co się robi w ramach obowiązkowych badań technicznych
1 | Data: Styczen 03 2007 18:33:31 |
Temat: co się robi w ramach obowiązkowych badań technicznych | |
Autor: Krzysiek Niemkiewicz @ home | Jutro muszę podjechać na stację kontroli pojazdów celem dopełnienia corocznego obowiązku :) Co w ramach takiego badania diagnosta ma obowiązek zrobić? Szukałem po sieci, ale nie znalazłem nic na szybko. Archiwum grupy podsyła jakiegoś linka, ale nie działjącego. Strona Ministerstwa Transportu też nie działa(SIC!). Jakiś miesiąc temu dałem mechanikowi samochód do roboty i powiedziałem, żeby rzucił okiem okiem tak ogólnie, żeby się na przeglądzie nie czepnęli. A ten mi dopisał do faktury pozycję "przegląd" i 100zł więcej :( No to jak już tak, to niech mi to badanie zrobią dokladnie i szczegółowo, cobym wiedział na czym stoję (i mógł w razie co do mechanika z reklamacją pojechać :)). 2 |
Data: Styczen 03 2007 18:39:51 | Temat: Re: co się robi w ramach obowiązkowych badań technicznych | Autor: 'Tom N' | "Krzysiek Niemkiewicz @ home" w Jutro muszę podjechać na stację kontroli pojazdów celem dopełnienia corocznego No to nakarmimy archiwum (pewnie jakieś zmiany były, ale to niech sobie już szukają tekstu jednolitego zainteresowani... ;>) Dz. U. 2003 Nr 227, poz. 2250 (i zmiany: 2004 r. Nr 249, poz. 2499, 2005 r. Nr 155, poz. 1303) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1) z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z dnia 30 grudnia 2003 r.) § 4. Okresowe badanie techniczne polega na sprawdzeniu: 1) zgodności faktycznych danych pojazdu z zapisanymi w dowodzie rejestracyjnym lub odpowiadającym mu dokumencie, dotyczących danych identyfikacyjnych i technicznych pojazdu, a także prawidłowości oznaczeń i stanu tablic rejestracyjnych; dla pojazdów niezarejestrowanych dopuszcza się ustalenie faktycznych danych pojazdu na podstawie oględzin; 2) stanu technicznego ogumienia; 3) prawidłowości działania, ustawienia i własności świetlnych świateł zewnętrznych; 4) stanu technicznego, skuteczności i równomierności działania hamulców; 5) prawidłowości działania urządzeń sygnalizacyjnych; 6) prawidłowości działania układu kierowniczego, stanu technicznego jego połączeń oraz wielkości ruchu jałowego koła kierownicy; 7) stanu technicznego zawieszenia; 8) prawidłowości ustawienia i zamocowania kół jezdnych; 9) stanu technicznego nadwozia, podwozia i ich osprzętu oraz przedmiotów wyposażenia; 10) stanu technicznego układu wydechowego, a w uzasadnionych przypadkach - na pomiarze poziomu hałasu zewnętrznego na postoju; 11) emisji zanieczyszczeń gazowych lub zadymienia spalin; 12) spełniania warunków dodatkowych dla pojazdów określonych w rozporządzeniu o warunkach technicznych i w przepisach o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, jeżeli pojazd jest przystosowany do przewozu tych towarów. § 5. Wykaz czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego pojazdu podczas przeprowadzania badania technicznego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia. ZAŁĄCZNIKI ZAŁĄCZNIK Nr 1 WYKAZ CZYNNOŚCI KONTROLNYCH ORAZ METODY l KRYTERIA OCENY STANU TECHNICZNEGO POJAZDU PODCZAS PRZEPROWADZANIA BADANIA TECHNICZNEGO Przedmiot i zakres badania Sposób przeprowadzenia badania Podstawowe kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający 1 2 3 1. IDENTYFIKACJA I DODATKOWE WYPOSAŻENIE 1.1. Identyfikacja pojazdu Oględziny organoleptyczne: porównanie zapisów w dowodzie rejestracyjnym (pozwoleniu czasowym) ze stanem faktycznym lub ustalenie faktycznych danych pojazdu na podstawie oględzin i badań. 1. Brak zgodności zapisów numeru identyfikacyjnego (VIN) lub numeru nadwozia (podwozia-ramy) i silnika, numeru rejestracyjnego ze stanem faktycznym. 2. Brak numeru identyfikacyjnego (VIN) lub numeru nadwozia (podwozia-ramy) lub numer nieczytelny. 3. Oczywiste omyłki w dowodzie rejestracyjnym związane z danymi technicznymi pojazdu. 4. Brak tabliczki znamionowej (zastępczej) albo nieczytelna lub niezgodna ze stanem faktycznym. 5. Brak numeru silnika w pojeździe zarejestrowanym w kraju, o ile jest określony w dowodzie rejestracyjnym lub odpowiadającym mu dokumencie, oraz numer silnika skorodowany lub zniszczony. 6. Brak numeru silnika w pojeździe zarejestrowanym za granicą a rejestrowanym po raz pierwszy w kraju lub nowym pojeździe nowego typu wyprodukowanym lub importowanym w ilości jednej sztuki rocznie. 1.2. Dodatkowe wyposażenie Oględziny. 1. Brak trójkąta ostrzegawczego do ustawiania na drodze. 2. Brak gaśnicy (jeżeli jest wymagana). 1.3. Oznaczenia pojazdu Oględziny. Wymagania określają przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów. 1. Tablice rejestracyjne nielegalizowane. 2. Tablice rejestracyjne nieczytelne lub uszkodzone. 3. Ozdobienie tablic rejestracyjnych. 4. Brak nalepki kontrolnej, o ile jest wymagana. 5. Nieprawidłowe oznaczenie znakiem "PL". 6. Nieprawidłowe oznaczenie pojazdu przeznaczonego konstrukcyjnie do przewozu niepełnosprawnych. 2. OGUMIENIE 2.1. Stan techniczny i ciśnienie powietrza w oponach Oględziny. Pojazd uniesiony za pomocą dźwignika lub ustawiony na kanale. Pomiar i regulacja ciśnienia w oponach. 1. Na tej samej osi zamontowane są opony różnej konstrukcji (radialne, diagonalne, diagonalne z opasaniem lub o różnej rzeźbie bieżnika). 2. Na tej samej osi zamontowane są opony o różnych rozmiarach. 3. Na pojeździe samochodowym o dwóch osiach są zamontowane opony: a) diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony radialne, b) diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony diagonalne z opasaniem. 4. Opony różnej konstrukcji (tj. niezgodne z pkt 2, 3) na osiach wchodzących w skład osi wielokrotnej, z zastrzeżeniem że na kołach jednej osi pojazd nie może być wyposażony w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika. 5. Opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki o rzeźbie bieżnika mniejszej niż 1,6 mm na 3/4 szerokości środkowej części opony. 6. Opony o widocznych pęknięciach obnażających lub naruszających ich osnowę albo odkształcone. 7. Opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz przeciwślizgowymi elementami metalowymi. 8. Niedostateczna wytrzymałość (nośność) opon. 9. Na osi zamontowane są opony nieprzeznaczone dla danego rodzaju osi (napędowa, nienapędowa itd.) 3. ŚWIATŁA 3.1. Światła drogowe i mijania 3.1.1. Stan techniczny, działanie i rozmieszczenie Oględziny i sprawdzenie działania. 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Niejednakowa barwa lub barwa inna niż biała bądź żółta selektywna. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Brak lub niedziałanie świateł drogowych (jeżeli są wymagane). 5. Brak lub niedziałanie świateł mijania. 6. Włączenie świateł mijania lub świateł drogowych nie włącza równocześnie świateł pozycyjnych oraz oświetlenia tablicy rejestracyjnej. 7. Przełączenie świateł drogowych na światła mijania nie powoduje wyłączenia wszystkich świateł drogowych. 8. Przełączenie świateł mijania na światła drogowe nie powoduje włączenia co najmniej jednej pary świateł drogowych. 9. Brak wyraźnej granicy światła i cienia świateł mijania. 10. Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału włączenia świateł drogowych. 3.1.2. Ustawienie świateł drogowych i mijania w płaszczyźnie poziomej i pionowej Pomiar ustawienia na ławie pomiarowej za pomocą przyrządów do kontroli ustawienia świateł lub ekranu. 1. Odchylenie strumienia światła mijania w płaszczyźnie poziomej przekracza dopuszczalne granice: w lewo - 5 cm na 10 m, w prawo - 20 cm na 10 m. 2. Odchylenie strumienia światła drogowego w płaszczyźnie poziomej przekracza dopuszczalne granice: 20 cm na 10 m (w lewo lub w prawo). 3. Wartość ustawienia światła mijania w płaszczyźnie pionowej różni się od wartości nominalnej więcej niż: 3 cm na 10 m w górę lub 5 cm na 10 m w dół. 4. Wartość ustawienia światła drogowego w płaszczyźnie pionowej różni się od wartości nominalnej więcej niż: 5 cm na 10 m w górę lub w dół. 3.1.3. Światłość świateł drogowych Pomiar światłości poszczególnych równocześnie włączonych par świateł drogowych za pomocą przyrządu do pomiaru światłości i obliczenie: - sumy światłości, - różnicy światłości między lewym i prawym światłem. Uwaga: pomiaru światłości dokonuje się przy pracy silnika na średniej prędkości obrotowej. 1. Światłość co najmniej jednej pary świateł nie osiąga wymaganego minimum 30 kcd (12,5 kcd dla motocykla). 2. Suma światłości przekracza dopuszczalne maksimum 225 kcd. 3. Różnica światłości w którejkolwiek parze świateł przekracza: a) 30 % światłości większej - w wypadku gdy światłość większa przekracza 40 kcd, b) 50 % światłości większej - w wypadku gdy światłość większa nie przekracza 40 kcd. 3.2. Światła kierunkowskazów 3.2.1. Stan techniczny, działanie i rozmieszczenie Oględziny i sprawdzenie działania. 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą w przepisach. 2. Barwa inna niż żółta samochodowa. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Brak kontrolnego sygnału działania lub niewłaściwe jego działanie. 5. Włączenie kierunkowskazów uzależnione jest od włączenia innych świateł. 6. Działają nie w jednej fazie. 7. Częstotliwość błysków mniejsza niż 60 cykli na minutę lub większa niż 120 cykli na minutę. 8. Włączenie świateł następuje z opóźnieniem większym niż 1 s, a pierwsze wyłączenie z opóźnieniem większym niż 1,5 s od uruchomienia przełącznika kierunkowskazów. 3.3. Światła hamowania "stop" 3.3.1. Stan techniczny, działanie i rozmieszczenie Oględziny i sprawdzenie działania. 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż czerwona. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Nie włącza się przy uruchomieniu hamulca roboczego. 5. Natężenie światła nie jest wyraźnie większe niż natężenie świateł pozycyjnych tylnych. 6. Zamontowany sygnał włączenia (dopuszcza się sygnał niesprawności świateł). 3.4. Światła pozycyjne przednie 3.4.1. Stan techniczny, działanie i rozmieszczenie Oględziny i sprawdzenie działania. 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż biała (dopuszcza się barwę żółtą selektywną, jeżeli światła te są połączone ze światłem mijania lub światłem drogowym barwy żółtej selektywnej). 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału włączenia. 3.5. Światła pozycyjne tylne 3.5.1. Stan techniczny, działanie i rozmieszczenie Oględziny i sprawdzenie działania. 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż czerwona. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału włączenia. 3.6. Światła oświetlające tylną tablicę rejestracyjną 3.6.1. Stan techniczny i działanie Oględziny i sprawdzenie działania. 1. Barwa inna niż biała. 2. Widoczne bezpośrednio z tyłu pojazdu. 3.7. Światła odblaskowe tylne inne niż trójkątne 3.7.1. Stan techniczny i rozmieszczenie Oględziny. 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż czerwona. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 3.8. Światła odblaskowe tylne trójkątne 3.8.1. Stan techniczny i rozmieszczenie Oględziny. 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż czerwona. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Kształt trójkąta inny niż równoboczny. 5. Wewnątrz trójkąta umieszczone jest inne światło. 6. Umieszczone na innym pojeździe niż przyczepa. 3.9. Światła odblaskowe przednie 3.9.1. Stan techniczny i rozmieszczenie Oględziny. 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż biała. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Mają kształt trójkąta. 3.10. Światła odblaskowe boczne 3.10.1. Stan techniczny i rozmieszczenie Oględziny. 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż żółta samochodowa, z tyłu dopuszcza się barwę czerwoną. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Mają kształt trójkąta. 3.11. Światła awaryjne 3.11.1. Stan techniczny i działanie Oględziny. 1. Jak w poz. 3.2 pkt 1-4 i 7. 2. Nie działają, gdy urządzenie włączające silnik znajduje się w położeniu uniemożliwiającym jego pracę. 3.12. Światła przeciwmgłowe tylne 3.12.1. Stan techniczny, działanie i rozmieszczenie Oględziny i sprawdzenie działania. 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż czerwona. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Brak lub niewłaściwie działający kontrolny sygnał włączenia. 5. Może być włączone bez włączonych świateł mijania lub świateł przeciwmgłowych przednich. 6. Nie ma możliwości wyłączenia światła przeciwmgłowego tylnego niezależnie od światła przeciwmgłowego przedniego. 7. Natężenie światła nie jest wyraźnie większe niż natężenie świateł pozycyjnych tylnych. 8. Umieszczone w odległości mniejszej niż 10 cm od światła stop. 3.13. Światła cofania 3.13.1. Stan techniczny, działanie i rozmieszczenie Oględziny. 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż biała. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Włączanie na biegu innym niż wsteczny. 5. Możliwość włączenia, gdy urządzenie włączające silnik jest w położeniu uniemożliwiającym jego pracę. 6. Oślepiają innych użytkowników drogi. 3.14. Światła obrysowe 3.14.1. Stan techniczny, działanie i rozmieszczenie Oględziny. 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż biała z przodu i czerwona z tyłu. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Umieszczone na innym pojeździe niż pojazd samochodowy i przyczepa, których szerokość przekracza 1,8 m. 3.15. Światła przeciwmgłowe przednie 3.15.1. Stan techniczny, działanie i rozmieszczenie Oględziny i sprawdzenie działania. 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż biała lub żółta selektywna. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Włączają się bez włączenia świateł pozycyjnych. 5. Oślepiają innych użytkowników drogi. 6. Nie ma możliwości włączenia i wyłączenia niezależnie od świateł drogowych i mijania. 3.15.2. Ustawienie świateł przeciwmgłowych przednich Pomiar ustawienia na ławie pomiarowej za pomocą przyrządów do kontroli ustawienia świateł lub ekranu. 1. Wartość ustawienia światła przeciwmgłowego przedniego w płaszczyźnie pionowej różni się od wartości nominalnej więcej niż: 5 cm/10 m w górę lub w dół. 3.16. Światła jazdy dziennej 3.16.1. Stan techniczny, działanie i rozmieszczenie Oględziny i sprawdzenie działania. 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż biała. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Podłączenie elektryczne niezgodne z przepisami. 5. Nieodpowiednia powierzchnia świetlna. 3.17. Światła pozycyjne boczne 3.17.1. Stan techniczny, działanie i rozmieszczenie Oględziny. 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż żółta samochodowa, z tyłu dopuszcza się barwę czerwoną. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 3.18. Światło kierunkowe (tzw. szperacz) 3.18.1. Stan techniczny i działanie Oględziny. 1. Światło zamontowane na pojeździe nieuprzywilejowanym. 3.19. Światła robocze 3.19.1. Stan techniczny i działanie Oględziny. 1. Światło zamontowane na innym pojeździe niż ciągnik rolniczy. 3.20. Światła postojowe 3.20.1. Stan techniczny, działanie i rozmieszczenie Oględziny. 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż: - biała z przodu - czerwona z tyłu - żółta samochodowa z boku, jeśli światło jest połączone z kierunkowskazem bocznym. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Zamontowane na pojeździe samochodowym o długości przekraczającej 6,0 m i szerokości przekraczającej 2,0 m. 3.21. Oznakowanie odblaskowe konturowe 3.21.1. Stan techniczny i rozmieszczenie Oględziny. 1. Barwa inna niż biała lub żółta. 2. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. UKŁADY HAMULCOWE 4.1. Układy hamulcowe (wszystkie) 4.1.1. Konstrukcja Oględziny. 1. Konstrukcja niezgodna z wymaganiami przepisów. 2. Samodzielne zmiany konstrukcyjne jakiejkolwiek części układu hamulcowego, z wyłączeniem pojazdów przystosowanych do kierowania przez inwalidów oraz pojazdów moderniozowanych przez uprawnione jednostki. 3. Brak obwodowości układu roboczego (o ile jest wymagana). 4. Nieszczelna instalacja układu hamulcowego (szczególnie na połączeniach). 4.1.2. Mocowanie pedału hamulca nożnego Oględziny. 1. Nadmierny opór. 2. Zużyta piasta. 3. Nadmierne zużycie/luz. 4.1.3. Stan techniczny pedału hamulcowego i skok elementu uruchamiającego hamulce Oględziny. 1. Nadmierny lub zbyt mały skok jałowy (brak odległości rezerwowej stopki pedału hamulca). 2. Pedał hamulca nie zwalnia się prawidłowo. 3. Brak powierzchni antypoślizgowej na powierzchni pedału hamulca lub przemieszcza się, jest zużyta/śliska. 4.1.4. Układ wspomagania lub sprężarka Oględziny. 1. Nadmierny czas wzrostu ciśnienia do wartości umożliwiającej skuteczne działanie hamulców. 2. Niewystarczające ciśnienie/podciśnienie do przynajmniej dwukrotnego uruchomienia hamulców po zadziałaniu urządzenia ostrzegawczego (lub gdy wskaźnik pokazuje za małą wartość). 3. Wypływ powietrza powodujący zauważalny spadek ciśnienia lub słyszalny wypływ. 4. Brak wyraźnego spadku nacisku na pedał hamulca po włączeniu do działania urządzenia wspomagającego (przez uruchomienie silnika lub napowietrzenie układu pneumatycznego). 4.1.5. Wskaźnik lub miernik ostrzegawczy niskiego ciśnienia Oględziny. 1. Wadliwe działanie lub uszkodzenie wskaźnika lub miernika ostrzegawczego niskiego ciśnienia. 4.1.6. Zawór sterujący hamulca postojowego Oględziny. 1. Pęknięty, uszkodzony lub nadmiernie zużyty zawór sterujący. 2. Wadliwe działanie zaworu sterującego. 3. Sterowanie niepewne, niepewne działanie trzpienia blokującego lub zaworu. 4. Luźne połączenie bądź nieszczelność. 5. Niezadowalające działanie. 4.1.7. Hamulec postojowy, dźwignia sterująca, zapadka hamulca postojowego Oględziny. 1. Zapadka hamulca postojowego nie blokuje prawidłowo. 2. Nadmierne zużycie łożyska dźwigni lub mechanizmu. Nadmierny ruch dźwigni wskazujący na nieprawidłową regulację. 4.1.8. Zawory hamulcowe (zawory zabezpieczające, zawory sterujące itp.) Oględziny. Pomiary za pomocą manometru i stopera lub przyrządu do pomiaru zmian ciśnienia w funkcji czasu (pomiary tylko w uzasadnionych wypadkach). 1. Uszkodzone, nadmierny wypływ powietrza. 2. Nadmierny ubytek oleju ze sprężarki. 3. Niepewne lub niewłaściwe zamocowanie. 4. Brak działania zaworu bezpieczeństwa. 5. Zauważalny samoczynny spadek ciśnienia hamowania w czasie 1 minuty. 6. Zauważalny spadek ciśnienia w okresie 1 minuty, gdy pedał hamulca jest utrzymany w pozycji wciśniętej. 7. Spadek ciśnienia na 1 pełne zahamowanie przekracza 0,06 MPa. 4.1.9. Złącza przewodów hamulcowych przyczepy Oględziny. 1. Uszkodzenie, nieszczelności przewodów lub zaworu złącza przewodu. 2. Niepewne lub niewłaściwe zamocowanie. 3. Nadmierne nieszczelności. 4. Przy rozłączeniu połączenia hamulec przyczepy nie działa automatycznie. 4.1.10. Zbiornik powietrza Oględziny. 1. Uszkodzony, skorodowany, nieszczelny. 2. Nie działa zawór odwadniający. 3. Niepewne lub niewłaściwe zamocowanie. 4.1.11. Podzespoły serwomechanizmu wspomagającego, pompa hamulcowa (w systemach hydraulicznych) Oględziny. 1. Wadliwy lub niesprawny zespół serwomechanizmu. 2. Nieszczelna lub wadliwa pompa hamulcowa. 3. Niepewne działanie pompy hamulcowej. 4. Niewystarczający poziom płynu hamulcowego. 5. Brak zamknięcia (pokrywki) zbiorniczka pompy. 6. Lampka kontrolna poziomu płynu hamulcowego świeci lub jest uszkodzona. 7. Nieprawidłowe działanie wskaźnika ostrzegawczego poziomu płynu hamulcowego. 8. Zapowietrzony układ hydrauliczny. 9. Zbiorniczek płynu hamulcowego zasłonięty (niedostępny dla kontroli). 10. Nieprawidłowy rodzaj lub niski poziom płynu hamulcowego. 4.1.12. Sztywne przewody hamulcowe Oględziny. 1. Możliwość rozerwania lub pęknięcia. 2. Wycieki z przewodów lub połączeń. 3. Uszkodzone lub nadmiernie skorodowane. 4. Zauważalnie przemieszczone. 4.1.13. Elastyczne przewody hamulcowe Oględziny. 1. Możliwość rozerwania lub pęknięcia. 2. Przewody hamulcowe uszkodzone, ocierające, za krótkie, skręcone. 3. Wycieki z przewodów lub połączeń. 4. Wybrzuszanie się, pęcznienie przewodów pod działaniem ciśnienia. 5. Porowatość. 4.1.14. Okładzina szczęk (klocków) hamulcowych) Oględziny. 1. Zauważalne nadmierne zużycie. 2. Zauważalne zanieczyszczenie (olejem, smarem itp.). 4.1.15. Bębny, tarcze hamulcowe Oględziny. 1. Zauważalne nadmierne zużycie, zarysowania, pęknięcia. 2. Zauważalne zanieczyszczenia (olejem, smarem itp.). 3. Uszkodzone osłony, brak. 4.1.16. Linki hamulcowe, pręty i połączenia dźwigniowe Oględziny. 1. Linki zniszczone lub nie działają. 2. Nadmiernie zużyte lub skorodowane. 3. Niepewne połączenia linek lub prętów. 4. Uszkodzona prowadnica linki. 5. Jakiekolwiek ograniczenia swobodnego ruchu elementów układu hamulcowego. 6. Jakikolwiek nietypowy ruch dźwigni, sworzni, połączeń wskazujący na niewłaściwe ustawienie lub zużycie. 4.1.17. Urządzenie uruchamiające hamulce (w tym siłownik membranowo- sprężynowy lub rozpieracz hydrauliczny szczęk hamulcowych) Oględziny. 1. Pęknięte lub uszkodzone. 2. Nieszczelne. 3. Niepewne lub niewłaściwe zamocowanie. 4. Nadmierna korozja. 5. Nadmierny skok tłoka siłownika lub membrany. 6. Brak lub nadmierne zużycie osłony przeciwpyłowej. 4.1.18. Regulator (korektor) siły hamowania Oględziny. 1. Wadliwe podłączenie. 2. Zauważalna nieprawidłowa regulacja. 3. Zatarty, brak działania. 4. Brak regulatora (o ile jest przewidziany). 4.1.19. Automatyczny regulator szczęk Oględziny. 1. Zatarty, nienormalny skok, nadmiernie zużyty lub niewłaściwa regulacja zauważalna przy naciskaniu pedału hamulca. 2. Uszkodzony. 4.1.20. Zwalniacz (o ile jest wymagany lub zamontowany) Oględziny. 1. Niepewne połączenia lub zamocowanie. 2. Uszkodzony. 4.2. Skuteczność i sprawność roboczego układu hamulcowego Pomiaru skuteczności działania hamulców dokonuje się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 2 do rozporządzenia). 1. Brak stopniowej zmiany natężenia siły hamowania. 2. Zauważalny nieprawidłowy czas opóźnienia zadziałania hamulca w którymkolwiek kole. 3. Nadmierne wahanie siły hamowania odpowiednio do zniekształceń tarczy lub owalizacji bębnów. 4. Bardzo mała lub brak siły hamującej na co najmniej jednym kole. 5. Siła hamująca na którymś z kół jest mniejsza od 70 % maksymalnej wartości zmierzonej na innym kole tej samej osi (w wypadku badania układu hamulcowego na drodze, hamowanie nierówne, ściąganie pojazdu w prawo lub w lewo). 6. Nierównomierny, skokowy przyrost siły hamującej (zakleszczenie). 7. Zauważalne opóźnienie początku hamowania na którymś kole. 8. Brak wymaganej skuteczności hamowania. 4.3. Skuteczność i sprawność awaryjnego układu hamulcowego Pomiaru skuteczności działania hamulców dokonuje się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 2 do rozporządzenia). Pomiary, tylko jeżeli działanie uzyskiwane jest dzięki oddzielnemu układowi. Jeżeli hamulec awaryjny stanowi część hamulca roboczego, nie przeprowadza się sprawdzenia działania. 1. Hamulec(-ce) niedziałający(-ce) z jednej strony pojazdu. 2. Nierównomierny przyrost siły hamującej (zakleszczanie). 3. Automatyczny system hamulcowy przyczepy nie działa. 4. Brak wymaganej skuteczności hamowania. 4.4. Skuteczność i sprawność postojowego układu hamulcowego Pomiaru skuteczności działania hamulców dokonuje się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 2 do rozporządzenia). 1. Hamulce nie działają po jednej stronie. 2. Brak wymaganej skuteczności hamowania. 4.5. Skuteczność układu hamowania zwalniacza, hamulca silnikowego (wydechowego) Oględziny. 1. Niepłynny przyrost siły hamującej (dla zwalniacza). 2. Uszkodzenia hamulca wydechowego. 4.6. Urządzenie przeciwblokujące (ABS) Oględziny. 1. System sygnalizacji wskazuje uszkodzenie. 2. Zauważalna niekompletność: brak czujnika, sterownika, modulatora. 5. UKŁAD KIEROWNICZY 5.1. Kolumna i koło kierownicy 5.1.1. Stan techniczny i zamocowanie Ustawić pojazd kołami na twardym podłożu i energicznie nacisnąć na koło kierownicy w kierunku poosiowym i promieniowym, jak również obracać koło w obie strony dookoła osi kolumny. 1. Kierownica umieszczona z prawej strony w pojazdach o liczbie kół większej niż trzy, których prędkość jest większa niż 40 km/h. 2. Luźne zamocowanie koła na kolumnie. 3. Wyraźny luz promieniowy lub poosiowy kolumny kierownicy. 4. Pęknięcia lub deformacja koła kierowniczego. 5. Koło kierownicy bez certyfikatu (znaku bezpieczeństwa) lub homologacji. 5.1.2. Ruch jałowy koła kierownicy Pomiar ruchu jałowego przy kołach kierowanych ustawionych na nieruchomej nawierzchni symetrycznie do osi podłużnej pojazdu. Uwaga: w wypadku mechanizmów kierowniczych ze wspomaganiem kontrolę przeprowadzać przy pracującym silniku. 1. Ruch jałowy przekracza wartość dopuszczalną dla danego typu pojazdu. 5.2. Przekładnia kierownicza 5.2.1. Stan techniczny i działanie Obracanie koła kierownicy w obie strony od oporu do oporu i ocena organoleptyczna działania. 1. Mechanizm obraca się ciężko lub z zacięciami albo zgrzytami. 2. Nadmierne luzy poosiowe wałka przekładni. 5.2.2. Mocowanie obudowy przekładni Pojazd ustawiony kołami na twardej nawierzchni. Oględziny obudowy przekładni podczas energicznego obracania kołem kierownicy w lewo i w prawo. 1. Brak śrub mocujących lub niedokręcone. 2. Pęknięcie obudowy przekładni. 5.3. Mechanizm wspomagający 5.3.1. Stan techniczny i działanie Pojazd ustawiony kołami na twardym podłożu. Obracać koło kierownicy w obie strony o kąt potrzebny do poruszenia kół jezdnych, równocześnie uruchamiać i zatrzymywać silnik - sprawdzić działanie mechanizmu. 1. Mechanizm nie działa. 2. Pęknięcie mechanizmu lub wycieki oleju. 3. Złe połączenie lub tarcie części o inne elementy. 4. Brak mechanizmu wspomagającego w pojeździe (jeżeli jest wymagany). 5.4. Drążki kierownicze 5.4.1. Stan techniczny Samochód stoi na twardej nawierzchni (na dźwigniku lub na stanowisku kanałowym). Podczas energicznego obracania kołem kierownicy w obie strony obserwować działanie drążków i ich połączeń. 1. Nadmierne luzy w połączeniach (przegubach). 2. Pęknięcie lub deformacja jakiejkolwiek części. 3. Czynności naprawcze wykonane spawaniem, zgrzewaniem lub lutowaniem. 5.4.2. Działanie Obracając koła w obie strony od oporu do oporu, sprawdzić działanie drążków w całym zakresie. 1. Ocieranie drążków lub dźwigni o sąsiednie elementy podwozia. 2. Brak lub niedziałanie ograniczników skrętu. 5.5. Koła jezdne 5.5.1. Zawieszenie kół, zwrotnice, wahacze, łożyska Oględziny kół, zwrotnic i wahaczy podczas energicznego kołysania (szarpania) kołem w kierunku pionowym oraz dookoła zwrotnicy. 1. Pęknięcia lub odkształcenia osi. 2. Pęknięcia lub widoczne odkształcenie zwrotnic lub wahaczy. 3. Nadmierny luz: na sworzniu zwrotnicy, na sworzniach wahaczy, w łożyskach kół. 4. Naprawy osi zwrotnic lub wahaczy wykonane techniką spawania lub zgrzewania. 5. Zgrzyty w łożysku wskazujące na uszkodzenie łożyska. 5.5.2. Koła Oględziny kół obustronne. 1. Pęknięcia lub deformacje tarcz kół. 2. Brak lub obluzowanie nakrętek lub śrub kół. 3. Niepewne zamocowanie pierścienia zaporowego. 5.5.3. Piasty kół Oględziny. 1. Brak zabezpieczenia nakrętek półosi. 5.5.4. Zbieżność kół przednich Pomiar zbieżności kół ustawionych do jazdy na wprost. Uwaga: Dopuszcza się kontrolę na urządzeniu do ogólnej oceny prawidłowego ustawienia kół. 1. Wartość zbieżności wykracza poza dopuszczalne granice dla danego typu pojazdu. 2. Urządzenie do ogólnej oceny wykazuje nieprawidłowe wartości. 6. PODWOZIE i ZAWIESZENIE, INNE 6.1. Rama podwozia Oględziny pojazdu ustawionego na kanale przeglądowym lub podniesionego na dźwigniku. 1. Pęknięcie lub odkształcenie ramy. 2. Nadmierna korozja mająca wpływ na wytrzymałość całej konstrukcji. 6.2. Resory, wahacze, drążki reakcyjne, amortyzatory Oględziny pojazdu ustawionego na kanale przeglądowym lub podniesionego na dźwigniku. 1. Niepewne mocowanie do nadwozia/ podwozia lub do osi kół. 2. Pęknięcia lub silne odkształcenia. 3. Nadmierne luzy. 4. Istotne wycieki płynu z amortyzatorów. 6.3. Układ napędowy Oględziny pojazdu ustawionego na kanale przeglądowym lub podniesionego na dźwigniku. 1. Zauważalne poluzowanie lub brak śrub mocujących zespoły napędowe do nadwozia/ podwozia i pomiędzy sobą. 6.4. Urządzenia sprzęgowo- zaczepowe Oględziny, ostukiwanie metalowym młotkiem. Szczególną uwagę należy zwrócić na urządzenie zabezpieczające. 1. Nadmierne zużycie lub pęknięcie jakichkolwiek części. 2. Obluzowanie mocowania urządzenia zaczepowego do podwozia. 3. Zacinanie się lub nieprawidłowe działanie jakichkolwiek urządzeń zabezpieczających. 4. Brak zaczepów do holowania (o ile są wymagane). 6.5. Zderzaki, urządzenia ochronne Oględziny. 1. Brak lub niespełnianie wymagań rozporządzenia (jeżeli są wymagane; zderzak tylny lub boczne urządzenia ochronne). 2. Pęknięcia lub odkształcenia zderzaka grożące zranieniem innych uczestników ruchu drogowego. 3. Pęknięcia lub odkształcenia bocznych urządzeń ochronnych, grożące zranieniem innych uczestników ruchu drogowego. 6.6. Zbiornik paliwa i przewody Oględziny. 1. Nadmierna korozja zbiornika. 2. Nieszczelny zbiornik lub przewody. 3. Ocieranie przewodów o ruchome części podwozia. 4. Niewłaściwe umieszczenie zbiornika. 6.7. Zaczep kulowy pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5.t, autobusu Oględziny. 1. Niepewne mocowanie do pojazdu. 2. Brak tabliczki znamionowej. 3. Brak certyfikatu (znaku bezpieczeństwa) lub homologacji. 7. INSTALACJA ELEKTRYCZNA 7.1. Akumulator Oględziny. 1. Brak wyłącznika akumulatora (o ile jest wymagany). 2. Brak możliwości uruchomienia pojazdu. 3. Brak mocowania akumulatora do nadwozia. 4. Pęknięcie obudowy, wycieki elektrolitu. 7.2. Przewody i urządzenia elektryczne Oględziny. 1. Przetarta izolacja. 2. Brak zabezpieczenia przed zakłóceniami radioelektrycznymi. 3. Brak połączenia elektrycznego silnika z nadwoziem, tzw. "masa". 7.3. Złącze elektryczne z przyczepą Oględziny i kontrola prawidłowości połączeń elektrycznych za pomocą przyrządu do kontroli złącza elektrycznego pojazd-przyczepa. 1. Brak zabezpieczenia przed samoczynnym rozłączeniem. 2. Przetarta izolacja przewodów elektrycznych. 3. Niewłaściwe połączenia, wtyczki lub gniazda. 8. NADWOZIE I OSPRZĘT 8.1. Kabina kierowcy oraz pomieszczenie przeznaczone do przewozu osób, przestrzeń ładunkowa, osprzęt 8.1.1. Stan techniczny i zamocowanie Oględziny zewnętrzne pojazdu umieszczonego na kanale przeglądowym lub na dźwigniku. 1. Niepewne mocowanie do podwozia lub brak tego mocowania. 2. Nadmierna korozja w miejscach mocowonia. 3. Uszkodzenie burt, zawiasów, słupków i podłogi nadwozia czyniące przewóz niebezpiecznym. 4. W samochodzie ciężarowym brak trwałej przegrody o odpowiedniej wytrzymałości rozdzielającej pomieszczenie przeznaczone do przewozu osób od przestrzeni ładunkowej. 5. Brak kabiny lub ramy ochronnej do ciągnika rolniczego (o ile jest wymagana). 8.1.2. Nadwozie Oględziny zewnętrzne. Kontrola stopnia skorodowania elementów nośnych za pomocą małego młotka. 1. Uszkodzenia korozyjne osłabiające w istotny sposób konstrukcję nośną pojazdu. 2. Uszkodzenie lub skorodowanie części mogących ulec oderwaniu. 3. Uszkodzenie umożliwiające dostawanie się spalin do wnętrza pojazdu. 4. Uszkodzenia zwiększające ryzyko uwięzienia pasażerów lub poranienia przechodniów w razie wypadku. 5. Brak zabezpieczenia pokrywy przedniej przed samoczynnym otwarciem. 8.1.3. Drzwi Oględziny i sprawdzenie działania. 1. Złe otwieranie i zamykanie lub samoczynne bądź niezamierzone otwieranie się. 2. Brak lub uszkodzenie klamek drzwi. 8.1.4. Podłoga Oględziny. 1. Nadmierne skorodowanie lub popękanie podłogi. 8.1.5. Stopnie Oględziny. 1. Brak, obluzowanie lub uszkodzenie grożące zranieniem. 8.1.6. Błotniki-fartuchy Oględziny. 1. Brak błotników lub fartuchów albo niespełnianie wymagań. 8.1.7. Siedzenia Oględziny. 1. Pęknięcie szkieletu siedzenia. 2. Złe zamocowanie grożące samoczynnym przesuwaniem. 3. Złe działanie mechanizmu regulacji położenia siedzenia. 4. Brak zagłówków na siedzeniach (jeżeli są wymagane). 8.1.8. Lusterka wsteczne Oględziny. 1. Brak wymaganych lusterek wstecznych. 2. Brak wymaganej widoczności. 3. Pęknięcia powierzchni luster. 4. Ograniczenie pola widzenia w lusterkach zewnętrznych. 8.1.9. Szyby Oględziny oraz w uzasadnionych przypadkach pomiar współczynnika przepuszczania światła. 1. Pęknięcia lub zmatowienie szyb ograniczające widoczność kierowcy lub osłabiające wytrzymałość szyb. 2. Brak ocechowania szyb. 3. Ograniczenie pola widzenia lub widoczności w szybie przedniej i przednich bocznych. 4. Wartość współczynnika przepuszczania światła dla szyb przednich mniejsza niż 75 %, a dla szyb przednich bocznych mniejsza niż 70 %. 8.1.10. Wycieraczki i spryskiwacze Oględziny i sprawdzenie działania. 1. Brak wycieraczek lub niedziałające. 2. Brak spryskiwaczy lub niedziałające. 8.1.11. Sygnał dźwiękowy Sprawdzenie działania, ocena tonu i poziomu dźwięku sygnału. 1. Brak działania. 2. Ton przeraźliwy lub nieciągły. 3. Za niski poziom dźwięku. 8.1.12. Pasy bezpieczeństwa i miejsca kotwiczenia pasów Oględziny. 1. Brak pasów bezpieczeństwa (jeżeli są wymagane). 2. Brak miejsc kotwiczenia pasów (jeżeli są wymagane). 3. Brak działania mechanizmu blokowania pasów bezwładnościowych. 4. Stan techniczny nasuwający wątpliwości co do prawidłowości działania w razie wypadku. 8.1.13. Prędkościomierz, drogomierz, tachograf Oględziny. 1. Brak lub brak działania prędkościomierza i drogomierza. 2. Prędkościomierz umieszczony poza polem widzenia kierowcy. 3. Brak lub brak działania tachografu w pojeździe, o którym mowa w rozporządzeniu. 4. Brak, w dniu badania technicznego, ważnego oznakowania legalizacyjnego tachografu w pojeździe, o którym mowa w rozporządzniu. 5. Rozmiar opon inny niż przewidziany dla danego typu pojazdu. 8.1.14. Ogranicznik prędkości Oględziny. 1. Brak ogranicznika prędkości (o ile jest wymagany). 2. Zauważalne uszkodzenia połączeń ogranicznika prędkości. 3. Brak tabliczki informacyjnej ogranicznika prędkości. 4. W uzasadnionych wypadkach brak zaświadczenia wydanego przez producenta lub jednostkę przez niego upoważnioną potwierdzającego, że ogranicznik prędkości zapobiega przekroczeniu przez pojazd określonej przepisami wartości prędkości. 8.1.15. Wyjście bezpieczeństwa Oględziny. 1. Brak wyjść bezpieczeństwa, niewłaściwie urządzone, za mała ich liczba lub brak oznakowania. 8.1.16. Ogrzewanie i wentylacja Oględziny i sprawdzenie działania. 1. Brak lub niedziałanie urządzeń ogrzewczych w kabinie kierowcy lub w pomieszczeniu przeznaczonym do przewozu osób. 2. Brak lub niedziałanie urządzeń wentylacyjnych w kabinie kierowcy lub w pomieszczeniu przeznaczonym do przewozu osób. 8.1.17. Urządzenie zabezpieczające przed użyciem przez osoby niepowołane Oględziny i sprawdzenie działania. 1. Niekompletność lub niedziałanie blokady koła kierownicy, jeżeli jest zamontowana. 8.1.18. Wymiary zewnętrzne, oznakowanie Pomiary zewnętrznych wymiarów (pomiary tylko w uzasadnionych wypadkach). 1. Niezgodne z przepisami szerokość, wysokość lub długość pojazdu. 2. Brak oznakowania pojazdu wolno poruszającego, długiego i ciężkiego lub oznakowanie niezgodne z przepisami. 8.1.19. Wózek boczny motocyklowy Oględziny. 1. Wózek motocykla umieszczony po lewej stronie. 8.2. Urządzenia techniczne podlegające organom dozoru technicznego stanowiące wyposażenie pojazdu Sprawdzenie dokumentów wykonywane jest przed przystąpieniem do badania technicznego pojazdu. 1. Brak ważnego w dniu badania technicznego dokumentu stwierdzającego sprawność urządzenia technicznego wydanego przez organ dozoru technicznego. 9. ZAGADNIENIA ZWIĄZANE Z OCHRONĄ ŚRODOWISKA 9.1. Hałas zewnętrzny Ocena i pomiar hałasu zewnętrznego na postoju przeprowadza się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 3 do rozporządzenia). 1. Wyraźnie nieszczelny układ wydechowy. 2. Niekompletny układ wydechowy. 3. Poziom hałasu zewnętrznego przekracza określone w przepisach wartości. 9.2. Emisja zanieczyszczeń gazowych z silnika o zapłonie iskrowym Pomiar emisji zanieczyszczeń gazowych przeprowadza się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 4 do rozporządzenia). 1. Prędkość obrotowa biegu jałowego silnika wykracza poza zakres przewidziany dla danego typu pojazdu. 2. Wskazania miernika tlenku węgla (CO) przy prędkości obrotowej biegu jałowego silnika: - powyżej wartości 4,5 % dla pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy do dnia 30.09.1986 r., a w odniesieniu do motocykla 5,5 %, - powyżej wartości 3,5 % dla pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy od dnia 01.10.1986 r. do dnia 30.06.1995 r., a w odniesieniu do motocykla 4,5 %. 3. Wyraźnie zauważalne spalanie oleju silnikowego (nie dotyczy silników dwusuwowych). 4. Niedozwolone odprowadzenie spalin do atmosfery (tzw. "odma"). 5. Wskazania wieloskładnikowego analizatora spalin powyżej: - 0,5 % CO i 100 ppm CH mierzone na biegu jałowym silnika, w odniesieniu do motocykla 4,5% CO, - 0,3 % CO i 100 ppm CH mierzone z prędkością obrotową silnika (z zakresu od 2.000 - 3.000 min-1) nie dotyczy motocykli, oraz wartość współczynnika nadmiaru powietrza (lambda) poza granicami 0,97 - 1,03, mierzona z podwyższoną prędkością obrotową silnika (z zakresu od 2000 min do 3.000 min) dla pojazdu wyposażonego w sondę lambda, dla pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy po 30.06.1995 r. 6. W pojazdach wyposażonych w pokładowy system diagnostyczny typu OBDII/EOBD występowanie zarejestrowanego kodu usterki sygnalizowanego kontrolką MIL przy jednoczesnym prawidłowym działaniu jej obwodu. Nieprawidłowe działanie elementów odpowiedzialnych za ograniczenie emisji substancji szkodliwych dla środowiska, a w szczególności: - reaktorów katalitycznych, - czujników tlenu (sond lambda). - systemu powietrza wtórnego, - powietrza wtórnego, - systemu kontroli emisji par paliwa, w tym zamknięcia i szczelności korka wlewu paliwa, - pozostałych czujników i systemu połączeń elektrycznych. 7. Kontrolny sygnał niesprawności układu diagnostyki pokładowej (MIL) nie działa prawidłowo. 8. W pojazdach wyposażonych w pokładowy system diagnostyczny typu OBDII/EOBD niewykonane wszystkie procedury diagnostyczne (tzw. Monitory) oraz negatywny wynik testu czujników tlenu (sond lambda), który wykonany został na podstawie zarejestrowanych wartości bieżących lub pomiaru emisji zanieczyszczeń gazowych. 9.3. Zadymienie spalin z silnika o zapłonie samoczynnym Pomiar zadymienia spalin przeprowadza się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 4 do rozporządzenia). 1. Zadymienie spalin pojazdu większe niż 2,5 m-1, w przypadku zaś silników z turboładowaniem 3,0 m-1. 9.4. Wycieki płynów eksploatacyjnych Oględziny. 1. Wycieki paliwa, olejów, płynów hamulcowych, chłodniczych i innych, tworzące plamy na drodze. 10. WARUNKI DODATKOWE 10.1. Autobus, trolejbus, przyczepa rolnicza ciężarowa przystosowana do przewozu osób Oględziny. 1. Brak co najmniej dwóch drzwi w autobusie regularnej komunikacji miejskiej, publicznej. 2. Brak wyjść awaryjnych, niewłaściwie urządzone, za mała ich liczba lub brak ich oznakowania. 3. Brak gaśnic, zasłony za miejscem kierowcy, apteczki, koła zapasowego. 4. Brak napisu wskazującego dopuszczalną liczbę miejsc do siedzenia i do stania albo napis nieczytelny. 5. Brak tablic kierunkowych w autobusie regularnej komunikacji publicznej. 10.2. Taksówka Oględziny. 1. Brak zalegalizowanego taksometru. 2. Brak gaśnicy, apteczki, koła zapasowego. 3. Światło "TAXI" nieprawidłowo podłączone lub umieszczone. 4. Napisy niezwiązane z działalnością przewoźnika umieszczone na świetle "TAXI". 10.3. Pojazd samochodowy uprzywilejowany Oględziny. 1. Brak lub niedziałanie sygnałów ostrzegawczych dźwiękowych. 2. Ostrzegawczy sygnał świetlny nie działa lub ma nieprawidłową barwę. 3. Nieprawidłowa barwa lub napisy na pojeździe. 4. Możliwość włączenia sygnałów dźwiękowych bez włączenia świetlnych. 5. Włączenie sygnałów zależy od położenia urządzenia umożliwiającego pracę silnika. 10.4. Pojazd przeznaczony do wykonywania czynności na drodze oraz inne pojazdy, na które ze względu na bezpieczeństwo ruchu należy zwracać szczególną uwagę Oględziny. 1. Brak lub niedziałanie sygnału świetlnego błyskowego barwy żółtej samochodowej. 2. Brak oznakowania pojazdu pomocy drogowej. 3. Brak oznakowania części wystających poza obrys lub ich oświetlenia (jeżeli jest wymagane). 10.5. Samochód ciężarowy, przyczepa ciężarowa rolnicza, przystosowane do przewozu osób Oględziny. 1. Brak stopni lub drabinki. 2. Brak oświetlenia wnętrza. 3. Brak okienka służącego do oświetlania i do przewietrzania. 4. Ławki o nieodpowiednich wymiarach lub niewłaściwie rozmieszczone. 5. Brak lub niedziałanie urządzeń sygnalizacyjnych. 6. Brak koła zapasowego, apteczki. 7. Brak oznakowania pojazdu. 10.6. Pojazd przeznaczony do nauki jazdy i egzaminowania Oględziny. 1. Brak dodatkowego pedału hamulca roboczego. 2. Brak dodatkowych lusterek wstecznych. 3. Brak koła zapasowego lub apteczki. 4. Nieogrzewana tylna szyba (w samochodzie osobowym). 5. Brak wymaganego oznakowania. 6. Brak innego szczegółowego dodatkowego wyposażenia w zależności od rodzaju pojazdu. 10.7. Autobus szkolny Oględziny. 1. Drzwi nie spełniają szczegółowych wymagań. 2. Brak wymaganego oznakowania. 3. Siedzenia nie spełniają dodatkowych wymagań. 11. SPECJALISTYCZNE BADANIE POJAZDU PO WYPADKU DROGOWYM ORAZ PO WYMIANIE NIEKTÓRYCH ELEMENTÓW POWODUJĄCYCH ZMIANĘ NUMERU NADWOZIA, PODWOZIA(RAMY) 11.1. Dodatkowa kontrola stanu technicznego i działania hamulców Oględziny części zewnętrznych układów hamulcowych pojazdu ustawionego na kanale lub podniesionego za pomocą dźwignika. Hamulce są uruchamiane pedałem hamulca lub dźwignią ręcznego sterowania. 1. Zastosowanie nieoryginalnych elementów. 2. Niekompletność układu hamulcowego. 3. Wadliwie poprowadzone cięgła lub przewody hamulcowe. 11.2. Dodatkowa kontrola świateł mijania 11.2.1. Stan techniczny i działanie korektorów świateł mijania Sprawdzenie na stanowisku kontrolnym przez pomiar zmian położenia poziomego odcinka granicy światła i cienia świateł mijania w funkcji położenia elementu uruchamiającego korektor. 1. Brak samoczynnej (bez wywierania dodatkowego nacisku) zmiany położenia poziomego odcinka granicy światła i cienia przy zmianach położenia elementu uruchamiającego korektor w dwie skrajne pozycje. 2. Niewłaściwa (niezgodna z wymaganiami producenta) wartość zmiany położenia poziomego odcinka granicy światła i cienia w dwóch skrajnych pozycjach elementu uruchamiającego korektor, różniąca się od wartości nominalnej o więcej niż 2 cm/10 m. Uwaga: w wypadku braku danych jako wartość nominalną należy przyjąć zmianę min. 10 cm/10 m. 11.3. Dodatkowa kontrola układu kierowniczego 11.3.1. Stan techniczny Oględziny części zewnętrznych układu kierowniczego pojazdu ustawionego na kanale lub podniesionego za pomocą dźwignika. Sprawdzenie wyrywkowe momentów dokręcenia połączeń śrubowych kluczem dynamometrycznym (dopuszcza się komplet kluczy zwykłych znormalizowanych). 1. Zastosowanie nieoryginalnych elementów układu kierowniczego lub elementów połączeń śrubowych. 2. Niedostateczny (zbyt mały) moment dokręcenia co najmniej jednej ze sprawdzanych wyrywkowo śrub lub nakrętek. 3. Nieprawidłowy montaż drążków kierowniczych i końcówek drążków. 4. Brak wymaganych zabezpieczeń połączeń śrubowych. 11.3.2. Wartość skrętności kół (różnicy skrętu kół przy skręcie koła zewnętrznego o 20°) oraz maksymalnego skrętu kół (prawidłowość montażu układu kierowniczego) Sprawdzenie na stanowisku wyposażonym w obrotnice. Pomiar wykonuje się w funkcji obrotów koła kierownicy (pomiary tylko w uzasadnionych wypadkach). 1. Niezgodna z wymaganiami wartość skrętności kół w którąkolwiek stronę. 2. Niezgodna z wymaganiami wartość maksymalnego kąta skrętu kół w którąkolwiek stronę. 11.3.3. Działanie mechanizmu wspomagającego układ kierowniczy Sprawdzenie na stanowisku o twardej nawierzchni, przy kołach badanego pojazdu ustawionych do jazdy na wprost, poprzez skręcanie kół. Uwaga: sprawdzenie płynności działania wykonywać na obrotnicach lub przy kołach uniesionych nad nawierzchnią stanowiska. 1. Brak zmiany oporu skrętu kół przednich przy działającym i niedziałającym mechanizmie wspomagającym. 2. Brak płynności działania w całym zakresie skrętu. 11.4. Dodatkowa kontrola zawieszenia 11.4.1. Stan techniczny Oględziny części zewnętrznych elementów zawieszenia pojazdu ustawionego na kanale lub podniesionego za pomocą dźwignika i z możliwością unoszenia poszczególnych osi. Sprawdzenie wyrywkowe momentów dokręcenia połączeń śrubowych kluczem dynamometrycznym (dopuszcza się komplet kluczy zwykłych znormalizowanych). 1. Zastosowanie nieoryginalnych elementów zawieszenia lub połączeń śrubowych. 2. Niedostateczny (zbyt mały) moment dokręcenia co najmniej jednej ze sprawdzanych wyrywkowo śrub lub nakrętek. 11.4.2. Pomiar skuteczności tłumienia zawieszenia (dotyczy tylko samochodu osobowego) Sprawdzenie na stanowisku wyposażonym w urządzenie do kontroli skuteczności tłumienia zawieszenia. Uwaga: - pomiary wykonuje się po uprzednim wyregulowaniu ciśnienia w ogumieniu do wartości nominalnej dla danego pojazdu, - pomiary wykonuje się dla pojazdu nieobciążonego, z wyjątkiem masy kierującego, oraz dla pojazdów o masie własnej mniejszej niż 900 kg, dla których dopuszcza się obciążenie tylnej osi masą równoważną masie dwóch osób. 1. Wyniki badań nie są zgodne z wymaganiami podawanymi przez producenta pojazdu lub producenta urządzenia kontrolnego, o ile działa według metody innej niż EUSAMA. 2. Wyniki badań są niezgodne z zasadami oceny według metody EUSAMA: a) stopień przylegania koła do podłoża jest mniejszy niż: - 15 % dla pojazdu o masie własnej nie większej niż 900 kg, - 20 % dla pojazdu o masie własnej większej niż 900 kg i nie większej niż 1.500 kg, - 25 % dla pojazdu o masie własnej większej niż 1.500 kg, b) względna wartość różnicy stopnia przylegania kół na tej samej osi jest większa niż 30 % wartości większej, w wypadku gdy mniejszy stopień przylegania koła na tej samej osi nie przekracza 35 %, c) bezwzględna wartość różnicy stopnia przylegania kół na tej samej osi jest większa niż 15 %, w wypadku gdy mniejszy stopień przylegania koła na tej samej osi przekracza 35 %. 11.5. Dodatkowa kontrola ustawienia kół jezdnych 11.5.1. Pomiar geometrii ustawienia kół przednich: - pomiar kąta pochylenia koła lewego i prawego, - pomiar kąta pochylenia osi zwrotnicy kół lewego i prawego (pomiary w uzasadnionych wypadkach), - pomiar kąta wyprzedzenia osi zwrotnicy kół lewego i prawego, - pomiar zbieżności kół Pomiary geometrii kół jezdnych pojazdu wykonuje się na ławach pomiarowych stanowiska kontrolnego. Uwaga: - pomiary wykonuje się przy takim stanie obciążenia pojazdu, dla jakiego producent podaje mierzone parametry, - pomiarów nie wykonuje się, jeżeli wielkość luzu w układzie jezdnym pojazdu przekracza wielkości dopuszczalne w eksploatacji, - zakres pomiarów odpowiedni do rodzaju wypadku drogowego, - pomiary kąta pochylenia kół oraz zbieżności kół wykonuje się po uprzednim skompensowaniu "bicia" kół, - pomiary wykonuje się po uprzednim wyregulowaniu ciśnienia w ogumieniu do wartości nominalnej dla danego pojazdu. 1. Niedopuszczalna wielkość luzów w układzie jezdnym pojazdu. 2. Niezgodność otrzymanych wyników pomiarów z wartościami parametrów dopuszczalnymi podczas kontroli, podawanymi przez producenta pojazdu. 11.5.2. Pomiar geometrii ustawienia kół tylnej osi (jeżeli jest wymagana przez producenta pojazdu): - pomiar kąta pochylenia koła lewego i prawego, - pomiar zbieżności kół Jak wyżej. 1. Jak wyżej. 11.5.3. Pomiar śladowości kół poszczególnych osi Jak wyżej. 1. Przekroczenie określonej przez producenta pojazdu śladowości kół pojazdu (symetryczności ustawienia kół jezdnych między stronami lewą i prawą). W wypadku braku danych nie więcej niż 2 % rozstawu kół osi tylnej. 11.5.4. Pomiar nierównoległości osi pojazdu Pomiar jak wyżej lub przymiarem rurowym lub liniowym. 1. Przekroczenie określonej przez producenta pojazdu dopuszczalnej nierównoległości osi pojazdu (różnicy między rozstawem osi z lewej i prawej strony pojazdu). W wypadku braku danych nie więcej niż 0,8 % rozstawu osi. 11.6. Dodatkowa kontrola tarcz kół i ich mocowania oraz ogumienia 11.6.1. Stan techniczny elementów mocujących tarcze kół Oględziny elementów mocujących tarcze kół. 1. Zastosowanie nieoryginalnych śrub lub nakrętek mocujących tarcze kół. Uwaga: dopuszcza się stosowanie specjalnych śrub (nakrętek) zabezpieczających koła przed kradzieżą. 11.6.2. Wyważenie kół (dotyczy tylko samochodu osobowego) Oględziny kół w pojeździe uniesionym i kołach odciążonych i obracających się. Uwaga: przy braku ciężarków wyważających na obu kołach przednich w wypadku tarcz o wymiarach 13"-16" dokonuje się dodatkowej kontroli wyważenia kół przednich za pomocą urządzenia do napędu uniesionych kół lub wyważarki; nie stosuje się do kół napędowych. 1. Występowanie intensywnych drgań zawieszenia i koła kierownicy lub nadwozia badanego pojazdu przy napędzaniu kół urządzeniem do napędu kół zamontowanych (lub za pomocą napędu własnego pojazdu) do prędkości obrotowej odpowiadającej prędkości jazdy wynoszącej około 90 km/h. 11.7. Dodatkowa kontrola nadwozia/podwozia (ramy) 11.7.1. Główne wymiary nadwozia/ podwozia- ramy, jako bazy dla układu jezdnego Oględziny pojazdu na stanowisku i pomiary przymiarami liniowymi lub sprawdzianami (pomiary tylko w uzasadnionych wypadkach). 1. Istotna niezgodność podstawowych wymiarów nadwozia/podwozia-ramy (jako bazy dla układu jezdnego) z wymaganiami podawanymi przez producenta pojazdu, a zwłaszcza: - rozstawu kół i osi, - zwisów, tylnego i przedniego. 11.7.2. Stan techniczny głównych węzłów nadwozia (elementów ramy) Oględziny głównych węzłów nadwozia lub elementów ramy przy pojeździe ustawionym na kanale lub podniesionym za pomocą dźwignika. 1. Zły stan techniczny (np. korozja) lub wadliwy montaż, naprawa głównych węzłów nadwozia lub elementów ramy, zwłaszcza stanowiących bazę do mocowania zawieszenia lub zespołów sterowania pojazdem (mechanizm kierowniczy, pompa hamulcowa i inne). 11.8. Dodatkowa próba drogowa Próba drogowa, przeprowadzona tylko w wypadkach uzasadnionych wynikami pomiarów lub obserwacjami uprawnionego diagnosty dokonującego badania. Uwaga: Próbę należy przeprowadzać na wydzielonym terenie, nie na drodze publicznej. 1. Nieprawidłowość działania podstawowych zespołów kierowania i prowadzenia pojazdu, a w szczególności: utrudnione zmiany kierunku jazdy oraz utrudnione lub niepełne włączanie biegów oraz niestabilność ich włączenia. 2. Brak działania wstecznego biegu (w wypadku pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 400 kg). 3. Utrudnione kierowanie pojazdem, a w szczególności brak stabilności i zakłócenia prostoliniowego toru jazdy. 12. SPECJALISTYCZNE BADANIE POJAZDU PRZYSTOSOWANEGO DO ZASILANIA GAZEM 12.1. Instalacja zasilania gazem Oględziny zewnętrzne instalacji na wolnym powietrzu. Kontrola szczelności za pomocą urządzeń oraz roztworu wodnego mydła. Kontrolę instalacji zasilania gazem przeprowadza się zgodnie z instrukcją stanowiącą załącznik nr 5 do rozporządzenia. Uwaga: Jakiekolwiek badania techniczne pojazdu na stanowisku kontrolnym z nieszczelną instalacją zasilania gazem są zabronione. 1. Nieszczelny jakikolwiek element instalacji. 2. Brak lub niedziałanie układu sygnalizacji zasilania gazem. 3. Nieprawidłowe poprowadzenie przewodów instalacji gazowej. 4. Brak ważnego w dniu badania protokołu i decyzji TDT lub oznakowania TDT butli albo zbiorników gazowych. 5. Brak lub przysłonięte otwory wentylacyjne. 6. Wypływ gazu z reduktora do mieszalnika w wypadku zatrzymania silnika. 7. Nieprawidłowe działanie zaworów. 8. Brak homologacji dla elementów instalacji zasilania gazem płynnym; dotyczy to instalacji dopuszczonej po raz pierwszy do ruchu po dniu 30 maja 1999 r. 9. Brak wymaganego oznakowania pojazdu (o ile jest wymagane). -- Tomasz Nycz [priv-- >>X-Email] 3 |
Data: Styczen 03 2007 18:50:20 | Temat: Re: co się robi w ramach obowiązkowych badań technicznych | Autor: NVM | To się nazywa wyczerpująca odpowiedź :) 4 |
Data: Styczen 03 2007 18:50:54 | Temat: Re: co się robi w ramach obowiązkowych badań technicznych | Autor: Krzysiek Niemkiewicz @ home | 'Tom N' napisał: No to nakarmimy archiwum (pewnie jakieś zmiany były, ale to niech sobie Ok. Wielkie dzięki, w międzyczasie też mi się udało znaleźć (ministerstwo transportu ma teraz adres www.mt.gov.pl, a nie mi.gov.pl - stąd moje problemy). Jakby co, to niech do archiwum trafi też link do pełnego tekstu rozporządzenia: http://tinyurl.com/yam24d -- Krzysiek Niemkiewicz - inicjały[at]post.pl green Golf III Variant '96 1.9 GT TDI -- -- - -- -- - -- -- -- -- -- -- -- - -- -- -- MATKA SIEDZI Z TYŁU - TAK POWIEDZIAŁ! 5 |
Data: Styczen 03 2007 19:02:33 | Temat: Re: co się robi w ramach obowiązkowych badań technicznych | Autor: 'Tom N' | "Krzysiek Niemkiewicz @ home" w Jakby co, to niech do archiwum trafi też link do pełnego tekstu rozporządzenia: Nie ma potrzeby tego skracać [1]: <http://www.mt.gov.pl/viewattach.php/id/cbe31aa8f158c547307d1d1d5741410a> A ostatnia zmiana tu: <http://www.abc.com.pl/serwis/du/2005/1303.htm> [1] cóż ta jedna linijka w porównaniu do 1.5KB ;> -- Tomasz Nycz [priv-- >>X-Email] 6 |
Data: Styczen 03 2007 18:50:10 | Temat: Re: co się robi w ramach obowiązkowych badań technicznych | Autor: Czarek Daniluk | Użytkownik Krzysiek Niemkiewicz @ home napisał: Jutro muszę podjechać na stację kontroli pojazdów celem dopełnienia corocznego obowiązku :) Co w ramach takiego badania diagnosta ma obowiązek zrobić? Szukałem po sieci, ale nie znalazłem nic na szybko. Archiwum grupy podsyła jakiegoś linka, ale nie działjącego. Strona Ministerstwa Transportu też nie działa(SIC!). Jakiś miesiąc temu dałem mechanikowi samochód do roboty i powiedziałem, żeby rzucił okiem okiem tak ogólnie, żeby się na przeglądzie nie czepnęli. A ten mi dopisał do faktury pozycję "przegląd" i 100zł więcej :( No to jak już tak, to niech mi to badanie zrobią dokladnie i szczegółowo, cobym wiedział na czym stoję (i mógł w razie co do mechanika z reklamacją pojechać :)).2 rok pod rząd jak wjeżdżam na "przegląd" to tylko badają hamulce, luzy w zawieszeniu i ustawiają światła ;) Pozdro !! PS: Nie są to moi znajomi :) 7 |
Data: Styczen 04 2007 07:09:32 | Temat: Re: co się robi w ramach obowiązkowych badań technicznych | Autor: Filip KK | Czarek Daniluk wrote: 2 rok pod rząd jak wjeżdżam na "przegląd" to tylko badają hamulce, luzy w zawieszeniu i ustawiają światła ;)A to ciekawe, bo w trojmiescie tylko biurokracja. Ciekawe czy COS to daje, jak "badaja luzy"... Mysle, ze nic. Bo kierowca nawet sobie nie zapisze na kartce, ze trzeba wymienic "jakis tam drazek, czy koncowke". A potem zapomina i nie wymienia, ale pamieta ze cos tam bylo luzne i nie odczuwa tego i tak jezdzi, a pozniej mamy "pijanych kierowcow na drogach", ktorzy wlasnego auta nie potrafia utrzymac na jezdni, bo... WSZYSTKO JEST DOBRZE, tylko kiedys cos tam mowil diagnosta... To samo sie tyczy "badan hamulcow", badaja sile hamowania, a nie spytaja kiedy byl plyn hamulcowy wymieniany, kiedy klocki, nie sprawdzaja grubosci klockow itd. itp. A jeszcze sa Ci, ktorzy wjezdzaja na szarpak jak klient sie krzywo usmiecha (czyt.: zbyt wiele chce od diagnosty), od razu w miche walic takiemu i osobiscie go na szarpak posadzic. KAZDE auto na szarpaku zle wypadnie. W ten sposob sie wyzywaja na klientach. -- /Pozdrawiam, Filip/ :( + VW = :) www.c3cars.com http://tinyurl.com/fhpfn 8 |
Data: Styczen 04 2007 07:04:42 | Temat: Re: co się robi w ramach obowiązkowych badań technicznych | Autor: | Filip KK napisał(a): A to ciekawe, bo w trojmiescie tylko biurokracja. Mojemu na szarpaku nic nie wybada bo ze 2000km temu miał w zawieszeniu wszystko wymieniane ;) A to że muszę zajrzeć i zrobić hamowniki z tyłu to już wiem ponad rok, tylko że nigdy nie chciało mi się za to wziąć ;) Pozdro !! |