Grupy dyskusyjne   »   kontrola trakcji- jak jezdzic?

kontrola trakcji- jak jezdzic?



1 Data: Grudzien 28 2006 17:30:48
Temat: kontrola trakcji- jak jezdzic?
Autor: Tomasz 

przepraszam za jak sie domyslam prozaiczne pytanie: jak sie powinno jezdzic samochodem aby wykorzystac elektronike zwana kontrola trakcji? moja wiedza mowi, ze automat ten potrafi na chwile przyhamowac dowolne kolo aby zapobiec wpadnieciu w poslizg (czy moze tylko obroceniu auta?) ale nie wiem czy powinienem tez cos zmienic w stylu jazdy aby mu "nie przeszkadzac" tak jak to jest w ABS? czy kontrola trakcji dziala tylko przy przyspieszaniu czy rowniez jak auto jedzie np. na luzie? czy dziala tylko w czasie jazdy na wprost czy pozwala tez wyjsc z zakretu ze skreconymi kolami? jak sie prawidlowo zachowac jak czujemy zerwanie przyczepnosci? nie robic nic i czekac na skutki? ;-)

trywialne pytania ale nigdy nie mialem samochodu z tym patentem, a ostatnio udalo mi sie niechcacy wpasc w maly poslizg na zakrecie i to co przyszlo mi do glowy w momencie to lekkie dodanie gazu aby wyjsc z poslizgu (na szczescie udalo sie) ale do konca nie jestem pewien czy nie lepiej bylo np. wcisnac hamulec? samochod pojechal troche bokiem i balem sie ze wypadne na pobocze :-/ wszyscy ucza zeby kontrowac kierownica ale jak to do cholery zrobic w zakrecie jak auto sunie bokiem? czy kontra na prostej nie spowoduje ze komputer zglupieje? jak to ma znaczenie to auto marki Opel, a wiec naped FWD- jezdze spokojnie i dzialania kontroli trakcji tak na prawde jeszcze nigdy nie wyczulem w czasie jazdy i przypomina mi o niej tylko kontrolka na wskaznikach

Tomasz



2 Data: Grudzien 28 2006 18:55:25
Temat: Re: kontrola trakcji- jak jezdzic?
Autor: giecik 

Tomasz napisał(a):

przepraszam za jak sie domyslam prozaiczne pytanie: jak sie powinno jezdzic samochodem aby wykorzystac elektronike zwana kontrola trakcji? moja wiedza mowi, ze automat ten potrafi na chwile przyhamowac dowolne kolo aby zapobiec wpadnieciu w poslizg

Gdy wjedziesz z dużą predkościa jednym kołem w wodę to też Ci pomoże poprzez przyhamowanie tego na suchym

czy kontrola trakcji dziala tylko przy przyspieszaniu czy rowniez jak auto jedzie np. na luzie?

Wydaje mi się że tylko gdy samochód ma włączony bieg
Co do luzu to nie jestem pewny


czy dziala tylko w czasie jazdy na wprost czy pozwala tez wyjsc z zakretu ze skreconymi kolami?

Jeśli mówisz o hamowaniu w zakręcie to od tego jest ABS


A czy ASR nie jest wlasnie tylko od czuwania aby przednie koła nie zrywały przyczepności i właśnie tak jak mówiłem o tej wodzie ??

Czy to o co Ty pytasz to nie jest System stabilizacji toru jazdy co nazywa się inaczej ??

Właśnie koledzy może podpowiecie bo już sam się pogubiłem


--
--
Kamil "giecik"
gg: 2228880   --
Fiat 126p - 1982r
Ciasny ale własny :)
http://giecik.atobie.net/126p.jpg

3 Data: Grudzien 28 2006 19:05:03
Temat: Re: kontrola trakcji- jak jezdzic?
Autor: Tomasz 

Czy to o co Ty pytasz to nie jest System stabilizacji toru jazdy co nazywa się inaczej ??

ja myslalem ze systestem stabilizacji i kontrola trakcji to to samo ale sprawdze dzisiaj dokladnie jak to w instrukcji nazywaja

w Wikipedii wyczytalem, ze dziala toto jedynie na kola napedzane i tylko w momencie przekazywania na nie mocy poprzez przyhamowanie kola z uslizgiem- jezeli dobrze napisali i dobrze zrozumialem to dzialac bedzie wiec tylko w czasie przyspieszania i jedynie zapobiega do pewnego stopnia poslizgowi gdy za mocno pedal gazu wcisniemy- nic wiecej :-/ prosze mnie skorygowac jezeli bredze w tym momencie

pozostaje pytanie: jak sie bronic w przypadku zerwania przyczepnosci w srodku zakretu? jak jedziemy wolno jak mi sie zdarzylo to mozna wyciagnac dodajac gazu ale co jak szybkosc jest wieksza? hamulec i zdrowaska? ;-)

Tomasz

4 Data: Grudzien 28 2006 19:42:32
Temat: Re: kontrola trakcji- jak jezdzic?
Autor: tomek 

ja myslalem ze systestem stabilizacji i kontrola trakcji to to >samo ale

No właśnie co producent to inne nazwy tych systemów. Np. w Oplu Traction Control (TC) to system który zapobiega poślizgowi kół przy ruszaniu samochodem, natomiast ESP to inny układ. Często występują razem, czasem osobno (czyli samochód może mieć TC ale bez ESP)

--
pozdrawiam,
tomek

5 Data: Grudzien 28 2006 19:45:56
Temat: Re: kontrola trakcji- jak jezdzic?
Autor: Tomasz 

No właśnie co producent to inne nazwy tych systemów. Np. w Oplu Traction Control (TC) to system który zapobiega poślizgowi kół przy ruszaniu samochodem, natomiast ESP to inny układ. Często występują razem, czasem osobno (czyli samochód może mieć TC ale bez ESP)

hmm jak to sprawdzic co jest w moim? serwisowi juz nie ufam w tej kwestii bo takie bajki mi nawciskali juz co to on nie ma, ze rece opadaja  :-) na 90% chodzi jednak o ESP, auto to Signum w najwyzszej wersji z 04

jak dziala w takim razie ESP?

Tomasz

6 Data: Grudzien 28 2006 21:23:03
Temat: Re: kontrola trakcji- jak jezdzic?
Autor: Tomasz Nowicki 

Tomasz powiada w dniu 2006-12-28 19:45:


jak dziala w takim razie ESP?

Głównie odcina gaz i przyhamowuje odpowiednie koło, żeby ograniczyć nadsterowność - bo ESP obecnej generacji potrafi w zasadzie tylko tyle. A więc zabezpiecza, przed wyprzedzeniem przodu przez tył. Natomiast NIE zabezpiecza przed podsterownością, kiedy auto FWD wyjeżdża przodem z zakrętu, a w każdym razie VSC w mojej Toyocie nie potrafi zareagować na to równie szybko, jak jej wystraszony właściciel ;)

T.

7 Data: Grudzien 29 2006 00:24:23
Temat: Re: kontrola trakcji- jak jezdzic?
Autor: Szymon Kubicki 

Dnia 28-12-2006 o 21:23:03 Tomasz Nowicki   napisał(a):

jak dziala w takim razie ESP?

W Smarcie Roadsterze dziala tak ze jak wpadlem poslizg na zakrecie to  zdazylem zanotowac ze auto chce leciec bokiem ale nie zdazylem sie jeszcze  przestraszyc i juz jechalem prosto. Zalaczone ESP nie pozwalalo na  krecenie dupa.

pozdrawiam

--
Szymon

8 Data: Grudzien 29 2006 08:54:58
Temat: Re: kontrola trakcji- jak jezdzic?
Autor: ramok 

Tomasz Nowicki napisał(a):

Tomasz powiada w dniu 2006-12-28 19:45:

jak dziala w takim razie ESP?

Głównie odcina gaz i przyhamowuje odpowiednie koło, żeby ograniczyć nadsterowność - bo ESP obecnej generacji potrafi w zasadzie tylko tyle. [...] Natomiast NIE zabezpiecza przed podsterownością

W nowszych systemach chyba już także potrafi (przyhamowuje odpowiednie tylne koło, a w ekstremalnych sytuacjach nawet i 3 koła, poza tym w największym poślizgu - wszakże poślizg/uślizg jest zawsze!!!, ale dopiero powyżej pewnej, czkolwiek niskiej, wartości jest to niebezpieczne) i z tym sobie poradzić, choć faktycznie pewnie Opel'04 jeszcze tego nowszego nie posiada.

9 Data: Grudzien 29 2006 09:46:33
Temat: Re: kontrola trakcji- jak jezdzic?
Autor: Mariusz Zieliński 

Dnia 29-12-2006 o 08:54:58 ramok  napisał:

... choć faktycznie pewnie Opel'04 jeszcze tego nowszego nie posiada.

Hmm.. mój opel'03 potrafi... dziwne...


--
Mariusz Zieliński
[Gdańsk]

10 Data: Grudzien 29 2006 10:13:44
Temat: Re: kontrola trakcji- jak jezdzic?
Autor: ramok 

Ja niżej podpisany palnąłęm gapę, którą poprawił przedmówca ;)

... choć faktycznie pewnie Opel'04 jeszcze tego nowszego nie posiada.

Hmm.. mój opel'03 potrafi... dziwne...

Qrcze, wziąć taką brykę na jakiś pusty parking, w końcu troszkę śniegiem sypnęło i spróbować. Nawet jak autor wątku znajdzie w instrukcji co tak naprawdę ma i w jakiej wersji, jeśli 'szpece z szerwisu' mu powiedzą że ma, to jeszcze nie znaczy że faktycznie może 'latać' po drogach bo go elektronika wyratuje. Oj nie zawsze! Nalepiej samemu sprawdzić w bezpiecznych warunkach co pod maską siedzi, czy wszystko działa i jak takim autem jeździć. Ja zawsze po pierwszych przymrozkach/opadach staram się znaleźć takie miejsce i 'przypomnieć sobie' jak się ślizga zimą. Tym bardziej, że w moim prywatnym wozie jedyna elektronika to wtrysk i światła, i albo się jeździć umie, albo się nie...jeździ tylko leży w rowie ;P

/ramok

11 Data: Grudzien 29 2006 13:12:04
Temat: Re: kontrola trakcji- jak jezdzic?
Autor: Mariusz Zieliński 

Dnia 29-12-2006 o 10:13:44 ramok  napisał:

Ja niżej podpisany palnąłęm gapę, którą poprawił przedmówca ;)
... choć faktycznie pewnie Opel'04 jeszcze tego nowszego nie posiada.
 Hmm.. mój opel'03 potrafi... dziwne...

Qrcze, wziąć taką brykę na jakiś pusty parking, w końcu troszkę śniegiem  sypnęło i spróbować. Nawet jak autor wątku znajdzie w instrukcji co tak  naprawdę ma i w jakiej wersji, jeśli 'szpece z szerwisu' mu powiedzą że  ma, to jeszcze nie znaczy że faktycznie może 'latać' po drogach bo go  elektronika wyratuje. Oj nie zawsze!

Racja

Nalepiej samemu sprawdzić w bezpiecznych warunkach co pod maską siedzi,  czy wszystko działa i jak takim autem jeździć. Ja zawsze po pierwszych  przymrozkach/opadach staram się znaleźć takie miejsce i 'przypomnieć  sobie' jak się ślizga zimą.

Tyż racja

Tym bardziej, że w moim prywatnym wozie jedyna elektronika to wtrysk i  światła, i albo się jeździć umie, albo się nie...jeździ tylko leży w  rowie ;P

/ramok

Hehe, no tyż racja :)

A wracjąc do autora wontku i jego problemów, to ESP + TC ma na 100%.
Może jeszcze sprawdzić ew. czy ma zmienną dynamicznie sztywność  zawieszenia poszczególnych kół (IDS lub IDS+) - ale to już tylko ASO, lub  kontakt z salonem, w którym samochód był kupowany (konieczny numer VIN).


--
Mariusz Zieliński
[Gdańsk]

12 Data: Grudzien 29 2006 13:14:31
Temat: Re: kontrola trakcji- jak jezdzic?
Autor: Mariusz Zieliński 

Dnia 29-12-2006 o 13:12:04 Mariusz Zieliński  <"mariusz[dot]zielinski[at]data[dot]pl"> napisał:

A wracjąc do autora wątku i ...

Mea culpa :(



--
Mariusz Zieliński
[Gdańsk]

13 Data: Grudzien 29 2006 00:18:22
Temat: Re: kontrola trakcji- jak jezdzic?
Autor: krzyss 

Tomasz napisał(a):

w Wikipedii wyczytalem, ze dziala toto jedynie na kola napedzane i tylko w momencie przekazywania na nie mocy poprzez przyhamowanie kola z uslizgiem- jezeli dobrze napisali i dobrze zrozumialem to dzialac bedzie wiec tylko w czasie przyspieszania i jedynie zapobiega do pewnego stopnia poslizgowi gdy za mocno pedal gazu wcisniemy- nic wiecej :-/ prosze mnie skorygowac jezeli bredze w tym momencie

Dokladnie tak jest, co wiecej ja raz zapomnialem wylaczyc jak robilem obrot na recznym i ESP wyhamowalo mi kola z poslizgu co w efekcie skonczylo sie znacznym wyniesieniem na pobocze i straceniem lusterka i wgnieceniem drzwi... ogolnie sam nie wiem czy to przydatny bajer...

--
===-- -- -==   krzyss vel Qkill   ==-- -- -===
-- -- ===-- --    www.krzyss.com   -- -- ===-- --
===-- -- -- ===   CLIO II Sport  ===-- -- -- ===

14 Data: Grudzien 28 2006 22:34:06
Temat: Re: kontrola trakcji- jak jezdzic?
Autor: Bartosz Augustyniak 


Użytkownik "Tomasz"  napisał w wiadomości

..{długa opowieść]

Najlepiej tak żeby elektronika miała potrzeby ingerować w twoje działąnia.
Jeżli działa to znaczy ze przesadziłeś i zaczyna Ci mneij lub bardziej
skutecznie ratować 4 litery


--
Z powazaniem
Bartosz Augustyniak, Łódź
C5 2.0 HDi 110 KM '03 146 kkm
C5 2.0 HDi 110 KM '01 146 kkm
Kiedys: Xantia 1,9TD'94 w rodzinie Xantia 1.8i '93 zagazowna

15 Data: Grudzien 29 2006 11:39:17
Temat: Re: kontrola trakcji- jak jezdzic?
Autor: Tomasz Pyra 

Tomasz napisał(a):

przepraszam za jak sie domyslam prozaiczne pytanie: jak sie powinno jezdzic samochodem aby wykorzystac elektronike zwana kontrola trakcji? moja wiedza mowi, ze automat ten potrafi na chwile przyhamowac dowolne kolo aby zapobiec wpadnieciu w poslizg (czy moze tylko obroceniu auta?)


Zasadniczo zadanie ESP to ograniczenia "kąta natarcia" czyli utrzymuje kąt pomiędzy osią samochodu a kierunkiem jazdy poniżej jakiegoś tam ustalonego, a robi to przyhamowując odpowiednie koła.

Jeżeli chodzi o to jak jeździć, to najlepiej tak żeby system nie musiał interweniować, jeżeli planujesz jakieś drifty to system trzeba najpierw wyłączyć bo będzie przeszkadzał.

A jeżeli chodzi o prowadzenie samochodu w sytuacjach awaryjnych to niezależnie od jakichkolwiek systemów musisz to przećwiczyć samodzielnie i we wszystkich warunkach (kilka bączków na wyślizganym parkingu nie wystarczy). Po prostu trzeba poznać reakcje tego konkretnego samochodu żeby wiedzieć co robić.

kontrola trakcji- jak jezdzic?



Grupy dyskusyjne