Grupy dyskusyjne   »   Zaslepianie EGR a zywtonosc silnika

Zaslepianie EGR a zywtonosc silnika



1 Data: Maj 31 2007 08:59:14
Temat: Zaslepianie EGR a zywtonosc silnika
Autor: Damian 

Hej

Wyczytalem na wikipedii, ze EGR sluzy do obnizania zawartosci czegos tam w spalinach (eokologia) oraz do obnizania temeratury spalania lub cos w tym guscie - pytanie, czy zaslepianie EGR, tak bardzo czesto u nas w kraju praktykowane domowymi sposobami, przypadkiem nie niesie ze soba opoznionej bomby zegarowej w stylu wypalanie gniazd zaworowych? Czy zaslepienie moze zmienjszyc zywotnosc silnika na przebiegu np. 50 tys km?

Pozdro
Damian



2 Data: Maj 31 2007 10:22:18
Temat: Re: Zaslepianie EGR a zywtonosc silnika
Autor: Maciej Darocha 

On 31 Maj, 08:59, Damian  wrote:

Wyczytalem na wikipedii, ze EGR sluzy do obnizania zawartosci czegos tam
w spalinach (eokologia) oraz do obnizania temeratury spalania lub cos w
tym guscie

Dokładniej chodzi o to, żeby (mówiąc żartobliwie) silnik pracował na
uboższej mieszance, ale żeby ta mieszanka nie była uboższa ;-) Chodzi
o zapewnienie odpowiedniego stosunku paliwo/powietrze (a w zasadzie:
tlen) przy zachowaniu mniejszych dawek paliwa. Zmniejszając dawkę
paliwa należy więc zmniejszyć też ilość powietrza - a cylinder jaki
był, taki jest, więc EGR dopełnia jego objętość spalinami.

Zatem można sobie wyobrażać, że silnik z zaślepionym EGR-em może mieć
zbyt ubogą mieszankę. To tylko moja hipoteza - może ktoś z większym
doświadczeniem coś dopowie?

--
pozdrawiam
Maciej 'Qbak' Darocha

3 Data: Maj 31 2007 12:26:26
Temat: Re: Zaslepianie EGR a zywtonosc silnika
Autor: Robert.Wicik 

Użytkownik "Maciej Darocha"  napisał w wiadomości

Dokładniej chodzi o to, żeby (mówiąc żartobliwie) silnik pracował na
uboższej mieszance, ale żeby ta mieszanka nie była uboższa ;-) Chodzi
o zapewnienie odpowiedniego stosunku paliwo/powietrze (a w zasadzie:
tlen) przy zachowaniu mniejszych dawek paliwa. Zmniejszając dawkę
paliwa należy więc zmniejszyć też ilość powietrza - a cylinder jaki
był, taki jest, więc EGR dopełnia jego objętość spalinami.

Zatem można sobie wyobrażać, że silnik z zaślepionym EGR-em może mieć
zbyt ubogą mieszankę. To tylko moja hipoteza - może ktoś z większym
doświadczeniem coś dopowie?

co powinno być skorygowane, bo sonda lambda nadal działa i komp powinien
skorygować skład mieszanki

4 Data: Czerwiec 01 2007 02:34:20
Temat: Re: Zaslepianie EGR a zywtonosc silnika
Autor: Maciej Darocha 

On 31 Maj, 12:26, "Robert.Wicik"  wrote:

co powinno być skorygowane, bo sonda lambda nadal działa i komp powinien
skorygować skład mieszanki

Ciekawe tylko, na ile skoryguje EGR-em (próbą jego szerszego
otwarcia), a na ile zwiększając dawkę wtrysku (aby zmienić
współczynnik lambda)? Pewnie brak reakcji na sygnał do EGR-a spowoduje
Check Engine . . .

--
pozdrawiam
Maciej 'Qbak' Darocha

5 Data: Czerwiec 02 2007 15:29:24
Temat: Re: Zaslepianie EGR a zywtonosc silnika
Autor: szadok 

W wiadomości 
Maciej Darocha pisze, co następuje...

Ciekawe tylko, na ile skoryguje EGR-em (próbą jego szerszego
otwarcia), a na ile zwiększając dawkę wtrysku (aby zmienić
współczynnik lambda)?

Nie wiem, jak w innych samochodach. Piszę na podstawie nubiry, zdaje
się, że tyczy się to też niektórych silników opla.
1. EGR jest otwierany tylko w określonym zakresie obrotow i przy
określonym obciążeniu silnika. Przy "depnięciu" w gaz egr jest zamykany,
żeby zapewnić odpowiednią moc.
2. egr jest sterowany podciśnieniem z kolektora ssącego. Na przewodzie
podciśnieniowym jest zaworek, który sterowany przez ECU odpowiednio
otwiera się lub zamyka. (wersja silnika z interfejsem ALDL lub
ALDL/OBD2)
3. Ponoć istnieją silniki z interfejsem OBD2 w których zawór egr jest
elektrycznie sterowany, a jego otwarcie jest regulowalne.

Pewnie brak reakcji na sygnał do EGR-a spowoduje
Check Engine . . .

O ile w samochodzie jak w pkt 2. wywalenie egr nie skutkuje żadnym
błędem ECU, bo wywalasz sam EGR sterowany mechanicznie, o tyle w
samochodzie z pkt 3 może. Ale elektrykę można pewnie obejść. Albo
powiesić sam egr podpięty gdzieś z boku, a na blok silnika dać gustowną
zaślepkę ;)

Natomiast co do składu spalin... EGR ma zapewnić OIDP zmniejszenie
tlenków NOx, natomiast lambda bada ilość tlenu w spalinach. Jak się ma
zmiana ilości tlenu przy otwarciu/zamknięciu EGR tego nie wiem.
Natomiast OIMW ECU jednak zmienia raczej czasy wtrysku korygując skład
mieszanki, a nie otwiera w tym celu egr, więc raczej błędu EGR nie
powinien wywalać, ale to tylko domysły. Jak kto wie więcej, niech się
odezwie ;)

pzdr, szadok
--
przy odpowiadaniu na priv usuń cyfry z mojego adresu
"To jest cnota nad cnotami - trzymać język za zębami"
          śp. Babcia

6 Data: Czerwiec 03 2007 23:50:19
Temat: Re: Zaslepianie EGR a zywtonosc silnika
Autor: Pabl 


Użytkownik "Maciej Darocha"  napisał w wiadomości

On 31 Maj, 12:26, "Robert.Wicik"

Ciekawe tylko, na ile skoryguje EGR-em (próbą jego szerszego
otwarcia), a na ile zwiększając dawkę wtrysku (aby zmienić
współczynnik lambda)? Pewnie brak reakcji na sygnał do EGR-a spowoduje
Check Engine . . .

i tak sie np dzieje w chryslerach 3,8 l po zaslepieniu - sprawdzone :) -
myslalem, ze EGR byl powodem plywania na wolnych

Picasso

7 Data: Czerwiec 03 2007 22:48:09
Temat: Re: Zaslepianie EGR a zywtonosc silnika
Autor: Jaroslaw Berezowski 

Maciej Darocha napisał(a):

On 31 Maj, 08:59, Damian  wrote:
Wyczytalem na wikipedii, ze EGR sluzy do obnizania zawartosci czegos tam
w spalinach (eokologia) oraz do obnizania temeratury spalania lub cos w
tym guscie

Dokładniej chodzi o to, żeby (mówiąc żartobliwie) silnik pracował na
uboższej mieszance, ale żeby ta mieszanka nie była uboższa ;-) Chodzi
o zapewnienie odpowiedniego stosunku paliwo/powietrze (a w zasadzie:
tlen) przy zachowaniu mniejszych dawek paliwa. Zmniejszając dawkę
Dokladniej chodzi o zmniejszenie nadmiaru tlenu przez rozcienczanie mieszanki spalinami nie swiezym powietrzem, celem zmniejszenia tworzenia sie tlenkow azotu w czasie spalania.

--
Jaroslaw "Jaros" Berezowski

Zaslepianie EGR a zywtonosc silnika



Grupy dyskusyjne