Grupy dyskusyjne   »   eknomiczny zakres obrotów

eknomiczny zakres obrotów



1 Data: Czerwiec 11 2007 19:08:48
Temat: eknomiczny zakres obrotów
Autor: Gosia N 

Witam
W jakich granicach silnik samochodu jest najoszczedniejszy? Pomijam walory
towrzysz±ce jeĽdzie powyżej 4000 obr/min....
Chodzi mi o oszczędno¶ć - kiedy¶ któ¶ mi sugerował ze jazda na zbyt niskich
obrotach wcale nie jest ekonomiczna - co¶tam z zaworami się dzieje ?! Wtedy
to był malec więc puszczałem to mimo uszu.
Teraz pytanie dotyczy Forda Escorta 1,6 v16 DOHC benzyna
jak go trzymać 1500-2000
2000-2500 2500-3000, który z tych zakresów zapewni niskie spalanie i nie
uszkodzi silnika, skrzyni biegów czy jeszcze czego¶ innego?
pozdrawiam



2 Data: Czerwiec 11 2007 13:23:30
Temat: Re: eknomiczny zakres obrotów
Autor: Pete 


Użytkownik "Gosia N" wrote

W jakich granicach silnik samochodu jest najoszczedniejszy?

Teraz pytanie dotyczy Forda Escorta 1,6 v16 DOHC benzyna
jak go trzymać 1500-2000

Je¶li chodzi o turlanie się ze stał± prędko¶ci±, to pewnie w tym wła¶nie
zakresie, tylko że jak będzie lekko pod górkę, to już Ci zacznie zwalniać.
Raczej unikałbym przyspieszania na 4, 5 biegu w tym zakresie, więc je¶li
musisz przyspieszyć, to najpierw zredukuj bieg.

Pete

3 Data: Czerwiec 11 2007 20:01:35
Temat: Re: eknomiczny zakres obrotów
Autor: blackbird 

2000-2500 2500-3000, który z tych zakresów zapewni niskie spalanie i nie
uszkodzi silnika, skrzyni biegów czy jeszcze czego¶ innego?

1000 - 6500, w zaleznosci od obciazenia.

4 Data: Czerwiec 11 2007 20:41:29
Temat: Re: eknomiczny zakres obrotów
Autor: Boombastic 


Użytkownik "Gosia N"  napisał w wiadomo¶ci

Witam
W jakich granicach silnik samochodu jest najoszczedniejszy? Pomijam walory
towrzysz±ce jeĽdzie powyżej 4000 obr/min....
Chodzi mi o oszczędno¶ć - kiedy¶ któ¶ mi sugerował ze jazda na zbyt
niskich obrotach wcale nie jest ekonomiczna - co¶tam z zaworami się dzieje
?! Wtedy to był malec więc puszczałem to mimo uszu.
Teraz pytanie dotyczy Forda Escorta 1,6 v16 DOHC benzyna
jak go trzymać 1500-2000
2000-2500 2500-3000, który z tych zakresów zapewni niskie spalanie i nie
uszkodzi silnika, skrzyni biegów czy jeszcze czego¶ innego?

Raczej nie chodzi tylko o obroty, ale równiez o predko¶ć.

5 Data: Czerwiec 11 2007 20:45:27
Temat: Re: eknomiczny zakres obrotów
Autor: MarcinF 



Gosia N wrote:


Witam
W jakich granicach silnik samochodu jest najoszczedniejszy? Pomijam walory
towrzysz±ce jeĽdzie powyżej 4000 obr/min....
Chodzi mi o oszczędno¶ć - kiedy¶ któ¶ mi sugerował ze jazda na zbyt niskich
obrotach wcale nie jest ekonomiczna - co¶tam z zaworami się dzieje ?! Wtedy
to był malec więc puszczałem to mimo uszu.

np. pokonywanie wzniesienia na zbyt wysokim biegu przy 2000 obrotow
i pedalem gazu w podlodze raczej nie bedzie bardziej ekonomiczne
i zdrowsze dla silnika od redukcji do nizszego biegu i obrotow
przy ktorych mamy wiekszy moment

w uproszczeniu samochod pali tym mniej im mniej wciskamy pedal gazu,
a to na jakich obrotach i na jakim biegu powinnismy jechac zalezy od
drogi

6 Data: Czerwiec 11 2007 22:35:05
Temat: Re: eknomiczny zakres obrotów
Autor: Maks 

Użytkownik "Gosia N"  napisał w wiadomo¶ci

Witam
W jakich granicach silnik samochodu jest najoszczedniejszy? Pomijam walory
towrzysz±ce jeĽdzie powyżej 4000 obr/min....

W granicach maksymalnego momentu obrotowego.


--
Pozdrawiam
Maks

7 Data: Czerwiec 11 2007 22:40:25
Temat: Re: eknomiczny zakres obrotów
Autor: Alex81 

In article  a@b.c says...

W granicach maksymalnego momentu obrotowego.

Sugerujesz że w takim Polonezie 1.4 - z maksimum momentu przy 5krpm -
najekonomiczniejsza będzie ci±gła jazda na takich obrotach?

Spoko...

--
Alex GG#1667593
'97 Caro 1.6GLSI - patriotyczny mały czołg
Na RWD Polacy przelecieli Atlantyk! :D
http://alex81.byxonline.com | www.3fsozlot.fsoptk.pl

8 Data: Czerwiec 11 2007 22:52:51
Temat: Re: eknomiczny zakres obrotów
Autor: Maks 

Użytkownik "Alex81"  napisał w wiadomo¶ci

In article  a@b.c says...
W granicach maksymalnego momentu obrotowego.

Sugerujesz że w takim Polonezie 1.4 - z maksimum momentu przy 5krpm -
najekonomiczniejsza będzie ci±gła jazda na takich obrotach?

Spoko...

Na pewno wtedy zmarnujesz najmniej paliwa. Na ekonomikę można patrzeć z
różnych stron.
Jeden chce jak najmniej spalić i niewiele z tego, co spali otrzymuje, drugi
nie lubi marnować. :P


--
Pozdrawiam
Maks

9 Data: Czerwiec 11 2007 22:58:35
Temat: Re: eknomiczny zakres obrotów
Autor: Alex81 

In article  a@b.c says...

Na pewno wtedy zmarnujesz najmniej paliwa. Na ekonomike można patrzeć z
różnych stron.
Jeden chce jak najmniej spalia i niewiele z tego, co spali otrzymuje, drugi
nie lubi marnować. :P

Zrobiłe¶ wtopę i próbujesz wybrn±ć ;)

--
Alex GG#1667593
'97 Caro 1.6GLSI - patriotyczny mały czołg
Na RWD Polacy przelecieli Atlantyk! :D
http://alex81.byxonline.com | www.3fsozlot.fsoptk.pl

10 Data: Czerwiec 12 2007 01:40:40
Temat: Re: eknomiczny zakres obrotów
Autor: blackbird 

Jeden chce jak najmniej spalia i niewiele z tego, co spali otrzymuje,
drugi
nie lubi marnować. :P

Zrobiłe¶ wtopę i próbujesz wybrn±ć ;)

A czemu wtope? Wykres maksymalnego momentu obrotowy to w pewnym uproszczeniu
wykres maksymalnej sprawnosci przy pelnym otwarciu przepustnicy. Silnik
benzynowy, nawet przy pelnym otwarciu przepustnicy ma dosc wysoka sprawnosc,
bliska maksymalnej dla danych obrotow.

Nie wiem czy w tym Roverze, czasem nie bedzie dwoch gorek i wtedy powinnisy
raczej rozpatrywac ta pierwsza.

11 Data: Czerwiec 11 2007 17:02:28
Temat: Re: eknomiczny zakres obrotów
Autor: Pete 


Użytkownik "Maks"wrote

Sugerujesz że w takim Polonezie 1.4 - z maksimum momentu przy 5krpm -
najekonomiczniejsza będzie ci±gła jazda na takich obrotach?

Spoko...

Na pewno wtedy zmarnujesz najmniej paliwa. Na ekonomikę można patrzeć z
różnych stron.
Jeden chce jak najmniej spalić i niewiele z tego, co spali otrzymuje,
drugi nie lubi marnować. :P

Czyli jazda przy 5k rpm będzie według Ciebie bardziej ekonomiczna niż jazda
przy 2,5k rpm?

Pete

12 Data: Czerwiec 12 2007 01:41:44
Temat: Re: eknomiczny zakres obrotów
Autor: blackbird 

Czyli jazda przy 5k rpm będzie według Ciebie bardziej ekonomiczna niż
jazda przy 2,5k rpm?

Rozpedzanie przy 5 tys obrotow, bedzie pewnie tak samo ekonomiczne lub moze
i ekonomiczniejsze jak przy 2,5 tys obrotow.

13 Data: Czerwiec 12 2007 12:55:56
Temat: Re: eknomiczny zakres obrotów
Autor: Tomasz Pyra 

Maks pisze:

Sugerujesz że w takim Polonezie 1.4 - z maksimum momentu przy 5krpm -
najekonomiczniejsza będzie ci±gła jazda na takich obrotach?

Spoko...

Na pewno wtedy zmarnujesz najmniej paliwa.

Sugerujesz, że mniej paliwa zużyje taki Poldek jadąc ze stałą prędkością 50km/h na I biegu przy 5000rpm, niż np. na biegu IV w okolicach 2000rpm?

Bo co komu po tej maksymalnej sprawności, skoro taki Poldek osiąga ją przy kilkudziesięciokilowatowym obciążeniu które żeby spożytkować trzeba jechać ze 150km/h? Silnik może i osiągnie najwyższą sprawność, która z kolei pójdzie nieefektywnie w pokonywanie ogromnego oporu powietrza.


--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

14 Data: Czerwiec 12 2007 20:42:15
Temat: Re: eknomiczny zakres obrotów
Autor: Marcin Narzynski 

Sugerujesz, że mniej paliwa zużyje taki Poldek jadąc ze stałą prędkością 50km/h na I biegu przy 5000rpm, niż np. na biegu IV w okolicach 2000rpm?

Bo co komu po tej maksymalnej sprawności, skoro taki Poldek osiąga ją przy kilkudziesięciokilowatowym obciążeniu które żeby spożytkować trzeba jechać ze 150km/h? Silnik może i osiągnie najwyższą sprawność, która z kolei pójdzie nieefektywnie w pokonywanie ogromnego oporu powietrza.

Czyli jednak przyznałeś mu rację. Tak, przy maksymalnym momencie obrotowym silnik pracuje najefektywniej - czytaj: najekonomiczniej. Problemem jednak jest to, że istotne dla zużycia paliwa są też opory powietrza, które rosną z kwadratem prędkości. Gdyby nie te opory - to taki poldek paliłby najmniej na najwyższym biegu przy obrotach na maksymalnym momencie obrotowym. W praktyce najekonomiczniejsze staje się jechanie na najwyższym biegu tak wolno jak to tylko możliwe bez niszczenia silnika.

MN

15 Data: Czerwiec 12 2007 21:10:34
Temat: Re: eknomiczny zakres obrotów
Autor: MarcinF 

Marcin Narzynski wrote:

W praktyce
najekonomiczniejsze staje się jechanie na najwyższym biegu tak wolno jak to
tylko możliwe bez niszczenia silnika.

rozwin prosze to "niszczenie silnika"

16 Data: Czerwiec 12 2007 22:09:18
Temat: Re: eknomiczny zakres obrotów
Autor: Tomasz Pyra 

Marcin Narzynski napisał(a):

Tak, przy maksymalnym momencie obrotowym silnik pracuje najefektywniej - czytaj: najekonomiczniej.

To już niekoniecznie.
Dla kierowcy ekonomicznie to znaczy minimalizuj±c koszty, czyli w pewnym uproszczeniu jechać tak żeby samochód zużywał najmniej paliwa na 100km.

Co innego praca najsprawniejsza - czyli taka która zapewnia z silnika najlepszy stosunek kWh/l.


Problemem jednak jest to, że istotne dla zużycia paliwa s± też opory powietrza, które rosn± z kwadratem prędko¶ci. Gdyby nie te opory - to taki poldek paliłby najmniej na najwyższym biegu przy obrotach na maksymalnym momencie obrotowym.

Gdyby nie te opory to najefektywniej byłoby się rozpędzić, wtedy zgasić silnik i tak sobie jechać na luzie dziesi±tki kilometrów :)

W praktyce najekonomiczniejsze staje się jechanie na najwyższym biegu tak wolno jak to tylko możliwe bez niszczenia silnika.

Nie zawsze.
Niektóre szybkie samochody maj± tak długie ostatnie biegi, że prędko¶ć staje się już do¶ć duża.

Nie ma na to prostej recepty, a taka prędko¶ć "ekonomiczna" jest wypadkow± oporu powietrza i charakterystyki sprawno¶ci silnika.




MN


--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

17 Data: Czerwiec 11 2007 16:36:55
Temat: Re: eknomiczny zakres obrotów
Autor: Pete 


Użytkownik "Maks" wrote

W granicach maksymalnego momentu obrotowego.

Pytanie było o maksymaln± ekonomikę a nie o maksymaln± sprawno¶ć.

Pete

18 Data: Czerwiec 11 2007 22:59:35
Temat: Re: eknomiczny zakres obrotów
Autor: "BUNIEK" 

Witam
W jakich granicach silnik samochodu jest najoszczedniejszy? Pomijam walory
towrzysz±ce jeĽdzie powyżej 4000 obr/min....
Chodzi mi o oszczędno¶ć - kiedy¶ któ¶ mi sugerował ze jazda na zbyt
niskich obrotach wcale nie jest ekonomiczna - co¶tam z zaworami się dzieje
?! Wtedy to był malec więc puszczałem to mimo uszu.
Teraz pytanie dotyczy Forda Escorta 1,6 v16 DOHC benzyna
jak go trzymać 1500-2000
2000-2500 2500-3000, który z tych zakresów zapewni niskie spalanie i nie
uszkodzi silnika, skrzyni biegów czy jeszcze czego¶ innego?

Fajnie jakbys znalazl przebieg momentu i mocy maxymalnej dla tego silnika bo
nie ma na to zlotego srodka. Ja w tico najlepsze efekty mialem nie
spuszczajc silnika ponizej 2500 obr/min. Sprawdzilem sobie do jakich obrotow
musialem krecic silnik na kolejnych biegach aby jego zmiana nie spowodowala
spadku obrotow ponizej 2500, w tico byl gaznik niby dosc zaawansowany ale
gaznik, podobnie mam teraz w aucie z silnikiem na wtrysku od 2.5 tys jakos
lzej mu sie jedzie. Rekord Tico trasa 4.3 litra/100 (sa lepsi) a Lancia Y
1.2 16V trasa 6.5 litra.
Dane z subiektywnych odczuc i pomiarow spalania i pewnie nie jest tak samo
dla innych samochodow. POLO GTI 1.8 bezynka  (silnik doladowany) ma 180 Nm
przy 1800 - 2000 obr/min on prawdopodobnie radzi sobie dobrze przy nizszych
predkosciach obrotowych.


Buniek

19 Data: Czerwiec 13 2007 10:58:04
Temat: Re: eknomiczny zakres obrotów
Autor: PAndy 


"Gosia N"  wrote in message w wiekszosci znanych mi normalnych samochodow ten przedzial to 2000 - 3000 obrotow - zmiane przelozenia raczej warto robic po przekroczeniu 3500 i przed zejsciem poniezje 1500 obrotow.

eknomiczny zakres obrotów



Grupy dyskusyjne