Grupy dyskusyjne   »   Wyższość ? pneumatyki nad hydrauliką

Wyższość ? pneumatyki nad hydrauliką



1 Data: Styczen 12 2007 18:30:09
Temat: Wyższość ? pneumatyki nad hydrauliką
Autor: Alti 

Dlaczego ciężarówki mają pneumatyke a nie hydraulike w układzie hamulcowym?
Wojtek



2 Data: Styczen 12 2007 18:37:27
Temat: Re: Wyższość ? pneumatyki nad hydrauliką
Autor: Piter 


Użytkownik "Alti"  napisał w wiadomości

Dlaczego ciężarówki mają pneumatyke a nie hydraulike w układzie hamulcowym?

Dokladniej to maja pneumatyke i hydraulike, przynajmniej tak ma moj star :)


--
GG# 906954
Star 200 6.8 D
Honda Civic 1.6 ES
Toyota Yaris 1.0 VVTi

3 Data: Styczen 12 2007 18:38:24
Temat: Re: Wyższość ? pneumatyki nad hydrauliką
Autor: Przemek V 

Alti napisał(a):

Dlaczego ciężarówki mają pneumatyke a nie hydraulike w układzie hamulcowym?
Wojtek

Bo pneumatyka rozpycha hamulce ze stanu zaciśniętego a hydraulika vice versa więc w razie awarii jakiś inny czynnik (sprężyny?) zaciska hamulce i ciężarówka hamuje zamiast lecieć w siną dal?

To jest pytanie do fachowców a nie stwierdzenie ale tak bym to sobie wyobrażał.

4 Data: Styczen 12 2007 18:40:15
Temat: Re: Wyższość ? pneumatyki nad hydrauliką
Autor: GrzegorzG 


Użytkownik "Przemek V"  napisał w wiadomości

Alti napisał(a):
Dlaczego ciężarówki mają pneumatyke a nie hydraulike w układzie hamulcowym?
Wojtek

Bo pneumatyka rozpycha hamulce ze stanu zaciśniętego a hydraulika vice versa więc w razie awarii jakiś inny czynnik (sprężyny?) zaciska hamulce i ciężarówka hamuje zamiast lecieć w siną dal?

To jest pytanie do fachowców a nie stwierdzenie ale tak bym to sobie wyobrażał.


a nie rowniez dlatego, ze plyn sie zagotowac moze?

5 Data: Styczen 12 2007 19:02:37
Temat: Re: Wyższość ? pneumatyki nad hydrauliką
Autor: Artur 'futrzak' Maśląg 

Przemek V napisał(a):
(...)

Bo pneumatyka rozpycha hamulce ze stanu zaciśniętego a hydraulika vice versa więc w razie awarii jakiś inny czynnik (sprężyny?) zaciska hamulce i ciężarówka hamuje zamiast lecieć w siną dal?

Nie, nie, to nie tak. Jak najbardziej pneumatyka zajmuje się
wspomaganiem siły hamowania, przez przeniesienie siły na układ
hydrauliczny. W ciągniku. W przyczepie jest odwrotnie. Hamulec
postojowy też jest tak rozwiązany.

To jest pytanie do fachowców a nie stwierdzenie ale tak bym to sobie wyobrażał.

:)


--
Jutro to dziś, tyle że jutro.

6 Data: Styczen 12 2007 19:27:09
Temat: Re: Wyższość ? pneumatyki nad hydrauliką
Autor: Przemek V 


Użytkownik "Artur 'futrzak' Maśląg"  napisał w
wiadomości

To jest pytanie do fachowców a nie stwierdzenie ale tak bym to sobie
wyobrażał.

:)

Coś tam gdzieś dzwoniło ;-)

7 Data: Styczen 12 2007 18:45:49
Temat: Re: Wyższość ? pneumatyki nad hydrauliką
Autor: Peper 

Alti napisał(a):

Dlaczego ciężarówki mają pneumatyke a nie hydraulike w układzie hamulcowym?
Wojtek
Może dlatego, że czynnik roboczy do pneumatyki jest łatwiej dostępny i generalnie tańszy :)

8 Data: Styczen 12 2007 18:55:04
Temat: Re: Wyższość ? pneumatyki nad hydrauliką
Autor: Roman 

Witam
 A może dla tego, że po odpinaniu i zmianie naczepy nie trzeba niczego
odpowietrzać a do tego hamulce działają odwrotnie niż w osobówkach: bez
ciśnienia w układzie hamulce są zablokowane a żeby jechac to trzeba
"napompować" układ. Hamowanie polega na częściowym spuszczaniu
ciśnienia...............ale moge sie mylić.........

pozdrawiam
Roman

9 Data: Styczen 12 2007 22:41:46
Temat: Re: Wyższość ? pneumatyki nad hydrauliką
Autor: Shreek 

Roman napisał(a):

Witam
 A może dla tego, że po odpinaniu i zmianie naczepy nie trzeba niczego odpowietrzać a do tego hamulce działają odwrotnie niż w osobówkach: bez ciśnienia w układzie hamulce są zablokowane a żeby jechac to trzeba "napompować" układ. Hamowanie polega na częściowym spuszczaniu ciśnienia...............ale moge sie mylić.........

Trochę się mylisz.
Normalne hamowanie polega na podaniu ciśnienia na siłownik hamulca.

Jednak konstrukcja siłowników jest taka, że gdy w układzie nie ma ciśnienia to membrana nie utrzymuje sprężyny, która uruchamia hamulec.

Trochę pokrętne ale musiałbyś zobaczyć rozebrany siłownik - jest prosty w konstrukcji.

--
M.
GG: 1119311

10 Data: Styczen 12 2007 19:07:40
Temat: Re: Wyższość ? pneumatyki nad hydrauliką
Autor: nowy140 


Użytkownik "Peper"  napisał w wiadomości

Alti napisał(a):
Dlaczego ciężarówki mają pneumatyke a nie hydraulike w układzie hamulcowym?
Wojtek
Może dlatego, że czynnik roboczy do pneumatyki jest łatwiej dostępny i generalnie tańszy :)

Nie wiem ale pewnie to co piszesz + dlugosc kabli + mozliwosc podpinania roznych przyczep....
Wiem ze jakis czas trwa zanim kompresor nie podbije cisnienia w hamulacach. Auto oczywiscie wtedy nie ruszy. A z tego co znajomy mowil - nie majacy prawka na takie auta - jak depnal z przyzwyczajenia po osobowemu po hamplach w Actrosie na jakims zamknietym placu to mu o malo co pluca przez zebra nie przelazly tak hamowalo...

11 Data: Styczen 12 2007 19:24:51
Temat: Re: Wyższość ? pneumatyki nad hydrauliką
Autor: Boombastic 

Auto oczywiscie wtedy nie ruszy. A z tego co znajomy mowil - nie majacy
prawka na takie auta - jak depnal z przyzwyczajenia po osobowemu po
hamplach w Actrosie na jakims zamknietym placu to mu o malo co pluca przez
zebra nie przelazly tak hamowalo...

Nawet stare konstrukcje dobrze dają. Kiedyś prowadziłem takiego starego
Mercedesa zdaje się 608 skrzyniowego. Oczywiście o pasach to w tych czasach
można było pomarzyć. No i pierwsze hamowanie jak w osobówce i koło
kierownicy w brzuchu :-)

12 Data: Styczen 12 2007 19:09:39
Temat: Re: Wyższość ? pneumatyki nad hydrauliką
Autor: Artur 'futrzak' Maśląg 

Alti napisał(a):
(...)

Dlaczego ciężarówki mają pneumatyke a nie hydraulike w układzie hamulcowym?

Jedno i drugie. Nie stosuje się tego w samochodach osobowych ze względu
na wagę, skomplikowanie układu, oraz siły potrzebne do skutecznego
hamowania. Kwestia kolejna to przyczepa, naczepa, która w przypadku
braku ciśnienia jest hamowana mechanicznie. Podobnie z hamulcem
postojowym.

--
Jutro to dziś, tyle że jutro.

13 Data: Styczen 12 2007 19:10:18
Temat: Re: Wyższość ? pneumatyki nad hydrauliką
Autor: lublex 

Jakieś powody pewnie są.
Ale przypominam sobie przypadek: kilkanaście lat temu znajomy, który na
codzień jeździł osobówką, został posadzony na Stara albo Jelcza. Na postoju
zostawił na biegu i ... d. zbita.
Na luz się nie dało, na biegu - "pneumatyka" trzyma. Trzeba było podjechać
drugim, dopompować i jakoś poszło.
W tym względzie to chyba nie jest wyższość.

pozdr
lublex

14 Data: Styczen 12 2007 22:25:59
Temat: Re: Wyższość ? pneumatyki nad hydrauliką
Autor: Shreek 

Alti napisał(a):

Dlaczego ciężarówki mają pneumatyke a nie hydraulike w układzie hamulcowym?
Wojtek

Bo pneumatyczny układ hamulcowy nie wymaga odpowietrzania co ma istotną zalecę przy eksploatacji przyczep/naczep.


--
M.
GG: 1119311

15 Data: Styczen 12 2007 22:46:20
Temat: Re: Wyższość ? pneumatyki nad hydrauliką
Autor: Shreek 

Shreek napisał(a):

Bo pneumatyczny układ hamulcowy nie wymaga odpowietrzania co ma istotną zalecę przy eksploatacji przyczep/naczep.


Kolejnym elementem jest fakt, że minimalna nieszczelność w układzie hydraulicznym praktycznie dyskwalifikuje pojazd z jazdy, natomiast mała nieszczelność w układzie pneumatycznym może zostać "nadrobiona" przez sprężarkę.

Następny "plus" to łatwość konstruowania tzw "hamulców najazdowych" przyczepach.

Ogólnie to pneumatyki (moim zdaniem) mają więcej zalet a jedyną poważną wadą jest konieczność stosowania ciężkiego i dużego osprzętu - sprężarka i butle.


--
M.
GG: 1119311

Wyższość ? pneumatyki nad hydrauliką



Grupy dyskusyjne