eco driving...
1 | Data: Pa?dziernik 29 2007 20:10:56 |
Temat: eco driving... | |
Autor: Michal k. | co myslicie o tych zasadach ? ponoc toto dziala... 2 |
Data: Pa?dziernik 29 2007 19:36:14 | Temat: Re: eco driving... | Autor: 'Tom N' | Michal k. w Wskazówki do jazdy w stylu ECO wg Szkoły Auto: Czyli w podłogę i jeszcze 2 razy głębiej? :D To dynamicznie jakos nie współgra z tymi 2500 z pkt 2. 5. Uruchamiaj silnik bez gazu. Bez paliwa nie uruchomi... ;-) 7. Gaś silnik, jeśli przewidujesz, że zatrzymanie potrwa dłużej niż 30 Mokra trawą? 10. Unikaj zbędnego obciążenia. Nie oglądaj TV ;P -- Tomasz Nycz [priv-- >>X-Email] 3 |
Data: Pa?dziernik 29 2007 19:44:49 | Temat: Re: eco driving... | Autor: | I regularnie czysc rure wydechowa. 4 |
Data: Pa?dziernik 29 2007 20:45:57 | Temat: Re: eco driving... | Autor: .B:artek. | Michal k. wyskrobał(a): co myslicie o tych zasadach ? ponoc toto dziala... Generalnie staram się właśnie tak jeździć. Wskazówki do jazdy w stylu ECO wg Szkoły Auto: Ucieszy się silnik i skrzynia biegów... Rozumiem cel, ale ta wskazówka jest bez sensu. Teoretycznie mogę jeździć przy prędkości 50 km/h na 5. biegu, ale co z tego? Obroty mam wtedy ok. 1500 RPM, przyspieszenia żadnego, a panewki dostają po dupie aż miło. To nie jest złoty środek. Idealne jest jeżdżenie na poziomie, gdzie silnik ma swoją maksymalną sprawność. Dla benzyniaka będzie to zazwyczaj 2000-3000 RPM, czasami jeszcze wyżej. 2. Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr./min w Rozumiem, że chodzi o 1/3 głębokości? Też niekoniecznie prawda. Co jest gorsze dla środowiska? Powolne rozpędzanie samochodu przez 7-8 sekund, żeby zyskać na prędkości 10 km/h (z 40 do 50 na przykład) czy szybsze rozpędzenie samochodu, z wciśniętym gazem do połowy i przy redukcji, które zajmuje - powiedzmy - 4-5 sekund? 4. Nie jedź na luzie - jeśli planujesz zatrzymanie lub spowolnienie W korku też? IMHO bez sensu wtedy. 8. Wyłączaj zbędne odbiorniki prądu. Klimatyzacji używaj z umiarem. Niektórzy nie wiedzą do czego służy klima, ale to swoją drogą. Używają jej bez sensu na okrągło, wpędzając się w choroby, a samochód w wyższe spalanie i gorsze osiągi. 9. Bądź przewidujący - unikaj zbędnych przyspieszeń i hamowań. -- ..B:artek. 5 |
Data: Pa?dziernik 29 2007 22:24:40 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Adam Płaszczyca | On Mon, 29 Oct 2007 20:45:57 +0100, ".B:artek." dostają po dupie aż miło. To nie jest złoty środek. Idealne jest jeżdżenie Wyżej, wyżej. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html ___________/ PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 6 |
Data: Pa?dziernik 30 2007 13:56:57 | Temat: Re: eco driving... | Autor: | On 29 Paź, 22:24, Adam Płaszczyca On Mon, 29 Oct 2007 20:45:57 +0100, ".B:artek." U mnie 3200 obr/min (najwyższy moment obrotowy) Pozdrawiam Jarek Nowak www.pinusproject.pl 7 |
Data: Pa?dziernik 29 2007 22:51:22 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Daniel Kowalski |
U mnie klima działa przez cały czas. Nie zauważyłem żadnej różnicy w osiągach i spalaniu (Corolla1.4 D4D) w porównaniu z jazdą bez klimy. Co do chorób faktycznie - latem czasem zawali nos ;) Inna sprawa, że niektórzy nie dbają o klimę i nie wiedzą do to dezynfekcja... 8 |
Data: Pa?dziernik 29 2007 23:24:15 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Konrad Brywczyński | Daniel Kowalski wrote:
Dość prosto sprawdzić: mi w czasie postoju dodaje 0,1 - 0,2 l / h. 9 |
Data: Pa?dziernik 29 2007 23:50:26 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Jacek Osiecki | Dnia Mon, 29 Oct 2007 23:24:15 +0100, Konrad Brywczyński napisał(a): Daniel Kowalski wrote: U mnie - foka 1.6, klima automatyczna - nie ma żadnej różnicy w zużyciu na postoju. Co innego, gdy włączyć "Hi" i uruchomić ogrzewanie przedniej i tylnej szyby... :) Pozdrawiam, -- Jacek Osiecki GG:3828944 "To nie logika, to polityka" (c) Kabaret pod Wydrwigroszem 2006 10 |
Data: Pa?dziernik 30 2007 15:41:30 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Tomasz Pyra | ..B:artek. pisze: Michal k. wyskrobał(a): Silnik ma maksymalną sprawność przy obrotach o których mówisz, ale przy pełnym otwarciu przepustnicy. Najsprawniej silnik będzie się zachowywał obciążony prawie maksymalnie. Co w samochodzie który ma 100KM będzie oznaczało jazdę z prędkością około 180km/h ;> Silnik będzie najsprawniejszy, co nie znaczy że zużyjesz najmniej paliwa, bo najsprawniej będziesz wtedy pokonywał wielki opór aerodynamiczny. Natomiast jeżeli jedziesz ze stałą prędkością zużywając kilka-kilkanaście KM to masz prawie zamkniętą przepustnicę. A w tych warunkach charakterystyka mocy/momentu silnika i jego sprawności wygląda zupełnie inaczej. Dlatego przy stałej prędkości, kiedy zapotrzebowanie na moc jest niewielkie warto jechać na wysokim biegu przy niskich obrotach. Silnik ma wtedy niewielkie opory działania i dzięki temu wyższą sprawność. Więc jak potrzebujesz 100kW to pewnie najefektywniej je wydobędziesz przy wysokich obrotach kiedy udział oporów ruchu silnika w ogólnym wydatku mocy jest niewielki. Ale jak potrzebujesz 10kW to lepiej je produkować przy 2000rpm, bo przy wysokich obrotach same opory ruchu silnika mogą przekroczyć to 10kW. -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++ 11 |
Data: Pa?dziernik 31 2007 19:31:37 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Kali | ..B:artek. pisze: 2. Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr./min w Hi! Chodzi 3/4 głębokości. Pa! Kali 12 |
Data: Pa?dziernik 29 2007 20:57:22 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Boombastic | Wskazówki do jazdy w stylu ECO wg Szkoły Auto:[cut] Reszta OK, ale punkt 2 to w wielu przypadkach bzdura. Mój silnik kreci się do 7200, moment max mam przy 5500 rpm. Przy 2500 rpm mocy mam ze 40 KM. 13 |
Data: Pa?dziernik 29 2007 13:12:37 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Adam Adamaszek | On Oct 29, 8:57 pm, "Boombastic" > Wskazówki do jazdy w stylu ECO wg Szkoły Auto: Pozwole sobie z powyzszym stwierdzeniem sie nie zgodzic. Przy 2500 rpm mocy mam ze 40 KM. Co nie zmienia faktu, ze przy niskich pali najmniej. Tez mam wysokoobrotowy silnik benzynowy, z max momentem na 5200; mimo to najnizsze spalanie notuje zmieniajac bieg przy 2.5krpm, notabene zgodnie z radami zawartymi w fabrycznie dolaczonej do auta instrukcji. pozdr AA 14 |
Data: Pa?dziernik 29 2007 21:31:27 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Boombastic | Co nie zmienia faktu, ze przy niskich pali najmniej. Tez mam 15 |
Data: Pa?dziernik 29 2007 14:54:25 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Adam Adamaszek | Sama skrzynia biegów chcąc się szybko rozgrzać kreci powyżej 3000 rpm. Przy I pewnie dlatego automat pali wiecej? :) Nie bylo mowy o rozgrzewaniu skrzyni/silnika, tylko o spalaniu. A przy tej samej, stalej predkosci spalanie bedzie najnizsze na najwyzszym biegu (pomijajac ekstremalnie niskie obroty, rzecz jasna). pozdr AA 16 |
Data: Pa?dziernik 29 2007 23:02:50 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Boombastic | Nie bylo mowy o rozgrzewaniu skrzyni/silnika, tylko o spalaniu. A przy 17 |
Data: Pa?dziernik 30 2007 08:43:35 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Adam Adamaszek | Jak sie rozpędzi to oczywiście tak, ale przyspieszając zmieniac biegi przy Jestem niemal pewien, ze producent auta (Honda) zbadal temat doglebnie, zanim napisal w instrukcji, zeby biegi zmieniac wlasnie przy takiej predkosci obrotowej, by uzyskac najnizsze spalanie. Widzisz, Twoim zdaniem glupota, a mi auto przy tych samych temperaturach, na tej samej trasie pali na 100km nawet litr gazu mniej, niz przy kreceniu silnika wyzej. A propos momentu - o ile maksymalny moment (139Nm) mam przy 5200rpm, to przy 1750rpm jest niewiele mniej (ca 120Nm). -- pozdr AA -- pozdrawiam AA 18 |
Data: Pa?dziernik 30 2007 15:30:55 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Tomasz Pyra | Adam Adamaszek pisze: Jak sie rozpędzi to oczywiście tak, ale przyspieszając zmieniac biegi przy Ciekawe ile w tym psychologii, a ile techniki. Przy takiej samej prędkości średniej (podstawowe założenie), mniej energii na pokonanie odcinka potrzeba w przypadku najszybszego możliwego przyspieszenia do prędkości podróżnej i kontynuowania jazdy ze stałą prędkością. Sprawność silnika też kształtuje się tak że sprawniejszy jest przy dużych obciążeniach. Raczej w okolicach maksymalnego momentu obrotowego i poniżej. Przykład: http://www081.thinkquest.dk/eva.jpg Więc z tą zmianą biegu przy 2500rpm bym nie przesadzał. Spokojnie można pociągnąć do 3500-4000rpm i można liczyć na dalsze zmniejszenie zużycia paliwa. Tylko trzeba pamiętać żeby nie przekładać mocnego startu na wysoką prędkość. Jak się szybciej wystartuje to potem można utrzymać odpowiednio niższą (i bardziej ekonomiczną) prędkość, to "maruderzy" muszą nadrobić stracony czas. Jak ktoś ostro ruszy i szybko pojedzie, to oczywiście zużyje więcej paliwa i raczej żadne "sztuczki" mu nie pomogą. Bo jednak pierwsza zasada oszczędnej jazdy to jazda powoli... -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++ 19 |
Data: Pa?dziernik 30 2007 17:06:10 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Boombastic | Tylko trzeba pamiętać żeby nie przekładać mocnego startu na wysoką prędkość. Jak się szybciej wystartuje to potem można utrzymać odpowiednio niższą (i bardziej ekonomiczną) prędkość, to "maruderzy" muszą nadrobić stracony czas. Bo rosną w kwadracie opory powietrza. Wsiadasz na moto i od razu na klacie czujesz duży wzrost oporu przy mniejszej zmianie prędkości. A im szybciej tym gorzej. 20 |
Data: Pa?dziernik 30 2007 21:56:34 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Tomasz Pyra | Boombastic pisze: Bo rosną w kwadracie opory powietrza. Wsiadasz na moto i od razu na klacie czujesz duży wzrost oporu przy mniejszej zmianie prędkości. A im szybciej tym gorzej. Wystarczy też przejechać się rowerem żeby na własnych nogach poczuć jaka kolosalna różnica jest np. między 35 a 45km/h. Wystarczy to sobie przełożyć że taka sama jest między 70 a 90km/h. Jak się siedzi w środku w samochodzie i trzeba o parę mm głębiej wcisnąć gaz to się tego nie czuje :) -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++ 21 |
Data: Pa?dziernik 30 2007 15:20:08 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Adam Adamaszek | > doglebnie, zanim napisal w instrukcji, zeby biegi zmieniac wlasnie Sprawdze, sam jestem ogromnie ciekaw. Więc z tą zmianą biegu przy 2500rpm bym nie przesadzał. Spokojnie można Dzis sprawdzilem obroty - po zmianie biegu przy 2500rpm na biegu wyzszym obrotomierz pokazuje 2000 obrotow na minute. Na wykresie ma Bo jednak pierwsza zasada oszczędnej jazdy to jazda powoli... Stuprocentowo sie zgadzam. AA 22 |
Data: Pa?dziernik 30 2007 23:53:27 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Tomasz Pyra | Adam Adamaszek pisze: doglebnie, zanim napisal w instrukcji, zeby biegi zmieniac wlasnieCiekawe ile w tym psychologii, a ile techniki. Z tą psychologią to miałem na myśli to, że nawet jeżeli ostre przyspieszanie faktycznie jest oszczędniejsze, to jednak kierowca częściej się zagalopuje i zamiast wolniej, pojedzie szybciej. Stąd lepiej zalecić ruszanie bez szaleństw które ogólnie sprzyja spokojnej i oszczędnej jeździe. -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++ 23 |
Data: Pa?dziernik 31 2007 00:46:23 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Adam Płaszczyca | On Tue, 30 Oct 2007 23:53:27 +0100, Tomasz Pyra Stąd lepiej zalecić ruszanie bez szaleństw które ogólnie sprzyja Oraz korkowaniu sie miast... -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html ___________/ PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 24 |
Data: Pa?dziernik 31 2007 00:05:59 | Temat: Re: eco driving... | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Adam, Więc z tą zmianą biegu przy 2500rpm bym nie przesadzał. Spokojnie możnaDzis sprawdzilem obroty - po zmianie biegu przy 2500rpm na biegu Po zmianie z którego na który? Bo na pewno nie z jedynki na dwójkę. [...] -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ 25 |
Data: Pa?dziernik 31 2007 08:43:42 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Adam Adamaszek | Po zmianie z którego na który? Bo na pewno nie z jedynki na dwójkę. Masz racje, na pewno nie, to byl przyklad ekstremalny (4->5). Przy 3- 4 bedzie pewnie z 1800.. dlatego tez 1->2 i 2->3 zmieniam przy ca3krpm. Przy jezdzie ekstremalnie oszczednej, rzecz jasna. -- pozdr AA 26 |
Data: Pa?dziernik 30 2007 15:41:53 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Adam Płaszczyca | On Tue, 30 Oct 2007 08:43:35 -0000, Adam Adamaszek Jestem niemal pewien, ze producent auta (Honda) zbadal temat Istotnie. Zastanów się, na czym producent zarabia po sprzedaniu auta? -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/ ___________/ PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 27 |
Data: Pa?dziernik 30 2007 15:24:54 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Adam Adamaszek | On Oct 30, 3:41 pm, Adam Płaszczyca On Tue, 30 Oct 2007 08:43:35 -0000, Adam Adamaszek Wytlumacz mi prosze, jak kompletnemu laikowi w jaki sposob jazda w zakresie 2000-2500 obrotow na minute przyspiesza zuzycie silnika. PS Pomoc naukowa (wykres z hamowni): http://img119.imageshack.us/my.php?image=wykres120107og0.jpg -- pozdrawiam AA 28 |
Data: Pa?dziernik 31 2007 00:48:52 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Adam Płaszczyca | On Tue, 30 Oct 2007 15:24:54 -0700, Adam Adamaszek Wytlumacz mi prosze, jak kompletnemu laikowi w jaki sposob jazda w Ano tak, że potem silnik, który przejechać 200-250 tysięcy kilomwtrów ma panewki do wymiany, Wynika to z nałożenia się dwóch czynników - niższego ciśnienia oleju, ze względu na zbyt mały wydatek pompy olejowej oraz gorsze tworzenie sie na łożyskach ślizgowych klina olejowego. W efekcie warstwa oleju pomiędzy wałem, a powierzchnią panewki jest cieńsza, co w połączeniu z długim czasem działania siły zwiększa zużycie panewek i wału. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html ___________/ PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 29 |
Data: Pa?dziernik 31 2007 10:33:06 | Temat: Re: eco driving... | Autor: | Sam, Adasiu, napisales SILY. Samo turlanie sie nic zlego nie robi. Dopiero gwaltowne przyspieszanie z absurdalnie niskich obrotow cos moze skrzywdzic, ale to i tak dotyczy glownie silnikow cztero- lub mniejcylindrowych, bo one sa z natury rzeczy niedorownowazone. Stad klekoty wymagaja mocniejszych materialow i dlatego sa ciezsze. Ale trwalosc potrafia za to miec niebotyczna. Szczegolnie rzedowe szostki w TIR-ach i autobusach. Tomek 30 |
Data: Pa?dziernik 31 2007 12:11:54 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Adam Płaszczyca | On Wed, 31 Oct 2007 10:33:06 GMT, wrote: W efekcie warstwa oleju pomiędzy wałem, a powierzchnią panewki jestSam, Adasiu, napisales SILY. Samo turlanie sie nic zlego nie robi. Nie, napisałem _długie_ działanie siły. Przy wyższych obrotach nawet dużo większa siła działająca krócej nie jest w stanie skasować klina olejowego. Za to mniejsza siła, ale działająca dłużej potrafi skutecznie klin olejowy między czopem wału, a panewką zmniejszyć na tyle, że zużycie powierzchni zwiększa się drastycznie. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/ ___________/ PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 31 |
Data: Pa?dziernik 29 2007 21:28:03 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Zbyszek Kłos | Użytkownik "Michal k." napisał w wiadomości co myslicie o tych zasadach ? ponoc toto dziala... W ten sposób jeździ się jak ostatnia snuja a zaoszczędza 10% paliwa, w dodatku silnik dostaje po literach jak się jeździ cały czas na wysokim biegu i niskich obrotach. Mądre porady TVN Turbo. Sam sobie odpowiedz czy to ma sens. Chcesz mniej wydawać na paliwo to kup bardziej ekonomiczne auto - to jest mądra porada :). Pozdr, Z. 32 |
Data: Pa?dziernik 29 2007 21:47:29 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Tomasz Pyra | Michal k. pisze: co myslicie o tych zasadach ? ponoc toto dziala... Brakuje najważniejszych: 0. Jedź wolniej w mieście - i tak zaraz trzeba zahamować 0. Jedź wolniej na trasie - wyższa prędkość=wyższe opory i wyższe spalanie. Wskazówki do jazdy w stylu ECO wg Szkoły Auto: Tzn. jakich? Najniższe możliwe? Myślę że tak do 400rpm mój silnik jeszcze nie zgaśnie, ale nie sądzę żeby o to chodziło. Bieg i co za tym idzie obroty dopiero się do prędkości. Jak chcę jechać 40 to jadę 40 na tym biegu który jest do tego przeznaczony, a nie przyspieszam np. do 60, żeby dało się wrzucić "jak najszybciej" piątkę. Jak ktoś chce koniecznie "na kropelce" i nie ma limitu czasu to zazwyczaj odpowiedni będzie bieg trzeci i prędkości rzędu 40km/h. 2. Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr./min w silniku benzynowym lub 2000 obr./min w silniku Diesla. Co to jest ta trzecia głębokość? I jak się ma przyspieszanie dynamiczne do zmiany biegu poniżej 2500rpm skoro mój silnik (jak i większość innych) przy 2500rpm nie rozwija nawet połowy mocy? I jaki sens ma głębokie wciskanie gazu, skoro przy niskich obrotach zapotrzebowanie na powietrze jest proporcjonalnie mniejsze do mniejszych obrotów? Nie ma różnicy czy gaz wcisnę do połowy czy do pełna jak mam 1500rpm, powietrza i tak idzie wystarczająco dużo. 4. Nie jedź na luzie - jeśli planujesz zatrzymanie lub spowolnienie ruchu, tocz się na biegu, bez naciskania pedału gazu. Mój nie ma gazu... Jest na benzynę ;> 6. Ruszaj od razu. Nie rozgrzewaj silnika na postoju. Słusznie... Minuta na rozgrzanie silnika to całe 16g paliwa wartego niebagatelną kwotę 7gr. A ciśnięcie dopiero co uruchomionego silnika, na mrozie, po odstaniu całej nocy bardzo mu pomoże w długim i bezawaryjnym życiu... 7. Gaś silnik, jeśli przewidujesz, że zatrzymanie potrwa dłużej niż 30 sekund. Tak... I gaś silnik 40 razy dziennie w korku... I wymieniaj rozrusznik co roku, co będzie kosztowało znacznie więcej niż to zaoszczędzone paliwo. Chociaż jeżeli to ECO driving to może i racja - prawdziwy ekolog nie liczy się z kosztami a jedynie z tym żeby wygenerować jak najmniej spalin. 8. Wyłączaj zbędne odbiorniki prądu. Klimatyzacji używaj z umiarem. Może prościej - samochodu używaj z umiarem? Skoro ktoś ma klimatyzację i te odbiorniki prądu to właśnie po to żeby ich używać. Takie rady to sobie można: obniż zużycie paliwa o 20% - raz w tygodniu pojedź do pracy rowerem (albo autobusem). 9. Bądź przewidujący - unikaj zbędnych przyspieszeń i hamowań. Opory można ograniczać stosując niewłaściwe ciśnienie w oponach - tzn. utrzymując za duże :) 12. Planuj podróż - czy jest konieczna, czy trasa jest optymalna, czy samochód jest najlepszym środkiem transportu? Unikaj jazdy na dystansie poniżej 4 km. Ja myślę że bardziej oszczędne będzie unikanie jazd na dystansie dłuższym niż 4km ;> -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++ 33 |
Data: Pa?dziernik 29 2007 22:23:59 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Adam Płaszczyca | On Mon, 29 Oct 2007 20:10:56 +0100, "Michal k." 1. Jedź na najwyższym możliwym biegu, na najniższych możliwych obrotach. A szybko zarżniesz silnik. 2. Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr./min w silniku Dzięki temu szybko zarżniesz silnik. 3. Przyspieszaj - jeśli warunki drogowe na to pozwalają - dynamicznie, A co to 3 głębnokość? 4. Nie jedź na luzie - jeśli planujesz zatrzymanie lub spowolnienie ruchu, Głupia rada. Co prawda hamowanie silnikiem powoduje odcięcie paliwa w większości aut, ale zwiększone opory ruchu skompensuja tą 'oszczędność'. 5. Uruchamiaj silnik bez gazu. Szybciej zajedziesz akumulator. 6. Ruszaj od razu. Nie rozgrzewaj silnika na postoju. To dobra rada. 7. Gaś silnik, jeśli przewidujesz, że zatrzymanie potrwa dłużej niż 30 Szybciej zajedziesz akumulator i rozrusznik. 8. Wyłączaj zbędne odbiorniki prądu. Klimatyzacji używaj z umiarem. To dobra rada. 9. Bądź przewidujący - unikaj zbędnych przyspieszeń i hamowań. To bardzo dobra rada. 10. Unikaj zbędnego obciążenia. Również dobra rada. 11. Ograniczaj opory toczenia i aerodynamiczne, dbaj o właściwe ciśnienie w Dobra rada (i dlatego tocz się na luzie). 12. Planuj podróż - czy jest konieczna, czy trasa jest optymalna, czy Też sensowne. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html ___________/ PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 34 |
Data: Pa?dziernik 29 2007 22:43:04 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Daniel Kowalski |
IMO dobra rada. Zwiększone opory ruchu są w tej sytuacji zamierzone, poza tym luz = pobieranie (niewielkiej) ilości paliwa na podtrzymanie obrotów. 5. Uruchamiaj silnik bez gazu. Szybciej zajedziesz akumulator. W większości nowych samochodów dodanie gazu nie zwiększa "efektywności" rozruchu komp wie, co robi, więc chyba ten nawyk wziął się jeszcze z czasów samochodów gaźnikowych. Pamiętam, ile wyczucia w dodawaniu gazu i operowaniu ssaniem wymagał mój maler ;)) Miłe wspomnienia i ile radości, jak już odpalił! 35 |
Data: Pa?dziernik 29 2007 23:21:25 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Michal | generalnie kumpel byl na takim ecodrivingowym szkoleniu 36 |
Data: Pa?dziernik 30 2007 09:02:38 | Temat: Re: eco driving... | Autor: | Pisalem to juz pare razy i napisze jeszcze raz: 37 |
Data: Pa?dziernik 30 2007 20:19:28 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Piotr Piecha | Michal napisał(a): generalnie kumpel byl na takim ecodrivingowym szkoleniuTylko skąd silnik ma wiedziec że go wyprodukowano po '90 ;) Jak przy niskich obrotach nie ciśniesz gazu to i panewki i tłoki jakoś to przeżyją. Głebsze wciśnięcie już im na zdrowie na pewno nie wyjdzie. A potem oszczędności na paliwie trzeba wydać na naprawę główną silnika. Tak więc tak jak z wszystkim tu też trzeba z umiarem. Chcesz i możesz toczyć się jak żółw - zmieniaj biegi nisko. Jedziesz w mieście przede mną - zmieniaj trochę wyżej bo ja nie mam czasu na godzinne dojazdy do pracy ;) 38 |
Data: Pa?dziernik 30 2007 14:18:14 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Adam Płaszczyca | On Mon, 29 Oct 2007 22:43:04 +0100, "Daniel Kowalski" Głupia rada. Co prawda hamowanie silnikiem powoduje odcięcie paliwa w Co innego hamowanie silnikiem, co innego toczenie się. 5. Uruchamiaj silnik bez gazu. To wtedy nie zmienia innych parametrów. komp wie, co robi, więc chyba ten nawyk wziął się jeszcze z czasów Komputer może wiedzieć, ale jak otworzysz mu więcej przepustnicy, to ma więcej mieszanki. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/ ___________/ PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 39 |
Data: Pa?dziernik 29 2007 23:29:41 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Konrad Brywczyński | Adam Płaszczyca wrote:
Przecież właśnie chodzi o opór (przy okazji oszczędzisz klocki i tarcze). 5. Uruchamiaj silnik bez gazu. Akurat. 40 |
Data: Pa?dziernik 29 2007 22:09:19 | Temat: Re: eco driving... | Autor: HeFToL |
co myslicie o tych zasadach ? ponoc toto dziala...[ciach] Ja staram się tak jeździć i efekty są widoczne, znajomi mówią, że takie spalanie jest niemożliwe ale jak się z nimi przejadę i widzę ich styl jazdy to wiem czemu im tyle pali. 41 |
Data: Pa?dziernik 29 2007 22:18:25 | Temat: Re: eco driving... | Autor: kamil d | HeFToL pisze: Ja staram się tak jeździć i efekty są widoczne, znajomi mówią, że takie spalanie jest niemożliwe ale jak się z nimi przejadę i widzę ich styl jazdy to wiem czemu im tyle pali. Z czystej ciekawości... jaki masz samochód i ile wynosi spalanie przy takiej jeździe? -- kamil d red 206 Mysłowice 42 |
Data: Pa?dziernik 29 2007 23:10:14 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Michał | Wskazówki do jazdy w stylu ECO wg Mnie 43 |
Data: Pa?dziernik 30 2007 14:22:15 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Adam Płaszczyca | On Mon, 29 Oct 2007 23:10:14 +0100, Michał 1. Nie hamuj na darmo nie przyśpieszaj. Zgadza się. Myśl, zamiast hamować nie rozpędzaj się, preferuj manewr nad hamowanie. 2. Jak jest czerwone w mieście i nic nie jeździe to zamiast stać długo Bzdura. 3. Nie przestrzegaj ograniczeń prędkości typu 40, 50 km/h tylko jeździj Bzdura. 4. Jak ktoś Ci zajedzie drogę najpierw migaj światłami potem trąb A nie prościej wyprzedzić gościa? 5. Ścinaj zakręty i ronda i bierz je praktycznie z maksymalną prędkością. Ścinaj zakręty, żeby nie musieć hamować i przyśpieszać, ale nei rozpędzaj się nadmiernie. Zostawiuaj zawsze margines bezpieczeństwa, manewry rb w granicach swojego pasa. 6. Z góry jeździj na luzie i wyłączaj silnik.Szybko auto pójdzie na złom, a Ty do ziemi. 7. Pompuj opony na 40% wyższe ciśnienie niż zaleca producent. Szybciej je wymienisz. 8. Nie zatrzymuj się na przejściach dla pieszych, jeśli pieszy wejdzie izatrzymuj się przed przejściami dla pieszych. Nie rozpędzaj się nadmiernie przed nimi. 9. Wypychaj auto z garażu, parkingu i po odpaleniu natychmiast ruszaj Kup matchboxa :D 10. Jak masz do pokonania 2km w mieście to idź na nogach. Jeśli masz 10 Pociągiem i autobusem jeżdżą masochiści. Reszta OK. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/ ___________/ PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 44 |
Data: Pa?dziernik 30 2007 10:54:39 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Robert Rędziak | On Mon, 29 Oct 2007 20:10:56 +0100, Michal k. wrote: co myslicie o tych zasadach ? Że szkoda mi panewek i wału. I w moim przypadku też łańcucha rozrządu. r. -- _________________________________________________________________ robert rędziak mailto:spambox-at-supersonic-dot-plukwa-dot-net klubsubaru.pl uratuj stratopoloneza: http://www.stratopolonez.pl I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 45 |
Data: Pa?dziernik 30 2007 20:21:22 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Piotr Piecha | Robert Rędziak napisał(a): On Mon, 29 Oct 2007 20:10:56 +0100, Michal k. wrote:A łańcucha to czemu? Przy niskich obrotach jest mocniej obciążony? Bo tak do końca nie kumam, sprężyny zaworowe chyba mają stały opór? Pytam poważnie. pzdr Piotr 46 |
Data: Pa?dziernik 30 2007 20:17:17 | Temat: Re: eco driving... | Autor: Robert Rędziak | On Tue, 30 Oct 2007 20:21:22 +0100, Piotr Piecha A łańcucha to czemu? Przy niskich obrotach jest mocniej obciążony? Jest, a właściwie są napinane dwoma napinaczami hydraulicznymi. A praca tychże jest uzależniona od tego, co napompuje pompa oleju. r. -- _________________________________________________________________ robert rędziak mailto:spambox-at-supersonic-dot-plukwa-dot-net klubsubaru.pl uratuj stratopoloneza: http://www.stratopolonez.pl I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 47 |
Data: Pa?dziernik 30 2007 13:26:39 | Temat: Re: eco driving... | Autor: arek.pp | Rady dla ludzi których stac na wymiane samochodu przed 200 tys km 48 |
Data: Pa?dziernik 30 2007 20:33:19 | Temat: Re: eco driving... | Autor: V-Tec | Michal k. pisze: Wskazówki do jazdy w stylu ECO wg Szkoły Auto: Bull shit. Pozostałe w miarę ok, ale z zastrzeżeniami. W. |