Wspomaganie kierownicy traci si³y
1 | Data: Pa?dziernik 14 2008 22:54:11 |
Temat: Wspomaganie kierownicy traci si³y | |
Autor: Tomasz Pyra | Jak szybko i g³êboko krêcê kierownic± (ciasny slalom, ostre zakrêty z kontr± itp.) to po chwili (mniej wiêcej na drugim okr±¿eniu kierownic±) wspomaganie traci si³y. 2 |
Data: Pa?dziernik 14 2008 23:42:01 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: Grzegorz Prêdki |
Samochód to Corolla E11. To czesta przypadlosc aut z hydraulicznym wspomaganiem. Raczej nie da sie z tym nic zrobic. 3 |
Data: Pa?dziernik 14 2008 23:50:01 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: Tomasz Pyra | Grzegorz Prêdki pisze:
No a wiadomo jaka jest przyczyna problemu? Bo wiadomo ¿e pompa nie daje rady wydajno¶ciowo - ale dlaczego podniesienie obrotów silnika jej nie pomaga? Na ch³opski rozum powinno. Bo zrobiæ z tym co¶ siê pewnie da - mo¿na co¶ wymieniæ na inne, wiêksze, wydajniejsze, tylko najpierw trzeba wymy¶liæ co to ma byæ :) 4 |
Data: Pa?dziernik 14 2008 22:03:39 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: 'Tom N' | Tomasz Pyra w Grzegorz Prêdki pisze: Samochód to Corolla E11. To czesta przypadlosc aut z hydraulicznym wspomaganiem. Raczej nie daBo zrobiæ z tym co¶ siê pewnie da - mo¿na co¶ wymieniæ na inne, wiêksze, Kilka wizyt na si³owni/kilka kilometrów samochodem bez wspomagania i da siê z tym ¿yæ ;-) -- Tomasz Nycz [priv-- >>X-Email] 5 |
Data: Pa?dziernik 15 2008 00:17:29 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: Grzegorz Prêdki | Tomasz Pyra pisze: Grzegorz Prêdki pisze: Na chlopski rozum to musi byc jakis element ktory nie pozwala obrotom zwiekszac sily wspomagania gdy rosna obroty. Wyobrazasz sobie codzienna jazde gdy sila wspomagania zalezy od obrotow? 6 |
Data: Pa?dziernik 15 2008 08:00:25 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: Grzegorz | Hello Grzegorz Prêdki !: No a wiadomo jaka jest przyczyna problemu? Na wyj¶ciu pompy jest zawór regulacyjny - stabilizuje on ró¿nicê ci¶nienia na niedu¿ym stosunkowo otworze. W tym otworze jest te¿ iglica, lekko sto¿kowa - aby poprawiæ jako¶æ regulacji. T³oczek regulacyjny pracuje ró¿nicowo - na obu koñcach jest wysokie ci¶nienie, w ¶rodku niskie. No i na jednym koñcu t³oczka jest zawór przelewowy - jak dojdziesz do oporu, to puszcza, przy dobrych 20 bar ! Trzeba by pompê rozebraæ, mo¿e jest za ma³o oleju, mo¿e brudny, mo¿e autko do¶æ przechodzone, mo¿e uszczelki pad³y, mo¿e zaworki w si³owniku pad³y itd itd ... Ja nigdy takich problemów nie mia³em, ale jak mi uszczelki pu¶ci³y i olej uciek³. to by³o weso³o. I u mnie bez wspomagania nawet na prostej trzeba mieæ niez³e bicepsy ;-) pzdrw. -- Grzegorz maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1 7 |
Data: Pa?dziernik 15 2008 10:39:17 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: Adam P³aszczyca | On Wed, 15 Oct 2008 00:17:29 +0200, Grzegorz Prêdki Na chlopski rozum to musi byc jakis element ktory nie pozwala obrotom Na in¿ynierski rozum, to trn element nazywa siê zawór upustowy... -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/trzypion/ ___________/ PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 8 |
Data: Pa?dziernik 15 2008 12:49:40 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: Grzegorz Prêdki | Adam P³aszczyca pisze: On Wed, 15 Oct 2008 00:17:29 +0200, Grzegorz Prêdki Mozliwe, inzynierem nie jestem :) 9 |
Data: Pa?dziernik 15 2008 07:55:42 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: Grzegorz | Hello Grzegorz Prêdki !:
Bzdury piszesz ... Je¶li to elektryczne wspomaganie, to mo¿e co¶ takiego siê zdarzyæ. Przy napêdzie pompy paskiem jeszcze tego w sprawnym uk³adzie nie widzia³em !!! pzdrw. -- Grzegorz maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1 10 |
Data: Pa?dziernik 15 2008 12:50:48 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: Grzegorz Prêdki | Grzegorz pisze: Hello Grzegorz Prêdki !: No popatrz, a ja juz w kilku autach z hydraulicznym wspomaganiem to zaobserwowalem i inni piszacy w tym watku tez... 11 |
Data: Pa?dziernik 16 2008 08:13:14 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: Grzegorz | Hello Grzegorz Prêdki !: No popatrz, a ja juz w kilku autach z hydraulicznym wspomaganiem to zaobserwowalem i inni piszacy w tym watku tez... No tak ... ja byæ mo¿e takim dziadostwem nie mia³em okazji je¼dziæ :-D ! Tak czy inaczej sugeruje to jakie¶ uszkodzenie. pzdrw. -- Grzegorz maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1 12 |
Data: Pa?dziernik 15 2008 09:05:13 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: marthen | Tomasz Pyra wrote: Jak szybko i g³êboko krêcê kierownic± (ciasny slalom, ostre zakrêty z Zaobserwowane na przyk³adzie Mazdy MX-5 NA 1.6 na torze w Poznaniu - na siedem sprawdzonych samochodów, siedem mia³o podobny problem. Pojawia³ siê on na ciasnych próbach KJSo-podobnych - po kilku ciasnych i nastêpuj±cych po sobie zakrêtach, w po³owie zakrêtów wspomaganie potrafi³o sobie "znikn±æ" na u³amek sekundy. Po pobie¿nych oglêdzinach okaza³o siê, ¿e z tych wszystkich samochodów ciek³o z okolicy zbiornika p³ynu wspomagania. -- marthen A3 & MX-5 "Sólo los muertos han visto el fin de la guerra" 13 |
Data: Pa?dziernik 15 2008 17:49:42 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: Tomasz Pyra | Tomasz Pyra pisze: Jak szybko i g³êboko krêcê kierownic± (ciasny slalom, ostre zakrêty z kontr± itp.) to po chwili (mniej wiêcej na drugim okr±¿eniu kierownic±) wspomaganie traci si³y. Ma³e uaktualnienie po dok³adniejszym zbadaniu sprawy. Im wy¿sze obroty silnika tym wspomaganie dzia³a _gorzej_. Na biegu ja³owym da siê szybko zrobiæ co najmniej 1.5 obrotu kierownic±, a przy 4000rpm ju¿ ledwo pó³. Od pompy wspomagania do przepustnicy/kolektora dolotowego id± dwa elastyczne przewody. Wygl±da to na jaki¶ pomiar przep³ywu ilo¶ci powietrza (ró¿nica ci¶nienia na zwê¿ce)... Ale po co taka wiedza pompie wspomagania? Mo¿e co¶ nie tak w tych okolicach i tym mo¿na by t³umaczyæ zmiany wydajno¶ci w zale¿no¶ci od obrotów silnika? 14 |
Data: Pa?dziernik 15 2008 19:16:15 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: Robert Rêdziak | On Wed, 15 Oct 2008 17:49:42 +0200, Tomasz Pyra Wygl±da to na jaki¶ pomiar przep³ywu ilo¶ci powietrza (ró¿nica ci¶nienia Nie wiem jak w tym, ale np. 323 GT-R pompa wspomagania mia³a zmienny wydatek w zale¿no¶ci od prêdko¶ci obrotowej -- im wiêksze obroty tym wydatek mniejszy. Mo¿e co¶ nie tak w tych okolicach i tym mo¿na by t³umaczyæ zmiany Mo¿e tak w³a¶nie ma byæ? r. -- _________________________________________________________________ robert rêdziak mailto:giekao-at-gmail-dot-com zmien kreseczkê na kropeczkê: http://forum-subaru.pl I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 15 |
Data: Pa?dziernik 15 2008 23:04:19 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: Tomasz Pyra | Robert Rêdziak pisze: On Wed, 15 Oct 2008 17:49:42 +0200, Tomasz Pyra Od prêdko¶ci obrotowej to ma jaki¶ sens, bo z definicji taka pompa zwiêksza wydajno¶æ wraz ze wzrostem obrotów - dorzucenie takiej kompensacji pewnie mia³o na celu wyrównanie charakterystyki. Ale do poznania prêdko¶ci obrotowej pompa nie potrzebuje ¿adnego podci¶nienia - jest przecie¿ napêdzana paskiem. A podci¶nienie nie zale¿y wprost od prêdko¶ci obrotowej, a równie¿ od stopnia wci¶niêcia gazu, co ju¿ nijak mi siê w g³owie nie mie¶ci jaki ma sens sterownie w ten sposób pomp± wspomagania. Zw³aszcza ¿e w innych samochodach takiego patentu nie ma.
No mo¿e spróbujê mu to podci¶nienie w ramach eksperymentu za¶lepiæ i zobaczê :) 16 |
Data: Pa?dziernik 16 2008 11:09:59 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: Robert Rêdziak | On Wed, 15 Oct 2008 23:04:19 +0200, Tomasz Pyra A podci¶nienie nie zale¿y wprost od prêdko¶ci obrotowej, a równie¿ od Mo¿e koryguje wydatek w zale¿no¶ci od podci¶nienia, szacuj±c na podstawie tego, na jakim jedzie biegu? Ale dziwne to trochê, to ju¿ chyba lepiej sterowaæ prêdko¶ci± jazdy. r. -- _________________________________________________________________ robert rêdziak mailto:giekao-at-gmail-dot-com zmien kreseczkê na kropeczkê: http://forum-subaru.pl I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 17 |
Data: Pa?dziernik 16 2008 19:53:25 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: Arni | Robert Rêdziak pisze: Mo¿e koryguje wydatek w zale¿no¶ci od podci¶nienia, szacuj±c na w starej hondzinie prelude to jest zrobione tak: w linie zasilaj±c± przekladnie jest wpiety czujnik predkosci. Nie mam rysunku budowy wewnetrznej ale jest on zespolony z wa³kiem wychodzacym ze skrzyni biegów a s³uzacym napedowi linki predkosciomierza. I ten prosty systemik genialnie sie sprawdza, wszystko wskazuje na to ze wprowadza dodatkowe t³umienie przy wyzszych predkosciach. przyminimalnej predkosci t³umienia brak i wspomaganie na parkingu dzia³a genialnie. Jesli sie gwa³townie zahamuje do zera i skreci kierownice to czasem czuc ze "t³umik" nie zd±zy odpuscic i kierownica przez ulamek sekundu pracuje jak na predkosci a potem nagle dostaje dodatkowego kopa, ale bez ujemnych efektów. -- Arni ten prawdziwy Toruñ '84 Honda CB 650 SC "Jaszczomb" '91 Volvo 940 D24TIC diesel pozbawiony wad i przyspieszenia '91 Honda Prelude 2,0 EX 18 |
Data: Pa?dziernik 16 2008 10:55:55 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: Cyneq | Tomasz Pyra pisze: Tomasz Pyra pisze: Tak ma byæ, jest to po to, ¿eby¶ siê nie zabi³ przy wiêkszej prêdkosci na ³uku. -- Cyneq 19 |
Data: Pa?dziernik 16 2008 13:07:32 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: Grzegorz | Hello Cyneq !: Ma³e uaktualnienie po dok³adniejszym zbadaniu sprawy. Ma byæ, ale od prêdko¶ci samochodu - u mnie Servotronic powy¿ej jaki¶ 30-50 kmh os³abia dzia³anie serwa. Powi±zanie z podci¶nieniem albo prêdko¶ci± obrotow± silnika nie jest dobre ... pzdrw. -- Grzegorz maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1 20 |
Data: Pa?dziernik 16 2008 11:13:00 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: Robert Rêdziak | On Thu, 16 Oct 2008 13:07:32 +0200, Grzegorz Ma byæ, ale od prêdko¶ci samochodu - u mnie Servotronic powy¿ej jaki¶ Powi±zanie z [...] prêdko¶ci± obrotow± silnika nie jest dobre ... Dlaczego? Os³abienia si³y wspomagania potrzebujesz przy wysokich prêdko¶ciach, czyli nale¿y dostosowaæ wydatek pompy do prêdko¶ci uzyskiwanych na ostatnim biegu. Poza tym jak jedziesz spacerowo, nie doci±gasz do koñca, to masz wiêksz± si³ê wspomagania, a jak idziesz ogniem i doci±gasz zawsze do odcinki, masz bardziej bezpo¶redni uk³ad kierowniczy. r. -- _________________________________________________________________ robert rêdziak mailto:giekao-at-gmail-dot-com zmien kreseczkê na kropeczkê: http://forum-subaru.pl I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 21 |
Data: Pa?dziernik 16 2008 22:51:30 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: Tomasz Pyra | Robert Rêdziak pisze: prêdko¶ci± obrotow± silnika nie jest dobre ... Bardzo upierdliwe jest to, ¿e si³a wspomagania siê nagle zmienia. To nie jest "bardziej bezpo¶redni" uk³ad kierowniczy, a po prostu pocz±tek skrêtu kierownic± idzie leciutko, ju¿ przek³adasz rêkê, a tu nagle "stop" i dalej siê krêci znacznie trudniej. Zamiast p³ynnie jechaæ przez zakrêty, to siê szarpiê z kierownic± która chodzi raz lekko, a raz twardo. 22 |
Data: Pa?dziernik 17 2008 07:38:44 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: Grzegorz | Hello Tomasz Pyra !: Bardzo upierdliwe jest to, ¿e si³a wspomagania siê nagle zmienia. A ja mia³em, po 400 kkm, jak mi siê totalnie cylinder w maglownicy wytar³, i to na ¶rodku. Wtedy olej sobie p³ynie, ale efekt by³ zgo³a odwrotny. pzdrw. -- Grzegorz maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1 23 |
Data: Pa?dziernik 17 2008 07:41:17 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: Grzegorz | Hello Robert Rêdziak !: Dlaczego? £o kurde, chyba masz prawo jazdy od paru lat max ... Wyobra¼ sobie, ¿e musisz przyspieszyæ i akurat skrêciæ ... Takie powi±zanie wydatku pompy z prêdko¶ci± obrotow± silnika kiedy¶ by³o stosowane, ale od dawna ju¿ nie, jest to cokolwiek nieprzyjemne. Nawet w czasie manewrowania mo¿esz mieæ 2-3 tys obrotów i co ? To tyle, ile 120 kmh albo i wiêcej na 5-6 biegu. Bez sensu. pzdrw. -- Grzegorz maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1 24 |
Data: Pa?dziernik 17 2008 09:53:43 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: Robert Rêdziak | On Fri, 17 Oct 2008 07:41:17 +0200, Grzegorz £o kurde, chyba masz prawo jazdy od paru lat max ... Oczywi¶cie. Skoro tak mówisz, to pewnie tak jest. Wyobra¼ sobie, ¿e No i? Robiê to codziennie, przedniopêdnym autem które nie ma wspomagania, za to ma oko³o 3 obrotów od koñca do koñca. Fakt, ¿e lekkim, fakt ¿e pierdopêdem. Ale ¿yjê i nie narzekam, czasem po prostu muszê mocniej przytrzymaæ/dokrêciæ kierownicê. Takie powi±zanie wydatku pompy z prêdko¶ci± obrotow± silnika kiedy¶ by³o I nic. Do odcinki brakowa³o jeszcze 5.5-4.5krpm. Ale gdyby¶ chcia³, to w zakresach 5.5-7.5krpm to te¿ by siê da³o. Ale wtedy mniej trzeba by³o krêciæ kierownic±, a wiêcej operowaæ gazem i czasem pomagaæ sobie rêkawem. To tyle, ile 120 Czyli prêdko¶æ spacerowa jak na pojazd, który wg fabryki osi±ga³ ~220km/h, a po lekkim podrasowaniu (wiêksze ci¶nienie do³adowania, remap, usuniêcie restrykcji w g³owicy) lata³ na pi±tce do odciêcia, tj. ponad 250km/h. Tym autem, jak chcia³e¶ pofikaæ, to nie mog³e¶ pozwoliæ na spadek obrotów poni¿ej 3.5krpm, poni¿ej turbo s³abo dmucha³o. Poni¿ej tego mo¿na by³o sobie spokojnie popierdywaæ. Bez sensu. Skoro tak mówisz, to pewnie bez sensu, ale to dzia³a³o. Na dzieñ dobry by³ tam ca³kiem bezpo¶redni uk³ad kierowniczy -- 2.5 obrotu od koñca do koñca i si³a wspomagania by³a, ¿e tak powiem, rozs±dna. Potem jeszcze siê utwardza³. r. -- _________________________________________________________________ robert rêdziak mailto:giekao-at-gmail-dot-com zmien kreseczkê na kropeczkê: http://forum-subaru.pl I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 25 |
Data: Pa?dziernik 16 2008 22:56:23 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: Tomasz Pyra | Tomasz Pyra pisze: Od pompy wspomagania do przepustnicy/kolektora dolotowego id± dwa elastyczne przewody. Zbada³em ten trop i wniosek jest taki ¿e to podci¶nienie nic nie daje. Zarówno przy odpiêtych przewodach, odpiêtym tylko jednym b±d¼ drugim, a nawet za³o¿onych odwrotnie efekty s± dok³adnie identyczne. Prawda jest taka, ¿e cokolwiek to mia³o robiæ, to raczej nie dzia³a. Tak siê zastanawiam czy przyczyna nie jest bardziej prozaiczna i czy po prostu pasek napêdowy siê nie ¶lizga - napiêty niby dobrze, nie piszczy, ale mo¿e jednak... Ma kto¶ pomys³ jak to sprawdziæ? Np. jako¶ na chwilê zwiêkszyæ przyczepno¶æ paska ¿eby tylko zobaczyæ czy to to. 26 |
Data: Pa?dziernik 17 2008 07:43:26 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: Grzegorz | Hello Tomasz Pyra !: Tak siê zastanawiam czy przyczyna nie jest bardziej prozaiczna i czy po prostu pasek napêdowy siê nie ¶lizga - napiêty niby dobrze, nie piszczy, ale mo¿e jednak... Posypaæ sproszkowan± kalafoni±. Ew. delikatnie przetrzeæ paski drobnym papierem ¶ciernym, jak ju¿ swoje zaliczy³y i siê b³yszcz± (tylko stare, nie wielorowkowe) Poza tym s± specjalne mierniki przep³ywu - popytaj w stacjach. Bo mierzyæ nale¿y przep³yw, a nie ci¶nienie, ono jest bardzo zmienne. Niestety trzeba siê gdzie¶ wpi±æ ... pzdrw. -- Grzegorz maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1 27 |
Data: Pa?dziernik 17 2008 22:51:55 | Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y | Autor: Tomasz Pyra | Tomasz Pyra pisze: Tomasz Pyra pisze: Ju¿ wybada³em do czego one s³u¿±. Jeden jest wyprowadzony przed, a drugi za przepustnic±. Jak pompa zaczyna pompowaæ, to otwiera zawór miêdzy przewodami i pozwala pewnej dodatkowej ilo¶ci powietrza omin±æ przepustnicê - czyli niejako lekko dodaje gazu ¿eby siê silnik nie dusi³ na wolnych obrotach podczas krêcenia kierownic±. Wygl±da na to ¿e po prostu pompa wymaga regeneracji albo wymiany, bo straci³a wydajno¶æ. |