===FAQ grupy dyskusyjnej pl.rec.motocykle===
Wersja 3.27
Ostatnia aktualizacja: 21.03.2012
PamiÄci An O - Andrzeja Owczuka.
**Spis treĹci:**
Wprowadzenie.
Rozdział I - Netykieta grupy pl.rec.motocykle.
Rozdział II - Jaki motocykl kupiÄ?
Rozdział III - Co założyÄ? Ubiory, kaski, akcesoria.
Rozdział IV - Porady natury ogólnej.
**Wprowadzenie.**
FAQ - skrót od Frequently Asked Questions zawiera zbiór odpowiedzi na najczÄĹciej zadawane na grupie dyskusyjnej pl.rec.motocykle pytania. Zanim podzielisz siÄ publicznie nurtujÄ
cym CiÄ problemem sprawdź czy czasem wczeĹniej nie został rozwiÄ
zany, a odpowiedź znajduje siÄ w niniejszym opracowaniu lub pod którymĹ z podanych niżej, a bardzo przydatnych adresów:
http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj pełna i stale aktualizowana wersja FAQ
http://www.google.pl/ najpopularniejsza obecnie wyszukiwarka
http://www.dogpile.com/ tzw. "search engine" czyli wyszukiwarka korzystajÄ
ca z innych wyszukiwarek
Poza tym możesz też szukaÄ informacji na stronach zwiÄ
zanych (mniej lub bardziej)z grupÄ
pl.rec.motocykle:
http://www.riders.pl/ webring prowadzony przez Mad Maxa, dużo informacji,
giełda, dużo stron tematycznych, a także linkami do stron poszczególnych
odłamów regionalnych PRM;
http://www.lublin.riders.pl/ "Loooblin, kochany Loooblin ..." ;) ;
Inne ciekawe miejsca w sieci:
http://www.forum.motocyklistow.pl/
http://www.skutery.net/
http://www.bikez.com/ - katalog motocykli on-line
Ponadto działa (tak sobie) oficjalna strona grupy http://plrecmotocykle.riders.pl/ .
Opinie i uwagi nt. zawartoĹci i działania FAQ należy kierowaÄ do Magica pod adres który obecnie zajmuje siÄ redagowaniem działu FAQ na stronie http://www.riders.pl/ . Tam też znajdujÄ
siÄ odpowiedzi na pytania wymagajÄ
ce okresowej aktualizacji: adresy sklepów, knajp, serwisów, procedury sprowadzania i rejestracji motocykla itp. Niniejsze FAQ jest obecnie pomyĹlane jako wprowadzenie nowej grupowiczki/nowego grupowicza w Ĺwiat obyczajów panujÄ
cych w naszej doć luźnej, ale sympatycznej i zżytej rodzinie, a powstało na podstawie wygłoszonych na forum grupy opinii, które można uznaÄ za miarodajne i nie kontrowersyjne. Wielkie i serdeczne podziÄkowania należÄ
siÄ wszystkim, którzy swoimi uwagami przyczynili siÄ do powstania i ciÄ
głego udoskonalania tego opracowania.
Autor oryginalnej wersji: Jacek RóżaĹski
Aktualizował: Maciej "Magic" Sajecki
**Rozdział 1. Netykieta pl.rec.motocykle.**
1.1 Nieprzestrzeganie netykiety jest przyczynÄ
czÄstych napiÄÄ i zgrzytów nawet na tak przyjaznej grupie dyskusyjnej jak ta. Pomni przykrych doĹwiadczeĹ chcielibyĹmy ich uniknÄ
Ä w przyszłoĹci. W tym celu każdy nowy grupowicz zobowiÄ
zany jest do zapoznania siÄ z zasadami netykiety w Sieci. Można jÄ
znaleźÄ np. na http://www.grush.one.pl/article.php?id=netykieta lub http://republika.pl/orzechp/netykieta.html .
1.2 Grupowicz w trosce o czytelnoć swej wypowiedzi i przez szacunek dla innych użytkowników powinien zwróciÄ szczególnÄ
uwagÄ na nastÄpujÄ
ce zagadnienia:
- obcinaÄ cytowane listy pozostawiajÄ
c jedynie autora i fragment tekstu, do którego odnosi siÄ komentarz. KomentowaÄ należy POD cytatem;
- podpisywaÄ swoje posty. Podpis, czyli sygnaturka lub sig, w pierwszej linijce powinien mieÄ tzw. delimiter, czyli dwa myĹlniki i spacjÄ. Czytnik rozpoznaje wtedy, że ma do czynienia z podpisem i nie umieszcza go w cytowanym tekĹcie. Sig powinien mieÄ 4 linijki max (+ delimiter);
- powstrzymywaÄ siÄ od nadmiernego rozwlekania wÄ
tków nie zwiÄ
zanych z tematykÄ
grupy lub odbiegajÄ
cych od tematu w pierwszym poĹcie w wÄ
tku;
- powstrzymywaÄ siÄ od publicznego prowadzenia dwustronnych rozmów, które nie interesujÄ
innych czytelników, a które muszÄ
ĹciÄ
gaÄ;
- powstrzymywaÄ siÄ przed szerzeniem tzw. SPAMu, czyli wysyłaniu wiadomoĹci o zerowej zawartoĹci informacyjnej i humorystycznej;
- trzykrotnie zastanowiÄ siÄ przed wysłaniem spłodzonego posta, bo chociaż bardzo bawi on autora, niekoniecznie musi bawiÄ jego czytelników.
Jak mawia nasz kolega Pietrasik "Nie masz nic do powiedzenia to nie pisz";
- NIE wysyłaÄ postów w HTML;
- do dobrego tonu należy uważanie na ortografiÄ i interpunkcjÄ. Wypowiedź, sama w sobie interesujÄ
ca, a napisana z bykami w co drugim słowie, chaotycznie i bez znaków przestankowych w odpowiednich miejscach, staje siÄ nieczytelna czy wrÄcz irytujÄ
ca. Epistolografia to trudna sztuka, wiem :) Dlatego m.in. namawiamy do przeczytania posta PRZED wysłaniem, można wtedy wychwyciÄ błÄdy i je poprawiÄ.
Kolejna kwestia to używanie polskich "ogonków". Pozostawiamy to Twojemu wyborowi, jeĹli zdecydujesz, że chcesz pisaÄ przy pomocy polskich liter pamiÄtaj o ustawieniu kodowania znaków na standard ISO 8859-2. Z drugiej strony, nieuzywanie polskich liter ulatwia czytanie grupy przez naszych kolegow rozsianych po swiecie, ktorzy nie zawsze moga ustawic na swoich komputerach wlasciwe kodowanie znakow.
NastÄpna sprawa - tematy postów i właĹciwe ich konstruowanie. PodeprÄ siÄ tu tekstem Ĺukasza Spychalskiego:
"Pojawilo sie ostatnio sporo pytan z fatalnie dobranymi tematami - ze
wymienie tylko np. "Romet - wazne", "125 :P", "Zapytanie" czy "Suzuki
Hayabusa".
Autorzy tych watkow najwyrazniej nie zdaja sobie sprawy, ze przewazajaca
wiekszosc sposrod wielu tysiecy czytelnikow grupy najpierw sciaga same
tematy, a dopiero potem tresci interesujacych ich postow. Nie zdaja sobie
rowniez sprawy, ze wielu z nas korzysta z lacz z limitowanym transferem,
albo wrecz z modemow placac za kazda minute. Nie zdaja sobie wreszcie
sprawy, ze wielu w ogole ignoruje watki o beznadziejnych tematach
rozpoczynane przez szeszej nikomu nie znanych autorow (co innego, gdy
np. Amil napisze "No i dupa" - frekwencja gwarantowana .
Tak wiec tematy watkow powinny zawierac w sobie wszystkie niezbedne do
podjecia decyzji o sciaganiu (badz nie) tresci postow informacje - dla
wspomnianych wyzej watkow moglyby byc to np: "Romet a licznik z WSK",
"co wybrac do codziennych dojazdow", " 125 - co wybrac", "Hayabusa a
PCII/PCIII - czy warto?".
Wlozcie wiec nieco wysilku w wymyslenie wlasciwego tematu - zwieksza to
szanse, ze ludzie, ktorzy mogliby wniesc cos ciekawego do dyskusji w ogole
do posta zajrza, a pozostalym oszczedza czasu i rozczarowan."
W tematach warto też używaÄ skrótów informujÄ
cych o zawartoĹci posta np.:
[TECH] - techniczne;
[INFO] - informacyjne, np. o zlotach, spotkaniach;
[SPAM][NTG] - tekst nie zwiÄ
zany z tematykÄ
grupy;
[KUPIE][SPRZEDAM] - ogłoszenia handlowe;
[ALLEGRO][EBAY] itp. - link do aukcji
W tych dwóch ostatnich przypadkach przyjÄliĹmy zasadÄ, że ogłoszenia o charakterze handlowym dot. danego przedmiotu powinny byÄ zamieszczane na grupie nie czÄĹciej niż raz w miesiÄ
cu. Nie chcemy po prostu traktowania grupy jak tablicy ogłoszeĹ.
Skoro jesteĹmy już przy skrótach, zapraszam do skorzystania z tego linka http://www.trynek.gliwice.pl/informator/akronimy.php . DziÄki tej stronie wyrażenia takie jak IMHO,BTW,ZTCW i inne przestanÄ
byÄ czarnÄ
magiÄ
;) Tutaj ograniczÄ siÄ tylko do wyjaĹnienia różnicy miÄdzy skrótami [NTG] i [OT], które sÄ
czÄsto (i błÄdnie) używane zamiennie. [NTG] oznacza Nie Ta Grupa, czyli tekst niezwiÄ
zany z tematykÄ
grupy, np. link do filmiku podpatrzonego na grupie samochodowej albo pytanie o to gdzie wycentrowaÄ koło w rowerze (trafiajÄ
siÄ i takie :). Natomiast [OT] oznacza Off Topic, czyli "bez zwiÄ
zku z tematem" i jest używane, gdy w danym wÄ
tku dyskusja zejdzie nagle na inny temat.
I jeszcze jedna drażniÄ
ca kwestia - CAPS LOCK i wykrzykniki. Użycie wyłÄ
cznie wielkich liter jest w necie synonimem krzyku i ma podkreĹlaÄ wagÄ danego przekazu, warto wiÄc zarezerwowaÄ ten sposób pisania na WYJÄTKOWE okazje. Podobnie rzecz ma siÄ z wykrzyknikami, zwłaszcza, gdy sÄ
umieszczane w temacie postu. Dana kwestia może byÄ istotna dla piszÄ
cego, ale z perspektywy grupy jest banalna lub wrÄcz NTG (Nie Ta Grupa). Poza tym użycie wykrzykników lub wielkich liter w co drugim temacie powoduje, że trudno jest wyłapaÄ w zalewie postów właĹnie TEN jeden istotny. Smutny, ale najlepszy przykład to sytuacja, w której ktoĹ informuje o wypadku grupowiczów. Wtedy czÄsto przywieramy wrÄcz do monitorów w oczekiwaniu na najĹwieższe informacje o stanie zdrowia, przyczynach, skutkach zdarzenia. Wtedy kwestia Twojego zepsutego amortyzatora albo tego, że leciałeĹ "czysta na gumie" lata nam koło pióra.
Nowi grupowicze powinni uważaÄ na tzw. syndrom nowego, który przejawia siÄ pisaniem postów bez opamiÄtania, odpowiadania na każdy inny post, szczegółowym opisywaniem ostatnich przeżyÄ, a to wszystko zazwyczaj łamiÄ
c wszystkie zasady netykiety i piszÄ
c w HTMLu. Takie postÄpowanie prowadzi do szybkiego wyczerpania cierpliwoĹci grupowiczów i nowy, pomimo serdecznego przyjÄcia w pierwszej chwili, staje siÄ obiektem drwin, docinków, uwag i pouczeĹ.
1.3 Internet to Ĺwietne narzÄdzie komunikacji, wykorzystywane także do wirtualnych spotkaĹ i wymiany doĹwiadczeĹ pomiÄdzy użytkownikami takich samych motocykli bÄ
dź miłoĹników jednej marki. JeĹli znasz jÄzyk obcy, choÄby nawet rosyjski, nie wahaj siÄ wstukaÄ w wyszukiwarkÄ marki czy modelu swojego motocykla. KAĹťDY popularniejszy model motocykla ma swojÄ
listÄ mailingowÄ
, grupÄ dyskusyjnÄ
czy website. Wiele z problemów, z którymi dopiero bÄdziesz siÄ borykał w swoim motocyklu, tam majÄ
już opanowane. PamiÄtaj jednak, że zasady netykiety sÄ
niezmienne niezależnie od jÄzyka, w którym piszesz post, a jeĹli to robisz to na grupie zagranicznej, to dodatkowo reprezentujesz nie tylko siebie, ale i kilkadziesiÄ
t milionów swoich Rodaków.
1.4 Z grupÄ
najlepiej komunikowaÄ siÄ przy pomocy odpowiedniego programu do obsługi grup dyskusyjnych np. Outlook Express lub Netscape Messenger.
Grupa jest dostÄpna m.in. na serwerach news.neostrada.pl i news.icm.edu.pl .
1.5 Do wynajdywania bardzo licznych stron producentów motocykli i akcesoriów służÄ
rozmaite wyszukiwarki, wiÄc lepiej nie mÄczyÄ grupowiczów o podanie strony takiej lub innej firmy.
1.6 Barany i prowokatorzy.
Co pewien czas trafiajÄ
na naszÄ
miłÄ
i przyjaznÄ
grupÄ jacyĹ idioci. Osobnicy ci, pchani głÄbokimi kompleksami, wrodzonÄ
nieĹmiałoĹciÄ
i lÄkiem wobec kobiet dajÄ
upust swoim frustracjom na łamach gwarantujÄ
cego anonimowoć Internetu. Przejawia siÄ to w wysyłaniu rozmaitych tekstów w rodzaju "motocykliĹci to idioci", "rozp****lÄ każdy napotkany motocykl moim białym merolem" lub podobnych. Celem jest tylko i wyłÄ
cznie zaistnienie i wywołanie lawiny postów. Nowi zazwyczaj grupowicze, którzy gorliwie odpowiadajÄ
na takie prowokacje nieĹwiadomie przyczyniajÄ
siÄ do jego osiÄ
gniÄcia i tym samym nakrÄcajÄ
lawinÄ idiotycznych postów na denerwujÄ
cy wszystkich temat. Zjawisko to nosi skróconÄ
nazwÄ "karmienie trolla". JedynÄ
skutecznÄ
receptÄ
na takÄ
prowokacjÄ jest całkowite zignorowanie goĹcia. Kiedy zobaczy, że go olano, pójdzie szukaÄ szczÄĹcia gdzie indziej. Grupowicz, który nawet w dobrej wierze wda siÄ w polemikÄ musi siÄ liczyÄ z opieprzeniem ze strony bardziej zdyscyplinowanych i znajÄ
cych realia Internetu kolegów-motocyklistów.
1.7 Adresy kilku stron umożliwiajÄ
cych wpisanie trasy, obliczanie odległoĹci, wariantów dróg itp.: http://www.de.map24.com/ , http://www.viamichelin.com/ , http://w.droge.pl , http://wikimapia.org , http://pilot.pl
1.8 Co zrobiÄ z długimi adresami do stron?
Chcesz podaÄ linka do interesujÄ
cej strony, a jej adres jest za długi i ulega poszatkowaniu przez program pocztowy? Masz dwa wyjĹcia:
- skorzystaj ze strony www.tinyurl.com, która podany przez ciebie link umieĹci tymczasowo w swojej bazie danych i poda nowy link, znacznie krótszy. Jest to po prostu usługa przekierowania.
- umieć ten długi link miÄdzy znakami < i >. Wtedy powinien on, mimo swojej długoĹci, funkcjonowaÄ jako jeden klikalny link.
**Rozdział II. Jaki motocykl kupiÄ?**
Rozdział ten skierowany jest przede wszystkim do poczÄ
tkujÄ
cych, a opiera siÄ na opiniach doĹwiadczonych grupowiczów pl.rec.motocykle.
2.1 Ciuchy to podstawa. Zazwyczaj na pytanie nowicjusza "Jakie moto na poczÄ
tek?" odpowiadamy najpierw pytaniem "A ciuchy już masz?". JeĹli nie, spokojnie odlicz 1.5-3 tys. złotych od kwoty, którÄ
przeznaczyłeĹ na motocykl, i zajrzyj do rozdziału III.
2.2 Cokolwiek wyczytasz za chwilÄ, pamiÄtaj, że jesteĹ motocyklistÄ
niezależnie od tego na czym jeździsz. Spokojnie możesz zaczÄ
Ä swÄ
karierÄ od MZ ETZ czy Jawy TS. Za ich wyborem przemawiajÄ
przede wszystkim przystÄpne ceny samych motocykli i bardzo niskie koszty czÄĹci zamiennych, a co za tym idzie, napraw po glebach jakie nieuchronnie CiÄ czekajÄ
.
DecydujÄ
c siÄ na kupno motocykla, w jego wyborze należy kierowaÄ siÄ:
â umiejÄtnoĹciami jakimi siÄ dysponuje,
â warunkami fizycznymi (wzrost/siła/długoć koĹczyn),
â preferowanym stylem motocyklizmu,
â możliwoĹciami finansowymi.
Generalne zalecenie brzmi â _na_poczÄ
tek_nie_wiÄcej_jak_500_ccm,_nie_wiÄcej_jak_50KM._
Przemawia za tym kilka powodów:
â słabszy motocykl daje wiÄcej czasu na reakcjÄ i wiÄcej wybacza;
â motocykle o dużych pojemnoĹciach, szczególnie starsze, sÄ
doć ciÄżkie i kłopotliwe w manewrowaniu dla nowicjuszy;
â sÄ
też droższe w utrzymaniu.
Co to oznacza w praktyce ? Weźmy parametry pierwszego z brzegu Suzuki GS500, czyli maszyny która spełnia dokładnie nasze zalecenia - piÄÄsetka o mocy 46KM. Motocykl jest niewielki i Ĺrednio ciÄżki jak na maszynÄ szosowÄ
bo waży 188 kg. Teraz wyobraź sobie, że te 188 kg leży na glebie i musisz je podnieć. Albo zabrakło paliwa i pchasz je do stacji benzynowej, nierzadko pod górkÄ. A teraz wyobraź sobie że zamiast tego masz GS 750 ważÄ
ce 253 kg. A mocy raptem 13 KM wiÄcej. I w drugÄ
stronÄ - masz GN 250 ważÄ
ce 140 kg. Czujesz różnicÄ ? Masa ta przekłada siÄ automatycznie na łatwoć (lub trudnoć) w manewrowaniu na postoju, wypychaniu motocykla z garażu i sprowadzaniu go do niego, szybkoć wykonania manewru ominiÄcia auta które nagle dało po hamulcach tuż przed Twoim nosem ... W offroadzie znanÄ
prawdÄ
jest to, że każde 0.1 kg masy motocykla robi różnicÄ. Na szosie jest to mniej istotne, ale jednak. Czyli dobrze byłoby szukaÄ motocykla ważÄ
cego poniżej 200 kg, a jeszcze lepiej w okolicach 130-160 kg.
Teraz osiÄ
gi. PrÄdkoć maksymalna 175 km/h, przyĹpieszenie od 0 do 100 km/h w 6 sekund. Tak, 6 sekund. Tyle co Porsche Boxster i to w nie najsłabszej wersji i pewnie ze 2 razy szybciej niż auto którym jeździłeĹ. W praktyce na starcie spod Ĺwiateł odchodzisz 90% aut - jeĹli umiesz jeździÄ, bo wykorzystanie tych 46KM wcale nie jest proste i jest szansa że jeĹli za gwałtownie dasz odwiniesz manetkÄ i puĹcisz sprzÄgło to wykonasz mniej lub bardziej efektowne salto przez plecy albo (co bardziej prawdopodobne) doć rÄ
czo pojedziesz w kierunku, którego wcale nie brałeĹ pod uwagÄ. A nie masz dookoła siebie tony blach które ochroniÄ
w razie W. W przypadku mocniejszych motocykli mówimy o czasie przyĹpieszania rzÄdu 3-4 s i zapasie mocy i momentu, który w połÄ
czeniu z błyskawicznÄ
reakcjÄ
na gaz wymaga żebyĹ dokładnie wiedział ile chcesz go użyÄ i jak siÄ skoĹczy jego użycie. W przypadku GS 500 żeby uzyskaÄ mocniejszÄ
reakcjÄ na gaz trzeba go odwinÄ
Ä przynajmniej o centymetr, w VFR 800 (które sportowÄ
maszynÄ
nie jest) wystarczy z 3-4 mm. Umiesz jadÄ
c w korku kontrolowaÄ tak małe dozowanie gazu ? Poza tym pamiÄtaj, że rozpÄdziÄ siÄ to jedno, ale później trzeba z tej prÄdkoĹci wyhamowaÄ, nierzadko doć gwałtownie.
Nie jest wstydem zaczynaÄ i jeździÄ motocyklem o mniejszej pojemnoĹci, wstydem jest nie ogarnÄ
Ä dosiadanego motocykla. Co z tego że masz pod tyłkiem 150 kucy, skoro nie potrafisz ich wykorzystaÄ, a na pierwszym lepszym winklu objedzie CiÄ goć na motocyklu o połowÄ słabszym ?
Poza tym rzadko kiedy pierwszy motocykl jest wyborem ostatecznym. Nasze oczekiwania i wyobrażenia o jeździe ewoluujÄ
i konkretyzujÄ
siÄ, a argumenty, że ÂŤnie staÄ mnie na zmianÄ motocykla co sezon, wiÄc kupiÄ od razu docelowyÂť sÄ
nietrafione, bo nie ma czegoĹ takiego jak motocykl docelowy. Ludzie, którzy zaczynali od czopera przesiadajÄ
siÄ na turystyki, potem czÄsto na sporty (na które wczeĹniej nawet nie chcieli patrzeÄ). Działa to też (choÄ rzadziej) w drugÄ
stronÄ â człowiek ma doć jazdy na krawÄdzi i kupuje coĹ do spokojnego toczenia siÄ z miejsca na miejsce.
Polecam lekturÄ artykułu pod adresem http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=R1NaPierwszyMotocykl&v=14az. To skrót wÄ
tku, jaki pojawił siÄ na pl.rec.motocykle na przełomie sierpnia i wrzeĹnia 2003r. Daje do myĹlenia. Podobnie jak wpis na blogu pod adresem http://panwiewiorka.riderblog.pl/Wunderwaffe,b2512.html .
ByÄ może w wyborze pomocna okaże siÄ poniższa lista. Propozycje dla poczÄ
tkujÄ
cych sÄ
oznaczone jako âpâ, a dla Ĺrednio zaawansowanych jako âszâ.
Ograniczone możliwoĹci finansowe â motocykle używane:
âspeederâ â âpâ Aprilia RS 50/125, âszâ Kawasaki GPZ 500
âklasykâ â âpâ Honda CBF 250, âszâ Yamaha Virago 535
âturystaâ â âpâ Honda Varadero 125, âszâ Kawasaki ER-5/ER-6
âprzełajowiecâ â âpâ Suzuki DR 125, âszâ Suzuki DR-Z 400
Nieograniczone możliwoĹci finansowe:
âspeederâ â âpâ Honda CBR 250, âszâ Honda CBR600F
âklasykâ â âpâ Yamaha YBR 250, âszâ HD Sportster 883
âturystaâ â âpâ Honda CBF 500, âszâ Honda NTV700 Deauville
âprzełajowiecâ â âpâ Yamaha YZ 125, âszâ KTM EXC300
UWAGA!!! Podane typy motocykli majÄ
charakter przykładowy. Można je zastÄ
piÄ dowolnymi innymi, byleby o podobnych parametrach, przede wszystkim pojemnoĹci silnika. PamiÄtajcie, że motocyklizm to doć niebezpieczne hobby, wiÄc przy ocenie własnych możliwoĹci i wyborze maszyny należy siÄ kierowaÄ przede wszystkim ZDROWYM ROZSÄDKIEM. Kombinacja: nowy-cholernie napalony to bardzo niebezpieczne zestawienie. Paru takich zdÄ
żyło już sprawiÄ kłopot kierowcom, którzy musieli potem pracowicie wydłubywaÄ ich szczÄ
tki spomiÄdzy kratek chłodnicy.
A tu kilka podpowiedzi, czym siÄ kierowaÄ przy wyborze konkretnego modelu:
1. Wysokoć siodła i waga motocykla. Osoby o niedużych gabarytach źle bÄdÄ
siÄ czuły na wysokim motocyklu (który ma do tego wysoko Ĺrodek ciÄżkoĹci). ZasadÄ
powinno byÄ, żeby jeĹli siedzimy na motocyklu praktycznie całe stopy opierały siÄ pewnie na podłożu. PomyĹlcie co bÄdzie jak staniecie przed Ĺwiatłami na garbie poĹrodku pasa, a z prawej i lewej doć głÄboka koleina... Widziałem takie zdarzenie z udziałem kobylastej Yamahy Venture :)
Przy wyborze osobom niższym pomocna może byÄ ta lista: http://www.nebcom.com/noemi/moto/sbl.sbl.html#cat3. Przelicznik: 1' (stopa) = 30,4 cm a 1" (cal) = 2,54 cm, czyli np 5'1Âť to ok 154 cm wzrostu.
2. Istotnym kryterium, które może byÄ brane pod uwagÄ jest możliwoć wykonywania własnorÄcznych napraw. Należy siÄ nim kierowaÄ szczególnie przy wyborze weteranów, wszelakich SAMoróbek itp. konstrukcji.
3. PamiÄtaj o dostÄpnoĹci serwisów. Możesz okazyjnie kupiÄ rzadki motocykl i mieÄ poważny problem z naprawÄ
lub znalezieniem czÄĹci nie tylko zamiennych ale i eksploatacyjnych. Przy tym ârzadkiâ w naszych warunkach nadal nie musi oznaczaÄ motocykla o którym niewielu słyszało, bo nawet znane marki jak Aprilia czy Kawasaki mogÄ
nie mieÄ szczÄĹcia do polskich importerów.
4. Zakładaj, że podczas pierwszych przejażdżek prawdopodobnie siÄ przewrócisz i możesz w motocyklu to i owo uszkodziÄ. BÄ
dź na to przygotowany finansowo. Zakup motocykla to nie wszystko, przygotuj siÄ też na jego eksploatacjÄ. JeĹli ciÄ to nie przekonuje, zapytaj w serwisie ile kosztuje: prostowanie kierownicy, przetoczenie obrÄczy koła, prostowanie lag, prostowanie półek, nowa oĹ koła, nowe owiewki, nowe lampy i kierunkowskazy, lakierowanie. Wszystko to może ciÄ spotkaÄ podczas typowej âglebyâ.
5. JeĹli jesteĹ mieszkaĹcem miasta i motocykl ma służyÄ ci do codziennego przemieszczania po zatłoczonych ulicach raczej nie kupuj smoków o dużych wymiarach i pojemnoĹciach. Chodzi o to, żeby jechaÄ a nie staÄ w sznurze samochodów. Do tego celu najlepiej nadajÄ
siÄ małe nakedy typu Suzuki GN/Honda CBF/Yamaha YBR, a nie pasujÄ
duże choppery i cruisery. Również duże przecinaki słabo nadajÄ
siÄ do ruchu miejskiego. Powodem jest zwyczajny brak miejsca na ulicy, do tego stan naszych dróg jest daleki od ideału. Dla âobjechaniaâ wiÄkszoĹci spotykanych u nas samochodów w zupełnoĹci wystarczy Suzuki GS 500.
6. Ceny motocykli zmieniajÄ
siÄ na bieżÄ
co i najlepszym sposobem ich Ĺledzenia jest odwiedzanie serwisów aukcyjnych jak Allegro, eBay czy Ĺwistak. Również pisma motocyklowe jak wiat Motocykli czy Motocykl majÄ
działy ogłoszeniowe z motocyklami i czÄĹciami do nich. WiÄkszoć dealerów i importerów ma swoje strony internetowe i fanpejdże na Facebooku, dziÄki którym można szybko dowiedzieÄ siÄ o najnowszych promocjach.
Poza tym ceny motocykli ulegajÄ
zmianom sezonowym i jesieniÄ
czÄsto można kupiÄ interesujÄ
cy nas model o kilkanaĹcie procent taniej niż w kwietniu/maju gdy wszyscy majÄ
ciĹnienie na jazdÄ.
7. Do motocykla należy siÄ przymierzyÄ. Kupowanie przez internet czy katalog to nie najlepszy pomysł. Trzeba usiÄ
ć, sprawdziÄ czy przetłoczenie zbiornika nie wbija siÄ w kolano, podnóżki nie sÄ
tak wysoko że nasze długie nogi sÄ
poskładane w scyzoryk, a kierownica wygiÄta tak fantazyjnie, że dłonie sÄ
zgiÄte i za chwilÄ nabawimy siÄ cieĹni nadgarstka. Wraca też temat wysokoĹci siodła od gleby â może siÄ okazaÄ, że teoretycznie wyższy motocykl ma wÄższe siodło przy baku i sprawia mniej problemów niż niższe moto z szerszÄ
kanapÄ
.
8. Po motocykl jedź z kimĹ kto siÄ na tym zna. BÄdzie wiedział gdzie spojrzeÄ, przepatrzy internet w poszukiwaniu podpowiedzi o typowe usterki, przejedzie siÄ i bÄdzie wiedział co już umarło a co jeszcze pożyje. JeĹli w pobliżu jest serwis ASO warto siÄ tam umówiÄ i przywieźÄ motocykl na oglÄdziny â bÄdÄ
zainteresowani tym żeby wykryÄ co siÄ da.
9. Co wybraÄ: Yamaha XVS 650 Drag Star czy Suzuki VZ 800 Marauder? Na tak postawione pytanie odpowiadajÄ
zazwyczaj właĹciciele powyższych motocykli. Ponieważ nie ma miÄdzy tymi motocyklami istotnych różnic, wybór pozostaje nierozstrzygniÄty i chÄtny musi siÄ kierowaÄ własnymi preferencjami oraz cenÄ
. Zaleta Yamahy to wałek Kardana, zaleta Suzuki to wiÄksza moc. Wady Yamahy to niższa moc i ciut mniejszy komfort pasażera. Wady Suzuki: twarde kanapy. Ale ogólnie pytanie jest z gatunku: kogo bardziej kochasz, tatusia czy mamusiÄ?
2.10. Zakup motocykla używanego to nie tylko najczÄstszy sposób rozpoczÄcia motocyklowej przygody, ale zazwyczaj również kolejne jej etapy, bo wciÄ
ż niewielu z nas staÄ na kupno nowego motocykla z salonu. O tym, jak kupowaÄ i na co zwracaÄ uwagÄ napisano już wiele, choÄby w Ĺwiecie Motocykli, informacje można też znaleźÄ w Sieci, np. na stronie http://www.motobracia.pl/uzywany/index.htm . Tutaj chciałbym jedynie odnieć siÄ do kwestii, która była czÄsto poruszana na PRM, a mianowicie tzw. okazji z zagranicy. Na zagranicznych aukcjach i w ogłoszeniach można znaleźÄ oferty sprzedaży motocykli z "dostawÄ
do domu". Ma to wyglÄ
daÄ tak, że licytujesz lub odpowiadasz na ogłoszenie, wpłacasz kasÄ za poĹrednictwem zazwyczaj Western Union na konto firmy rzekomo poĹredniczÄ
cej w transakcji, po czym moto przyjeżdża do Ciebie spedycjÄ
miÄdzynarodowÄ
. JeĹli nie jesteĹ zadowolony odsyłasz moto i odzyskujesz kasÄ, jeĹli moto jest ok autoryzujesz przelew na konto sprzedawcy. JEST TO OSZUSTWO. Sprzedawca i firma poĹredniczÄ
ca zazwyczaj majÄ
fałszywy adres, podana strona w sieci działa od kilku dni i po nastÄpnych kilku(nastu) znika, a kasy nigdy nie odzyskujesz ... Charakterystyczne dla tego rodzaju oszustwa sÄ
też czÄste przypadki gdy sprzedawca znajdujÄ
cy siÄ np. w Anglii oferuje motocykl na niemieckich czy innych tablicach rejestracyjnych.
Prawda jest taka, i to nie tylko w odniesieniu do tego konkretnego rodzaju oszustwa, że OKAZJI NIE MA. Moto zadbane, proste, nie wymagajÄ
ce wkładu finansowego musi odpowiednio kosztowaÄ. JeĹli cena jest okazyjna, bÄ
dź pewien że kwotÄ "brakujÄ
cÄ
" do rynkowej ceny za chwilÄ z nawiÄ
zkÄ
włożysz w serwis - o ile bÄdzie opłacalny ... . Nieliczne wyjÄ
tki potwierdzajÄ
tylko tÄ regułÄ.
**Rozdział III. Co założyÄ? Ubiory, kaski, akcesoria.**
NIE WARTO OSZÄCZÄDZAÄ NA CIUCHACH MOTOCYKLOWYCH. To podstawowa zasada rozsÄ
dnego motocyklisty. Dobry ciuch ochroni CiÄ przed skutkiem upadku, zimna, deszczu. Z reguły posłuży dłużej niż motocykl, którym jeździsz.
ZAWSZE warto ubieraÄ siÄ dobrze i kompletnie. Statystyki wypadków sÄ
bardzo okrutne i mówiÄ
, że ich wiÄkszoć przydarza siÄ podczas krótkich podróży, w ciÄ
gu pierwszych 10 kilometrów. Kask, kurtka, spodnie, buty, rÄkawice to minimum. Można też założyÄ wszelakie pasy nerkowe i "żółwie" na plecy. Upał doskwiera tylko wtedy gdy siÄ stoi w miejscu, poruszanie siÄ po mieĹcie latem i dobór stroju pozostawiam woli czytelnika. PamiÄtaj jednak, że w mieĹcie jesteĹ szczególnie narażony na wypadki. Na szczÄĹcie producenci dostrzegli już ten segment rynku i w coraz wiÄkszym wyborze mamy letnie kurtki i dżinsy z protektorami CE i wstawkami z kevlaru.
3.1 Gdzie na zakupy?
W polskich sklepach można siÄ w całoĹci wyekwipowaÄ, ich adresy dostÄpne sÄ
w gazetkach motocyklowych. Przez ostatnie dwa lata dokonał siÄ znaczny postÄp w tej dziedzinie i oferta sklepów, zarówno co do cen jak i asortymentu, jest już na całkiem dobrym poziomie. Mimo wszystko nadal po wiÄksze zakupy warto pojechaÄ na Zachód, np. przy okazji targów BMT. JeĹli masz szczÄĹcie możesz niedrogo kupiÄ używanÄ
odzież na cyklicznie organizowanych Motobazarach w Warszawie, Ĺodzi, Poznaniu czy Wrocławiu. Sporo ciuchów pojawia siÄ też na aukcjach http://www.allegro.pl/ ale to niestety trochÄ jak kupowanie kota w worku jeżeli nie masz szans na przymierzenie ciuchów przed zakupem. Ale jeĹli oferta jest z Twoich okolic to masz szansÄ na dobry zakup po umiarkowanej cenie.
3.2 Jaki kask kupiÄ?
Przede wszystkim - najlepiej nowy. Kask dopasowuje siÄ do kształtu głowy i twarzy, używany kask bÄdzie prawdopodobnie za luźny, o wzglÄdach higienicznych nie wspominajÄ
c. Z tego ostatniego wzglÄdu warto używaÄ na co dzieĹ kominiarki. Wydatek niewielki, a wyĹciółka kasku bÄdzie długi czas jak nowa.
Po drugie - praktyczny i bezpieczny. Tu wybór mamy ograniczony nieco rodzajem naszego motocykla, w integralu trochÄ dziwnie siÄ wyglÄ
da na klasycznym chopperze Ale bezpieczeĹstwo i wygoda sÄ
najważniejsze wiÄc:
kaski integralne - najbezpieczniejsze,najcichsze i najlżejsze;
kaski szczÄkowe - nieco ciÄższe i zazwyczaj nieco głoĹniejsze, ale za to
bardzo praktyczne, zwłaszcza dla okularników;
kaski otwarte - klasyka i łatwoć zakładania i zdejmowania, duża głoĹnoć,
kiepska ochrona twarzy/szczÄki;
kaski enduro - pochodna kasków otwartych, ale zaopatrzona w daszek
przeciwbłotny i osłonÄ szczÄki.
Z rzeczy praktycznych należy zwróciÄ uwagÄ na:
- czy wyĹciółka jest wyjmowana do prania;
- czy zapiÄcie da siÄ obsłużyÄ rÄka w rÄkawicy;
- czy szyba jest łatwo wymienialna i dostÄpna w handlu.
Po szczegóły na temat konkretnych modeli odsyłam do pism motocyklowych, oraz do Sieci. Sporo opisów znajdziesz na http://www.skutery.net/ .
Model kasku powinien pasowaÄ do rodzaju motocykla. Nie tylko ze wzglÄdów estetycznych, ale przede wszystkim ergonomicznych. Trudno pÄdziÄ 180 km/h w otwartym kasku na motorze bez owiewek.
3.2.1 Ceny.
Można przyjÄ
Ä, że im droższy kask, tym lepszy. Ceny markowych kasków otwartych zaczynajÄ
siÄ od 400 zł., za integralny lub szczÄkowy zapłacisz od 600 zł. JeĹli kupujesz używany za ok.300 złotych powinieneĹ kupiÄ coĹ dobrego.
3.2.2 Jak przymierzaÄ kask?
Raz kupiony, niedopasowany kask może byÄ udrÄkÄ
na długie miesiÄ
ce, do momentu wyczerpania cierpliwoĹci i sprzedaży ze stratÄ
. Przede wszystkim nie warto kupowaÄ kasku z firm wysyłkowych. Kask trzeba przymierzyÄ. PasowaÄ bÄdzie ten, który bÄdzie lekko ciasny. PodkreĹlam - lekko. Kask z czasem dopasuje siÄ do twarzy właĹciciela, ale na samym poczÄ
tku musi na tyle przylegaÄ, żeby głowa nie skakała w skorupie jak orzeszek. Dobrze jest gdy przy poruszaniu powoduje lekki ruch skóry w miejscu w którym styka siÄ ona z poduszkami. Przy lekkich acz energicznych ruchach "potakujÄ
cych" również powinien podÄ
żaÄ za głowÄ
.
3.2.3 Kaski dla dzieci ma w ofercie wiÄkszoć firm produkujÄ
cych"dorosłe" kaski, np. Airoh, Shoei czy Uvex. Szukaj rozmiarów XXXS lub XXS. Ciuchy dla dzieci znajdziesz w Polo, bardzo ładne i dobre robi też firma Difi. Rozmiary zaczynajÄ
siÄ od 122 cm. Polecam lekturÄ artykułu "Dzieciak na motocyklu" w FAQ.
3.3 Jaki ciuch założyÄ? Tu także najprostszym kryterium jest cena i marka. Wybór wraz ze wzrostem rynku roĹnie i trudno poleciÄ coĹ oprócz konsekwentnego obejĹcia wszystkich dostÄpnych sklepów i porównania różnych modeli. Metoda może prymitywna, ale skuteczna na porównanie różnych ubraĹ - popatrz na iloć metek przyczepionych do danej rzeczy. Każdy producent lubi siÄ chwaliÄ swoimi materiałami zastosowanymi w danej rzeczy, wiÄc im wiÄcej metek, tym wiÄksza iloć zastosowanych w niej materiałów. Warto też zwróciÄ uwagÄ na "firmowe" produkty sklepów Hein Gericke, Louis czy Polo. ZlecajÄ
one wykonanie ubiorów czy akcesoriów innym, czÄsto renomowanym firmom, dziÄki czemu w umiarkowanej cenie możemy nabyÄ produkt dobrej jakoĹci.
3.3.1 Skóra czy tex? W tym wzglÄdzie zdania sÄ
również podzielone. Skóry oferujÄ
wiÄkszÄ
odpornoć na Ĺcieranie, a wiÄc i wiÄksze bezpieczeĹstwo. Za to Ĺredni standard wyrobów w przypadku syntetyków oferuje lepsze zabezpieczenie przed zimnem, wiatrem i wilgociÄ
niż skóra. W skrócie - texy sÄ
praktyczniejsze, w skórach zazwyczaj lepiej siÄ wyglÄ
da :) Czarna skóra dominuje wĹród weteraĹsko-cruiserowych-chopperowych tradycjonalistów, kolorowe skórzane kombinezony to domena goĹci na Ĺcigaczach, a syntetyczne ciuchy (czyli texy) najpopularniejsze sÄ
wĹród turystów i maniaków jazdy w terenie. MuszÄ zaznaczyÄ, że w Polsce skóra jest póki co zwyczajnie modna, wiÄc jeĹli ktoĹ jest w głÄbi duszy troszkÄ konformistÄ
"w towarzystwie" lepiej wypadnie w skórze.
3.3.2 Ważnym elementem stroju poważnego motocyklisty jest przeciwdeszczowy "kondonik". Nie jest to drogie (150-300zł), a dodatkowo nieźle chroni przed wiatrem. PamiÄtaj, że taki ciuch to czysty plastik i nie przepuszcza ani powietrza ani pary wodnej, wiÄc nie należy go traktowaÄ jako substytut kombinezonu na dalsze wyprawy. DobrÄ
przeciwdeszczówkÄ robi Modeka, szwy sÄ
dodatkowo podklejane, co zwiÄksza wodoszczelnoć. Z osobistego doĹwiadczenia polecam raczej modele dwuczÄĹciowe. Szybciej i łatwiej siÄ je zakłada i zdejmuje, a przy uszkodzeniu wymienia siÄ tylko spodnie lub bluzÄ. Poza tym nie zawsze jest potrzebny kompletny "kondonik".
3.4. Podczas kupowania kurtki i spodni zwróÄ uwagÄ na obecnoć ochraniaczy na różnych wystajÄ
cych czÄĹciach ciała (łokcie, barki, plecy, biodra, kolana, łydki) lub przynajmniej specjalnych kieszonek przeznaczonych do ich umieszczenia. Na nogach takie ochraniacze pełniÄ
dodatkowÄ
funkcjÄ - izolujÄ
od wiatru i chłodu tak wrażliwe miejsce jak kolana. JeĹli w spodniach nie ma takowych zabezpieczeĹ, pamiÄtaj o dodatkowym ich ociepleniu podczas dłuższej podróży.
3.5 Jakie rÄkawice i buty?
Podstawowa funkcja rÄkawic to ochrona dłoni w czasie wypadku, ale nie należy zapominaÄ o tym, że chroniÄ
dłonie również przed wiatrem i wodÄ
, i stale ich używamy. MuszÄ
wiÄc byÄ wygodne i raczej miÄkkie, z mankietami zaopatrzonymi w paski regulacyjne lub ĹciÄ
gacze zarówno w przegubie jak i u koĹca mankietu. RÄkawice powinny byÄ zaopatrzone we wzmocnienia chroniÄ
ce kostki i palce, od wewnÄtrznej strony powinny mieÄ zamsz, by uchwyt kierownicy był pewny. Pożytecznym dodatkiem jest kawałek zamszu lub gumy wszyty na wierzchu palca wskazujÄ
cego lewej dłoni, przyda siÄ do wycierania szybki kasku w czasie deszczu. Należy zwróciÄ uwagÄ na jakoć szwów, no i przede wszystkim, czy rÄkawica dobrze leży na dłoni, nie uwiera i nie uciska żadnej czÄĹci dłoni. Z czasem może siÄ ona ułożyÄ, ale jeĹli mamy do przymierzenia kilka par, warto spróbowaÄ, a nuż druga para bÄdzie uszyta nieco inaczej.
Jednymi z taĹszych rÄkawic sÄ
Probikery, do kupienia na Motobazarach za 80-100 zł. Niestety, ich trwałoć jest raczej Ĺrednia, a do tego farbujÄ
. Za lepsze rÄkawice zapłacisz 200-300 zł.
Buty oczywiĹcie również trzeba przymierzyÄ przed zakupem. Polecamy modele z wysokÄ
cholewÄ
, chroniÄ
ce piszczel i łydkÄ. Z reguły im wyższa cholewa, tym lepiej. Warto sprawdziÄ czy interesujÄ
ce nas buty majÄ
poniższe cechy:
- antypoĹlizgowÄ
podeszwÄ;
- wzmocnienie w okolicach palców i kostki;
- dodatkowÄ
"naszywkÄ" ze skóry lub (lepiej) gumy na wierzchu lewego buta, w miejscu, gdzie but styka siÄ z dźwigniÄ
zmiany biegów;
- zakryty rzepem suwak.
Poza tym trzeba okreĹliÄ cel, jakiemu bÄdÄ
służyły buty. JeĹli oprócz jazdy zamierzamy w nich zwiedzaÄ atrakcje turystyczne na szlaku naszych wojaży, trzeba kupiÄ buty w których da siÄ chodziÄ, czyli na pewno nie takie rodem z torów wyĹcigowych. Wybór obuwia jest spory i można kupiÄ sensowne modele od ok 300 zł za modele letnie "do miasta", ale całosezonowe to już wydatek 500-600 zł i wiÄcej. JeĹli kasy brakuje, a nie chcesz kupowaÄ używanych (też bym nie chciał) dobrym rozwiÄ
zaniem na pierwsze jazdy sÄ
"glany" lub buty trekkingowe dostÄpne w sklepach sportowych. MajÄ
doć wysokÄ
i sznurowanÄ
cholewkÄ, dziÄki czemu usztywniajÄ
kostkÄ. Należy tylko zwróciÄ uwagÄ, by podeszwa nie miała zbyt grubego bieżnika, bo utrudnia on manewrowanie stopÄ
na podnóżku, oraz by "jÄzyk" był przyszyty do cholewki, co utrudni przedostanie siÄ wody do wnÄtrza buta.
3.6 Produkty markowe (kolejnoć przypadkowa).
Kaski - Shoei, Suomy, Arai, Schuberth, Nolan, Airoh, Caberg, Lazer, Shark, AGV, Uvex.
Ubrania - Dainese, IXS, Spidi, Uvex, Bering, Orina, Rukka, Wintex, Modeka.
Buty - Daytona, Alpinestars, Sidi, Diadora, TCX, Forma.
3.7 Wodoszczelnoć a konserwacja odzieży.
O każda rzecz trzeba dbaÄ i odzież nie stanowi wyjÄ
tku. Przede wszystkim należy przeczytaÄ zalecenia producenta co do sposobu czyszczenia i konserwacji kurtki czy butów. Z reguły pranie w detergentach oznacza kres wodoodpornoĹci, którÄ
trzeba przywróciÄ stosujÄ
c odpowiednie specyfiki w sprayu. SÄ
one dostÄpne w sklepach oferujÄ
cych odzież dla turystów. Dobry i tani impregnat można kupiÄ w sieci sklepów obuwniczych Deichmann. Stosuje siÄ go zarówno do skór, jak i texów. Inna sprawa to pranie wszelkiego rodzaju membran i goretexu. Tu najlepiej siÄ sprawdzajÄ
zwykłe płyny do prania i płukania NIE ZAWIERAJÄCE LANOLINY, bo ta zatyka kanałki we włóknach materiału i membrana przestaje działaÄ.
**Rozdział IV. Porady natury ogólnej**
Garć bardzo trafnych, zwiÄzłych i przydatnych porad starego, żywego motocyklisty.
"Czeć, Jestem Witek, czytam listÄ i od czasu do czasu siÄ pojawiam. Na moto jeżdżÄ ze 100 lat, to jest z niewielkimi przerwami od 1971. Teraz na XL600R. Poza tym sporo jeżdżÄ samochodem (moja nazwa katamaranu). Po przeczytaniu opisów paru Waszych przygód i po ostatnich przypadkach wpadłem na pomysł żeby spisaÄ swoje doĹwiadczenia i obserwacje z jazd tych udanych i nie oraz zaproponowaÄ, żebyĹcie dopisali swoje. Może dziÄki temu paru z nas uniknie kłopotów. Przy okazji - to co piszÄ to tylko mój punkt widzenia. Pozdrowienia i do zobaczenia na trasie.
- Wszystkie znaki malowane na jezdni zawsze traktuj jak kawałki lodu. Farba kauczukowa do malowania znaków jest potwornie Ĺliska. Dodatkowo odrobina wody, trochÄ piasku i rzeczywiĹcie bywa jak lód, nawet bez deszczu, na przykład po przejeździe polewaczki (sprawdziłem).
- Nie Ĺcigaj siÄ z katamaranami. JeĹli jakiĹ ambitny kierowca zaczyna siÄ ĹcigaÄ - odpuć. I tak mu dołożysz na najbliższych Ĺwiatłach. W bezpoĹrednim starciu nie masz szans (sprawdziłem)
- Nigdy nie jedź w martwym polu katamaranu - kierowca ciÄ nie widzi. Martwe pole przejeżdżaj jak najszybciej. Jedź albo z boku - na wysokoĹci kierowcy lub trochÄ przed, albo dobrych kilkanaĹcie metrów z tyłu. Nigdy na wysokoĹci tylnego okna czy tuż za zderzakiem. Musisz zawsze byÄ widoczny.
- Jeździj skrajem pasa, nie Ĺrodkiem, w przypadku awaryjnego hamowania czasami może zabraknÄ
Ä kilku - kilkunastu cm, a tak wjedziesz miÄdzy katamarany i siÄ zmieĹcisz, ale uważaj na skraju prawego pasa, szczególnie przed skrzyżowaniami mogÄ
byÄ koleiny, a na Ĺrodku może byÄ Ĺliski (olej z ciÄżarówek).
- Jeździsz dużo szybciej niż katamarany wiÄc licz siÄ z tym że mogÄ
ciÄ nie zauważyÄ i zajechaÄ drogÄ. Kierowca patrzy w lusterko co pewien czas, tak aby zobaczyÄ inne katamarany i nie jest przygotowany na takÄ
rakietÄ jak Ty.
- Używaj Ĺwiateł i klaksonu, nawet w mieĹcie, jeĹli masz jakieĹ wÄ
tpliwoĹci co do intencji sÄ
siadów.
- Niektóre ograniczenia prÄdkoĹci należy traktowaÄ poważnie. Zmniejsz szybkoć, a jeĹli nie masz takiego zwyczaju to chociaż wyostrz uwagÄ i przygotuj siÄ na awaryjny manewr. Takie znaki to na przykład ograniczenie szybkoĹci przed skrzyżowaniem czy przejĹciem dla pieszych, które jest niewidoczne, za górkÄ
, za zakrÄtem czy za domem. Wylatujesz zza zakrÄtu a tam w poprzek drogi wytacza siÄ katamaran. Nie zauważył CiÄ bo byłeĹ za szybki.
- Wystrzegaj siÄ (omijaj szerokim łukiem): starych katamaranów, nowych i lĹniÄ
cych w niedzielÄ, jadÄ
cych za wolno, kobitek za kierownicÄ
(nie wszystkich co prawda), kierowców w kapeluszach i dziadków za kierownicÄ
, katamaranów z obcÄ
rejestracjÄ
. JeĹli kilka tych cech siÄ łÄ
czy - omijaj bardzo szerokim łukiem i bardzo uważaj.
- MijajÄ
c stojÄ
cy autobus patrz pod kołami, czy jakiĹ człowiek nie stara siÄ wskoczyÄ na jezdniÄ, patrz także na cienie.
- Nie wierz migaczom. Wielu ich nie używa lub zapomina albo nie wyłÄ
cza. JeĹli katamaran zaczyna jechaÄ jakoĹ niepewnie i zbyt blisko krawÄdzi pasa uważaj, bo może skrÄciÄ. JeĹli katamaran stoi na poboczu patrz na przednie koła, jeĹli sÄ
skrÄcone - uważaj - może wyjechaÄ. JeĹli dojeżdżasz do skrzyżowania, na które stara siÄ wjechaÄ katamaran, to nawet jeĹli masz pierwszeĹstwo staraj siÄ patrzeÄ na kierowcÄ, czy CiÄ zauważył, czy popatrzył w Twoim kierunku. Może siÄ gapiÄ gdzie indziej i zajechaÄ Ci drogÄ.
- JeĹli przeciskasz siÄ miÄdzy katamaranami nie wjeżdżaj miÄdzy nie jeĹli katamaran ma możliwoć skrÄtu na inny pas bo może ciÄ trÄ
ciÄ. Musisz nauczyÄ siÄ oceniÄ, czy może skrÄciÄ, czy może chcieÄ wyprzedziÄ inny katamaran, czy też nie ma takiej możliwoĹci, wtedy gazuuu! Na przykład jeĹli wyprzedzasz osobowy samochód jadÄ
cy za ciÄżarówkÄ
(i jedzie szybciej niż ciÄżarówka) to bardzo możliwe jest że bÄdzie chciał jÄ
wyprzedziÄ i zajedzie Ci drogÄ. PodjeżdżajÄ
c do skrzyżowania miÄdzy katamaranami w upalny dzieĹ patrz na kierowców (na tyle ile Ci siÄ to oczywiĹcie uda), któryĹ może otworzyÄ drzwi, żeby siÄ ochłodziÄ. Powinien co prawda sprawdziÄ czy nikt nie jedzie ale.....
- Nieznany zakrÄt szczególnie na podlejszych drogach może mieÄ zmienny promieĹ. Wejć łatwo, wyjć trudno (sprawdziłem).
- Poza miastem patrz na Ĺwiatła hamulcowe katamaranów jadÄ
cych przed tobÄ
. JeĹli hamujÄ
pozornie bez powodu - prawie na pewno patrol z suszarkÄ
- prawie każdy na widok patrolu odruchowo ciĹnie hamulec. JeĹli wszyscy jadÄ
podejrzanie wolno to też uważaj - prawdopodobnie gdzieĹ tu stojÄ
. Warto obserwowaÄ samochody wyposażone w CB (poznasz po dodatkowej, zazwyczaj długiej antenie), oni wiedzÄ
co siÄ dzieje na drodze nierzadko z wyprzedzeniem kilkudziesiÄciu km. JeĹli jedziesz miÄdzy katamaranami, nie powinien ciÄ namierzyÄ - musisz byÄ sam na szosie. Przy okazji, jeĹli masz antyradar to pamiÄtaj, że ty wykryjesz ich ze znacznie wiÄkszej odległoĹci niż oni Ciebie (pod warunkiem, że kogoĹ innego namierzajÄ
).
- MyĹl za innych, staraj siÄ przewidywaÄ, nie pakuj siÄ w sytuacje co do których masz wÄ
tpliwoĹci. Czasem opłaca siÄ odpuĹciÄ parÄ sekund. JesteĹ dużo szybszy, zwrotniejszy, szybciej przyĹpieszasz i hamujesz, zajmujesz mniej miejsca na szosie i to Ty kontrolujesz sytuacjÄ.
- Ostrożnie wyprzedzaj ciÄżarówki. Na przykład jedziesz lewym pasem i wtedy próba szybkiego wyprzedzenia ciÄżarówki, na zasadzie "z lewego pasa na prawy i gazu", może siÄ skoĹczyÄ najechaniem na katamaran zasłoniÄty przez ciÄżarówkÄ. Uważaj też na zawirowania powietrza przy wyprzedzaniu.
- JeĹli wyprzedzasz coĹ, a szczególnie coĹ co jedzie podejrzanie powoli np. katamaran, traktor itp, upewnij siÄ że nie ma żadnej dróżki w lewo bo może skrÄciÄ. Starsze katamarany i maluchy majÄ
słabe Ĺwiatła stop i migacze i ich nie widaÄ.
- Wypadki najczÄĹciej nie sÄ
efektem błÄdu jednego kierowcy ale błÄdów kilku użytkowników na raz, na przykład ktoĹ nieprawidłowo wyjechał, a ty jechałeĹ za szybko i jeszcze słaba widocznoć itp.
Ale jeĹli masz pecha to jak mówiÄ
"i w drewnianym koĹciele cegła na łeb
spadnie".
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
PełnÄ
(oby) i stale uaktualnianÄ
wersjÄ FAQ znajdziesz pod adresem
http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj
--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250/vfr800/k11rs.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj
| 2 |
Data: Maj 23 2012 19:16:35 |
| Temat: Re: [FAQbot] Wersja 3.27 |
| Autor: Piotr Rezmer |
Magic pisze:
===FAQ grupy dyskusyjnej pl.rec.motocykle===
Wersja 3.27
Ostatnia aktualizacja: 21.03.2012
MógłbyĹ dodaÄ do dokumentu historiÄ zmian?
--
pozdrawiam
Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar
| 3 |
Data: Maj 23 2012 19:52:26 | | Temat: Re: [FAQbot] Wersja 3.27 | | Autor: Magic |
W dniu 2012-05-23 19:16, Piotr Rezmer pisze:
Magic pisze:
===FAQ grupy dyskusyjnej pl.rec.motocykle===
Wersja 3.27
Ostatnia aktualizacja: 21.03.2012
MógłbyĹ dodaÄ do dokumentu historiÄ zmian?
Hmmm,w jakiej formie i po co ?
--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250/vfr800/k11rs.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj
| 4 |
Data: Maj 23 2012 20:07:47 | | Temat: Re: [FAQbot] Wersja 3.27 | | Autor: Piotr Rezmer |
Magic pisze:
Hmmm,w jakiej formie i po co ?
Z formÄ
(na news grupie) to jest gorzej, zwykle jest to tabelka z numerem wersji, datÄ
i krótkim opisem zmian. Na pewno byłoby łatwiej gdyby FAQ był na stronie WWW.
DziÄki temu, ci co kiedyĹ czytali dokument mogÄ
szybko siÄ zorientowaÄ co siÄ zmieniło.
--
pozdrawiam
Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar
| 5 |
Data: Maj 23 2012 20:50:34 | | Temat: Re: [FAQbot] Wersja 3.27 | | Autor: duddits |
W dniu 2012-05-23 20:07, Piotr Rezmer pisze:
Z formÄ
(na news grupie) to jest gorzej, zwykle jest to tabelka z
numerem wersji, datÄ
i krótkim opisem zmian. Na pewno byłoby łatwiej
gdyby FAQ był na stronie WWW.
DziÄki temu, ci co kiedyĹ czytali dokument mogÄ
szybko siÄ zorientowaÄ
co siÄ zmieniło.
Pewnie jakieĹ proste wiki należałoby postawiÄ albo użyÄ gdzieĹ jakiegoĹ istniejÄ
cego. Ja mogÄ poleciÄ dokuwiki. Proste, łatwe i przyjemne :)
--
[GoMoto.TV]
naszym motorem jest pasja
| 6 |
Data: Maj 23 2012 21:31:55 | | Temat: Re: [FAQbot] Wersja 3.27 | | Autor: Magic |
W dniu 2012-05-23 20:07, Piotr Rezmer pisze:
Magic pisze:
Hmmm,w jakiej formie i po co ?
Z formÄ
(na news grupie) to jest gorzej, zwykle jest to tabelka z
numerem wersji, datÄ
i krótkim opisem zmian. Na pewno byłoby łatwiej
gdyby FAQ był na stronie WWW.
DziÄki temu, ci co kiedyĹ czytali dokument mogÄ
szybko siÄ zorientowaÄ
co siÄ zmieniło.
Tylko po co ? IstotÄ
jest chyba to, żeby FAQbot był jak najbardziej aktualny, wystarczy sobie podmieniaÄ na ostatniÄ
wersjÄ :) Poza tym to siÄ z reguły czyta raz, góra dwa, potem i tak każdy robi po swojemu ;)
--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250/vfr800/k11rs.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj
| 7 |
Data: Maj 23 2012 09:43:56 | | Temat: Re: Wersja 3.27 | | Autor: Mnich |
On 23 Maj, 18:08, Magic wrote:
Ostatnia aktualizacja: 21.03.2012:
Opinie i uwagi nt. zawartości i działania FAQ należy kierować do Magica
Panie Magic - no to kieruję :))
FAQ to nie wędliny Sokołów - jak aktualizacja to trza by chociaż
odświeżyć co poniektóre treści bo to Panie - mezozoik prawie patrz
niżej
Autorzy tych watkow najwyrazniej (....) Nie zdaja sobie rowniez sprawy, ze wielu z nas korzysta z lacz z limitowanym > transferem, albo wrecz z modemow placac za kazda minute
Nosz łezka w oku się kręci
co innego, gdy np. Amil napisze "No i dupa" - frekwencja gwarantowana .
Kiedyś może i dupa Amila gwarantowała frekwencje - ale po latach trąci
myszką - bez skojarzeń - chodzi o subtelne zaznaczenie upływu czasu
- ... chyba o to ?
informacje można też znaleźć w Sieci, np. na stroniehttp://www.motobracia.pl/uzywany/index.htm.
Dziwne bo.. "[404] File Not Found : Plik nie istnieje"
Magic zakładam, że zamieściłeś Faka po kolejnej inwazji szerszeni ze
ściagacza - coby się niektórzy ogarneli . Ino, że trza by tego kotleta
odgrzać bez tych minutowych modemów, lewych linków - Ale "No i Dupa"
zostaw :))
pozdrowienia
Mnich
| 8 |
Data: Maj 24 2012 08:35:32 | | Temat: Re: Wersja 3.27 | | Autor: Magic |
W dniu 2012-05-23 18:43, Mnich pisze:
On 23 Maj, 18:08, wrote:
Ostatnia aktualizacja: 21.03.2012:
Opinie i uwagi nt. zawartości i działania FAQ należy kierować do Magica
Panie Magic - no to kieruję :))
FAQ to nie wędliny Sokołów - jak aktualizacja to trza by chociaż
odświeżyć co poniektóre treści bo to Panie - mezozoik prawie patrz
niżej
Autorzy tych watkow najwyrazniej (....) Nie zdaja sobie rowniez sprawy, ze wielu z nas korzysta z lacz z limitowanym> transferem, albo wrecz z modemow placac za kazda minute
Nosz łezka w oku się kręci
co innego, gdy np. Amil napisze "No i dupa" - frekwencja gwarantowana .
Kiedyś może i dupa Amila gwarantowała frekwencje - ale po latach trąci
myszką - bez skojarzeń - chodzi o subtelne zaznaczenie upływu czasu
- ... chyba o to ?
informacje można też znaleźć w Sieci, np. na stroniehttp://www.motobracia.pl/uzywany/index.htm.
Dziwne bo.. "[404] File Not Found : Plik nie istnieje"
Magic zakładam, że zamieściłeś Faka po kolejnej inwazji szerszeni ze
ściagacza - coby się niektórzy ogarneli . Ino, że trza by tego kotleta
odgrzać bez tych minutowych modemów, lewych linków - Ale "No i Dupa"
zostaw :))
No i o to chodzi, żeby wyłapywać takie kwiatki ACZKOLWIEK nie wiem czy zwróciłeś uwagę ale to o minutach i transferach to CYTAT z Łukasza Spychalskiego :) i nie wiem czy powinienem ingerować - w końcu to HISTORIA :)
A linki posprawdzam, w marcu oidp wszystkie jeszcze działały ale może czegoś nie wyłapałem.
--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250/vfr800/k11rs.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj
| 9 |
Data: Maj 24 2012 08:18:17 | | Temat: Re: Wersja 3.27 | | Autor: Mnich |
On 24 Maj, 08:35, Magic wrote:
ACZKOLWIEK nie wiem czy zwróciłeś uwagę ale to o minutach i transferach to CYTAT z Łukasza Spychalskiego :) i nie wiem czy powinienem ingerować - w końcu to HISTORIA :)
O ja gupia czipa , no skad, no jak , odszczekuje - a jak tak, to musi
zostac - wiadomo HISTORIA.
BTW i to by tlumaczylo muzeum w mojej piwnicy, chocia zonka upiera
sie, ze graciarnia a nie historia (tzn mowi ze burdel ale mi nie
pasowalo do konwencji :-)
Najlepszego
Mnich
| | | | | | | |