Grupy dyskusyjne   »   Akumulator zimą

Akumulator zimą



1 Data: Grudzien 03 2010 08:26:55
Temat: Akumulator zimą
Autor: Artur Frydel 

Witam.


Mam bmw 525tds '93 rocznik. Czyli dwu i pół litrowy diesel.
Akumulator to jakiś "Aris" (chyba to jest centra). Wiek - 3 lata.

Problem jest taki;
10 dni temu ładowałem akumulator prostownikiem. W tym okresie miałem parę
krótkich tras - w sumie przejechane około ~70km.
Wczoraj maszyna nie chciała już zapalić. Oczywiście padł aku (w chwili
obecnej ładuje się prostownikiem). Latem i jesienną porą nie miałem takiego
problemu - pojawił się dopiero teraz.
Akumulator ma poprawny poziom elektrolitu, przeczyszczone styki.

Pytania;
1.Jak sprawdzić stan akumulatora? Czy w specjalistycznym sklepie zajmującym
się sprzedażą akumulatorów fachowcy są w stanie sprawdzić sprawność aku?
2. Proszę mnie upewnić w kwestii poprawnego ładowania akumulatora z
alternatora. Napięcie na akumulatorze ma wynosić;
Około 12,5 V na postoju.
13,8V - 14,5V podczas pracy silnika.
Czy tak ma być? Czy to prawda że podczas zmiany obrotów silnika napięcie
ładowania nie powinno się zbytnio wahać?

No i pytanie główne;
Czy to jest normalne, że po 10 dniach średniego mrozu umiera 3-letni
akumulator?

--
Artur 'bzyk' Frydel
Everybody should believe in something, I believe I'll have
another drink.



2 Data: Grudzien 03 2010 08:34:58
Temat: Re: Akumulator zimą
Autor: Grzegorz 

Hello Artur Frydel !:

Pytania;
1.Jak sprawdzić stan akumulatora? Czy w specjalistycznym sklepie zajmującym
się sprzedażą akumulatorów fachowcy są w stanie sprawdzić sprawność aku?

Tak - pod dużym obciążeniem. Ale to nie to samo, co przy -20 ... No i podaj gęstość elektrolitu, sam pozion niewiele mówi.

2. Proszę mnie upewnić w kwestii poprawnego ładowania akumulatora z
alternatora. Napięcie na akumulatorze ma wynosić;
Około 12,5 V na postoju.

OK, ale cyfrowym miernikiem !!!!

13,8V - 14,5V podczas pracy silnika.

OK.
Czy tak ma być? Czy to prawda że podczas zmiany obrotów silnika napięcie
ładowania nie powinno się zbytnio wahać?

POd obciążeniem alternator nie wyrabia się na biegu jałowym. Ale tak od 1500 o/min już powinien.

No i pytanie główne;
Czy to jest normalne, że po 10 dniach średniego mrozu umiera 3-letni
akumulator?

Tak, bywa że pada. Kup coś dobrego, nic z supermarketu. Ja kiedyś wywaliłem niby dobry Banner po 2 latach.

pzdrw.
--
Grzegorz

maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1

3 Data: Grudzien 03 2010 09:58:06
Temat: Re: Akumulator zimą
Autor: Artur Frydel 

Day Fri, 03 Dec 2010 08:34:58 +0100, Grzegorz wrote:

Hello Artur Frydel !:

Pytania;
1.Jak sprawdzić stan akumulatora? Czy w specjalistycznym sklepie zajmującym
się sprzedażą akumulatorów fachowcy są w stanie sprawdzić sprawność aku?

Tak - pod dużym obciążeniem. Ale to nie to samo, co przy -20 ... No i
podaj gęstość elektrolitu, sam pozion niewiele mówi.

Hmm.. a jak sprawdzić gęstość elektrolitu w warunkach domowych?

2. Proszę mnie upewnić w kwestii poprawnego ładowania akumulatora z
alternatora. Napięcie na akumulatorze ma wynosić;
Około 12,5 V na postoju.

OK, ale cyfrowym miernikiem !!!!

Analogi już mało spotykane są :) I ja też mierzę cyfrówką.

Tak, bywa że pada. Kup coś dobrego, nic z supermarketu. Ja kiedyś
wywaliłem niby dobry Banner po 2 latach.


Rzecz to oczywista.

--
Artur 'bzyk' Frydel
Gość w dom Bóg wie po co???

4 Data: Grudzien 03 2010 10:51:17
Temat: Re: Akumulator zimą
Autor: Filip KK 

W dniu 2010-12-03 09:58, Artur Frydel pisze:

Hmm.. a jak sprawdzić gęstość elektrolitu w warunkach domowych?

Jak będziesz ładować aku, to podsuń jakieś naczynie pod wężyk spustowy do nadmiaru elektrolitu. Bo znając życie masz bezobsługowy i jego nie rozbierzesz. Ja raz rozebrałem ale cały zmasakrowałem, nadawał się tylko na śmietnik. Tzn. do utylizacji :D

5 Data: Grudzien 03 2010 10:26:25
Temat: Re: Akumulator zimą
Autor: Robert_J 

OK, ale cyfrowym miernikiem !!!!

???? Możesz to uzasadnić? ;-)

6 Data: Grudzien 03 2010 10:46:07
Temat: Re: Akumulator zimą
Autor: Jakub Witkowski 

W dniu 2010-12-03 10:26, Robert_J pisze:

OK, ale cyfrowym miernikiem !!!!

???? Możesz to uzasadnić? ;-)

Wszystkie cyfrowe jakie mam, w tym dwa najtańsze marketowe za 20 zł
pokazują to samo +- 0.05V (w zakresie 20V). W czasach analogów
nie było tak różowo.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

7 Data: Grudzien 03 2010 11:05:50
Temat: Re: Akumulator zimą
Autor: Robson 

W dniu 2010-12-03 10:46, Jakub Witkowski pisze:

W dniu 2010-12-03 10:26, Robert_J pisze:
OK, ale cyfrowym miernikiem !!!!

???? Możesz to uzasadnić? ;-)

Wszystkie cyfrowe jakie mam, w tym dwa najtańsze marketowe za 20 zł
pokazują to samo +- 0.05V (w zakresie 20V). W czasach analogów
nie było tak różowo.

Było znacznie lepiej. Wystarczy niewielkie tętnienie napięcia i przy czasie próbkowanie takiego wskaźnika ok.0,5s pomiar możesz sobie.... darować ;)

R

8 Data: Grudzien 03 2010 11:36:25
Temat: Re: Akumulator zimą
Autor: Jakub Witkowski 

W dniu 2010-12-03 11:05, Robson pisze:

W dniu 2010-12-03 10:46, Jakub Witkowski pisze:
W dniu 2010-12-03 10:26, Robert_J pisze:
OK, ale cyfrowym miernikiem !!!!

???? Możesz to uzasadnić? ;-)

Wszystkie cyfrowe jakie mam, w tym dwa najtańsze marketowe za 20 zł
pokazują to samo +- 0.05V (w zakresie 20V). W czasach analogów
nie było tak różowo.

Było znacznie lepiej. Wystarczy niewielkie tętnienie napięcia i przy czasie próbkowanie takiego wskaźnika ok.0,5s pomiar możesz sobie.... darować ;)

Nie stwierdzam.
Gdy mierzę prostokąt (PWM) pokazuje prawidłowo uśrednioną wartość,
już od jakichś 10 hz w górę pomiar jest stabilny. Również w samochodzie
na wolnych obrotach i dużym obciążeniu nic nie skacze.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

9 Data: Grudzien 03 2010 15:29:30
Temat: Re: Akumulator zimą
Autor: Robson 


Nie stwierdzam.
Gdy mierzę prostokąt (PWM) pokazuje prawidłowo uśrednioną wartość,
już od jakichś 10 hz w górę pomiar jest stabilny. Również w samochodzie
na wolnych obrotach i dużym obciążeniu nic nie skacze.


To ja zycze powodzenia w mierzeniu prostokata o zmiennym wspolczynniku wypelnienia takim wskaznieczkiem ;)

R

10 Data: Grudzien 03 2010 16:56:38
Temat: Re: Akumulator zimą
Autor: J.F. 

Użytkownik "Robson"  napisał w wiadomości

Nie stwierdzam.
Gdy mierzę prostokąt (PWM) pokazuje prawidłowo uśrednioną wartość,
już od jakichś 10 hz w górę pomiar jest stabilny. Również w samochodzie
na wolnych obrotach i dużym obciążeniu nic nie skacze.

To ja zycze powodzenia w mierzeniu prostokata o zmiennym wspolczynniku wypelnienia takim wskaznieczkiem ;)

Podejrzewam ze pomiar czestotliwosci jest w niektorych tak wlasnie zrobiony.
Kwestia czestotliwosci - jak bedzie sporo wieksza niz wewnetrzne przetwarzanie to zadziala.

J.

11 Data: Grudzien 03 2010 13:02:54
Temat: Re: Akumulator zimą
Autor: J.F. 

Użytkownik "Jakub Witkowski"

OK, ale cyfrowym miernikiem !!!!
???? Możesz to uzasadnić? ;-)

Wszystkie cyfrowe jakie mam, w tym dwa najtańsze marketowe za 20 zł
pokazują to samo +- 0.05V (w zakresie 20V). W czasach analogów
nie było tak różowo.

Porzadny analog ma klase np 1 (1% zakresu) .. i ja ma.
Chinskie badziewie z supermarketu z reguly dziala dobrze, ale trzeba zalozyc ze bez sprawdzenia to zadnej klasy nie ma :-)

Inna sprawa ze ten 1% zakresu np 30V to jest 0.3V i diagnostyka akumulatora nie jest juz taka oczywista.

J.

12 Data: Grudzien 03 2010 20:56:57
Temat: Re: Akumulator zimą
Autor: Adam Płaszczyca 

Dnia Fri, 03 Dec 2010 10:46:07 +0100, Jakub Witkowski napisał(a):

???? Możesz to uzasadnić? ;-)

Wszystkie cyfrowe jakie mam, w tym dwa najtańsze marketowe za 20 zł
pokazują to samo +- 0.05V (w zakresie 20V). W czasach analogów
nie było tak różowo.

Problem w tym, że cyfrowym miernikiem, ze względu na próbkowanie nei
zauwazysz, że alternator jednej fazy nie ma...

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

13 Data: Grudzien 03 2010 13:00:01
Temat: Re: Akumulator zimą
Autor: J.F. 

Użytkownik "Artur Frydel"  napisał

1.Jak sprawdzić stan akumulatora? Czy w specjalistycznym sklepie zajmującym
się sprzedażą akumulatorów fachowcy są w stanie sprawdzić sprawność aku?

Podlaczaja miernik ktory mierzy napiecie ale jednoczesnie obciaza aku sporym pradem.
Jesli zechce im sie dluzej przytrzymac, to mozna conieco powiedziec o aku.
Tylko dobrze by bylo zebys po ladowaniu odczekal ze dwie doby - moze ma zwarcie wewnetrzne.

2. Proszę mnie upewnić w kwestii poprawnego ładowania akumulatora z
alternatora. Napięcie na akumulatorze ma wynosić;
Około 12,5 V na postoju.

Swiezo po ladowaniu akumulator ma nawet 13.2V, potem stopniowo spada.

13,8V - 14,5V podczas pracy silnika.
Czy tak ma być? Czy to prawda że podczas zmiany obrotów silnika napięcie
ładowania nie powinno się zbytnio wahać?

Gdzies w okolicach obrotow jalowych wydajnosc alternatora ma prawo byc mniejsza i napiecie moze wtedy bardziej skakac.

Wazne zeby z wlaczonymi swiatlami, grzaniem itp na podniesionych obrotach nadal bylo choc te 13.5V - znaczy sie laduje.

Czy to jest normalne, że po 10 dniach średniego mrozu umiera 3-letni
akumulator?

Raczej nie. Ale teraz co auto to inaczej. Jesli masz spoczynkowy pobor pradu np 100mA, to po 10 dniach znika 24Ah, i zima moze juz nie odpalic.


J.

14 Data: Grudzien 03 2010 23:21:23
Temat: Re: Akumulator zimą
Autor: PiteR 

na  ** p.m.s **  Artur Frydel pisze tak:

Jak sprawdzić stan akumulatora?

Zapal silnik, ma być 14V.
Zgaś ma się ustalić po chwili na 12,6V

Włącz światła mijania, napięcie nie może spadać
jak licznik bomby zegarowej ;)

--
    Piter
    vw golf mk2  1.3 '87
    vw passat B5 1.6 '98

Akumulator zimą



Grupy dyskusyjne