Grupy dyskusyjne   »   Wymagania stawiane hamulcom

Wymagania stawiane hamulcom



1 Data: Marzec 09 2009 12:31:36
Temat: Wymagania stawiane hamulcom
Autor: Karol Y 

Witam na stronie - http://autowiedza.republika.pl/wymagania_ham.html podają:

"2. Wymagania stawiane hamulcom
Hamulce pojazdu powinny zachowywać wymaganą sprawność niezależnie od drgań i wpływów atmosferycznych, a ponadto odpowiadać m.in. następującym warunkom:
....
     - w przypadku uszkodzenia hamulca roboczego, hamulec awaryjny ma zapewnić co najmniej 30 % wymaganej skuteczności hamulca roboczego
...."

Dalej piszą:

"2.2. Wskaźnik skuteczności hamowania powinien wynosić co najmniej:
        - dla samochodu osobowego: 50% przy użyciu hamulca roboczego,
          23% przy użyciu hamulca awaryjnego
...."

To jak w końcu 30% czy 23% w przypadku samochodu osobowego?

Interesuje mnie, to bo ostatnio na przeglądzie technicznym sam zauważyłem na monitorze - roboczy: 82%, postojowy 30%. Spytałem serwisanta czy trzeba będzie się tu czymś zająć, to odpowiedział że wszystko w porządku.

Także się tylko upewniam :-)

--
Mateusz Bogusz



2 Data: Marzec 09 2009 17:54:25
Temat: Re: Wymagania stawiane hamulcom
Autor: Adam Płaszczyca 

Dnia Mon, 09 Mar 2009 12:31:36 +0100, Karol Y napisał(a):

"2. Wymagania stawiane hamulcom
Hamulce pojazdu powinny zachowywać wymaganą sprawność niezależnie od
drgań i wpływów atmosferycznych, a ponadto odpowiadać m.in. następującym
warunkom:
...
     - w przypadku uszkodzenia hamulca roboczego, hamulec awaryjny ma
zapewnić co najmniej 30 % wymaganej skuteczności hamulca roboczego
..."

Dalej piszą:

"2.2. Wskaźnik skuteczności hamowania powinien wynosić co najmniej:
        - dla samochodu osobowego: 50% przy użyciu hamulca roboczego,
          23% przy użyciu hamulca awaryjnego
..."

To jak w końcu 30% czy 23% w przypadku samochodu osobowego?

A może postarasz się zrozumieć? Co innego skuteczność, co innego procent
skuteczności danego hamulca.
O ile pamiętam, to procenty te liczy się jako stosunek siły hamowania do
ciężaru pojazdu. A hamulec awaryjny musi mieć 30% z tego, co ma hamulec
roboczy.

Interesuje mnie, to bo ostatnio na przeglądzie technicznym sam
zauważyłem na monitorze - roboczy: 82%, postojowy 30%. Spytałem
serwisanta czy trzeba będzie się tu czymś zająć, to odpowiedział że
wszystko w porządku.

No i?
Skuteczność hamulca roboczego 82%, hamulec awaryjny musi zapewnić 30% tej
sprawności, czyli 24,6% skuteczności. I ma.

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

3 Data: Marzec 09 2009 22:03:20
Temat: Re: Wymagania stawiane hamulcom
Autor: Michał 


No i?
Skuteczność hamulca roboczego 82%, hamulec awaryjny musi zapewnić 30% tej
sprawności, czyli 24,6% skuteczności. I ma.


tak z ciekawości 100% to jest czego :) ?
to nie w tonach ma być ? ablo tych kiloniutonach

pozdrawiam.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

4 Data: Marzec 09 2009 23:13:08
Temat: Re: Wymagania stawiane hamulcom
Autor: Adam Płaszczyca 

Dnia Mon, 9 Mar 2009 22:03:20 +0000 (UTC),  Michał napisał(a):

tak z ciekawości 100% to jest czego :) ?
to nie w tonach ma być ? ablo tych kiloniutonach

Toż napisałem... OIDP, to jest to stosunek ciężaru do siły hamowania. W
wypadku badania jednej osi, to stosunek nacisku na tą oś do siły hamowania
tej osi.

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

5 Data: Marzec 09 2009 22:22:38
Temat: Re: Wymagania stawiane hamulcom
Autor: Michał 


Toż napisałem... OIDP, to jest to stosunek ciężaru do siły hamowania. W
wypadku badania jednej osi, to stosunek nacisku na tą oś do siły hamowania
tej osi.


ok czyli w "zwykłych autach" idzie to setki % ?

pozdrawiam.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

6 Data: Marzec 09 2009 23:59:41
Temat: Re: Wymagania stawiane hamulcom
Autor: Adam Płaszczyca 

Dnia Mon, 9 Mar 2009 22:22:38 +0000 (UTC),  Michał napisał(a):

Toż napisałem... OIDP, to jest to stosunek ciężaru do siły hamowania. W
wypadku badania jednej osi, to stosunek nacisku na tą oś do siły hamowania
tej osi.
ok czyli w "zwykłych autach" idzie to setki % ?

Zwykłe auta hamują ze 100km/h na dystansie 30 metrów?

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

7 Data: Marzec 10 2009 09:13:05
Temat: Re: Wymagania stawiane hamulcom
Autor: Tomasz Pyra 

Adam Płaszczyca pisze:

Dnia Mon, 9 Mar 2009 22:22:38 +0000 (UTC),  Michał napisał(a):

Toż napisałem... OIDP, to jest to stosunek ciężaru do siły hamowania. W
wypadku badania jednej osi, to stosunek nacisku na tą oś do siły hamowania
tej osi.
ok czyli w "zwykłych autach" idzie to setki % ?

Zwykłe auta hamują ze 100km/h na dystansie 30 metrów?

Przy 100% opóźnienia (9.81m/s^2) wychodzi mi 39.32m, czyli wiele samochodów się mieści nawet poniżej.

Ale to nie tyle skuteczność hamulców, a zawieszenia i opon.

8 Data: Marzec 10 2009 03:57:48
Temat: Re: Wymagania stawiane hamulcom
Autor: slaweks 

On 10 Mar, 09:13, Tomasz Pyra  wrote:

Przy 100% opóźnienia (9.81m/s^2) wychodzi mi 39.32m, czyli wiele
samochodów się mieści nawet poniżej.
Jak to liczysz? Przecież przy takim hamowaniu opóźnienie jest większe
niż g.

9 Data: Marzec 10 2009 20:52:35
Temat: Re: Wymagania stawiane hamulcom
Autor: Tomasz Pyra 

slaweks pisze:

On 10 Mar, 09:13, Tomasz Pyra  wrote:
Przy 100% opóźnienia (9.81m/s^2) wychodzi mi 39.32m, czyli wiele
samochodów się mieści nawet poniżej.

Jak to liczysz? Przecież przy takim hamowaniu opóźnienie jest większe
niż g.

No liczę tak:
V0=100km/h=27.78m/s
a=-9.81m/s^2

t=V0/a=2.83s

Czyli 2.83s jazdy ze średnią prędkością Vs=0.5*V0 (bo liniowo w czasie spada od V0 do 0).

s=t*Vs
s=0.5*2.83s*27.78m/s=39.3m

Chyba się nie walnąłem gdzieś po drodze.

13 Data: Marzec 11 2009 02:48:48
Temat: Re: Wymagania stawiane hamulcom
Autor: Michał 

> Tak mi do głowy przysżło wyniki ala "300%" i droga
> hamowania poniżej 40metrów to i tak opony limitują.

Opony i zawieszenie.
Taki test sprawdza hamulce w warunkach statycznych, hamowanie to proces
dynamiczny.

Zmieniają się obciążenia, wydziela się ogromna temperatura która
powoduje że klocki hamulcowe zaczynają wydzielać gazy.
A te mogą wytworzyć gazową poduszkę pomiędzy tarczą a klockiem na której
dojdzie do zmniejszenia siły tarcia (po to sportowe tarcze się wierci
albo nacina, a w klockach robi przetłoczenia).
Dochodzi zdolność do oddawania tej temperatury, odporność płynu
hamulcowego na temperaturę itp. itd.

Tego już taki test na stacji diagnostycznej nie pokaże.

Z tym że to wszystko wychodzi dopiero przy dużych prędkościach ?
poza zawieszeniem ale jak sprawne i z bajerami to da radę :)


przypomniało mi się raz jak siostra zagotował płyn :)
i dzwoni że coś dymi i przestało hamować :)))

pozdrawiam.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

14 Data: Marzec 09 2009 23:22:45
Temat: Re: Wymagania stawiane hamulcom
Autor: Tomasz Pyra 

Adam Płaszczyca pisze:

Dnia Mon, 9 Mar 2009 22:03:20 +0000 (UTC),  Michał napisał(a):

tak z ciekawości 100% to jest czego :) ?
to nie w tonach ma być ? ablo tych kiloniutonach

Toż napisałem... OIDP, to jest to stosunek ciężaru do siły hamowania. W
wypadku badania jednej osi, to stosunek nacisku na tą oś do siły hamowania
tej osi.

A jak to się bada? Bo samochód przecież wyskakuje z rolek na badaniu dużo wcześniej niż hamulce pokażą co potrafią.

Zresztą wyniki tego badania są chyba cokolwiek dziwne.
Jeżeli koła swobodnie dają się blokować zarówno hamulcem roboczym i awaryjnym to co? Sprawność 100% i 100%?

15 Data: Marzec 10 2009 00:00:26
Temat: Re: Wymagania stawiane hamulcom
Autor: Adam Płaszczyca 

Dnia Mon, 09 Mar 2009 23:22:45 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

Toż napisałem... OIDP, to jest to stosunek ciężaru do siły hamowania. W
wypadku badania jednej osi, to stosunek nacisku na tą oś do siły hamowania
tej osi.

A jak to się bada? Bo samochód przecież wyskakuje z rolek na badaniu
dużo wcześniej niż hamulce pokażą co potrafią.

A to wtedy jak diagnosta dupa...

Zresztą wyniki tego badania są chyba cokolwiek dziwne.
Jeżeli koła swobodnie dają się blokować zarówno hamulcem roboczym i
awaryjnym to co? Sprawność 100% i 100%?

No cóz,m trzeba by w normy zajrzeć jak to się określa.

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

16 Data: Marzec 10 2009 01:26:10
Temat: Re: Wymagania stawiane hamulcom
Autor: Karol Y 

Toż napisałem... OIDP, to jest to stosunek ciężaru do siły hamowania. W
wypadku badania jednej osi, to stosunek nacisku na tą oś do siły hamowania
tej osi.
A jak to się bada? Bo samochód przecież wyskakuje z rolek na badaniu
dużo wcześniej niż hamulce pokażą co potrafią.

A to wtedy jak diagnosta dupa...

Zresztą wyniki tego badania są chyba cokolwiek dziwne.
Jeżeli koła swobodnie dają się blokować zarówno hamulcem roboczym i
awaryjnym to co? Sprawność 100% i 100%?

No cóz,m trzeba by w normy zajrzeć jak to się określa.

A może mierzy do momentu zerwania przyczepności (uślizgu kół)?

--
Mateusz Bogusz

Wymagania stawiane hamulcom



Grupy dyskusyjne