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Janko Muzykant | W dniu 2012-10-02 04:37, Pszemol pisze: Bo wyobraź sobie, że mój mózg jest w stanie sobie skorygować Ano nie :) Tak robi aparat, mózg interpretuje to w bardzo zawiły sposób - dobry przykład to scena z dwiema różnie zbalansowanymi bielami (np. słynne problemy kotleciarzy, gdzie część sceny oświetlona jest halogenem, część - lampą wyładowczą albo słońcem wpadającym przez okno). Człowiek dopiero musi sobie uświadomić różnice odcieni, bo ''na pierwszy rzut oka'' wszystko jest w porządku, na zdjęciu będą elementy przesunięte w żółcie i odcienie niebieskie, zwykle dopiero ręczna korekta jednego z obszarów da zadowalający efekt. -- pozdrawia Adam różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam /boję się radonu bo nie ma zapachu, smaku i rozumu/ 71 |
Data: Pa?dziernik 03 2012 07:09:41 | Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny | Autor: Pszemol | "Janko Muzykant" wrote in message W dniu 2012-10-02 04:37, Pszemol pisze: To samo jest gdy pod wodą fotografujesz z użyciem lampy i masz scenę oświetloną mieszanym źródłem (słońce + sztuczne lampy). Nie zmienia to wcale tego co napisałem o mózgu, który się sam magicznie dostosowuje do barw jakie widzi od 30 minut i tak jak na początku nurkowania wszystko jest w oczach niebieskie tak pod koniec jesteś do tego przyzwyczajony i widzisz więcej barw. Efekt jest taki jakby Ci mózg podbił nieco czerwienie i żółcie. Aparat foto niestety tego zrobić nie potrafi. |