Grupy dyskusyjne   »   cisnienie w oponach

cisnienie w oponach



1 Data: Kwiecien 17 2008 11:15:31
Temat: cisnienie w oponach
Autor: kurczak 

W instrukcji dla opon standardowych 185/65/15 podawane jest cisnienie 2.2 bar. Teraz mam letnie w rozmiarze 205/60/15 i cos mi sie wydaje ze maja malo powietrza. Jakie powinno byc cisnienie dla tych opon.
--
Pozdrawiam Rafal
AR 156 1.9 JTD SW



2 Data: Kwiecien 17 2008 11:19:26
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor: J.F. 

On Thu, 17 Apr 2008 11:15:31 +0200,  kurczak wrote:

W instrukcji dla opon standardowych 185/65/15 podawane jest cisnienie
2.2 bar. Teraz mam letnie w rozmiarze 205/60/15 i cos mi sie wydaje ze
maja malo powietrza. Jakie powinno byc cisnienie dla tych opon.

No coz - suwmiarka w dlon i mierzyc co miesiac glebokosc bieznika na
srodku i na bokach

J.

3 Data: Kwiecien 17 2008 11:42:02
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor: kurczak 

J.F. pisze:


No coz - suwmiarka w dlon i mierzyc co miesiac glebokosc bieznika na
srodku i na bokach J.

;/
--
AR 156 1.9 JTD SW

4 Data: Kwiecien 17 2008 11:26:11
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor: Noel 

Użytkownik kurczak napisał:

W instrukcji dla opon standardowych 185/65/15 podawane jest cisnienie 2.2 bar. Teraz mam letnie w rozmiarze 205/60/15 i cos mi sie wydaje ze maja malo powietrza. Jakie powinno byc cisnienie dla tych opon.

W instrukcji do opon ?!? Standardowo to gdzieś na progu przy drzwiach jest informacja ile powinno się pompować atmosfer w opony.
I rzadko bywa tak, żeby przód i tył napełniać tym samym ciśnieniem.

--
Tomek "Noel" B.

5 Data: Kwiecien 17 2008 11:28:45
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor: glizda 


Użytkownik "Noel"  napisał

Użytkownik kurczak napisał:

W instrukcji dla opon standardowych 185/65/15 podawane jest cisnienie 2.2
bar. Teraz mam letnie w rozmiarze 205/60/15 i cos mi sie wydaje ze maja
malo powietrza. Jakie powinno byc cisnienie dla tych opon.

W instrukcji do opon ?!? Standardowo to gdzieś na progu przy drzwiach jest
informacja ile powinno się pompować atmosfer w opony.

Na progu jest zazwyczaj ciśnienie do opon o rozmiarze takim, z jakim auto
wyjechało z fabryki, więc przy zmianie rozmiaru trudno się tym kierować.
Ja na przykład mam dwa komplety kół: 195/65/15 i 225/45/17 - stosowanie
takich samych ciśnień (z tabliczki) dla obu kompletów byłoby nieprawidłowe.

I rzadko bywa tak, żeby przód i tył napełniać tym samym ciśnieniem.

Wcale nie tak rzadko.

6 Data: Kwiecien 17 2008 11:36:31
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor: Noel 

Użytkownik glizda napisał:

Ja na przykład mam dwa komplety kół: 195/65/15 i 225/45/17 - stosowanie takich samych ciśnień (z tabliczki) dla obu kompletów byłoby nieprawidłowe.

Prędzej producent samochodu doradzi jakie ciśnienie stosować w niestandardowym rozmiarze opon niż instrukcja do tych opon :-)

--
Tomek "Noel" B.

7 Data: Kwiecien 17 2008 14:11:01
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor: glizda 


Użytkownik "Noel" napisał

Użytkownik glizda napisał:

Ja na przykład mam dwa komplety kół: 195/65/15 i 225/45/17 - stosowanie
takich samych ciśnień (z tabliczki) dla obu kompletów byłoby
nieprawidłowe.

Prędzej producent samochodu doradzi jakie ciśnienie stosować w
niestandardowym rozmiarze opon niż instrukcja do tych opon :-)

Nie miałem na myśli instrukcji do opon.
IMO ciśnienie trzeba dobierać i do auta i do rozmiaru.
Auto marki X może mieć inne ciśnienie dla opony 195/65/15 i inne dla
225/45/17 - chodź oba do danego auta pasują.
Z kolei taka sama opona 195/65/15 moze mieć inne prawidłowe ciśnienie w
aucie X a inne w aucie Y.

8 Data: Kwiecien 17 2008 03:07:13
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor:

Na progu jest zazwyczaj ciśnienie do opon o rozmiarze takim, z jakim auto
wyjechało z fabryki, więc przy zmianie rozmiaru trudno się tym kierować.
Ja na przykład mam dwa komplety kół: 195/65/15 i 225/45/17 - stosowanie
takich samych ciśnień (z tabliczki) dla obu kompletów byłoby nieprawidłowe.

IMHO ta wartosc jest prawidlowa dla zalecanych przez producenta opon,
np dla Golfa IV mamy odpowiednio 195/65/15 i 205/60/15 i cisienia
przez nich podane (dla roznych obciazen) sa prawidlowe, jesli
zastosujesz opone o innych (nietypowych) wymiarach nie mozesz
oczekiwac ze producent przewidzial wszelkie mozliwe kombinacje

ps tak z ciekawosci co to za auto na ktorym montujesz 195/65/15 i
225/45/17 ?

P.

9 Data: Kwiecien 17 2008 10:17:10
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor: Brzezi 

Cz, 17 kwi 2008 o 12:07 GMT,  napisał(a):

ps tak z ciekawosci co to za auto na ktorym montujesz 195/65/15 i
225/45/17 ?

ja mam w mojej A3 195/60/15 i letnie 225/40/18

Pozdrawiam
Brzezi
--
[    E-mail:  ][                                           ]
[       Ekg: #3781111            ][     You will contract a rare disease.     ]
[ LinuxUser: #249916             ][                                           ]

10 Data: Kwiecien 17 2008 14:08:08
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor: glizda 


Użytkownik  napisał

ps tak z ciekawosci co to za auto na ktorym montujesz 195/65/15 i
225/45/17 ?

Renault Safrane 3.0.
Obydwa te rozmiary (i nie tylko) były montowane fabrycznie w tych autkach w
zależności od wersji.
195 mam na zimę.

11 Data: Kwiecien 17 2008 10:08:24
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor: Brzezi 

Cz, 17 kwi 2008 o 11:28 GMT, glizda napisał(a):

Na progu jest zazwyczaj ciśnienie do opon o rozmiarze takim, z jakim auto
wyjechało z fabryki, więc przy zmianie rozmiaru trudno się tym kierować.
Ja na przykład mam dwa komplety kół: 195/65/15 i 225/45/17 - stosowanie
takich samych ciśnień (z tabliczki) dla obu kompletów byłoby nieprawidłowe.

A mozesz sie podzielic swoja wiedza, na temat jakie cisnienei stosowac co
do takich szerszych opon? jezeli przy 195 jest np. 2,2Bara to ile powinno
byc przy 225?

Pozdrawiam
Brzezi
--
[    E-mail:  ][  brzezi:~# uptime                         ]
[       Ekg: #3781111            ][   12:07:36 up 26 days, 15:35,  3 users,   ]
[ LinuxUser: #249916             ][   load average: 0.30, 0.13, 0.04          ]

12 Data: Kwiecien 17 2008 14:05:54
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor: glizda 


Użytkownik "Brzezi"  napisał

Cz, 17 kwi 2008 o 11:28 GMT, glizda napisał(a):

Na progu jest zazwyczaj ciśnienie do opon o rozmiarze takim, z jakim auto
wyjechało z fabryki, więc przy zmianie rozmiaru trudno się tym kierować.
Ja na przykład mam dwa komplety kół: 195/65/15 i 225/45/17 - stosowanie
takich samych ciśnień (z tabliczki) dla obu kompletów byłoby
nieprawidłowe.

A mozesz sie podzielic swoja wiedza, na temat jakie cisnienei stosowac co
do takich szerszych opon? jezeli przy 195 jest np. 2,2Bara to ile powinno
byc przy 225?

To zależy, ja moge Ci podać ile daję u siebie, bo mam przekonanie ze tak
jest dobrze:

195/65/15 : 2,5 przód 2,3 tył
225/45/17 : 2,8 przód 2,5 tył

auto Safrane.

13 Data: Kwiecien 17 2008 11:40:09
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor: kurczak 

Noel pisze:


W instrukcji do opon ?!?
Wyrazilem sie nieprecyzyjnie.
W instrukcji do samochodu podane jest cisnienie do fabrycznie zakladanych opon.
  > Standardowo to gdzieś na progu przy drzwiach
jest informacja ile powinno się pompować atmosfer w opony.
I rzadko bywa tak, żeby przód i tył napełniać tym samym ciśnieniem.

Rzadko nie rzadko nie wazne, U mnie tak jest. Dla felgi 15" sa podane 185/65 z cisnieniem 2.2 bar. Teraz mam opony nie montowane na pierwszy montaz i dlatego pytam sie.

14 Data: Kwiecien 17 2008 12:07:47
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor: Noel 

Użytkownik kurczak napisał:

 U mnie tak jest. Dla felgi 15" sa podane 185/65 z cisnieniem 2.2 bar. Teraz mam opony nie montowane na pierwszy montaz i dlatego pytam sie.

Ok, zmyliła mnie ta instrukcja opon. Skoro dla felgi 15'' podane jest 2.2 to nie jest to zależne od rozmiaru opony.
Czyli 2.2 wygląda na prawidłowo.

http://www.forumsamochodowe.pl/rozmiary/?m=alfa_romeo


--
Tomek "Noel" B.

15 Data: Kwiecien 17 2008 12:23:11
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor: kurczak 

Noel pisze:

Ok, zmyliła mnie ta instrukcja opon. Skoro dla felgi 15'' podane jest 2.2 to nie jest to zależne od rozmiaru opony.
Jest podane dla 185/65/15 - 2.2 nic nie ma mowy w instrukcji ze tyczy sie to wszystkich 15" opon

Czyli 2.2 wygląda na prawidłowo.

http://www.forumsamochodowe.pl/rozmiary/?m=alfa_romeo


Wlasnie na forum alfy dowiedzialem sie ze ten rozmiar pompuja do 2.4 - 2.5. Na tym 2.2 to wyglada moja alfa jakby miala kapcia :/ Chyba ten pomysl z suwmiarka nie jest taki glupi :)

--
Pozdrawiam Rafal
AR 156 1.9 JTD SW

16 Data: Kwiecien 17 2008 11:06:11
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor: Massai 

kurczak nastukał(-a):

Noel pisze:

> Ok, zmyliła mnie ta instrukcja opon. Skoro dla felgi 15'' podane
> jest  2.2 to nie jest to zależne od rozmiaru opony.
Jest podane dla 185/65/15 - 2.2 nic nie ma mowy w instrukcji ze tyczy
sie to wszystkich 15" opon

> Czyli 2.2 wygląda na prawidłowo.
>
> http://www.forumsamochodowe.pl/rozmiary/?m=alfa_romeo
>
>
Wlasnie na forum alfy dowiedzialem sie ze ten rozmiar pompuja do 2.4
- 2.5. Na tym 2.2 to wyglada moja alfa jakby miala kapcia :/ Chyba
ten pomysl z suwmiarka nie jest taki glupi :)

Wiesz, jeszcze musiałbyś mieć precyzyjny manometr... te na stacjach to
najczęściej miają +-0,2 bara ;-) Kiedyś trafiłem na taki co ewidentnie
pokazywał o 0,5 za mało...

--
Pozdro
Massai

17 Data: Kwiecien 17 2008 14:07:16
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor: kurczak 

Massai pisze:


Wiesz, jeszcze musiałbyś mieć precyzyjny manometr... te na stacjach to
najczęściej miają +-0,2 bara ;-) Kiedyś trafiłem na taki co ewidentnie
pokazywał o 0,5 za mało...


Zawsze pompuje na tej samej stacji i to cisnienie przyjmuje jako wzorcowe ;)

18 Data: Kwiecien 17 2008 20:14:33
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor: Tomasz Pyra 

kurczak pisze:

Noel pisze:

Ok, zmyliła mnie ta instrukcja opon. Skoro dla felgi 15'' podane jest 2.2 to nie jest to zależne od rozmiaru opony.
Jest podane dla 185/65/15 - 2.2 nic nie ma mowy w instrukcji ze tyczy sie to wszystkich 15" opon

Czyli 2.2 wygląda na prawidłowo.

http://www.forumsamochodowe.pl/rozmiary/?m=alfa_romeo


Wlasnie na forum alfy dowiedzialem sie ze ten rozmiar pompuja do 2.4 - 2.5.

Więcej to na pewno nie ma sensu pompować - masz teraz szerszą gumę i wyższy profil.
Raczej pompuj tyle samo, a nawet możesz spróbować trochę mniej.

Jak napompujesz oponę bardziej niż pompowałeś do tej pory, to powierzchnia styku z asfaltem tylko będzie mniejsza.

Na tym 2.2 to wyglada moja alfa jakby miala kapcia :/

Ale ma wyglądać czy jeździć?
Generalnie opony należy pompować tak słabo jak to możliwe, bo im mniejsze ciśnienie tym lepsza przyczepność. Tylko oczywiście pamiętając żeby nie przesadzić i żeby ciśnienie było na tyle duże żeby nie jechać na feldze, ani żeby nie zawijały się boczne ścianki.

Dla porównania - w F1 pompuje się opony do 1.1-1.3 atm, a udaje się to właśnie dlatego że są bardzo szerokie i mają wysoki profil w stosunku do obciążenia.

Z drugiej strony wraz ze zmniejszaniem ciśnienia rosną opory, rośnie zużycie opon i zużycie paliwa.

Ale różnica w czasie pokonywania slalomu między ciśnieniem 1.9 a 2.3 atm jest zauważalna i jak najbardziej mierzalna (u mnie AFAIR około 3s przy czasach rzędu 40s na korzyść 1.9).

19 Data: Kwiecien 18 2008 07:52:49
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor: kurczak 

Tomasz Pyra pisze:

Wlasnie na forum alfy dowiedzialem sie ze ten rozmiar pompuja do 2.4 - 2.5.

Więcej to na pewno nie ma sensu pompować - masz teraz szerszą gumę i wyższy profil.
Teraz profil mam nizszy
Raczej pompuj tyle samo, a nawet możesz spróbować trochę mniej.

Jak napompujesz oponę bardziej niż pompowałeś do tej pory, to powierzchnia styku z asfaltem tylko będzie mniejsza.

Na tym 2.2 to wyglada moja alfa jakby miala kapcia :/

Ale ma wyglądać czy jeździć?
Generalnie opony należy pompować tak słabo jak to możliwe, bo im mniejsze ciśnienie tym lepsza przyczepność. Tylko oczywiście pamiętając żeby nie przesadzić i żeby ciśnienie było na tyle duże żeby nie jechać na feldze, ani żeby nie zawijały się boczne ścianki.

Dla porównania - w F1 pompuje się opony do 1.1-1.3 atm, a udaje się to właśnie dlatego że są bardzo szerokie i mają wysoki profil w stosunku do obciążenia.
Czym wieksza opona tym mniejszym cisnieniem sie ja pomuje F1 1.1 -1.3 kolarze pomuja w swoich rowerkach nawet do 20
Napompowalem do 2.4, zmierzylem bieznik i za miesiac zmierze pownownie i szobacze czy zuzywa sie rownomiernie na calej szerokosci opony


--
Pozdrawiam Rafal
AR 156 1.9 JTD SW

20 Data: Kwiecien 18 2008 20:12:09
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor: Tomasz Pyra 

kurczak pisze:

Tomasz Pyra pisze:

Wlasnie na forum alfy dowiedzialem sie ze ten rozmiar pompuja do 2.4 - 2.5.

Więcej to na pewno nie ma sensu pompować - masz teraz szerszą gumę i wyższy profil.

Teraz profil mam nizszy

Wyższy.
Sama wartość (60) jest teraz niższa, z tym że wysokość opony liczona jest w stosunku do szerokości.

W poprzednich oponach wysokość ścianki bocznej opony wynosiła 120mm, w nowych wynosi 123mm.
Masz więc oponę szerszą i trochę wyższą. Nie musisz się więc bać o uszkodzenie na krawężnikach i dziurach tak jak to ma miejsce po założeniu takich bardzo niskich opon.

Czym wieksza opona tym mniejszym cisnieniem sie ja pomuje F1 1.1 -1.3 kolarze pomuja w swoich rowerkach nawet do 20
Napompowalem do 2.4, zmierzylem bieznik i za miesiac zmierze pownownie i szobacze czy zuzywa sie rownomiernie na calej szerokosci opony

Za dużo - będzie Ci się gorzej samochód trzymał drogi.
Jak poprzedni pompowałeś do 2.2 i było dobrze, to te pompuj tak samo, a możesz spróbować np. 2.1.

21 Data: Kwiecien 21 2008 10:35:08
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor: kurczak 

Tomasz Pyra pisze:

Jak poprzedni pompowałeś do 2.2 i było dobrze, to te pompuj tak samo, a możesz spróbować np. 2.1.

Ile zdan tyle opini. Na forum alfy pisza ze ten rozmiar pompuja do 2.4 -.2.5. Pozostaje po prostu mi samemeu sprawdzic.

--
Pozdrawiam Rafal
AR 156 1.9 JTD SW

22 Data: Kwiecien 17 2008 12:15:55
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor:  

kurczak  napisał(a):

W instrukcji dla opon standardowych 185/65/15 podawane jest cisnienie
2.2 bar. Teraz mam letnie w rozmiarze 205/60/15 i cos mi sie wydaje ze
maja malo powietrza. Jakie powinno byc cisnienie dla tych opon.

Przykład - instrukcja KIA CEED (HB i SW) przewiduje jednakowe ciśnienie dla
wszystkich (oprócz dojazdówki) rozmiarów opon, tyle samo na przodzie i tyle,
niezależnie od obciążenia auta.
Tabelka:

185/65R15 5,5J×15
195/65R15 5,5J×15    2,2
205/55R16 6,0J×16
225/45R17 7,0J×17

Wmak

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

23 Data: Kwiecien 17 2008 15:17:35
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor: kurczak 

 pisze:

KIA CEED (HB i SW)
autko jak w sigu
Tabelka:

185/65R15 5,5J×15
195/65R15 5,5J×15    2,2 205/55R16 6,0J×16 225/45R17 7,0J×17

Wmak

Mi chodzilo o konkretny rozmiar a nie dowolne inne rozmiary ;)


--
Pozdrawiam Rafal
AR 156 1.9 JTD SW

24 Data: Kwiecien 17 2008 15:10:04
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor: Wmak 

kurczak  napisał(a):

Mi chodzilo o konkretny rozmiar a nie dowolne inne rozmiary ;)


Nie pojąłeś chyba - to był przykład, że dla sporo różniących się rozmiarów
opon producent auta każe stosować to samo ciśnienie - widać nie jest to tak
bardzo istotne.
Jeśli wziąć pod uwagę rozrzuty kalibracji manometrów i zależność ciśnienia
od temperatury to może mają rację - nikt nie będzie kontrolował ciśnienia
kilka razy dziennie, gdy np. wschodzi słońce albo gdy bierze na pokład
teściową.
Wmak

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

25 Data: Kwiecien 18 2008 08:02:22
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor: kurczak 

  Wmak pisze:

kurczak  napisał(a):
Mi chodzilo o konkretny rozmiar a nie dowolne inne rozmiary ;)


Nie pojąłeś chyba - to był przykład, że dla sporo różniących się rozmiarów opon producent auta każe stosować to samo ciśnienie - widać nie jest to tak bardzo istotne.

Sadze ze jest istote, czym mniejsza opona tym wieksze powinna miec cisnienie i na odwrot. Zabawilem sie suwmiarka, zobaczymy za miesiac jakie beda wyniki.
Jeśli wziąć pod uwagę rozrzuty kalibracji manometrów i zależność ciśnienia od temperatury to może mają rację - nikt nie będzie kontrolował ciśnienia kilka razy dziennie, gdy np. wschodzi słońce albo gdy bierze na pokład teściową.
Wmak

Jak wiesz ze masz bardzo obciazony samochod i wybierasz sie w dluzsza trase to zwiekszasz cisnienie w oponach. Ale masz racje ze nikt normalny nie kontroluje cisnienia 3x dziennie.

--
Pozdrawiam Rafal
AR 146 1.9 JTD SW

26 Data: Kwiecien 18 2008 09:36:18
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor: Noel 

Użytkownik kurczak napisał:


Jak wiesz ze masz bardzo obciazony samochod i wybierasz sie w dluzsza trase to zwiekszasz cisnienie w oponach. Ale masz racje ze nikt normalny nie kontroluje cisnienia 3x dziennie.

Ja kontroluje, może nie trzy razy dziennie ale raz. Tylko nie używam suwmiarek a własnych oczu. ;)
Staję na równym i robię obchód czasami, czy nie mam flaka.

--
Tomek "Noel" B.

27 Data: Kwiecien 18 2008 10:09:17
Temat: Re: cisnienie w oponach
Autor: J.F. 

On Fri, 18 Apr 2008 09:36:18 +0200,  Noel wrote:

Użytkownik kurczak napisał:
Jak wiesz ze masz bardzo obciazony samochod i wybierasz sie w dluzsza
trase to zwiekszasz cisnienie w oponach. Ale masz racje ze nikt normalny
nie kontroluje cisnienia 3x dziennie.

Ja kontroluje, może nie trzy razy dziennie ale raz. Tylko nie używam
suwmiarek a własnych oczu. ;)
Staję na równym i robię obchód czasami, czy nie mam flaka.

Tak sprawdzisz czy nie masz flaka, suwmiarka sprawdzisz czy cisnienie
jest prawidlowe :-)

Nowsze samochody kontroluja na biezaco.

J.

cisnienie w oponach



Grupy dyskusyjne