Grupy dyskusyjne   »   diesel - jaki rodzaj wtrysku?

diesel - jaki rodzaj wtrysku?



1 Data: Pa?dziernik 02 2008 10:18:28
Temat: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor:

mam na oku Polo 2003 diesel 1,9 ; 64 hp; 150 000 km
Znajomy mechanik poradzil mi zapytac jaki w nim jest rodzaj wtrysku bo
rzekomo sa trzy rodzaje:
1. pompowtryskiwacze
2. pompa bez pompowtryskiwaczy
3. na listwie (pompa w baku)

okazalo sie ze to Polo ma pompowtryskiwacze; tenze mechanik odradza to
jako najgorsze z rozwiazan z powodu bardzo wysokich kosztow
ewentualnej naprawy pompowtryskiwaczy;
czy dobrze mnie koluja?
Jaki musi byc rodzaj starego diesla aby uniknac drogich napraw?
Ktore siliniki diesla w Polo z lat 2001-2003 polecacie?
dziekuje
janusz



2 Data: Pa?dziernik 02 2008 19:55:03
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Tomasz Nowicki 

Dnia Thu, 2 Oct 2008 10:18:28 -0700 (PDT),  napisał(a):

1. pompowtryskiwacze
2. pompa bez pompowtryskiwaczy

Rotacyjna lub rozdzielaczowa

3. na listwie (pompa w baku)

Rzekomo to bardzo dobre słowo w tym wypadku. Mechanik niech wraca do
naprawy bryczek i rowerów.

Trzecim rodzajem jest common rail - pompa utrzymująca ciśnienie na wspólnej
szynie.

okazalo sie ze to Polo ma pompowtryskiwacze; tenze mechanik odradza to
jako najgorsze z rozwiazan z powodu bardzo wysokich kosztow
ewentualnej naprawy pompowtryskiwaczy;
czy dobrze mnie koluja?

Tu akurat jest prawda, bo pompowtryski tanie nie są. Ale większą ich wadą
jest hałaśliwość.

Jaki musi byc rodzaj starego diesla aby uniknac drogich napraw?

Najtańsze w obsłudze są zwykłe pompy wtryskowe. Ale tego już się nie robi -
w nowych autach królują common raile. Jednak około roku 2000 w polo mogły
być jeszcze montowane silniki starego typu - nie pamiętam, może ktoś
podrzuci

T.

3 Data: Pa?dziernik 02 2008 20:02:07
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: zkruk [Lodz] 

Uzytkownik wrote:

mam na oku Polo 2003 diesel 1,9 ; 64 hp; 150 000 km
Znajomy mechanik poradzil mi zapytac jaki w nim jest rodzaj wtrysku bo
rzekomo sa trzy rodzaje:
1. pompowtryskiwacze
2. pompa bez pompowtryskiwaczy
3. na listwie (pompa w baku)

okazalo sie ze to Polo ma pompowtryskiwacze; tenze mechanik odradza to
jako najgorsze z rozwiazan z powodu bardzo wysokich kosztow
ewentualnej naprawy pompowtryskiwaczy;
czy dobrze mnie koluja?
Jaki musi byc rodzaj starego diesla aby uniknac drogich napraw?
Ktore siliniki diesla w Polo z lat 2001-2003 polecacie?

cos mi podpowiada, ze powinnienes zmienic mechanika... bo skoro ten nie wie
jaki wtrysk jest w polo 2003 to raczej nie przespal ostatnie 20 lat :]
poza tym - to co mówi tez nie do konca pokrywa sie z prawda...


--
pozdrawiam
www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona
www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych
www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Lodzi

4 Data: Pa?dziernik 02 2008 19:46:05
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: fuen 

rozwiazanie oparte na pompowtryskiwaczach jest najlepsze i najtansze !!!
to auto pali tak malo ON ze nawet jak bedziesz wymienial
pompowtryskiwacze co 50-100 tys km bedzie to i tak
w globalnym rozrachunku bedzie tansze od eksploatacji
diesla opartego na tradycyjnym systemie zasilania paliwem czyli na pompie rotacyjnej

5 Data: Pa?dziernik 02 2008 22:50:52
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Marcin "Kenickie" Mydlak 

fuen pisze:

rozwiazanie oparte na pompowtryskiwaczach jest najlepsze i najtansze !!!
to auto pali tak malo ON ze nawet jak bedziesz wymienial
pompowtryskiwacze co 50-100 tys km bedzie to i tak
w globalnym rozrachunku bedzie tansze od eksploatacji
diesla opartego na tradycyjnym systemie zasilania paliwem czyli na pompie rotacyjnej

Powiedz to ludkom z VAG'a i zapytaj dlaczego odeszli od tematu pompowtrysków. Napewno nie zrobili tego z powodu ich rzekomej hałaśliwości.


--
Marcin "Kenickie" Mydlak
[WRC] Biały Pug 306 1.4 + LPG z bombką pod autem ;)
President JFK RS39 + ML 145
GG: 291246 ; kenickie<at>box43<kropek>pl; skype: kenickie_pl

6 Data: Pa?dziernik 02 2008 23:24:04
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Bugatti 

Użytkownik "Marcin "Kenickie" Mydlak"  napisał w wiadomości:

fuen pisze:
rozwiazanie oparte na pompowtryskiwaczach jest najlepsze i najtansze !!!
to auto pali tak malo ON ze nawet jak bedziesz wymienial
pompowtryskiwacze co 50-100 tys km bedzie to i tak
w globalnym rozrachunku bedzie tansze od eksploatacji
diesla opartego na tradycyjnym systemie zasilania paliwem czyli na pompie rotacyjnej

Powiedz to ludkom z VAG'a i zapytaj dlaczego odeszli od tematu pompowtrysków. Napewno nie zrobili tego z powodu ich rzekomej hałaśliwości.

1.Odeszli bo widzieli że plebs zaczyna kupować CR konkurencji bo robiły dobre słuchowe pierwsze wrażenie....
2. dopiero potem Ci z VAGa odkryli iż dzięki CR-owi zarobią więcej bo są bardziej awaryjne i wymagają więcej aparatury podczas wymiany...Wymiana PD to plug&play a wtrysków CR to trzeba mieć tester i je zakodować aby ECU mógł "posłać" dawkę...
3. Dzisiaj bardzo mało jest warsztatów które mają taką wiedze o Common Railach...przy ich grzebaniu musi być dosłownie aptekarska precyzja i czystoć....oraz oprogramowanie ze sterownikiem, które coraz cięzej zdobyć NIE autoryzowanym serwisom


Pozdr.

--
Bugatti

V12 TDI

7 Data: Pa?dziernik 03 2008 20:34:29
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Tomasz Nowicki 

Dnia Thu, 2 Oct 2008 23:24:04 +0200, Bugatti napisał(a):

1.Odeszli bo widzieli że plebs zaczyna kupować CR konkurencji bo robiły

Niemożliwe! Przciez oni robią samochody dla elyty, plebsem by sobie głów
nie zaprzątali...

dobre słuchowe pierwsze wrażenie....

A potem lepsze drugie i znacznie lepsze - trzecie.

3. Dzisiaj bardzo mało jest warsztatów które mają taką wiedze o Common
Railach...przy ich grzebaniu musi być dosłownie aptekarska precyzja i
czystość....oraz oprogramowanie ze sterownikiem, które coraz cięzej zdobyć
NIE autoryzowanym serwisom

Zdobyć może tak - ale kupić to łatwo jak pietruszkę. Tylko trzeba mieć
sporo sałaty.

T.

8 Data: Pa?dziernik 02 2008 20:19:59
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Czarek Daniluk 

Użytkownik  napisał:

mam na oku Polo 2003 diesel 1,9 ; 64 hp; 150 000 km
Znajomy mechanik poradzil mi zapytac jaki w nim jest rodzaj wtrysku bo
rzekomo sa trzy rodzaje:
1. pompowtryskiwacze
2. pompa bez pompowtryskiwaczy
3. na listwie (pompa w baku)

okazalo sie ze to Polo ma pompowtryskiwacze; tenze mechanik odradza to
jako najgorsze z rozwiazan z powodu bardzo wysokich kosztow
ewentualnej naprawy pompowtryskiwaczy;
czy dobrze mnie koluja?
Jaki musi byc rodzaj starego diesla aby uniknac drogich napraw?
Ktore siliniki diesla w Polo z lat 2001-2003 polecacie?
dziekuje
janusz

Mechanika wyrzuć na zbity pysk.
Jeśli to Polo z 2003 i ma silnik 64KM to jest to bezpośredni wtrysk z rotacyjnej pompy wtryskowej.
Takie samochody były oznaczane jako SDI :)

Pozdrawiam !!

9 Data: Pa?dziernik 02 2008 11:41:31
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor:

Mechanika wyrzuć na zbity pysk.
Jeśli to Polo z 2003 i ma silnik 64KM to jest to bezpośredni wtrysk z
rotacyjnej pompy wtryskowej.
Takie samochody były oznaczane jako SDI :)

silniki chyba byly rozne w polo?
moze raczej sprzedawca nie zna sie, bo powiedzial ze nie ma pompy i
jest na pompowtryskiwaczach;
a ile kosztujeich wymiana?
podsumowujac uciekac z tej propozcji czy nie?
janusz

10 Data: Pa?dziernik 02 2008 21:45:22
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Karolek 


Użytkownik  napisał w wiadomości

Mechanika wyrzuć na zbity pysk.
Jeśli to Polo z 2003 i ma silnik 64KM to jest to bezpośredni wtrysk z
rotacyjnej pompy wtryskowej.
Takie samochody były oznaczane jako SDI :)

silniki chyba byly rozne w polo?
moze raczej sprzedawca nie zna sie, bo powiedzial ze nie ma pompy i
jest na pompowtryskiwaczach;
a ile kosztujeich wymiana?
podsumowujac uciekac z tej propozcji czy nie?


Jezeli tam sa pompowtryski to osobiscie bym tego nie bral, kiepski wynalazek i bardzo drogi w naprawie.
Ale ja to w ogole bym polo nie bral...




Karolek

11 Data: Pa?dziernik 02 2008 22:04:07
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Bugatti 

Użytkownik "Karolek"  napisał w wiadomości:

Jezeli tam sa pompowtryski to osobiscie bym tego nie bral, kiepski wynalazek i bardzo drogi w naprawie.

Taa jasne. PD mają ciśnienie 2000 barów - dzięki czemu są bardziej wydajne niż Common Rail I i II generacji.
W obecnych 2.0 TDI-CR pompa wysokociśnieniowa daje szczytowo 1800 barów...więc jeszcze im daleko do PD

Co do bezawaryjności to CR-ki nigdy nie będą tak bezawaryjne jak PD....nie mówiąc juz o VP37

Karolek

Pozdr.

--
Bugatti

V12 TDI

12 Data: Pa?dziernik 02 2008 22:13:10
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Karolek 


Użytkownik "Bugatti"  napisał w wiadomości

Użytkownik "Karolek"  napisał w wiadomości:

Jezeli tam sa pompowtryski to osobiscie bym tego nie bral, kiepski wynalazek i bardzo drogi w naprawie.

Taa jasne. PD mają ciśnienie 2000 barów - dzięki czemu są bardziej wydajne niż Common Rail I i II generacji.
W obecnych 2.0 TDI-CR pompa wysokociśnieniowa daje szczytowo 1800 barów...więc jeszcze im daleko do PD

Co do bezawaryjności to CR-ki nigdy nie będą tak bezawaryjne jak PD....nie mówiąc juz o VP37

ROTFL :P
Akurat mam zupelnie inne doswiadczenia w tym temacie i to zarowno w osobowkach jak i samochodach ciezarowych.
W skrocie to najlepsze rozwiazanie to common rail, najtansze w naprawie to pompy rotacyjne, a pompowtryskiwacze swego czasu mialy tylko jedna zalete, spalanie (dzisiaj juz nie aktualne).
A tak to pompowtryski sa dosc skomplikowana konstrukcja, glosno pracujaca, wymuszajaca zupelnie inna budowe glowicy i majaca spore ograniczenia technologiczne, ktora jest drozsza w naprawie niz common rail no i pompowtryski sa raczej dosc awaryjne.




Karolek

13 Data: Pa?dziernik 02 2008 22:41:26
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Bugatti 

Użytkownik "Karolek"  napisał w wiadomości:

Użytkownik "Bugatti"  napisał w wiadomości
Użytkownik "Karolek"  napisał w wiadomości:

Jezeli tam sa pompowtryski to osobiscie bym tego nie bral, kiepski wynalazek i bardzo drogi w naprawie.

Taa jasne. PD mają ciśnienie 2000 barów - dzięki czemu są bardziej wydajne niż Common Rail I i II generacji.
W obecnych 2.0 TDI-CR pompa wysokociśnieniowa daje szczytowo 1800 barów...więc jeszcze im daleko do PD

Co do bezawaryjności to CR-ki nigdy nie będą tak bezawaryjne jak PD....nie mówiąc juz o VP37

ROTFL :P
Akurat mam zupelnie inne doswiadczenia w tym temacie i to zarowno w osobowkach jak i samochodach ciezarowych.
W skrocie to najlepsze rozwiazanie to common rail, najtansze w naprawie to pompy rotacyjne,

Common Rail wprowadzono dlatego że gawiedź (czytaj: palanty z UE) wprowadziły normy czytości spalin oraz dlatego że plebs mlaskał na kulturę pracy PD.
Co do norm spalin to przecież można było bez problemu wprowadzić FAP/DPF w pompowtryskiwaczach i VP37/VP44 tyle tylko że UE dała jakieś idiotyczne przepisy i plebs jadł jej z ręki...

Common Rail jest niezaprzeczalnie bardziej awaryjny niż PD gdyż wymaga doskonałego paliwa o wysokiej liczbie cetanowej i b.dobrych właściwościach smarnych...

a pompowtryskiwacze swego czasu mialy tylko jedna zalete, spalanie (dzisiaj juz nie aktualne).

Czemu dzisiaj już nie aktualne ? PD w trasie można zejśc poniżej 5 litrów....4.1
Na VP47 można bez problemu zejśc nawet poniżej 4l ... 3.5

Pokaz mi jakiegoś CR dzisiaj które ma takie wyniki jak PD i VP37 - tym ostatnim to może dorównać chyba tylko 1.3 JTD i 0.8 CDI w Smarcie

A tak to pompowtryski sa dosc skomplikowana konstrukcja, glosno pracujaca, wymuszajaca zupelnie inna budowe glowicy

Nie znasz się....
Tyle czujników co mają teraz CR nie miały nigdy PD....kodowanie wtryskiwaczy, ogrom czujników termicznych etc.
PD są napędzane wałki rozrządu więc dlatego sa bardziej wydajne niż CR których ciśnienie wytwarza szyna CR, która nie jest niczym napędzana...po prostu pompa paliwa musi wytworzyć tak duże ciśnienie aby utrzymało się na szynie która jest połozona dalej od pompy...im większa odległośc tym ciśnienie spada

 i majaca spore ograniczenia technologiczne, ktora jest drozsza w naprawie niz common rail no i pompowtryski sa raczej dosc awaryjne.

PD mają szeroki, duży zapas mocy...gdyby były dalej rozwijane bariera 2000 barów byłaby pokonana...
Pokaż mi silnik na CR który ma taki potencjał tuningu jak PD...
Na zawodach 1/4 mili są tylko PD...1.9 TDI mają po 300 PS (nawet BEZ Nitra)

Karolek

Pozdr.

--
Bugatti

V12 TDI

14 Data: Pa?dziernik 02 2008 23:38:05
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Karolek 


Użytkownik "Bugatti"  napisał w wiadomości

Common Rail wprowadzono dlatego że gawiedź (czytaj: palanty z UE) wprowadziły normy czytości spalin oraz dlatego że plebs mlaskał na kulturę pracy PD.

Taa jasne.

Co do norm spalin to przecież można było bez problemu wprowadzić FAP/DPF w pompowtryskiwaczach i VP37/VP44 tyle tylko że UE dała jakieś idiotyczne przepisy i plebs jadł jej z ręki...


Jakie przepisy?
Jak mozna bylo wporwadzic filtry do pompowtryskiwaczy to mogli to przeciez zrobic i rozwijac technologie... tylko ze VW w koncu zrozumial, ze ta technologia jest mocno ograniczona i nie warto jej rozwijac.

Common Rail jest niezaprzeczalnie bardziej awaryjny niż PD gdyż wymaga doskonałego paliwa o wysokiej liczbie cetanowej i b.dobrych właściwościach smarnych...


Niezly belkot... mam aktualnie pod domem silnik common rail z 1999 roku, w ktorym nic przy ukladzie wtryskowym nie bylo grzebane i wszystko dziala jak nalezy.
A co do wrazliwosci na lewe paliwo to pompowtryski nie moga sie pochwalic nadzwyczajna odpornoscia.

a pompowtryskiwacze swego czasu mialy tylko jedna zalete, spalanie (dzisiaj juz nie aktualne).

Czemu dzisiaj już nie aktualne ? PD w trasie można zejśc poniżej 5 litrów....4.1
Na VP47 można bez problemu zejśc nawet poniżej 4l ... 3.5

Pokaz mi jakiegoś CR dzisiaj które ma takie wyniki jak PD i VP37 - tym ostatnim to może dorównać chyba tylko 1.3 JTD i 0.8 CDI w Smarcie


Jestes zaslepiony marka VW.

A tak to pompowtryski sa dosc skomplikowana konstrukcja, glosno pracujaca, wymuszajaca zupelnie inna budowe glowicy

Nie znasz się....

czytajac to co nizej nasmarowales to smiem twierdzic, ze nie masz raczej pojecia o czym piszesz.

Tyle czujników co mają teraz CR nie miały nigdy PD....kodowanie wtryskiwaczy, ogrom czujników termicznych etc.

Bo pompowtryskow sie nie ustawia na kompie :P
W sumie to fakt, ze sa tacy fachowcy jak ty co pompowtryski wymieniaja i nic nie reguluja bo przeciez odpala i chodzi :>

PD są napędzane wałki rozrządu więc dlatego sa bardziej wydajne niż CR których ciśnienie wytwarza szyna CR, która nie jest niczym napędzana...

ooo matko co to za bdzury :/
Chlopaku uswiadomie cie i powiem ci ze walek jest napedzany poprzez pasek rozrzadu kolem przykreconym do walu silnika, a w common rail to nie listwa wytwarza cisnienie! tylko pompa wysokiego cisnienia, ktora rowniez jest napedzana poprzez pasek rozrzadu, ewentualnie lancuch, kolem przykreconym do walu silnika :>
Listwa to tylko kawalek rurki doprowadzajacy paliwo pod wysokim cisnieniem do wtryskiwaczy.

po prostu pompa paliwa musi wytworzyć tak duże ciśnienie aby utrzymało się na szynie która jest połozona dalej od pompy...im większa odległośc tym ciśnienie spada


Ta, pompa wysokiego cisnienia wytwarza cisnienie na listwie zasilajacej wtryskiwacze i nie ma tu zadnego problemu z odlegloscia od pompy.
Nie ma tez zadnego problemu z wytworzeniem odpowiedniego cisnienia przez pompe, ktora jest bardzo prosta konstrukcyjnie i bardzo tania w naprawie, w przeciwnienstwie do zwyklych wtryskowych pomp rotacyjnych.
Najdrozsza czescia w ukladzie wtryskowym typu common rail sa wtryskiwacze, ktore w sumie i tak sa prostrze w konstrukcji niz pompowtryskiwacze.

 i majaca spore ograniczenia technologiczne, ktora jest drozsza w naprawie niz common rail no i pompowtryski sa raczej dosc awaryjne.

PD mają szeroki, duży zapas mocy...gdyby były dalej rozwijane bariera 2000 barów byłaby pokonana...

:> Ty naprawde nie wiesz o czym piszesz.

Pokaż mi silnik na CR który ma taki potencjał tuningu jak PD...
Na zawodach 1/4 mili są tylko PD...1.9 TDI mają po 300 PS (nawet BEZ Nitra)


4.5d od BMW bez tuningu ma ok 330KM, najslabszy silnik diesla BMW to aktualnie 1.8d i 143KM, 2.0d to juz cos kolo 180KM, a 3.0d to juz nawet ponad 280KM i wszytsko to bez klekotu, czarnej chmury za autem i ograniczonej wytrzymalosci.
A cala ta 1/4 mili to chala jakich malo.... po prostu chyba najglupszy "sport" motorowy jaki wymyslono.



Karolek

15 Data: Pa?dziernik 02 2008 23:58:11
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: zkruk [Lodz] 

Karolek wrote:

aktualnie 1.8d i 143KM, 2.0d to juz cos kolo 180KM,

aktualnie 2.0d to już nawet więcej...


--
pozdrawiam
www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona
www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych
www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi

16 Data: Pa?dziernik 03 2008 00:04:48
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] 

Karolek pisze:

A cala ta 1/4 mili to chala jakich malo.... po prostu chyba najglupszy "sport" motorowy jaki wymyslono.
A palenie gum i kręcenie bączków? - to przebija wszystko. Nawet zawody "silników jednorazówek"...

--
                      Wojciech Smagowicz
                      http://www.ebaja.pl
              zabawki, które Twoje dziecko pokocha

17 Data: Pa?dziernik 02 2008 23:59:00
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Marcin "Kenickie" Mydlak 

Karolek pisze:

A cala ta 1/4 mili to chala jakich malo.... po prostu chyba najglupszy "sport" motorowy jaki wymyslono.

Namiastka sportu pokazująca jedynie kto ma więcej siana. Z rzadka pokazująca, że ktoś bez siana miał POMYSŁ na auto którym objeżdża mocno dofinansowaną konkurencję.
Byle KJS jest lepszy, bo w nim nie liczy się kasa lecz umiejętności.

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
[WRC] Biały Pug 306 1.4 + LPG z bombką pod autem ;)
President JFK RS39 + ML 145
GG: 291246 ; kenickie<at>box43<kropek>pl; skype: kenickie_pl

18 Data: Pa?dziernik 03 2008 10:00:13
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Bugatti 

Użytkownik "Karolek"  napisał w wiadomości:

Użytkownik "Bugatti"  napisał w wiadomości :

Common Rail wprowadzono dlatego że gawiedź (czytaj: palanty z UE) wprowadziły normy czytości spalin oraz dlatego że plebs mlaskał na kulturę pracy PD.

Taa jasne.

UE a nie VAGi i przemysł motoryzacyjny wymyslił normy Euro 4, 5, 6 etc.

Co do norm spalin to przecież można było bez problemu wprowadzić FAP/DPF w pompowtryskiwaczach i VP37/VP44 tyle tylko że UE dała jakieś idiotyczne przepisy i plebs jadł jej z ręki...


Jakie przepisy?
Jak mozna bylo wporwadzic filtry do pompowtryskiwaczy to mogli to przeciez zrobic i rozwijac technologie... tylko ze VW w koncu zrozumial, ze ta technologia jest mocno ograniczona i nie warto jej rozwijac.

Uzasadnij dlaczego PD jest mocno ograniczona....Common Rail I i II (i chyba III generacja też) nie dorastają do pięt PD jeśli chodzi o ciśnienie jakie wytwarza pompa...
Uzasadnij dlaczego.......

Common Rail jest niezaprzeczalnie bardziej awaryjny niż PD gdyż wymaga doskonałego paliwa o wysokiej liczbie cetanowej i b.dobrych właściwościach smarnych...


Niezly belkot... mam aktualnie pod domem silnik common rail z 1999 roku, w ktorym nic przy ukladzie wtryskowym nie bylo grzebane i wszystko dziala jak nalezy.

Takich wyjątków jak ty jest sporo....ale statystyki i sama budowa układu wtrysku CR mówią same za siebie....

A co do wrazliwosci na lewe paliwo to pompowtryski nie moga sie pochwalic nadzwyczajna odpornoscia.

a pompowtryskiwacze swego czasu mialy tylko jedna zalete, spalanie (dzisiaj juz nie aktualne).

Czemu dzisiaj już nie aktualne ? PD w trasie można zejśc poniżej 5 litrów....4.1
Na VP47 można bez problemu zejśc nawet poniżej 4l ... 3.5

Pokaz mi jakiegoś CR dzisiaj które ma takie wyniki jak PD i VP37 - tym ostatnim to może dorównać chyba tylko 1.3 JTD i 0.8 CDI w Smarcie


Jestes zaslepiony marka VW.

Nie wykręcaj się tylko prosze podaj przykład motorowni CR, które palą tyle co PD i VP37....

A tak to pompowtryski sa dosc skomplikowana konstrukcja, glosno pracujaca, wymuszajaca zupelnie inna budowe glowicy

Nie znasz się....

czytajac to co nizej nasmarowales to smiem twierdzic, ze nie masz raczej pojecia o czym piszesz.

A ty co nasmarkałeś ;) ?

Tyle czujników co mają teraz CR nie miały nigdy PD....kodowanie wtryskiwaczy, ogrom czujników termicznych etc.

Bo pompowtryskow sie nie ustawia na kompie :P
W sumie to fakt, ze sa tacy fachowcy jak ty co pompowtryski wymieniaja i nic nie reguluja bo przeciez odpala i chodzi :>

Widze już sam nie wiesz co powiedzieć.....
w PD NIE było żadnego kodowania na pompie paliwa i na pompowtryskach....gdy wymieniałeś na ten sam to działał od razu...ECU dostosowywało kąt wtrysku i nie potrzeba było testerwa wtryskiwaczy czy tam pompowtrsykiwaczy...

PD są napędzane wałki rozrządu więc dlatego sa bardziej wydajne niż CR których ciśnienie wytwarza szyna CR, która nie jest niczym napędzana...

ooo matko co to za bdzury :/
Chlopaku uswiadomie cie i powiem ci ze walek jest napedzany poprzez pasek rozrzadu kolem przykreconym do walu silnika,

Tak prawdę powiedziawszy to napisałem *prawie to samo co wyżej tylko nie umiesz czytać między wierszami ...
* prawie bo wał korbowy silnika sam się nie napędza...zapomniałeś dodać że wszystko bangla dzięki cyklowi pracy i wbuchu mieszanki air+oil

a w common rail to nie listwa wytwarza cisnienie! tylko pompa wysokiego cisnienia, ktora rowniez jest napedzana poprzez pasek rozrzadu, ewentualnie lancuch, kolem przykreconym do walu silnika :>

Po pierwsze napisałem że listwa nie jest niczym napędzana ona jedynie podtrzymuje ciśnienie które zapodaje jej pompka wysokociśnieniowa...
Po drugie tłoczki w PD są napędzane poprzez cykl pracy krzywek na wałku rozrządu....a CR nie ma żadnego wałku rozrządu....jedynie ma wałek w rozrządzie Open/Close zawory tak jak w każdym silniku spalinowym

Listwa to tylko kawalek rurki doprowadzajacy paliwo pod wysokim cisnieniem do wtryskiwaczy.

No dokładnie.

po prostu pompa paliwa musi wytworzyć tak duże ciśnienie aby utrzymało się na szynie która jest połozona dalej od pompy...im większa odległośc tym ciśnienie spada


Ta, pompa wysokiego cisnienia wytwarza cisnienie na listwie zasilajacej wtryskiwacze i nie ma tu zadnego problemu z odlegloscia od pompy.

szyna CR ma cisnienie tylko z pompy wysokociśnieniowej
Zaś PD ma ciśnienie z pompy paliwa i z tłoczków w samych pompowtryskach -
http://img508.imageshack.us/my.php?image=pom1km3.jpg

Ucz się chłopie....

I co dalej się będziesz kłócił co jest wydajniejsze...


Nie ma tez zadnego problemu z wytworzeniem odpowiedniego cisnienia przez pompe, ktora jest bardzo prosta konstrukcyjnie i bardzo tania w naprawie, w przeciwnienstwie do zwyklych wtryskowych pomp rotacyjnych.
Najdrozsza czescia w ukladzie wtryskowym typu common rail sa wtryskiwacze, ktore w sumie i tak sa prostrze w konstrukcji niz pompowtryskiwacze.

Sorry za bluzgę ... ale pierdolisz

 i majaca spore ograniczenia technologiczne, ktora jest drozsza w naprawie niz common rail no i pompowtryski sa raczej dosc awaryjne.

PD mają szeroki, duży zapas mocy...gdyby były dalej rozwijane bariera 2000 barów byłaby pokonana...

:> Ty naprawde nie wiesz o czym piszesz.

Tak a ty wiesz o czym piszać nie pisząc o niczym i pisząc bajki ;)

Pokaż mi silnik na CR który ma taki potencjał tuningu jak PD...
Na zawodach 1/4 mili są tylko PD...1.9 TDI mają po 300 PS (nawet BEZ Nitra)


4.5d od BMW bez tuningu ma ok 330KM,

I co ty porównujesz ? 4,5l do 1,9l

 najslabszy silnik diesla BMW to aktualnie 1.8d i 143KM, 2.0d to juz cos kolo 180KM,

Koło to bardziej 204 PS Biturbo

a 3.0d to juz nawet ponad 280KM i wszytsko to bez klekotu, czarnej chmury za autem i ograniczonej wytrzymalosci.

Akurat 335d Biturbo uważam za najlepszy obecnie silnik ale ja pisałem o **mocy z 1,9l pojemności** ;)

A cala ta 1/4 mili to chala jakich malo.... po prostu chyba najglupszy "sport" motorowy jaki wymyslono.

A LeMans 24, Dakar, WTCC ? ;)

Karolek

Pozdr.

--
Bugatti

V12 TDI

19 Data: Pa?dziernik 03 2008 22:05:58
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Karolek 


Użytkownik "Bugatti"  napisał w wiadomości

Taa jasne.

UE a nie VAGi i przemysł motoryzacyjny wymyslił normy Euro 4, 5, 6 etc.


No i wspaniale pompowtryski sobie z tym nie poradzily? :P


Uzasadnij dlaczego PD jest mocno ograniczona....Common Rail I i II (i chyba III generacja też) nie dorastają do pięt PD jeśli chodzi o ciśnienie jakie wytwarza pompa...
Uzasadnij dlaczego.......

Ilosc mozliwych wtryskow przypadajacych na jeden cykl pracy tloka chociazby... prostota budowy w porownaniu do pompowtryskow.
W efekcie common rail jest najlepszym rozwiazan znanym na dzien dzisiejszy, a pompowtryski to przezytek.

Niezly belkot... mam aktualnie pod domem silnik common rail z 1999 roku, w ktorym nic przy ukladzie wtryskowym nie bylo grzebane i wszystko dziala jak nalezy.

Takich wyjątków jak ty jest sporo....ale statystyki i sama budowa układu wtrysku CR mówią same za siebie....


Pokaz te statystyki.
Ja jedyne jakie znam to te z mojego i innych warsztatow... niestety pompowtryskwiacze przegrywaja i to mocno z common rail.


Jestes zaslepiony marka VW.

Nie wykręcaj się tylko prosze podaj przykład motorowni CR, które palą tyle co PD i VP37....


3.0d bmw nawet ten pierwszy pali tyle co 2.5 TDI od VW... przykladow mozna by mnozyc, chociazby 1.5dci od renault, pali chyba nawet mniej nic 1.9 TDI.

Bo pompowtryskow sie nie ustawia na kompie :P
W sumie to fakt, ze sa tacy fachowcy jak ty co pompowtryski wymieniaja i nic nie reguluja bo przeciez odpala i chodzi :>

Widze już sam nie wiesz co powiedzieć.....
w PD NIE było żadnego kodowania na pompie paliwa i na pompowtryskach....gdy wymieniałeś na ten sam to działał od razu...ECU dostosowywało kąt wtrysku i nie potrzeba było testerwa wtryskiwaczy czy tam pompowtrsykiwaczy...


Nie wiem o jakim tajemniczym kodowaniu piszesz, ale radze ci wzbogacic swoja wiedze, szczegolnie jezeli zabierasz sie za wymiane pompowtryskiwaczy bez podpinania kompa, a potem jeszcze wciskasz kit ludziom ze nic nie trzeba regulowac.
To ze silnik po takie operacji pracuje niz znaczy ze jest ok.

Tak prawdę powiedziawszy to napisałem *prawie to samo co wyżej tylko nie umiesz czytać między wierszami ...
* prawie bo wał korbowy silnika sam się nie napędza...zapomniałeś dodać że wszystko bangla dzięki cyklowi pracy i wbuchu mieszanki air+oil


prawie jednak robi roznice i nie napisales tego samego.

Po pierwsze napisałem że listwa nie jest niczym napędzana ona jedynie podtrzymuje ciśnienie które zapodaje jej pompka wysokociśnieniowa...

Nie? a to kto napisal "PD są napędzane wałki rozrządu więc dlatego sa bardziej wydajne niż CR
których ciśnienie wytwarza szyna CR, która nie jest niczym napędzana..."  ?

Po drugie tłoczki w PD są napędzane poprzez cykl pracy krzywek na wałku rozrządu....a CR nie ma żadnego wałku rozrządu....jedynie ma wałek w rozrządzie Open/Close zawory tak jak w każdym silniku spalinowym


Ale to raczej zaleta ze walek nie musi naciskac na tloczki, a cala robote odwala pompa wysokiego ciesnia, ktora da sie skonstruowac w zasadzie o dowolnej wydajnosci przeplywu, w przciwienstwie do pompowtryskiwaczy, ktore sa jak juz wczesniej napisalem, mocno ograniczone technologicznie.


Ta, pompa wysokiego cisnienia wytwarza cisnienie na listwie zasilajacej wtryskiwacze i nie ma tu zadnego problemu z odlegloscia od pompy.

szyna CR ma cisnienie tylko z pompy wysokociśnieniowej
Zaś PD ma ciśnienie z pompy paliwa i z tłoczków w samych pompowtryskach -
http://img508.imageshack.us/my.php?image=pom1km3.jpg

Ucz się chłopie....


Cos ci sie kielbasi w glowie :>
Common rail ma tez pompe wstepna, a potem dopiero wysokocisnieniowa, no i wstepna ma zadanie tylko podawac paliwo na czesc wysokocisnieniowa.
Pompowtryski zas, tez maja pompe wstepna podajaca paliwo, ale juz na same pompowtryskiwacze i tyle w sumie.

I co dalej się będziesz kłócił co jest wydajniejsze...


Ale tu sie nie ma o co klocic, wiadomo ze common rail jest wydajniejszy i dajecy niemalze nie ograniczone mozliwosci co do sterowania wtryskiem.


Sorry za bluzgę ... ale pierdolisz


Taa :>

4.5d od BMW bez tuningu ma ok 330KM,

I co ty porównujesz ? 4,5l do 1,9l


Ale bez tuningu... pokaz co tam VW bez tuningu ma lepszego :>

a 3.0d to juz nawet ponad 280KM i wszytsko to bez klekotu, czarnej chmury za autem i ograniczonej wytrzymalosci.

Akurat 335d Biturbo uważam za najlepszy obecnie silnik ale ja pisałem o **mocy z 1,9l pojemności** ;)


To porownaj sobie z 2.0d... tylko porownaj jednostki takie jakie sprzedaje fabryka, bo nie chce mi sie szukac tuningowanych jednostek bmw dla porownania.


A LeMans 24, Dakar, WTCC ? ;)


Bez porownania.



Karolek

20 Data: Pa?dziernik 03 2008 00:01:06
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] 

Bugatti pisze:

Co do norm spalin to przecież można było bez problemu wprowadzić FAP/DPF w pompowtryskiwaczach i VP37/VP44 tyle tylko że UE dała jakieś idiotyczne przepisy i plebs jadł jej z ręki...
Nie dało sie - w biedoklepie w żaden sposób zastosować bardziej zaawansowanych rozwiązań.
VAG dużo by dał za możliwość sterowania temperaturą spalin zapewniającą poprawną pracę FAP-a.
Jak wymyślisz jak w pompowtryskiwaczu w jednym cyklu pracy otrzymać minimum 4-5 wtrysków (w zależności od warunków i obciążenia) to będziesz BARDZO bogatym człowiekiem.

Common Rail jest niezaprzeczalnie bardziej awaryjny niż PD gdyż wymaga doskonałego paliwa o wysokiej liczbie cetanowej i b.dobrych właściwościach smarnych...
Trzeba tankować paliwo, a nie gnojówkę z popłuczynami po rozpuszczalnikach i gipsem.

a pompowtryskiwacze swego czasu mialy tylko jedna zalete, spalanie (dzisiaj juz nie aktualne).

Czemu dzisiaj już nie aktualne ? PD w trasie można zejśc poniżej 5 litrów....4.1
Przy silniku z klasyczną pompą rozdzielaczową i to wolnossącym realne jest spalanie na poziomie 3-3,5 l :)
Na VP47 można bez problemu zejśc nawet poniżej 4l ... 3.5
Pokaz mi jakiegoś CR dzisiaj które ma takie wyniki jak PD i VP37 - tym ostatnim to może dorównać chyba tylko 1.3 JTD i 0.8 CDI w Smarcie

A tak to pompowtryski sa dosc skomplikowana konstrukcja, glosno pracujaca, wymuszajaca zupelnie inna budowe glowicy
Nie znasz się....
Tyle czujników co mają teraz CR nie miały nigdy PD....kodowanie wtryskiwaczy, ogrom czujników termicznych etc.
Star był lepsiejszy - żadnej wiedzy - staczał tylko majzelek, młoteczek i sie naprawiało... Kowalskie podejście...
PD są napędzane wałki rozrządu więc dlatego sa bardziej wydajne niż CR których ciśnienie wytwarza szyna CR, która nie jest niczym napędzana...po prostu pompa paliwa musi wytworzyć tak duże ciśnienie aby utrzymało się na szynie która jest połozona dalej od pompy...im większa odległośc tym ciśnienie spada
2! siadaj i wracaj do podstawówki - fizyka i mechanika płynów się kłaniają.
- szyna CR NIE wytwarza ciśnienia - to tylko zbiornik na paliwo.
Ciśnienie wytwarza pompa wysokiego ciśnienia napędzana np. od paska rozrządu.
Ciśnienie takie panuje w całym układzie - pod pompy poprzez zasobnik przewody, aż do zaworów wtryskiwaczy.
Dynamicznie pompa CR znacznie mniej oddziałuje na układ rozrządu niż pompowtryskiwacze i na dodatek taki układ umożliwia regulację punktu wtrysku w szerszym zakresie ponieważ nie ma MECHANICZNEGO powiązania pomiędzy punktem wtrysku, a położeniem tłoka w cylindrze.

PD mają szeroki, duży zapas mocy...gdyby były dalej rozwijane bariera 2000 barów byłaby pokonana...
I co z wysokiego ciśnienia przy max 2 fazowym wtrysku? Zdecydowanie mniejsze obciążenia mechaniczne są gdy wtrysk ma np 4- 5 faz o różnej objętości...
Pokaż mi silnik na CR który ma taki potencjał tuningu jak PD...
Na zawodach 1/4 mili są tylko PD...1.9 TDI mają po 300 PS (nawet BEZ Nitra)
To są dla Ciebie NORMALNE warunki eksploatacji? ;)

--
                      Wojciech Smagowicz
                      http://www.ebaja.pl
              zabawki, które Twoje dziecko pokocha

21 Data: Pa?dziernik 03 2008 10:46:01
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Massai 

Wojciech Smagowicz [ZIWK] wrote:

Bugatti pisze:
> Co do norm spalin to przecież można było bez problemu wprowadzić
> FAP/DPF  w pompowtryskiwaczach i VP37/VP44 tyle tylko że UE dała
> jakieś  idiotyczne przepisy i plebs jadł jej z ręki...
Nie dało sie - w biedoklepie w żaden sposób zastosować bardziej
zaawansowanych rozwiązań.  VAG dużo by dał za możliwość sterowania
temperaturą spalin zapewniającą poprawną pracę FAP-a.  Jak wymyślisz
jak w pompowtryskiwaczu w jednym cyklu pracy otrzymać minimum 4-5
wtrysków (w zależności od warunków i obciążenia) to będziesz BARDZO
bogatym człowiekiem.

Hm, ciekawi mnie na czym polega problem - bo skoro mamy krzywkę która
pyka we wstryskiwacz 2 razy, to w czym problem żeby pykała 4-5 razy?
Wiadomo, tylko obroty tu decydują o ilości paliwa, nie "warunki i
obciążenie"...

Zresztą, skoro już taka tu techniczna dyskusja - skoro już mamy
wpieprzony elektrozawór, to wiecie może czy może ktoś kombinował z
konstrukcją "kombinowaną", gdzie zamiast zaworu przelewowego byłby
zawór sterowany elektrycznie? Czy taka konstrukcja musiałaby mieć
dodatkowo zawór przelewowy regulujący ciśnienie w komorze?

Czy też jak elektrozawór jest zamknięty to tłoczek mieli na pusto i nie
mamy wzrostu ciśnienia w komorze?

--
Pozdro
Massai

22 Data: Pa?dziernik 03 2008 16:56:34
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Bugatti 

Użytkownik "Massai" napisał w wiadomości:

Wojciech Smagowicz [ZIWK] wrote:

Bugatti pisze:
> Co do norm spalin to przecież można było bez problemu wprowadzić
> FAP/DPF  w pompowtryskiwaczach i VP37/VP44 tyle tylko że UE dała
> jakieś  idiotyczne przepisy i plebs jadł jej z ręki...
Nie dało sie - w biedoklepie w żaden sposób zastosować bardziej
zaawansowanych rozwiązań.  VAG dużo by dał za możliwość sterowania
temperaturą spalin zapewniającą poprawną pracę FAP-a.  Jak wymyślisz
jak w pompowtryskiwaczu w jednym cyklu pracy otrzymać minimum 4-5
wtrysków (w zależności od warunków i obciążenia) to będziesz BARDZO
bogatym człowiekiem.

Hm, ciekawi mnie na czym polega problem - bo skoro mamy krzywkę która
pyka we wstryskiwacz 2 razy, to w czym problem żeby pykała 4-5 razy?
Wiadomo, tylko obroty tu decydują o ilości paliwa, nie "warunki i
obciążenie"...

Wojtek ma rację....
Cykl pracy CR nie jest uzależniony od położenia wału korbowego...może wstrzykiwać paliwo w dowolnym sensowym momencie cyklu pracy tłoka (inaczej: położenia wału)

PD ma tylko dwie fazy pracy bo taki jest kształt krzywki...

Pozdr.


--
Bugatti

V12 TDI

23 Data: Pa?dziernik 03 2008 19:16:16
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] 

Massai pisze:

Hm, ciekawi mnie na czym polega problem - bo skoro mamy krzywkę która
pyka we wstryskiwacz 2 razy, to w czym problem żeby pykała 4-5 razy?
Wiadomo, tylko obroty tu decydują o ilości paliwa, nie "warunki i
obciążenie"...
Punkt wtrysku mocno zależy od aktualnego stanu silnika - temperatury silnika i powietrza, obrotów, obciążenia, szybkości zmiany położenia pedału gazu, szybkości pojazdu, wciśnięcia pedału sprzęgła...
Różnica momentu początku wtrysku może sięgać 4 stopni (dane dla silnika DW10 z układem Bosch) Różna jest tez dawka.
Dla nowszych silników jest też zmienna ilość dawek np. 4 standardowo, a jak trzeba podnieść temperaturę spalin i wypalić sadzę z FAP-a to przed otwarciem zaworu wydechowego jest jeszcze jedna dawka.

Ciężko to zrealizować na drodze mechaniczno-elektrycznej... łatwiej już pozbyć mechaniki w części odpowiedzialnej za wtrysk.


Zresztą, skoro już taka tu techniczna dyskusja - skoro już mamy
wpieprzony elektrozawór, to wiecie może czy może ktoś kombinował z
konstrukcją "kombinowaną", gdzie zamiast zaworu przelewowego byłby
zawór sterowany elektrycznie? Czy taka konstrukcja musiałaby mieć
dodatkowo zawór przelewowy regulujący ciśnienie w komorze?
Nie bardzo rozumiem, w którym miejscu chciałbyś to zrobić....

--
                      Wojciech Smagowicz
                      http://www.ebaja.pl
              zabawki, które Twoje dziecko pokocha

24 Data: Pa?dziernik 04 2008 13:42:23
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Massai 

Wojciech Smagowicz [ZIWK] wrote:

Massai pisze:
> Hm, ciekawi mnie na czym polega problem - bo skoro mamy krzywkę
> która pyka we wstryskiwacz 2 razy, to w czym problem żeby pykała
> 4-5 razy?  Wiadomo, tylko obroty tu decydują o ilości paliwa, nie
> "warunki i obciążenie"...
Punkt wtrysku mocno zależy od aktualnego stanu silnika - temperatury
silnika i powietrza, obrotów, obciążenia, szybkości zmiany położenia
pedału gazu, szybkości pojazdu, wciśnięcia pedału sprzęgła...
Różnica momentu początku wtrysku może sięgać 4 stopni (dane dla
silnika DW10 z układem Bosch) Różna jest tez dawka.  Dla nowszych
silników jest też zmienna ilość dawek np. 4 standardowo, a jak trzeba
podnieść temperaturę spalin i wypalić sadzę z FAP-a to przed
otwarciem zaworu wydechowego jest jeszcze jedna dawka.

Nie no, jasne - tylko skoro pompowtryskiwacz leje paliwo na zasadzie -
krzywka napędzana z rozrządu popycha tłok, który zwiększa ciśnienie w
komorze we wtryskiwaczu, i jak ciśnienie jest wyższe niż to co może
wytrzymać sprężynka zaworu przelewowego, to zawór się otwiera i puszcza
paliwo do komory spalania... A może źle rozumiem ten mechanizm?
Podpieram się tym schematem który ktoś wrzucił w tym wątku.

Jesli jest tak jak napisałem, to co za problem żeby krzywka miała inne
przełożenie i uderzała tłokiem kilka razy na cykl? Wytrzymałość? No ale
skoro przy większej liczbie dawek, pojedyncza jest mniejsza, to i
obciążenia całego układu mamy mniejsze..


Ciężko to zrealizować na drodze mechaniczno-elektrycznej... łatwiej
już pozbyć mechaniki w części odpowiedzialnej za wtrysk.

>
> Zresztą, skoro już taka tu techniczna dyskusja - skoro już mamy
> wpieprzony elektrozawór, to wiecie może czy może ktoś kombinował z
> konstrukcją "kombinowaną", gdzie zamiast zaworu przelewowego byłby
> zawór sterowany elektrycznie? Czy taka konstrukcja musiałaby mieć
> dodatkowo zawór przelewowy regulujący ciśnienie w komorze?
Nie bardzo rozumiem, w którym miejscu chciałbyś to zrobić....

No chodzi o to żeby zastąpić ten zawór przelewowy, sterowany tylko
cisnieniem - elektrozaworem - tak żeby sterować wtryskiem "wedle woli".
Jest oczywiście kwestia wahań ciśnienia w komorze wysokiego ciśnienia,
gdzie tłok pompowtryskiwacza spręża paliwo - tak żeby dało się utrzymać
to bez rozsadzenia wtryskiwacza...

Taka konstrukcja miałaby pewne zalety zwykłego układu z
pompowtryskiwaczami - brak dużej pompy która jest w CR, i jednocześnie
pozwalałaby sterować wtryskiem dość swobodnie...

Swoją drogą - takie zawory przelewowe to nienajszczęśliwszy pomysł,
dynamika narastania przepływu (w fazie otwierania) i spadku (w fazie
zamykania) jest nieelastyczna, tyle co kształem zaworu i sprężyną uda
się ustawić...

--
Pozdro
Massai

25 Data: Pa?dziernik 04 2008 16:08:48
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] 

Massai pisze:

Jesli jest tak jak napisałem, to co za problem żeby krzywka miała inne
przełożenie i uderzała tłokiem kilka razy na cykl? Wytrzymałość? No ale
skoro przy większej liczbie dawek, pojedyncza jest mniejsza, to i
obciążenia całego układu mamy mniejsze..
Problemem jest bezwładność samego tłoczka w pompowtryskiwaczu; ma znacznie większą masę ponieważ musi on nie tylko sterować wtryskiem, ale jeszcze wytworzyć odpowiednio wysokie ciśnienie. Dla tego nie może się tak szybko poruszać, jak znacznie lżejszy tłoczek elektrozaworu we wtryskiwaczu CR.
Dodatkowo jeszcze szybkość ruchu ogranicza luz pomiędzy tłoczkiem, a jego cylinderkiem - nie może być zbyt duży bo nastąpi ucieczka ciśnienia, ani zbyt mały, bo przy większych szybkościach ruchu nastąpi jego zatarcie.

Swoją drogą - takie zawory przelewowe to nienajszczęśliwszy pomysł,
dynamika narastania przepływu (w fazie otwierania) i spadku (w fazie
zamykania) jest nieelastyczna, tyle co kształem zaworu i sprężyną uda
się ustawić...
Hmmm... mogło by to działać - ale zapewne diabeł tkwi w szczegółach ...

--
                      Wojciech Smagowicz
                      http://www.ebaja.pl
              zabawki, które Twoje dziecko pokocha

26 Data: Pa?dziernik 04 2008 16:57:43
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Bugatti 

Użytkownik "Wojciech Smagowicz [ZIWK]" napisał w wiadomości:

Massai pisze:

Jesli jest tak jak napisałem, to co za problem żeby krzywka miała inne
przełożenie i uderzała tłokiem kilka razy na cykl? Wytrzymałość? No ale
skoro przy większej liczbie dawek, pojedyncza jest mniejsza, to i
obciążenia całego układu mamy mniejsze..

Problemem jest bezwładność samego tłoczka w pompowtryskiwaczu; ma znacznie większą masę

A co ma masa tłoczka do ciśnienia ? Co wogóle znaczy masa tłoczka ? Przecież w wysokocisniowej pompie paliwa CR też są tłoczki i co ich praca ma aż tak duży związek z ich własną masą ?...Ja rozumiem że jakby ten tłoczek ważył 100 kg to, to byłby wielki problem...ale tyle on NIE waży

ponieważ musi on nie tylko sterować wtryskiem, ale jeszcze wytworzyć odpowiednio wysokie ciśnienie. Dla tego nie może się tak szybko poruszać, jak znacznie lżejszy tłoczek elektrozaworu we wtryskiwaczu CR.

Pompowtryskiwacz nie steruje wtryskiem ! Tą robotę wykonuje elektrozawór a przede wszystkim ECU steruje dawka paliwa i kątem wtryku...Jedynie ciśnienie w PD jest zależy od prędkości krzywki na wałku...im większe obroty silnika tym większe pressure PD...

I dalej nie rozumiem masy tłoczka elektrozaworu w CR - na pewno ma to jakiś związek z oporami tłoczenia ....ale te opory są bardzo, bardzo małe i zależa od właściowości smarnych jakie posiada nie chrzczony olej napędowy...
Dużo wiekszym problem w CR są zjawiska falowe i wytrzymałość przewodów wtryskowych.

Dodatkowo jeszcze szybkość ruchu ogranicza luz pomiędzy tłoczkiem, a jego cylinderkiem - nie może być zbyt duży bo nastąpi ucieczka ciśnienia, ani zbyt mały, bo przy większych szybkościach ruchu nastąpi jego zatarcie.

Nastąpie zatarcie ...owszem...ale to czyste teoretyzowanie bo krzywki na wałku rozrządu nie obracają się tak szybko jak wał korbowy w silnikach benzynowych...nie mówiąc juz o F1

Pozdr.

--
Bugatti

V12 TDI

27 Data: Pa?dziernik 04 2008 15:59:56
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Massai 

Bugatti wrote:

Użytkownik "Wojciech Smagowicz [ZIWK]" napisał w wiadomości:

> Massai pisze:
>
> > Jesli jest tak jak napisałem, to co za problem żeby krzywka miała
> > inne przełożenie i uderzała tłokiem kilka razy na cykl?
> > Wytrzymałość? No ale skoro przy większej liczbie dawek,
> > pojedyncza jest mniejsza, to i obciążenia całego układu mamy
> > mniejsze..
>
> Problemem jest bezwładność samego tłoczka w pompowtryskiwaczu; ma
> znacznie  większą masę

A co ma masa tłoczka do ciśnienia ? Co wogóle znaczy masa tłoczka ?
Przecież w wysokocisniowej pompie paliwa CR też są tłoczki i co ich
praca ma aż tak duży związek z ich własną masą ?...Ja rozumiem że
jakby ten tłoczek ważył 100 kg to, to byłby wielki problem...ale tyle
on NIE waży

Nie ma znaczenia ile wazy. Musi wytrzymać przyspieszenia "samego
siebie".
Każdy materiał ma graniczne siły (przyspieszenia) przy których nie
wytrzymuje nacisku wywołującego rych przy określonych oporach.
Jak odpowiednio przyspieszysz kawałek styropianu, to też ci się ukruszy
w punkcie przyłożenia siły, mimo że jest leciutki.
Jak odpowiednio przyspieszysz kawałek tytanu to też go rozwalisz, nawet
przy braku oporów ruchu.


> ponieważ musi on nie tylko sterować wtryskiem, ale jeszcze
> wytworzyć odpowiednio wysokie ciśnienie. Dla tego nie może się tak
> szybko poruszać, jak znacznie lżejszy tłoczek elektrozaworu we
> wtryskiwaczu CR.

Pompowtryskiwacz nie steruje wtryskiem !
Tą robotę wykonuje
elektrozawór
Pomijając już to że elektrozawór jest częścią pompowtryskiwacza...
Jak nie jak tak? Sam tłoczek steruje, jak najbardziej.
Elektrozawór masz na "dolocie" paliwa do komory gdzie jest sprężane.
Mozesz nie wpuścić paliwa, to ciśnienie nie wzrośnie, zawór przelewowy
się nie otworzy i nie ma wtrysku.
Zawór przelewowy działa zerojedynkowo. Albo jest ciśnienie i się
otworzy albo nie ma.
Elektrozawór tylko wpuszacza paliwo. Rzeczywiście, czas wtrysku możesz
nieco opóźnić co najwyżej podając mniej paliwa elektrozaworem - jeśli
tłoczek wynikowo spręża trochę więcej niż wytrzymuje zawór przelewowy,
to podając mniej paliwa do komory sprężania, uzyskasz sytuację że zawór
otworzy się chwilę później, bo tłoczek będzie musiał wykonać dłuższy
ruch, żeby uzyskać ciśnienie "przełamujące" opór zaworu przelewowego.
Ale w normalnej konstrukcji, gdzie ta nadwyżka ciśnienia nie jest
znaczna (bo znaczna byłaby nieekonomiczna - wytrzymałość konstrukcji i
ilośc paliwa podawanego przy całkowitym wypełnieniu), to możliwe
opóźnienie wtrysku jest minimalne.

Jest jeszcze problem zmiany dawki paliwa wtryskiwanego do cylindra. W
przypadku takiego opóźniania wtrysku za pomoca mniejszej dawki paliwa
puszczanej przez elektrozawór - automatycznie też wtryskujesz mniejszą
dawkę paliwa do cylindra. Tłoczek chodzi zawsze po tym samym torze, nie
zatrzymasz go w połowie drogi. Więc albo lejesz pełną dawkę bez
opóźniania, albo później - ale częściową dawkę.

a przede wszystkim ECU steruje dawka paliwa i kątem
wtryku...Jedynie ciśnienie w PD jest zależy od prędkości krzywki na
wałku...im większe obroty silnika tym większe pressure PD...

Niby jak? Popatrz na ten schemat, sam go chyba wrzucałeś tu.
No fucking chance, ruch tłoczka to wtrysk, finito.

Chyba że czegoś nie wiem - pisz, chętnie się dowiem.


I dalej nie rozumiem masy tłoczka elektrozaworu w CR - na pewno ma to
jakiś związek z oporami tłoczenia ....ale te opory są bardzo, bardzo
małe i zależa od właściowości smarnych jakie posiada nie chrzczony
olej napędowy...  Dużo wiekszym problem w CR są zjawiska falowe i
wytrzymałość przewodów wtryskowych.

> Dodatkowo jeszcze szybkość ruchu ogranicza luz pomiędzy tłoczkiem,
> a jego  cylinderkiem - nie może być zbyt duży bo nastąpi ucieczka
> ciśnienia, ani  zbyt mały, bo przy większych szybkościach ruchu
> nastąpi jego zatarcie.

Nastąpie zatarcie ...owszem...ale to czyste teoretyzowanie bo krzywki
na wałku rozrządu nie obracają się tak szybko jak wał korbowy w
silnikach benzynowych...nie mówiąc juz o F1

Słuchaj, nie ma znaczenia jak szybko się obraca.
Ważne jak jest "ciasno". Jak jest bardzo ciasno, to jeden ruch na
sekundę mógłby zatrzeć.
A wysokie ciśnienie = musi być ciasno.

--
Pozdro
Massai

28 Data: Pa?dziernik 04 2008 18:03:26
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] 

Bugatti pisze:

Użytkownik "Wojciech Smagowicz [ZIWK]" napisał w wiadomości:
Problemem jest bezwładność samego tłoczka w pompowtryskiwaczu; ma znacznie większą masę

A co ma masa tłoczka do ciśnienia ? Co wogóle znaczy masa tłoczka ? Przecież w wysokocisniowej pompie paliwa CR też są tłoczki i co ich praca ma aż tak duży związek z ich własną masą ?...Ja rozumiem że jakby ten tłoczek ważył 100 kg to, to byłby wielki problem...ale tyle on NIE waży
Ma związek - w pompowtryskiwaczu jest cięższy i musisz go zatrzymać i ponownie rozpędzić tyle razy, ile jest wtrysków przy każdym cyklu. Brak tam zapasu paliwa pod odpowiednim ciśnieniem. Na dodatek musi ten tłoczek wytworzyć jednocześnie wysokie ciśnienie.
Oczywiście nie ma różnicy typu 10g/2kg - ale jednak jest i tutaj reż ma to znaczenie :(.
Wtryskiwacz CR jest de facto wyłącznie sterowanym elektronicznie zaworem o zmiennym otwarciu... A pompująca część jest oddzielona i przeniesiona w inne miejsce.

Pompa CR ma też więcej tłoczków i inny jest przebieg obciążenia - Bosch podaje, że w porównaniu do pompowtryskiwaczy dynamiczne obciążenia działające na układ rozrządu są 8x mniejsze. Ciśnienie w zasobniku CR jest wytwarzane w sposób bardziej ciągły - na każdy obrót wału korbowego przypada 1 obrót pompy, a ma ona 2 lub 3 pracujące tłoczki - pompujące jednorazowo mniejsze dawki paliwa.

ponieważ musi on nie tylko sterować wtryskiem, ale jeszcze wytworzyć odpowiednio wysokie ciśnienie. Dla tego nie może się tak szybko poruszać, jak znacznie lżejszy tłoczek elektrozaworu we wtryskiwaczu CR.

Pompowtryskiwacz nie steruje wtryskiem ! Tą robotę wykonuje elektrozawór a przede wszystkim ECU steruje dawka paliwa i kątem wtryku...Jedynie ciśnienie w PD jest zależy od prędkości krzywki na wałku...im większe obroty silnika tym większe pressure PD...
Jak najbardziej - ale wszystko sprowadza się do tego, że ciężko osiągnąć więcej niż 2 dawki - w jakimś stopniu tą niedoskonałość rekompensuje łatwiejsze osiągnięcie wysokiego ciśnienia wtrysku, ale to koniec możliwości układu...

I dalej nie rozumiem masy tłoczka elektrozaworu w CR - na pewno ma to jakiś związek z oporami tłoczenia ....ale te opory są bardzo, bardzo małe i zależa od właściowości smarnych jakie posiada nie chrzczony olej napędowy...
Mały opór wymagany do wtłoczenia paliwa pod ciśnieniem 200 bar... na prawdę minimalny - palcami większy wytworzysz ;)
Samą masę zespołu tłoczącego też MUSISZ poruszyć wiele razy na sekundę - czy łatwiej machać 1 kilogramem, czy 3 ? Fizyka się kłania.

Dużo wiekszym problem w CR są zjawiska falowe i wytrzymałość przewodów wtryskowych.
Zjawiska falowe - w którym miejscu mają być problemem?
Taaaaaa - przewody pękają jak szklanki (gdy mechanicy-rzeźnicy je normalnie młotkami napier...) Dzień bez wymiany przewodu dniem straconym.

Dodatkowo jeszcze szybkość ruchu ogranicza luz pomiędzy tłoczkiem, a jego cylinderkiem - nie może być zbyt duży bo nastąpi ucieczka ciśnienia, ani zbyt mały, bo przy większych szybkościach ruchu nastąpi jego zatarcie.

Nastąpie zatarcie ...owszem...ale to czyste teoretyzowanie bo krzywki na wałku rozrządu nie obracają się tak szybko jak wał korbowy w silnikach benzynowych...nie mówiąc juz o F1
Rozumiem, że dla silnika Diesla codziennie użytkowanego, normalnymi obrotami jest 19000 na minutę... Gratuluje lub współczuję...

Wał korbowy IODP jest smarowany olejem silnikowym, który ma troszkę inne właściwości smarne. Pomiędzy powierzchnie trące też jest dostarczany w inny sposób. Panewki jego też nie muszą wytrzymać tak wysokich ciśnień, a więc mogą być z troszkę innego stopu. Nie ma tam niebezpieczeństwa erozji powierzchni itd.

--
                      Wojciech Smagowicz
                      http://www.ebaja.pl
              zabawki, które Twoje dziecko pokocha

29 Data: Pa?dziernik 04 2008 15:34:50
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Massai 

Wojciech Smagowicz [ZIWK] wrote:

Massai pisze:

> Jesli jest tak jak napisałem, to co za problem żeby krzywka miała
> inne przełożenie i uderzała tłokiem kilka razy na cykl?
> Wytrzymałość? No ale skoro przy większej liczbie dawek, pojedyncza
> jest mniejsza, to i obciążenia całego układu mamy mniejsze..
Problemem jest bezwładność samego tłoczka w pompowtryskiwaczu; ma
znacznie większą masę ponieważ musi on nie tylko sterować wtryskiem,
ale jeszcze wytworzyć odpowiednio wysokie ciśnienie.

Przez tą "masę tłoczka" i jego bezwładnośc, jak rozumiem masz na myśli
jego wytrzymałość? No bo rzeczywiście, znaczy samo "wytwarzanie
ciśnienia" na masę nie ma wpływu, diabeł tkwi w tym że tłoczek musi
wytrzymać uderzenia krzywki. Więc musi być solidnie zbudowany.
Gdyby jednak dawka pojedyncza była mniejsza (bo wypełnienie cylindra
składamy np z 4 dawek), zmniejszylibyśmy średnicę tłoczka, albo
prościej - skok tłoczka, to zmniejszyłyby się też (wykładniczo zdaje
się) obciążenia.
Zmniejszeniu skoku - krótszy (czas i przemieszczenie) ruch, więcej
czasu na "odbicie" (odbija sam - ruch dzwigni wymusza, czy sprężyną?).
Krótszy ruch, to mniejsze przyspieszenia tłoczka i mniejsze
obciążenia...

--
Pozdro
Massai

30 Data: Pa?dziernik 02 2008 23:58:34
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: fuen 

widze ze wychwalajac pod niebo PD
stwierdzasz zarazem ze benzyniaki sa lepsze
sam pisząc o 1/4 mili

he he

a poza tym wiedz ze CR mozna wysterować jak sie chce
czego w PD nie da sie zrobic
dlatego CR jest lepszy

31 Data: Pa?dziernik 03 2008 10:03:07
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Bugatti 

Użytkownik "fuen"  napisał w wiadomości:

a poza tym wiedz ze CR mozna wysterować jak sie chce
czego w PD nie da sie zrobic
dlatego CR jest lepszy

Prawie dobrze ale nie do końca...W PD owszem nie możesz wysterować cisnienia jak w CR ale możesz ustawić dawkę i kąt wtrysku ;)
Ponadto w PD da się po regulacji założyć końcówki o większych otworkach w iglicy pompowtrysku...


--
Bugatti

V12 TDI

32 Data: Pa?dziernik 03 2008 18:25:05
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Waldek Godel 

Dnia Thu, 2 Oct 2008 22:04:07 +0200, Bugatti napisał(a):

Taa jasne. PD mają ciśnienie 2000 barów - dzięki czemu są bardziej wydajne
niż Common Rail I i II generacji.
W obecnych 2.0 TDI-CR pompa wysokociśnieniowa daje szczytowo 1800
barów...więc jeszcze im daleko do PD

Tak im daleko, że sam VAG dał sobie spokój z tym badziewiem i nowe
konstrukcje są na common rail.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel
awago.maupa.orangegsm.info, awago.maupa.telekomunikacja.org
"Chcemy, by nasi klienci byli jeszcze bardziej zadowoleni" - Jacek Dziekan,
rzecznik centrali ZUS.

33 Data: Pa?dziernik 04 2008 21:44:37
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Karolek 


Użytkownik "Waldek Godel"  napisał w wiadomości

Dnia Thu, 2 Oct 2008 22:04:07 +0200, Bugatti napisał(a):

Taa jasne. PD mają ciśnienie 2000 barów - dzięki czemu są bardziej wydajne
niż Common Rail I i II generacji.
W obecnych 2.0 TDI-CR pompa wysokociśnieniowa daje szczytowo 1800
barów...więc jeszcze im daleko do PD

Tak im daleko, że sam VAG dał sobie spokój z tym badziewiem i nowe
konstrukcje są na common rail.

Malo tego, w nowych silnikach scani tez juz zrezygnowano z pompowtrsykiwaczy na rzecz common rail.
Pompowtryskiwacze to slepa uliczka.




Karolek

34 Data: Pa?dziernik 03 2008 23:11:03
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] 

Bugatti pisze:

Użytkownik "Karolek"  napisał w wiadomości:

Jezeli tam sa pompowtryski to osobiscie bym tego nie bral, kiepski wynalazek i bardzo drogi w naprawie.

Taa jasne. PD mają ciśnienie 2000 barów - dzięki czemu są bardziej wydajne niż Common Rail I i II generacji.
W obecnych 2.0 TDI-CR pompa wysokociśnieniowa daje szczytowo 1800 barów...więc jeszcze im daleko do PD
Ciśnienie to nie wszystko - chodzi o odpowiednie ukształtowanie przebiegu spalania - i to można zrobić siłą lub sposobem.
Siłą - pompowtryski - uderzają pojedynczą (lub podwójna) dawką
Sposobem - Common rail - np działa tak: wtrysk wstępny - zbyt słaby na zapalenie paliwa, ale intensywnie zawirowywuje powietrze w komorze spalania
następnie 1-2 wtryski zasadnicze tworzą właściwy przebieg spalania
i jeszcze np. końcowy wtrysk kończący.
Niższe ciśnienie wtrysku w tym wypadku daje łagodniejszą pracę i to nie dla dobrego samopoczucia użytkownika, ale zmniejsza obciążenie silnika - nie ma takich gwałtownych udarów dużych sił w układzie tłok-korbowód.

Nie rozumiem związku z wydajnością ...

--
                      Wojciech Smagowicz
                      http://www.ebaja.pl
              zabawki, które Twoje dziecko pokocha

35 Data: Pa?dziernik 04 2008 16:40:33
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Bugatti 

Użytkownik "Wojciech Smagowicz [ZIWK]"  napisał w wiadomości:

Bugatti pisze:
Użytkownik "Karolek"  napisał w wiadomości:

Jezeli tam sa pompowtryski to osobiscie bym tego nie bral, kiepski wynalazek i bardzo drogi w naprawie.

Taa jasne. PD mają ciśnienie 2000 barów - dzięki czemu są bardziej wydajne niż Common Rail I i II generacji.
W obecnych 2.0 TDI-CR pompa wysokociśnieniowa daje szczytowo 1800 barów...więc jeszcze im daleko do PD
Ciśnienie to nie wszystko - chodzi o odpowiednie ukształtowanie przebiegu spalania - i to można zrobić siłą lub sposobem.
Siłą - pompowtryski - uderzają pojedynczą (lub podwójna) dawką
Sposobem - Common rail - np działa tak: wtrysk wstępny - zbyt słaby na zapalenie paliwa, ale intensywnie zawirowywuje powietrze w komorze spalania
następnie 1-2 wtryski zasadnicze tworzą właściwy przebieg spalania
i jeszcze np. końcowy wtrysk kończący.
Niższe ciśnienie wtrysku w tym wypadku daje łagodniejszą pracę i to nie dla dobrego samopoczucia użytkownika, ale zmniejsza obciążenie silnika - nie ma takich gwałtownych udarów dużych sił w układzie tłok-korbowód.

PD ma dwu-fazowy cykl pracy i dwu-fazowy cykl wtrysku paliwa - wtrysk wstępny i zasadniczy.

W CR I, II, III generacji jest też dwufazowy cykl pracy (napełnianie i tłoczenie) i na przykładzie silników Mulitjet nawet 5-cio fazowy wtrysk paliwa:
Przedwtrysk
Wtrysk zasadniczy
3 dotryski

Ten 5-ciofazowy wtrysk paliwa jest po to aby zwiększyć cichobieżność silnika (kulturę pracy)

Nie rozumiem związku z wydajnością ...

No widzisz tym się różnimy że ty nie rozumiesz ;)

Dla mnie wydajność całego układu wtryskowego powinna odbywać się zachowaniem niskiego spalania...owszem można zarówno w PD jak i w CR ustawić dawkę 100 mg/H (suw tłoka) i zwiększyć doładowanie powietrza po to aby motorownia nie dymiła ale NIE o to w tym wszystkich chodzi...(czyt. niżej)

W CR I, II, III generacji we wtryskiwaczu nie ma żadnego tłoczka...Ciśnienie jest tylko z pompy wysokociśnioniowej, która jest oddalona od Rail'a (szyny) o kilkanaście centymetrów....Cóź z tego że ta wysokociśnieniowa pompa będzie pompować 1600, 1800 barów jak podczas transportu tegoż paliwka przez przewody wtryskowe te ciśnienie spadnie właśnie przez tą *odległość* oraz zjawiska falowe występujące w tych przewodach....Ciśnienie na końcówce wtryskiwacza jest MNIEJSZE niż te które wytwarza pompa wyskociśnieniowa.... rozumiesz teraz że obecnie CR I, II i III nie jest aż tak wydajny jak pompowtrysk....

Co do przewodów w obu układach zasilania paliwkiem:
W PD nie ma żadnych przewodów wtryskowych ! Paliwo doprowadzane do pompowtryskiwaczy jest transportowane przez przewody paliwowe, w których NIE ma takiego dużego ciśnienia jak w przewodach wtryskowych w CommonRailach....W PD w przewodach paliwowych nie występuja aż tak duże zjawiska falowe (jak w CR), które zakłucają pracę (wtrysk paliwa do Raila). Ze względu na wysokie ciśnienie jakie wytwarza pompa w CR te przewody w początkowych latach produkcji po prostu pękały.

Napisałem wyżej iż obecnie CR I, II i III nie są tak wydajne jak PD....ale inżynierowie z Niemiec kilka lat temu rozpoczeli pracę na CR IV generacji. Zastosowali w nim system HADI (Hydrraulically Amplified Diesel Injector) w którym to podobnie jak w PD zastosowali we wnętrzu wtryskiwacza tłoczek. Tak więc wzieli te rozwiązanie z PD....więc jednak PD nie jest aż taki zły jak niektórzy napisali tutaj w tym wątku

Co do PD i jego ciśnienia....ktoś napisał że jest on już kaput....niestety nie miał racji bo już parę lat temu niemieccy konstruktorzy skonstruowali PD który miał wydajnośc tłoczenia 5000 barów ! Jednakże końcówki pompowtryskiwaczy nie wytrzymywały takiego nacisku i się urywały do komory spalania i masakrowały silnik...w Common Railach w Scani jest juz ciśnienie 2200 barów i każde 100 barów up może spowodować taki sam wystrzał jak wyżej....Iglica wtryskiwacza CR i iglica w PD są zbudowane tak samo więc w sumie można powiedzieć że oba układy mają podobne ograniczenie i obecnie konstruktorzy pracują nad tym jakiego użyć materiału do wytworzenia iglicy aby ta wytrzymała taki napór cisnienia...

To tyle wykładu ode mnie ;) Jak ktos chce więcej to w Bibliotekach Uczelnii Technicznych (Politechnik) jest w czym wybierać ;)

Pozdrawiam

--
Bugatti

V12 TDI

36 Data: Pa?dziernik 04 2008 15:29:02
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Massai 

Bugatti wrote:

Użytkownik "Wojciech Smagowicz [ZIWK]"  napisał w wiadomości:

> Bugatti pisze:
> > Użytkownik "Karolek"  napisał w wiadomości:
> >
> > > Jezeli tam sa pompowtryski to osobiscie bym tego nie bral,
> > > kiepski  wynalazek i bardzo drogi w naprawie.
> >
> > Taa jasne. PD mają ciśnienie 2000 barów - dzięki czemu są
> > bardziej  wydajne niż Common Rail I i II generacji.  W obecnych
> > 2.0 TDI-CR pompa wysokociśnieniowa daje szczytowo 1800
> > barów...więc jeszcze im daleko do PD
> Ciśnienie to nie wszystko - chodzi o odpowiednie ukształtowanie
> przebiegu  spalania - i to można zrobić siłą lub sposobem.  Siłą -
> pompowtryski - uderzają pojedynczą (lub podwójna) dawką Sposobem -
> Common rail - np działa tak: wtrysk wstępny - zbyt słaby na
> zapalenie paliwa, ale intensywnie zawirowywuje powietrze w komorze
> spalania następnie 1-2 wtryski zasadnicze tworzą właściwy przebieg
> spalania i jeszcze np. końcowy wtrysk kończący.  Niższe ciśnienie
> wtrysku w tym wypadku daje łagodniejszą pracę i to nie  dla dobrego
> samopoczucia użytkownika, ale zmniejsza obciążenie silnika -  nie
> ma takich gwałtownych udarów dużych sił w układzie tłok-korbowód.

PD ma dwu-fazowy cykl pracy i dwu-fazowy cykl wtrysku paliwa - wtrysk
wstępny i zasadniczy.

W CR I, II, III generacji jest też dwufazowy cykl pracy (napełnianie
i tłoczenie) i na przykładzie silników Mulitjet nawet 5-cio fazowy
wtrysk paliwa:  Przedwtrysk Wtrysk zasadniczy
3 dotryski

Ten 5-ciofazowy wtrysk paliwa jest po to aby zwiększyć cichobieżność
silnika (kulturę pracy)

> Nie rozumiem związku z wydajnością ...

No widzisz tym się różnimy że ty nie rozumiesz ;)

Dla mnie wydajność całego układu wtryskowego powinna odbywać się
zachowaniem niskiego spalania...owszem można zarówno w PD jak i w CR
ustawić dawkę 100 mg/H (suw tłoka) i zwiększyć doładowanie powietrza
po to aby motorownia nie dymiła ale NIE o to w tym wszystkich
chodzi...(czyt. niżej)

W CR I, II, III generacji we wtryskiwaczu nie ma żadnego
tłoczka...Ciśnienie jest tylko z pompy wysokociśnioniowej, która jest
oddalona od Rail'a (szyny) o kilkanaście centymetrów....Cóź z tego że
ta wysokociśnieniowa pompa będzie pompować 1600, 1800 barów jak
podczas transportu tegoż paliwka przez przewody wtryskowe te
ciśnienie spadnie właśnie przez tą odległość oraz zjawiska falowe

Wiesz co, zjawiska falowe, opory cieczy, wreszcie jej bezwładność mają
IMHO WIĘKSZY wpływ właśnie w przypadku pompowtryskiwaczy.
Bo szyna CR spełnia rolę "rezerwuaru" ciśnienia i objętości. Jej
pojemność jest wielokrotnie większa niż dawki pojedynczego wtrysku. Po
wtrysku zmiany ciśnienia w układzie sa minimalne.
Zobacz, jeśli w pompowtryskiwaczu dawka paliwa ma objętość np. połowy
czy jednej trzeciej komory ciśnienia, to po wtrysku komora musi się
napełnić. Paliwo musi do niej dopłynąć - co też zajmuje czas.

W efekcie mamy w układzie CR - w miarę stałe wysokie ciśnienie, a w
przypadku pompowtryskiwacza - znaczne skoki, bo ileż może wypluć pompa
paliwowa? 2 bary? 3? Więc żeby komora się napełniła mamy skoki
ciśnienia od 2 do 2000 barów.

Budowa szczelnych układów które wytrzymują takie skoki też jest dość
trudna, uszczelnienia trzeba "zaprzeć" w obydwie strony.

W przypadku CR problem uzyskania tak wysokiego ciśnienia wtrysku jest
związany raczej z technologicznymi problemami w budowie układu o
większej objętości z dużym cisnieniem. Prawo pascala tu niestety nam
wchodzi.

Ten problem ja widuję w swojej dziedzinie - jak się tworzą tętniaki...
Teoretycznie ciśnienie w tętnicach mamy mniej więcej to samo - ale te o
większej średnicy muszą mieć grubsze ścianki.
Jak dochodzi do patologicznego rozszerzenia tętnicy, np. pod wpływem
zaburzeń w ukrwieniu ścianki (przytkania tzw. vasa vasorum, naczynia
naczyń, czyli naczyń unaczyniających ściankę np. tętnicy), to mamy
sytuację że zwiększa nam się średnica tętnicy, przy zachowanej grubości
ścianki. Bardzo szybko dochodzi do "rozciągnięcia", bo siły
oddziaływujące na ściankę rosną. Pod wpływem rozciągnięcia ścianka robi
się coraz cieńsza, tętnica znowu coraz szersza, wzrost sił, i pyk, po
człowieku. Tyle że budowa ściany nie jest jednorodna, część włókien ma
większą wytrzymałość ale nie jest tak rozciągliwa i przez jakiś czas
trzymają przed tym "pyk". Sorki za dygresję.

Chodzi mi o to że rura o średnicy 1 cm musi mieć znacznie grubsze
ścianki żeby wytrzymać jakieś ciśnienie niż kapilara o średnicy 1 mm
wytrzymująca to samo ciśnienie.


występujące w tych przewodach....Ciśnienie na końcówce wtryskiwacza
jest MNIEJSZE niż te które wytwarza pompa wyskociśnieniowa....
rozumiesz teraz że obecnie CR I, II i III nie jest aż tak wydajny jak
pompowtrysk....

Co do przewodów w obu układach zasilania paliwkiem:
W PD nie ma żadnych przewodów wtryskowych ! Paliwo doprowadzane do
pompowtryskiwaczy jest transportowane przez przewody paliwowe, w
których NIE ma takiego dużego ciśnienia jak w przewodach wtryskowych
w CommonRailach....W PD w przewodach paliwowych nie występuja aż tak
duże zjawiska falowe (jak w CR), które zakłucają pracę (wtrysk paliwa
do Raila). Ze względu na wysokie ciśnienie jakie wytwarza pompa w CR
te przewody w początkowych latach produkcji po prostu pękały.

Napisałem wyżej iż obecnie CR I, II i III nie są tak wydajne jak
PD....ale inżynierowie z Niemiec kilka lat temu rozpoczeli pracę na
CR IV generacji. Zastosowali w nim system HADI (Hydrraulically
Amplified Diesel Injector) w którym to podobnie jak w PD zastosowali
we wnętrzu wtryskiwacza tłoczek. Tak więc wzieli te rozwiązanie z
PD....więc jednak PD nie jest aż taki zły jak niektórzy napisali
tutaj w tym wątku

Hm, czyżby to było to co sobie wykoncypowałem i pytałem czy ktoś to
wymyślił? ;-)
Czy "za" tłoczkiem mają elektrozawór, który steruje samym wtryskiem?

--
Pozdro
Massai

37 Data: Pa?dziernik 04 2008 18:54:23
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] 

Bugatti pisze:

Użytkownik "Wojciech Smagowicz [ZIWK]"  napisał w wiadomości:
Niższe ciśnienie wtrysku w tym wypadku daje łagodniejszą pracę i to nie dla dobrego samopoczucia użytkownika, ale zmniejsza obciążenie silnika - nie ma takich gwałtownych udarów dużych sił w układzie tłok-korbowód.

PD ma dwu-fazowy cykl pracy i dwu-fazowy cykl wtrysku paliwa - wtrysk wstępny i zasadniczy.
Zgadza się...

W CR I, II, III generacji jest też dwufazowy cykl pracy (napełnianie i tłoczenie) i na przykładzie silników Mulitjet nawet 5-cio fazowy wtrysk paliwa:
Przedwtrysk
Wtrysk zasadniczy
3 dotryski
Nie tylko Multijet, również np. dCI i kilka innych rozwiązań...
A CR I generacji (Bosch EDC15) już miał możliwość stosowania dotrysku, chociaż producenci silników zwykle go nie stosowali, bo korzystali z innej techniki oczyszczania spalin.

Ten 5-ciofazowy wtrysk paliwa jest po to aby zwiększyć cichobieżność silnika (kulturę pracy)
jak również emisję CO, NOx we współpracy z odpowiednim katalizatorem.
Czyli przyznajesz, że TDI są niekulturalne jak na dzisiejsze czasy - głośnie trzęsace się i trujące...

Nie rozumiem związku z wydajnością ...

No widzisz tym się różnimy że ty nie rozumiesz ;)
Acha z poniższego tekstu wynia, że chodzi ci o wydajność całego silnika - to ma nawet sens, bo wcześniej nie było jasne, o jaką wydajność Ci chodziło.
Dla mnie wydajność całego układu wtryskowego powinna odbywać się zachowaniem niskiego spalania...owszem można zarówno w PD jak i w CR ustawić dawkę 100 mg/H (suw tłoka) i zwiększyć doładowanie powietrza po to aby motorownia nie dymiła ale NIE o to w tym wszystkich chodzi...(czyt. niżej)
Zadymienie spalin świadczy o złym spalaniu - pozostawaniu sadzy ... Bo wysokie ciśnienie wtrysku owszem, dobrze rozpyla je, ale jakby jednak powoduje inne niekorzystne zjawiska ..

W CR I, II, III generacji we wtryskiwaczu nie ma żadnego tłoczka...
Tłoczek zaworu - jak go inaczej nazwać - trzonek zakończony iglicą...
To miałem na myśli bo chodziło mi o cały ruchomy zespół.

Nie Ja pisałem o "szynie wytwarzającej ciśnienie" w jednym z wcześniejszych postów... ;)

> Ciśnienie jest tylko z pompy wysokociśnioniowej, która jest
oddalona od Rail'a (szyny) o kilkanaście centymetrów....Cóź z tego że ta wysokociśnieniowa pompa będzie pompować 1600, 1800 barów jak podczas transportu tegoż paliwka przez przewody wtryskowe te ciśnienie spadnie właśnie przez tą *odległość* oraz zjawiska falowe występujące w tych przewodach....Ciśnienie na końcówce wtryskiwacza jest MNIEJSZE niż te które wytwarza pompa wyskociśnieniowa.... rozumiesz teraz że obecnie CR I, II i III nie jest aż tak wydajny jak pompowtrysk....
Spadek ciśnienia w przewodach przekłada się na spadek wydajności?
Bo raczej można by uwzględnić spadek ciśnienia w przewodach - ale sztaby inżynierów nie są tego w stanie zrobić, tylko jedyny Bugatti.

Co do przewodów w obu układach zasilania paliwkiem:
W PD nie ma żadnych przewodów wtryskowych !
Nigdy nie próbowałem napisać, że są przewody wysokociśnieniowe przy pompowtryskiwaczach.
Paliwo doprowadzane do pompowtryskiwaczy jest transportowane przez przewody paliwowe, w których NIE ma takiego dużego ciśnienia jak w przewodach wtryskowych w CommonRailach....W PD w przewodach paliwowych nie występuja aż tak duże zjawiska falowe (jak w CR), które zakłucają pracę (wtrysk paliwa do Raila). Ze względu na wysokie ciśnienie jakie wytwarza pompa w CR te przewody w początkowych latach produkcji po prostu pękały.
A co do pękania - nie spotkałem się, ale może coś poprawiono, lub przeoczyłem  - w jakich silnikach, z jakim układem wtryskowym i z którego roku ? ;)

Napisałem wyżej iż obecnie CR I, II i III nie są tak wydajne jak PD....ale inżynierowie z Niemiec kilka lat temu rozpoczeli pracę na CR IV generacji. Zastosowali w nim system HADI (Hydrraulically Amplified Diesel Injector) w którym to podobnie jak w PD zastosowali we wnętrzu wtryskiwacza tłoczek. Tak więc wzieli te rozwiązanie z PD....więc jednak PD nie jest aż taki zły jak niektórzy napisali tutaj w tym wątku
Za ile lat na drodze ?
Bo klasycznemu CR od pomysłu to zajęło ok. 20 lat...

Co do PD i jego ciśnienia....ktoś napisał że jest on już kaput....niestety nie miał racji bo już parę lat temu niemieccy konstruktorzy skonstruowali PD który miał wydajnośc tłoczenia 5000 barów
To nie jest problem skonstruować egzemplarz laboratoryjny - jest jeszcze problem produkcji na skalę masową i w rozsądnej cenie, a nie przy równowartości samochodu za pojedynczy wtryskiwacz.
Iglica wtryskiwacza CR i iglica w PD są
zbudowane tak samo więc w sumie można powiedzieć że oba układy mają podobne ograniczenie i obecnie konstruktorzy pracują nad tym jakiego użyć materiału do wytworzenia iglicy aby ta wytrzymała taki napór cisnienia...
Zgadza się ... Teraz trzeba by opracować zupełnie inny kształt końcówki wtryskiwacza, tak aby nie było słabej studzienki/gniazda - bo tu jeży problem wytrzymałości, oraz właśnie tu są zjawiska falowe robiące problemy przy nagłym zamknięciu przepływu. (Oczywiście niekorzystne zjawiska dotyczą tylko: JTD, CDI, dCI, HDi, D4D, DTDi, TDCI... dla plebsu i w żadnym wypadku nie dotyczą świętego TDi - dla elity  ;) )
To tyle wykładu ode mnie ;) Jak ktos chce więcej to w Bibliotekach Uczelnii Technicznych (Politechnik) jest w czym wybierać ;)
Też musisz się podszkolić...
Czemu nikt inny nie robi silników z pompowtryskiwaczami - ciekawe dlaczego?

;) Podobno przed VW Golfem III w TeDeIu były inne samochody, ba podobno nawet jeździły, propaganda nawet mówiła, że mają silniki Diesla... Ale to tylko niesprawdzone plotki rozsiewane przez wrogów Jedynej Słusznej Marki. ;)

--
                      Wojciech Smagowicz
                      http://www.ebaja.pl
              zabawki, które Twoje dziecko pokocha

38 Data: Pa?dziernik 04 2008 21:37:17
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Karolek 


Użytkownik "Wojciech Smagowicz [ZIWK]"  napisał w wiadomości

;) Podobno przed VW Golfem III w TeDeIu były inne samochody, ba podobno nawet jeździły, propaganda nawet mówiła, że mają silniki Diesla... Ale to tylko niesprawdzone plotki rozsiewane przez wrogów Jedynej Słusznej Marki. ;)


ROTFL :P
IMHO cala ta dyskusja z Bugatti nie ma sensu..... brakuje mu podstawowej znajomosci budowy ukl. wtryskowych, a zeby tego bylo malo to jest zaslepieony technika VW.
I nic bym nie mial do VW gdyby nie te wysokie ceny jak za auta dla plebsu :/




Karolek

39 Data: Pa?dziernik 02 2008 21:56:26
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Czarek Daniluk 

Użytkownik  napisał:

Mechanika wyrzuć na zbity pysk.
Jeśli to Polo z 2003 i ma silnik 64KM to jest to bezpośredni wtrysk z
rotacyjnej pompy wtryskowej.
Takie samochody były oznaczane jako SDI :)


silniki chyba byly rozne w polo?
moze raczej sprzedawca nie zna sie, bo powiedzial ze nie ma pompy i
jest na pompowtryskiwaczach;
a ile kosztujeich wymiana?
podsumowujac uciekac z tej propozcji czy nie?
janusz

Zacznijmy od tego że nie było silnika 64KM na pompowtryskiwaczach, przynajmniej raczej nie w tamtym roku.
Jeśli 64KM to może być tylko rotacyjna pompa wtryskowa pewnie VP37 i bezpośredni wtrysk paliwa do komory spalania.
Czy jest pompa czy nie to wystarczy zerknąć na silnik.

Silniki diesla mogły być w tym roku w 3 wariantach - 1,4 TDI - różne moce, 3 cylindry; 1,9TDI - różne wersje mocy i 1,9SDI to tak jakby zwykłe 1,9TDI 90KM czyli najprostsze, aczkolwiek pozbawione turbiny.

Pozdrawiam !!

40 Data: Pa?dziernik 02 2008 22:21:25
Temat: Re: diesel - jaki rodzaj wtrysku?
Autor: Bugatti 

Użytkownik "Czarek Daniluk"  napisał w wiadomości

Zacznijmy od tego że nie było silnika 64KM na pompowtryskiwaczach, przynajmniej raczej nie w tamtym roku.

Jeśli wątkotwórcy nic sie nie pomyliło i pisze o Polo MK4 to jak najbardziej były tam SDI właśnie na *PD* - jedynie nie mają doładowania
Owszem były modele 1.9D oznaczenie: 1Y i on miał 64 KM ale on występował w Golfie III

W Polo były silniki 64 konne ale wystepowały one w MK3 - ozn AGD i AEY i one miały wtysk pośredni...

Jeśli 64KM to może być tylko rotacyjna pompa wtryskowa pewnie VP37 i bezpośredni wtrysk paliwa do komory spalania.

Nie ma takiegho czegoś jak wtrysk *bezpośredni* w silnikach z pompą VP37 ;)

Czy jest pompa czy nie to wystarczy zerknąć na silnik.

Silniki diesla mogły być w tym roku w 3 wariantach - 1,4 TDI - różne moce, 3 cylindry; 1,9TDI - różne wersje mocy i 1,9SDI to tak jakby zwykłe 1,9TDI 90KM czyli najprostsze, aczkolwiek pozbawione turbiny.

no dokładnie tak ;)

Pozdrawiam !!

Pozdr.


--
Bugatti

V12 TDI

diesel - jaki rodzaj wtrysku?



Grupy dyskusyjne