Grupy dyskusyjne   »   co się robi w ramach obowiązkowych badań technicznych

co się robi w ramach obowiązkowych badań technicznych



1 Data: Styczen 03 2007 18:33:31
Temat: co się robi w ramach obowiązkowych badań technicznych
Autor: Krzysiek Niemkiewicz @ home 

Jutro muszę podjechać na stację kontroli pojazdów celem dopełnienia corocznego obowiązku :) Co w ramach takiego badania diagnosta ma obowiązek zrobić? Szukałem po sieci, ale nie znalazłem nic na szybko. Archiwum grupy podsyła jakiegoś linka, ale nie działjącego. Strona Ministerstwa Transportu też nie działa(SIC!). Jakiś miesiąc temu dałem mechanikowi samochód do roboty i powiedziałem, żeby rzucił okiem okiem tak ogólnie, żeby się na przeglądzie nie czepnęli. A ten mi dopisał do faktury pozycję "przegląd" i 100zł więcej :( No to jak już tak, to niech mi to badanie zrobią dokladnie i szczegółowo, cobym wiedział na czym stoję (i mógł w razie co do mechanika z reklamacją pojechać :)).


--
Krzysiek Niemkiewicz - inicjały[at]post.pl

green Golf III Variant '96 1.9 GT TDI
-- -- - -- -- - -- -- -- -- -- -- -- - -- -- --
MATKA SIEDZI Z TYŁU - TAK POWIEDZIAŁ!



2 Data: Styczen 03 2007 18:39:51
Temat: Re: co się robi w ramach obowiązkowych badań technicznych
Autor: 'Tom N' 

"Krzysiek Niemkiewicz @ home"  w


Jutro muszę podjechać na stację kontroli pojazdów celem dopełnienia corocznego
obowiązku :) Co w ramach takiego badania diagnosta ma obowiązek zrobić? Szukałem
po sieci, ale nie znalazłem nic na szybko. Archiwum grupy podsyła jakiegoś
linka, ale nie działjącego.Niech pokaże, że ma badać czy poduszki są i czy sa sprawne

No to nakarmimy archiwum (pewnie jakieś zmiany były, ale to niech sobie już
szukają tekstu jednolitego zainteresowani... ;>)

Dz. U. 2003 Nr 227, poz. 2250 (i zmiany: 2004 r. Nr 249, poz. 2499, 2005 r.
Nr  155, poz. 1303)
 
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 16 grudnia 2003 r.

w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz
wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach

(Dz. U. z dnia 30 grudnia 2003 r.)

§ 4. Okresowe badanie techniczne polega na sprawdzeniu:
  1)  zgodności faktycznych danych pojazdu z zapisanymi w dowodzie
rejestracyjnym lub odpowiadającym mu dokumencie, dotyczących danych
identyfikacyjnych i technicznych pojazdu, a także prawidłowości oznaczeń i
stanu tablic rejestracyjnych; dla pojazdów niezarejestrowanych dopuszcza się
ustalenie faktycznych danych pojazdu na podstawie oględzin;
  2)  stanu technicznego ogumienia;
  3)  prawidłowości działania, ustawienia i własności świetlnych świateł
zewnętrznych;
  4)  stanu technicznego, skuteczności i równomierności działania hamulców;
  5)  prawidłowości działania urządzeń sygnalizacyjnych;
  6)  prawidłowości działania układu kierowniczego, stanu technicznego jego
połączeń oraz wielkości ruchu jałowego koła kierownicy;
  7)  stanu technicznego zawieszenia;
  8)  prawidłowości ustawienia i zamocowania kół jezdnych;
  9)  stanu technicznego nadwozia, podwozia i ich osprzętu oraz przedmiotów
wyposażenia;
  10) stanu technicznego układu wydechowego, a w uzasadnionych przypadkach -
na pomiarze poziomu hałasu zewnętrznego na postoju;
  11) emisji zanieczyszczeń gazowych lub zadymienia spalin;
  12) spełniania warunków dodatkowych dla pojazdów określonych w
rozporządzeniu o warunkach technicznych i w przepisach o przewozie drogowym
towarów niebezpiecznych, jeżeli pojazd jest przystosowany do przewozu tych
towarów.

§ 5. Wykaz czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu
technicznego pojazdu podczas przeprowadzania badania technicznego określa
załącznik nr 1 do rozporządzenia.


ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WYKAZ CZYNNOŚCI KONTROLNYCH ORAZ METODY l KRYTERIA OCENY STANU TECHNICZNEGO
POJAZDU PODCZAS PRZEPROWADZANIA BADANIA TECHNICZNEGO
 
Przedmiot i zakres badania Sposób przeprowadzenia badania Podstawowe
kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający
1 2 3
1. IDENTYFIKACJA I DODATKOWE WYPOSAŻENIE
1.1. Identyfikacja pojazdu Oględziny organoleptyczne: porównanie zapisów w
dowodzie rejestracyjnym (pozwoleniu czasowym) ze stanem faktycznym lub
ustalenie faktycznych danych pojazdu na podstawie oględzin i badań.
1. Brak zgodności zapisów numeru identyfikacyjnego
  (VIN) lub numeru nadwozia (podwozia-ramy) i silnika,
  numeru rejestracyjnego ze stanem faktycznym.
2. Brak numeru identyfikacyjnego (VIN) lub numeru
  nadwozia (podwozia-ramy) lub numer nieczytelny.
3. Oczywiste omyłki w dowodzie rejestracyjnym związane
  z danymi technicznymi pojazdu.
4. Brak tabliczki znamionowej (zastępczej) albo
  nieczytelna lub niezgodna ze stanem faktycznym.
5. Brak numeru silnika w pojeździe zarejestrowanym w
  kraju, o ile jest określony w dowodzie
  rejestracyjnym lub odpowiadającym mu dokumencie,
  oraz numer silnika skorodowany lub zniszczony.
6. Brak numeru silnika w pojeździe zarejestrowanym za
  granicą a rejestrowanym po raz pierwszy w kraju lub
  nowym pojeździe nowego typu wyprodukowanym lub
  importowanym w ilości jednej sztuki rocznie.
1.2. Dodatkowe wyposażenie Oględziny.
1. Brak trójkąta ostrzegawczego do ustawiania na
  drodze.
2. Brak gaśnicy (jeżeli jest wymagana).
1.3. Oznaczenia pojazdu Oględziny. Wymagania określają przepisy
rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie rejestracji i oznaczania
pojazdów.
1. Tablice rejestracyjne nielegalizowane.
2. Tablice rejestracyjne nieczytelne lub uszkodzone.
3. Ozdobienie tablic rejestracyjnych.
4. Brak nalepki kontrolnej, o ile jest wymagana.
5. Nieprawidłowe oznaczenie znakiem "PL".
6. Nieprawidłowe oznaczenie pojazdu przeznaczonego
  konstrukcyjnie do przewozu niepełnosprawnych.
2. OGUMIENIE
2.1. Stan techniczny
    i ciśnienie powietrza
    w oponach
Oględziny. Pojazd uniesiony za pomocą dźwignika lub ustawiony na kanale.
Pomiar i regulacja ciśnienia w oponach.
1. Na tej samej osi zamontowane są opony różnej
  konstrukcji (radialne, diagonalne, diagonalne z
  opasaniem lub o różnej rzeźbie bieżnika).
2. Na tej samej osi zamontowane są opony o różnych
  rozmiarach.
3. Na pojeździe samochodowym o dwóch osiach są
  zamontowane opony:
  a) diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach
     tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi
     znajdują się opony radialne,
  b) diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach
     przedniej osi znajdują się opony diagonalne z
     opasaniem.
4. Opony różnej konstrukcji (tj. niezgodne z pkt 2, 3)
  na osiach wchodzących w skład osi wielokrotnej, z
  zastrzeżeniem że na kołach jednej osi pojazd nie
  może być wyposażony w opony różnej konstrukcji,
  w tym o różnej rzeźbie bieżnika.
5. Opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie,
  a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie
  wskaźniki o rzeźbie bieżnika mniejszej niż 1,6 mm na
  3/4 szerokości środkowej części opony.
6. Opony o widocznych pęknięciach obnażających lub
  naruszających ich osnowę albo odkształcone.
7. Opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na
  zewnątrz przeciwślizgowymi elementami metalowymi.
8. Niedostateczna wytrzymałość (nośność) opon.
9. Na osi zamontowane są opony nieprzeznaczone dla
  danego rodzaju osi (napędowa, nienapędowa itd.)
3. ŚWIATŁA
3.1. Światła drogowe
    i mijania
3.1.1. Stan techniczny,
      działanie
      i rozmieszczenie
Oględziny i sprawdzenie działania.
1.  Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami.
2.  Niejednakowa barwa lub barwa inna niż biała bądź
   żółta selektywna.
3.  Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami.
4.  Brak lub niedziałanie świateł drogowych (jeżeli są
   wymagane).
5.  Brak lub niedziałanie świateł mijania.
6.  Włączenie świateł mijania lub świateł drogowych nie
   włącza równocześnie świateł pozycyjnych oraz
   oświetlenia tablicy rejestracyjnej.
7.  Przełączenie świateł drogowych na światła mijania
   nie powoduje wyłączenia wszystkich świateł
   drogowych.
8.  Przełączenie świateł mijania na światła drogowe nie
   powoduje włączenia co najmniej jednej pary świateł
   drogowych.
9.  Brak wyraźnej granicy światła i cienia świateł
   mijania.
10. Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału włączenia
   świateł drogowych.
3.1.2. Ustawienie świateł
      drogowych i mijania
      w płaszczyźnie
      poziomej i pionowej
Pomiar ustawienia na ławie pomiarowej za pomocą przyrządów do kontroli
ustawienia świateł lub ekranu.
1. Odchylenie strumienia światła mijania w płaszczyźnie
  poziomej przekracza dopuszczalne granice:
  w lewo - 5 cm na 10 m,
  w prawo - 20 cm na 10 m.
2. Odchylenie strumienia światła drogowego w
  płaszczyźnie poziomej przekracza dopuszczalne
  granice:
  20 cm na 10 m (w lewo lub w prawo).
3. Wartość ustawienia światła mijania w płaszczyźnie
  pionowej różni się od wartości nominalnej więcej
  niż:
  3 cm na 10 m w górę lub
  5 cm na 10 m w dół.
4. Wartość ustawienia światła drogowego w płaszczyźnie
  pionowej różni się od wartości nominalnej więcej
  niż:
  5 cm na 10 m w górę lub w dół.
3.1.3. Światłość świateł
      drogowych
Pomiar światłości poszczególnych równocześnie włączonych par świateł
drogowych za pomocą przyrządu do pomiaru światłości i obliczenie:
- sumy światłości,
- różnicy światłości między
 lewym i prawym światłem.
Uwaga: pomiaru światłości dokonuje się przy pracy silnika na średniej
prędkości obrotowej.
1. Światłość co najmniej jednej pary świateł nie osiąga
  wymaganego minimum 30 kcd (12,5 kcd dla motocykla).
2. Suma światłości przekracza dopuszczalne maksimum 225
  kcd.
3. Różnica światłości w którejkolwiek parze świateł
  przekracza:
  a) 30 % światłości większej - w wypadku gdy
     światłość większa przekracza 40 kcd,
  b) 50 % światłości większej - w wypadku gdy
     światłość większa nie przekracza 40 kcd.
3.2. Światła
    kierunkowskazów
3.2.1. Stan techniczny,
      działanie
      i rozmieszczenie
Oględziny i sprawdzenie działania.
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą w przepisach.
2. Barwa inna niż żółta samochodowa.
3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami.
4. Brak kontrolnego sygnału działania lub niewłaściwe
  jego działanie.
5. Włączenie kierunkowskazów uzależnione jest od
  włączenia innych świateł.
6. Działają nie w jednej fazie.
7. Częstotliwość błysków mniejsza niż 60 cykli na
  minutę lub większa niż 120 cykli na minutę.
8. Włączenie świateł następuje z opóźnieniem większym
  niż 1 s, a pierwsze wyłączenie z opóźnieniem
  większym niż 1,5 s od uruchomienia przełącznika
  kierunkowskazów.
3.3. Światła hamowania
    "stop"
3.3.1. Stan techniczny,
      działanie
      i rozmieszczenie
Oględziny i sprawdzenie działania.
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami.
2. Barwa inna niż czerwona.
3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami.
4. Nie włącza się przy uruchomieniu hamulca roboczego.
5. Natężenie światła nie jest wyraźnie większe niż
  natężenie świateł pozycyjnych tylnych.
6. Zamontowany sygnał włączenia (dopuszcza się sygnał
  niesprawności świateł).
3.4. Światła pozycyjne
    przednie
3.4.1. Stan techniczny,
      działanie
      i rozmieszczenie
Oględziny i sprawdzenie działania.
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami.
2. Barwa inna niż biała (dopuszcza się barwę żółtą
  selektywną, jeżeli światła te są połączone ze
  światłem mijania lub światłem drogowym barwy żółtej
  selektywnej).
3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami.
4. Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału włączenia.
3.5. Światła pozycyjne
    tylne
3.5.1. Stan techniczny,
      działanie
      i rozmieszczenie
Oględziny i sprawdzenie działania.
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami.
2. Barwa inna niż czerwona.
3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami.
4. Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału włączenia.
3.6. Światła oświetlające
    tylną tablicę
    rejestracyjną
3.6.1. Stan techniczny
      i działanie
Oględziny i sprawdzenie działania.
1. Barwa inna niż biała.
2. Widoczne bezpośrednio z tyłu pojazdu.
3.7. Światła odblaskowe
    tylne inne niż
    trójkątne
3.7.1. Stan techniczny
      i rozmieszczenie
Oględziny.
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami.
2. Barwa inna niż czerwona.
3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami.
3.8. Światła odblaskowe
    tylne trójkątne
3.8.1. Stan techniczny
      i rozmieszczenie
Oględziny.
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami.
2. Barwa inna niż czerwona.
3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami.
4. Kształt trójkąta inny niż równoboczny.
5. Wewnątrz trójkąta umieszczone jest inne światło.
6. Umieszczone na innym pojeździe niż przyczepa.
3.9. Światła odblaskowe
    przednie
3.9.1. Stan techniczny
      i rozmieszczenie
Oględziny.
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami.
2. Barwa inna niż biała.
3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami.
4. Mają kształt trójkąta.
3.10. Światła odblaskowe
     boczne
3.10.1. Stan techniczny
       i rozmieszczenie
Oględziny.
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami.
2. Barwa inna niż żółta samochodowa, z tyłu dopuszcza
  się barwę czerwoną.
3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami.
4. Mają kształt trójkąta.
3.11. Światła awaryjne
3.11.1. Stan techniczny
       i działanie
Oględziny.
1. Jak w poz. 3.2 pkt 1-4 i 7.
2. Nie działają, gdy urządzenie włączające silnik
  znajduje się w położeniu uniemożliwiającym jego
  pracę.
3.12. Światła przeciwmgłowe
     tylne
3.12.1. Stan techniczny,
       działanie
       i rozmieszczenie
Oględziny i sprawdzenie działania.
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami.
2. Barwa inna niż czerwona.
3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami.
4. Brak lub niewłaściwie działający kontrolny sygnał
  włączenia.
5. Może być włączone bez włączonych świateł mijania lub
  świateł przeciwmgłowych przednich.
6. Nie ma możliwości wyłączenia światła przeciwmgłowego
  tylnego niezależnie od światła przeciwmgłowego
  przedniego.
7. Natężenie światła nie jest wyraźnie większe niż
  natężenie świateł pozycyjnych tylnych.
8. Umieszczone w odległości mniejszej niż 10 cm od
  światła stop.
3.13. Światła cofania
3.13.1. Stan techniczny,
       działanie
       i rozmieszczenie
Oględziny.
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami.
2. Barwa inna niż biała.
3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami.
4. Włączanie na biegu innym niż wsteczny.
5. Możliwość włączenia, gdy urządzenie włączające
  silnik jest w położeniu uniemożliwiającym jego
  pracę.
6. Oślepiają innych użytkowników drogi.
3.14. Światła obrysowe
3.14.1. Stan techniczny,
       działanie
       i rozmieszczenie
Oględziny.
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami.
2. Barwa inna niż biała z przodu i czerwona z tyłu.
3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami.
4. Umieszczone na innym pojeździe niż pojazd
  samochodowy i przyczepa, których szerokość
  przekracza 1,8 m.
3.15. Światła przeciwmgłowe
     przednie
3.15.1. Stan techniczny,
       działanie
       i rozmieszczenie
Oględziny i sprawdzenie działania.
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami.
2. Barwa inna niż biała lub żółta selektywna.
3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami.
4. Włączają się bez włączenia świateł pozycyjnych.
5. Oślepiają innych użytkowników drogi.
6. Nie ma możliwości włączenia i wyłączenia niezależnie
  od świateł drogowych i mijania.
3.15.2. Ustawienie świateł
       przeciwmgłowych
       przednich
Pomiar ustawienia na ławie pomiarowej za pomocą przyrządów do kontroli
ustawienia świateł lub ekranu.
1. Wartość ustawienia światła przeciwmgłowego
  przedniego w płaszczyźnie pionowej różni się od
  wartości nominalnej więcej niż: 5 cm/10 m w górę
  lub w dół.
3.16. Światła jazdy
     dziennej
3.16.1. Stan techniczny,
       działanie i
       rozmieszczenie
Oględziny i sprawdzenie działania.
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami.
2. Barwa inna niż biała.
3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami.
4. Podłączenie elektryczne niezgodne z przepisami.
5. Nieodpowiednia powierzchnia świetlna.
3.17. Światła pozycyjne
     boczne
3.17.1. Stan techniczny,
       działanie
       i rozmieszczenie
Oględziny.
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami.
2. Barwa inna niż żółta samochodowa, z tyłu dopuszcza
  się barwę czerwoną.
3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami.
3.18. Światło kierunkowe
     (tzw. szperacz)
3.18.1. Stan techniczny
       i działanie
Oględziny.
1. Światło zamontowane na pojeździe
  nieuprzywilejowanym.
3.19. Światła robocze
3.19.1. Stan techniczny
       i działanie
Oględziny.
1. Światło zamontowane na innym pojeździe niż ciągnik
  rolniczy.
3.20. Światła postojowe
3.20.1. Stan techniczny,
       działanie
       i rozmieszczenie
Oględziny.
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami.
2. Barwa inna niż:
  - biała z przodu
  - czerwona z tyłu
  - żółta samochodowa z boku, jeśli światło jest
    połączone z kierunkowskazem bocznym.
3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami.
4. Zamontowane na pojeździe samochodowym o długości
  przekraczającej 6,0 m i szerokości przekraczającej
  2,0 m.
3.21. Oznakowanie
     odblaskowe konturowe
3.21.1. Stan techniczny
       i rozmieszczenie
Oględziny.
1. Barwa inna niż biała lub żółta.
2. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami.
4. UKŁADY HAMULCOWE
4.1. Układy hamulcowe
    (wszystkie)
4.1.1. Konstrukcja
Oględziny.
1. Konstrukcja niezgodna z wymaganiami przepisów.
2. Samodzielne zmiany konstrukcyjne jakiejkolwiek
  części układu hamulcowego, z wyłączeniem pojazdów
  przystosowanych do kierowania przez inwalidów oraz
  pojazdów moderniozowanych przez uprawnione
  jednostki.
3. Brak obwodowości układu roboczego (o ile jest
  wymagana).
4. Nieszczelna instalacja układu hamulcowego
  (szczególnie na połączeniach).
4.1.2. Mocowanie pedału
      hamulca nożnego
Oględziny.
1. Nadmierny opór.
2. Zużyta piasta.
3. Nadmierne zużycie/luz.
4.1.3. Stan techniczny
      pedału hamulcowego
      i skok elementu
      uruchamiającego
      hamulce
Oględziny.
1. Nadmierny lub zbyt mały skok jałowy (brak odległości
  rezerwowej stopki pedału hamulca).
2. Pedał hamulca nie zwalnia się prawidłowo.
3. Brak powierzchni antypoślizgowej na powierzchni
  pedału hamulca lub przemieszcza się, jest
  zużyta/śliska.
4.1.4. Układ wspomagania
      lub sprężarka
Oględziny.
1. Nadmierny czas wzrostu ciśnienia do wartości
  umożliwiającej skuteczne działanie hamulców.
2. Niewystarczające ciśnienie/podciśnienie do
  przynajmniej dwukrotnego uruchomienia hamulców po
  zadziałaniu urządzenia ostrzegawczego (lub gdy
  wskaźnik pokazuje za małą wartość).
3. Wypływ powietrza powodujący zauważalny spadek
  ciśnienia lub słyszalny wypływ.
4. Brak wyraźnego spadku nacisku na pedał hamulca po
  włączeniu do działania urządzenia wspomagającego
  (przez uruchomienie silnika lub napowietrzenie
  układu pneumatycznego).
4.1.5. Wskaźnik lub miernik
      ostrzegawczy
      niskiego ciśnienia
Oględziny.
1. Wadliwe działanie lub uszkodzenie wskaźnika lub
  miernika ostrzegawczego niskiego ciśnienia.
4.1.6. Zawór sterujący
      hamulca postojowego
Oględziny.
1. Pęknięty, uszkodzony lub nadmiernie zużyty zawór
  sterujący.
2. Wadliwe działanie zaworu sterującego.
3. Sterowanie niepewne, niepewne działanie trzpienia
  blokującego lub zaworu.
4. Luźne połączenie bądź nieszczelność.
5. Niezadowalające działanie.
4.1.7. Hamulec postojowy,
      dźwignia sterująca,
      zapadka hamulca
      postojowego
Oględziny.
1. Zapadka hamulca postojowego nie blokuje prawidłowo.
2. Nadmierne zużycie łożyska dźwigni lub mechanizmu.
  Nadmierny ruch dźwigni wskazujący na nieprawidłową
  regulację.
4.1.8. Zawory hamulcowe
      (zawory
      zabezpieczające,
      zawory sterujące
      itp.)
Oględziny.
Pomiary za pomocą manometru i stopera lub przyrządu do pomiaru zmian
ciśnienia w funkcji czasu (pomiary tylko w uzasadnionych wypadkach).
1. Uszkodzone, nadmierny wypływ powietrza.
2. Nadmierny ubytek oleju ze sprężarki.
3. Niepewne lub niewłaściwe zamocowanie.
4. Brak działania zaworu bezpieczeństwa.
5. Zauważalny samoczynny spadek ciśnienia hamowania w
  czasie 1 minuty.
6. Zauważalny spadek ciśnienia w okresie 1 minuty, gdy
  pedał hamulca jest utrzymany w pozycji wciśniętej.
7. Spadek ciśnienia na 1 pełne zahamowanie przekracza
  0,06 MPa.
4.1.9. Złącza przewodów
      hamulcowych
      przyczepy
Oględziny.
1. Uszkodzenie, nieszczelności przewodów lub zaworu
  złącza przewodu.
2. Niepewne lub niewłaściwe zamocowanie.
3. Nadmierne nieszczelności.
4. Przy rozłączeniu połączenia hamulec przyczepy nie
  działa automatycznie.
4.1.10. Zbiornik powietrza Oględziny.
1. Uszkodzony, skorodowany, nieszczelny.
2. Nie działa zawór odwadniający.
3. Niepewne lub niewłaściwe zamocowanie.
4.1.11. Podzespoły
       serwomechanizmu
       wspomagającego,
       pompa hamulcowa
       (w systemach
       hydraulicznych)
Oględziny.
1.  Wadliwy lub niesprawny zespół serwomechanizmu.
2.  Nieszczelna lub wadliwa pompa hamulcowa.
3.  Niepewne działanie pompy hamulcowej.
4.  Niewystarczający poziom płynu hamulcowego.
5.  Brak zamknięcia (pokrywki) zbiorniczka pompy.
6.  Lampka kontrolna poziomu płynu hamulcowego świeci
   lub jest uszkodzona.
7.  Nieprawidłowe działanie wskaźnika ostrzegawczego
   poziomu płynu hamulcowego.
8.  Zapowietrzony układ hydrauliczny.
9.  Zbiorniczek płynu hamulcowego zasłonięty
   (niedostępny dla kontroli).
10. Nieprawidłowy rodzaj lub niski poziom płynu
   hamulcowego.
4.1.12. Sztywne przewody
       hamulcowe
Oględziny.
1. Możliwość rozerwania lub pęknięcia.
2. Wycieki z przewodów lub połączeń.
3. Uszkodzone lub nadmiernie skorodowane.
4. Zauważalnie przemieszczone.
4.1.13. Elastyczne przewody
       hamulcowe
Oględziny.
1. Możliwość rozerwania lub pęknięcia.
2. Przewody hamulcowe uszkodzone, ocierające, za
  krótkie, skręcone.
3. Wycieki z przewodów lub połączeń.
4. Wybrzuszanie się, pęcznienie przewodów pod
  działaniem ciśnienia.
5. Porowatość.
4.1.14. Okładzina szczęk
       (klocków)
       hamulcowych)
Oględziny.
1. Zauważalne nadmierne zużycie.
2. Zauważalne zanieczyszczenie (olejem, smarem itp.).
4.1.15. Bębny, tarcze
       hamulcowe
Oględziny.
1. Zauważalne nadmierne zużycie, zarysowania,
  pęknięcia.
2. Zauważalne zanieczyszczenia (olejem, smarem itp.).
3. Uszkodzone osłony, brak.
4.1.16. Linki hamulcowe,
       pręty i połączenia
       dźwigniowe
Oględziny.
1. Linki zniszczone lub nie działają.
2. Nadmiernie zużyte lub skorodowane.
3. Niepewne połączenia linek lub prętów.
4. Uszkodzona prowadnica linki.
5. Jakiekolwiek ograniczenia swobodnego ruchu elementów
  układu hamulcowego.
6. Jakikolwiek nietypowy ruch dźwigni, sworzni,
  połączeń wskazujący na niewłaściwe ustawienie lub
  zużycie.
4.1.17. Urządzenie
       uruchamiające
       hamulce (w tym
       siłownik
       membranowo-
       sprężynowy lub
       rozpieracz
       hydrauliczny szczęk
       hamulcowych)
Oględziny.
1. Pęknięte lub uszkodzone.
2. Nieszczelne.
3. Niepewne lub niewłaściwe zamocowanie.
4. Nadmierna korozja.
5. Nadmierny skok tłoka siłownika lub membrany.
6. Brak lub nadmierne zużycie osłony przeciwpyłowej.
4.1.18. Regulator
       (korektor) siły
       hamowania
Oględziny.
1. Wadliwe podłączenie.
2. Zauważalna nieprawidłowa regulacja.
3. Zatarty, brak działania.
4. Brak regulatora (o ile jest przewidziany).
4.1.19. Automatyczny
       regulator szczęk
Oględziny.
1. Zatarty, nienormalny skok, nadmiernie zużyty lub
  niewłaściwa regulacja zauważalna przy naciskaniu
  pedału hamulca.
2. Uszkodzony.
4.1.20. Zwalniacz (o ile
       jest wymagany lub
       zamontowany)
Oględziny.
1. Niepewne połączenia lub zamocowanie.
2. Uszkodzony.
4.2. Skuteczność i
    sprawność roboczego
    układu hamulcowego
Pomiaru skuteczności działania hamulców dokonuje się zgodnie z instrukcją
(załącznik nr 2 do rozporządzenia).
1. Brak stopniowej zmiany natężenia siły hamowania.
2. Zauważalny nieprawidłowy czas opóźnienia zadziałania
  hamulca w którymkolwiek kole.
3. Nadmierne wahanie siły hamowania odpowiednio do
  zniekształceń tarczy lub owalizacji bębnów.
4. Bardzo mała lub brak siły hamującej na co najmniej
  jednym kole.
5. Siła hamująca na którymś z kół jest mniejsza od 70 %
  maksymalnej wartości zmierzonej na innym kole tej
  samej osi (w wypadku badania układu hamulcowego na
  drodze, hamowanie nierówne, ściąganie pojazdu w
  prawo lub w lewo).
6. Nierównomierny, skokowy przyrost siły hamującej
  (zakleszczenie).
7. Zauważalne opóźnienie początku hamowania na którymś
  kole.
8. Brak wymaganej skuteczności hamowania.
4.3. Skuteczność
    i sprawność awaryjnego
    układu hamulcowego
Pomiaru skuteczności działania hamulców dokonuje się zgodnie z instrukcją
(załącznik nr 2 do rozporządzenia). Pomiary, tylko jeżeli działanie
uzyskiwane jest dzięki oddzielnemu układowi. Jeżeli hamulec awaryjny stanowi
część hamulca roboczego, nie przeprowadza się sprawdzenia działania.
1. Hamulec(-ce) niedziałający(-ce) z jednej strony
  pojazdu.
2. Nierównomierny przyrost siły hamującej
  (zakleszczanie).
3. Automatyczny system hamulcowy przyczepy nie działa.
4. Brak wymaganej skuteczności hamowania.
4.4. Skuteczność
    i sprawność
    postojowego układu
    hamulcowego
Pomiaru skuteczności działania hamulców dokonuje się zgodnie z instrukcją
(załącznik nr 2 do rozporządzenia).
1. Hamulce nie działają po jednej stronie.
2. Brak wymaganej skuteczności hamowania.
4.5. Skuteczność układu
    hamowania zwalniacza,
    hamulca silnikowego
    (wydechowego)
Oględziny.
1. Niepłynny przyrost siły hamującej (dla zwalniacza).
2. Uszkodzenia hamulca wydechowego.
4.6. Urządzenie
    przeciwblokujące (ABS)
Oględziny.
1. System sygnalizacji wskazuje uszkodzenie.
2. Zauważalna niekompletność: brak czujnika,
  sterownika, modulatora.
5. UKŁAD KIEROWNICZY
5.1. Kolumna i koło
    kierownicy
5.1.1. Stan techniczny
      i zamocowanie
Ustawić pojazd kołami na twardym podłożu i energicznie nacisnąć na koło
kierownicy w kierunku poosiowym i promieniowym, jak również obracać koło w
obie strony dookoła osi kolumny.
1. Kierownica umieszczona z prawej strony w pojazdach
  o liczbie kół większej niż trzy, których prędkość
  jest większa niż 40 km/h.
2. Luźne zamocowanie koła na kolumnie.
3. Wyraźny luz promieniowy lub poosiowy kolumny
  kierownicy.
4. Pęknięcia lub deformacja koła kierowniczego.
5. Koło kierownicy bez certyfikatu (znaku
  bezpieczeństwa) lub homologacji.
5.1.2. Ruch jałowy koła
      kierownicy
Pomiar ruchu jałowego przy kołach kierowanych ustawionych na nieruchomej
nawierzchni symetrycznie do osi podłużnej pojazdu. Uwaga: w wypadku
mechanizmów kierowniczych ze wspomaganiem kontrolę przeprowadzać przy
pracującym silniku.
1. Ruch jałowy przekracza wartość dopuszczalną dla
  danego typu pojazdu.
5.2. Przekładnia
    kierownicza
5.2.1. Stan techniczny
      i działanie
Obracanie koła kierownicy w obie strony od oporu do oporu i ocena
organoleptyczna działania.
1. Mechanizm obraca się ciężko lub z zacięciami albo
  zgrzytami.
2. Nadmierne luzy poosiowe wałka przekładni.
5.2.2. Mocowanie obudowy
      przekładni
Pojazd ustawiony kołami na twardej nawierzchni. Oględziny obudowy przekładni
podczas energicznego obracania kołem kierownicy w lewo i w prawo.
1. Brak śrub mocujących lub niedokręcone.
2. Pęknięcie obudowy przekładni.
5.3. Mechanizm wspomagający
5.3.1. Stan techniczny
      i działanie
Pojazd ustawiony kołami na twardym podłożu. Obracać koło kierownicy w obie
strony o kąt potrzebny do poruszenia kół jezdnych, równocześnie uruchamiać i
zatrzymywać silnik - sprawdzić działanie mechanizmu.
1. Mechanizm nie działa.
2. Pęknięcie mechanizmu lub wycieki oleju.
3. Złe połączenie lub tarcie części o inne elementy.
4. Brak mechanizmu wspomagającego w pojeździe (jeżeli
  jest wymagany).
5.4. Drążki kierownicze
5.4.1. Stan techniczny
Samochód stoi na twardej nawierzchni (na dźwigniku lub na stanowisku
kanałowym). Podczas energicznego obracania kołem kierownicy w obie strony
obserwować działanie drążków i ich połączeń.
1. Nadmierne luzy w połączeniach (przegubach).
2. Pęknięcie lub deformacja jakiejkolwiek części.
3. Czynności naprawcze wykonane spawaniem, zgrzewaniem
  lub lutowaniem.
5.4.2. Działanie Obracając koła w obie strony od oporu do oporu, sprawdzić
działanie drążków w całym zakresie.
1. Ocieranie drążków lub dźwigni o sąsiednie elementy
  podwozia.
2. Brak lub niedziałanie ograniczników skrętu.
5.5. Koła jezdne
5.5.1. Zawieszenie kół,
      zwrotnice, wahacze,
      łożyska
Oględziny kół, zwrotnic i wahaczy podczas energicznego kołysania (szarpania)
kołem w kierunku pionowym oraz dookoła zwrotnicy.
1. Pęknięcia lub odkształcenia osi.
2. Pęknięcia lub widoczne odkształcenie zwrotnic lub
  wahaczy.
3. Nadmierny luz: na sworzniu zwrotnicy, na sworzniach
  wahaczy, w łożyskach kół.
4. Naprawy osi zwrotnic lub wahaczy wykonane techniką
  spawania lub zgrzewania.
5. Zgrzyty w łożysku wskazujące na uszkodzenie łożyska.
5.5.2. Koła Oględziny kół obustronne.
1. Pęknięcia lub deformacje tarcz kół.
2. Brak lub obluzowanie nakrętek lub śrub kół.
3. Niepewne zamocowanie pierścienia zaporowego.
5.5.3. Piasty kół Oględziny. 1. Brak zabezpieczenia nakrętek półosi.
5.5.4. Zbieżność kół
      przednich
Pomiar zbieżności kół ustawionych do jazdy na wprost. Uwaga: Dopuszcza się
kontrolę na urządzeniu do ogólnej oceny prawidłowego ustawienia kół.
1. Wartość zbieżności wykracza poza dopuszczalne
  granice dla danego typu pojazdu.
2. Urządzenie do ogólnej oceny wykazuje nieprawidłowe
  wartości.
6. PODWOZIE i ZAWIESZENIE, INNE
6.1. Rama podwozia Oględziny pojazdu ustawionego na kanale przeglądowym lub
podniesionego na dźwigniku.
1. Pęknięcie lub odkształcenie ramy.
2. Nadmierna korozja mająca wpływ na wytrzymałość całej
  konstrukcji.
6.2. Resory, wahacze,
    drążki reakcyjne,
    amortyzatory
Oględziny pojazdu ustawionego na kanale przeglądowym lub podniesionego na
dźwigniku.
1. Niepewne mocowanie do nadwozia/ podwozia lub do osi
  kół.
2. Pęknięcia lub silne odkształcenia.
3. Nadmierne luzy.
4. Istotne wycieki płynu z amortyzatorów.
6.3. Układ napędowy Oględziny pojazdu ustawionego na kanale przeglądowym lub
podniesionego na dźwigniku.
1. Zauważalne poluzowanie lub brak śrub mocujących
  zespoły napędowe do nadwozia/ podwozia i pomiędzy
  sobą.
6.4. Urządzenia sprzęgowo-
    zaczepowe
Oględziny, ostukiwanie metalowym młotkiem. Szczególną uwagę należy zwrócić
na urządzenie zabezpieczające.
1. Nadmierne zużycie lub pęknięcie jakichkolwiek
  części.
2. Obluzowanie mocowania urządzenia zaczepowego do
  podwozia.
3. Zacinanie się lub nieprawidłowe działanie
  jakichkolwiek urządzeń zabezpieczających.
4. Brak zaczepów do holowania (o ile są wymagane).
6.5. Zderzaki, urządzenia
    ochronne
Oględziny.
1. Brak lub niespełnianie wymagań rozporządzenia
  (jeżeli są wymagane; zderzak tylny lub boczne
  urządzenia ochronne).
2. Pęknięcia lub odkształcenia zderzaka grożące
  zranieniem innych uczestników ruchu drogowego.
3. Pęknięcia lub odkształcenia bocznych urządzeń
  ochronnych, grożące zranieniem innych uczestników
  ruchu drogowego.
6.6. Zbiornik paliwa
    i przewody
Oględziny.
1. Nadmierna korozja zbiornika.
2. Nieszczelny zbiornik lub przewody.
3. Ocieranie przewodów o ruchome części podwozia.
4. Niewłaściwe umieszczenie zbiornika.
6.7. Zaczep kulowy pojazdu
    samochodowego o
    dopuszczalnej masie
    całkowitej do 3,5.t,
    autobusu
Oględziny.
1. Niepewne mocowanie do pojazdu.
2. Brak tabliczki znamionowej.
3. Brak certyfikatu (znaku bezpieczeństwa) lub
  homologacji.
7. INSTALACJA ELEKTRYCZNA
7.1. Akumulator Oględziny.
1. Brak wyłącznika akumulatora (o ile jest wymagany).
2. Brak możliwości uruchomienia pojazdu.
3. Brak mocowania akumulatora do nadwozia.
4. Pęknięcie obudowy, wycieki elektrolitu.
7.2. Przewody i urządzenia
    elektryczne
Oględziny.
1. Przetarta izolacja.
2. Brak zabezpieczenia przed zakłóceniami
  radioelektrycznymi.
3. Brak połączenia elektrycznego silnika z nadwoziem,
  tzw. "masa".
7.3. Złącze elektryczne
    z przyczepą
Oględziny i kontrola prawidłowości połączeń elektrycznych za pomocą
przyrządu do kontroli złącza elektrycznego pojazd-przyczepa.
1. Brak zabezpieczenia przed samoczynnym rozłączeniem.
2. Przetarta izolacja przewodów elektrycznych.
3. Niewłaściwe połączenia, wtyczki lub gniazda.
8. NADWOZIE I OSPRZĘT
8.1. Kabina kierowcy oraz
    pomieszczenie
    przeznaczone do
    przewozu osób,
    przestrzeń ładunkowa,
    osprzęt
8.1.1. Stan techniczny
      i zamocowanie
Oględziny zewnętrzne pojazdu umieszczonego na kanale przeglądowym lub na
dźwigniku.
1. Niepewne mocowanie do podwozia lub brak tego
  mocowania.
2. Nadmierna korozja w miejscach mocowonia.
3. Uszkodzenie burt, zawiasów, słupków i podłogi
  nadwozia czyniące przewóz niebezpiecznym.
4. W samochodzie ciężarowym brak trwałej przegrody o
  odpowiedniej wytrzymałości rozdzielającej
  pomieszczenie przeznaczone do przewozu osób od
  przestrzeni ładunkowej.
5. Brak kabiny lub ramy ochronnej do ciągnika
  rolniczego (o ile jest wymagana).
8.1.2. Nadwozie Oględziny zewnętrzne. Kontrola stopnia skorodowania
elementów nośnych za pomocą małego młotka.
1. Uszkodzenia korozyjne osłabiające w istotny sposób
  konstrukcję nośną pojazdu.
2. Uszkodzenie lub skorodowanie części mogących ulec
  oderwaniu.
3. Uszkodzenie umożliwiające dostawanie się spalin do
  wnętrza pojazdu.
4. Uszkodzenia zwiększające ryzyko uwięzienia pasażerów
  lub poranienia przechodniów w razie wypadku.
5. Brak zabezpieczenia pokrywy przedniej przed
  samoczynnym otwarciem.
8.1.3. Drzwi Oględziny i sprawdzenie działania.
1. Złe otwieranie i zamykanie lub samoczynne bądź
  niezamierzone otwieranie się.
2. Brak lub uszkodzenie klamek drzwi.
8.1.4. Podłoga Oględziny. 1. Nadmierne skorodowanie lub popękanie podłogi.
8.1.5. Stopnie Oględziny.
1. Brak, obluzowanie lub uszkodzenie grożące
  zranieniem.
8.1.6. Błotniki-fartuchy Oględziny.
1. Brak błotników lub fartuchów albo niespełnianie
  wymagań.
8.1.7. Siedzenia Oględziny.
1. Pęknięcie szkieletu siedzenia.
2. Złe zamocowanie grożące samoczynnym przesuwaniem.
3. Złe działanie mechanizmu regulacji położenia
  siedzenia.
4. Brak zagłówków na siedzeniach (jeżeli są wymagane).
8.1.8. Lusterka wsteczne Oględziny.
1. Brak wymaganych lusterek wstecznych.
2. Brak wymaganej widoczności.
3. Pęknięcia powierzchni luster.
4. Ograniczenie pola widzenia w lusterkach
  zewnętrznych.
8.1.9. Szyby Oględziny oraz w uzasadnionych przypadkach pomiar współczynnika
przepuszczania światła.
1. Pęknięcia lub zmatowienie szyb ograniczające
  widoczność kierowcy lub osłabiające wytrzymałość
  szyb.
2. Brak ocechowania szyb.
3. Ograniczenie pola widzenia lub widoczności w szybie
  przedniej i przednich bocznych.
4. Wartość współczynnika przepuszczania światła dla
  szyb przednich mniejsza niż 75 %, a dla szyb
  przednich bocznych mniejsza niż 70 %.
8.1.10. Wycieraczki
       i spryskiwacze
Oględziny i sprawdzenie działania.
1. Brak wycieraczek lub niedziałające.
2. Brak spryskiwaczy lub niedziałające.
8.1.11. Sygnał dźwiękowy Sprawdzenie działania, ocena tonu i poziomu dźwięku
sygnału.
1. Brak działania.
2. Ton przeraźliwy lub nieciągły.
3. Za niski poziom dźwięku.
8.1.12. Pasy bezpieczeństwa
       i miejsca
       kotwiczenia pasów
Oględziny.
1. Brak pasów bezpieczeństwa (jeżeli są wymagane).
2. Brak miejsc kotwiczenia pasów (jeżeli są wymagane).
3. Brak działania mechanizmu blokowania pasów
  bezwładnościowych.
4. Stan techniczny nasuwający wątpliwości co do
  prawidłowości działania w razie wypadku.
8.1.13. Prędkościomierz,
       drogomierz,
       tachograf
Oględziny.
1. Brak lub brak działania prędkościomierza
  i drogomierza.
2. Prędkościomierz umieszczony poza polem widzenia
  kierowcy.
3. Brak lub brak działania tachografu w pojeździe,
  o którym mowa w rozporządzeniu.
4. Brak, w dniu badania technicznego, ważnego
  oznakowania legalizacyjnego tachografu w pojeździe,
  o którym mowa w rozporządzniu.
5. Rozmiar opon inny niż przewidziany dla danego typu
  pojazdu.
8.1.14. Ogranicznik
       prędkości
Oględziny.
1. Brak ogranicznika prędkości (o ile jest wymagany).
2. Zauważalne uszkodzenia połączeń ogranicznika
  prędkości.
3. Brak tabliczki informacyjnej ogranicznika prędkości.
4. W uzasadnionych wypadkach brak zaświadczenia
  wydanego przez producenta lub jednostkę przez niego
  upoważnioną potwierdzającego, że ogranicznik
  prędkości zapobiega przekroczeniu przez pojazd
  określonej przepisami wartości prędkości.
8.1.15. Wyjście
       bezpieczeństwa
Oględziny.
1. Brak wyjść bezpieczeństwa, niewłaściwie urządzone,
  za mała ich liczba lub brak oznakowania.
8.1.16. Ogrzewanie
       i wentylacja
Oględziny i sprawdzenie działania.
1. Brak lub niedziałanie urządzeń ogrzewczych w kabinie
  kierowcy lub w pomieszczeniu przeznaczonym do
  przewozu osób.
2. Brak lub niedziałanie urządzeń wentylacyjnych w
  kabinie kierowcy lub w pomieszczeniu przeznaczonym
  do przewozu osób.
8.1.17. Urządzenie
       zabezpieczające
       przed użyciem
       przez osoby
       niepowołane
Oględziny i sprawdzenie działania.
1. Niekompletność lub niedziałanie blokady koła
  kierownicy, jeżeli jest zamontowana.
8.1.18. Wymiary zewnętrzne,
       oznakowanie
Pomiary zewnętrznych wymiarów (pomiary tylko w uzasadnionych wypadkach).
1. Niezgodne z przepisami szerokość, wysokość lub
  długość pojazdu.
2. Brak oznakowania pojazdu wolno poruszającego,
  długiego i ciężkiego lub oznakowanie niezgodne
  z przepisami.
8.1.19. Wózek boczny
       motocyklowy
Oględziny. 1. Wózek motocykla umieszczony po lewej stronie.
8.2. Urządzenia techniczne
    podlegające organom
    dozoru technicznego
    stanowiące wyposażenie
    pojazdu
Sprawdzenie dokumentów wykonywane jest przed przystąpieniem do badania
technicznego pojazdu.
1. Brak ważnego w dniu badania technicznego dokumentu
  stwierdzającego sprawność urządzenia technicznego
  wydanego przez organ dozoru technicznego.
9. ZAGADNIENIA ZWIĄZANE Z OCHRONĄ ŚRODOWISKA
9.1. Hałas zewnętrzny Ocena i pomiar hałasu zewnętrznego na postoju
przeprowadza się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 3 do rozporządzenia).
1. Wyraźnie nieszczelny układ wydechowy.
2. Niekompletny układ wydechowy.
3. Poziom hałasu zewnętrznego przekracza określone
  w przepisach wartości.
9.2. Emisja zanieczyszczeń
    gazowych z silnika
    o zapłonie iskrowym
Pomiar emisji zanieczyszczeń gazowych przeprowadza się zgodnie z instrukcją
(załącznik nr 4 do rozporządzenia).
1. Prędkość obrotowa biegu jałowego silnika wykracza
  poza zakres przewidziany dla danego typu pojazdu.
2. Wskazania miernika tlenku węgla (CO) przy prędkości
  obrotowej biegu jałowego silnika:
  - powyżej wartości 4,5 % dla pojazdów rejestrowanych
    po raz pierwszy do dnia 30.09.1986 r., a w
    odniesieniu do motocykla 5,5 %,
  - powyżej wartości 3,5 % dla pojazdów rejestrowanych
    po raz pierwszy od dnia 01.10.1986 r. do dnia
    30.06.1995 r., a w odniesieniu do motocykla 4,5 %.
3. Wyraźnie zauważalne spalanie oleju silnikowego (nie
  dotyczy silników dwusuwowych).
4. Niedozwolone odprowadzenie spalin do atmosfery (tzw.
  "odma").
5. Wskazania wieloskładnikowego analizatora spalin
  powyżej:
  - 0,5 % CO i 100 ppm CH mierzone na biegu jałowym
    silnika, w odniesieniu do motocykla 4,5% CO,
  - 0,3 % CO i 100 ppm CH mierzone z prędkością
    obrotową silnika (z zakresu od 2.000 - 3.000
    min-1) nie dotyczy motocykli,
  oraz wartość współczynnika nadmiaru powietrza
  (lambda) poza granicami 0,97 - 1,03, mierzona z
  podwyższoną prędkością obrotową silnika (z zakresu
  od 2000 min do 3.000 min) dla pojazdu wyposażonego
  w sondę lambda, dla pojazdów zarejestrowanych po raz
  pierwszy po 30.06.1995 r.
6. W pojazdach wyposażonych w pokładowy system
  diagnostyczny typu OBDII/EOBD występowanie
  zarejestrowanego kodu usterki sygnalizowanego
  kontrolką MIL przy jednoczesnym prawidłowym
  działaniu jej obwodu. Nieprawidłowe działanie
  elementów odpowiedzialnych za ograniczenie emisji
  substancji szkodliwych dla środowiska, a w
  szczególności:
  - reaktorów katalitycznych,
  - czujników tlenu (sond lambda).
  - systemu powietrza wtórnego,
  - powietrza wtórnego,
  - systemu kontroli emisji par paliwa, w tym
    zamknięcia i szczelności korka wlewu paliwa,
  - pozostałych czujników i systemu połączeń
   elektrycznych.
7. Kontrolny sygnał niesprawności układu diagnostyki
  pokładowej (MIL) nie działa prawidłowo.
8. W pojazdach wyposażonych w pokładowy system
  diagnostyczny typu OBDII/EOBD niewykonane wszystkie
  procedury diagnostyczne (tzw. Monitory) oraz
  negatywny wynik testu czujników tlenu (sond lambda),
  który wykonany został na podstawie zarejestrowanych
  wartości bieżących lub pomiaru emisji zanieczyszczeń
  gazowych.
9.3. Zadymienie spalin
    z silnika o zapłonie
    samoczynnym
Pomiar zadymienia spalin przeprowadza się zgodnie z instrukcją (załącznik nr
4 do rozporządzenia).
1. Zadymienie spalin pojazdu większe niż 2,5 m-1, w
  przypadku zaś silników z turboładowaniem 3,0 m-1.
9.4. Wycieki płynów
    eksploatacyjnych
Oględziny.
1. Wycieki paliwa, olejów, płynów hamulcowych,
  chłodniczych i innych, tworzące plamy na drodze.
10. WARUNKI DODATKOWE
10.1. Autobus, trolejbus,
     przyczepa rolnicza
     ciężarowa
     przystosowana do
     przewozu osób
Oględziny.
1. Brak co najmniej dwóch drzwi w autobusie regularnej
  komunikacji miejskiej, publicznej.
2. Brak wyjść awaryjnych, niewłaściwie urządzone, za
  mała ich liczba lub brak ich oznakowania.
3. Brak gaśnic, zasłony za miejscem kierowcy, apteczki,
  koła zapasowego.
4. Brak napisu wskazującego dopuszczalną liczbę miejsc
  do siedzenia i do stania albo napis nieczytelny.
5. Brak tablic kierunkowych w autobusie regularnej
  komunikacji publicznej.
10.2. Taksówka Oględziny.
1. Brak zalegalizowanego taksometru.
2. Brak gaśnicy, apteczki, koła zapasowego.
3. Światło "TAXI" nieprawidłowo podłączone lub
  umieszczone.
4. Napisy niezwiązane z działalnością przewoźnika
  umieszczone na świetle "TAXI".
10.3. Pojazd samochodowy
     uprzywilejowany
Oględziny.
1. Brak lub niedziałanie sygnałów ostrzegawczych
  dźwiękowych.
2. Ostrzegawczy sygnał świetlny nie działa lub ma
  nieprawidłową barwę.
3. Nieprawidłowa barwa lub napisy na pojeździe.
4. Możliwość włączenia sygnałów dźwiękowych bez
  włączenia świetlnych.
5. Włączenie sygnałów zależy od położenia urządzenia
  umożliwiającego pracę silnika.
10.4. Pojazd przeznaczony
     do wykonywania
     czynności na drodze
     oraz inne pojazdy,
     na które ze względu
     na bezpieczeństwo
     ruchu należy zwracać
     szczególną uwagę
Oględziny.
1. Brak lub niedziałanie sygnału świetlnego błyskowego
  barwy żółtej samochodowej.
2. Brak oznakowania pojazdu pomocy drogowej.
3. Brak oznakowania części wystających poza obrys lub
  ich oświetlenia (jeżeli jest wymagane).
10.5. Samochód ciężarowy,
     przyczepa ciężarowa
     rolnicza,
     przystosowane do
     przewozu osób
Oględziny.
1. Brak stopni lub drabinki.
2. Brak oświetlenia wnętrza.
3. Brak okienka służącego do oświetlania i do
  przewietrzania.
4. Ławki o nieodpowiednich wymiarach lub niewłaściwie
  rozmieszczone.
5. Brak lub niedziałanie urządzeń sygnalizacyjnych.
6. Brak koła zapasowego, apteczki.
7. Brak oznakowania pojazdu.
10.6. Pojazd przeznaczony
     do nauki jazdy
     i egzaminowania
Oględziny.
1. Brak dodatkowego pedału hamulca roboczego.
2. Brak dodatkowych lusterek wstecznych.
3. Brak koła zapasowego lub apteczki.
4. Nieogrzewana tylna szyba (w samochodzie osobowym).
5. Brak wymaganego oznakowania.
6. Brak innego szczegółowego dodatkowego wyposażenia w
  zależności od rodzaju pojazdu.
10.7. Autobus szkolny Oględziny.
1. Drzwi nie spełniają szczegółowych wymagań.
2. Brak wymaganego oznakowania.
3. Siedzenia nie spełniają dodatkowych wymagań.
11. SPECJALISTYCZNE BADANIE POJAZDU PO WYPADKU DROGOWYM ORAZ PO WYMIANIE
NIEKTÓRYCH ELEMENTÓW POWODUJĄCYCH ZMIANĘ
   NUMERU NADWOZIA, PODWOZIA(RAMY)
11.1. Dodatkowa kontrola
     stanu technicznego
     i działania hamulców
Oględziny części zewnętrznych układów hamulcowych pojazdu ustawionego na
kanale lub podniesionego za pomocą dźwignika. Hamulce są uruchamiane pedałem
hamulca lub dźwignią ręcznego sterowania.
1. Zastosowanie nieoryginalnych elementów.
2. Niekompletność układu hamulcowego.
3. Wadliwie poprowadzone cięgła lub przewody hamulcowe.
11.2. Dodatkowa kontrola
     świateł mijania
11.2.1. Stan techniczny
       i działanie
       korektorów świateł
       mijania
Sprawdzenie na stanowisku kontrolnym przez pomiar zmian położenia poziomego
odcinka granicy światła i cienia świateł mijania w funkcji położenia
elementu uruchamiającego korektor.
1. Brak samoczynnej (bez wywierania dodatkowego
  nacisku) zmiany położenia poziomego odcinka granicy
  światła i cienia przy zmianach położenia elementu
  uruchamiającego korektor w dwie skrajne pozycje.
2. Niewłaściwa (niezgodna z wymaganiami producenta)
  wartość zmiany położenia poziomego odcinka granicy
  światła i cienia w dwóch skrajnych pozycjach
  elementu uruchamiającego korektor, różniąca się od
  wartości nominalnej o więcej niż 2 cm/10 m.
Uwaga: w wypadku braku danych jako wartość nominalną
      należy przyjąć zmianę min. 10 cm/10 m.
11.3. Dodatkowa kontrola
     układu kierowniczego
11.3.1. Stan techniczny
Oględziny części zewnętrznych układu kierowniczego pojazdu ustawionego na
kanale lub podniesionego za pomocą dźwignika.
Sprawdzenie wyrywkowe momentów dokręcenia połączeń śrubowych kluczem
dynamometrycznym (dopuszcza się komplet kluczy zwykłych znormalizowanych).
1. Zastosowanie nieoryginalnych elementów układu
  kierowniczego lub elementów połączeń śrubowych.
2. Niedostateczny (zbyt mały) moment dokręcenia co
  najmniej jednej ze sprawdzanych wyrywkowo śrub lub
  nakrętek.
3. Nieprawidłowy montaż drążków kierowniczych i
  końcówek drążków.
4. Brak wymaganych zabezpieczeń połączeń śrubowych.
11.3.2. Wartość skrętności
       kół (różnicy
       skrętu kół przy
       skręcie koła
       zewnętrznego o
       20°) oraz
       maksymalnego
       skrętu kół
       (prawidłowość
       montażu układu
       kierowniczego)
Sprawdzenie na stanowisku wyposażonym w obrotnice. Pomiar wykonuje się w
funkcji obrotów koła kierownicy (pomiary tylko w uzasadnionych wypadkach).
1. Niezgodna z wymaganiami wartość skrętności kół w
  którąkolwiek stronę.
2. Niezgodna z wymaganiami wartość maksymalnego kąta
  skrętu kół w którąkolwiek stronę.
11.3.3. Działanie
       mechanizmu
       wspomagającego
       układ kierowniczy
Sprawdzenie na stanowisku o twardej nawierzchni, przy kołach badanego
pojazdu ustawionych do jazdy na wprost, poprzez skręcanie kół.
Uwaga: sprawdzenie płynności
      działania wykonywać na
      obrotnicach lub przy
      kołach uniesionych nad
      nawierzchnią stanowiska.
1. Brak zmiany oporu skrętu kół przednich przy
  działającym i niedziałającym mechanizmie
  wspomagającym.
2. Brak płynności działania w całym zakresie skrętu.
11.4. Dodatkowa kontrola
     zawieszenia
11.4.1. Stan techniczny
Oględziny części zewnętrznych elementów zawieszenia pojazdu ustawionego na
kanale lub podniesionego za pomocą dźwignika i z możliwością unoszenia
poszczególnych osi.
Sprawdzenie wyrywkowe momentów dokręcenia połączeń śrubowych kluczem
dynamometrycznym (dopuszcza się komplet kluczy zwykłych znormalizowanych).
1. Zastosowanie nieoryginalnych elementów zawieszenia
  lub połączeń śrubowych.
2. Niedostateczny (zbyt mały) moment dokręcenia co
  najmniej jednej ze sprawdzanych wyrywkowo śrub lub
  nakrętek.
11.4.2. Pomiar skuteczności
       tłumienia
       zawieszenia
       (dotyczy tylko
       samochodu
       osobowego)
Sprawdzenie na stanowisku wyposażonym w urządzenie do kontroli skuteczności
tłumienia zawieszenia.
Uwaga:
- pomiary wykonuje się po
 uprzednim wyregulowaniu
 ciśnienia w ogumieniu do
 wartości nominalnej dla
 danego pojazdu,
- pomiary wykonuje się dla
 pojazdu nieobciążonego,
 z wyjątkiem masy kierującego,
 oraz dla pojazdów o masie
 własnej mniejszej niż 900 kg,
 dla których dopuszcza się
 obciążenie tylnej osi masą
 równoważną masie dwóch osób.
1. Wyniki badań nie są zgodne z wymaganiami podawanymi
  przez producenta pojazdu lub producenta urządzenia
  kontrolnego, o ile działa według metody innej niż
  EUSAMA.
2. Wyniki badań są niezgodne z zasadami oceny według
  metody EUSAMA:
  a) stopień przylegania koła do podłoża jest mniejszy
     niż:
     - 15 % dla pojazdu o masie własnej nie większej
       niż 900 kg,
     - 20 % dla pojazdu o masie własnej większej niż
       900 kg i nie większej niż 1.500 kg,
     - 25 % dla pojazdu o masie własnej większej niż
       1.500 kg,
  b) względna wartość różnicy stopnia przylegania kół
     na tej samej osi jest większa niż 30 % wartości
     większej, w wypadku gdy mniejszy stopień
     przylegania koła na tej samej osi nie przekracza
     35 %,
  c) bezwzględna wartość różnicy stopnia przylegania
     kół na tej samej osi jest większa niż 15 %, w
     wypadku gdy mniejszy stopień przylegania koła na
     tej samej osi przekracza 35 %.
11.5. Dodatkowa kontrola
     ustawienia kół
     jezdnych
11.5.1. Pomiar geometrii
       ustawienia kół
       przednich:
       - pomiar kąta
         pochylenia koła
         lewego i prawego,
       - pomiar kąta
         pochylenia osi
         zwrotnicy kół
         lewego i prawego
         (pomiary w
         uzasadnionych
         wypadkach),
       - pomiar kąta
         wyprzedzenia osi
         zwrotnicy kół
         lewego i prawego,
       - pomiar zbieżności
         kół
Pomiary geometrii kół jezdnych pojazdu wykonuje się na ławach pomiarowych
stanowiska kontrolnego.
Uwaga:
- pomiary wykonuje się przy
 takim stanie obciążenia
 pojazdu, dla jakiego
 producent podaje mierzone
 parametry,
- pomiarów nie wykonuje się,
 jeżeli wielkość luzu w
 układzie jezdnym pojazdu
 przekracza wielkości
 dopuszczalne w eksploatacji,
- zakres pomiarów odpowiedni
 do rodzaju wypadku drogowego,
- pomiary kąta pochylenia kół
 oraz zbieżności kół wykonuje
 się po uprzednim
 skompensowaniu "bicia" kół,
- pomiary wykonuje się po
 uprzednim wyregulowaniu
 ciśnienia w ogumieniu do
 wartości nominalnej dla
 danego pojazdu.
1. Niedopuszczalna wielkość luzów w układzie jezdnym
  pojazdu.
2. Niezgodność otrzymanych wyników pomiarów z
  wartościami parametrów dopuszczalnymi podczas
  kontroli, podawanymi przez producenta pojazdu.
11.5.2. Pomiar geometrii
       ustawienia kół
       tylnej osi (jeżeli
       jest wymagana przez
       producenta
       pojazdu):
       - pomiar kąta
         pochylenia koła
         lewego i prawego,
       - pomiar zbieżności
         kół
Jak wyżej. 1. Jak wyżej.
11.5.3. Pomiar śladowości
       kół poszczególnych
       osi
Jak wyżej.
1. Przekroczenie określonej przez producenta pojazdu
  śladowości kół pojazdu (symetryczności ustawienia
  kół jezdnych między stronami lewą i prawą). W
  wypadku braku danych nie więcej niż 2 % rozstawu kół
  osi tylnej.
11.5.4. Pomiar
       nierównoległości
       osi pojazdu
Pomiar jak wyżej lub przymiarem rurowym lub liniowym.
1. Przekroczenie określonej przez producenta pojazdu
  dopuszczalnej nierównoległości osi pojazdu (różnicy
  między rozstawem osi z lewej i prawej strony
  pojazdu). W wypadku braku danych nie więcej niż 0,8
  % rozstawu osi.
11.6. Dodatkowa kontrola
     tarcz kół i ich
     mocowania oraz
     ogumienia
11.6.1. Stan techniczny
       elementów
       mocujących tarcze
       kół
Oględziny elementów mocujących tarcze kół.
1. Zastosowanie nieoryginalnych śrub lub nakrętek
  mocujących tarcze kół.
  Uwaga: dopuszcza się stosowanie specjalnych śrub
         (nakrętek) zabezpieczających koła przed
         kradzieżą.
11.6.2. Wyważenie kół
       (dotyczy tylko
       samochodu
       osobowego)
Oględziny kół w pojeździe uniesionym i kołach odciążonych i obracających
się.
Uwaga: przy braku ciężarków
      wyważających na obu
      kołach przednich
      w wypadku tarcz o
      wymiarach 13"-16"
      dokonuje się dodatkowej
      kontroli wyważenia kół
      przednich za pomocą
      urządzenia do napędu
      uniesionych kół lub
      wyważarki; nie stosuje
      się do kół napędowych.
1. Występowanie intensywnych drgań zawieszenia i koła
  kierownicy lub nadwozia badanego pojazdu przy
  napędzaniu kół urządzeniem do napędu kół
  zamontowanych (lub za pomocą napędu własnego
  pojazdu) do prędkości obrotowej odpowiadającej
  prędkości jazdy wynoszącej około 90 km/h.
11.7. Dodatkowa kontrola
     nadwozia/podwozia
     (ramy)
11.7.1. Główne wymiary
       nadwozia/ podwozia-
       ramy, jako bazy
       dla układu jezdnego
Oględziny pojazdu na stanowisku i pomiary przymiarami liniowymi lub
sprawdzianami (pomiary tylko w uzasadnionych wypadkach).
1. Istotna niezgodność podstawowych wymiarów
  nadwozia/podwozia-ramy (jako bazy dla układu
  jezdnego) z wymaganiami podawanymi przez producenta
  pojazdu, a zwłaszcza:
  - rozstawu kół i osi,
  - zwisów, tylnego i przedniego.
11.7.2. Stan techniczny
       głównych węzłów
       nadwozia (elementów
       ramy)
Oględziny głównych węzłów nadwozia lub elementów ramy przy pojeździe
ustawionym na kanale lub podniesionym za pomocą dźwignika.
1. Zły stan techniczny (np. korozja) lub wadliwy
  montaż, naprawa głównych węzłów nadwozia lub
  elementów ramy, zwłaszcza stanowiących bazę do
  mocowania zawieszenia lub zespołów sterowania
  pojazdem (mechanizm kierowniczy, pompa hamulcowa
  i inne).
11.8. Dodatkowa próba
     drogowa
Próba drogowa, przeprowadzona tylko w wypadkach uzasadnionych wynikami
pomiarów lub obserwacjami uprawnionego diagnosty dokonującego badania.
Uwaga: Próbę należy
      przeprowadzać na
      wydzielonym terenie,
      nie na drodze
      publicznej.
1. Nieprawidłowość działania podstawowych zespołów
  kierowania i prowadzenia pojazdu, a w szczególności:
  utrudnione zmiany kierunku jazdy oraz utrudnione lub
  niepełne włączanie biegów oraz niestabilność ich
  włączenia.
2. Brak działania wstecznego biegu (w wypadku pojazdów
  o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 400
  kg).
3. Utrudnione kierowanie pojazdem, a w szczególności
  brak stabilności i zakłócenia prostoliniowego toru
  jazdy.
12. SPECJALISTYCZNE BADANIE POJAZDU PRZYSTOSOWANEGO DO ZASILANIA GAZEM
12.1. Instalacja zasilania
     gazem
Oględziny zewnętrzne instalacji na wolnym powietrzu. Kontrola szczelności za
pomocą urządzeń oraz roztworu wodnego mydła. Kontrolę instalacji zasilania
gazem przeprowadza się zgodnie z instrukcją stanowiącą załącznik nr 5 do
rozporządzenia.
Uwaga: Jakiekolwiek badania
      techniczne pojazdu na
      stanowisku kontrolnym z
      nieszczelną instalacją
      zasilania gazem są
      zabronione.
1. Nieszczelny jakikolwiek element instalacji.
2. Brak lub niedziałanie układu sygnalizacji zasilania
  gazem.
3. Nieprawidłowe poprowadzenie przewodów instalacji
  gazowej.
4. Brak ważnego w dniu badania protokołu i decyzji TDT
  lub oznakowania TDT butli albo zbiorników gazowych.
5. Brak lub przysłonięte otwory wentylacyjne.
6. Wypływ gazu z reduktora do mieszalnika w wypadku
  zatrzymania silnika.
7. Nieprawidłowe działanie zaworów.
8. Brak homologacji dla elementów instalacji zasilania
  gazem płynnym; dotyczy to instalacji dopuszczonej po
  raz pierwszy do ruchu po dniu 30 maja 1999 r.
9. Brak wymaganego oznakowania pojazdu (o ile jest
  wymagane).

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

3 Data: Styczen 03 2007 18:50:20
Temat: Re: co się robi w ramach obowiązkowych badań technicznych
Autor: NVM 

To się nazywa wyczerpująca odpowiedź :)

4 Data: Styczen 03 2007 18:50:54
Temat: Re: co się robi w ramach obowiązkowych badań technicznych
Autor: Krzysiek Niemkiewicz @ home 

'Tom N' napisał:

No to nakarmimy archiwum (pewnie jakieś zmiany były, ale to niech sobie
już szukają tekstu jednolitego zainteresowani... ;>)
Dz. U. 2003 Nr 227, poz. 2250 (i zmiany: 2004 r. Nr 249, poz. 2499, 2005
r. Nr  155, poz. 1303)

Ok. Wielkie dzięki, w międzyczasie też mi się udało znaleźć (ministerstwo transportu ma teraz adres www.mt.gov.pl, a nie mi.gov.pl - stąd moje problemy). Jakby co, to niech do archiwum trafi też link do pełnego tekstu rozporządzenia:
http://tinyurl.com/yam24d


--
Krzysiek Niemkiewicz - inicjały[at]post.pl

green Golf III Variant '96 1.9 GT TDI
-- -- - -- -- - -- -- -- -- -- -- -- - -- -- --
MATKA SIEDZI Z TYŁU - TAK POWIEDZIAŁ!

5 Data: Styczen 03 2007 19:02:33
Temat: Re: co się robi w ramach obowiązkowych badań technicznych
Autor: 'Tom N' 

"Krzysiek Niemkiewicz @ home"  w


Jakby co, to niech do archiwum trafi też link do pełnego tekstu rozporządzenia:
http://tinyurl.com/yam24d

Nie ma potrzeby tego skracać [1]:
<http://www.mt.gov.pl/viewattach.php/id/cbe31aa8f158c547307d1d1d5741410a>

A ostatnia zmiana tu:
<http://www.abc.com.pl/serwis/du/2005/1303.htm>

[1] cóż ta jedna linijka w porównaniu do 1.5KB ;>

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

6 Data: Styczen 03 2007 18:50:10
Temat: Re: co się robi w ramach obowiązkowych badań technicznych
Autor: Czarek Daniluk 

Użytkownik Krzysiek Niemkiewicz @ home napisał:

Jutro muszę podjechać na stację kontroli pojazdów celem dopełnienia corocznego obowiązku :) Co w ramach takiego badania diagnosta ma obowiązek zrobić? Szukałem po sieci, ale nie znalazłem nic na szybko. Archiwum grupy podsyła jakiegoś linka, ale nie działjącego. Strona Ministerstwa Transportu też nie działa(SIC!). Jakiś miesiąc temu dałem mechanikowi samochód do roboty i powiedziałem, żeby rzucił okiem okiem tak ogólnie, żeby się na przeglądzie nie czepnęli. A ten mi dopisał do faktury pozycję "przegląd" i 100zł więcej :( No to jak już tak, to niech mi to badanie zrobią dokladnie i szczegółowo, cobym wiedział na czym stoję (i mógł w razie co do mechanika z reklamacją pojechać :)).


2 rok pod rząd jak wjeżdżam na "przegląd" to tylko badają hamulce, luzy w zawieszeniu i ustawiają światła ;)

Pozdro !!

PS:
Nie są to moi znajomi :)

7 Data: Styczen 04 2007 07:09:32
Temat: Re: co się robi w ramach obowiązkowych badań technicznych
Autor: Filip KK 

Czarek Daniluk wrote:

2 rok pod rząd jak wjeżdżam na "przegląd" to tylko badają hamulce, luzy w zawieszeniu i ustawiają światła ;)

A to ciekawe, bo w trojmiescie tylko biurokracja.
Ciekawe czy COS to daje, jak "badaja luzy"... Mysle, ze nic. Bo kierowca nawet sobie nie zapisze na kartce, ze trzeba wymienic "jakis tam drazek, czy koncowke". A potem zapomina i nie wymienia, ale pamieta ze cos tam bylo luzne i nie odczuwa tego i tak jezdzi, a pozniej mamy "pijanych kierowcow na drogach", ktorzy wlasnego auta nie potrafia utrzymac na jezdni, bo... WSZYSTKO JEST DOBRZE, tylko kiedys cos tam mowil diagnosta... To samo sie tyczy "badan hamulcow", badaja sile hamowania, a nie spytaja kiedy byl plyn hamulcowy wymieniany, kiedy klocki, nie sprawdzaja grubosci klockow itd. itp. A jeszcze sa Ci, ktorzy wjezdzaja na szarpak jak klient sie krzywo usmiecha (czyt.: zbyt wiele chce od diagnosty), od razu w miche walic takiemu i osobiscie go na szarpak posadzic. KAZDE auto na szarpaku zle wypadnie. W ten sposob sie wyzywaja na klientach.


--
/Pozdrawiam, Filip/      :( + VW = :)

www.c3cars.com
http://tinyurl.com/fhpfn

8 Data: Styczen 04 2007 07:04:42
Temat: Re: co się robi w ramach obowiązkowych badań technicznych
Autor:

Filip KK napisał(a):

A to ciekawe, bo w trojmiescie tylko biurokracja.
Ciekawe czy COS to daje, jak "badaja luzy"... Mysle, ze nic. Bo kierowca
nawet sobie nie zapisze na kartce, ze trzeba wymienic "jakis tam drazek,
czy koncowke". A potem zapomina i nie wymienia, ale pamieta ze cos tam
bylo luzne i nie odczuwa tego i tak jezdzi, a pozniej mamy "pijanych
kierowcow na drogach", ktorzy wlasnego auta nie potrafia utrzymac na
jezdni, bo... WSZYSTKO JEST DOBRZE, tylko kiedys cos tam mowil
diagnosta... To samo sie tyczy "badan hamulcow", badaja sile hamowania,
a nie spytaja kiedy byl plyn hamulcowy wymieniany, kiedy klocki, nie
sprawdzaja grubosci klockow itd. itp. A jeszcze sa Ci, ktorzy wjezdzaja
na szarpak jak klient sie krzywo usmiecha (czyt.: zbyt wiele chce od
diagnosty), od razu w miche walic takiemu i osobiscie go na szarpak
posadzic. KAZDE auto na szarpaku zle wypadnie. W ten sposob sie wyzywaja
na klientach.

Mojemu na szarpaku nic nie wybada bo ze 2000km temu miał w zawieszeniu
wszystko wymieniane ;)
A to że muszę zajrzeć i zrobić hamowniki z tyłu to już wiem ponad
rok, tylko że nigdy nie chciało mi się za to wziąć ;)

Pozdro !!

co się robi w ramach obowiązkowych badań technicznych



Grupy dyskusyjne