Grupy dyskusyjne   »   YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?

YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?



1 Data: Pa?dziernik 16 2008 09:21:22
Temat: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: pq 

Mam Yamahe R1 2001
do tej pory używany był
ROCK OIL
synthesis 4
JASO MA API SJ ACEA a3-b4 SAE 5w40
nie moge tego nigdzie dostać na jaki wymienić ?



2 Data: Pa?dziernik 16 2008 00:39:01
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: kroliczy 

On 16 Paź, 09:21, "pq"  wrote:

Mam Yamahe R1 2001
do tej pory używany był
ROCK OIL
synthesis 4
JASO MA API SJ ACEA a3-b4 SAE 5w40
nie moge tego nigdzie dostać na jaki wymienić ?

Na każdy inny syntetyk o tym samym SAE

3 Data: Pa?dziernik 16 2008 00:40:20
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: kroliczy 

On 16 Paź, 09:21, "pq"  wrote:

Mam Yamahe R1 2001
do tej pory używany był
ROCK OIL
synthesis 4
JASO MA API SJ ACEA a3-b4 SAE 5w40
nie moge tego nigdzie dostać na jaki wymienić ?




Na każdy inny syntetyk o takim samym SAE


-- -- -- -- -- --
kroliczy

4 Data: Pa?dziernik 16 2008 10:04:08
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: Astra 

Nalej 10W40 no chyba że będziesz jeździł w zimie przy bardzo niskich temperaturach wtedy szukaj 5W40 ale nie wydaje mi się :).

pozdrawiam
Astra

5 Data: Pa?dziernik 16 2008 10:05:30
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: pq 

Dzieki ale:



czy Mobil 1 Racing 4T 10W-40  API SH, SG/CF, CD, JASO MA
czy
Platinum Moto 4T SAE 10W/50 API: SJ JASO: MA

6 Data: Pa?dziernik 16 2008 01:10:50
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: kroliczy 

On 16 Paź, 10:05, "pq"  wrote:

Dzieki ale:

czy Mobil 1 Racing 4T 10W-40  API SH, SG/CF, CD, JASO MA
czy
Platinum Moto 4T SAE 10W/50 API: SJ JASO: MA




Ja bym wybral tanszy i wymienial go czesciej
A tak dokladniej - sugerowal sie temeraturami w których jezdzisz - i
chyba bedzie to 10W-40

-- -- -- -- -- -- --
kroliczy

7 Data: Pa?dziernik 16 2008 13:37:00
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: zonda 



Ja bym wybral tanszy i wymienial go czesciej
A tak dokladniej - sugerowal sie temeraturami w których jezdzisz - i
chyba bedzie to 10W-40

Tyle ze 10w/40 to polsyntetyk i ja bym z byle powodu takiej zmiany nie
zrobil.
Jesli twoja R nie pali oleju, to zostan przy 5W.
Ze swojej strony sugeruje wlac to co dobre i nie sugerowac sie cena. Orlenu,
Lotosu i innych do swojego moto nie wlalbym.
Jesli nie chcesz za duzo wydac, to poszukaj ew. czegos tanszego - Total, BP,
Repsol, moze Texaco ?
Te firmy maja  wswoich ofertach produkty motocyklowe do 4-suwow.

Z.

8 Data: Pa?dziernik 16 2008 13:44:05
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: de Fresz 

On 2008-10-16 13:37:00 +0200, "zonda"  said:

Tyle ze 10w/40 to polsyntetyk

Bredzisz.


--
Pozdrawiam

Sebastian
Hunda Sewen Ffy und Czarny Ciongnik El-Ce-Cztery
Kawa GT550 na wydaniu nieustajaco

9 Data: Pa?dziernik 16 2008 13:49:45
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: Kuczu 

zonda pisze:

Tyle ze 10w/40 to polsyntetyk

Kto Ci takich bzdur naopowiadal ?

A ten ?

http://www.sklep.motox.com.pl/images/Kategorie/Olejeismary/Shell/shell_ultra4T.jpg
http://pic.skapiec.pl/f1/243485b1.jpg




--
  Kuczu
LOUD PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C

10 Data: Pa?dziernik 16 2008 19:52:33
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: zonda 




A ten ?

http://www.sklep.motox.com.pl/images/Kategorie/Olejeismary/Shell/shell_ultra4T.jpg
http://pic.skapiec.pl/f1/243485b1.jpg


hm..
slusznie - zdaje sie ze sie zatrzymalem na technologii sprzed kilku lat :)

z.

11 Data: Pa?dziernik 16 2008 05:57:01
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: kroliczy 


Tyle ze 10w/40 to polsyntetyk i ja bym z byle powodu takiej zmiany nie
zrobil.

Tez bym nie zmienial z pełnego syntetyku na pół syntetyk
Syntetyk lepsze wlasciwosci (ale 2 czy iles razy droższy) i dodatkowo
jak zaczniesz jeździc na pol syntetyku czy mineralnym nie możesz juz
wrocic do pełnego syntetyku

ale na upartego 10w40 100 % syntetyk istnieje - robi taki MOTUL, ale
skoro 5W40 jest popularniejszy na rynku - bierz taki

zwrocil bym jeszcze uwage na API

API SH - jest przeznaczony do silnikow produkowanych do 1996 roku
API SJ  - do silnikow produkowanych do 2001 r
API SL - do roku 2004
API SM - do najnowszych silnikow

12 Data: Pa?dziernik 16 2008 18:30:21
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: James 

"kroliczy" wrote...

zwrocil bym jeszcze uwage na API

API SH - jest przeznaczony do silnikow produkowanych do 1996 roku
API SJ  - do silnikow produkowanych do 2001 r
API SL - do roku 2004
API SM - do najnowszych silnikow

****
Chyba raczej OD, a nie DO danego roku... norma nie podaje DO którego roku.

--
James

13 Data: Pa?dziernik 16 2008 06:00:27
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: kroliczy 

Tyle ze 10w/40 to polsyntetyk i ja bym z byle powodu takiej zmiany nie
zrobil.

Jest jeszcze jakis Motul - a te 10 czy W i 40 nie oznaczaja w zadnym
przypadku syntetyka czy mineralnego :P
Ale skoro rynek preferuje 5W40 - bierz taki

Tez bym nie zmienial z pełnego syntetyku na pół syntetyk
Syntetyk lepsze wlasciwosci (ale 2 czy iles razy droższy) i dodatkowo
jak zaczniesz jeździc na pol syntetyku czy mineralnym nie możesz juz
wrocic do pełnego syntetyku

zwrocil bym jeszcze uwage na API


API SH - jest przeznaczony do silnikow produkowanych do 1996 roku
API SJ  - do silnikow produkowanych do 2001 r
API SL - do roku 2004
API SM - do najnowszych silnikow

14 Data: Pa?dziernik 16 2008 06:02:17
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: kroliczy 

Tyle ze 10w/40 to polsyntetyk i ja bym z byle powodu takiej zmiany nie
zrobil.


Jest jeszcze jakis Motul - a te 10 czy W i 40 nie oznaczaja w zadnym
przypadku syntetyka czy mineralnego :P
Ale skoro rynek preferuje 5W40 - bierz taki

Tez bym nie zmienial z pełnego syntetyku na pół syntetyk
Syntetyk lepsze wlasciwosci (ale 2 czy iles razy droższy) i dodatkowo
jak zaczniesz jeździc na pol syntetyku czy mineralnym nie możesz juz
wrocic do pełnego syntetyku


zwrocil bym jeszcze uwage na API


API SH - jest przeznaczony do silnikow produkowanych do 1996 roku
API SJ  - do silnikow produkowanych do 2001 r
API SL - do roku 2004
API SM - do najnowszych silnikow


-- -- -- -- -- -- -
kroliczy

15 Data: Pa?dziernik 16 2008 15:08:04
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: Kamil Nowak 'Amil' 

kroliczy napisał(a):

jak zaczniesz jeździc na pol syntetyku czy mineralnym nie możesz juz
wrocic do pełnego syntetyku

czemó?


wiadomosc wyslana ze scigacz.peel


--
Kamil Nowak 'Amil'
_motory_ pijadzio i susuki
Krakuf

16 Data: Pa?dziernik 16 2008 06:21:33
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: kroliczy 

czemó?

wiadomosc wyslana ze scigacz.peel

--
Kamil Nowak 'Amil'
_motory_ pijadzio i susuki
Krakuf

wygóglójse


mnie uczyli ze syntetyk ma na tyle dobre wlasciwosci czyszczace, ze
jezeli silnik pochodzi sobie tych kilka kkm na innym, to brudny nie sa
juz tak samo i na bierząco wymywane, i jak znowu przyjdziemy na full
syntetyk - brudy moga poważnie zaszkodzić silnikowi (bo nie zostaną
wyłaopane przez filtr oleju)
-a moze to taka MIEJSKA LEGEND - która mnie karmiono, ale jakos nie
widzialem reklam zachecających hasłami: >>przejdz z mineralnego na
syntetyk !!!! by: Ebi Smolarek :P <<


-- -- -- -- -- -- -
kroliczy - ucze sie ;D

17 Data: Pa?dziernik 16 2008 15:24:51
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: Kamil Nowak 'Amil' 

kroliczy napisał(a):

kroliczy - ucze sie ;D

To jak sie nauczysz to wtedy dopiero doradzaj, dobra?


--
Kamil Nowak 'Amil'
_motory_ pijadzio i susuki
Krakuf

18 Data: Pa?dziernik 16 2008 15:59:03
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: de Fresz 

On 2008-10-16 15:21:33 +0200, kroliczy  said:

mnie uczyli ze syntetyk ma na tyle dobre wlasciwosci czyszczace,

AFAIK sklad i zawartosc detergentow w znakomitej wiekszosci syntetykow, jest identyczna jak w polsyntetykach.


--
Pozdrawiam

Sebastian
Hunda Sewen Ffy und Czarny Ciongnik El-Ce-Cztery
Kawa GT550 na wydaniu nieustajaco

19 Data: Pa?dziernik 16 2008 16:05:28
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: Kuczu 

kroliczy pisze:

mnie uczyli ze syntetyk ma na tyle dobre wlasciwosci czyszczace, ze
jezeli silnik pochodzi sobie tych kilka kkm na innym, to brudny nie sa
juz tak samo i na bierząco wymywane, i jak znowu przyjdziemy na full
syntetyk - brudy moga poważnie zaszkodzić silnikowi (bo nie zostaną
wyłaopane przez filtr oleju)

Brud to uszczelnia co najwyzej uszy. Wtedy sie slabo slyszy i trzeba uszy umyc. A silnik nie ma uszu, no chyba ze ucha do mocowania w ramie.

--
Kuczu
LOUD PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C
http://www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/

20 Data: Pa?dziernik 16 2008 18:52:41
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: Jacot 

Kuczu  wrote:

Brud to uszczelnia co najwyzej uszy. Wtedy sie slabo slyszy i trzeba
uszy umyc. A silnik nie ma uszu, no chyba ze ucha do mocowania w ramie.

Kolega mial na mysli nie tyle walory brudu co domniemanie, ze po
zastosowaniu syntetyka ruszaja te tony szlamu i pozatykaja wszystko,
zatra tloki a i dziury w karterze od tego moga wyleciec.
Pamietam jak wprowadzono na rynek Mixol S... To samo w powaznych jak
sie wtedy wydawalo pismach jak np. "Motor" pisali powazni (jak sie
zdawalo) i uczeni oraz utytulowani ludzie. Ze nie daj Bosch po luxie
przejsc na mixol bo bedzie nieszczescie, bo ten mixol to w ogole,
wymyje wszystko do rowna i silnik sie rozpadnie.
Skads sie te bajcy biora. Ciekawe tylko na czym opiera sie koncepcja,
ze akurat syntetyki roznia sie tak kolosolnie (a moze wylacznie?;)
zawartoscia srodkow pioracych.
A jak sie wleje polsyntetyk to zaszkodzi tylko w polowie?

--
Pozdrowionka
Jacot M10
http://www.junak.riders.pl/
http://www.jacot.ath.cx/

21 Data: Pa?dziernik 16 2008 19:59:12
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: de Fresz 

On 2008-10-16 18:52:41 +0200, Jacot  said:

Skads sie te bajcy biora. Ciekawe tylko na czym opiera sie koncepcja,
ze akurat syntetyki roznia sie tak kolosolnie (a moze wylacznie?;)
zawartoscia srodkow pioracych.

No wlasnie mnie to tez troche ciekawi, bo slyszalem pare historyjek, z poniekad dosc wiarygodnych zrodel, jak to po zmianie na syntetyka (a czasem innego polsyntetyka niz byl wczesniej), silnik nagle zaczyna chlac olej. Moze to zwykle zbiegi okolicznosci, moze krasnoludki albo plamy na sloncu - ni w zomb nie rozumie jak to sie moze stanonc.


--
Pozdrawiam

Sebastian
Hunda Sewen Ffy und Czarny Ciongnik El-Ce-Cztery
Kawa GT550 na wydaniu nieustajaco

22 Data: Pa?dziernik 17 2008 14:40:40
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: huck 


Użytkownik "de Fresz"  napisał w wiadomości

On 2008-10-16 18:52:41 +0200, Jacot  said:

Skads sie te bajcy biora. Ciekawe tylko na czym opiera sie koncepcja,
ze akurat syntetyki roznia sie tak kolosolnie (a moze wylacznie?;)
zawartoscia srodkow pioracych.

No wlasnie mnie to tez troche ciekawi, bo slyszalem pare historyjek, z
poniekad dosc wiarygodnych zrodel, jak to po zmianie na syntetyka (a
czasem innego polsyntetyka niz byl wczesniej), silnik nagle zaczyna chlac
olej. Moze to zwykle zbiegi okolicznosci, moze krasnoludki albo plamy na
sloncu - ni w zomb nie rozumie jak to sie moze stanonc.
nie te hisoryjki  sa prawdziwe jak najbardziej przynajmniej w czesci ze
szlam zapycha przewody olejowe
(mi siem to zdarzylo po przejsciu z selektola (w puszkach) na selektol super
(w plastikowych butelkach)
ale sa tak samo aktualne jak zwyciestwo pod grunwaldem
huck

23 Data: Pa?dziernik 17 2008 15:15:46
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: Jacot 

"huck"  wrote:

nie te hisoryjki  sa prawdziwe jak najbardziej przynajmniej w czesci ze
szlam zapycha przewody olejowe

No ale jak zapycha to chyba silnik nie zre oleju tylko go szlag
trafia?:) taki normalny, statystyczny silnik, bo w takim to Junaku na
przyklad teoretycznie byloby to mozliwe, gdyby sie zatkal kanal
osuszajacy miche. Ale to by naprawde duzy musial byc ten szlam, nawet
jak na pierwszy.

(mi siem to zdarzylo po przejsciu z selektola (w puszkach) na selektol super
(w plastikowych butelkach)
ale sa tak samo aktualne jak zwyciestwo pod grunwaldem

Ano. Mnie sie zdarzylo jak zalalem Specjala, zatkalo mie dysze w
magistrali glowicy ale czort wie czym byl zalewany uprzednio i ile
dekad wczesniej, bo motor wzialem po nastu latach lezakowania i to ze
Szlaska. No i ktos jezdzil na nim bez filtra oleju;) czyscilem ale
tego zadna chemia nie wygryzla z kanalow, dobrego minerala trza bylo:)
Ale pozatem wszystko sie zgadza procz syntetyka;)

--
Pozdrowionka
Jacot M10
http://www.junak.riders.pl/
http://www.jacot.ath.cx/

24 Data: Pa?dziernik 17 2008 14:44:56
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: ! JÓSIEFF ! PIŁSÓCKI ! 

huck pisze:

(mi siem to zdarzylo

ponoć tfojej starej siem zdażyło popóścić klopsa po rajtah. ISIT TRU?

25 Data: Pa?dziernik 17 2008 16:51:57
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: de Fresz 

On 2008-10-17 14:40:40 +0200, "huck"  said:

nie te hisoryjki  sa prawdziwe jak najbardziej przynajmniej w czesci ze
szlam zapycha przewody olejowe
(mi siem to zdarzylo po przejsciu z selektola (w puszkach) na selektol super
(w plastikowych butelkach)
ale sa tak samo aktualne jak zwyciestwo pod grunwaldem

No wlasnie nie - przynajmniej te, ktore ja slyszalem, zdazyly sie w ciagu ostatnich lat i dotyczyly sprzetow paro-, paronastoletnich. I slowa nie bylo o rozpuszczaniu syfu, tylko o tym, ze po zmianie silnik zaczal wpierdzielac olej - najczesciej przez uszczelniacze zaworowe, ale tez i pierscienie. Czary psze pana normalnie.


--
Pozdrawiam

Sebastian
Hunda Sewen Ffy und Czarny Ciongnik El-Ce-Cztery
Kawa GT550 na wydaniu nieustajaco

26 Data: Pa?dziernik 16 2008 23:52:21
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: Hinek 

Uzytkownik "Jacot"  napisal


Pamietam jak wprowadzono na rynek Mixol S...
To niemozliwe. Ludzie tak dlugo nie zyja!
:))

--
Hinek
Deauville i inne..

27 Data: Pa?dziernik 16 2008 18:43:06
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: Jacot 

kroliczy  wrote:

kroliczy - ucze sie ;D

I slusznie, ale nauczycieli zmien.

--
Pozdrowionka
Jacot M10
http://www.junak.riders.pl/
http://www.jacot.ath.cx/

28 Data: Pa?dziernik 16 2008 19:26:11
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: PQ 

Dobra dzieki za dyskusje warto by niektóre
przemyslenia zapodac na  scigacz.pl
mam juz oleum filtr i filtr powietrza wiec jestem gotowy przed zima
jeszcze raz dzieki wielkie za pomoc
pozdrawiam....

29 Data: Pa?dziernik 16 2008 19:48:27
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: McGregor 

Użytkownik "PQ"  napisał w wiadomości

Dobra dzieki za dyskusje warto by niektóre
przemyslenia zapodac na  scigacz.pl
mam juz oleum filtr i filtr powietrza wiec jestem gotowy przed zima
jeszcze raz dzieki wielkie za pomoc
pozdrawiam....

To jeszcze se kup opony zimowe i wtedy już będziesz gotowy na pewno...

--
McGregor

30 Data: Pa?dziernik 17 2008 11:05:05
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: OGONek~ 

Użytkownik "pq"  napisał w wiadomości

Dzieki ale:



czy Mobil 1 Racing 4T 10W-40  API SH, SG/CF, CD, JASO MA
czy
Platinum Moto 4T SAE 10W/50 API: SJ JASO: MA

Mozesz wlac bellray-a EXS 10W50. Pełny syntetyk i bardzo dobry olej.

--
OGONek~

31 Data: Pa?dziernik 16 2008 16:34:07
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: McGregor 

Użytkownik "pq"  napisał w wiadomości

Mam Yamahe R1 2001
do tej pory używany był
ROCK OIL
synthesis 4
JASO MA API SJ ACEA a3-b4 SAE 5w40
nie moge tego nigdzie dostać na jaki wymienić ?

Na najtańszy z Lidla.

--
McGregor

32 Data: Pa?dziernik 20 2008 10:32:33
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: zonda 


Użytkownik "pq"  napisał w wiadomości

Mam Yamahe R1 2001
do tej pory używany był
ROCK OIL
synthesis 4
JASO MA API SJ ACEA a3-b4 SAE 5w40
nie moge tego nigdzie dostać na jaki wymienić ?

-- -- -- -- -- -

Znalazlem taki opracowanie (skrot):



Oleje wg klasyfikacji :

Lepkościowej - SAE - Society of Automotive Engineers
Stowarzyszenie Inżynierów Przemysłu Samochodowego

Jest tu 11 klas:

6 klas zimowych W - 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
5 klas letnich - 20, 30, 40, 50, 60

Jakościowej - API - American Petroleum Institute - Amerykański Instytut
Naftowy API składa się z dwóch liter pierwszej

S (Service) dla silników benzynowych - SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SJ

SB - nie dużo obciążenie silnika, paliwo o niskiej zawartości siarki
SC - ciężkie warunki pracy oraz duże obciążenia silnika konstrukcje od lat
1964/67
SD - duże obciążenie konstrukcyjne od lat 1968/70SE - bardzo duże obciążenia
konstrukcyjne od lat 1971/79 najtrudniejsze warunki pracy
SF - Kolejne utrudnienia wrunków pracy konstrukcje od lat 1980/88SG -
wprowadzone oznaczenie w 1989 roku
SH - olej do nowoczesnych silników benzynowych ze szczególnym uwzględnieniem
silników
przystosowanych do eksploatacji olejów energooszczędnych (z modyfikatorem
tarcia)
SJ - najnowsza klasyfikacja, oleje przewyższające wymagania
SL -

i drugiej C (Commercial) dla silników Diesla - CA, CB, CC, CD, CE,CF-4, CG-4

CA - wysokiej jakości paliwo, lekkie warunki pracy przy małym obciążeniu
silnika
CB - łagodne i umiarkowane warunki pracy, niższej jakości paliwo konstrukcje
z lat 1949/54
CC - silniki średnio obciążone, średnie i ciężkie warunki pracy. Konstrukcje
z lat 1961
CD - wysokoobrotowe silniki doładowane o dużej mocy, ciężkie warunki pracy,
zmienna jakość paliwa
CD-II - warunki klasy CD, dodatkowo uwzględniające specyfikację dwusuwów
CE - silniki turboładowane, wolnoobrotowe ciężkie warunki pracy, konstrukcje
od 1983 roku
CF i CF4 - do silnków wysokoobciążonych, wysokoobrotowych, także
turboładowanych o
długotrwałej pracy. Spełniają wymagania dotyczące emisji
szkodliwych substancji

oznacza rodzaj silnika, a druga litera oznacza jakość oleju. Im jest ona
wyższa w alfabecie tym
olej ma wyższą klasę i tak np oznaczenie:

SJ/CF (najwyższa klasa jakości oleju) oznacza, iż olej może być stosowany
zarówno
w jednostkach wysokoprężnych jak i w benzynowych.

W niektórych oznaczeniach klasy jakości pojawia się skrót EC lub ECII
(Energy Conserving
lub Energy Conserving II).
Oznaczają one że olej przeszedł pomyślnie badania w API i wzorcowy silnik
zużył odpowiednio mniej
paliwa w stosunku do jego pracy na oleju wzorcowym
(EC I - 1,5% mniej paliwa,  EC II - 2,7% mniej paliwa i EC III - 3,9% mniej
paliwa)

Europejskiej - ACEA (CCMC) - komitet Konstruktorów Samochodów Wspólnego
Rynku Oczywiście, jeżeli producent silnika zaleca olej klasy 15W-40 bez
problemu możemy zmienić na
produkt o wyższej klasie lepkości np. 10W-40, 5W-40 czy 0W-40 jednak nigdy
na mniejszą
np. 20W-40.
Podane na opakowaniu symbole API (stosowany w USA) i ACEA (europejska) to
normy
klasyfikacji jakościowej.

W klasyfikacji ACEA oleje do

Silników benzynowych mają oznaczenie:
A1 - energooszczędne
A2 - wysoka jakość
A3 - najwyższa jakość
A5 - Najwyższej jakości oleje o tzw. "lekko bieżne" zmniejszające zużycie
paliwa

Silników Diesla mają oznaczenie:
B1 - energooszczędne
B2 - wysoka jakość
B3 - najwyższa jakość
B4 - oleje bardzo wysokiej jakości do silników z wtryskiem bezpośrednim
B5 - Najwyższej jakości oleje o tzw. "lekko bieżne" zmniejszające zużycie
paliwa. Zalecane do silników turboładowanych z/bez wtrysku bezpośredniego

Klasa E dotyczy aut ciężarowych, a także lekkich dostawczych.

Oznaczenie na opakowaniu ACEA A1/B1 oznacza, iż olej może być stosowany
zarówno w
Dieslu jak i w silniku benzynowym.
Ostatnią informacją jak jest podawana na opakowaniu to homologacja
konstruktorów.

Ze względu na skład chemiczny oraz pochodzenie oleju bazowego oleje dzielimy
na :
mineralne - powstałe w wyniku rafinacji ropy naftowej
półsyntetyczne - będące mieszanką olejów mineralnych i syntetycznych w
stosunku 50 do 50
syntetyczne - powstałe z zsyntetyzowanych węglowodorów i innych dodatków

33 Data: Pa?dziernik 20 2008 20:16:48
Temat: Re: YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?
Autor: PQ 

Jeszcze raz wielkie dzięki :-)
teraz wiem o co chodzi....

YAMAHA R1 JAKI OLEJ ?



Grupy dyskusyjne