Grupy dyskusyjne   »   Wspomaganie kierownicy traci si³y

Wspomaganie kierownicy traci si³y



1 Data: Pa?dziernik 14 2008 22:54:11
Temat: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: Tomasz Pyra 

Jak szybko i g³êboko krêcê kierownic± (ciasny slalom, ostre zakrêty z kontr± itp.) to po chwili (mniej wiêcej na drugim okr±¿eniu kierownic±) wspomaganie traci si³y.

Jak nagle muszê zrobiæ 4 obroty kierownic± (np. jeden w lewo, dwa w prawo i znowu jeden w lewo), to pierwszy obrót idzie lekko, podczas drugiego ju¿ wspomaganie s³abnie, a trzeci i czwarty si³a wspomagania jest znacznie mniejsza ni¿ na pocz±tku.

Obserwacja s± takie, ¿e nie zale¿y to od prêdko¶ci obrotowej silnika. Pasek napêdowy pompy chyba siê nie ¶lizga (chyba by piszcza³o, a nie piszczy).
Nie ma to zwi±zku z przechylaniem siê nadwozia, bo to samo siê dzieje jak stojê.
P³ynu nie ubywa.

Wygl±da na to ¿e pompa ma zbyt ma³± wydajno¶æ - mo¿liwe ¿e to tak wysz³o z fabryki, bo raczej takie krêcio³y to nie jest normalna eksploatacja samochodu.
Po krótkiej chwili (1-2s) bez krêcenia kierownicy wspomaganie odzyskuje si³ê.
Bo raczej nie jest to problem zaworu steruj±cego - wtedy problem by³by ju¿ przy pierwszym obrocie.
Pytanie - czy wydajno¶æ takiej pompy nie powinna rosn±æ wraz z obrotami silnika? Dlaczego wiêc nie ro¶nie? Mo¿e jednak pasek? Jaki¶ m±dry pomys³ na sprawdzenie? Da siê pasek czym¶ posmarowaæ ¿eby chwilowo mu zwiêkszyæ przyczepno¶æ do testu?

Samochód to Corolla E11.
Macie jakie¶ pomys³y?



2 Data: Pa?dziernik 14 2008 23:42:01
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: Grzegorz Prêdki 


Samochód to Corolla E11.
Macie jakie¶ pomys³y?


To czesta przypadlosc aut z hydraulicznym wspomaganiem. Raczej nie da sie z tym nic zrobic.

3 Data: Pa?dziernik 14 2008 23:50:01
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: Tomasz Pyra 

Grzegorz Prêdki pisze:


Samochód to Corolla E11.
Macie jakie¶ pomys³y?


To czesta przypadlosc aut z hydraulicznym wspomaganiem. Raczej nie da sie z tym nic zrobic.

No a wiadomo jaka jest przyczyna problemu?

Bo wiadomo ¿e pompa nie daje rady wydajno¶ciowo - ale dlaczego podniesienie obrotów silnika jej nie pomaga? Na ch³opski rozum powinno.

Bo zrobiæ z tym co¶ siê pewnie da - mo¿na co¶ wymieniæ na inne, wiêksze, wydajniejsze, tylko najpierw trzeba wymy¶liæ co to ma byæ :)

4 Data: Pa?dziernik 14 2008 22:03:39
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: 'Tom N' 

Tomasz Pyra w

Grzegorz Prêdki pisze:

Samochód to Corolla E11.
Macie jakie¶ pomys³y?


To czesta przypadlosc aut z hydraulicznym wspomaganiem. Raczej nie da
sie z tym nic zrobic.
Bo zrobiæ z tym co¶ siê pewnie da - mo¿na co¶ wymieniæ na inne, wiêksze,
wydajniejsze, tylko najpierw trzeba wymy¶liæ co to ma byæ :)

Kilka wizyt na si³owni/kilka kilometrów samochodem bez wspomagania i
da siê z tym ¿yæ ;-)

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

5 Data: Pa?dziernik 15 2008 00:17:29
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: Grzegorz Prêdki 

Tomasz Pyra pisze:

Grzegorz Prêdki pisze:

Samochód to Corolla E11.
Macie jakie¶ pomys³y?


To czesta przypadlosc aut z hydraulicznym wspomaganiem. Raczej nie da sie z tym nic zrobic.

No a wiadomo jaka jest przyczyna problemu?

Bo wiadomo ¿e pompa nie daje rady wydajno¶ciowo - ale dlaczego podniesienie obrotów silnika jej nie pomaga? Na ch³opski rozum powinno.


Na chlopski rozum to musi byc jakis element ktory nie pozwala obrotom zwiekszac sily wspomagania gdy rosna obroty. Wyobrazasz sobie codzienna jazde gdy sila wspomagania zalezy od obrotow?

6 Data: Pa?dziernik 15 2008 08:00:25
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: Grzegorz 

Hello Grzegorz Prêdki !:

No a wiadomo jaka jest przyczyna problemu?

Bo wiadomo ¿e pompa nie daje rady wydajno¶ciowo - ale dlaczego podniesienie obrotów silnika jej nie pomaga? Na ch³opski rozum powinno.


Na chlopski rozum to musi byc jakis element ktory nie pozwala obrotom zwiekszac sily wspomagania gdy rosna obroty.

Na wyj¶ciu pompy jest zawór regulacyjny - stabilizuje on ró¿nicê ci¶nienia na niedu¿ym stosunkowo otworze. W tym otworze jest te¿ iglica, lekko sto¿kowa - aby poprawiæ jako¶æ regulacji. T³oczek regulacyjny pracuje ró¿nicowo - na obu koñcach jest wysokie ci¶nienie, w ¶rodku niskie. No i na jednym koñcu t³oczka jest zawór przelewowy - jak dojdziesz do oporu, to puszcza, przy dobrych 20 bar !

Trzeba by pompê rozebraæ, mo¿e jest za ma³o oleju, mo¿e brudny, mo¿e autko do¶æ przechodzone, mo¿e uszczelki pad³y, mo¿e zaworki w si³owniku pad³y itd itd ...

Ja nigdy takich problemów nie mia³em, ale jak mi uszczelki pu¶ci³y i olej uciek³. to by³o weso³o. I u mnie bez wspomagania nawet na prostej trzeba mieæ niez³e bicepsy ;-)

pzdrw.
--
Grzegorz

maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1

7 Data: Pa?dziernik 15 2008 10:39:17
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: Adam P³aszczyca 

On Wed, 15 Oct 2008 00:17:29 +0200, Grzegorz Prêdki
 wrote:

Na chlopski rozum to musi byc jakis element ktory nie pozwala obrotom
zwiekszac sily wspomagania gdy rosna obroty. Wyobrazasz sobie codzienna
jazde gdy sila wspomagania zalezy od obrotow?

Na in¿ynierski rozum, to trn element nazywa siê zawór upustowy...
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/trzypion/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

8 Data: Pa?dziernik 15 2008 12:49:40
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: Grzegorz Prêdki 

Adam P³aszczyca pisze:

On Wed, 15 Oct 2008 00:17:29 +0200, Grzegorz Prêdki
 wrote:

Na chlopski rozum to musi byc jakis element ktory nie pozwala obrotom zwiekszac sily wspomagania gdy rosna obroty. Wyobrazasz sobie codzienna jazde gdy sila wspomagania zalezy od obrotow?

Na in¿ynierski rozum, to trn element nazywa siê zawór upustowy...

Mozliwe, inzynierem nie jestem :)

9 Data: Pa?dziernik 15 2008 07:55:42
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: Grzegorz 

Hello Grzegorz Prêdki !:


Samochód to Corolla E11.
Macie jakie¶ pomys³y?


To czesta przypadlosc aut z hydraulicznym wspomaganiem. Raczej nie da sie z tym nic zrobic.

Bzdury piszesz ...

Je¶li to elektryczne wspomaganie, to mo¿e co¶ takiego siê zdarzyæ. Przy napêdzie pompy paskiem jeszcze tego w sprawnym uk³adzie nie widzia³em !!!

pzdrw.
--
Grzegorz

maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1

10 Data: Pa?dziernik 15 2008 12:50:48
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: Grzegorz Prêdki 

Grzegorz pisze:

Hello Grzegorz Prêdki !:

Samochód to Corolla E11.
Macie jakie¶ pomys³y?


To czesta przypadlosc aut z hydraulicznym wspomaganiem. Raczej nie da sie z tym nic zrobic.

Bzdury piszesz ...

Je¶li to elektryczne wspomaganie, to mo¿e co¶ takiego siê zdarzyæ. Przy napêdzie pompy paskiem jeszcze tego w sprawnym uk³adzie nie widzia³em !!!


No popatrz, a ja juz w kilku autach z hydraulicznym wspomaganiem to zaobserwowalem i inni piszacy w tym watku tez...

11 Data: Pa?dziernik 16 2008 08:13:14
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: Grzegorz 

Hello Grzegorz Prêdki !:

No popatrz, a ja juz w kilku autach z hydraulicznym wspomaganiem to zaobserwowalem i inni piszacy w tym watku tez...

No tak ... ja byæ mo¿e takim dziadostwem nie mia³em okazji je¼dziæ :-D !

Tak czy inaczej sugeruje to jakie¶ uszkodzenie.

pzdrw.
--
Grzegorz

maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1

12 Data: Pa?dziernik 15 2008 09:05:13
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: marthen 

Tomasz Pyra wrote:

Jak szybko i g³êboko krêcê kierownic± (ciasny slalom, ostre zakrêty z
kontr± itp.) to po chwili (mniej wiêcej na drugim okr±¿eniu
kierownic±) wspomaganie traci si³y.

Jak nagle muszê zrobiæ 4 obroty kierownic± (np. jeden w lewo, dwa w
prawo i znowu jeden w lewo), to pierwszy obrót idzie lekko, podczas
drugiego ju¿ wspomaganie s³abnie, a trzeci i czwarty si³a wspomagania
jest znacznie mniejsza ni¿ na pocz±tku.
Macie jakie¶ pomys³y?

Zaobserwowane na przyk³adzie Mazdy MX-5 NA 1.6 na torze w Poznaniu - na
siedem sprawdzonych samochodów, siedem mia³o podobny problem. Pojawia³ siê
on na ciasnych próbach KJSo-podobnych - po kilku ciasnych i nastêpuj±cych po
sobie zakrêtach, w po³owie zakrêtów wspomaganie potrafi³o sobie "znikn±æ" na
u³amek sekundy. Po pobie¿nych oglêdzinach okaza³o siê, ¿e z tych wszystkich
samochodów ciek³o z okolicy zbiornika p³ynu wspomagania.
--
marthen
A3 & MX-5
"Sólo los muertos han visto el fin de la guerra"

13 Data: Pa?dziernik 15 2008 17:49:42
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: Tomasz Pyra 

Tomasz Pyra pisze:

Jak szybko i g³êboko krêcê kierownic± (ciasny slalom, ostre zakrêty z kontr± itp.) to po chwili (mniej wiêcej na drugim okr±¿eniu kierownic±) wspomaganie traci si³y.

Ma³e uaktualnienie po dok³adniejszym zbadaniu sprawy.

Im wy¿sze obroty silnika tym wspomaganie dzia³a _gorzej_.
Na biegu ja³owym da siê szybko zrobiæ co najmniej 1.5 obrotu kierownic±, a przy 4000rpm ju¿ ledwo pó³.

Od pompy wspomagania do przepustnicy/kolektora dolotowego id± dwa elastyczne przewody.
Wygl±da to na jaki¶ pomiar przep³ywu ilo¶ci powietrza (ró¿nica ci¶nienia na zwê¿ce)... Ale po co taka wiedza pompie wspomagania?
Mo¿e co¶ nie tak w tych okolicach i tym mo¿na by t³umaczyæ zmiany wydajno¶ci w zale¿no¶ci od obrotów silnika?

14 Data: Pa?dziernik 15 2008 19:16:15
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: Robert Rêdziak 

On Wed, 15 Oct 2008 17:49:42 +0200, Tomasz Pyra
 wrote:

Wygl±da to na jaki¶ pomiar przep³ywu ilo¶ci powietrza (ró¿nica ci¶nienia
na zwê¿ce)... Ale po co taka wiedza pompie wspomagania?

 Nie wiem jak w tym, ale np. 323 GT-R pompa wspomagania mia³a
 zmienny wydatek w zale¿no¶ci od prêdko¶ci obrotowej -- im
 wiêksze obroty tym wydatek mniejszy.

Mo¿e co¶ nie tak w tych okolicach i tym mo¿na by t³umaczyæ zmiany
wydajno¶ci w zale¿no¶ci od obrotów silnika?

 Mo¿e tak w³a¶nie ma byæ?

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rêdziak                     mailto:giekao-at-gmail-dot-com
zmien kreseczkê na kropeczkê:              http://forum-subaru.pl
   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

15 Data: Pa?dziernik 15 2008 23:04:19
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: Tomasz Pyra 

Robert Rêdziak pisze:

On Wed, 15 Oct 2008 17:49:42 +0200, Tomasz Pyra
 wrote:

Wygl±da to na jaki¶ pomiar przep³ywu ilo¶ci powietrza (ró¿nica ci¶nienia na zwê¿ce)... Ale po co taka wiedza pompie wspomagania?

 Nie wiem jak w tym, ale np. 323 GT-R pompa wspomagania mia³a
 zmienny wydatek w zale¿no¶ci od prêdko¶ci obrotowej -- im
 wiêksze obroty tym wydatek mniejszy.

Od prêdko¶ci obrotowej to ma jaki¶ sens, bo z definicji taka pompa zwiêksza wydajno¶æ wraz ze wzrostem obrotów - dorzucenie takiej kompensacji pewnie mia³o na celu wyrównanie charakterystyki.

Ale do poznania prêdko¶ci obrotowej pompa nie potrzebuje ¿adnego podci¶nienia - jest przecie¿ napêdzana paskiem.

A podci¶nienie nie zale¿y wprost od prêdko¶ci obrotowej, a równie¿ od stopnia wci¶niêcia gazu, co ju¿ nijak mi siê w g³owie nie mie¶ci jaki ma sens sterownie w ten sposób pomp± wspomagania.
Zw³aszcza ¿e w innych samochodach takiego patentu nie ma.


Mo¿e co¶ nie tak w tych okolicach i tym mo¿na by t³umaczyæ zmiany wydajno¶ci w zale¿no¶ci od obrotów silnika?

 Mo¿e tak w³a¶nie ma byæ?

No mo¿e spróbujê mu to podci¶nienie w ramach eksperymentu za¶lepiæ i zobaczê :)

16 Data: Pa?dziernik 16 2008 11:09:59
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: Robert Rêdziak 

On Wed, 15 Oct 2008 23:04:19 +0200, Tomasz Pyra
 wrote:

A podci¶nienie nie zale¿y wprost od prêdko¶ci obrotowej, a równie¿ od
stopnia wci¶niêcia gazu, co ju¿ nijak mi siê w g³owie nie mie¶ci jaki ma
sens sterownie w ten sposób pomp± wspomagania.

 Mo¿e koryguje wydatek w zale¿no¶ci od podci¶nienia, szacuj±c na
 podstawie tego, na jakim jedzie biegu? Ale dziwne to trochê, to
 ju¿ chyba lepiej sterowaæ prêdko¶ci± jazdy.

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rêdziak                     mailto:giekao-at-gmail-dot-com
zmien kreseczkê na kropeczkê:              http://forum-subaru.pl
   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

17 Data: Pa?dziernik 16 2008 19:53:25
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: Arni 

Robert Rêdziak pisze:

 Mo¿e koryguje wydatek w zale¿no¶ci od podci¶nienia, szacuj±c na
 podstawie tego, na jakim jedzie biegu? Ale dziwne to trochê, to
 ju¿ chyba lepiej sterowaæ prêdko¶ci± jazdy.

w starej hondzinie prelude to jest zrobione tak:
w linie zasilaj±c± przekladnie jest wpiety czujnik predkosci. Nie mam rysunku budowy wewnetrznej ale jest on zespolony z wa³kiem wychodzacym ze skrzyni biegów a s³uzacym napedowi linki predkosciomierza. I ten prosty systemik genialnie sie sprawdza, wszystko wskazuje na to ze wprowadza dodatkowe t³umienie przy wyzszych predkosciach. przyminimalnej predkosci t³umienia brak i wspomaganie na parkingu dzia³a genialnie.
Jesli sie gwa³townie zahamuje do zera i skreci kierownice to czasem czuc ze "t³umik" nie zd±zy odpuscic i kierownica przez ulamek sekundu pracuje jak na predkosci a potem nagle dostaje dodatkowego kopa, ale bez ujemnych efektów.

--
Arni    ten prawdziwy     Toruñ
'84 Honda CB 650 SC "Jaszczomb"
'91 Volvo 940 D24TIC diesel pozbawiony wad i przyspieszenia
'91 Honda Prelude 2,0 EX

18 Data: Pa?dziernik 16 2008 10:55:55
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: Cyneq 

Tomasz Pyra pisze:

Tomasz Pyra pisze:
Jak szybko i g³êboko krêcê kierownic± (ciasny slalom, ostre zakrêty z kontr± itp.) to po chwili (mniej wiêcej na drugim okr±¿eniu kierownic±) wspomaganie traci si³y.

Ma³e uaktualnienie po dok³adniejszym zbadaniu sprawy.

Im wy¿sze obroty silnika tym wspomaganie dzia³a _gorzej_.
Na biegu ja³owym da siê szybko zrobiæ co najmniej 1.5 obrotu kierownic±, a przy 4000rpm ju¿ ledwo pó³.


Tak ma byæ, jest to po to, ¿eby¶ siê nie zabi³ przy wiêkszej prêdkosci na ³uku.

--
Cyneq

19 Data: Pa?dziernik 16 2008 13:07:32
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: Grzegorz 

Hello Cyneq !:

Ma³e uaktualnienie po dok³adniejszym zbadaniu sprawy.

Im wy¿sze obroty silnika tym wspomaganie dzia³a _gorzej_.
Na biegu ja³owym da siê szybko zrobiæ co najmniej 1.5 obrotu kierownic±, a przy 4000rpm ju¿ ledwo pó³.


Tak ma byæ, jest to po to, ¿eby¶ siê nie zabi³ przy wiêkszej prêdkosci na ³uku.


Ma byæ, ale od prêdko¶ci samochodu - u mnie Servotronic powy¿ej jaki¶ 30-50 kmh os³abia dzia³anie serwa. Powi±zanie z podci¶nieniem albo prêdko¶ci± obrotow± silnika nie jest dobre ...

pzdrw.
--
Grzegorz

maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1

20 Data: Pa?dziernik 16 2008 11:13:00
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: Robert Rêdziak 

On Thu, 16 Oct 2008 13:07:32 +0200, Grzegorz
 wrote:

Ma byæ, ale od prêdko¶ci samochodu - u mnie Servotronic powy¿ej jaki¶
30-50 kmh os³abia dzia³anie serwa.


Powi±zanie z

 [...]

prêdko¶ci± obrotow± silnika nie jest dobre ...

 Dlaczego?

 Os³abienia si³y wspomagania potrzebujesz przy wysokich
 prêdko¶ciach, czyli nale¿y dostosowaæ wydatek pompy do prêdko¶ci
 uzyskiwanych na ostatnim biegu. Poza tym jak jedziesz spacerowo,
 nie doci±gasz do koñca, to masz wiêksz± si³ê wspomagania, a jak
 idziesz ogniem i doci±gasz zawsze do odcinki, masz bardziej
 bezpo¶redni uk³ad kierowniczy.

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rêdziak                     mailto:giekao-at-gmail-dot-com
zmien kreseczkê na kropeczkê:              http://forum-subaru.pl
   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

21 Data: Pa?dziernik 16 2008 22:51:30
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: Tomasz Pyra 

Robert Rêdziak pisze:

prêdko¶ci± obrotow± silnika nie jest dobre ...

 Dlaczego?

 Os³abienia si³y wspomagania potrzebujesz przy wysokich
 prêdko¶ciach, czyli nale¿y dostosowaæ wydatek pompy do prêdko¶ci
 uzyskiwanych na ostatnim biegu. Poza tym jak jedziesz spacerowo,
 nie doci±gasz do koñca, to masz wiêksz± si³ê wspomagania, a jak
 idziesz ogniem i doci±gasz zawsze do odcinki, masz bardziej
 bezpo¶redni uk³ad kierowniczy.

Bardzo upierdliwe jest to, ¿e si³a wspomagania siê nagle zmienia.

To nie jest "bardziej bezpo¶redni" uk³ad kierowniczy, a po prostu pocz±tek skrêtu kierownic± idzie leciutko, ju¿ przek³adasz rêkê, a tu nagle "stop" i dalej siê krêci znacznie trudniej.

Zamiast p³ynnie jechaæ przez zakrêty, to siê szarpiê z kierownic± która chodzi raz lekko, a raz twardo.

22 Data: Pa?dziernik 17 2008 07:38:44
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: Grzegorz 

Hello Tomasz Pyra !:

Bardzo upierdliwe jest to, ¿e si³a wspomagania siê nagle zmienia.

To nie jest "bardziej bezpo¶redni" uk³ad kierowniczy, a po prostu pocz±tek skrêtu kierownic± idzie leciutko, ju¿ przek³adasz rêkê, a tu nagle "stop" i dalej siê krêci znacznie trudniej.

Zamiast p³ynnie jechaæ przez zakrêty, to siê szarpiê z kierownic± która chodzi raz lekko, a raz twardo.

A ja mia³em, po 400 kkm, jak mi siê totalnie cylinder w maglownicy wytar³, i to na ¶rodku. Wtedy olej sobie p³ynie, ale efekt by³ zgo³a odwrotny.

pzdrw.
--
Grzegorz

maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1

23 Data: Pa?dziernik 17 2008 07:41:17
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: Grzegorz 

Hello Robert Rêdziak !:
.....

 Dlaczego?

 Os³abienia si³y wspomagania potrzebujesz przy wysokich
 prêdko¶ciach, czyli nale¿y dostosowaæ wydatek pompy do prêdko¶ci
 uzyskiwanych na ostatnim biegu. Poza tym jak jedziesz spacerowo,
 nie doci±gasz do koñca, to masz wiêksz± si³ê wspomagania, a jak
 idziesz ogniem i doci±gasz zawsze do odcinki, masz bardziej
 bezpo¶redni uk³ad kierowniczy.

£o kurde, chyba masz prawo jazdy od paru lat max ... Wyobra¼ sobie, ¿e musisz przyspieszyæ i akurat skrêciæ ...

Takie powi±zanie wydatku pompy z prêdko¶ci± obrotow± silnika kiedy¶ by³o stosowane, ale od dawna ju¿ nie, jest to cokolwiek nieprzyjemne. Nawet w czasie manewrowania mo¿esz mieæ 2-3 tys obrotów i co ? To tyle, ile 120 kmh albo i wiêcej na 5-6 biegu. Bez sensu.

pzdrw.
--
Grzegorz

maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1

24 Data: Pa?dziernik 17 2008 09:53:43
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: Robert Rêdziak 

On Fri, 17 Oct 2008 07:41:17 +0200, Grzegorz
 wrote:

£o kurde, chyba masz prawo jazdy od paru lat max ...

 Oczywi¶cie. Skoro tak mówisz, to pewnie tak jest.

Wyobra¼ sobie, ¿e
musisz przyspieszyæ i akurat skrêciæ ...

 No i? Robiê to codziennie, przedniopêdnym autem które nie ma
 wspomagania, za to ma oko³o 3 obrotów od koñca do koñca. Fakt,
 ¿e lekkim, fakt ¿e pierdopêdem. Ale ¿yjê i nie narzekam, czasem
 po prostu muszê mocniej przytrzymaæ/dokrêciæ kierownicê.

Takie powi±zanie wydatku pompy z prêdko¶ci± obrotow± silnika kiedy¶ by³o
stosowane, ale od dawna ju¿ nie, jest to cokolwiek nieprzyjemne. Nawet w
czasie manewrowania mo¿esz mieæ 2-3 tys obrotów i co ?

 I nic. Do odcinki brakowa³o jeszcze 5.5-4.5krpm. Ale gdyby¶
 chcia³, to w zakresach 5.5-7.5krpm to te¿ by siê da³o. Ale wtedy
 mniej trzeba by³o krêciæ kierownic±, a wiêcej operowaæ gazem i
 czasem pomagaæ sobie rêkawem.

To tyle, ile 120
kmh albo i wiêcej na 5-6 biegu.

 Czyli prêdko¶æ spacerowa jak na pojazd, który wg fabryki osi±ga³
 ~220km/h, a po lekkim podrasowaniu (wiêksze ci¶nienie
 do³adowania, remap, usuniêcie restrykcji w g³owicy) lata³ na
 pi±tce do odciêcia, tj. ponad 250km/h.

 Tym autem, jak chcia³e¶ pofikaæ, to nie mog³e¶ pozwoliæ na
 spadek obrotów poni¿ej 3.5krpm, poni¿ej turbo s³abo dmucha³o.
 Poni¿ej tego mo¿na by³o sobie spokojnie popierdywaæ.

Bez sensu.

 Skoro tak mówisz, to pewnie bez sensu, ale to dzia³a³o. Na dzieñ
 dobry by³ tam ca³kiem bezpo¶redni uk³ad kierowniczy -- 2.5
 obrotu od koñca do koñca i si³a wspomagania by³a, ¿e tak powiem,
 rozs±dna. Potem jeszcze siê utwardza³.

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rêdziak                     mailto:giekao-at-gmail-dot-com
zmien kreseczkê na kropeczkê:              http://forum-subaru.pl
   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

25 Data: Pa?dziernik 16 2008 22:56:23
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: Tomasz Pyra 

Tomasz Pyra pisze:

Od pompy wspomagania do przepustnicy/kolektora dolotowego id± dwa elastyczne przewody.
Wygl±da to na jaki¶ pomiar przep³ywu ilo¶ci powietrza (ró¿nica ci¶nienia na zwê¿ce)... Ale po co taka wiedza pompie wspomagania?
Mo¿e co¶ nie tak w tych okolicach i tym mo¿na by t³umaczyæ zmiany wydajno¶ci w zale¿no¶ci od obrotów silnika?

Zbada³em ten trop i wniosek jest taki ¿e to podci¶nienie nic nie daje.
Zarówno przy odpiêtych przewodach, odpiêtym tylko jednym b±d¼ drugim, a nawet za³o¿onych odwrotnie efekty s± dok³adnie identyczne.

Prawda jest taka, ¿e cokolwiek to mia³o robiæ, to raczej nie dzia³a.

Tak siê zastanawiam czy przyczyna nie jest bardziej prozaiczna i czy po prostu pasek napêdowy siê nie ¶lizga - napiêty niby dobrze, nie piszczy, ale mo¿e jednak...

Ma kto¶ pomys³ jak to sprawdziæ?
Np. jako¶ na chwilê zwiêkszyæ przyczepno¶æ paska ¿eby tylko zobaczyæ czy to to.

26 Data: Pa?dziernik 17 2008 07:43:26
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: Grzegorz 

Hello Tomasz Pyra !:
......

Tak siê zastanawiam czy przyczyna nie jest bardziej prozaiczna i czy po prostu pasek napêdowy siê nie ¶lizga - napiêty niby dobrze, nie piszczy, ale mo¿e jednak...

Ma kto¶ pomys³ jak to sprawdziæ?
Np. jako¶ na chwilê zwiêkszyæ przyczepno¶æ paska ¿eby tylko zobaczyæ czy to to.

Posypaæ sproszkowan± kalafoni±. Ew. delikatnie przetrzeæ paski drobnym papierem ¶ciernym, jak ju¿ swoje zaliczy³y i siê b³yszcz± (tylko stare, nie wielorowkowe)

Poza tym s± specjalne mierniki przep³ywu - popytaj w stacjach. Bo mierzyæ nale¿y przep³yw, a nie ci¶nienie, ono jest bardzo zmienne. Niestety trzeba siê gdzie¶ wpi±æ ...

pzdrw.
--
Grzegorz

maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1

27 Data: Pa?dziernik 17 2008 22:51:55
Temat: Re: Wspomaganie kierownicy traci si³y
Autor: Tomasz Pyra 

Tomasz Pyra pisze:

Tomasz Pyra pisze:

Od pompy wspomagania do przepustnicy/kolektora dolotowego id± dwa elastyczne przewody.
Wygl±da to na jaki¶ pomiar przep³ywu ilo¶ci powietrza (ró¿nica ci¶nienia na zwê¿ce)... Ale po co taka wiedza pompie wspomagania?
Mo¿e co¶ nie tak w tych okolicach i tym mo¿na by t³umaczyæ zmiany wydajno¶ci w zale¿no¶ci od obrotów silnika?

Zbada³em ten trop i wniosek jest taki ¿e to podci¶nienie nic nie daje.
Zarówno przy odpiêtych przewodach, odpiêtym tylko jednym b±d¼ drugim, a nawet za³o¿onych odwrotnie efekty s± dok³adnie identyczne.

Ju¿ wybada³em do czego one s³u¿±.
Jeden jest wyprowadzony przed, a drugi za przepustnic±.
Jak pompa zaczyna pompowaæ, to otwiera zawór miêdzy przewodami i pozwala pewnej dodatkowej ilo¶ci powietrza omin±æ przepustnicê - czyli niejako lekko dodaje gazu ¿eby siê silnik nie dusi³ na wolnych obrotach podczas krêcenia kierownic±.

Wygl±da na to ¿e po prostu pompa wymaga regeneracji albo wymiany, bo straci³a wydajno¶æ.

Wspomaganie kierownicy traci si³y



Grupy dyskusyjne