Grupy dyskusyjne   »   ci±gnik siod³owy 3 osiowy

ci±gnik siod³owy 3 osiowy



1 Data: Maj 28 2013 11:59:06
Temat: ci±gnik siod³owy 3 osiowy
Autor: Tomek 

Witam,
poza ciagnikami siod³owymi majacymi obie "pe³ne" osie (podwójny most, obie osie napêdzane) spotykane s± 3 osiowe z
- tyln± osi± (czasem podnoszon±) z pojedyñczym ogumieniem do zmniejszenia nacisku na o¶ podczas jazdy z obci±zeniem
- tyln± o¶ napêdzajc±, ¶rodkow±- odci±¿aj±c±, nienapêdzan±.
Ten drugi przypadek mnie ciekawi odno¶nie jego zalet- bo wydaje mi siê bardziej skomplikowany ni¿ poprzedni, a nie ma dla mnie jakis zalet (a moze one s±??)
Rozumiem to rozwi±zanie w samochodach ciê¿arowych (np.du¿ych  ¶mieciarkach) gdzie ¶rodkowa o¶ jest dodatkowo skrêcana i co poprawia zwrotno¶æ podczas jazdy ty³em.
Ale jakie¿ to moze mieæ zalety w ci±gniku siod³owym?
A moze mnie oczy zmylily i ¼le siê dopatrzy³em??
T.



2 Data: Maj 28 2013 12:29:33
Temat: Re: ciÄ…gnik siod³owy 3 osiowy
Autor: BartekK 

W dniu 2013-05-28 11:59, Tomek pisze:

Witam,
poza ciagnikami siod³owymi majacymi obie "pe³ne" osie (podwójny most,
obie osie napędzane) spotykane są 3 osiowe z
- tylną osią (czasem podnoszoną) z pojedyńczym ogumieniem do
zmniejszenia nacisku na oÅ› podczas jazdy z obciÄ…zeniem
- tylnÄ… oÅ› napÄ™dzajcÄ…, Å›rodkowÄ…- odciÄ…¿ajÄ…cÄ…, nienapÄ™dzanÄ….
Ten drugi przypadek mnie ciekawi odnośnie jego zalet- bo wydaje mi się
bardziej skomplikowany ni¿ poprzedni, a nie ma dla mnie jakis zalet (a
moze one sÄ…??)
ZaletÄ… jest (formalne) zmniejszenie nacisku na oÅ›, ze wzglÄ™du na zwiÄ™kszenie liczby osi. Wiec mo¿na wjechać tam, gdzie bez tej 3ciej osi nie wolno.


--
| Bart³omiej Ku¼niewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

3 Data: Maj 28 2013 13:51:33
Temat: Re: ciÄ…gnik siod³owy 3 osiowy
Autor: Tomek 


U¿ytkownik "BartekK"  napisa³ w wiadomoÅ›ci

ZaletÄ… jest (formalne) zmniejszenie nacisku na oÅ›, ze wzglÄ™du na zwiÄ™kszenie liczby osi. Wiec mo¿na wjechać tam, gdzie bez tej 3ciej osi nie wolno.

Mnie nie chodzi o samÄ… zaletÄ™ trzeciej osi, a zaletÄ™ dodatkowej osi
przed osiÄ… napÄ™dzanÄ… w stosunku do uk³adu 3 osiowego z osiÄ… wleczonÄ….
T.

4 Data: Maj 28 2013 13:29:09
Temat: Re: ci±gnik siod³owy 3 osiowy
Autor: masti 

Dnia piÄ™knego Tue, 28 May 2013 13:51:33 +0200 osobnik zwany Tomek napisa³:

U¿ytkownik "BartekK"  napisa³ w wiadomoÅ›ci

Zaletą jest (formalne) zmniejszenie nacisku na oś, ze względu na
zwiÄ™kszenie liczby osi. Wiec mo¿na wjechać tam, gdzie bez tej 3ciej osi
nie wolno.

Mnie nie chodzi o samÄ… zaletÄ™ trzeciej osi, a zaletÄ™ dodatkowej osi
przed osiÄ… napÄ™dzanÄ… w stosunku do uk³adu 3 osiowego z osiÄ… wleczonÄ…. T.

lepszy rozk³ad obciÄ…¿eÅ„ przy je¼dzie z 1 osiÄ… z ty³u. Bo jest bardziej
cofnięta.



--
Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówiÄ™, to grunt zabija!" T.Pratchett

5 Data: Maj 29 2013 00:20:02
Temat: Re: ciÄ…gnik siod³owy 3 osiowy
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Tue, 28 May 2013 12:29:33 +0200, BartekK napisa³(a):

W dniu 2013-05-28 11:59, Tomek pisze:
Witam,
poza ciagnikami siod³owymi majacymi obie "pe³ne" osie (podwójny most,
obie osie napêdzane) spotykane s± 3 osiowe z
- tyln± osi± (czasem podnoszon±) z pojedyñczym ogumieniem do
zmniejszenia nacisku na o¶ podczas jazdy z obci±zeniem
- tyln± o¶ napêdzajc±, ¶rodkow±- odci±¿aj±c±, nienapêdzan±.
Ten drugi przypadek mnie ciekawi odno¶nie jego zalet- bo wydaje mi siê
bardziej skomplikowany ni¿ poprzedni, a nie ma dla mnie jakis zalet (a
moze one s±??)
Zalet± jest (formalne) zmniejszenie nacisku na o¶, ze wzglêdu na
zwiêkszenie liczby osi.

Nie jestem pewien czy formalnie cokolwiek siê zmienia.
Te dwie tylne osie to chyba jest "o¶ zespolona" i formalnie jest jedn± osi±
przy liczeniu nacisków.

6 Data: Maj 31 2013 20:24:14
Temat: Re: ciÄ…gnik siod³owy 3 osiowy
Autor: WildS 

On 2013-05-28, Tomasz Pyra  wrote:

W dniu 2013-05-28 11:59, Tomek pisze:
Witam,
poza ciagnikami siod³owymi majacymi obie "pe³ne" osie (podwójny most,
obie osie napędzane) spotykane są 3 osiowe z
- tylną osią (czasem podnoszoną) z pojedyńczym ogumieniem do
zmniejszenia nacisku na oÅ› podczas jazdy z obciÄ…zeniem
- tylnÄ… oÅ› napÄ™dzajcÄ…, Å›rodkowÄ…- odciÄ…¿ajÄ…cÄ…, nienapÄ™dzanÄ….
Ten drugi przypadek mnie ciekawi odnośnie jego zalet- bo wydaje mi się
bardziej skomplikowany ni¿ poprzedni, a nie ma dla mnie jakis zalet (a
moze one sÄ…??)
Zaletą jest (formalne) zmniejszenie nacisku na oś, ze względu na
zwiększenie liczby osi.
Nie jestem pewien czy formalnie cokolwiek siÄ™ zmienia.
Te dwie tylne osie to chyba jest "oÅ› zespolona" i formalnie jest jednÄ… osiÄ…
przy liczeniu nacisków.

Przy odleg³oÅ›ci pomiÄ™dzy osiami pomiÄ™dzy 1,0 a 1,3m jest do 16t a
powy¿ej 1.3m do 19t.

W UK gdzie normalnie jest 44t DMC z podwojną ośką nie ma problemu z
przewaleniem napÄ™dowej. Mo¿na ³adunek 28t równomiernie na paletach od
poczÄ…tku do koÅ„ca za³adować.

Przy pojedynczej osi trzeba uwa¿ać bardzo na obciÄ…¿enie osi. Na pierwsze
1/4 naczepy nie powinno w skrócie przypadać wiÄ™cej ni¿ ok. 5t (a tam
spokojnie zmiesci siÄ™ 6 europalet po np. 1.2t ka¿da).

Jak dla mnie - im większy rozstaw osi tym lepiej - mniej rzuca w kabinie
;) Mo¿e te¿ to kwestia zu¿ywania siÄ™ opon na napÄ™dowej (w przypadku
jazdy z podniesionÄ… drugÄ…). Do tego jak podniesiona oÅ›ka jest z ty³u to
mo¿na jej ko³ami zahaczać o progi zwalniajace i inne przeszkody przy
zje¿dzaniu z nich.



--
WildS

7 Data: Maj 31 2013 21:00:33
Temat: Re: ci±gnik siod³owy 3 osiowy
Autor: Tomasz Wójtowicz 

W dniu 2013-05-28 11:59, Tomek pisze:

Witam,
poza ciagnikami siod³owymi majacymi obie "pe³ne" osie (podwójny most,
obie osie napêdzane) spotykane s± 3 osiowe z
- tyln± osi± (czasem podnoszon±) z pojedyñczym ogumieniem do
zmniejszenia nacisku na o¶ podczas jazdy z obci±zeniem
- tyln± o¶ napêdzajc±, ¶rodkow±- odci±¿aj±c±, nienapêdzan±.
Ten drugi przypadek mnie ciekawi odno¶nie jego zalet- bo wydaje mi siê
bardziej skomplikowany ni¿ poprzedni, a nie ma dla mnie jakis zalet (a
moze one s±??)

Na pewno nie jest bardziej skomplikowane, bo jedyna ró¿nica jest taka, ¿e w drugim przypadku wa³ miêdzy mostami jest d³u¿szy.

8 Data: Czerwiec 01 2013 12:17:39
Temat: Re: ci±gnik siod³owy 3 osiowy
Autor: J.F. 

Dnia Tue, 28 May 2013 11:59:06 +0200, Tomek napisa³(a):

poza ciagnikami siod³owymi majacymi obie "pe³ne" osie (podwójny most, obie
osie napêdzane) spotykane s± 3 osiowe z

Mowiac szczerze to dawno takich nie widzialem.
Teraz ciagnik ma jedna tylna os, a naczepa 3 ..

J.

9 Data: Czerwiec 01 2013 12:47:54
Temat: Re: ci±gnik siod³owy 3 osiowy
Autor: Tomek 


U¿ytkownik "J.F."  napisa³ w wiadomo¶ci

Dnia Tue, 28 May 2013 11:59:06 +0200, Tomek napisa³(a):
poza ciagnikami siod³owymi majacymi obie "pe³ne" osie (podwójny most, obie
osie napêdzane) spotykane s± 3 osiowe z

Mowiac szczerze to dawno takich nie widzialem.
Teraz ciagnik ma jedna tylna os, a naczepa 3 ..

Firma
http://www.polzug.de/pl/terminale/pruszkow.html
u¿ywa sporo ci±gników siod³owych 3 osiowych, ale
praktycznie ¿aden z tego co widzia³em (a widujê codziennie) nie ma
tylnego "pe³nego" mostu.
T>

10 Data: Czerwiec 01 2013 15:03:16
Temat: Re: ci±gnik siod³owy 3 osiowy
Autor: cef 

Tomek wrote:

Mowiac szczerze to dawno takich nie widzialem.
Teraz ciagnik ma jedna tylna os, a naczepa 3 ..

u¿ywa sporo ci±gników siod³owych 3 osiowych, ale
praktycznie ¿aden z tego co widzia³em (a widujê codziennie) nie ma
tylnego "pe³nego" mostu.

Bo to nic nie daje.
Wiêkszo¶æ ³adunków spokojnie realizuj± ciagniki 4x2
czasem przy jakich¶ tam wymaganiach nacisków
 jest o¶ wleczona 6x2.
Napêd na most tandem (6x4) jest praktycznie tylko w wywrotkach
a w ci±gnikach bardzo rzadko ma zastosowanie.

11 Data: Czerwiec 01 2013 23:42:26
Temat: Re: ci±gnik siod³owy 3 osiowy
Autor: masti 

Dnia piÄ™knego Sat, 01 Jun 2013 15:03:16 +0200 osobnik zwany cef napisa³:

Tomek wrote:

Mowiac szczerze to dawno takich nie widzialem. Teraz ciagnik ma jedna
tylna os, a naczepa 3 ..

u¿ywa sporo ciÄ…gników siod³owych 3 osiowych, ale praktycznie ¿aden z
tego co widzia³em (a widujÄ™ codziennie) nie ma tylnego "pe³nego" mostu.

Bo to nic nie daje.
WiÄ™kszoæ ³adunków spokojnie realizujÄ… ciagniki 4x2 czasem przy jakichÅ›
tam wymaganiach nacisków

jakich?


--
Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówiÄ™, to grunt zabija!" T.Pratchett

12 Data: Czerwiec 02 2013 09:30:57
Temat: Re: ciÄ…gnik siod³owy 3 osiowy
Autor: cef 

masti wrote:

WiÄ™kszoæ ³adunków spokojnie realizujÄ… ciagniki 4x2 czasem przy
jakichÅ› tam wymaganiach nacisków

jakich?

Tych z przepisów. JeÅ›li interesujÄ… CiÄ™ dok³adne wartoÅ›ci, to
musisz sobie sprawdzić. Dla mnie wystarczającą informacją jest,
¿e iloæ osi zwiÄ™ksza mo¿liwoæ przewiezienia wiÄ™kszego ³adunku.

13 Data: Czerwiec 02 2013 13:26:54
Temat: Re: ciÄ…gnik siod³owy 3 osiowy
Autor: Tomek 


U¿ytkownik "cef"  napisa³ w wiadomoÅ›ci



 Dla mnie wystarczajÄ…cÄ… informacjÄ… jest,
¿e iloæ osi zwiÄ™ksza mo¿liwoæ przewiezienia wiÄ™kszego ³adunku.

Masa ³adunku to jedno, a swoboda z roz³o¿eniem ³adunku to drugie.
SÄ… sytuacje logistyczne, ¿e ³adunek najciÄ™¿szy ma być rzo³adowany
jako ostatni. Wtedy 3 osie ciÄ…gnika dajÄ… swobodÄ™ w rozmieszczeniu
³adunku.
T.

14 Data: Czerwiec 01 2013 15:24:45
Temat: Re: ciÄ…gnik siod³owy 3 osiowy
Autor: WildS 

On 2013-06-01, Tomek  wrote:

Dnia Tue, 28 May 2013 11:59:06 +0200, Tomek napisa³(a):
poza ciagnikami siod³owymi majacymi obie "pe³ne" osie (podwójny most,
obie
osie napędzane) spotykane są 3 osiowe z

Mowiac szczerze to dawno takich nie widzialem.
Teraz ciagnik ma jedna tylna os, a naczepa 3 ..

Firma
http://www.polzug.de/pl/terminale/pruszkow.html
u¿ywa sporo ciÄ…gników siod³owych 3 osiowych, ale
praktycznie ¿aden z tego co widzia³em (a widujÄ™ codziennie) nie ma
tylnego "pe³nego" mostu.

Pewnie dlatego, ze w PL DMC dwuosiowych ciÄ…gnikow z 3 osiowymi naczepami
to 40t ale w przypadku kontenera w transporcie multimodalnym 44t i ju¿
mo¿e być spory problem w przypadku dwuosiowego ciÄ…gnika z naciskiem na
oÅ›. Zw³aszcza, ¿e w PL sporo jest dróg z dopuszczalnym 10 i 8t a to
³atwo byle czym przekroczyć.

Du¿o 3 osiowych ciÄ…gnikow jest na beneluxach (du¿o portów, kontenery
itp) i w UK bo tam 44t to standard.

NapÄ™d na obie osie tylne nie jest potrzebny bo te auta nie je¿d¿Ä… po
bezdro¿ach ani budowach (zazwyczaj ;) )

--
WildS

ci±gnik siod³owy 3 osiowy



Grupy dyskusyjne