Grupy dyskusyjne   »   drgania odsilnikowe. szukam przyczyn. długawe

drgania odsilnikowe. szukam przyczyn. długawe



1 Data: Lipiec 29 2008 09:27:40
Temat: drgania odsilnikowe. szukam przyczyn. długawe
Autor: glizda 

Witam

Tytułem wstępu:
Niedawno kupione autko (Brava 1.6) nieco pierdziało, myślałem że to dziura w wydechu..
Jednak parę dni temu na badaniu technicznym wyszło na jaw, że źle zostały połączone rury wydechu pomiędzy katalizatorem a kolejnym tłumikiem. Połączenie było ewidentnie sfuszerowane, nie wnikam w szczegóły, w każdym razie efektem oprócz pierdzenia i wydmuchiwania stamtąd spalin był fakt że to połączenie było luźne i elastyczne, tzn jedna rura w drugą wsuwała się i wysuwała w rytm drgań silnika, tudzież w miejscu połączenia był możliwy ruch rur góra dół i na boki.
Poprawiłem to połączenie zgodnie ze sztuką. Nie ma już przedmuchów i pierdzenia. Wydech na całej długości jest sztywny oraz na całej długości wisi tak jak powinien, nie ma żadnych przesunięć na hakach, gumach ani ich naprężeń.

I teraz do rzeczy - po tej naprawie auto na wolnych obrotach drga. Kierowca czuje wyraźne drgania oraz widzi drganie kierownicy. Nie ma może wielkiej tragedii, ale jest to irytujące. Nie było tego wcześniej.
Auto zasilane jest LPG - na benzynie drgania są mniejsze, na LPG większe - domyślam się że to z powodu niewielkich różnic w prędkości obrotowej silnika na wolnych obrotach w zależności od tego czym jest zailany. Na LPG obroty są minimalnie niższe. W obu przypadkach to (wg wskaźnika) około 1000 obr/min.
Drganie ustępuje po lekkim dodaniu gazu, lecz pojawia się ponownie, nieco słabsze, w okolicach 2000 obr/min. Zatem ewidentnie coś rezonuje.
Podczas jazdy cała sprawa jest niewyczuwalna, ale na postoju bardzo wyraźna.

Pytania:
1) Co może być przyczyną takich drgań? Czy zużyte poduszki zawieszenia silnika mogą dać taki efekt?
2) Czy to możliwe, że usterka połączenia rur wydechu skutecznie maskowała skutki innego defektu?
3) Czy może jednak źle połączyłem wydechy? Powtarzam, że nic na to nie wskazuje.

pozdrawiam



2 Data: Lipiec 29 2008 09:35:00
Temat: Re: drgania odsilnikowe. szukam przyczyn. długawe
Autor: glizda 


Użytkownik "glizda" napisał

Poprawiłem to połączenie zgodnie ze sztuką. Nie ma już przedmuchów i pierdzenia. Wydech na całej długości jest sztywny
(...)
Pytania:
1) Co może być przyczyną takich drgań? Czy zużyte poduszki zawieszenia silnika mogą dać taki efekt?
2) Czy to możliwe, że usterka połączenia rur wydechu skutecznie maskowała skutki innego defektu?
3) Czy może jednak źle połączyłem wydechy? Powtarzam, że nic na to nie wskazuje.

4) Albo czy to możliwe, że silnik wraz z kawałekiem wydechu był - w porównaniu do silnika z całym wydechem - inną bryłą sztywną, przez co był "wahadłem" o innej częstotliwości i jeśli wpdał w rezonans to przy innej prędkośi obrotowej silnika, nie na wolnych obrotach, tylko podczas jazdy i tego nie zauważałem? Oczywiście powyższe w połączeniu z np. zużytym zawieszeiem silnika.

Co o tym myśleć?

3 Data: Lipiec 29 2008 08:45:28
Temat: Re: drgania odsilnikowe. szukam przyczyn. długawe
Autor: Hants 

Czy masz wałki balansowe w silniku? TTTM?

4 Data: Lipiec 29 2008 11:00:10
Temat: Re: drgania odsilnikowe. szukam przyczyn. długawe
Autor: glizda 


Użytkownik "Hants" napisał

Czy masz wałki balansowe w silniku? TTTM?

Nie wiem, musiałbym doczytać w necie o tym silniku.
To fiatowskie 16V DOHC 1.6 103KM auto z 1998roku, imort z Włoch.

5 Data: Lipiec 29 2008 09:50:26
Temat: Re: drgania odsilnikowe. szukam przyczyn. długawe
Autor: J.F. 

Użytkownik "glizda"  napisał w wiadomości

Poprawiłem to połączenie zgodnie ze sztuką. Nie ma już
przedmuchów i pierdzenia. Wydech na całej długości jest sztywny
oraz na całej długości wisi tak jak powinien, nie ma żadnych
przesunięć na hakach, gumach ani ich naprężeń.

2) Czy to możliwe, że usterka połączenia rur wydechu skutecznie
maskowała skutki innego defektu?

Mogles zmienic czestotliwosc rezonansu wlasnego. No i  teraz jest
blizej
czestotliwosci silnika na wolnych obrotach.

Nie ma tam jakiegos lacznika elastycznego ?


J.

6 Data: Lipiec 29 2008 11:02:11
Temat: Re: drgania odsilnikowe. szukam przyczyn. długawe
Autor: glizda 


Użytkownik "J.F." napisał

2) Czy to możliwe, że usterka połączenia rur wydechu skutecznie maskowała skutki innego defektu?

Mogles zmienic czestotliwosc rezonansu wlasnego. No i  teraz jest blizej
czestotliwosci silnika na wolnych obrotach.

Też tak właśnie pomyślałem.

Nie ma tam jakiegos lacznika elastycznego ?

Nie ma, ale zastanawiam się czy nie wstawić takowego.

Ale tak ogólnie, to chyba nie jest normalne, że są takie drgania?

7 Data: Lipiec 29 2008 01:09:53
Temat: Re: drgania odsilnikowe. szukam przyczyn. długawe
Autor:

Miałem podobne objawy - narastające drgania na kierownicy na małych
obrotach  niewidoczne wcześniej - przyczyna to starty wałek
rozrządu :) A to są niemałe koszty :P

Pozdrawiam
Baraczek

8 Data: Lipiec 29 2008 11:07:35
Temat: Re: drgania odsilnikowe. szukam przyczyn. długawe
Autor: glizda 


Użytkownik  napisał

Miałem podobne objawy - narastające drgania na kierownicy na małych
obrotach  niewidoczne wcześniej - przyczyna to starty wałek
rozrządu :) A to są niemałe koszty :P

A w jakim aucie i w jakim silniku to miałeś?
Zastanawiam się jak starty wałek może mieć wpływ na drgania. Silnik nie ma dużego przebiegu i nie ma innych objawów niepokojących - chodzi równo i ma odpowiednią moc. No i ma dwa wałki.

9 Data: Lipiec 29 2008 07:11:46
Temat: Re: drgania odsilnikowe. szukam przyczyn. długawe
Autor:

On 29 Lip, 11:07, "glizda"  wrote:

Użytkownik  napisał

> Miałem podobne objawy - narastające drgania na kierownicy na małych
> obrotach  niewidoczne wcześniej - przyczyna to starty wałek
> rozrządu :) A to są niemałe koszty :P

A w jakim aucie i w jakim silniku to miałeś?
Zastanawiam się jak starty wałek może mieć wpływ na drgania. Silnik nie ma
dużego przebiegu i nie ma innych objawów niepokojących - chodzi równo i ma
odpowiednią moc. No i ma dwa wałki.

Brava 1.4 - silnik gorszy konstrukcyjnie od Twojego bo tam jest
spaprane smarowanie wałka ale podobny :). Brak smarowania był
spowodowany wymianą oleju ( z 10W40 niewiadomego pochodzenia na Mobil1
10W40). - nowy olej wymył syf z silnika, a syf zatkał kanaliki
natryskujące olej na wałek rozrządu. Wałek w przeciągu miesiąca zaczął
się wycierać co najpierw powodowało drgania na kierownicy, później
spadek mocy.

Dodatkowo powiem Ci że przez pewien czas miałem kilka wielkich dziur w
tłumiku i nie powodowały one drgań kierownicy.

U Ciebie są dwa wałki, więc może ten efekt się rozłożyć w czasie.
Podjedź na stacje diagnostyczną niech sprawdzą wałek - to jest 5 minut
roboty - u mnie to odkręcenie korka od silnika i lekkie przetoczenie
auta i już widać na jednym kawałku. U Ciebie może być potrzebne
rozkręcenie pokrywy silnika, ale to więcej niż 30 zł nie będzie
przecież kosztować

Pozdrawiam
Baraczek

10 Data: Lipiec 29 2008 12:54:48
Temat: Re: drgania odsilnikowe. szukam przyczyn. długawe
Autor: Lukasz Sczygiel 

Witam

Tytułem wstępu:

I teraz do rzeczy - po tej naprawie auto na wolnych obrotach drga. Kierowca
czuje wyraźne drgania oraz widzi drganie kierownicy. Nie ma może wielkiej
tragedii, ale jest to irytujące. Nie było tego wcześniej.

Tak jak sugerują inni przyczyną mogą być drgania własne.
Rozwiązania są cztery:
Zaczynajać od drogiego:
-Wymiana wałków rozrządu (tak jak sugeruje jeden z kolegów).
-Obciążenie układu wydechowego obciążnikiem aby zmienić częstotliwośc
rezonansową (może doprowadzić do powiększenia sie drgań) - trzeba próbować
obciążać różne miejsca silnika i układu wydechowego ąz sie poprawi - taki troche
szamanizm. Raczej dociążać trzeba miejsce inne niż aktualnie zreperowane.
-zmiana wolnych obrotów na ciutke szybsze/wolniejsze.
-Zmontowanie układu wydechowego tak aby znowu był luźny ale nadal szczelny.

Tylko pierwsze i najdroższe rozwiązanie jest zgodne ze sztuką i eleganckie.

--
Pozdrawiam.
Łukasz Sczygiel

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

11 Data: Lipiec 29 2008 14:36:42
Temat: Re: drgania odsilnikowe. szukam przyczyn. długawe
Autor: glizda 


Użytkownik "Lukasz Sczygiel" napisał

Tak jak sugerują inni przyczyną mogą być drgania własne.
Rozwiązania są cztery:
Zaczynajać od drogiego:
-Wymiana wałków rozrządu (tak jak sugeruje jeden z kolegów).
-Obciążenie układu wydechowego obciążnikiem aby zmienić częstotliwośc
rezonansową (może doprowadzić do powiększenia sie drgań) - trzeba próbować
obciążać różne miejsca silnika i układu wydechowego ąz sie poprawi - taki troche
szamanizm. Raczej dociążać trzeba miejsce inne niż aktualnie zreperowane.
-zmiana wolnych obrotów na ciutke szybsze/wolniejsze.
-Zmontowanie układu wydechowego tak aby znowu był luźny ale nadal szczelny.

Tylko pierwsze i najdroższe rozwiązanie jest zgodne ze sztuką i eleganckie.

Czegoś nie rozumiem. Sugerujesz wytarcie wałków rozrządu, ale w jaki sposób to może mieć wpływ na drgania?
Czyżby ruch obrotowy samych wałków generował wibracje? Tzn wytarcie sprawiło, że nie są już wyważone i "biją"?
Czy może jakoś pośrednio generują drgania silnika?
Poza tym czy wytarte wałki (ich krzywki jak rozumiem) nie uwidaczniałyby się innymi objawami? Nierówną pracą, utratą elastyczności, mocy silnika, wypalaniem zaworów?
Z czego wykonano te wałki, że przy przebioegu 130 tys km się wytarły?
Poza tym dopuszczasz rozwiązania - jak rozumiem to rzeźba, ale podajesz takie alternatywy - nie wymagające wymiany wałków.
Nie twierdzę, że to nie to, bo się nie znam, ale mam wątpliwości.
Lecz skoro dopuszczasz pozostawienie wałków w spokoju, to znaczy że oprócz drgań ich wytarcie nie będzie powodem innych, poważniejszych nieszczęść?

Jak rozumiem mój trop zużytego zawieszenia silnika jest fałszywy?
Bo tak sobie myślę - każdy silnik w mniejszym lub większym stopniu drga. Nawet z nowymi wałkami ;) I jeśli jest ten pech, że zestroi się z rezonansem własnym silnika i wydechu, to przy wybitym zawieszeniu o duże wzmożenie drgań nietrudo.

pozdr.

12 Data: Lipiec 29 2008 16:08:53
Temat: Re: drgania odsilnikowe. szukam przyczyn. długawe
Autor: Lukasz Sczygiel 


Użytkownik "Lukasz Sczygiel" napisał

> Tak jak sugerują inni przyczyną mogą być drgania własne.
> Rozwiązania są cztery:
> Zaczynajać od drogiego:
> -Wymiana wałków rozrządu (tak jak sugeruje jeden z kolegów).
> -Obciążenie układu wydechowego obciążnikiem aby zmienić częstotliwośc
> rezonansową (może doprowadzić do powiększenia sie drgań) - trzeba próbować
> obciążać różne miejsca silnika i układu wydechowego ąz sie poprawi - taki
> troche
> szamanizm. Raczej dociążać trzeba miejsce inne niż aktualnie zreperowane.
> -zmiana wolnych obrotów na ciutke szybsze/wolniejsze.
> -Zmontowanie układu wydechowego tak aby znowu był luźny ale nadal
> szczelny.
>
> Tylko pierwsze i najdroższe rozwiązanie jest zgodne ze sztuką i
> eleganckie.

Czegoś nie rozumiem. Sugerujesz wytarcie wałków rozrządu, ale w jaki sposób
to może mieć wpływ na drgania?

Primo: nie sugeruje.
Secundo: jest to mozliwe.
Tertio: po 130kkm wiele elementów mogło się zuzyć i generują w silniku wibracje
które się propagują na kierownicę.
Wlasnie wymyslilem ze mozna jeszcze modyfikowac ciezar samej kierownicy aby
rezonans przypadl w innym zakresie ale to moze byc uciazliwe przez samo
istnienie jakiegos obciazenia na niej (min.: moze byc niewygodnie nia krecic)

Czyżby ruch obrotowy samych wałków generował wibracje? Tzn wytarcie
sprawiło, że nie są już wyważone i "biją"?
Ano tak moze byc.
Tyle ze jak juz napisalem nie tylko walki moga byc zuzyte. Bez wizyty w serwisie
wiele sie nie powie...
Ale mozesz sobie zrobic "test szklankowy" nalej sobie wody do szklanki i postaw
na silniku. zaznacz sobei na niej poziomy wody o ile woda drga i poszukaj
identycznego silnika o podobnym przebiegu i porownaj jak tamten drga.



Czy może jakoś pośrednio generują drgania silnika?
Poza tym czy wytarte wałki (ich krzywki jak rozumiem) nie uwidaczniałyby się
innymi objawami? Nierówną pracą, utratą elastyczności, mocy silnika,
wypalaniem zaworów?
Tez w pewnym stopniu ale nie wiem czy to sa na pewno objawy zawsze sobie
towarzyszace czy jedne następują później niz drugie. Wymiana zawieszenia silnika
na pewno troche pomoze ale moze nie byc to przyczyna i wtedy naprawa bedzie
tylko likwidowaniem objawow.


Nie twierdzę, że to nie to, bo się nie znam, ale mam wątpliwości.
Lecz skoro dopuszczasz pozostawienie wałków w spokoju, to znaczy że oprócz
drgań ich wytarcie nie będzie powodem innych, poważniejszych nieszczęść?
Skoro autko jezdzi i nie sprawia klopotow to nie widze sensu w wymianie samych
walkow. Naprawa droga i nie gwarantuje ze za rok nie trzeba bedzie wymieniac
innych elementów z okolic wałków.

 
Jak rozumiem mój trop zużytego zawieszenia silnika jest fałszywy?
Bo tak sobie myślę - każdy silnik w mniejszym lub większym stopniu drga.
Nawet z nowymi wałkami ;) I jeśli jest ten pech, że zestroi się z rezonansem
własnym silnika i wydechu, to przy wybitym zawieszeniu o duże wzmożenie
drgań nietrudo.

Ano tak jest. Dlatego tu na grupie nikt cie nie zapewni ze jest tak a nie
inaczej. Moze na forum specyficznym dla tego modelu ktos takie cos mial i
poradzi. Tak czy siak weryfikacja stanu zawieszenia silnika i jego samego nie
zaszkodzi. Testy z dociazaniem innych elementow tez nie.
Sprawdzil bym tez sama kierownice. Moze akurat cos jest w jej mocowaniu luzne i
dotychczas bylo niezauwazone?

--
Lukasz Sczygiel

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

13 Data: Lipiec 29 2008 14:42:33
Temat: Re: drgania odsilnikowe. szukam przyczyn. długawe
Autor: glizda 


Użytkownik "Lukasz Sczygiel" napisał


-Obciążenie układu wydechowego obciążnikiem aby zmienić częstotliwośc
rezonansową (może doprowadzić do powiększenia sie drgań) - trzeba próbować
obciążać różne miejsca silnika i układu wydechowego ąz sie poprawi - taki troche
szamanizm. Raczej dociążać trzeba miejsce inne niż aktualnie zreperowane.

Może spróbuję tego. Czy dobrze myślę, aby zacząć od obcienia końca wydechu? Z praw fizyki wynikałoby, że im większe ramię tym mniejszy ciężarek może wystarczyć do skutecznej zmiany momentu masy bryły.

14 Data: Lipiec 29 2008 15:57:04
Temat: Re: drgania odsilnikowe. szukam przyczyn. długawe
Autor: Lukasz Sczygiel 


Użytkownik "Lukasz Sczygiel" napisał


> -Obciążenie układu wydechowego obciążnikiem aby zmienić częstotliwośc
> rezonansową (może doprowadzić do powiększenia sie drgań) - trzeba próbować
> obciążać różne miejsca silnika i układu wydechowego ąz sie poprawi - taki
> troche
> szamanizm. Raczej dociążać trzeba miejsce inne niż aktualnie zreperowane.

Może spróbuję tego. Czy dobrze myślę, aby zacząć od obcienia końca wydechu?
Z praw fizyki wynikałoby, że im większe ramię tym mniejszy ciężarek może
wystarczyć do skutecznej zmiany momentu masy bryły.

I tak i nie :)
Z jednej strony miales sytuacje ze byl silnik z kawalkiem ukladu wydechowego i
nie bylo rezonansu (bo drgania kierownicy to rezonans spowodowany drganiami
silnika) teraz masz silnik z ciezszym ukladem wydechowym (bo jest caly bez
luzow) ale za to lepiej (moze troche sztywniej) zamocowany (uklad wydechowy) do
karoserii. To skomplikowana sytacja bo zmienialac jedna rzecz (naprawiles UW)
zmieniles kilka parametrow i trudno wyrokowac jaka zmiana przyniesie najlepszy
skutek.

Jednak zaczal bym od dociazania ukladu wydechowego bo silnik jako sztywny i
ciezki trudno bedzie jednym czy dwoma kilogramami masy znaczaco modyfikowac.

--
Lukasz Sczygiel

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

15 Data: Lipiec 29 2008 18:25:36
Temat: Re: drgania odsilnikowe. szukam przyczyn. długawe
Autor: Przemek 


Użytkownik "Lukasz Sczygiel"  napisał w
wiadomości

Witam

Tytułem wstępu:

I teraz do rzeczy - po tej naprawie auto na wolnych obrotach drga.
Kierowca
czuje wyraźne drgania oraz widzi drganie kierownicy. Nie ma może wielkiej
tragedii, ale jest to irytujące. Nie było tego wcześniej.


-zmiana wolnych obrotów na ciutke szybsze/wolniejsze.

wlasnie 1000 obrotow ktore ma to chyba za duzo  - u mnie na "ssaniu"
 przy rozruchu zimnego silnika jest ok 800obrotow po rozgrzaniu spada na 620
obrotow

pzdr

16 Data: Lipiec 29 2008 18:18:51
Temat: Re: drgania odsilnikowe. szukam przyczyn. długawe
Autor: PAndy 


"glizda"  wrote in message to jeszcze moje 2 centy
po pierwsze w ukladzie wydechowym powininien byc lacznik elastyczny chyba ze masz katalizator z wkladem metalowym w co jednak watpie,
po drugie sprawdz wtryskiwacze czy maja te sama wydajnosc i czy poprawnie rozpylaja paliwo - chyba najszybciej mozna to sprawdzic wykrecajac swiece - sprawdz czy jedna z nich nie ma nagaru - swiadczyloby to o niespalaniu sie calkowicie paliwa...

drgania odsilnikowe. szukam przyczyn. długawe



Grupy dyskusyjne