Grupy dyskusyjne   »   Akumulator - pojemnosc

Akumulator - pojemnosc



1 Data: Listopad 06 2016 21:59:14
Temat: Akumulator - pojemnosc
Autor: Marcin 

Witam

Przyszedl czas na wymiane akumulatora w aucie (takie zwyklego 12V wspolpracujacego ze staromodnym silnikiem spalinowym, zadna hybryda itp). Jako osoba nie znjaca sie specjalnie na  autach ale kiedys cos tam sie uczaca o pradzie, ladunku lektrycznym itp. wydawalo mi sie, ze im wieksza pojemnosc akumulatora tym lepiej. Ale w kilku miejscach w necie wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz fabryczny bo bedzie niedoladowany. Niestety nigdzie nie ma wytlumaczonego dlaczego mialby sie taki akumulator nie doladowac. Przeciez alternator bedzie dawac caly czas napiecie ok. 14,5V i prad podczas jazdy bedzie plynal do akumulatora. Akumulator bedzie sie ladowal. Jak go bardzo rozladuje to po prostu ladowanie do pelna zabierze wiecej czasu. Ale jak mam w pelni naladowany akumulator i potrzbuje odpalic silnik to potrzebuje dokladnie tyle samo energii pobrac z akumulatora o duzej i malej pojemnosci a pozniej podczas jazdy tyle samo energii mu oddac z alternatora.
Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?

Pozdrawiam,
Marcin



2 Data: Listopad 06 2016 21:03:10
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: masti 

Marcin wrote:

Witam

Przyszedl czas na wymiane akumulatora w aucie (takie zwyklego 12V
wspolpracujacego ze staromodnym silnikiem spalinowym, zadna hybryda
itp). Jako osoba nie znjaca sie specjalnie na  autach ale kiedys cos tam
sie uczaca o pradzie, ladunku lektrycznym itp. wydawalo mi sie, ze im
wieksza pojemnosc akumulatora tym lepiej. Ale w kilku miejscach w necie
wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz
fabryczny bo bedzie niedoladowany. Niestety nigdzie nie ma
wytlumaczonego dlaczego mialby sie taki akumulator nie doladowac.
Przeciez alternator bedzie dawac caly czas napiecie ok. 14,5V i prad
podczas jazdy bedzie plynal do akumulatora. Akumulator bedzie sie
ladowal. Jak go bardzo rozladuje to po prostu ladowanie do pelna
zabierze wiecej czasu. Ale jak mam w pelni naladowany akumulator i
potrzbuje odpalic silnik to potrzebuje dokladnie tyle samo energii
pobrac z akumulatora o duzej i malej pojemnosci a pozniej podczas jazdy
tyle samo energii mu oddac z alternatora.
Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt
nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie
dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?

bo nie ładujesz go z zewnÄ™trznej ładowarki do maksa za każdym razem
a jak bÄ™dziesz miał za duży to bÄ™dzie ciÄ…gle niedoładowany,

--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówiÄ™. To grunt zabija!" T.Pratchett

3 Data: Listopad 06 2016 22:26:56
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: m4rkiz 

On 2016-11-06 22:03, masti wrote:

Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt
nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie
dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?

bo nie ładujesz go z zewnÄ™trznej ładowarki do maksa za każdym razem
a jak bÄ™dziesz miał za duży to bÄ™dzie ciÄ…gle niedoładowany,

bzdura, mozna wsadzic dowolnie wiekszy w granicach rozsadku* i bedzie dobrze

niedoladowany bedzie jezeli bedziesz wiecej energii pobieral niz podawal i wielkosc akumulatora nie ma tu nic do rzeczy, jest to tylko kwestia eksploatacji samochodu

jedyne na co trzeba zwrocic uwage to to ze niektore tansze a wieksze nie maja proporcjonalnie wiekszego pradu rozruchowego, co ma znaczenie w 'starych dieslach'

*masa, wielkosc, samorozladowanie (wiekszy bedzie potrzebowal proporcjonalnie wiecej energii do uzupelnienia ale jest to raczej pomijalne)

4 Data: Listopad 06 2016 21:32:47
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: masti 

m4rkiz wrote:

On 2016-11-06 22:03, masti wrote:

Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt
nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie
dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?

bo nie ładujesz go z zewnÄ™trznej ładowarki do maksa za każdym razem
a jak bÄ™dziesz miał za duży to bÄ™dzie ciÄ…gle niedoładowany,

bzdura, mozna wsadzic dowolnie wiekszy w granicach rozsadku* i bedzie dobrze

niedoladowany bedzie jezeli bedziesz wiecej energii pobieral niz podawal
i wielkosc akumulatora nie ma tu nic do rzeczy, jest to tylko kwestia
eksploatacji samochodu

jedyne na co trzeba zwrocic uwage to to ze niektore tansze a wieksze nie
maja proporcjonalnie wiekszego pradu rozruchowego, co ma znaczenie w
'starych dieslach'

*masa, wielkosc, samorozladowanie (wiekszy bedzie potrzebowal
proporcjonalnie wiecej energii do uzupelnienia ale jest to raczej pomijalne)

a przeczytałeĹ› co napisałem i w jakim kontekĹ›cie?
wsadĽ sobie akku o 4 razy wiÄ™kszej pojemnoĹ›ci do auta i jeĽdzij po
mieście :)


--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówiÄ™. To grunt zabija!" T.Pratchett

5 Data: Listopad 06 2016 22:44:53
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: m4rkiz 

On 2016-11-06 22:32, masti wrote:

m4rkiz wrote:
a przeczytałeĹ› co napisałem i w jakim kontekĹ›cie?
wsadĽ sobie akku o 4 razy wiÄ™kszej pojemnoĹ›ci do auta i jeĽdzij po
mieście :)

nie ma to zadnego znaczenia, zaczynasz od pelnego akumulatora i w kazdej pojemnosci masz do uzupelnienia tyle samo po rozruchu

dopiero w okolicach ktore teraz zaczynasz wymyslac zaczynaja sie
jakies pojedyncze procenty(?) strat wiecej z okazji uzupelniania samorozladowania, tez kompletnie nieistotne w zwyklej eksploatacji

6 Data: Listopad 06 2016 22:00:53
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Budzik 

Użytkownik masti  ...

a przeczytałe¶ co napisałem i w jakim kontek¶cie?

To moze wytłumacz bo ja tez nie do konca rozumiem.
Załózmy ze jezdze mało krótko, po miescie etc.
Załózmy, ze kazde wł±czenie auta wiaze sie ujemnym bilansem pradowym -
wiecej zuzywam niz doładowuje.
Dlaczego ta sytuacja miałby lepiej wygladac w przypadku mniejszego aku?

wsadĽ sobie akku o 4 razy większej pojemno¶ci do auta i jeĽdzij po
mie¶cie :)

Nastepny co taaaaaka rybe złapał...
Naprawde sadzisz, ze ktos chce włożyc 4 x wiekszy? Nie pojawiło ci sie
pytanie - gdzie miałby go włozyc...?


--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuń także "_")
"Prawda cierpi od zbyt wielu analiz."
Frank Herbert

7 Data: Listopad 06 2016 22:26:32
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: masti 

Budzik wrote:

Użytkownik masti  ...

a przeczytałeĹ› co napisałem i w jakim kontekĹ›cie?

To moze wytłumacz bo ja tez nie do konca rozumiem.
Załózmy ze jezdze mało krótko, po miescie etc.
Załózmy, ze kazde włÄ…czenie auta wiaze sie ujemnym bilansem pradowym -
wiecej zuzywam niz doładowuje.
Dlaczego ta sytuacja miałby lepiej wygladac w przypadku mniejszego aku?

wsadĽ sobie akku o 4 razy wiÄ™kszej pojemnoĹ›ci do auta i jeĽdzij po
mieście :)

Nastepny co taaaaaka rybe złapał...
Naprawde sadzisz, ze ktos chce włożyc 4 x wiekszy?

"Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt
nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie
dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?"

Nie pojawiło ci sie
pytanie - gdzie miałby go włozyc...?

to zupełnie inne pytanie

--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówiÄ™. To grunt zabija!" T.Pratchett

8 Data: Listopad 07 2016 01:20:39
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: sirapacz 

łagodnie mówiÄ…c: możesz włożyć dowolnie duży akumulator do samochodu a nawet ciÄ…gnąć 450kg akumulatorów na przyczepce.
Nawet jeĹ›li włożysz je puste to po uruchomieniu silnika (jakoĹ›) ładowanie bÄ™dzie ograniczone maksymalnÄ… wydajnoĹ›ciÄ… alternatora i dostÄ™pnego prÄ…du.

Ĺ»adnych dodatkowych minusów nie ma. no... może poza tym, ze jeĹ›li uparcie uruchamiasz niesprawny samochód to prÄ™dzej aku padnie niż rozrusznik - w tym wypadku prÄ™dzej zapalisz rozrusznik ogniem niż rozładujesz 450kg akumulatorów.

9 Data: Listopad 07 2016 09:03:24
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: J.F. 

Dnia Mon, 7 Nov 2016 01:20:39 +0100, sirapacz napisał(a):

łagodnie mówi±c: możesz włożyć dowolnie duży akumulator do samochodu a
nawet ci±gn±ć 450kg akumulatorów na przyczepce.
Nawet je¶li włożysz je puste to po uruchomieniu silnika (jako¶)
ładowanie będzie ograniczone maksymaln± wydajno¶ci± alternatora i
dostępnego pr±du.

No i tu jest maly niuans - jesli te z przyczepki beda puste, to zanim
sie naladuja, to miesiace moga minac.
Lepiej bylo kupic maly akumulator, niz zasiarczyc i zmarnowac taka
droga przyczepke.

Druga sprawa - wychodzac z tych 6% samorozladowania/mc i szacujac ze
na przyczepce bedzie z 1500Ah, to mi wychodzi 3Ah dziennie.
no i malo jezdzacy pojazd moze juz miec problem z uzupelnieniem tego,
w powiedzmy 15 minut.

Ale to mowa o przyczepce, miedzy akumulatorem 40 a 80Ah nie bedzie
roznicy.

J.

10 Data: Listopad 07 2016 09:31:42
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: sirapacz 


No i tu jest maly niuans - jesli te z przyczepki beda puste, to zanim
sie naladuja, to miesiace moga minac.

owszem:) ale ilo¶ć energii zmagazynowanej pozwoli i tak na dalsze uruchamianie silnika. Byle bilans był dodatni:)

Lepiej bylo kupic maly akumulator, niz zasiarczyc i zmarnowac taka
droga przyczepke.
też racja:)
ale z t± przyczepk± chodziło o obaleni bzdury. Kupić największy jaki się da do auta i jeĽdzić rado¶nie mijaj±c ludzi z kablami i podniesionymi maskami

Druga sprawa - wychodzac z tych 6% samorozladowania/mc i szacujac ze
na przyczepce bedzie z 1500Ah, to mi wychodzi 3Ah dziennie.
no i malo jezdzacy pojazd moze juz miec problem z uzupelnieniem tego,
w powiedzmy 15 minut.

3Ah przy to przez 5 minut ładowanie 24A - bez problemu:)

Ale to mowa o przyczepce, miedzy akumulatorem 40 a 80Ah nie bedzie
roznicy.

dokladnie

11 Data: Listopad 07 2016 10:41:25
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: J.F. 

Użytkownik "sirapacz"  napisał w wiadomo¶ci grup

Lepiej bylo kupic maly akumulator, niz zasiarczyc i zmarnowac taka
droga przyczepke.
też racja:)
ale z t± przyczepk± chodziło o obaleni bzdury. Kupić największy jaki się da do auta i jeĽdzić rado¶nie mijaj±c ludzi z kablami i podniesionymi maskami

Tez kiedys tak mowilem.
Dzis akumulatory drogie ... po co przeplacac, na mniejszym tez odpala :-)

Druga sprawa - wychodzac z tych 6% samorozladowania/mc i szacujac ze
na przyczepce bedzie z 1500Ah, to mi wychodzi 3Ah dziennie.
no i malo jezdzacy pojazd moze juz miec problem z uzupelnieniem tego,
w powiedzmy 15 minut.

3Ah przy to przez 5 minut ładowanie 24A - bez problemu:)

Mam watpliwosci czy zwykly aku pociagnie 24A z 14.0V
Owszem - pociagnie, jak juz bedzie istotnie rozladowany.
Taki aku 1500Ah powienien pociagnac ... ale do przyczepki kable dlugie :-)

I wracamy do kwesti - czy warto marnowac droga przyczepke.

Ale takiego co sie pod maske zmiesci to nie dotyczy :-)

J.

12 Data: Listopad 07 2016 10:46:39
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: sirapacz 


Tez kiedys tak mowilem.
Dzis akumulatory drogie ... po co przeplacac, na mniejszym tez odpala :-)

jak masz w slabszej kondycji silnik albo jaki¶ feler to potrzeba dużo pr±du. ponadto diesel przy -30 zapala do¶ć opornie (a moje benzynowe od strzała)

Mam watpliwosci czy zwykly aku pociagnie 24A z 14.0V
poci±gnie - krótko bo musiałbybyć wył±dowany. poza tym mówimy tu o doładowywaniu przyczepki akumulatorów więc podziel to przez 10 :)

Owszem - pociagnie, jak juz bedzie istotnie rozladowany.
Taki aku 1500Ah powienien pociagnac ... ale do przyczepki kable dlugie :-)

można zrobić sobie kilka zwojów w kabinie i mamy ogrzewanie ;)

I wracamy do kwesti - czy warto marnowac droga przyczepke.

a tam drog±. za 1300 (?) w obi s±:) za 10 akumulatorów 150Ah zapłacisz z dobre 4kpln :)

13 Data: Listopad 06 2016 23:11:22
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Dykus 

Witam!

W dniu 2016-11-06 o 22:32, masti pisze:

wsadĽ sobie akku o 4 razy wiÄ™kszej pojemnoĹ›ci do auta i jeĽdzij po
mieście :)

Liczymy - powinien być 40 Ah, wkładam 200 Ah:
- samorozładowanie to 6%/miesiÄ…c -> po 12h ok. 0,2 Ah
- alarmy i inne czujki to 50mA   -> po 12h ok. 0,6 Ah
W sumie ok. 1Ah na 12h postoju. Przy prÄ…dzie ładowania 20A i sprawnoĹ›ci procesu ładowania 80%, bilans siÄ™ wyrównuje po ok. 3,5 min.

Rozruch - 300A przez 2s -> 0,16Ah -> ładowanie 20A przez ok. 1min.

Wychodzi, że w ciÄ…gu 5 min alternator dostarcza utracony ładunek.
BłÄ™dne może być założenie co do stałego prÄ…du podczas całego procesu ładowania. Ponadto, w praktyce poczÄ…tkowe wartoĹ›ci prÄ…du ładowania potrafiÄ… siÄ™gać 50A. U mnie po chwili prÄ…d spada od kilku Amperów...

Być może przy rozładowaniu bardzo dużym prÄ…dem proste i liniowe zależnoĹ›ci nie działajÄ…...


--
Pozdrawiam,
Dykus.

14 Data: Listopad 07 2016 09:28:31
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Shrek 

W dniu 06.11.2016 o 22:32, masti pisze:

a przeczytałeĹ› co napisałem i w jakim kontekĹ›cie?
wsadĽ sobie akku o 4 razy wiÄ™kszej pojemnoĹ›ci do auta i jeĽdzij po
mieście :)

No i?

Jak wejdzie to nie widzÄ™ problemu.

Shrek

15 Data: Listopad 06 2016 22:28:59
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Hinek 

Uytkownik "masti"  napisał w wiadomoĹ›ci grup


bo nie ładujesz go z zewnÄ™trznej ładowarki do maksa za każdym razem
a jak bÄ™dziesz miał za duży to bÄ™dzie ciÄ…gle niedoładowany,


Nieprawda.
To kwestia bilansu energetycznego.
JeĹ›li zużyjesz mniej energii niż wyprodukuje alternator
akumulator bÄ™dzie naładowany.
A z praktyki:
W Trooperze  zamiast 90 Ah  mam zamontowane 2x90 Ah i oryginalny
alternator. Po parodniowej pracy lodówki, albo ujeżdżania windy
wystarczy kilka godzin jazdy i akumulatory sÄ… naładowane do pełna.

--
Hinek

16 Data: Listopad 06 2016 22:36:39
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: re 



Użytkownik "masti"


Przyszedl czas na wymiane akumulatora w aucie (takie zwyklego 12V
wspolpracujacego ze staromodnym silnikiem spalinowym, zadna hybryda
itp). Jako osoba nie znjaca sie specjalnie na  autach ale kiedys cos tam
sie uczaca o pradzie, ladunku lektrycznym itp. wydawalo mi sie, ze im
wieksza pojemnosc akumulatora tym lepiej. Ale w kilku miejscach w necie
wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz
fabryczny bo bedzie niedoladowany. Niestety nigdzie nie ma
wytlumaczonego dlaczego mialby sie taki akumulator nie doladowac.
Przeciez alternator bedzie dawac caly czas napiecie ok. 14,5V i prad
podczas jazdy bedzie plynal do akumulatora. Akumulator bedzie sie
ladowal. Jak go bardzo rozladuje to po prostu ladowanie do pelna
zabierze wiecej czasu. Ale jak mam w pelni naladowany akumulator i
potrzbuje odpalic silnik to potrzebuje dokladnie tyle samo energii
pobrac z akumulatora o duzej i malej pojemnosci a pozniej podczas jazdy
tyle samo energii mu oddac z alternatora.
Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt
nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie
dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?

bo nie ładujesz go z zewnÄ™trznej ładowarki do maksa za każdym razem
a jak bÄ™dziesz miał za duży to bÄ™dzie ciÄ…gle niedoładowany,
-- -
Jak nie, jak tak

17 Data: Listopad 06 2016 22:29:49
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Dykus 

Witam!

W dniu 2016-11-06 o 21:59, Marcin pisze:

Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?

Napisz o jakÄ… różnicÄ™ pojemnoĹ›ci chodzi i czy czÄ™sto używasz samochodu na krótkich dystansach (<10 min).
Jeżeli zamiast 45 Ah chcesz wstawić 50 Ah to nie ma to znaczenia. Przy produkcji samochodu ekonomicznie może nie być to uzasadnione.


--
Pozdrawiam,
Dykus.

18 Data: Listopad 06 2016 22:34:03
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: J.F. 

Dnia Sun, 6 Nov 2016 21:59:14 +0100, Marcin napisał(a):

Przyszedl czas na wymiane akumulatora w aucie (takie zwyklego 12V
wspolpracujacego ze staromodnym silnikiem spalinowym, zadna hybryda
itp). Jako osoba nie znjaca sie specjalnie na  autach ale kiedys cos tam
sie uczaca o pradzie, ladunku lektrycznym itp. wydawalo mi sie, ze im
wieksza pojemnosc akumulatora tym lepiej.

Dokladnie tak ... ale po co przeplacac ?

Ale w kilku miejscach w necie
wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz
fabryczny bo bedzie niedoladowany. Niestety nigdzie nie ma
wytlumaczonego dlaczego mialby sie taki akumulator nie doladowac.

Wytlumaczenie jest w miare proste: oni nie wiedza, co pier* :-)

Jest jeden czynnik - prad samowyladowania. Ale to musialbym chyba
akumulator z uboota na przyczepce wozic, zeby to bylo istotne.

Przeciez alternator bedzie dawac caly czas napiecie ok. 14,5V i prad
podczas jazdy bedzie plynal do akumulatora. Akumulator bedzie sie
ladowal.

to jest troche bardziej skomplikowane.
Wydajnosc alternatora jest ograniczona, i zalezna od obrotow.
W korku, ze swiatlami, dmuchawa i grzaniem szyby - moze zabraknac.
Ale wtedy i dla mniejszego zabraknie.

Z kolei jak nie zabraknie, to prad ladowania zalezy od czegos, co by w
skrocie mozna nazwac rezystancja wewnetrzna, i taki wiekszy aku
powinien wiekszy prad przyjmowac przy tym samym napieciu.

Jak go bardzo rozladuje to po prostu ladowanie do pelna
zabierze wiecej czasu. Ale jak mam w pelni naladowany akumulator i
potrzbuje odpalic silnik to potrzebuje dokladnie tyle samo energii
pobrac z akumulatora o duzej i malej pojemnosci

Niekoniecznie - duzy moze "lepiej zapalac" i w efekcie mniej energii
sie zuzyje :-)

a pozniej podczas jazdy
tyle samo energii mu oddac z alternatora.

A jak czasu zabraknie, bo mam do pracy tylko 4 km ? :-)

Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt
nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie
dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?

Ja tam mam taka, co sie prad ladowania wybiera, 200, 500 lub 700mA.

I wcale nie jest takie pewne czy mozna mniejszym pradem ladowac :-)

J.

19 Data: Listopad 06 2016 23:27:17
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Sun, 6 Nov 2016 22:34:03 +0100, J.F. napisał(a):

a pozniej podczas jazdy
tyle samo energii mu oddac z alternatora.

A jak czasu zabraknie, bo mam do pracy tylko 4 km ? :-)

W dzisiejszych samochodach alternator to lubi mieć pr±d maksymalny
porównywalny z pr±dem pobieranym przez rozrusznik.

Nawet odliczaj±c wszystko to, co idzie na odbiorniki i rozładowanie na
postoju, to może się okazać że nawet 1km wystarczy.
No chyba że kto¶ dłużej kręci rozrusznikiem niż potem jedzie :)

Zreszt± nawet jak, to i tak lepiej mieć większy rozrusznik - nawet jak kto¶
raz na 3mce jedzie gdzie¶ dalej, to jak doładuje wtedy duży akumulator, to
mu potem na więcej krótkich skoków starczy.

20 Data: Listopad 06 2016 13:56:23
Temat: Akumulator - pojemnosc
Autor: Zenek Kapelinder 

Kup najwiekszy na jaki Cie stac i zeby sie zmiescil. Najlepiej kup w markecie z najtanszych. Jak sie uwali na gwarancji to bez gadania wymienia na nowy jak przetrzyma gwarancje to jeszcze z trzy cztery lata wytrzyma. Glupotami ze wiekszy nie bedzie doladowany sie nie przejmuj. Bo czym sie przejmowac jak szesc lat wytrzyma. Poza tym w samochodzie akumulator jest w stanie permanentnego niedoladowania bo z 14 woltow nie da sie akumulatora olowiowego naladowac do pelna. A jak by ktos sie uparl i naladowal do pelna to popsuje akumulator. Taka uroda akumulatorow rozruchowych, ma duza trwalosc bo nigdy do pelna nie naladowany. To ze robisz 5 kilometrow nie ma znaczenia bo ubytek energi przy rozruchu sprawnego silnika jest uzupelniony po minucie.

21 Data: Listopad 07 2016 01:11:26
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: N1 

W dniu 2016-11-06 o 22:56, Zenek Kapelinder pisze:

 To ze robisz 5 kilometrow nie ma znaczenia bo ubytek energi przy rozruchu sprawnego silnika jest uzupelniony po minucie.

Ĺšmiała teoria. SprawdĽ w praktyce: rozruch, minuta jazdy, rozruch minuta jazdy...

22 Data: Listopad 07 2016 01:26:54
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: sirapacz 


Ĺšmiała teoria. SprawdĽ w praktyce: rozruch, minuta jazdy, rozruch minuta
jazdy...

nie sprawdzi siÄ™ jedynie w starym trupie który nie odpala od dotyku oraz/lub akumulatorze z dużÄ… rezystancjÄ… wewnÄ™trznÄ… (czytaj - zużyty).

na szybko: do uruchomienia silnika potrzeba 1-2 obroty wału. To jakieĹ› 2 sekundy krÄ™cenia. I powiesz mi, że altek nie wyrobi trzydziestokrotnoĹ›ci energii zużytej przez alternator?

Stawiam dolary przeciwko orzechom, że sprawny silnik+aku i taki test siÄ™ powiedzie.

23 Data: Listopad 07 2016 01:14:08
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: re 



Użytkownik "Zenek Kapelinder"

....
Kup najwiekszy na jaki Cie stac i zeby sie zmiescil. Najlepiej kup w markecie z najtanszych. Jak sie uwali na gwarancji to bez gadania wymienia na nowy jak przetrzyma gwarancje to jeszcze z trzy cztery lata wytrzyma. Glupotami ze wiekszy nie bedzie doladowany sie nie przejmuj. Bo czym sie przejmowac jak szesc lat wytrzyma. Poza tym w samochodzie akumulator jest w stanie permanentnego niedoladowania bo z 14 woltow nie da sie akumulatora olowiowego naladowac do pelna. A jak by ktos sie uparl i naladowal do pelna to popsuje akumulator. Taka uroda akumulatorow rozruchowych, ma duza trwalosc bo nigdy do pelna nie naladowany. To ze robisz 5 kilometrow nie ma znaczenia bo ubytek energi przy rozruchu sprawnego silnika jest uzupelniony po minucie.
-- -
Ale pierdoły. Ĺadowanie do 14,5 V oczywiĹ›cie daje pełne naładowanie. Nie jest to tylko prymitywne napierniczanie dużym prÄ…dem do gazowania.

24 Data: Listopad 06 2016 18:35:08
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Zenek Kapelinder 

Gazowanie nie bierze sie z duzego pradu bo w samochodzie alternator da 40 i wiecej amperow i akumulator nie gazuje. Jak miszczu tego nie wiedziales to juz wiesz.

25 Data: Listopad 07 2016 17:12:02
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: re 



Użytkownik "Zenek Kapelinder"

....
Gazowanie nie bierze sie z duzego pradu bo w samochodzie alternator da 40 i wiecej amperow i akumulator nie gazuje. Jak miszczu tego nie wiedziales to juz wiesz.
-- -
A jak wiedziałem to twoje tÄ™pe uwagi nie majÄ… sensu.

26 Data: Listopad 07 2016 09:02:52
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: J.F. 

Dnia Mon, 7 Nov 2016 01:14:08 +0100, re napisał(a):

Użytkownik "Zenek Kapelinder"
Glupotami ze wiekszy nie bedzie doladowany sie nie przejmuj. Bo czym sie
przejmowac jak szesc lat wytrzyma. Poza tym w samochodzie akumulator jest w
stanie permanentnego niedoladowania bo z 14 woltow nie da sie akumulatora
olowiowego naladowac do pelna. A jak by ktos sie uparl i naladowal do pelna
to popsuje akumulator. Taka uroda akumulatorow rozruchowych, ma duza
trwalosc bo nigdy do pelna nie naladowany.

raczej dlatego, ze nie jest rozladowywany.

-- -
Ale pierdoły. Ładowanie do 14,5 V oczywi¶cie daje pełne naładowanie.

Z tym, ze wiele samochodow ma teraz mniej, nawet 13.8V.

Naladuje, przynajmniej "prawie do pelna", ale wiecej czasu to zajmie.
Nowsze pojazdy maja zas w komputerach jeszcze ciekawsze sterowania.

J.

27 Data: Listopad 07 2016 18:39:43
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Mateusz Bogusz 

Z tym, ze wiele samochodow ma teraz mniej, nawet 13.8V.

Naladuje, przynajmniej "prawie do pelna", ale wiecej czasu to zajmie.
Nowsze pojazdy maja zas w komputerach jeszcze ciekawsze sterowania.

Te wnioski to z obserwacji, czy siedzisz w branży?

--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz

28 Data: Listopad 07 2016 20:14:55
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Tomasz Gorbaczuk 

W dniu .11.2016 o 18:39 Mateusz Bogusz  pisze:

Z tym, ze wiele samochodow ma teraz mniej, nawet 13.8V.

Naladuje, przynajmniej "prawie do pelna", ale wiecej czasu to zajmie.
Nowsze pojazdy maja zas w komputerach jeszcze ciekawsze sterowania.

Te wnioski to z obserwacji, czy siedzisz w branży?


Ja nie z branży ale potwierdzam powyższe. Wpadłem na to przez przypadek:  mam w aucie starego Presidenta Herbarta z diodowym wyĹ›wietlaczem siły  sygnału. Od czasu do czasu testuje sobie czy nadajÄ™ z odpowiedniÄ… mocÄ…  (powinny Ĺ›wiecić wszystkie diody łÄ…cznie z dwoma czerwonymi). Z jakiegoĹ›  powodu co jakiĹ› czas nie zapalała mi siÄ™ ostatnia czerwona. Po  kombinacjach ze strojeniem anteny, poprawÄ… koĹ„cówek w koĹ„cu dotarło do  mnie że wpływa na to jakiĹ› czynnik niezależny od radia. Zmierzyłem  napiÄ™cie w instalacji i Bingo! NapiÄ™cie zmienia siÄ™ (niezależnie od  obciÄ…żenia) od 13.8 do 14.7V.
Kontroler ładowania musi mieć różne tryby pracy łÄ…cznie z podtrzymywaniem,  konserwacjÄ… naładowanego akumulatora. Teraz już nie ma prostych  regulatorów napiÄ™cia - sÄ… kontrolery dobierajÄ…ce napiÄ™cie zależnie od  szeregu czynników.

TG

29 Data: Listopad 07 2016 20:20:07
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Tomasz Gorbaczuk 

W dniu .11.2016 o 20:14 Tomasz Gorbaczuk  pisze:



mam w aucie starego Presidenta Herbarta z diodowym wyĹ›wietlaczem siły

Presidenta Herberta miało być.

TG

30 Data: Listopad 08 2016 21:24:14
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Mateusz Bogusz 

Zmierzyłem napiÄ™cie w instalacji i Bingo! NapiÄ™cie zmienia siÄ™
(niezależnie od obciÄ…żenia) od 13.8 do 14.7V.
Kontroler ładowania musi mieć różne tryby pracy łÄ…cznie z
podtrzymywaniem, konserwacjÄ… naładowanego akumulatora. Teraz już nie ma
prostych regulatorów napiÄ™cia - sÄ… kontrolery dobierajÄ…ce napiÄ™cie
zależnie od szeregu czynników.

A prostsze rozwiÄ…zanie, czyli oddanie auta do mechanika nie zadziałało? :-)

--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz

31 Data: Listopad 08 2016 21:30:11
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Tomasz Gorbaczuk 

W dniu .11.2016 o 21:24 Mateusz Bogusz  pisze:

Zmierzyłem napiÄ™cie w instalacji i Bingo! NapiÄ™cie zmienia siÄ™
(niezależnie od obciÄ…żenia) od 13.8 do 14.7V.
Kontroler ładowania musi mieć różne tryby pracy łÄ…cznie z
podtrzymywaniem, konserwacjÄ… naładowanego akumulatora. Teraz już nie ma
prostych regulatorów napiÄ™cia - sÄ… kontrolery dobierajÄ…ce napiÄ™cie
zależnie od szeregu czynników.

A prostsze rozwiÄ…zanie, czyli oddanie auta do mechanika nie zadziałało?  :-)

Auto sprawne. Co ma mechanik zaradzić?

TG

32 Data: Listopad 07 2016 01:23:00
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: sirapacz 

W dniu 2016-11-06 o 22:56, Zenek Kapelinder pisze:

Kup najwiekszy na jaki Cie stac i zeby sie zmiescil. Najlepiej kup w markecie z najtanszych. Jak sie uwali na gwarancji to bez gadania wymienia na nowy jak przetrzyma gwarancje to jeszcze z trzy cztery lata wytrzyma. Glupotami ze wiekszy nie bedzie doladowany sie nie przejmuj. Bo czym sie przejmowac jak szesc lat wytrzyma. Poza tym w samochodzie akumulator jest w stanie permanentnego niedoladowania bo z 14 woltow nie da sie akumulatora olowiowego naladowac do pelna. A jak by ktos sie uparl i naladowal do pelna to popsuje akumulator. Taka uroda akumulatorow rozruchowych, ma duza trwalosc bo nigdy do pelna nie naladowany. To ze robisz 5 kilometrow nie ma znaczenia bo ubytek energi przy rozruchu sprawnego silnika jest uzupelniony po minucie.
rzadko się z tobą zgadzam w 100% ale tutaj nic dodać nic ująć.

33 Data: Listopad 06 2016 23:10:15
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Irokez 

W dniu 2016-11-06 o 21:59, Marcin pisze:

Witam

Przyszedl czas na wymiane akumulatora w aucie (takie zwyklego 12V
wspolpracujacego ze staromodnym silnikiem spalinowym, zadna hybryda
itp). Jako osoba nie znjaca sie specjalnie na  autach ale kiedys cos tam
sie uczaca o pradzie, ladunku lektrycznym itp. wydawalo mi sie, ze im
wieksza pojemnosc akumulatora tym lepiej. Ale w kilku miejscach w necie
wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz
fabryczny bo bedzie niedoladowany. Niestety nigdzie nie ma
wytlumaczonego dlaczego mialby sie taki akumulator nie doladowac.


Bo to bzdura. Bilans jest bilansem.


Przeciez alternator bedzie dawac caly czas napiecie ok. 14,5V i prad
podczas jazdy bedzie plynal do akumulatora. Akumulator bedzie sie
ladowal. Jak go bardzo rozladuje to po prostu ladowanie do pelna
zabierze wiecej czasu. Ale jak mam w pelni naladowany akumulator i
potrzbuje odpalic silnik to potrzebuje dokladnie tyle samo energii
pobrac z akumulatora o duzej i malej pojemnosci a pozniej podczas jazdy
tyle samo energii mu oddac z alternatora.


Pi razy drzwi tak jest.


Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt
nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie
dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?

Popatrz jaki Ci wejdzie. Ja zamiast 45Ah mogÄ™ wsadzić okolice 62Ah i koniec. 72Ah za duży wymiarami.
Z drugiej strony, jak starcza takie 45Ah (nie trzymasz go z włÄ…czonym radiem godzinami czy też nie masz super-hiper umpa umpa audio) to po co przepłacać? Jak chcesz weĽ sobie numer wiÄ™kszy i tyle.

zdrówko.


--
Irokez

34 Data: Listopad 07 2016 01:28:36
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: sirapacz 


Z drugiej strony, jak starcza takie 45Ah (nie trzymasz go z włÄ…czonym
radiem godzinami czy też nie masz super-hiper umpa umpa audio) to po co
przepłacać? Jak chcesz weĽ sobie numer wiÄ™kszy i tyle.

bo w zimie przy -30 każda Ah na wagÄ™ złota, poza tym stopniowo bÄ™dzie tracił pojemnoć i wiÄ™kszy dopiero po jakimĹ› czasie bÄ™dzie miał nominalnÄ… pojemnoć mniejszego.

35 Data: Listopad 07 2016 19:15:22
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Irokez 

W dniu 2016-11-07 o 01:28, sirapacz pisze:


Z drugiej strony, jak starcza takie 45Ah (nie trzymasz go z włÄ…czonym
radiem godzinami czy też nie masz super-hiper umpa umpa audio) to po co
przepłacać? Jak chcesz weĽ sobie numer wiÄ™kszy i tyle.

bo w zimie przy -30 każda Ah na wagÄ™ złota, poza tym stopniowo bÄ™dzie
tracił pojemnoć i wiÄ™kszy dopiero po jakimĹ› czasie bÄ™dzie miał
nominalnÄ… pojemnoć mniejszego.


Do jakiegoĹ› trupa może i tak
Mi 2.4JTD zapalał bez problemów w zimie na 8 letniej Varcie 42Ah bodajże, bo wpadłem na pomysł aby wymienić sobie akumulator na CentrÄ™, tfu, FiuturÄ™ 75Ah chyba, która podziałała 3 tygodnie. Stary oczywiĹ›cie zdałem przy zakupie...
Zanim udało siÄ™ dostać nowy (co jest nie lada wyczynem kupujÄ…c u "prywaciarza") to cały luty z temperaturami w okolicach do -10 stopni, zjeĽdziłem takÄ… VartÄ… wyciÄ…gniÄ™tÄ… ze starego Fiata Siena.
No ale poranne -26 stopni (auto stało na dworze) też nie zrobiło wrażenia na 2.4JTD.

A jak benzyna...

--
Irokez

36 Data: Listopad 08 2016 09:10:55
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: sirapacz 


Mi 2.4JTD zapalał bez problemów w zimie na 8 letniej Varcie 42Ah
bodajże, bo wpadłem na pomysł aby wymienić sobie akumulator na CentrÄ™,
tfu, FiuturÄ™ 75Ah chyba, która podziałała 3 tygodnie. Stary oczywiĹ›cie
zdałem przy zakupie...
zrobilem ten sam blad. Krecil slabo (ale krecil) i chcialem poprawic.....
Obecnie po drugim albo trzecim boshu silver dalem sobie spokoj i kupilem duży marketowy z tesco....i dziala....

No ale poranne -26 stopni (auto stało na dworze) też nie zrobiło
wrażenia na 2.4JTD.

w doblo mam Fiamm ktory szedl na pierwszy montaż. już słabo krÄ™ci ale ma już 9(!) lat.

37 Data: Listopad 08 2016 09:42:29
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Shrek 

W dniu 08.11.2016 o 09:10, sirapacz pisze:

zrobilem ten sam blad. Krecil slabo (ale krecil) i chcialem poprawic.....
Obecnie po drugim albo trzecim boshu silver dalem sobie spokoj i kupilem
duży marketowy z tesco....i dziala....

Ja kupiłem ostatnio akumulator o rdzennie polskiej nazwie NordStar... z Piastowa. Zobaczymy jak siÄ™ sprawdzi, ale to ponoć Sznajder z bardziej budżetowÄ… nalepkÄ…. Tak czy inaczej - kosztował 180PLN (chyba 60Ah). BiorÄ…c pod uwagÄ™ cenÄ™ i że polski, to chyba dobry wybór. Nawet jak przestanie działać po dwóch latach, to wolÄ™ zapłacic Polakom niż Niemcom. Ich Bosch dwa lata wytrzymał zanim kilka razy obudził siÄ™ rano martwy.

w doblo mam Fiamm ktory szedl na pierwszy montaż. już słabo krÄ™ci ale ma
już 9(!) lat.

W Accordzie jak wymieniałem akumulator, to aż usiadłem z wrażenia - Varta... 10 letnia. Choć przez pierwsze 6 lat we Włoszech jeżdził, potem przez trzy lata wiÄ™cej stał w garażu niż jeĽdzil, wiÄ™c i mrozy mu nie dokuczały.

Shrek

38 Data: Listopad 08 2016 10:01:52
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: J.F. 

Użytkownik "Shrek"  napisał w wiadomoĹ›ci grup

Ja kupiłem ostatnio akumulator o rdzennie polskiej nazwie NordStar... z Piastowa. Zobaczymy jak siÄ™ sprawdzi, ale to ponoć Sznajder z bardziej budżetowÄ… nalepkÄ….

Drugiej fabryki akumulatorow chyba w Piastowie nie ma ... czy Sznajder sprzedaje podzespoly ?

Tak czy inaczej - kosztował 180PLN (chyba 60Ah). BiorÄ…c pod uwagÄ™ cenÄ™ i że polski, to chyba dobry wybór. Nawet jak przestanie działać po dwóch latach, to wolÄ™ zapłacic Polakom niż Niemcom.

Teraz takie czasy, ze nie dojdziesz.
Kupujesz opony Debica, a okazuja sie byc made in Turkey.
Kupujesz made in Germany, a tak naprawde in Poland.

Fotki jakiegos akumulatora polskiego i Bannera tez widzialem - pudla identyczne.
I nie wiem - rebranding, sprzedaz pudel, czy wspolny dostawca tychze ...

W Accordzie jak wymieniałem akumulator, to aż usiadłem z wrażenia - Varta... 10 letnia. Choć przez pierwsze 6 lat we Włoszech jeżdził, potem przez trzy lata wiÄ™cej stał w garażu niż jeĽdzil, wiÄ™c i mrozy mu nie dokuczały.

Ogolnie akumulator dlugo potrafi wytrzymac, tylko:
a) trzeba samochodu uzywac,
b) trzeba go dlugie lata trzymac, aby wiedziec,
c) trzeba miec alternator w dobrym stanie

A jak sie po pierwszych klopotach kupuje nowy aku, bez sprawdzenia elektryki, auta uzywa sporadycznie, to potem nie ma sie co dziwic, ze pada po dwoch latach.

J.

39 Data: Listopad 08 2016 10:27:11
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Shrek 

W dniu 08.11.2016 o 10:01, J.F. pisze:

Drugiej fabryki akumulatorow chyba w Piastowie nie ma ... czy Sznajder
sprzedaje podzespoly ?

To sÄ… rożne marki tej samej fabryki. SwojÄ… droga oni sÄ… ... no słabi marketingowo. Czasy siÄ™ zmieniły i "angielske" nazwy brzmiÄ… po prostu chiĹ„sko i taki "nordstar" miałby na pewno lepszy marketing gdyby nie był kojarzony z jednyu z GHW skÄ…d akumulatorów (czyli w praktyce z Chin) a marka nazywała siÄ™ po prostu ZPA Piastów.

Tak czy inaczej - kosztował 180PLN (chyba 60Ah). BiorÄ…c pod uwagÄ™ cenÄ™
i że polski, to chyba dobry wybór. Nawet jak przestanie działać po
dwóch latach, to wolÄ™ zapłacic Polakom niż Niemcom.

Teraz takie czasy, ze nie dojdziesz.
Kupujesz opony Debica, a okazuja sie byc made in Turkey.
Kupujesz made in Germany, a tak naprawde in Poland.

Niby tak. Choć w sumie pomysł, żeby akumulatory z Piastowa produkować w Chinach i sprzedawć podtem pod chiĹ„sko brzmÄ…cÄ… markÄ… jest... bez sensu;)

W Accordzie jak wymieniałem akumulator, to aż usiadłem z wrażenia -
Varta... 10 letnia. Choć przez pierwsze 6 lat we Włoszech jeżdził,
potem przez trzy lata wiÄ™cej stał w garażu niż jeĽdzil, wiÄ™c i mrozy
mu nie dokuczały.

A jak sie po pierwszych klopotach kupuje nowy aku, bez sprawdzenia
elektryki, auta uzywa sporadycznie, to potem nie ma sie co dziwic, ze
pada po dwoch latach.

Sprawdziłem i napiÄ™cie ładowania i prÄ…d "na martwo". Były ok.

Shrek

40 Data: Listopad 08 2016 10:40:16
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: J.F. 

Użytkownik "Shrek"  napisał w wiadomoĹ›ci grup W dniu 08.11.2016 o 10:01, J.F. pisze:

Drugiej fabryki akumulatorow chyba w Piastowie nie ma ... czy Sznajder
sprzedaje podzespoly ?

To sÄ… rożne marki tej samej fabryki. SwojÄ… droga oni sÄ… ... no słabi marketingowo. Czasy siÄ™ zmieniły i "angielske" nazwy brzmiÄ… po prostu chiĹ„sko i taki "nordstar" miałby na pewno lepszy marketing gdyby nie był kojarzony z jednyu z GHW skÄ…d akumulatorów (czyli w praktyce z Chin) a marka nazywała siÄ™ po prostu ZPA Piastów.

A jednak ... widac te angielskie nazwy sie sprzedaja lepiej niz polskie.
Albo wlasciciele maja szersze plany eksportowe.

Moze tez chodzi o to, zeby nieswiadomy klient kupil taniego Nordstara, a swiadomy nieco drozszego ZAP :-)

Albo ... to sie od drugiej strony wzielo, jakis handlowiec wymyslil sobie wlasna marke i zamowil od najtanszego dostawcy.
Za rok tez zamowi u najtanszego.

Tak czy inaczej - kosztował 180PLN (chyba 60Ah). BiorÄ…c pod uwagÄ™ cenÄ™
i że polski, to chyba dobry wybór. Nawet jak przestanie działać po
dwóch latach, to wolÄ™ zapłacic Polakom niż Niemcom.

Teraz takie czasy, ze nie dojdziesz.
Kupujesz opony Debica, a okazuja sie byc made in Turkey.
Kupujesz made in Germany, a tak naprawde in Poland.

Niby tak. Choć w sumie pomysł, żeby akumulatory z Piastowa produkować w
Chinach i sprzedawć podtem pod chińsko brzmącą marką jest... bez sensu;)

A moze sensowny - akumulatory akurat ciezkie i transport pewnie drogi, ale niejedna rzecz sie okazywala znacznie tansza z Chin niz z rodzimej produkcji.
Trzeba tylko w odpowiednim momencie zamienic fabryke w hurtownie :-)

Handlowcy moga tez wiedziec, ze marka nie ma znaczenia - kazdy tani akumulator sie sprzeda :-)
A klient na padniety za 2 lata nie bedzie narzekal, i nie powie "nigdy wiecej Centry" :)

J.

41 Data: Listopad 06 2016 23:20:38
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Sun, 6 Nov 2016 21:59:14 +0100, Marcin napisał(a):

Jako osoba nie znjaca sie specjalnie na  autach ale kiedys cos tam
sie uczaca o pradzie, ladunku lektrycznym itp. wydawalo mi sie, ze im
wieksza pojemnosc akumulatora tym lepiej. Ale w kilku miejscach w necie
wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz
fabryczny bo bedzie niedoladowany.

Bo Ty się uczyłe¶, a oni nie :)

Większy z elektrycznego punktu widzenia zawsze będzie lepszy, tyle że
cięższy i droższy.

42 Data: Listopad 07 2016 00:26:38
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: PiteR 

na  ** p.m.s **  Marcin pisze tak:

Przyszedl czas na wymiane akumulatora w aucie (takie zwyklego 12V
wspolpracujacego ze staromodnym silnikiem spalinowym, zadna
hybryda itp). Jako osoba nie znjaca sie specjalnie na  autach ale
kiedys cos tam sie uczaca o pradzie, ladunku lektrycznym itp.
wydawalo mi sie, ze im wieksza pojemnosc akumulatora tym lepiej.
Ale w kilku miejscach w necie wyczytalem, ze nie nalezy kupowac
akumulatora o pojemnosci wiekszej niz fabryczny bo bedzie
niedoladowany.


Niektórzy w zimie tak mało jeżdż± że każdy akumulator zniszcz± duży czy
mały. Jak nawet wsadzisz naładowany 100Ah to nic się nie stanie.

Trzeba tylko sprawdzić ładowanie jak włożysz nowy akumulator
żeby go nie zmarnować szybko słabym ładowaniem.

zimny silnik, rano, mróz - 14.4v
nagrzany silnik + ¶wiatła, dmuchawa - 13.6v

Je¶li jest stale mniej niż 13.6v to niebałdzo.


--
Ausfahrt. The biggest city in Germany.

43 Data: Listopad 07 2016 10:26:56
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Jacek 

W dniu 06.11.2016 o 21:59, Marcin pisze:

Przeciez alternator bedzie dawac caly czas napiecie ok. 14,5V i prad
podczas jazdy bedzie plynal do akumulatora. Akumulator bedzie sie
ladowal. Jak go bardzo rozladuje to po prostu ladowanie do pelna
zabierze wiecej czasu. Ale jak mam w pelni naladowany akumulator i
potrzbuje odpalic silnik to potrzebuje dokladnie tyle samo energii
pobrac z akumulatora o duzej i malej pojemnosci a pozniej podczas jazdy
tyle samo energii mu oddac z alternatora.
Też tak myĹ›lÄ™. Dawno temu, jak założylem do syreny akumulator 120 Ah (jeĽdził w bagażniku), to ten faktycznie był niedoładowany, gdyż prÄ…dnica miała całe 300 W mocy na dodatek zaczynała jako tako ładować dopiero powyżej ok 2000 obrotów.
Nie wydaje mi siÄ™, żeby współczesne auta miały mocniejsze alternatory w wersjach z wiÄ™kszym aku.
Jacek

44 Data: Listopad 07 2016 11:10:02
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: J.F. 

Użytkownik "Jacek"  napisał w wiadomoĹ›ci grup W dniu 06.11.2016 o 21:59, Marcin pisze:

Przeciez alternator bedzie dawac caly czas napiecie ok. 14,5V i prad
podczas jazdy bedzie plynal do akumulatora. Akumulator bedzie sie
ladowal. Jak go bardzo rozladuje to po prostu ladowanie do pelna
zabierze wiecej czasu. Ale jak mam w pelni naladowany akumulator i
potrzbuje odpalic silnik to potrzebuje dokladnie tyle samo energii
pobrac z akumulatora o duzej i malej pojemnosci a pozniej podczas jazdy
tyle samo energii mu oddac z alternatora.
Też tak myĹ›lÄ™. Dawno temu, jak założylem do syreny akumulator 120 Ah (jeĽdził w bagażniku), to ten faktycznie był niedoładowany, gdyż prÄ…dnica miała całe 300 W mocy na dodatek zaczynała jako tako ładować dopiero powyżej ok 2000 obrotów.

A nie powinien. Wiekszy akumulator:
a) prawdopodobnie latwiej odpali syrene, wiec zuzyje mniej ladunku,
b) ma szanse przyjac wiekszy prad i szybciej sie podladowac,
c) owszem, prawdopodobnie bedzie mial wieksze samorozladowanie do uzupelnienia ... ale to beda jakies miliampery.
    Moga byc istotne tylko w jakims granicznym przypadku - ze akurat tych kilku mA w bilansie brakuje.
    A tak normalnie, to przy pierwszej dluzszej jezdzie sie naladuje do pelna, a przy krotkich ... wiekszy aku na dluzej starczy :-)

Nie wydaje mi siÄ™, żeby współczesne auta miały mocniejsze alternatory w wersjach z wiÄ™kszym aku.

Hm, musialbym sprawdzic, ale cos mi sie wydaje, ze moga miec wiekszy.
Z tym, ze moze to byc niezalezne od pojemnosci - wieksze aku maja modele z wiekszym silnikiem, a przy okazji sa lepiej wyposazone i stad wiekszy alternator.

J.

45 Data: Listopad 07 2016 11:15:57
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: sirapacz 


Hm, musialbym sprawdzic, ale cos mi sie wydaje, ze moga miec wiekszy.
Z tym, ze moze to byc niezalezne od pojemnosci - wieksze aku maja modele
z wiekszym silnikiem, a przy okazji sa lepiej wyposazone i stad wiekszy
alternator.

fiat kiedyĹ› oferował do nowych samochodów jako opcjÄ™ zestaw zimowy: wiekszy akumulator, wiÄ™kszy alternator i wiÄ™kszy rozrusznik - wiÄ™c nawet do pojedynczego modelu i silnika możesz mieć dostÄ™pny altek o wiÄ™kszej wydajnoĹ›ci

46 Data: Listopad 07 2016 17:40:18
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Tomasz Gorbaczuk 

W dniu .11.2016 o 10:26 Jacek  pisze:


Nie wydaje mi siÄ™, żeby współczesne auta miały mocniejsze alternatory w  wersjach z wiÄ™kszym aku.


Działa to w ten sposób - gdy auto ma bogatsze wyposażenie (podgrzewane  fotele, kierownicÄ™, szyberdach elektryczny, dogrzewanie elektryczne w  module klimatyzacji itp) fabryka wkłada wiÄ™kszy akumulator i daje wtedy  mocniejszy alternator (ponad 200A zamiast standardowych 150A ).


TG

47 Data: Listopad 07 2016 18:45:49
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Mateusz Bogusz 

fabryka wkłada wiÄ™kszy akumulator i daje wtedy mocniejszy alternator
(ponad 200A zamiast standardowych 150A )

WidziałeĹ› na oczy czy opowiadasz? Bo do 150A, to w szczycie dochodził alternator w starym starze, jak kiedyĹ› widziałem.

--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz

48 Data: Listopad 07 2016 19:18:31
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Irokez 

W dniu 2016-11-07 o 18:45, Mateusz Bogusz pisze:

fabryka wkłada wiÄ™kszy akumulator i daje wtedy mocniejszy alternator
(ponad 200A zamiast standardowych 150A )

WidziałeĹ› na oczy czy opowiadasz? Bo do 150A, to w szczycie dochodził
alternator w starym starze, jak kiedyĹ› widziałem.


Ale w czym problem?
VW Phaeton ma 190A. Ma też 2 akumulatory, jeden do elektroniki, drugi rozruchowy.


--
Irokez

49 Data: Listopad 07 2016 19:43:23
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: J.F. 

Użytkownik "Mateusz Bogusz"  napisał w wiadomoĹ›ci grup

fabryka wkłada wiÄ™kszy akumulator i daje wtedy mocniejszy alternator
(ponad 200A zamiast standardowych 150A )

WidziałeĹ› na oczy czy opowiadasz? Bo do 150A, to w szczycie dochodził alternator w starym starze, jak kiedyĹ› widziałem.

Coraz mocniejsze alternatory teraz daja.
Star ? Po co mu taki mocny alternator ?

Za to w nowoczesnej osobowce pradu trzeba duzo.
swiatla caly czas, dmuchawy, klima, podgrzewane siedzenia, szyby, ABS, ESP, TSC, wspomaganie kierownicy, 100W radio, automatyczna skrzynia, LSD ...

Zobacz np tu:
http://www.iparts.pl/auto-czesci/alternator,volvo,xc90-ii-od-2014-09,t6-awd-321km,120-13084-107555-100350.html

215A

J.

50 Data: Listopad 07 2016 20:18:04
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Tomasz Gorbaczuk 

W dniu .11.2016 o 18:45 Mateusz Bogusz  pisze:

fabryka wkłada wiÄ™kszy akumulator i daje wtedy mocniejszy alternator
(ponad 200A zamiast standardowych 150A )

WidziałeĹ› na oczy czy opowiadasz? Bo do 150A, to w szczycie dochodził  alternator w starym starze, jak kiedyĹ› widziałem.


Alternator w moim aucie:

http://www.iparts.pl/czesc/alternator-valeo-440426,citroen,c4-grand-picasso-i-ua_-od-2006-10,2-0-hdi-165-163km,21-6231-6640-100350-0-21-440426.html

230A

TG

51 Data: Listopad 08 2016 21:33:04
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Mateusz Bogusz 

fabryka wkłada wiÄ™kszy akumulator i daje wtedy mocniejszy alternator
(ponad 200A zamiast standardowych 150A )

WidziałeĹ› na oczy czy opowiadasz? Bo do 150A, to w szczycie dochodził
alternator w starym starze, jak kiedyĹ› widziałem.


Alternator w moim aucie:

http://www.iparts.pl/czesc/alternator-valeo-440426,citroen,c4-grand-picasso-i-ua_-od-2006-10,2-0-hdi-165-163km,21-6231-6640-100350-0-21-440426.html
>
> 230A

Ja tam widzÄ™ prawie wszystkie po 150A, tylko ta jedna sztuka ma wiÄ™cej. Na iparts można kupić alterantor 170A do Octavii I, choć w wersji Tour+Ice+ z bajerami fabryka wsadzała 70A.

--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz

52 Data: Listopad 08 2016 21:39:51
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Tomasz Gorbaczuk 

W dniu .11.2016 o 21:33 Mateusz Bogusz  pisze:

fabryka wkłada wiÄ™kszy akumulator i daje wtedy mocniejszy alternator
(ponad 200A zamiast standardowych 150A )

WidziałeĹ› na oczy czy opowiadasz? Bo do 150A, to w szczycie dochodził
alternator w starym starze, jak kiedyĹ› widziałem.


Alternator w moim aucie:

http://www.iparts.pl/czesc/alternator-valeo-440426,citroen,c4-grand-picasso-i-ua_-od-2006-10,2-0-hdi-165-163km,21-6231-6640-100350-0-21-440426.html
 >
 > 230A

Ja tam widzÄ™ prawie wszystkie po 150A, tylko ta jedna sztuka ma wiÄ™cej.  Na iparts można kupić alterantor 170A do Octavii I, choć w wersji  Tour+Ice+ z bajerami fabryka wsadzała 70A.


Czyli rozumiem, że wiesz lepiej ode mnie co mam w aucie.
Przed chwilÄ… pisałeĹ›, że 150A to tylko w starze. A tu pacz pan -  standardowy w hdi165 to 150A.

TG

53 Data: Listopad 07 2016 19:37:37
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Jacek Maciejewski 

Dnia Sun, 6 Nov 2016 21:59:14 +0100, Marcin napisał(a):

Ale w kilku miejscach w necie
wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz
fabryczny bo bedzie niedoladowany.

Z waszych postów, panowie, widzÄ™ że żaden z was nie jest elektrykiem.
Więc niech ja, elektryk, wetknę swoje 3grosze:

1. Nie ma znaczenia (w pierwszym przybliżeniu) czy damy do bryki aku 30
czy 300 Ah nie zwiększając alternatora. I ten i ten będą odpowiednio
naładowane przy typowej jeĽdzie, ponieważ o stopniu naładowania decyduje
znacznie bardziej bilans energetyczny aniżeli moc maksymalna
alternatora.
2. Wielu z was sÄ…dzi że aku aby siÄ™ nie psuł musi być możliwie mocno
naładowany. To nieprawda, może sobie pozostawać w dowolnym punkcie
charakterystyki rozładowania oprócz głÄ™bokiego rozładowania. WrÄ™cz
przeciwnie, ładowanie "pod korek" psuje aku, ponieważ dostarczana
energia siÄ™ zużywa nie na pożyteczne reakcje chemiczne a na rozkład
wody.
3. O przydatnoĹ›ci aku do rozruchu decyduje wiÄ™cej parametrów niż tylko
aktualne spoczynkowe napiÄ™cie aku czy jego pojemnoć znamionowa.
Zapominacie najczęściej o opornoĹ›ci wewnÄ™trznej aku oraz o wielu różnych
łÄ…czeniach obwodu rozruchu z których każdy może ograniczyć moc
dostarczanÄ… do rozrusznika dużo bardziej niż opornoć wewnÄ™trzna aku i
co czyni wasze osobiste doĹ›wiadczenia nieporównywalnymi, bo nikt
(niemal) z was nie kontroluje styków :) Bardzo ważna jest opornoć
wewnÄ™trzna. Ważne sÄ… też np. zależnoć tej opornoĹ›ci od temperatury czy
maksymalny dopuszczalny prÄ…d rozruchu.
4. Paradoksalnie, aku o mniejszej pojemnoĹ›ci może być lepszym Ľródłem
energii do rozruchu niż aku o dużej pojemnoĹ›ci, ponieważ ten pierwszy z
reguły bÄ™dzie miał mniejszÄ… opornoć wewnÄ™trznÄ…. Dlatego jeĹ›li ktoĹ› chce
uniknąć kłopotów z rozruchem niech popatrzy najpierw na styki nie na Ah.
A aku o dużej pojemnoĹ›ci jest potrzebny tylko kiedy potrzebujemy dużo
energii między jazdami, np. w wozach kempingowych. Oczywiście,
rozładowujÄ…c aku w nocy należy pamiÄ™tać o odpowiednio długiej jeĽdzie w
dzień.
Dodatkowo, aku o mniejszej pojemnoĹ›ci (i tym samym gabarycie) bÄ™dÄ… miały
wiÄ™kszÄ… trwałoć płyt, a IMO najczÄ™stszy powód zakoĹ„czenia pracy przez
aku to wykruszenie masy czynnej płyt lub ich deformacja powodujÄ…ce
zwarcie w celi.
5. Do współpracy alternatora z aku dziĹ› sÄ… używane dosyć skomplikowane
algorytmy o których na dobrÄ… sprawÄ™ nikt (oprócz producenta wozu) nic
nie wie dlatego prÄ™dzej niż niedoładowania spodziewałbym siÄ™ że dajÄ…c
aku inny niż przewiduje fabryka można siÄ™ narazić na kaprysy ze strony
automatyki. Ale to bardzo mało prawdopodobne, tym mniej im mniej
skomplikowany układ ładujÄ…cy, i też z tego powodu że charakterystyki
wszystkich aku ołowiowych samochodowych sÄ… bardzo do siebie podobne.

--
Jacek
I hate haters.

54 Data: Listopad 07 2016 23:22:20
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: PiteR 

na  ** p.m.s **  Jacek Maciejewski pisze tak:

4. Paradoksalnie, aku o mniejszej pojemno¶ci może być lepszym
Ľródłem energii do rozruchu niż aku o dużej pojemno¶ci, ponieważ
ten pierwszy z reguły będzie miał mniejsz± oporno¶ć wewnętrzn±.

dlaczego będzie miał mniejsz± oporno¶ć wewnętrzn±?

--
Ausfahrt. The biggest city in Germany.

55 Data: Listopad 08 2016 10:08:51
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Jacek Maciejewski 

Dnia Mon, 07 Nov 2016 23:22:20 +0100, PiteR napisał(a):

na  ** p.m.s **  Jacek Maciejewski pisze tak:

4. Paradoksalnie, aku o mniejszej pojemnoĹ›ci może być lepszym
Ľródłem energii do rozruchu niż aku o dużej pojemnoĹ›ci, ponieważ
ten pierwszy z reguły bÄ™dzie miał mniejszÄ… opornoć wewnÄ™trznÄ….

dlaczego bÄ™dzie miał mniejszÄ… opornoć wewnÄ™trznÄ…?

WiÄ™ksza pojemnoć wymaga wiÄ™kszej iloĹ›ci masy czynnej a to znaczy że
bÄ™dzie mniej ołowiu metalicznego w ramkach. Ołów ma lepszÄ… przewodnoć
niż masa czynna.
--
Jacek
I hate haters.

56 Data: Listopad 08 2016 11:20:32
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: PiteR 

na  ** p.m.s **  Jacek Maciejewski pisze tak:

4. Paradoksalnie, aku o mniejszej pojemno¶ci może być lepszym
Ľródłem energii do rozruchu niż aku o dużej pojemno¶ci, ponieważ
ten pierwszy z reguły będzie miał mniejsz± oporno¶ć wewnętrzn±.

dlaczego będzie miał mniejsz± oporno¶ć wewnętrzn±?

Większa pojemno¶ć wymaga większej ilo¶ci masy czynnej a to znaczy
że będzie mniej ołowiu metalicznego w ramkach. Ołów ma lepsz±
przewodno¶ć niż masa czynna.

my¶lałem, że większy gabaryt to proporcjonalnie więcej wszystkiego.

To sk±d większe pr±dy rozruchowe przy większych pojemno¶ciach
skoro oporno¶ć wewnętrzna nie jest mniejsza?

--
Ausfahrt. The biggest city in Germany.

57 Data: Listopad 08 2016 13:05:49
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Jacek Maciejewski 

Dnia Tue, 08 Nov 2016 11:20:32 +0100, PiteR napisał(a):

myĹ›lałem, że wiÄ™kszy gabaryt to proporcjonalnie wiÄ™cej wszystkiego.

To skąd większe prądy rozruchowe przy większych pojemnościach
skoro opornoć wewnÄ™trzna nie jest mniejsza?

Oj, trzeba detalicznie mówić? PorównujÄ™ aku o różnych pojemnoĹ›ciach a
takich samych lub bardzo zbliżonych gabarytach. Do skrzynki możesz
wetknąć albo wiÄ™cej masy czynnej albo wiÄ™cej ołowiu, na raz siÄ™ nie da.
Zgadnij który bÄ™dzie miał wiÄ™kszÄ… pojemnoć?
--
Jacek
I hate haters.

58 Data: Listopad 08 2016 14:06:22
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: J.F. 

Użytkownik "Jacek Maciejewski"  napisał w wiadomoĹ›ci grup Dnia Tue, 08 Nov 2016 11:20:32 +0100, PiteR napisał(a):

myĹ›lałem, że wiÄ™kszy gabaryt to proporcjonalnie wiÄ™cej wszystkiego.
To skąd większe prądy rozruchowe przy większych pojemnościach
skoro opornoć wewnÄ™trzna nie jest mniejsza?

Oj, trzeba detalicznie mówić? PorównujÄ™ aku o różnych pojemnoĹ›ciach a
takich samych lub bardzo zbliżonych gabarytach. Do skrzynki możesz
wetknąć albo wiÄ™cej masy czynnej albo wiÄ™cej ołowiu, na raz siÄ™ nie da.
Zgadnij który bÄ™dzie miał wiÄ™kszÄ… pojemnoć?

Ale skoro w skrzynce miesci sie duzy akumulator, to zgadnij co bedzie w aku malej pojemnosci:
a) ktos da plyty z grubsza warstwa olowiu, bo mozna, miejsce jest
b) ktos da standardowe plyty, ale w mniejszej ilosci,
c) ktos da plyty standardowej grubosci,  ale nizsze,
d)  b) plus wypelnienie wolnego miejsca szklem/piaskiem

Ja obstawiam b, c, d.
A a) to nie obstawiam :-)

Owszem, patrzac po katalogach, to znajdzie sie mniejszy akumulator z wiekszym pradem, wiec moze i niektorzy robia a).
I kaza sobie zaplacic :-)

J.

59 Data: Listopad 08 2016 15:48:37
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Adam 

W dniu 2016-11-08 o 14:06, J.F. pisze:

Użytkownik "Jacek Maciejewski"  napisał w wiadomo¶ci grup

Dnia Tue, 08 Nov 2016 11:20:32 +0100, PiteR napisał(a):
my¶lałem, że większy gabaryt to proporcjonalnie więcej wszystkiego.
To sk±d większe pr±dy rozruchowe przy większych pojemno¶ciach
skoro oporno¶ć wewnętrzna nie jest mniejsza?

Oj, trzeba detalicznie mówić? Porównuję aku o różnych pojemno¶ciach a
takich samych lub bardzo zbliżonych gabarytach. Do skrzynki możesz
wetkn±ć albo więcej masy czynnej albo więcej ołowiu, na raz się nie da.
Zgadnij który będzie miał większ± pojemno¶ć?

Ale skoro w skrzynce miesci sie duzy akumulator, to zgadnij co bedzie w
aku malej pojemnosci:
a) ktos da plyty z grubsza warstwa olowiu, bo mozna, miejsce jest
b) ktos da standardowe plyty, ale w mniejszej ilosci,
c) ktos da plyty standardowej grubosci,  ale nizsze,
d)  b) plus wypelnienie wolnego miejsca szklem/piaskiem

Ja obstawiam b, c, d.
A a) to nie obstawiam :-)

Owszem, patrzac po katalogach, to znajdzie sie mniejszy akumulator z
wiekszym pradem, wiec moze i niektorzy robia a).
I kaza sobie zaplacic :-)

J.


W handlu te akumulatory to:
* trakcyjne
* rozruchowe


--
Pozdrawiam.

Adam

60 Data: Listopad 09 2016 14:12:28
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: J.F. 

Użytkownik "Adam"  napisał w wiadomo¶ci grup W dniu 2016-11-08 o 14:06, J.F. pisze:

Użytkownik "Jacek Maciejewski"  napisał w wiadomo¶ci grup
Oj, trzeba detalicznie mówić? Porównuję aku o różnych pojemno¶ciach a
takich samych lub bardzo zbliżonych gabarytach. Do skrzynki możesz
wetkn±ć albo więcej masy czynnej albo więcej ołowiu, na raz się nie da.
Zgadnij który będzie miał większ± pojemno¶ć?

Ale skoro w skrzynce miesci sie duzy akumulator, to zgadnij co bedzie w
aku malej pojemnosci:
a) ktos da plyty z grubsza warstwa olowiu, bo mozna, miejsce jest
b) ktos da standardowe plyty, ale w mniejszej ilosci,
c) ktos da plyty standardowej grubosci,  ale nizsze,
d)  b) plus wypelnienie wolnego miejsca szklem/piaskiem

Ja obstawiam b, c, d.
A a) to nie obstawiam :-)

Owszem, patrzac po katalogach, to znajdzie sie mniejszy akumulator z
wiekszym pradem, wiec moze i niektorzy robia a).
I kaza sobie zaplacic :-)

W handlu te akumulatory to:
* trakcyjne
* rozruchowe

Nie nie. Ciagle mowimy o rozruchowych.
Ale sa takie z wiekszym i mniejszym problem rozruchowym - co tam klient woli i za co chce zaplacic :-)

Byly tez takie z ekstremalnym -  np 1000A z 50Ah, zwijkowe, a przy okazji chyba od glebokiego rozladowania mniej cierpialy.

J.

61 Data: Listopad 10 2016 09:29:50
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Adam 

W dniu 2016-11-09 o 14:12, J.F. pisze:

Użytkownik "Adam"  napisał w wiadomo¶ci grup

W dniu 2016-11-08 o 14:06, J.F. pisze:
Użytkownik "Jacek Maciejewski"  napisał w wiadomo¶ci grup
Oj, trzeba detalicznie mówić? Porównuję aku o różnych pojemno¶ciach a
takich samych lub bardzo zbliżonych gabarytach. Do skrzynki możesz
wetkn±ć albo więcej masy czynnej albo więcej ołowiu, na raz się nie da.
Zgadnij który będzie miał większ± pojemno¶ć?

Ale skoro w skrzynce miesci sie duzy akumulator, to zgadnij co bedzie w
aku malej pojemnosci:
a) ktos da plyty z grubsza warstwa olowiu, bo mozna, miejsce jest
b) ktos da standardowe plyty, ale w mniejszej ilosci,
c) ktos da plyty standardowej grubosci,  ale nizsze,
d)  b) plus wypelnienie wolnego miejsca szklem/piaskiem

Ja obstawiam b, c, d.
A a) to nie obstawiam :-)

Owszem, patrzac po katalogach, to znajdzie sie mniejszy akumulator z
wiekszym pradem, wiec moze i niektorzy robia a).
I kaza sobie zaplacic :-)

W handlu te akumulatory to:
* trakcyjne
* rozruchowe

Nie nie. Ciagle mowimy o rozruchowych.
Ale sa takie z wiekszym i mniejszym problem rozruchowym - co tam klient
woli i za co chce zaplacic :-)

Byly tez takie z ekstremalnym -  np 1000A z 50Ah, zwijkowe, a przy
okazji chyba od glebokiego rozladowania mniej cierpialy.


Były i s±.
Np. Optima - ale s± w różnych typach i kolorach - od czerwonego do niebieskiego ;)

Bodajże żółte dobrze sprawdzaj± się w terenówkach przy pracy z wyci±gark±.


--
Pozdrawiam.

Adam

62 Data: Listopad 08 2016 07:50:15
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: J.F. 

Dnia Mon, 7 Nov 2016 19:37:37 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

1. Nie ma znaczenia (w pierwszym przybliżeniu) czy damy do bryki aku 30
czy 300 Ah nie zwiększaj±c alternatora. I ten i ten będ± odpowiednio
naładowane przy typowej jeĽdzie, ponieważ o stopniu naładowania decyduje
znacznie bardziej bilans energetyczny aniżeli moc maksymalna
alternatora.

Ten bilans moze sie pogorszyc, jak stoje w korku, z wlaczonymi
swiatlami, dmuchawa i dodatkowymi grzalkami.

2. Wielu z was s±dzi że aku aby się nie psuł musi być możliwie mocno
naładowany. To nieprawda, może sobie pozostawać w dowolnym punkcie
charakterystyki rozładowania oprócz głębokiego rozładowania. Wręcz

olowiowy rozruchowy tez ?

przeciwnie, ładowanie "pod korek" psuje aku, ponieważ dostarczana
energia się zużywa nie na pożyteczne reakcje chemiczne a na rozkład
wody.

Ale to chyba "nad korek", a nie "pod".

Wody do akumulatora przestalo sie dolewac - wystarczylo ograniczyc
napiecie do tych 14-14.5V, czy wychwytuja wilgoc z powietrza ?

4. Paradoksalnie, aku o mniejszej pojemno¶ci może być lepszym Ľródłem
energii do rozruchu niż aku o dużej pojemno¶ci, ponieważ ten pierwszy z
reguły będzie miał mniejsz± oporno¶ć wewnętrzn±.

Odwrotnie raczej. Znajdz akumulator 50Ah i 900A. No i w cenie ponizej
300 zl :-)

Dlatego je¶li kto¶ chce
unikn±ć kłopotów z rozruchem niech popatrzy najpierw na styki nie na Ah.

Prawde mowiac styki to zawodzily w maluchu ... i w punto.

A aku o dużej pojemno¶ci jest potrzebny tylko kiedy potrzebujemy dużo
energii między jazdami, np. w wozach kempingowych.

No i jak sie zrobi -30, i silnik "nie chce zapalic".

Dodatkowo, aku o mniejszej pojemno¶ci (i tym samym gabarycie) będ± miały
większ± trwało¶ć płyt, a IMO najczęstszy powód zakończenia pracy przez
aku to wykruszenie masy czynnej płyt lub ich deformacja powoduj±ce
zwarcie w celi.

Owszem ... ale skad ta inna trwalosc ?

5. Do współpracy alternatora z aku dzi¶ s± używane dosyć skomplikowane
algorytmy o których na dobr± sprawę nikt (oprócz producenta wozu) nic

Ale sporo osob ma jeszcze proste instalacje.

J.

63 Data: Listopad 08 2016 10:20:48
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Jacek Maciejewski 

Dnia Tue, 8 Nov 2016 07:50:15 +0100, J.F. napisał(a):

Ten bilans moze sie pogorszyc, jak stoje w korku, z wlaczonymi
swiatlami, dmuchawa i dodatkowymi grzalkami.
Owszem, może. Ale dokładnie w taki sam sposób dla dowolnej pojemnoĹ›ci.
Albo inaczej rozumiemy słowo "bilans".


olowiowy rozruchowy tez ?
A czemu nie?

 
Wody do akumulatora przestalo sie dolewac - wystarczylo ograniczyc
napiecie do tych 14-14.5V, czy wychwytuja wilgoc z powietrza ?
Wystarczyło. Wspomniałem niżej o skomplikowanych algorytmach do
ładowania, uwzglÄ™dniajÄ…cych np. temp. aku.

Odwrotnie raczej. Znajdz akumulator 50Ah i 900A. No i w cenie ponizej
300 zl :-)
MówiÄ™ tu o dwóch aku o różnych pojemnoĹ›ciach lecz tym samym gabarycie.


Prawde mowiac styki to zawodzily w maluchu ... i w punto.
Mało widziałeĹ› :)


No i jak sie zrobi -30, i silnik "nie chce zapalic".
Jak się nie pamięta o odpowiednim oleju czy paliwie to nie nadrobi tego
pojemnością aku.

Owszem ... ale skad ta inna trwalosc ?
Z mniej delikatnej konstrukcji płyt,
 
Ale sporo osob ma jeszcze proste instalacje.
Toteż powinni sprawdzać poziom elektrolitu :)


--
Jacek
I hate haters.

64 Data: Listopad 08 2016 11:11:50
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: J.F. 

Użytkownik "Jacek Maciejewski"  napisał w wiadomoĹ›ci grup Dnia Tue, 8 Nov 2016 07:50:15 +0100, J.F. napisał(a):

Ten bilans moze sie pogorszyc, jak stoje w korku, z wlaczonymi
swiatlami, dmuchawa i dodatkowymi grzalkami.

Owszem, może. Ale dokładnie w taki sam sposób dla dowolnej pojemnoĹ›ci.
Albo inaczej rozumiemy słowo "bilans".

Bilans owszem. Ale czy te akumulatory takie "naladowane" ?
Ogolnie - w wiekszosci tak, ale w szczegolnych wypadkach nie dalbym glowy.

A wtedy - wiekszemu akumulatorowi latwiej przetrwac okres ujemnego bilansu :-)

olowiowy rozruchowy tez ?
A czemu nie?

Skoro szkodzi mu glebokie rozladowanie, to czemu takie polowiczne nie ?
Takie minimalne mu nie szkodzi - 3s krecenia rozrusznikiem :-)

Wody do akumulatora przestalo sie dolewac - wystarczylo ograniczyc
napiecie do tych 14-14.5V, czy wychwytuja wilgoc z powietrza ?
Wystarczyło. Wspomniałem niżej o skomplikowanych algorytmach do
ładowania, uwzglÄ™dniajÄ…cych np. temp. aku.

Ale przestalem dolewac juz dawno, a tam w samochodzie nie bylo skomplikowanego algorytmu, tylko zwykly polprzewodnikowy regulator napiecia.
Precyzyjny znaczy sie.

Tak czy inaczej ciekaw jestem - przeciez nawet przy tych 14.5V cos gazuje i wody powinno ubywac.
Na tyle malo, ze przez 10 lat nie trzeba dolewac, czy jednak jakos wylapuja wilgoc z powietrza ?

Odwrotnie raczej. Znajdz akumulator 50Ah i 900A. No i w cenie ponizej
300 zl :-)
MówiÄ™ tu o dwóch aku o różnych pojemnoĹ›ciach lecz tym samym gabarycie.

No to w tym mniej pojemnym  plyty telepia i elektrolit chlupocze :-)

Prawde mowiac styki to zawodzily w maluchu ... i w punto.

Mało widziałeĹ› :)

Moze i malo, ale mnie leniowi nigdy sie nie chialo tych stykow pucowac nadmiernie, bywaly w stanie, ktorzy inni by okreslili na "agonalny", a auto zapala bez problemow.
Nie dotyczy malucha ... i powtorke widzialem w punto ..

No i jak sie zrobi -30, i silnik "nie chce zapalic".
Jak się nie pamięta o odpowiednim oleju czy paliwie to nie nadrobi tego
pojemnością aku.

paliwo to jedno, olej drugie (zgodnie z zaleceniem fabryki - 20W :-))
a reszta to trzecie. Jak widac ciezka zima - wielu ma problem z zaplonem.
I akumulator nie kreci 2s, tylko 2 minuty :-)

Owszem ... ale skad ta inna trwalosc ?
Z mniej delikatnej konstrukcji płyt,

Wage by warto sprawdzic ... olow teraz drogi, po co go dawac wiecej niz potrzeba :-)

Ale sporo osob ma jeszcze proste instalacje.
Toteż powinni sprawdzać poziom elektrolitu :)

Nie ma potrzeby ... i czesto nie ma mozliwosci.
Korki teraz zaklejone, do gwarancji musi dotrwac bez dolewek.

J.

65 Data: Listopad 08 2016 11:26:47
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Adam 

W dniu 2016-11-08 o 11:11, J.F. pisze:

(...)
Moze i malo, ale mnie leniowi nigdy sie nie chialo tych stykow pucowac
nadmiernie, bywaly w stanie, ktorzy inni by okreslili na "agonalny", a
auto zapala bez problemow.
Nie dotyczy malucha ... i powtorke widzialem w punto ..


Maluch miał akumulator z przodu, a rozrusznik i regler z tyłu auta. A starsze wersje miały pr±dnicę.

A jak kto¶ boi się o bilans, to zawsze można dać dwa akumulatory z tzw.
"izolatorem akumulatorów". Wtedy jeden jest dedykowany tylko do rozruchu, natomiast drugi dla reszty odbiorników.
Wtedy ten drugi może być trakcyjny albo jachtowy.
Albo jeszcze lepiej zasadowy - ten może być rozładowany do zera i może stać tak dowolnie długo. Poza tym żyje kilkadziesi±t lat, a nie kilka, jak kwasowe.


--
Pozdrawiam.

Adam

66 Data: Listopad 08 2016 13:51:11
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: J.F. 

Użytkownik "Adam"  napisał w wiadomo¶ci grup W dniu 2016-11-08 o 11:11, J.F. pisze:

(...)
Moze i malo, ale mnie leniowi nigdy sie nie chialo tych stykow pucowac
nadmiernie, bywaly w stanie, ktorzy inni by okreslili na "agonalny", a
auto zapala bez problemow.
Nie dotyczy malucha ... i powtorke widzialem w punto ..

Maluch miał akumulator z przodu, a rozrusznik i regler z tyłu auta. A starsze wersje miały pr±dnicę.

Niektore samochody maja silnik z przodu, a akumulator z tylu.
I im nie przeszkadza.

A to taka smieszna sprawa - maluch zapala normalnie, pracuje normalnie, gasisz, odpalasz ... i nic, tylko lampki gasna.

Trzeba w ciemno klemy przeskrobac, albo z miernikiem ustalic, ze to na styku.
W zadnym innym samochodzie tego nie widzialem ... az ujrzalem w punto.
Zeby bylo ciekawiej - to akumulator byl w tym punto nowy, tydzien wczesniej zalozony.
Z czego ten fiat klemy robi ?

J.

67 Data: Listopad 15 2016 17:14:32
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Scobowski 

W dniu 06.11.2016 o 21:59, Marcin pisze:

Witam

wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz
(ciach)

A jak na płocie napiszÄ… "dupa" .... ? ;-)

MyĹ›lÄ™, że słowo-klucz, którego tu brakło to DUĹ»O (wiÄ™kszy).
Wkładaj najwiÄ™kszy (a lepiej najmocniejszy - z najlepszym prÄ…dem rozruchowym) jaki zmieĹ›ci siÄ™ w przewidzianym na niego moejscu w samochodzie.
O ile będzie większy pojemnościowo od starego? 10% 20%?
MyĹ›lÄ™, że o problemie z niedoładowaniem mozna mówić w maluchu z prÄ…dnicÄ…, którego uszczęśliwiono 2x wiekszÄ… bateriÄ… ;-)

68 Data: Listopad 15 2016 21:55:05
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: Przyjazny 

On 2016-11-15 16:14, Scobowski  wrote:

W dniu 06.11.2016 o 21:59, Marcin pisze:
Witam

wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz
(ciach)

A jak na płocie napisz± "dupa" .... ? ;-)

My¶lę, że słowo-klucz, którego tu brakło to DUŻO (większy).
Wkładaj największy (a lepiej najmocniejszy - z najlepszym pr±dem
rozruchowym) jaki zmie¶ci się w przewidzianym na niego moejscu w
samochodzie.
O ile będzie większy pojemno¶ciowo od starego? 10% 20%?
My¶lę, że o problemie z niedoładowaniem mozna mówić w maluchu z
pr±dnic±, którego uszczę¶liwiono 2x wieksz± bateri± ;-)

Nie mierz wszystkich samochodów swoj± miar± ;-). W moim 2x dłuższy na
oko chyba wejdzie bez problemu, a już mam 15% większej pojemno¶ci niż
fabryczny.  Dokładnie sprawdzić mi się nie chce, bo trzeba duużo
plastiku zdemontować, ale jak rok temu zmieniałem to byłem zszokowany że
jest tyle miejsca.

69 Data: Listopad 16 2016 11:04:21
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Autor: J.F. 

Użytkownik "Przyjazny"  napisał w wiadomo¶ci grup On 2016-11-15 16:14, Scobowski  wrote:

Wkładaj największy (a lepiej najmocniejszy - z najlepszym pr±dem
rozruchowym) jaki zmie¶ci się w przewidzianym na niego moejscu w
samochodzie.
O ile będzie większy pojemno¶ciowo od starego? 10% 20%?

Nie mierz wszystkich samochodów swoj± miar± ;-). W moim 2x dłuższy na
oko chyba wejdzie bez problemu, a już mam 15% większej pojemno¶ci niż
fabryczny.  Dokładnie sprawdzić mi się nie chce, bo trzeba duużo
plastiku zdemontować, ale jak rok temu zmieniałem to byłem zszokowany że
jest tyle miejsca.

Niektore samochody byly w roznych wersjach silnikowych, od 1.6 do 2.5 TD - i buda musiala wszystkie akumulatory pomiescic ...

J.

Akumulator - pojemnosc



Grupy dyskusyjne