Grupy dyskusyjne   »   Zastanowienia c.d.

Zastanowienia c.d.



1 Data: Grudzien 11 2007 07:38:37
Temat: Zastanowienia c.d.
Autor: Agent 

No to mnie dziś naszło. Nie zastanawialiście się czemu coraz powszechniej stosowane są czujniki cofania, ciśnienia w oponach, padającego deszczu a np nie ma czujnika spalonej żarówki? Przecież jak nam się "stop" przepali to można tak jeździć miesiącami. Koszt tego czyjnika jest minimalny przecież. Albo czemu jest masa dodatkowych opcji przy zakupie samochodu a podgrzewanie przedniej szyby zdarza się jeszcze rzadko. Założę się że niejeden wybrałby zamiast stabilizacji toru jazdy podgrzewaną szybę.
P.S. Wiem że niektórzy mają ww. "cuda" i nie piszcie "ja to mam w swoim ..." Większość nie ma.



2 Data: Grudzien 11 2007 07:56:30
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Slv 

.. Założę się że niejeden wybrałby

zamiast stabilizacji toru jazdy podgrzewaną szybę.
P.S. Wiem że niektórzy mają ww. "cuda" i nie piszcie "ja to mam w swoim
..." Większość nie ma.
Jeśli tak jest to współczuję większości, moja 14 letnia Vectra sygnalizuje
uszkodzenie obwodu świateł stopu zapaleniem kontrolki ABS. Ale kiedy
pierwszy raz była okazja żeby to zadziałało byłem zmartwiony ,że coś nie tak
z ABS.

Slv

3 Data: Grudzien 11 2007 14:36:56
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor:


Poldek sygnalizowal przepalenie sie zarowek stopu, dlatego do mojego
Caro nie wolno bylo zakladac trzeciego stopu bez przekaznika, bo
czujnik durnial. Test odbywal sie przy kazdym nacisnieciu pedalu
hamulca.

Raz jednak padly oba stopy naraz i uklad zglupial -- zaswiecila sie
lampka podlaczenia haka. Po wymianie zarowek wrocilo do normy.

Tomek

4 Data: Grudzien 11 2007 22:53:25
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Wojtekk 


Użytkownik  napisał w wiadomości

>
Poldek sygnalizowal przepalenie sie zarowek stopu, dlatego do mojego
Caro nie wolno bylo zakladac trzeciego stopu bez przekaznika, bo
czujnik durnial. Test odbywal sie przy kazdym nacisnieciu pedalu
hamulca.
Można było. Trzeci stop (na diodach) niczego nie zakłócał.
Gorzej było z sygnalizacją pozostałego oświetlenia. U mnie kontrolka głupiała po włożeniu H4 Philipsa. Niby ta sama moc, a jednak coś było na rzeczy. Z innymi zarówkami było wszystko OK.

Pozdrawiam
Wojtek

5 Data: Grudzien 11 2007 07:56:04
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Filip 

Użytkownik Agent napisał:

Przecież jak nam się "stop" przepali to można tak jeździć miesiącami.

Moglbys logicznie uzasadnic swoja wypowiedz?

Bo ja zawsze podczas jazdy wiem czy mam wszystkie zarowki dobre.....


--
/Pozdrawiam, Filip/
www.c3cars.com | http://www.brianmoss.com/home.htm
Moj klub, moje miejsce: http://www.wikings.pl/~kafar/portowiec/
PMS++ PJ S+ p++ M+++(+) W+ P++:++ X(+) L+(++) B M+(++) Z+ T- W(+) CB++

6 Data: Grudzien 11 2007 08:00:49
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: axial 


Użytkownik "Filip"  napisał w wiadomości

Użytkownik Agent napisał:

> Przecież jak
> nam się "stop" przepali to można tak jeździć miesiącami.

Moglbys logicznie uzasadnic swoja wypowiedz?

Bo ja zawsze podczas jazdy wiem czy mam wszystkie zarowki dobre.....

A to ską????

ax

7 Data: Grudzien 11 2007 07:59:51
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Filip 

Użytkownik axial napisał:

Bo ja zawsze podczas jazdy wiem czy mam wszystkie zarowki dobre.....

A to ską????

Z obserwacji, ktora uskuteczniam "patrzalkami".


--
/Pozdrawiam, Filip/
www.c3cars.com | http://www.brianmoss.com/home.htm
Moj klub, moje miejsce: http://www.wikings.pl/~kafar/portowiec/
PMS++ PJ S+ p++ M+++(+) W+ P++:++ X(+) L+(++) B M+(++) Z+ T- W(+) CB++

8 Data: Grudzien 11 2007 08:24:36
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Agent 


Użytkownik "Filip"  napisał w wiadomości

Użytkownik axial napisał:

Bo ja zawsze podczas jazdy wiem czy mam wszystkie zarowki dobre.....

A to ską????

Z obserwacji, ktora uskuteczniam "patrzalkami".

No to jak masz takie "patrzałki" które widzą jakie światła sie świecą z tyłu to naprawdę nieźle.

9 Data: Grudzien 11 2007 09:35:11
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: mvoicem 

Agent wrote:


Użytkownik "Filip"  napisał w wiadomości

Użytkownik axial napisał:

Bo ja zawsze podczas jazdy wiem czy mam wszystkie zarowki dobre.....

A to ską????

Z obserwacji, ktora uskuteczniam "patrzalkami".

No to jak masz takie "patrzałki" które widzą jakie światła sie świecą z
tyłu to naprawdę nieźle.

Żaden problem - stoisz tyłem do jakiejś szyby (np. okna sklepu pod którym
parkujesz), i widzisz.

p. m.

10 Data: Grudzien 11 2007 09:39:38
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Agent 


Użytkownik "mvoicem"  napisał w wiadomości

Agent wrote:


Użytkownik "Filip"  napisał w wiadomości

Użytkownik axial napisał:

Bo ja zawsze podczas jazdy wiem czy mam wszystkie zarowki dobre.....

A to ską????

Z obserwacji, ktora uskuteczniam "patrzalkami".

No to jak masz takie "patrzałki" które widzą jakie światła sie świecą z
tyłu to naprawdę nieźle.

Żaden problem - stoisz tyłem do jakiejś szyby (np. okna sklepu pod którym
parkujesz), i widzisz.

Wierz mi pod domem na parkingu, pod praca na parkingu i jeszcze wielu parkingach gdzie zazwyczaj parkuję nie ma żadnej szyby. Owszem szybe można znaleźć ale miałem na myśli lepszy czujnik niż szyba. Elektrycznie to nie jest chyba żadne wyzwanie.

11 Data: Grudzien 11 2007 09:50:02
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Quent 

Wierz mi pod domem na parkingu, pod praca na parkingu i jeszcze wielu
parkingach gdzie zazwyczaj parkuję nie ma żadnej szyby. Owszem szybe można
znaleźć ale miałem na myśli lepszy czujnik niż szyba. Elektrycznie to nie
jest chyba żadne wyzwanie.

Ale po co szyba? Jak juz stoisz to mozesz wyjsc i sprawdzic. Ma to ta zalete
ze mozesz to zrobic nawet jak szyby nie ma ;-DD

Chodzi o to jak robi to Filip, jak pisze - podczas jazdy!

Q

12 Data: Grudzien 11 2007 09:58:09
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: mvoicem 

Quent wrote:

Wierz mi pod domem na parkingu, pod praca na parkingu i jeszcze wielu
parkingach gdzie zazwyczaj parkuję nie ma żadnej szyby. Owszem szybe
można znaleźć ale miałem na myśli lepszy czujnik niż szyba. Elektrycznie
to nie jest chyba żadne wyzwanie.

Ale po co szyba? Jak juz stoisz to mozesz wyjsc i sprawdzic. Ma to ta
zalete ze mozesz to zrobic nawet jak szyby nie ma ;-DD

        Sprawdzanie świateł stopu może być trudne "chodząc i sprawdzając", chyba
że:
        - przytrzymasz pedał hamulca jakimś kamieniem
        - ktoś ci go wciśnie
        - masz bardzo długą nogę (albo inną kończynę)
        - masz opanowaną technikę bilokacji.


Chodzi o to jak robi to Filip, jak pisze - podczas jazdy!

        po ciemku w korku widać

p. m.

13 Data: Grudzien 11 2007 10:40:47
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Quent 

       po ciemku w korku widać

Nie wiem ja inni ale zostalem wlasnie przekonany... ze jednak mozna...

14 Data: Grudzien 11 2007 11:36:45
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Filip 

Użytkownik mvoicem napisał:


        po ciemku w korku widać
BRAWO!!!! CHociaz jeden inteligentny....


--
/Pozdrawiam, Filip/
www.c3cars.com | http://www.brianmoss.com/home.htm
Moj klub, moje miejsce: http://www.wikings.pl/~kafar/portowiec/
PMS++ PJ S+ p++ M+++(+) W+ P++:++ X(+) L+(++) B M+(++) Z+ T- W(+) CB++

15 Data: Grudzien 11 2007 11:54:35
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Agent 


Użytkownik "Filip"  napisał w wiadomości

Użytkownik mvoicem napisał:


        po ciemku w korku widać
BRAWO!!!! CHociaz jeden inteligentny....

Nie cwaniakuj. Twój pomysł jest tylko zastępczym sposobem sprawdzenia działania świateł a i tak bardzo niedoskonałym.

16 Data: Grudzien 11 2007 12:16:52
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Filip 

Użytkownik Agent napisał:

        po ciemku w korku widać

BRAWO!!!! CHociaz jeden inteligentny....

Nie cwaniakuj. Twój pomysł jest tylko zastępczym sposobem sprawdzenia działania świateł a i tak bardzo niedoskonałym.

Wierz mi, ze jest tak doskonalym, ze stwierdzam fakt dzialania zarowek w 100% !!


--
/Pozdrawiam, Filip/
www.c3cars.com | http://www.brianmoss.com/home.htm
Moj klub, moje miejsce: http://www.wikings.pl/~kafar/portowiec/
PMS++ PJ S+ p++ M+++(+) W+ P++:++ X(+) L+(++) B M+(++) Z+ T- W(+) CB++

17 Data: Grudzien 11 2007 12:53:00
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Agent 


Użytkownik "Filip"  napisał w wiadomości

Użytkownik Agent napisał:

        po ciemku w korku widać

BRAWO!!!! CHociaz jeden inteligentny....

Nie cwaniakuj. Twój pomysł jest tylko zastępczym sposobem sprawdzenia działania świateł a i tak bardzo niedoskonałym.

Wierz mi, ze jest tak doskonalym, ze stwierdzam fakt dzialania zarowek w 100% !!

Ok mamy zatem oficjalne wytłumaczenie. Producenci aut nie robią takich czujników z powodu, że można sprawdzic ich działanie w szybie albo autobusie. Czujników ciśnienia w oponach tez nie powinni montowac bo można butem kopnąć a czujników cofania tez nie trzeba bo każde auto ma lustrko wsteczne i wszystko w nim widać, kontrolki rezewsy nie potrzeba bo można mierzyć poziom paliwa kijem, obroty silnika na ucho i nic nie trzeba. Ty czasem Kononowicz się nie nazywasz?

18 Data: Grudzien 11 2007 13:40:48
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: McBeth 

wsteczne i wszystko w nim widać, kontrolki rezewsy nie potrzeba bo można
mierzyć poziom paliwa kijem, obroty silnika na ucho i nic nie trzeba. Ty
Zamiast predkosciomierza wystawiasz przez okno posliniony palec i mierzac
sobie tetno okreslasz czas schniecia ;-).

Pzdr.
McBeth

19 Data: Grudzien 11 2007 11:02:55
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Lukasz Sczygiel 

Użytkownik mvoicem napisał:


>         po ciemku w korku widać
>
BRAWO!!!! CHociaz jeden inteligentny....

No, nie powiedzial bym tak.
Poswiata tworzy sie od jednego swiatla jak i od trzech. Jak masz spalona jedna
zarowke to poswiata ci nie powie jednoznacznie ze ci sie zarowka spalila. A
chyba po to sa te stopy w ilosci wiekszej niz jeden, zeby jak sie spali jeden to
byl drugi i tak mozna bylo bezpiecznie dojechac do najblizszego miejsca gdzie
sobie zarowke mozna wymienic.

To ze widzisz poswiate nie oznacza ze wszystkie zarowki sa sprawne.
Jedynie szyba, czy jak zauwazono wczesniej, jakis autobus pozwala na takie
sprawdzenie aby miec pewnosc ze _ta_ konkretna zarowka swieci. Przy czym trzeba
patrzec na odbicie obrysu swojego auta w szybie/lakierze i zapalac i gasic
lampki sledzac _konkretne_ miejsce w odbiciu. Nie zawsze to proste czy nawet
mozliwe.

Tylko uklad spalonej zarowki daje pewnosc ze zauwazymy takowa. No moze jeszcze
jakis mily pasazer ktorego pogonimy na tyly zeby popatrzyl.

--
Lukasz Sczygiel

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

20 Data: Grudzien 11 2007 12:26:06
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Filip 

Użytkownik Lukasz Sczygiel napisał:

No, nie powiedzial bym tak.

*powiedzialbym

Poswiata tworzy sie od jednego swiatla jak i od trzech. Jak masz spalona jedna
zarowke to poswiata ci nie powie jednoznacznie ze ci sie zarowka spalila. A
chyba po to sa te stopy w ilosci wiekszej niz jeden, zeby jak sie spali jeden to
byl drugi i tak mozna bylo bezpiecznie dojechac do najblizszego miejsca gdzie
sobie zarowke mozna wymienic.

To ze widzisz poswiate nie oznacza ze wszystkie zarowki sa sprawne.
Jedynie szyba, czy jak zauwazono wczesniej, jakis autobus pozwala na takie
sprawdzenie aby miec pewnosc ze _ta_ konkretna zarowka swieci. Przy czym trzeba
patrzec na odbicie obrysu swojego auta w szybie/lakierze i zapalac i gasic
lampki sledzac _konkretne_ miejsce w odbiciu. Nie zawsze to proste czy nawet
mozliwe.

Brawo.

Tylko uklad spalonej zarowki daje pewnosc ze zauwazymy takowa. No moze jeszcze
jakis mily pasazer ktorego pogonimy na tyly zeby popatrzyl.

Nie uzywaj slowa "tylko", jesli mozna cos wykonac na wiecej sposobow, niz jeden opisany przez Ciebie.

Wyobraz sobie, ze jest jeszcze bardzo duzo sposobow, ktore w realu ulatwiaja sprawdzanie swiatel. Ja czasami sprawdzam i praktycznie zawsze na inny sposob :) Wyobraz sobie, ze jest jeszcze cos takiego jak CB, zawsze sie mozesz kogos spytac, czy masz wszystkie swiatelka z tylu :)

Poza tym, jak w dzien w dzien jezdzi sie w te same miejsca, to w nocy np. na ciemnym podworku, mozna doskonale odroznic poswiate, od jej braku z jednej strony. Wystarczy, ze cofasz pod jakis garaz. ZApewniam Cie, ze jak jedna zarowka sie nie zaswieci, to od razu zauwazysz roznice, jak codziennie cofasz tak samo.


--
/Pozdrawiam, Filip/
www.c3cars.com | http://www.brianmoss.com/home.htm
Moj klub, moje miejsce: http://www.wikings.pl/~kafar/portowiec/
PMS++ PJ S+ p++ M+++(+) W+ P++:++ X(+) L+(++) B M+(++) Z+ T- W(+) CB++

21 Data: Grudzien 11 2007 18:44:31
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Axel 

"Filip"  wrote in message


Poza tym, jak w dzien w dzien jezdzi sie w te same miejsca, to w nocy np.
na ciemnym podworku, mozna doskonale odroznic poswiate, od jej braku z
jednej strony. Wystarczy, ze cofasz pod jakis garaz. ZApewniam Cie, ze jak
jedna zarowka sie nie zaswieci, to od razu zauwazysz roznice, jak
codziennie cofasz tak samo.

Zapewniam, ze nie zauwazysz roznicy przy zapalonej jednej a dwoch zarowkach
w swiatlach pozycyjnych przy scianie (mam z tylu po dwie zarowki z kazdej
strony). To taka luzna uwaga, bo ja mam od tego szybe na podjezdzie do
garazu, sciane w garazu i rodzine, ktora raz na jakis czas wysylam dookola
samochodu w celu obejrzenia zarowek ;-)

--
Axel

22 Data: Grudzien 12 2007 10:30:36
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Filip 

Użytkownik Axel napisał:

Poza tym, jak w dzien w dzien jezdzi sie w te same miejsca, to w nocy np. na ciemnym podworku, mozna doskonale odroznic poswiate, od jej braku z jednej strony. Wystarczy, ze cofasz pod jakis garaz. ZApewniam Cie, ze jak jedna zarowka sie nie zaswieci, to od razu zauwazysz roznice, jak codziennie cofasz tak samo.

Zapewniam, ze nie zauwazysz roznicy przy zapalonej jednej a dwoch zarowkach w swiatlach pozycyjnych przy scianie (mam z tylu po dwie zarowki z kazdej strony). To taka luzna uwaga, bo ja mam od tego szybe na podjezdzie do garazu, sciane w garazu i rodzine, ktora raz na jakis czas wysylam dookola samochodu w celu obejrzenia zarowek ;-)

Ok, widocznie glos z niebios mi zawsze podpowiadal, ze zawsze zauwazalem roznice cofajac na garaz zasiada, w dodatku z ciemnymi szybami. Wyobraz sobie, ze w VW to standard, przepalajace sie zarowki. I jestem na to przeczulony jak jade vw, zawsze sprawdzam czy mam z tylu stopy.


--
/Pozdrawiam, Filip/
www.c3cars.com | http://www.brianmoss.com/home.htm
Moj klub, moje miejsce: http://www.wikings.pl/~kafar/portowiec/
PMS++ PJ S+ p++ M+++(+) W+ P++:++ X(+) L+(++) B M+(++) Z+ T- W(+) CB++

23 Data: Grudzien 16 2007 17:20:21
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Marcin 'HerrPTAK' Wrona 

Dnia Tue, 11 Dec 2007 12:26:06 +0100, Filip napisał(a):

Użytkownik Lukasz Sczygiel napisał:

No, nie powiedzial bym tak.

*powiedzialbym

Poswiata tworzy sie od jednego swiatla jak i od trzech.
Jak masz spalona jedna
zarowke to poswiata ci nie powie jednoznacznie ze ci sie zarowka spalila. A
chyba po to sa te stopy w ilosci wiekszej niz jeden, zeby jak sie spali jeden to
byl drugi i tak mozna bylo bezpiecznie dojechac do najblizszego miejsca gdzie
sobie zarowke mozna wymienic.

To ze widzisz poswiate nie oznacza ze wszystkie zarowki sa sprawne.
Jedynie szyba, czy jak zauwazono wczesniej, jakis autobus pozwala na takie
sprawdzenie aby miec pewnosc ze _ta_ konkretna zarowka swieci. Przy czym trzeba
patrzec na odbicie obrysu swojego auta w szybie/lakierze i zapalac i gasic
lampki sledzac _konkretne_ miejsce w odbiciu. Nie zawsze to proste czy nawet
mozliwe.

Brawo.

Tylko uklad spalonej zarowki daje pewnosc ze zauwazymy takowa. No moze jeszcze
jakis mily pasazer ktorego pogonimy na tyly zeby popatrzyl.

Nie uzywaj slowa "tylko", jesli mozna cos wykonac na wiecej sposobow,
niz jeden opisany przez Ciebie.

Wyobraz sobie, ze jest jeszcze bardzo duzo sposobow, ktore w realu
ulatwiaja sprawdzanie swiatel. Ja czasami sprawdzam i praktycznie zawsze
na inny sposob :) Wyobraz sobie, ze jest jeszcze cos takiego jak CB,
zawsze sie mozesz kogos spytac, czy masz wszystkie swiatelka z tylu :)

Poza tym, jak w dzien w dzien jezdzi sie w te same miejsca, to w nocy
np. na ciemnym podworku, mozna doskonale odroznic poswiate, od jej braku
z jednej strony. Wystarczy, ze cofasz pod jakis garaz. ZApewniam Cie, ze
jak jedna zarowka sie nie zaswieci, to od razu zauwazysz roznice, jak
codziennie cofasz tak samo.

Tiaaa...
Ale napisałeś, że zawsze wiesz. Jak to zrobisz w słoneczny dzień, na pustej
autostradzie ???
--
M.

24 Data: Grudzien 16 2007 23:48:56
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: venioo 

Marcin 'HerrPTAK' Wrona pisze:

Tiaaa...
Ale napisałeś, że zawsze wiesz. Jak to zrobisz w słoneczny dzień, na pustej
autostradzie ???

W sloneczny dzien na pustej autostradzie to mu sa swiatla z tylu potrzebne jak "dupie koszula" ;P

--
venioo + czerwona calibra c20ne
http://venioo.ovh.org - sam oblicz cenę sprowadzenia auta!

25 Data: Grudzien 17 2007 08:04:23
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: go! 

venioo wrote:

W sloneczny dzien na pustej autostradzie to mu sa swiatla z tylu potrzebne jak "dupie koszula" ;P


no, a na nie pustej? jak sprawdzic i czy tez niepotrzebne?

26 Data: Grudzien 11 2007 10:11:32
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Wojtekk 


Użytkownik "Agent"  napisał w wiadomości

Wierz mi pod domem na parkingu, pod praca na parkingu i jeszcze wielu parkingach gdzie zazwyczaj parkuję nie ma żadnej szyby. Owszem szybe można znaleźć ale miałem na myśli lepszy czujnik niż szyba. Elektrycznie to nie jest chyba żadne wyzwanie.
Po zmroku nie potrzeba szyby. Wystarczy kawałek ściany, ogrodzenie, inny zaparkowany samochód (nawet w dzień się sprawdza jak nie jest słonecznie), itp. Bez problemu zobaczysz poświatę od tylnych świateł. Można w ten sposób sprawdzić wszystkie tylne światła z wyjątkiem podświetlenia tablicy rejestracyjnej.

Pozdrawiam
Wojtek

27 Data: Grudzien 11 2007 10:22:37
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Agent 


Użytkownik "Wojtekk"  napisał w wiadomości


Użytkownik "Agent"  napisał w wiadomości
Wierz mi pod domem na parkingu, pod praca na parkingu i jeszcze wielu parkingach gdzie zazwyczaj parkuję nie ma żadnej szyby. Owszem szybe można znaleźć ale miałem na myśli lepszy czujnik niż szyba. Elektrycznie to nie jest chyba żadne wyzwanie.
Po zmroku nie potrzeba szyby. Wystarczy kawałek ściany, ogrodzenie, inny zaparkowany samochód (nawet w dzień się sprawdza jak nie jest słonecznie), itp. Bez problemu zobaczysz poświatę od tylnych świateł. Można w ten sposób sprawdzić wszystkie tylne światła z wyjątkiem podświetlenia tablicy rejestracyjnej.

Nie no pewnie, poziom paliwa tez można sprawdzać kijem włożonym do baku.

28 Data: Grudzien 11 2007 16:33:50
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: venioo 

Agent pisze:

Nie no pewnie, poziom paliwa tez można sprawdzać kijem włożonym do baku.

w trabancie to dziala do dzisiaj ;)

--
venioo + czerwona calibra c20ne
http://venioo.ovh.org - sam oblicz cenę sprowadzenia auta!

29 Data: Grudzien 11 2007 20:18:57
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] 

venioo pisze:

Agent pisze:
Nie no pewnie, poziom paliwa tez można sprawdzać kijem włożonym do baku.

w trabancie to dziala do dzisiaj ;)
A jest jeszcze dzisiaj produkowany ??

--
                      Wojciech Smagowicz
                      http://www.ebaja.pl
              zabawki, które Twoje dziecko pokocha

30 Data: Grudzien 11 2007 20:48:00
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: venioo 

Wojciech Smagowicz [ZIWK] pisze:

venioo pisze:
Agent pisze:
Nie no pewnie, poziom paliwa tez można sprawdzać kijem włożonym do baku.

w trabancie to dziala do dzisiaj ;)
A jest jeszcze dzisiaj produkowany ??


Maja zrobic lifting :)
Co nie zmienia faktu ze miarka dziala do dzisiaj bezawaryjnie od juz wieeeeelu lat :)

--
venioo + czerwona calibra c20ne
http://venioo.ovh.org - sam oblicz cenę sprowadzenia auta!

31 Data: Grudzien 11 2007 11:08:28
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: go! 

Agent wrote:

. Owszem szybe
można znaleźć ale miałem na myśli lepszy czujnik niż szyba. Elektrycznie to nie jest chyba żadne wyzwanie.

No chyba nie:)
Do tej pory pamietam ten beznamietny glos komputera w R 25 :)
"Left stop light.. not working"

W osiemdziesiatych latach tamtego stulecia sie dalo.. :P

32 Data: Grudzien 13 2007 19:22:40
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Adam Płaszczyca 

On Tue, 11 Dec 2007 11:08:28 +0000, "go!"  wrote:

No chyba nie:)
Do tej pory pamietam ten beznamietny glos komputera w R 25 :)
"Left stop light.. not working"

W osiemdziesiatych latach tamtego stulecia sie dalo.. :P

W siedemdziesiatych też - Mazda 929 takie miała.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

33 Data: Grudzien 13 2007 19:59:25
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: J.F. 

On Thu, 13 Dec 2007 19:22:40 +0100,  Adam Płaszczyca wrote:

On Tue, 11 Dec 2007 11:08:28 +0000, "go!"  wrote:
No chyba nie:)
Do tej pory pamietam ten beznamietny glos komputera w R 25 :)
"Left stop light.. not working"

W osiemdziesiatych latach tamtego stulecia sie dalo.. :P

W siedemdziesiatych też - Mazda 929 takie miała.

W 70-tych byl raczej klopot z synteza glosu.

J.

34 Data: Grudzien 14 2007 01:16:04
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Adam Płaszczyca 

On Thu, 13 Dec 2007 19:59:25 +0100, J.F.
 wrote:

W osiemdziesiatych latach tamtego stulecia sie dalo.. :P

W siedemdziesiatych też - Mazda 929 takie miała.

W 70-tych byl raczej klopot z synteza glosu.

Npo nei takie, czyli nei głosowe. Świecziła tylko diodkami.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

35 Data: Grudzien 14 2007 08:33:04
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Jurand 

"Adam Płaszczyca"  wrote in message

On Thu, 13 Dec 2007 19:59:25 +0100, J.F.
 wrote:

>>>W osiemdziesiatych latach tamtego stulecia sie dalo.. :P
>>
>>W siedemdziesiatych też - Mazda 929 takie miała.
>
>W 70-tych byl raczej klopot z synteza glosu.

Npo nei takie, czyli nei głosowe. Świecziła tylko diodkami.

Płaszczyc, kurwa, czytaj to co napisałeś, nim naciśniesz wyślij!

Jurand.

36 Data: Grudzien 14 2007 11:09:45
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Adam Płaszczyca 

On Fri, 14 Dec 2007 08:33:04 +0100, "Jurand"
 wrote:

Płaszczyc, kurwa, czytaj to co napisałeś, nim naciśniesz wyślij!

Nie chce mi się :P
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

37 Data: Grudzien 14 2007 11:06:22
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Wojtekk 


Użytkownik "J.F."  napisał w wiadomości

W 70-tych byl raczej klopot z synteza glosu.

E, tam... pamiętam gadające lalki zabawki w latach 70-tych. Jakim problemem było zrobić gadający samochód? ;-)

Pozdrawiam
Wojtek

38 Data: Grudzien 14 2007 10:22:14
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: go! 

Wojtekk wrote:


W 70-tych byl raczej klopot z synteza glosu.

E, tam... pamiętam gadające lalki zabawki w latach 70-tych. Jakim problemem było zrobić gadający samochód? ;-)


chyba smiejace sie.. na plytke taka?
Gadajacy samochod dalo by rade zrobic moze, Kraftwerk sobie radzil z synteza mowy, ale ten samochod to musialby byc bus i na pace miec ten syntetyzer :)

39 Data: Grudzien 14 2007 11:55:40
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Wojtekk 


Użytkownik "go!"  napisał w wiadomości

Wojtekk wrote:


W 70-tych byl raczej klopot z synteza glosu.

E, tam... pamiętam gadające lalki zabawki w latach 70-tych. Jakim problemem było zrobić gadający samochód? ;-)


chyba smiejace sie.. na plytke taka?
Gadajacy samochod dalo by rade zrobic moze, Kraftwerk sobie radzil z synteza mowy, ale ten samochod to musialby byc bus i na pace miec ten syntetyzer :)
Bez przesady. Wystarczyłaby płytka magnetyczna z nagranymi komunikatami i głowica jak w magnetofonie.

Pozdrawiam
Wojtek

40 Data: Grudzien 14 2007 12:39:49
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: J.F. 

On Fri, 14 Dec 2007 11:55:40 +0100,  Wojtekk wrote:

W 70-tych byl raczej klopot z synteza glosu.
E, tam... pamiętam gadające lalki zabawki w latach 70-tych. Jakim problemem
było zrobić gadający samochód? ;-)

chyba smiejace sie.. na plytke taka?

Bez przesady. Wystarczyłaby płytka magnetyczna z nagranymi komunikatami i
głowica jak w magnetofonie.

Da rade, ale duza komplikacja jesli ma byc kilka komunikatow.
Studyjna glowice 24 sciezkowa ?

J.

41 Data: Grudzien 15 2007 16:44:55
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Wojtekk 


Użytkownik "J.F."  napisał w wiadomości

On Fri, 14 Dec 2007 11:55:40 +0100,  Wojtekk wrote:
W 70-tych byl raczej klopot z synteza glosu.
E, tam... pamiętam gadające lalki zabawki w latach 70-tych. Jakim problemem
było zrobić gadający samochód? ;-)

chyba smiejace sie.. na plytke taka?

Bez przesady. Wystarczyłaby płytka magnetyczna z nagranymi komunikatami i
głowica jak w magnetofonie.

Da rade, ale duza komplikacja jesli ma byc kilka komunikatow.
Studyjna glowice 24 sciezkowa ?
Albo przesuwna głowica, jak w stacji dyskietek :)

Pozdrawiam
Wojtek

42 Data: Grudzien 17 2007 08:05:57
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: go! 

Wojtekk wrote:

Da rade, ale duza komplikacja jesli ma byc kilka komunikatow.
Studyjna glowice 24 sciezkowa ?
Albo przesuwna głowica, jak w stacji dyskietek :)

Pozdrawiam
Wojtek


wiesz jakk sie sprawy maja z nosnikami ferromagnetycznymi?
Samochody wytrzymuja jednak troche dluzej niz dyskietki..

43 Data: Grudzien 17 2007 11:19:36
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Wojtekk 


Użytkownik "go!"  napisał w wiadomości


wiesz jakk sie sprawy maja z nosnikami ferromagnetycznymi?
Samochody wytrzymuja jednak troche dluzej niz dyskietki..
Mam namyśli nagranie dźwięku na dysku w sposób analogowy (jak na kasecie). Na dyskietkach pliki zapisywane są cyfrowo. Wystarczy, że o jeden bit za dużo będzie nieczytelny i plik z takiej dyskietki będzie nie do odczytania. Stąd mała trwałość dyskietki. W przypadku nagrania analogowego drobne uszkodzenia spowodują co najwyżej powtanie trzasków, szumów, itp., czasami nawet nie do zauważenia. Po kilku latach moga zostać też obcięte wysokie tony. W przypadku głosu nie wpłynie to na czytelność komunikatów.


Kiedyś w samochodzie miałem zestaw kaset. Niektóre przeleżały w schowku chyba nawet 7 lat. Co prawda znudziły mi się trochę i nie słuchałem ich na okrągło, ale sentyment co do niektórych kultowych kawałków nie pozwolił mi na wyrzucenie ich. Dopiero po zmianie auta (i oddtwarzacza) trafiły do archiwum w domu. Tych parę lat mrozu, upału, wilgoci, wstrząsów, itp. nie zaszkodziło im szczególnie. Dzwięk trochę przytłumił się, ale nadal można je odtwarzać. Mam też nagrania na taśmach szpulowych, które przeżyły już ponad 35 lat i głos jest nadal zrozumiały (jakość jest kiepska, ale na tym sprzęcie to nigdy nie była dobra).

Pozdrawiam
Wojtek

44 Data: Grudzien 17 2007 11:10:34
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: go! 

Wojtekk wrote:

 W przypadku nagrania analogowego drobne uszkodzenia spowodują co najwyżej powtanie trzasków, szumów, itp., czasami nawet nie do zauważenia. Po kilku latach moga zostać też obcięte wysokie tony.

Fakt.. Mam jednak uprzedzenia do tego typu nosnikow.. Wiesz: Wilgoc, kurz i jak wspomniales wiek (utleniaja sie jednak). Do tej pory pamietam krecenie glowica w poszukiwaniu odpowiedniego przekosu aby uzyskac max sopranu..:)
Jest jeszcze jeden zabieg, ktory przypomnial mi sie przy okazji jak wspomniales o magn. szpulowych. Takie komunikaty mozna by nagrywac z predkoscia obrotu wielokrotnie zwiekszona w porownaniu ze standardami sprzetu audio. Wtedy gestosc zapisu wzrasta a z nim jakosc i trwalosc.

45 Data: Grudzien 13 2007 23:42:22
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor:

On 11 Gru, 08:24, "Agent"  wrote:

No to jak masz takie "patrzałki" które widzą jakie światła sie świecą z tyłu
to naprawdę nieźle.

Pod światłami jak czekasz na zielone to wystaczy popatrzeć na to co
się odbija od tego co stoi za tobą, a jak jeszcze jest to ciężarowy
albo jakiś dostawczy to już wogóle miodzio, to samo z przednimi -
patrzysz na tego co przed tobą i widzisz czy oba światełka świecą ;P

Pozdro !!

46 Data: Grudzien 11 2007 08:24:35
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Quent 

Z obserwacji, ktora uskuteczniam "patrzalkami".

Podczas jazdy?

47 Data: Grudzien 11 2007 08:56:35
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: McBeth 

Podczas jazdy?
A co sie dziwisz ? Nie widziales Grindhouse - Deathproof ;-) .

Pzdr.
McBeth

48 Data: Grudzien 11 2007 09:14:35
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Quent 

A co sie dziwisz ? Nie widziales Grindhouse - Deathproof ;-) .

Czyli, ze Filip wywija orla na masce swojego bolidu aby sprawdzic lampki?
;-))

49 Data: Grudzien 11 2007 08:41:02
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: axial 


Użytkownik "Filip"  napisał w wiadomości

Użytkownik axial napisał:

>>Bo ja zawsze podczas jazdy wiem czy mam wszystkie zarowki dobre.....
>
> A to ską????
>
Z obserwacji, ktora uskuteczniam "patrzalkami".

Jesteś klientem Media Markt????

ax

50 Data: Grudzien 11 2007 09:06:40
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Jurand 

"Filip"  wrote in message

Użytkownik Agent napisał:

> Przecież jak
> nam się "stop" przepali to można tak jeździć miesiącami.

Moglbys logicznie uzasadnic swoja wypowiedz?

Bo ja zawsze podczas jazdy wiem czy mam wszystkie zarowki dobre.....

Aha, szczególnie w światłach stop. Jesteś niczym szybki Lopez, zapewne.
Wciskasz pedał hamulca i wyskakujesz z samochodu, żeby sprawdzić, czy świecą
wsteczne. ;)

Jurand.

51 Data: Grudzien 11 2007 07:59:40
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: axial 

Użytkownik "Agent"  napisał w wiadomości

No to mnie dziś naszło. Nie zastanawialiście się czemu coraz powszechniej
stosowane są czujniki cofania, ciśnienia w oponach, padającego deszczu a
np
nie ma czujnika spalonej żarówki? Przecież jak nam się "stop" przepali to
można tak jeździć miesiącami. Koszt tego czyjnika jest minimalny przecież.
Albo czemu jest masa dodatkowych opcji przy zakupie samochodu a
podgrzewanie
przedniej szyby zdarza się jeszcze rzadko. Założę się że niejeden wybrałby
zamiast stabilizacji toru jazdy podgrzewaną szybę.
P.S. Wiem że niektórzy mają ww. "cuda" i nie piszcie "ja to mam w swoim
...."
Większość nie ma.

I większość nie ma czujnika cofania i jeździ na łysych oponach,
10 letnimi autkami.
Problem nie jest w braku czujników, bo te są tanie, ale w
pazerności polskich dealerów i skąpstwie polskich klientów.
Jednio doliczają sobie 1000% marży a drudzy skąpią
każdą złotówkę na dodatkowe wyposażenie....
Taka jest rzeczywistość...

ax

PS. Mam opla z 2000r (jeszcze) i mój ma czujnik :)

52 Data: Grudzien 11 2007 08:32:32
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: pontoon 

Jednio doliczają sobie 1000% marży a drudzy skąpią
każdą złotówkę na dodatkowe wyposażenie....

Bo jak bierze się kredyt na 99% auta to nie ma się co dziwić, że skąpi się
na "bzdety".

ponton

53 Data: Grudzien 11 2007 08:56:24
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Robert J. 

...czemu coraz powszechniej stosowane są czujniki cofania, ciśnienia w
oponach, padającego deszczu a np nie ma czujnika spalonej żarówki?

Akurat chyba prędzej znajdziesz czujnik spalonej żarówki niż czujnik
cofania, a już na pewno niż czujnik ciśnienia w kapciach :-). U mnie jest
cz. sp. żarówek, a nie ma cz. ciśnienia w kołach...

54 Data: Grudzien 11 2007 09:54:36
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: J.F. 

On Tue, 11 Dec 2007 07:38:37 +0100,  Agent wrote:

No to mnie dziś naszło. Nie zastanawialiście się czemu coraz powszechniej
stosowane są czujniki cofania, ciśnienia w oponach, padającego deszczu a np
nie ma czujnika spalonej żarówki? Przecież jak nam się "stop" przepali to
można tak jeździć miesiącami. Koszt tego czyjnika jest minimalny przecież.

Wbrew pozorom nie taki maly. Czujnik drobiazg, ale okablowanie,
zamontowanie, rozbudowa komputerka..

A zaplacisz wiecej za auto bo ma sygnalizacje spalonych zarowek ? :-)

Mialo sie zmienic po wejsciu sterowania CAN, ale widac to jeszcze
drozsze.

Ale o ile wiem to pare aut ma i jazde trzeba zaczac od nacisniecia
hamulca ..

Albo czemu jest masa dodatkowych opcji przy zakupie samochodu a podgrzewanie
przedniej szyby zdarza się jeszcze rzadko. Założę się że niejeden wybrałby
zamiast stabilizacji toru jazdy podgrzewaną szybę.

Moze Ford ma patent, a moze w praktyce bardziej przeszkadza niz
pomaga, szczegolnie w krajach gdzie mieszkaja konstruktorzy :-)

J.

55 Data: Grudzien 11 2007 10:27:06
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: ania 


Użytkownik "J.F."

Ale o ile wiem to pare aut ma i jazde trzeba zaczac od nacisniecia
hamulca ..

np polonezy w 96 juz tak mialy, moje juz ponad piecioletnie autko
sygnalizuje wszystkie mozliwe spalone zarowki (i nie jest to mercedes s)


--
ania

56 Data: Grudzien 11 2007 16:23:53
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello ania,

Tuesday, December 11, 2007, 10:27:06 AM, you wrote:

Ale o ile wiem to pare aut ma i jazde trzeba zaczac od nacisniecia
hamulca ..
np polonezy w 96 juz tak mialy,

Ładnych parę lat wcześniej - od pierwszych "przejsciówek" przed Caro,
czyli przed MR93.

[...]

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++

57 Data: Grudzien 11 2007 22:56:48
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Wojtekk 


Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"  napisał w wiadomości

Ale o ile wiem to pare aut ma i jazde trzeba zaczac od nacisniecia
hamulca ..
np polonezy w 96 juz tak mialy,

Ładnych parę lat wcześniej - od pierwszych "przejsciówek" przed Caro,
czyli przed MR93.
Od 96 r. (Caro+) oprócz sygnaizacji swiateł stopu, była też kontrolka przepalenia pozostałych żarówek. We wcześniejszych wersjach chyba nie było tego.

Pozdrawiam
Wojtek

58 Data: Grudzien 12 2007 10:59:04
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor:

Od 96 r. (Caro+) oprócz sygnaizacji swiateł stopu, była też kontrolka
przepalenia pozostałych żarówek. We wcześniejszych wersjach chyba nie było tego.

Mialem Caro+ kupine w sierpniu 96 (produkcja lipiec). Mial tylko
sygnalizacje przepalonych stopow i kierunkowskazow (ale to kazde auto
ma -- cyka wyraznie szybciej).
Innych przepalen nie sygnalizowal.
Tomek

59 Data: Grudzien 11 2007 11:16:00
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: user 


Albo czemu jest masa dodatkowych opcji przy zakupie samochodu a podgrzewanie przedniej szyby zdarza się jeszcze rzadko. Założę się że niejeden wybrałby zamiast stabilizacji toru jazdy podgrzewaną szybę.

Moze Ford ma patent, a moze w praktyce bardziej przeszkadza niz
pomaga, szczegolnie w krajach gdzie mieszkaja konstruktorzy :-)

Zapewniam, ze bardziej pomaga :)


--
Pozdrawiam,
-- -- -- -- -- -- -- --
Focus '99 1,6 (benz + LPG)

60 Data: Grudzien 11 2007 16:36:36
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: venioo 

J.F. pisze:

Wbrew pozorom nie taki maly. Czujnik drobiazg, ale okablowanie, zamontowanie, rozbudowa komputerka..


Do wykrycia czy prad plynie czy nie nie jest komputerek potrzebny...

--
venioo + czerwona calibra c20ne
http://venioo.ovh.org - sam oblicz cenę sprowadzenia auta!

61 Data: Grudzien 11 2007 17:03:47
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: J.F. 

On Tue, 11 Dec 2007 16:36:36 +0100,  venioo wrote:

J.F. pisze:
Wbrew pozorom nie taki maly. Czujnik drobiazg, ale okablowanie,
zamontowanie, rozbudowa komputerka..

Do wykrycia czy prad plynie czy nie nie jest komputerek potrzebny...

Niby nie, ale prezentacja wynikow staje sie dosc rozbudowana.

J.

62 Data: Grudzien 11 2007 20:19:12
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: venioo 

J.F. pisze:

On Tue, 11 Dec 2007 16:36:36 +0100,  venioo wrote:
J.F. pisze:
Wbrew pozorom nie taki maly. Czujnik drobiazg, ale okablowanie, zamontowanie, rozbudowa komputerka..

Do wykrycia czy prad plynie czy nie nie jest komputerek potrzebny...

Niby nie, ale prezentacja wynikow staje sie dosc rozbudowana.

Hmmm... po chwili zastanowienia: po 1 diodzie LED dla kazdej z zarowek to az taki stopien skomplikowania? Wydaje mi sie ze nie...
Nie mowimy tu o systemie co podaje ciepla kawe i kapcie, tylko dlaczego nie montuje sie seryjnie ZADNEGO systemu ...

--
venioo + czerwona calibra c20ne
http://venioo.ovh.org - sam oblicz cenę sprowadzenia auta!

63 Data: Grudzien 11 2007 21:02:28
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: J.F. 

On Tue, 11 Dec 2007 20:19:12 +0100,  venioo wrote:

J.F. pisze:
Wbrew pozorom nie taki maly. Czujnik drobiazg, ale okablowanie,
zamontowanie, rozbudowa komputerka..
Do wykrycia czy prad plynie czy nie nie jest komputerek potrzebny...
Niby nie, ale prezentacja wynikow staje sie dosc rozbudowana.

Hmmm... po chwili zastanowienia: po 1 diodzie LED dla kazdej z zarowek
to az taki stopien skomplikowania? Wydaje mi sie ze nie...

Ale ich trzeba ze 16-20 sztuk. Miejsce, na desce, kable.
Do tego stosowna elektronika zeby swiecila tylko spalone ..
komputerek.

Nie mowimy tu o systemie co podaje ciepla kawe i kapcie, tylko dlaczego

Tylko informuje milym glosem w dwoch odmianach i dziesieciu jezykach
:-)

nie montuje sie seryjnie ZADNEGO systemu ...

W praktyce te zarowki na tyle rzadko sie pala ze szkoda przeplacac :-)

J.

64 Data: Grudzien 11 2007 21:49:47
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: venioo 

J.F. pisze:

W praktyce te zarowki na tyle rzadko sie pala ze szkoda przeplacac :-)


Otoz to, a jak juz sie spala, to mega-twardziele w furach za fafnascie tysiecy pomstuja, jaki z..ebany system, im tylek zawraca i jezdza dalej z przepalona...


--
venioo + czerwona calibra c20ne
http://venioo.ovh.org - sam oblicz cenę sprowadzenia auta!

65 Data: Grudzien 11 2007 23:07:18
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Wojtekk 


Użytkownik "venioo"  napisał w wiadomości

Hmmm... po chwili zastanowienia: po 1 diodzie LED dla kazdej z zarowek to az taki stopien skomplikowania? Wydaje mi sie ze nie...
Jak masz kilka żarówek na jednym obwodzie to system zaczyna się nieco komplikować.

Pozdrawiam
Wojtek

66 Data: Grudzien 12 2007 03:12:59
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: venioo 

Wojtekk pisze:

Hmmm... po chwili zastanowienia: po 1 diodzie LED dla kazdej z zarowek to az taki stopien skomplikowania? Wydaje mi sie ze nie...
Jak masz kilka żarówek na jednym obwodzie to system zaczyna się nieco komplikować.


No tak, bo natezenie by trzeba mierzyc. Ale jak jest kilka zarowek to nie przepalaja sie wszystkie na raz, wiec swiatlo jest sprawne, nie ma tak, ze wcale nie swieci :)


--
venioo + czerwona calibra c20ne
http://venioo.ovh.org - sam oblicz cenę sprowadzenia auta!

67 Data: Grudzien 12 2007 10:28:06
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Wojtekk 


Użytkownik "venioo"  napisał w wiadomości

No tak, bo natezenie by trzeba mierzyc. Ale jak jest kilka zarowek to nie przepalaja sie wszystkie na raz, wiec swiatlo jest sprawne, nie ma tak, ze wcale nie swieci :)

To w przypadku gdy jest kilka żarówek w jednej lampie. Ale można połÄ…czyć też kilka lamp, np. pozycyjne przód, tył, tablica rej., oświetlenie deski, kontrolka.

Pozdrawiam
Wojtek

68 Data: Grudzien 16 2007 17:27:55
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Marcin 'HerrPTAK' Wrona 

Dnia Tue, 11 Dec 2007 20:19:12 +0100, venioo napisał(a):

J.F. pisze:
On Tue, 11 Dec 2007 16:36:36 +0100,  venioo wrote:
J.F. pisze:
Wbrew pozorom nie taki maly. Czujnik drobiazg, ale okablowanie,
zamontowanie, rozbudowa komputerka..

Do wykrycia czy prad plynie czy nie nie jest komputerek potrzebny...

Niby nie, ale prezentacja wynikow staje sie dosc rozbudowana.

Hmmm... po chwili zastanowienia: po 1 diodzie LED dla kazdej z zarowek
to az taki stopien skomplikowania? Wydaje mi sie ze nie...
Nie mowimy tu o systemie co podaje ciepla kawe i kapcie, tylko dlaczego
nie montuje sie seryjnie ZADNEGO systemu ...

Ale po co ??
Dla każdego przypadku komp wyswietla napis "service" (jak to ostatnio w
modzie) i nie ma żadnego problemu ;-)

--
M.

69 Data: Grudzien 13 2007 19:25:26
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Adam Płaszczyca 

On Tue, 11 Dec 2007 17:03:47 +0100, J.F.
 wrote:

Niby nie, ale prezentacja wynikow staje sie dosc rozbudowana.

Bez przesady...
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

70 Data: Grudzien 13 2007 19:58:16
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: J.F. 

On Thu, 13 Dec 2007 19:25:26 +0100,  Adam Płaszczyca wrote:

On Tue, 11 Dec 2007 17:03:47 +0100, J.F.
 wrote:

Niby nie, ale prezentacja wynikow staje sie dosc rozbudowana.
Bez przesady...

A masz miejsce gdzie by mozna bylo 20 LED wstawic ?

J.

71 Data: Grudzien 14 2007 01:16:21
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Adam Płaszczyca 

On Thu, 13 Dec 2007 19:58:16 +0100, J.F.
 wrote:

A masz miejsce gdzie by mozna bylo 20 LED wstawic ?

A nie prościej mały wyswietlacz?
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

72 Data: Grudzien 14 2007 10:25:53
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: J.F. 

On Fri, 14 Dec 2007 01:16:21 +0100,  Adam Płaszczyca wrote:

On Thu, 13 Dec 2007 19:58:16 +0100, J.F.
A masz miejsce gdzie by mozna bylo 20 LED wstawic ?

A nie prościej mały wyswietlacz?

LCD tekstowy ?

specjalny z malymi diodkami ?

J.

73 Data: Grudzien 14 2007 12:08:00
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Adam Płaszczyca 

On Fri, 14 Dec 2007 10:25:53 +0100, J.F.
 wrote:

A masz miejsce gdzie by mozna bylo 20 LED wstawic ?
A nie prościej mały wyswietlacz?

LCD tekstowy ?

Właśnie.
Poza tym wystarczy 5 diód, które pokażą która z lamp zespolonych ma
uwaloną żarówkę.

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

74 Data: Grudzien 14 2007 12:32:25
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: J.F. 

On Fri, 14 Dec 2007 12:08:00 +0100,  Adam Płaszczyca wrote:

On Fri, 14 Dec 2007 10:25:53 +0100, J.F.
A masz miejsce gdzie by mozna bylo 20 LED wstawic ?
A nie prościej mały wyswietlacz?

LCD tekstowy ?

Właśnie.

Ale to znow wracamy do tego ze trzeba komputerek.

Poza tym wystarczy 5 diód, które pokażą która z lamp zespolonych ma
uwaloną żarówkę.

Tu tez trzeba komputerek.

Komputerki potanialy, ale jednak sumaryczna cena rosnie ..

J.

75 Data: Grudzien 14 2007 13:09:33
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Adam Płaszczyca 

On Fri, 14 Dec 2007 12:32:25 +0100, J.F.
 wrote:

Ale to znow wracamy do tego ze trzeba komputerek.

No i? Granada w 1978 miała już komputerek pokładowy :D

Komputerki potanialy, ale jednak sumaryczna cena rosnie ..

No ba.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

76 Data: Grudzien 11 2007 10:01:46
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Wojtekk 


Użytkownik "Agent"  napisał w wiadomości

No to mnie dziś naszło. Nie zastanawialiście się czemu coraz powszechniej
stosowane są czujniki cofania,
Kosztuje to grosze, a dilerzy uatrakcyjniają tym promocje, tak jakby to cudo nie
wiadomo ile kosztowało.

ciśnienia w oponach, padającego deszczu a np nie ma czujnika spalonej żarówki?
Jak to nie ma. Polonezy mają (od 96r.). Przecież to dosyć popularne auta na
naszych drogach. Niektóre inne marki też to mają, więc ten system wcale nie jest
czymś wyjątkowym.

Przecież jak nam się "stop" przepali to można tak jeździć miesiącami.
A nie lepiej wcisnąć pedał hamulca, zerknąć w lusterko i sprawdzić czy z tyłu (na
innym samochodzie, na ścianie, na asfalcie, itp.) pojawi się charakterystyczna czerwona poświata? Chyba, że ktoś jeździ tylko w słoneczne dni, unika garaży, zadaszonych lub podziemnych parkingów i wstydzi sie poprosić kogoś o pomoc, to wtedy może mieć problem.

Koszt tego czyjnika jest minimalny przecież. Albo czemu jest masa dodatkowych
opcji przy zakupie samochodu a podgrzewanie przedniej szyby zdarza się jeszcze
rzadko. Założę się że niejeden wybrałby zamiast stabilizacji toru jazdy
podgrzewaną szybę.
Przecież zazwyczaj te elementy są opcjonalne. Można wybrać jedno lub drugie,
albo oba naraz.
Są różni klienci, dla niektórych ważne jest bezpieczeństwo, dla innych osiągi a
jeszcze inni za priorytet wybiorą estetykę. Myślę, że producenci samochodów
będący w branży od dziesiątek lat maja doskonałe rozeznanie jakie elementy
wyposażenia najbardziej przyciągają klientów. Niektóre potrzeby można również kreować umiejętną reklamą :->

Pozdrawiam
Wojtek

77 Data: Grudzien 11 2007 10:27:43
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: J.F. 

On Tue, 11 Dec 2007 10:01:46 +0100,  Wojtekk wrote:

Przecież jak nam się "stop" przepali to można tak jeździć miesiącami.
A nie lepiej wcisnąć pedał hamulca, zerknąć w lusterko i sprawdzić czy z tyłu
(na innym samochodzie, na ścianie, na asfalcie, itp.) pojawi się charakterystyczna
czerwona poświata? Chyba, że ktoś jeździ tylko w słoneczne dni, unika garaży,
zadaszonych lub podziemnych parkingów

No wlasnie - wystarczy nie miec podziemnego parkingu i juz sie robi
problem. Poswiata powstaje tez od jednej lampy, a o sciane trudno.

Najlepiej okazuje sie zaparkowac za tylem jakiegos seicento
czy podobnego auta z pionowa klapa ..

J.

78 Data: Grudzien 11 2007 10:53:34
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Larsoden 

Najlepiej okazuje sie zaparkowac za tylem jakiegos seicento
czy podobnego auta z pionowa klapa ..

Ja zawsze wykorzystuję okazję gdy za mną na światłach staje autobus. Na jego pionowej masce elegancko widać wszystkie światła. Sprawdzam pozycyjne, stopy, przeciwmgielne i wsteczny. Ciekawe czy kierownik busa długo zastanawia się ocb...


--
Larsoden | nedosraL
http://www.bykom-stop.avx.pl/

79 Data: Grudzien 11 2007 16:38:12
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: venioo 

J.F. pisze:

No wlasnie - wystarczy nie miec podziemnego parkingu i juz sie robi
problem. Poswiata powstaje tez od jednej lampy, a o sciane trudno.


Czasy malucha i 125p z jednym lusterkiem juz minely...


--
venioo + czerwona calibra c20ne
http://venioo.ovh.org - sam oblicz cenę sprowadzenia auta!

80 Data: Grudzien 11 2007 10:27:28
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: cpt. Nemo 


Użytkownik "Wojtekk"  napisał w
wiadomości


> Przecież jak nam się "stop" przepali to można tak jeździć
miesiącami.
A nie lepiej wcisnąć pedał hamulca, zerknąć w lusterko i sprawdzić czy
z tyłu
(na
innym samochodzie, na ścianie, na asfalcie, itp.) pojawi się
charakterystyczna
czerwona poświata?

No wlasnie, ja tez tego nie rozumiem, wieczorami a jesienia i zima juz
od wczesnego popoludnia widze w lusterku wstecznym zatrzymujac sie
chocby przed swiatlami czy mam sprawne stopy. No chyba ze ktos nie
patrzy w lusterko ?
Moge gdzies w trasie leciec bez stopu ale nie miesiacami tylko kilka
godzin najwyzej, ale juz przy pierwszym zatrzymaniu jak staje ktos za
mna to widze swoje stopy :)

pozdrawiam, leszek

81 Data: Grudzien 11 2007 10:40:43
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Agent 


Przecież zazwyczaj te elementy są opcjonalne. Można wybrać jedno lub drugie,
albo oba naraz.

W jakich markach? Nie orientowałem się szczegółowo w każdej marce ale raczej nie jest to opcja powszechnie stosowana. chyba że się mylę ale patrz ac na wyposażenie aut na sprzedaż rzdko się to pojawia.

Są różni klienci, dla niektórych ważne jest bezpieczeństwo, dla innych osiągi a
jeszcze inni za priorytet wybiorą estetykę. Myślę, że producenci samochodów
będący w branży od dziesiątek lat maja doskonałe rozeznanie jakie elementy
wyposażenia najbardziej przyciągają klientów. Niektóre potrzeby można również kreować umiejętną reklamą :->

Pozdrawiam
Wojtek


82 Data: Grudzien 11 2007 09:45:58
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Krzysztof Pujdak 



"Agent"  wrote in message

No to mnie dziś naszło. Nie zastanawialiście się czemu coraz powszechniej
stosowane są czujniki cofania, ciśnienia w oponach, padającego deszczu a np
nie ma czujnika spalonej żarówki?

W MB miałem takie czujniki. BTW, sa seryjne. W BMW tez zreszta sa.

83 Data: Grudzien 11 2007 18:21:03
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: mancer 

Użytkownik "Krzysztof Pujdak"  napisał w wiadomości


W MB miałem takie czujniki. BTW, sa seryjne. W BMW tez zreszta sa.

Oraz w Audi.. Stop i tył na 100%, ale spalonych przednich pozycyjnych
mi nie pokazuje :)

Także VW, Skoda, Seat - choć w wersjach bez wyświetlaczy LCD
potrafią trochę mylące kontrolki na desce zapalać, z powodu
braku stopu - np. EPC.

84 Data: Grudzien 11 2007 11:38:40
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Marcin J. Kowalczyk 

Agent pisze:

No to mnie dziś naszło. Nie zastanawialiście się czemu coraz powszechniej stosowane są czujniki cofania, ciśnienia w oponach, padającego deszczu a np nie ma czujnika spalonej żarówki? Przecież jak nam się "stop" przepali to można tak jeździć miesiącami. Koszt tego czyjnika jest minimalny przecież. Albo czemu jest masa dodatkowych opcji przy zakupie samochodu a podgrzewanie przedniej szyby zdarza się jeszcze rzadko. Założę się że niejeden wybrałby zamiast stabilizacji toru jazdy podgrzewaną szybę.
P.S. Wiem że niektórzy mają ww. "cuda" i nie piszcie "ja to mam w swoim ..." Większość nie ma.

w cudzie techniki zawnym polonez takie cudo jest.

85 Data: Grudzien 11 2007 11:57:10
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Agent 


Użytkownik "Marcin J. Kowalczyk"  napisał w wiadomości

Agent pisze:
No to mnie dziś naszło. Nie zastanawialiście się czemu coraz powszechniej stosowane są czujniki cofania, ciśnienia w oponach, padającego deszczu a np nie ma czujnika spalonej żarówki? Przecież jak nam się "stop" przepali to można tak jeździć miesiącami. Koszt tego czyjnika jest minimalny przecież. Albo czemu jest masa dodatkowych opcji przy zakupie samochodu a podgrzewanie przedniej szyby zdarza się jeszcze rzadko. Założę się że niejeden wybrałby zamiast stabilizacji toru jazdy podgrzewaną szybę.
P.S. Wiem że niektórzy mają ww. "cuda" i nie piszcie "ja to mam w swoim ..." Większość nie ma.

w cudzie techniki zawnym polonez takie cudo jest.

Od świateł stopu i innych też? Kolejny raz podziwiam polską myśl elektryczną w samochodach . Pierwsza to że np światła automatycznie gasną w Maluchu po wyciągnęciu kluczyka/wyłączeniu zapłonu. Nikt na to jeszcze nie wpadł w innych markach?

86 Data: Grudzien 11 2007 12:06:38
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Przembo 

Użytkownik "Agent"  napisał

Użytkownik "Marcin J. Kowalczyk"  napisał
Agent pisze:
No to mnie dziś naszło. Nie zastanawialiście się czemu coraz
powszechniej stosowane są czujniki cofania, ciśnienia w oponach,
padającego deszczu a np nie ma czujnika spalonej żarówki? Przecież jak
nam się "stop" przepali to można tak jeździć miesiącami. Koszt tego
czyjnika jest minimalny

w cudzie techniki zawnym polonez takie cudo jest.

Od świateł stopu i innych też? Kolejny raz podziwiam polską myśl
elektryczną w samochodach . Pierwsza to że np światła automatycznie gasną
w Maluchu po wyciągnęciu kluczyka/wyłączeniu zapłonu. Nikt na to jeszcze
nie wpadł w innych markach?

Sygnalizacja awarii swiatel stopu byla w kazdym Polonezie od Caro, co do
wczesniejszych nie wiem.
A w Polonezie Plus jest kontrolka awarii oswietlenia, ale nie wiem czy
obejmuje cos poza pozycje przod i tyl :)

A "automagiczny" wylacznik swiatel to pomysl Fiata, ale chyba juz z niego
zrezygnowali :)

Pozdr

87 Data: Grudzien 11 2007 12:16:22
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: wchpikus 

Witam!

A "automagiczny" wylacznik swiatel to pomysl Fiata, ale chyba juz z niego
zrezygnowali :)

Nie wiem, w 2000 jeszcze byl.
Dobra rzecz:)
Pozdrawiam

88 Data: Grudzien 11 2007 12:46:29
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Marcin J. Kowalczyk 

Agent pisze:

w cudzie techniki zawnym polonez takie cudo jest.

Od świateł stopu i innych też? Kolejny raz podziwiam polską myśl elektryczną w samochodach . Pierwsza to że np światła automatycznie gasną w Maluchu po wyciągnęciu kluczyka/wyłączeniu zapłonu. Nikt na to jeszcze nie wpadł w innych markach?

od stopu kontrolka od '93, od pozostalych zarowek od wersji plus ('98). Polonez mial wiecej ficzerow ktorych brakuje mi w obecnym aucie - np. mozliwosc DOWOLNEJ regulacji przerw miedzy przetarciami wcieraczek w trybie pracy przerywanej, automatycznie wlaczana/wylaczana podgrzewana tylna szyba (chociaz w 307 sama mi sie wylacza) czego nie ma jeszcze w wielu smochodach to swiatelko w srodku gasnace po kilku sekundach lub po przekreceniu stacjki, etc...
w polonezie bylo troche pomyslowych rozwiazan i naprawde brakuje mi ich    w innych autach..

89 Data: Grudzien 11 2007 17:37:59
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Jurand 

"Agent"  wrote in message


Użytkownik "Marcin J. Kowalczyk"  napisał w
wiadomości 
> Agent pisze:
>> No to mnie dziś naszło. Nie zastanawialiście się czemu coraz
> > powszechniej  stosowane są czujniki cofania, ciśnienia w oponach,
> > padającego deszczu a  np nie ma czujnika spalonej żarówki?
> > Przecież jak nam się "stop" przepali  to można tak jeździć
> > miesiącami. Koszt tego czyjnika jest minimalny  przecież. Albo
> > czemu jest masa dodatkowych opcji przy zakupie samochodu a
> > podgrzewanie przedniej szyby zdarza się jeszcze rzadko. Założę się
> > że  niejeden wybrałby zamiast stabilizacji toru jazdy podgrzewaną
> > szybę. P.S. Wiem że niektórzy mają ww. "cuda" i nie piszcie "ja to mam
w
> > swoim  ..." Większość nie ma.
>
> w cudzie techniki zawnym polonez takie cudo jest.

Od świateł stopu i innych też? Kolejny raz podziwiam polską myśl
elektryczną  w samochodach . Pierwsza to że np światła automatycznie
gasną w Maluchu po  wyciągnęciu kluczyka/wyłączeniu zapłonu. Nikt na to
jeszcze nie wpadł w  innych markach?

Wielu producentów. Np. Fiat/Alfa/Lancia.

Jurand.

90 Data: Grudzien 11 2007 20:22:13
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: venioo 

Jurand pisze:

Wielu producentów. Np. Fiat/Alfa/Lancia.


Przeciez to wszystko to koncern Fiata...

--
venioo + czerwona calibra c20ne
http://venioo.ovh.org - sam oblicz cenę sprowadzenia auta!

91 Data: Grudzien 11 2007 23:12:49
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Wojtekk 


Użytkownik "Jurand"  napisał w wiadomości


Od świateł stopu i innych też? Kolejny raz podziwiam polską myśl
elektryczną  w samochodach . Pierwsza to że np światła automatycznie
gasną w Maluchu po  wyciągnęciu kluczyka/wyłączeniu zapłonu. Nikt na to
jeszcze nie wpadł w  innych markach?

Wielu producentów. Np. Fiat/Alfa/Lancia.

W Kia gasną po wyjściu z samochodu (otwarcie i zamknięcie drzwi).

Pozdrawiam
Wojtek

92 Data: Grudzien 13 2007 19:26:13
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Adam Płaszczyca 

On Tue, 11 Dec 2007 11:57:10 +0100, "Agent"  wrote:

Od świateł stopu i innych też? Kolejny raz podziwiam polską myśl elektryczną
w samochodach . Pierwsza to że np światła automatycznie gasną w Maluchu po
wyciągnęciu kluczyka/wyłączeniu zapłonu. Nikt na to jeszcze nie wpadł w
innych markach?

To jest pomysł FIAT-a
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

93 Data: Grudzien 11 2007 16:40:33
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: venioo 

Agent pisze:

P.S. Wiem że niektórzy mają ww. "cuda" i nie piszcie "ja to mam w swoim ..." Większość nie ma.

BMW serii 7 z '88 ma, wyswietla sie na komputerze napis, ktora zarowka sie przepalila.
Seria 5 tez pewnie miala.
Co do 3 to sie nie wypowiadam, bo tam komputer nieco prymitywniejszy byl.

--
venioo + czerwona calibra c20ne
http://venioo.ovh.org - sam oblicz cenę sprowadzenia auta!

94 Data: Grudzien 12 2007 00:27:15
Temat: Re: Zastanowienia c.d.
Autor: Moon 

Agent wrote:

No to mnie dziś naszło. Nie zastanawialiście się czemu coraz
powszechniej stosowane są czujniki cofania, ciśnienia w oponach,
padającego deszczu a np nie ma czujnika spalonej żarówki?

ależ są.
a już dawno, dawno temu (ze 45 lat temu) w amerykańskich samochodach awaria tylnych świateł powodowała wyłączenie świateł kosoli i zegarów więc można się było zorientować.

moon

Zastanowienia c.d.



Grupy dyskusyjne