Grupy dyskusyjne   »   chlapacze - jaka podstawa prawna?

chlapacze - jaka podstawa prawna?



1 Data: Styczen 19 2010 07:19:52
Temat: chlapacze - jaka podstawa prawna?
Autor: plusz 

nie mogą znaleźć w sieci aktualnego artykułu na ten temat. Czy
chlapacze nadal obowiązują? Jeśli tak, to jak a jest podstawa prawna,
a jeśli nie, to kiedy zmieniły się przepisy? (w 2005 jeszcze
obowiązywały)

--
plusz



2 Data: Styczen 19 2010 07:34:55
Temat: Re: chlapacze - jaka podstawa prawna?
Autor: WS 

On 19 Sty, 16:19, plusz  wrote:

nie mogą znaleźć w sieci aktualnego artykułu na ten temat. Czy
chlapacze nadal obowiązują? Jeśli tak, to jak a jest podstawa prawna,
a jeśli nie, to kiedy zmieniły się przepisy? (w 2005 jeszcze
obowiązywały)

to jest dosc zagmatwane  ;) zadje sie , ze teraz sporo samochodow
dostaje homologacje bez i sprzedaja je jako elementy dodatkowe za
extra $$$ ...

za http://www.abc.com.pl/serwis/du/2003/0262.htm

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego
wyposażenia

§ 11. 1. Pojazd samochodowy wyposaża się:
11)  w fartuchy odpowiednio przedłużające tylne błotniki od tyłu albo
umieszczone dalej od kół niż błotniki, jeżeli przy masie własnej
pojazdu błotnik lub inny znajdujący się w płaszczyźnie symetrii opony
za tylnym kołem element nadwozia lub podwozia, osłaniający tylne koło
(koła), położony jest wyżej nad jezdnią niż 0,25 odległości tego
elementu od pionowej płaszczyzny przechodzącej przez oś tylnego koła
(kół), a dla samochodu osobowego i autobusu, samochodu ciężarowego i
specjalnego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t z pojedynczymi
kołami na osi tylnej oraz motocykla - wyżej niż ta odległość;
odległość dolnej krawędzi fartucha od jezdni nie powinna przekraczać
tych wielkości; szerokość fartucha nie powinna być mniejsza niż
szerokość opony (opon), sztywność fartuchów zaś powinna zapewniać
ograniczenie do minimum ochlapywania pojazdów jadących z tyłu;
fartuchów nie wymaga się w pojeździe o konstrukcji uniemożliwiającej
ich umieszczenie;

3 Data: Styczen 19 2010 07:46:56
Temat: Re: chlapacze - jaka podstawa prawna?
Autor: plusz 

On 19 Sty, 16:34, WS  wrote:

zahttp://www.abc.com.pl/serwis/du/2003/0262.htm

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego
wyposażenia


super
w ramach podziękowań:


Facet ogląda Discovery, spiker z ekranu:
- Pandy mają ich 16, rekiny 100, a u człowieka norma to 32 zęby.
Facet podrywa się z fotela i wrzeszczy:
- K....a, jestem pandą!



--
plusz

4 Data: Styczen 19 2010 16:52:56
Temat: Re: chlapacze - jaka podstawa prawna?
Autor: Wojtekk 


Użytkownik "WS"  napisał w wiadomości On 19 Sty, 16:19, plusz  wrote:

> nie mogą znaleźć w sieci aktualnego artykułu na ten temat. Czy
> chlapacze nadal obowiązują? Jeśli tak, to jak a jest podstawa prawna,
> a jeśli nie, to kiedy zmieniły się przepisy? (w 2005 jeszcze
> obowiązywały)

to jest dosc zagmatwane  ;) zadje sie , ze teraz sporo samochodow
dostaje homologacje bez i sprzedaja je jako elementy dodatkowe za
extra $$$ ...

za http://www.abc.com.pl/serwis/du/2003/0262.htm

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego
wyposażenia

§ 11. 1. Pojazd samochodowy wyposaża się:
11)  w fartuchy odpowiednio przedłużające tylne błotniki od tyłu albo
umieszczone dalej od kół niż błotniki, jeżeli przy masie własnej
pojazdu błotnik lub inny znajdujący się w płaszczyźnie symetrii opony
za tylnym kołem element nadwozia lub podwozia, osłaniający tylne koło
(koła), położony jest wyżej nad jezdnią niż .....

Poprzedni punkt odnośnie błotników jest mniej zagmatwany. Jeżeli błotniki spełniają odpowiednie kryteria to chlapacze nie są potrzebne.
Tak w skrócie: błotnik powinien opasać koło z tyłu co najmniej 50 stopni od pionu i kończyć się nie wyżej niż 15 cm nad osią koła. Praktycznie wszystkie osobówki spełniaja te warunki.

Pozdrawiam
Wojtek

5 Data: Styczen 19 2010 17:56:14
Temat: Re: chlapacze - jaka podstawa prawna?
Autor: J_K_K 

Użytkownik "Wojtekk"  napisał w wiadomości


pionu i kończyć się nie wyżej niż 15 cm nad osią koła. Praktycznie wszystkie osobówki spełniaja te warunki.

Może i warunek spełniają,
ale "chlapiących" na następne auto
jakby więcej, niz w poprzednich latach.

Pzdr

JKK

8 Data: Styczen 19 2010 20:04:49
Temat: Re: chlapacze - jaka podstawa prawna?
Autor: to 

J_K_K wrote:

Chlapacze powinny wystawać poza obrys auta i być "zawinięte" do przodu.

Świetny pomysł załóż sobie takie.

--
cokolwiek

9 Data: Styczen 19 2010 21:56:50
Temat: Re: chlapacze - jaka podstawa prawna?
Autor: AW 

W dniu 2010-01-19 18:55, Lukasz Sczygiel pisze:


Nie tedy droga.
Teraz wine za chlapanie innych ponosza opony ktore potrafia pompowac wode spod
siebie na boki. Teraz chlapanie do tylu to margines. Wiekszosc wody ktora trafia
na szybe to woda z boku autka przed toba lub jadacego z naprzeciwka.

Badalem to jadac kiedys za autami z chlapaczami. Syfily prawie tak samo jak te
bez gum...

Mozna tutaj weszyc spisek producentow plynu do mycia szyb....


I to jest jedynie słuszne podejście.

Wiadomo bowiem, że istnieje spisek producentów żarówek, opon zimowych, pasów bezpieczeństwa, etc. tak więc ich koledzy z branży płyno-spryskiwaczowej nie chcą wyjść na frajerów  ;-)

--
Pozdrawiam
AW

10 Data: Styczen 19 2010 10:58:32
Temat: Re: chlapacze - jaka podstawa prawna?
Autor: WS 

On 19 Sty, 16:52, "Wojtekk"  wrote:

Tak prosto to nie jest ;)

Tak w skrócie: błotnik powinien opasać koło z tyłu co najmniej 50 stopni od
pionu i kończyć się nie wyżej niż 15 cm nad osią koła. Praktycznie wszystkie
osobówki spełniaja te warunki.

te warunki musza spelniac wszystkie (obecnie produkowane/rejestrowane
pierwszy raz)  osobowki, ale nie jest to warunek wystarczajacy do
braku chlapaczy...

trzeba spelnic warunek

"błotnik lub inny znajdujący się w płaszczyźnie symetrii opony za
tylnym kołem element nadwozia lub podwozia, osłaniający tylne koło
(koła), położony jest wyżej nad jezdnią niż 0,25 odległości tego
elementu od pionowej płaszczyzny przechodzącej przez oś tylnego koła"

aby np. spelnic go bez chlapaczy dla samochodu, ktorego blotnik
opasuje 180stopni opony (90 przod 90tyl) i konczy sie rowno z osia
kola za ten wymagany "element nadwozia" mozna przyjac tylny zderzak -
jesli jest on w jednej linii z blotnikiem, czyli na wsokosci R
(promien opony), to aby wysokosc od jezdni wynosila te 0,25
odleglosci ...musi byc oddalony od osi o 4R, czyli R opony + 3R
tylnego nawisu... - jesli nawis bedzie krotszy, to trzeba gdzies ten
chlapacz zamontowac...

WS

PS. mam nadzieje, ze po 2 piwach nie zagmatwalem tego bardziej niz
minister ;)

11 Data: Styczen 20 2010 08:39:31
Temat: Re: chlapacze - jaka podstawa prawna?
Autor: Wojtekk 


Użytkownik "WS"  napisał w wiadomości On 19 Sty, 16:52, "Wojtekk"  wrote:

te warunki musza spelniac wszystkie (obecnie produkowane/rejestrowane
pierwszy raz)  osobowki, ale nie jest to warunek wystarczajacy do
braku chlapaczy...

trzeba spelnic warunek

"błotnik lub inny znajdujący się w płaszczyźnie symetrii opony za
tylnym kołem element nadwozia lub podwozia, osłaniający tylne koło
(koła), położony jest wyżej nad jezdnią niż 0,25 odległości tego
elementu od pionowej płaszczyzny przechodzącej przez oś tylnego koła"

aby np. spelnic go bez chlapaczy dla samochodu, ktorego blotnik
opasuje 180stopni opony (90 przod 90tyl) i konczy sie rowno z osia
kola za ten wymagany "element nadwozia" mozna przyjac tylny zderzak -
jesli jest on w jednej linii z blotnikiem, czyli na wsokosci R
(promien opony), to aby wysokosc od jezdni wynosila te 0,25
odleglosci ...musi byc oddalony od osi o 4R, czyli R opony + 3R
tylnego nawisu... - jesli nawis bedzie krotszy, to trzeba gdzies ten
chlapacz zamontowac...

WS

PS. mam nadzieje, ze po 2 piwach nie zagmatwalem tego bardziej niz
minister ;)

Chyba po 2 piwach zabrakło motywacji aby rozgmatwać dalszą część przytoczonego przepisu :-D.

"... a dla samochodu osobowego i autobusu, samochodu ciężarowego i
specjalnego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t z pojedynczymi
kołami na osi tylnej oraz motocykla - wyżej niż ta odległość; ..."

Czyli dla samochodów osobowych współczynnik będzie wynosił 1, a nie 0,25.
Tak więc praktycznie na działanie tego przepisu narażone są jedynie miniautka, w których tylne koło kończy się prawie razem z samochodem. Wystarczy wtedy jakiś kawałek plastiku wystający ze zderzaka, nawet nie musi sięgać do połowy koła i już jest wszystko zgodnie z warunkami.

Pozdrawiam
Wojtek

chlapacze - jaka podstawa prawna?



Grupy dyskusyjne