Grupy dyskusyjne   »   [cross] Android w samochodzie i CAN

[cross] Android w samochodzie i CAN



1 Data: Styczen 24 2015 09:07:47
Temat: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 

Witam,

    Ostatnio pojawiły się "radia" samochodowe z androidem na pokładzie z możliwością podłączenia do CAN. Moje pytanie brzmi, co można przez tego CAN zrobić? Np. czy zamknięcie pilotem auta da sygnał jakiś do naszego androida? Czy tym androidem można będzie: zamknąć okna i  złożyć luterka?

TIA

Ghost



2 Data: Styczen 24 2015 09:47:05
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Marek 

On Sat, 24 Jan 2015 09:07:47 +0100, "Ghost"  wrote:

    Ostatnio pojawiły się "radia" samochodowe z androidem na
pokładzie z
możliwością podłÄ…czenia do CAN. Moje pytanie brzmi, co można przez
tego CAN
zrobić?

Wszystko co udostępnione jest na CANie w danym modelu. Np. czy zamknięcie pilotem auta da sygnał jakiś do naszego androida? Jest to możliwe.

Czy tym androidem można będzie: zamknąć okna i  złożyć luterka?

Prawdopodobnie. Mi w Navarze przez CAN udało się zapalać światła drogowe, włÄ…czać migacze.

--
Marek

3 Data: Styczen 24 2015 10:00:50
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup

Czy tym androidem można będzie: zamknąć okna i  złożyć luterka?

Prawdopodobnie. Mi w Navarze przez CAN udało się zapalać światła drogowe, włÄ…czać migacze.

Którędy sie wpiąłeś do CANa?

4 Data: Styczen 24 2015 10:08:48
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Marek 

On Sat, 24 Jan 2015 10:00:50 +0100, "Ghost"  wrote:

Którędy sie wpiąłeś do CANa?

Ja używałem własny moduł, pisałem ogólnie co może być na CANie. W navarze obdII jest nad pedałami.

--
Marek

5 Data: Styczen 24 2015 10:34:08
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup On Sat, 24 Jan 2015 10:00:50 +0100, "Ghost" wrote:

Którędy sie wpiąłeś do CANa?

Ja używałem własny moduł, pisałem ogólnie co może być na CANie. W navarze obdII jest nad pedałami.

Znaczy po obd2, na tym słychać cały ruch szyny can z samochodu?

6 Data: Styczen 24 2015 11:03:25
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Marek 

On Sat, 24 Jan 2015 10:34:08 +0100, "Ghost"  wrote:

Znaczy po obd2, na tym słychać cały ruch szyny can z samochodu?

Na obd2 (najczęściej) są styki od can, oznaczone canh i canl
 http://www.onboarddiagnostics.com/page03.htm

--
Marek

7 Data: Styczen 24 2015 10:12:02
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Marek 

On Sat, 24 Jan 2015 09:07:47 +0100, "Ghost"  wrote:

    Ostatnio pojawiły się "radia" samochodowe z androidem na
pokładzie z
możliwością podłÄ…czenia do CAN. Moje pytanie brzmi, co można przez
tego CAN

Mógłbyś podać linka do takiego radia?

--
Marek

8 Data: Styczen 24 2015 10:33:00
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup On Sat, 24 Jan 2015 09:07:47 +0100, "Ghost" wrote:

    Ostatnio pojawiły się "radia" samochodowe z androidem na
pokładzie z
możliwością podłÄ…czenia do CAN. Moje pytanie brzmi, co można przez
tego CAN

Mógłbyś podać linka do takiego radia?

To są "radia", czyli 2din komputery pokładowe na podmianę zamiast radia, na allegro i ali jest tego zatrzęsienie.

9 Data: Styczen 24 2015 11:09:32
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Marek 

On Sat, 24 Jan 2015 10:33:00 +0100, "Ghost"  wrote:

To są "radia", czyli 2din komputery pokładowe na podmianę zamiast
radia, na
allegro i ali jest tego zatrzęsienie.

Jednak poprosił bym o linka, na hasło "radio can" zwracane są radia, które są (lub nie są)  sterowane poprzez CAN, czyli funkcjonalnoć trochę inna niż zasugerowałeś w pierwszym poście.

--
Marek

10 Data: Styczen 24 2015 14:14:31
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup On Sat, 24 Jan 2015 10:33:00 +0100, "Ghost" wrote:

To są "radia", czyli 2din komputery pokładowe na podmianę zamiast
radia, na
allegro i ali jest tego zatrzęsienie.

Jednak poprosił bym o linka, na hasło "radio can" zwracane są radia, które są (lub nie są)  sterowane poprzez CAN, czyli funkcjonalnoć trochę inna niż zasugerowałeś w pierwszym poście.

Daj markę pojazdu i słowo android, albo:
http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS_20150124051243&SearchText=android+car+pc
http://allegro.pl/listing/listing.php?order=m&string=radio+android&search_scope=category-709&bmatch=seng-v6-p-sm-isqm-2-e-0113

Są kwadraciaki z ramką, ale są też takie idealnie pod dany pojazd przystosowane.

11 Data: Styczen 24 2015 15:47:00
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Marek 

On Sat, 24 Jan 2015 14:14:31 +0100, "Ghost"  wrote:

Daj markę pojazdu i słowo android, albo:
http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS_20150124051243&SearchText=android+car+pc
http://allegro.pl/listing/listing.php?order=m&string=radio+android&search_scope=category-709&bmatch=seng-v6-p-sm-isqm-2-e-0113
Są kwadraciaki z ramką, ale są też takie idealnie pod dany pojazd przystosowane.

No dobrze ale to są zwykle playery z Androidem, gdzie tam w opisach jest mowa o CAN (czytam i nie widzę). Mógłbyś podać źródło tej informacji, że przez CAN radia mogą kontrolować peryferiami samochodu? Taka funkcjonalnoć w produkcie konsumenckim to trochę partyzancka rzecz, aż mi się nie chce wierzyć.

--
Marek

12 Data: Styczen 24 2015 16:02:29
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: JDX 

On 2015-01-24 15:47, Marek wrote:
[...]

No dobrze ale to są zwykle playery z    Androidem, gdzie tam w opisach
jest mowa o CAN (czytam i nie widzę). Mógłbyś podać źródło tej
informacji, że przez CAN radia mogą kontrolować peryferiami samochodu?
Taka funkcjonalnoć w produkcie konsumenckim to trochę partyzancka
rzecz, aż mi się nie chce wierzyć.
No właśnie partyzancka i w związku z tym bałbym się podłÄ…czać takie
ustrojstwo do magistrali CAN z aucie. :-) A z pewnością nie chciałbym
mieć podłÄ…czonego takiego chińskiego szajsu trakcie jazdy.

13 Data: Styczen 24 2015 16:14:32
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup On Sat, 24 Jan 2015 14:14:31 +0100, "Ghost" wrote:

Daj markę pojazdu i słowo android, albo:
http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS_20150124051243&SearchText=android+car+pc
http://allegro.pl/listing/listing.php?order=m&string=radio+android&search_scope=category-709&bmatch=seng-v6-p-sm-isqm-2-e-0113
Są kwadraciaki z ramką, ale są też takie idealnie pod dany pojazd przystosowane.

No dobrze ale to są zwykle playery z Androidem, gdzie tam w opisach jest mowa o CAN (czytam i nie widzę).

Rece mi opadaja...

"car android canbus"

Tak wiem, tez nie znajdziesz

14 Data: Styczen 24 2015 17:12:30
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: JDX 

On 2015-01-24 16:14, Ghost wrote:
[...]

Rece mi opadaja...
Ręce to mi opadają, bo jak ktoś cię dwukrotnie poprosił o linka to nie
możesz go po prostu podać tylko wypisujesz jakieś pierdoły. Ten link to
jakaś tajemnica czy co? 8-)

15 Data: Styczen 24 2015 21:14:49
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "JDX"  napisał w wiadomości grup On 2015-01-24 16:14, Ghost wrote:
[...]

Rece mi opadaja...

Ręce to mi opadają, bo jak ktoś cię dwukrotnie poprosił o linka to nie
możesz go po prostu podać tylko wypisujesz jakieś pierdoły. Ten link to
jakaś tajemnica czy co? 8-)

BO KURWA PRAWIE KAŻDA POZYCJA DAJE WŁAŚCIWY WYNIK!!!

Dziękuję za uwagę.

16 Data: Styczen 24 2015 22:43:52
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Marek 

On Sat, 24 Jan 2015 21:14:49 +0100, "Ghost"  wrote:

BO KURWA PRAWIE KAŻDA POZYCJA DAJE WŁAŚCIWY WYNIK!!!
Dziękuję za uwagę.

Co z tego skoro 99% tych wyników nie opisuje precyzyjnie po co ten can temu radiu? Dopiero na alibabie znalazlem z jako takim opisem: radio pobiera z can info o temp, wentylatorze, temp. siedzen, zapietych pasach, otwartych drzwiach itp. i pewnie wyświetla to jako status.

--
Marek

17 Data: Styczen 24 2015 23:03:52
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup On Sat, 24 Jan 2015 21:14:49 +0100, "Ghost" wrote:

BO KURWA PRAWIE KAŻDA POZYCJA DAJE WŁAŚCIWY WYNIK!!!
Dziękuję za uwagę.

Co z tego skoro 99% tych wyników nie opisuje precyzyjnie po co ten can temu radiu?

I może dlatego było moje pytanie w pierwszym poście, a nie sugestia jak zasugerowałeś?

A co robi, to zdecydują programy jakie są wgrane i jakie sobie tam wgrasz.

18 Data: Styczen 24 2015 17:30:32
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Marek 

On Sat, 24 Jan 2015 16:14:32 +0100, "Ghost"  wrote:

"car android canbus"
Tak wiem, tez nie znajdziesz

Znalazlem. Po co radiu odczyt po can kąta skrętu kierownicy nie wiem, jakieś wyszukane sterowanie tym radiem? Skręcam w lewo to odtwarzacz robi REWIND, w prawo FF?? Na jednej stronie przeczytałem opis usera, że wciskanie hamulca pauzuje mu film, coby wątku nie utracił gdy musi wzrok oderwać od filmu i spojrzeć na drogę.....

--
Marek

19 Data: Styczen 25 2015 11:32:42
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup On Sat, 24 Jan 2015 16:14:32 +0100, "Ghost" wrote:

"car android canbus"
Tak wiem, tez nie znajdziesz

Znalazlem. Po co radiu odczyt po can kąta skrętu kierownicy nie wiem,

Ale, np. odczyt przycisków radia z kierownicy jesteś w stanie zutylizować, czy tez nie bardzo?

20 Data: Styczen 25 2015 13:08:35
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Marek 

On Sun, 25 Jan 2015 11:32:42 +0100, "Ghost"  wrote:

Ale, np. odczyt przycisków radia z kierownicy jesteś w stanie
zutylizować,
czy tez nie bardzo?

Jeśli lecą po can to tak, o ile nie są w jakiś sposób obfuscowane. Ale nie we wszystkich autach przyciski z kierownicy czy konsoli lecą po can, np. w tym projekcie:

 http://www.youtube.com/watch?v=CrqYqR2qepI

(mazda) aby odczytać stan przycisków konsoli musiałem komunikować się z dykowaną magistralą zestawu audio (nie can) .

--
Marek

21 Data: Styczen 25 2015 13:19:46
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup On Sun, 25 Jan 2015 11:32:42 +0100, "Ghost" wrote:

Ale, np. odczyt przycisków radia z kierownicy jesteś w stanie
zutylizować,
czy tez nie bardzo?

Jeśli lecą po can to tak

uff

Ale nie we wszystkich autach przyciski z kierownicy czy konsoli lecą
po can, np. w tym projekcie:

http://www.youtube.com/watch?v=CrqYqR2qepI

(mazda) aby odczytać stan przycisków konsoli musiałem komunikować się
z dykowaną magistralą zestawu audio (nie can) .

--
Marek

22 Data: Styczen 25 2015 13:20:44
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup On Sun, 25 Jan 2015 11:32:42 +0100, "Ghost" wrote:

Ale, np. odczyt przycisków radia z kierownicy jesteś w stanie
zutylizować,
czy tez nie bardzo?

Jeśli lecą po can to tak

uff

Ale nie we wszystkich autach przyciski z kierownicy

chyba w mniejszosci

23 Data: Styczen 25 2015 06:30:31
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Pszemol 

"Marek"  wrote in message

Na jednej stronie przeczytałem opis usera, że wciskanie hamulca pauzuje mu film, coby wątku nie utracił gdy musi wzrok oderwać
od filmu i spojrzeć na drogę.....

Ja pier... on w czasie jazdy film ogląda??

24 Data: Styczen 25 2015 13:47:04
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Marek 

On Sun, 25 Jan 2015 06:30:31 -0600, "Pszemol"  wrote:

Ja pier... on w czasie jazdy film ogląda??

Ja prowadząc pisze na usenet, więc tylko oglądać da się na pewno.

--
Marek

25 Data: Styczen 25 2015 14:21:03
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup On Sun, 25 Jan 2015 06:30:31 -0600, "Pszemol" wrote:

Ja pier... on w czasie jazdy film ogląda??

Ja prowadząc pisze na usenet, więc tylko oglądać da się na pewno.

Nie wiem czy to co robisz głupsze niż, to co robią w hameryce:
http://wyborcza.pl/1,75477,17142970,Plaga_onanistow_za_kolkiem_na_amerykanskich_drogach_.html

26 Data: Styczen 25 2015 15:04:10
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Marek 

On Sun, 25 Jan 2015 14:21:03 +0100, "Ghost"  wrote:

Nie wiem czy to co robisz głupsze niż, to co robią w hameryce:

Zastanawiam się,  co jeszcze ci brakuje oprócz kultury i poczucia humoru...

http://wyborcza.pl/1,75477,17142970,Plaga_onanistow_za_kolkiem_na_amerykanskich_drogach_.html

....i zaczynam się domyślać.

--
Marek

27 Data: Styczen 25 2015 17:19:16
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup On Sun, 25 Jan 2015 14:21:03 +0100, "Ghost" wrote:

Nie wiem czy to co robisz głupsze niż, to co robią w hameryce:

Zastanawiam się,  co jeszcze ci brakuje oprócz kultury i poczucia humoru...

Rozumu?

28 Data: Styczen 25 2015 00:07:22
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: adamschodowy 

Użytkownik "Ghost"  napisał w wiadomości

Witam,

   Ostatnio pojawiły się "radia" samochodowe z androidem na pokładzie z
możliwością podłączenia do CAN. Moje pytanie brzmi, co można przez tego CAN
zrobić? Np. czy zamknięcie pilotem auta da sygnał jakiś do naszego androida?
Czy tym androidem można będzie: zamknąć okna i  złożyć luterka?

a radio ma pilota?
bo widzi mi się piękny backdoor.
btw, spece na forum samochodowym poświęconym tej magistralce chwalili się że wynaleźli w specyfikacji jakiegoś producenta komendę w podobie "odpal_wszystkie_airbagi" :)

29 Data: Styczen 25 2015 10:12:27
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "adamschodowy"  napisał w wiadomości grup Użytkownik "Ghost"  napisał w wiadomości

Witam,

   Ostatnio pojawiły się "radia" samochodowe z androidem na pokładzie z
możliwością podłączenia do CAN. Moje pytanie brzmi, co można przez tego CAN
zrobić? Np. czy zamknięcie pilotem auta da sygnał jakiś do naszego androida?
Czy tym androidem można będzie: zamknąć okna i  złożyć luterka?

a radio ma pilota?

często ma

bo widzi mi się piękny backdoor.
btw, spece na forum samochodowym poświęconym tej magistralce chwalili się że wynaleźli w specyfikacji jakiegoś producenta komendę w podobie "odpal_wszystkie_airbagi" :)

Zdaje się airbaga nie da odpalić przez CAN.

W przypadku radyjek wiadomo jest tyle, ze się podpina pod CAN, nie wiadomo, czy np. nie istnieje jakiś tryb pasywny (tylko słuchanie) i to by trzeba było zbadać - co tak naprawdę się z tym da zrobić. Choćby wspomniane zamykanie okien i lusterek.

30 Data: Styczen 25 2015 10:38:53
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: re 



Użytkownik "Ghost"


bo widzi mi się piękny backdoor.
btw, spece na forum samochodowym poświęconym tej magistralce chwalili się że wynaleźli w specyfikacji jakiegoś producenta komendę w podobie "odpal_wszystkie_airbagi" :)

Zdaje się airbaga nie da odpalić przez CAN.

W przypadku radyjek wiadomo jest tyle, ze się podpina pod CAN, nie wiadomo,
czy np. nie istnieje jakiś tryb pasywny (tylko słuchanie) i to by trzeba
było zbadać - co tak naprawdę się z tym da zrobić. Choćby wspomniane
zamykanie okien i lusterek.
-- -
Ale jaki tryb pasywny ? Złącze służy do diagnostyki, więc umie składać lusterka i te wszystkie inne rzeczy niepasywne. Można oczywiście pasywnie z niego korzystać ale nie ma mechanizmu, który by to wymuszał, więc jeśli tylko podłączony adapter zechce te lusterka złożyć to tak się stanie.

31 Data: Styczen 25 2015 10:41:40
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "re"  napisał w wiadomości grup

Można oczywiście pasywnie z niego korzystać ale nie ma mechanizmu, który by to wymuszał

Zgadujesz, czy wiesz to ze specyfikacji?

32 Data: Styczen 25 2015 13:00:33
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Marek 

On Sun, 25 Jan 2015 10:41:40 +0100, "Ghost"  wrote:

Zgadujesz, czy wiesz to ze specyfikacji?

Jest tak jak pisze. ZłÄ…cze obd2/can służy do komunikacji dwustronnej, jeśli podłÄ…czone urządzenie zacznie szaleć i zrobi flooda na magistrali może unieruchomić pojazd, w skrajnych przypadkach trwale.

--
Marek

33 Data: Styczen 25 2015 13:07:39
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup On Sun, 25 Jan 2015 10:41:40 +0100, "Ghost" wrote:

Zgadujesz, czy wiesz to ze specyfikacji?

Jest tak jak pisze. ZłÄ…cze obd2/can służy do komunikacji dwustronnej, jeśli podłÄ…czone urządzenie zacznie szaleć i zrobi flooda na magistrali może unieruchomić pojazd, w skrajnych przypadkach trwale.

Flooda zgodnie ze specyfikacja?

Ok, będę pisał powili, czytaj tez powoli, może zaskoczysz - MOWA BYŁA O SPECYFIKACJI SZYNY I URZĄDZEŃ, Z TEGO CO WIEM, KAĹťDE MOĹťE WEJŚĆ W STAN READ-ONLY, NIE WIEM NATOMIAST CZY NIE ROBI SIĘ CZASEM PROCESORÓW Z PORTAMI KTÓRE SA PERMANENTNIE STANIE READ ONLY - BY DESIGN.

34 Data: Styczen 25 2015 13:25:31
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Marek 

On Sun, 25 Jan 2015 13:07:39 +0100, "Ghost"  wrote:

Flooda zgodnie ze specyfikacja?
Ok, będę pisał powili, czytaj tez powoli, może zaskoczysz - MOWA
BYŁA O
SPECYFIKACJI SZYNY I URZĄDZEŃ, Z TEGO CO WIEM, KAŻDE MOŻE WEJŚĆ W
STAN
READ-ONLY, NIE WIEM NATOMIAST CZY NIE ROBI SIĘ CZASEM PROCESORÓW Z
PORTAMI
KTÓRE SA PERMANENTNIE STANIE READ ONLY - BY DESIGN.


Specyfikacją czego? Człowieku weź się ogarnij, flood spowoduje błÄ…d w firmware, to jest masowy chiński sprzęt. Niech mnie ktoś mądrzejszy poprawi ale chyba w  can nie ma czegoś jak read only (w typowym znaczeniu), jeśli dany node (który pracuje "read only") nie odbierze ramki poprawnie od innego noda (błÄ…d crc) to wysyła żÄ…danie retransmisji.

--
Marek

35 Data: Styczen 25 2015 13:54:52
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: BK 

W dniu 2015-01-25 o 13:25, Marek pisze:

Niech mnie ktoś mądrzejszy
poprawi ale chyba w  can nie ma czegoś jak read only (w typowym
znaczeniu), jeśli dany node (który pracuje "read only") nie odbierze
ramki poprawnie od innego noda (błÄ…d crc) to wysyła żÄ…danie retransmisji.


CAN ma tryb "listen only mode" i wtedy nie wystawia nawet bitu potwierdzenia poprawności ramki. Dla całkowitej pewności, że żaden błÄ…d programowy nie spowoduje przełÄ…czenia CANa w tryb aktywny, można fizycznie odłÄ…czyć pin TX od mikrokontrolera.

36 Data: Styczen 25 2015 14:14:49
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "BK"  napisał w wiadomości grup W dniu 2015-01-25 o 13:25, Marek pisze:

Niech mnie ktoś mądrzejszy
poprawi ale chyba w  can nie ma czegoś jak read only (w typowym
znaczeniu), jeśli dany node (który pracuje "read only") nie odbierze
ramki poprawnie od innego noda (błÄ…d crc) to wysyła żÄ…danie retransmisji.


CAN ma tryb "listen only mode" i wtedy nie wystawia nawet bitu potwierdzenia poprawności ramki. Dla całkowitej pewności, że żaden błÄ…d programowy nie spowoduje przełÄ…czenia CANa w tryb aktywny, można fizycznie odłÄ…czyć pin TX od mikrokontrolera.

I myślę, ze cóś takiego może być w tych radyjach

37 Data: Styczen 25 2015 15:04:56
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: RadoslawF 

W dniu 2015-01-25 o 14:14, Ghost pisze:


Niech mnie ktoś mądrzejszy
poprawi ale chyba w  can nie ma czegoś jak read only (w typowym
znaczeniu), jeśli dany node (który pracuje "read only") nie odbierze
ramki poprawnie od innego noda (błÄ…d crc) to wysyła żÄ…danie
retransmisji.


CAN ma tryb "listen only mode" i wtedy nie wystawia nawet bitu
potwierdzenia poprawności ramki. Dla całkowitej pewności, że żaden
błÄ…d programowy nie spowoduje przełÄ…czenia CANa w tryb aktywny, można
fizycznie odłÄ…czyć pin TX od mikrokontrolera.

I myślę, ze cóś takiego może być w tych radyjach

Kłócisz się o czymś czego nie znacz, co widać po tekstach
"może być" czy "MOĹťE WEJŚĆ". A to że może nie oznacza jeszcze
że faktycznie będzie czy że wejdzie i zostanie w trybie
"read only".


Pozdrawiam

38 Data: Styczen 25 2015 22:28:31
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: re 



Użytkownik "Ghost"

CAN ma tryb "listen only mode" i wtedy nie wystawia nawet bitu potwierdzenia poprawności ramki. Dla całkowitej pewności, że żaden błÄ…d programowy nie spowoduje przełÄ…czenia CANa w tryb aktywny, można fizycznie odłÄ…czyć pin TX od mikrokontrolera.

I myślę, ze cóś takiego może być w tych radyjach
-- -
A nie miały one sterować przez CAN ?

39 Data: Styczen 25 2015 22:45:02
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "re"  napisał w wiadomości grup Użytkownik "Ghost"

CAN ma tryb "listen only mode" i wtedy nie wystawia nawet bitu potwierdzenia poprawności ramki. Dla całkowitej pewności, że żaden błÄ…d programowy nie spowoduje przełÄ…czenia CANa w tryb aktywny, można fizycznie odłÄ…czyć pin TX od mikrokontrolera.

I myślę, ze cóś takiego może być w tych radyjach
-- -
A nie miały one sterować przez CAN ?
-- -
nie mam pojecia o co pytasz

40 Data: Styczen 25 2015 23:01:28
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: re 



Użytkownik "Ghost"

CAN ma tryb "listen only mode" i wtedy nie wystawia nawet bitu potwierdzenia poprawności ramki. Dla całkowitej pewności, że żaden błÄ…d programowy nie spowoduje przełÄ…czenia CANa w tryb aktywny, można fizycznie odłÄ…czyć pin TX od mikrokontrolera.

I myślę, ze cóś takiego może być w tych radyjach
-- -
A nie miały one sterować przez CAN ?
-- -
nie mam pojecia o co pytasz
-- -
Skup się. Było o możliwości sterowania przez CAN radiem.

41 Data: Styczen 26 2015 00:11:36
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "re"  napisał w wiadomości grup Użytkownik "Ghost"

CAN ma tryb "listen only mode" i wtedy nie wystawia nawet bitu potwierdzenia poprawności ramki. Dla całkowitej pewności, że żaden błÄ…d programowy nie spowoduje przełÄ…czenia CANa w tryb aktywny, można fizycznie odłÄ…czyć pin TX od mikrokontrolera.

I myślę, ze cóś takiego może być w tych radyjach
-- -
A nie miały one sterować przez CAN ?
-- -
nie mam pojecia o co pytasz
-- -
Skup się. Było o możliwości sterowania przez CAN radiem.
-- -
Skup się: "one sterować przez CAN", czy "możliwości sterowania przez CAN radiem". Wbrew pozorom to dwie różne sytuacje.

42 Data: Styczen 25 2015 14:15:55
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Marek 

On Sun, 25 Jan 2015 13:54:52 +0100, BK  wrote:

CAN ma tryb "listen only mode" i wtedy nie wystawia nawet bitu potwierdzenia poprawności ramki. Dla całkowitej pewności, że żaden
błÄ…d
programowy nie spowoduje przełÄ…czenia CANa w tryb aktywny, można fizycznie odłÄ…czyć pin TX od mikrokontrolera.

Ten swój snifer budowałem 4 lata temu i jak widać co się nie pamięta to się zmyśli ;(. Ten tryb "listen only" jest powszechnie spotykany w produkcyjnych urządzeniach czy to tylko raczej na etapie developerskim?

--
Marek

43 Data: Styczen 25 2015 14:12:13
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup On Sun, 25 Jan 2015 13:07:39 +0100, "Ghost" wrote:

Flooda zgodnie ze specyfikacja?
Ok, będę pisał powili, czytaj tez powoli, może zaskoczysz - MOWA
BYŁA O
SPECYFIKACJI SZYNY I URZĄDZEŃ, Z TEGO CO WIEM, KAŻDE MOŻE WEJŚĆ W
STAN
READ-ONLY, NIE WIEM NATOMIAST CZY NIE ROBI SIĘ CZASEM PROCESORÓW Z
PORTAMI
KTÓRE SA PERMANENTNIE STANIE READ ONLY - BY DESIGN.

Specyfikacją czego?

canbusa?

Człowieku weź się ogarnij, flood spowoduje błÄ…d w firmware,

Podobnie jak wtedym gdy zewrze przewody, ale nie o tym mowa. Proponuje jednak jakiś kurs czytają ze zrozumieniem.

to jest masowy chiński sprzęt.

O, kolejny miszczu któremu się zdaje, ze elektronikę się produkuje w hameryce i japonii.

Niech mnie ktoś mądrzejszy poprawi ale chyba w  can nie ma czegoś jak read only (w typowym znaczeniu), jeśli dany node (który pracuje "read only") nie odbierze ramki poprawnie od innego noda (błÄ…d crc) to wysyła żÄ…danie retransmisji.

Jest

44 Data: Styczen 25 2015 14:26:34
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Marek 

On Sun, 25 Jan 2015 14:12:13 +0100, "Ghost"  wrote:

O, kolejny miszczu któremu się zdaje, ze elektronikę się produkuje
w
hameryce i japonii

 Interesujący wniosek.


Jest.

Jak jesteś taki expert od gumowych dzwonków, to po chuj się pytasz jak to działa? Kupuj, instaluj, używaj.

--
Marek

45 Data: Styczen 25 2015 14:35:34
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup On Sun, 25 Jan 2015 14:12:13 +0100, "Ghost" wrote:

to jest masowy chiński sprzęt.

O, kolejny miszczu któremu się zdaje, ze elektronikę się produkuje
w
hameryce i japonii

Interesujący wniosek.

Hmm, moim zdaniem twój wniosek był bardziej głupi niż interesujący.

Jest.

Jak jesteś taki expert od gumowych dzwonków, to po chuj się pytasz jak to działa? Kupuj, instaluj, używaj.

Pytam bo może ktoś używał? Kiedyś do tego służył usenet.

Popracuj trochę nad podniesieniem samooceny, bo taka jak teraz wychodzi ci słomą przez buty.

46 Data: Styczen 25 2015 14:53:47
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Marek 

On Sun, 25 Jan 2015 14:35:34 +0100, "Ghost"  wrote:

Hmm, moim zdaniem twój wniosek był bardziej głupi niż interesujący.

 Z całym niezasłużonym szczacunkiem, ale głupi wniosek to ty wyciągnołeś nie ja. To że sprzęt masowo się produkuje w Chinach nie oznacza, że wydaje mi się, że tylko tam.
Popracuj trochę nad podniesieniem samooceny, bo taka jak teraz
wychodzi ci
słomą przez buty.

Ĺťeby być dobrze zrozumianym zawsze staram się dobierać słowa pasujące do poziomu interlokutora.

--
Marek

47 Data: Styczen 25 2015 17:18:44
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup On Sun, 25 Jan 2015 14:35:34 +0100, "Ghost" wrote:

Hmm, moim zdaniem twój wniosek był bardziej głupi niż interesujący.

Z całym niezasłużonym szczacunkiem, ale głupi wniosek to ty wyciągnołeś nie ja. To że sprzęt masowo się produkuje w Chinach nie oznacza, że wydaje mi się, że tylko tam.

Zastanów się jeszcze raz.

48 Data: Styczen 25 2015 20:25:04
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: re 



Użytkownik "Ghost"

Można oczywiście pasywnie z niego korzystać ale nie ma mechanizmu, który by to wymuszał

Zgadujesz, czy wiesz to ze specyfikacji?
-- -
Nie zgaduję tylko uruchomiłem jeden zwój mózgowy i wyszło mi, że jeśli jakikolwiek interfejs diagnostyczny umie sterować to każdy inny potencjalnie może.

49 Data: Styczen 25 2015 20:27:44
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "re"  napisał w wiadomości grup Użytkownik "Ghost"

Można oczywiście pasywnie z niego korzystać ale nie ma mechanizmu, który by to wymuszał

Zgadujesz, czy wiesz to ze specyfikacji?
-- -
Nie zgaduję tylko uruchomiłem jeden zwój mózgowy i wyszło mi, że jeśli jakikolwiek interfejs diagnostyczny umie sterować to każdy inny potencjalnie może.

To uruchom drugi (czy co tam masz) i poczytaj o wspomnianym tu  "listen only mode"

50 Data: Styczen 25 2015 22:59:50
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: re 



Użytkownik "Ghost"

Można oczywiście pasywnie z niego korzystać ale nie ma mechanizmu, który by to wymuszał

Zgadujesz, czy wiesz to ze specyfikacji?
-- -
Nie zgaduję tylko uruchomiłem jeden zwój mózgowy i wyszło mi, że jeśli jakikolwiek interfejs diagnostyczny umie sterować to każdy inny potencjalnie może.

To uruchom drugi (czy co tam masz) i poczytaj o wspomnianym tu  "listen only
mode"
-- -
Ty uruchom (to czego Ci brak). Z mojego jednego wynika jasno, że urządzenie podłączone do interfejsu OBD-2 może uzyskać dowolną jego funkcjonalność.

51 Data: Styczen 26 2015 00:13:14
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "re"  napisał w wiadomości grup Użytkownik "Ghost"

Można oczywiście pasywnie z niego korzystać ale nie ma mechanizmu, który by to wymuszał

Zgadujesz, czy wiesz to ze specyfikacji?
-- -
Nie zgaduję tylko uruchomiłem jeden zwój mózgowy i wyszło mi, że jeśli jakikolwiek interfejs diagnostyczny umie sterować to każdy inny potencjalnie może.

To uruchom drugi (czy co tam masz) i poczytaj o wspomnianym tu  "listen only
mode"
-- -
Ty uruchom (to czego Ci brak). Z mojego jednego wynika jasno, że urządzenie
podłączone do interfejsu OBD-2 może uzyskać dowolną jego funkcjonalność.
-- -
Sorry, ale wyglądasz mi na trolla albo imbecyla.

Żeby nie kusiło to PLONK

52 Data: Styczen 26 2015 20:22:06
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: re 



Użytkownik "Ghost"

Sorry, ale wyglądasz mi na trolla albo imbecyla.

Żeby nie kusiło to PLONK
-- -
Sp.. w podskokach

53 Data: Styczen 25 2015 06:33:18
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Pszemol 

"re"  wrote in message

Ale jaki tryb pasywny ? Złącze służy do diagnostyki, więc umie składać lusterka i te wszystkie inne rzeczy niepasywne. Można oczywiście pasywnie
z niego korzystać ale nie ma mechanizmu, który by to wymuszał, więc jeśli tylko podłączony adapter zechce te lusterka złożyć to tak się stanie.

No może być to tak rozwiązane że komendy do pasywnego czytania
są dostępne od razu, a do obsługi komend aktywnych trzeba się
w systemie zalogować i bez zalogowania się system komendy nie przyjmie.

54 Data: Styczen 25 2015 14:12:58
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "Pszemol"  napisał w wiadomości grup "re"  wrote in message

Ale jaki tryb pasywny ? Złącze służy do diagnostyki, więc umie składać lusterka i te wszystkie inne rzeczy niepasywne. Można oczywiście pasywnie
z niego korzystać ale nie ma mechanizmu, który by to wymuszał, więc jeśli tylko podłączony adapter zechce te lusterka złożyć to tak się stanie.

No może być to tak rozwiązane że komendy do pasywnego czytania
są dostępne od razu, a do obsługi komend aktywnych trzeba się
w systemie zalogować i bez zalogowania się system komendy nie przyjmie.

pszemuś, pobaw się siri

55 Data: Styczen 25 2015 08:24:51
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Pszemol 

"Ghost"  wrote in message

Użytkownik "Pszemol"  napisał w wiadomości grup "re"  wrote in message
Ale jaki tryb pasywny ? Złącze służy do diagnostyki, więc umie składać lusterka i te wszystkie inne rzeczy niepasywne. Można oczywiście pasywnie
z niego korzystać ale nie ma mechanizmu, który by to wymuszał, więc jeśli tylko podłączony adapter zechce te lusterka złożyć to tak się stanie.

No może być to tak rozwiązane że komendy do pasywnego czytania
są dostępne od razu, a do obsługi komend aktywnych trzeba się
w systemie zalogować i bez zalogowania się system komendy nie przyjmie.

pszemuś, pobaw się siri

Czemu jesteś arogancki?
Masz jakiś problem z samooceną co Ci jak słoma z butów wyłazi?

56 Data: Styczen 25 2015 17:21:22
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "Pszemol"  napisał w wiadomości grup "Ghost"  wrote in message

Użytkownik "Pszemol"  napisał w wiadomości grup "re"  wrote in message
Ale jaki tryb pasywny ? Złącze służy do diagnostyki, więc umie składać lusterka i te wszystkie inne rzeczy niepasywne. Można oczywiście pasywnie
z niego korzystać ale nie ma mechanizmu, który by to wymuszał, więc jeśli tylko podłączony adapter zechce te lusterka złożyć to tak się stanie.

No może być to tak rozwiązane że komendy do pasywnego czytania
są dostępne od razu, a do obsługi komend aktywnych trzeba się
w systemie zalogować i bez zalogowania się system komendy nie przyjmie.

pszemuś, pobaw się siri

Czemu jesteś arogancki?

Bo to takie męskie jest.

57 Data: Styczen 25 2015 20:05:09
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: JK 

W dniu 2015-01-25 o 17:21, Ghost pisze:



Użytkownik "Pszemol"  napisał w wiadomości grup


"Ghost"  wrote in message

Użytkownik "Pszemol"  napisał w wiadomości grup


"re"  wrote in message

Ale jaki tryb pasywny ? Złącze służy do diagnostyki, więc umie
składać lusterka i te wszystkie inne rzeczy niepasywne. Można
oczywiście pasywnie
z niego korzystać ale nie ma mechanizmu, który by to wymuszał, więc
jeśli tylko podłączony adapter zechce te lusterka złożyć to tak się
stanie.

No może być to tak rozwiązane że komendy do pasywnego czytania
są dostępne od razu, a do obsługi komend aktywnych trzeba się
w systemie zalogować i bez zalogowania się system komendy nie przyjmie.

pszemuś, pobaw się siri

Czemu jesteś arogancki?

Bo to takie męskie jest.

Dobra, dobra. Lepiej napisz gdzie widziałeś te ledówki po 3 PLN.
Czy to może w pijackim zwidzie było?

58 Data: Styczen 25 2015 20:17:46
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "JK"  napisał w wiadomości grup

Bo to takie męskie jest.

Dobra, dobra. Lepiej napisz gdzie widziałeś te ledówki po 3 PLN.

W Twoim pijackim zwidzie.

59 Data: Styczen 25 2015 14:33:19
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Pszemol 

"JK"  wrote in message

W dniu 2015-01-25 o 17:21, Ghost pisze:


Użytkownik "Pszemol"  napisał w wiadomości grup


"Ghost"  wrote in message

Użytkownik "Pszemol"  napisał w wiadomości grup


"re"  wrote in message

Ale jaki tryb pasywny ? Złącze służy do diagnostyki, więc umie
składać lusterka i te wszystkie inne rzeczy niepasywne. Można
oczywiście pasywnie
z niego korzystać ale nie ma mechanizmu, który by to wymuszał, więc
jeśli tylko podłączony adapter zechce te lusterka złożyć to tak się
stanie.

No może być to tak rozwiązane że komendy do pasywnego czytania
są dostępne od razu, a do obsługi komend aktywnych trzeba się
w systemie zalogować i bez zalogowania się system komendy nie przyjmie.

pszemuś, pobaw się siri

Czemu jesteś arogancki?

Bo to takie męskie jest.

Dobra, dobra. Lepiej napisz gdzie widziałeś te ledówki po 3 PLN.
Czy to może w pijackim zwidzie było?

Wydawało mu się...

60 Data: Styczen 26 2015 08:41:21
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "Pszemol"  napisał w wiadomości grup "JK"  wrote in message

W dniu 2015-01-25 o 17:21, Ghost pisze:


Użytkownik "Pszemol"  napisał w wiadomości grup



pszemuś, pobaw się siri

Czemu jesteś arogancki?

Bo to takie męskie jest.

Dobra, dobra. Lepiej napisz gdzie widziałeś te ledówki po 3 PLN.
Czy to może w pijackim zwidzie było?

Wydawało mu się...

Wydawało mu JK się, ze pisałem cos o 3pln, czy może cos innego chciałeś napisać, misiu?

61 Data: Styczen 25 2015 22:42:48
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: re 



Użytkownik "Pszemol"

Ale jaki tryb pasywny ? Złącze służy do diagnostyki, więc umie składać lusterka i te wszystkie inne rzeczy niepasywne. Można oczywiście pasywnie
z niego korzystać ale nie ma mechanizmu, który by to wymuszał, więc jeśli tylko podłączony adapter zechce te lusterka złożyć to tak się stanie.

No może być to tak rozwiązane że komendy do pasywnego czytania
są dostępne od razu, a do obsługi komend aktywnych trzeba się
w systemie zalogować i bez zalogowania się system komendy nie przyjmie.
-- -
Do jakiego systemu ?

62 Data: Styczen 26 2015 07:12:44
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Pszemol 

"re"  wrote in message

No może być to tak rozwiązane że komendy do pasywnego czytania
są dostępne od razu, a do obsługi komend aktywnych trzeba się
w systemie zalogować i bez zalogowania się system komendy nie przyjmie.
-- -
Do jakiego systemu ?

Do hosta (komputera pokładowego).

63 Data: Styczen 26 2015 20:05:29
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Gotfryd Smolik news 

On Mon, 26 Jan 2015, Pszemol wrote:

"re"  wrote in message
No może być to tak rozwiązane że komendy do pasywnego czytania
są dostępne od razu, a do obsługi komend aktywnych trzeba się
w systemie zalogować i bez zalogowania się system komendy nie przyjmie.
-- -
Do jakiego systemu ?

Do hosta (komputera pokładowego).

<zgryźliwość>
  Tego w lusterku i tego w klamce/zamku?
</zgryźliwość>

pzdr, Gotfryd

64 Data: Styczen 26 2015 17:20:16
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Pszemol 

"Gotfryd Smolik news"  wrote in message

On Mon, 26 Jan 2015, Pszemol wrote:

"re"  wrote in message
No może być to tak rozwiązane że komendy do pasywnego czytania
są dostępne od razu, a do obsługi komend aktywnych trzeba się
w systemie zalogować i bez zalogowania się system komendy nie przyjmie.
-- -
Do jakiego systemu ?

Do hosta (komputera pokładowego).

<zgryźliwość>
 Tego w lusterku i tego w klamce/zamku?
</zgryźliwość>

W lusterku masz procesor? Ciekawe... :-)

65 Data: Styczen 27 2015 02:04:15
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: re 



Użytkownik "Pszemol"

No może być to tak rozwiązane że komendy do pasywnego czytania
są dostępne od razu, a do obsługi komend aktywnych trzeba się
w systemie zalogować i bez zalogowania się system komendy nie przyjmie.
-- -
Do jakiego systemu ?

Do hosta (komputera pokładowego).

<zgryźliwość>
 Tego w lusterku i tego w klamce/zamku?
</zgryźliwość>

W lusterku masz procesor? Ciekawe... :-)
-- -
CAN

66 Data: Styczen 27 2015 13:43:39
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Adam 

W dniu 2015-01-27 o 02:04, re pisze:


(...)

W lusterku masz procesor? Ciekawe... :-)
-- -
CAN


Kilka lat temu były opisywane przypadki włamu do aut, właśnie przez podpięcie się do CAN-u przez lusterko zewnętrzne - metoda szybka i bezśladowa. Wystarczyło tylko "wydłubać" szkiełko z oczodołu i już jest dostęp do przewodów.


--
Pozdrawiam.

Adam

67 Data: Styczen 27 2015 12:50:38
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Pszemol 

"Adam"  wrote in message

Kilka lat temu były opisywane przypadki włamu do aut, właśnie przez podpięcie się do CAN-u przez lusterko zewnętrzne - metoda szybka i bezśladowa. Wystarczyło tylko "wydłubać" szkiełko z oczodołu i już jest dostęp do przewodów.

Dostęp do przewodów, ale nie tych co trzeba... niestety.
Te opisy to była ściema, prawdopodobnie podsycana
przez firmy ubezpieczeniowe żerujące na strachu właścicieli
samochodów przed kradzieżą swoich ukochanych auto-pupilków.

68 Data: Styczen 27 2015 23:45:32
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Adam 

W dniu 2015-01-27 o 19:50, Pszemol pisze:

"Adam"  wrote in message

Kilka lat temu były opisywane przypadki włamu do aut, właśnie przez
podpięcie się do CAN-u przez lusterko zewnętrzne - metoda szybka i
bezśladowa. Wystarczyło tylko "wydłubać" szkiełko z oczodołu i już
jest dostęp do przewodów.

Dostęp do przewodów, ale nie tych co trzeba... niestety.
Te opisy to była ściema, prawdopodobnie podsycana
przez firmy ubezpieczeniowe żerujące na strachu właścicieli
samochodów przed kradzieżą swoich ukochanych auto-pupilków.

Nie wiem, nie siedzę w tych tematach.
Czyli, pomimo tego, iż lusterkami macha CAN, to dostanie się do wnętrza lusterka i podpięcie się pod CAN nic nie da?
Czy też CAN siedzi wewnątrz pojazdu, macha natomiast lusterkami podając już tylko sygnały wykonawcze na silniczki (i grzałkę) w lusterku - a więc linii CAN niet w lusterku?

Przy okazji:
Czy CAN wychodzi przez wtyczkę do przyczepy?
Swego czasu jakiś mechanik mówił mi, że tak. Miałem (i mam) duże wątpliwości. Abstrahując od dwóch modeli gniazd - mimo wszystko wydaje mi się to zbyt ryzykowne, aby wystawiać sygnał na zewnątrz. I to bez firewalla ;)


--
Pozdrawiam.

Adam

69 Data: Styczen 27 2015 17:51:02
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Pszemol 

"Adam"  wrote in message

W dniu 2015-01-27 o 19:50, Pszemol pisze:
"Adam"  wrote in message

Kilka lat temu były opisywane przypadki włamu do aut, właśnie przez
podpięcie się do CAN-u przez lusterko zewnętrzne - metoda szybka i
bezśladowa. Wystarczyło tylko "wydłubać" szkiełko z oczodołu i już
jest dostęp do przewodów.

Dostęp do przewodów, ale nie tych co trzeba... niestety.
Te opisy to była ściema, prawdopodobnie podsycana
przez firmy ubezpieczeniowe żerujące na strachu właścicieli
samochodów przed kradzieżą swoich ukochanych auto-pupilków.

Nie wiem, nie siedzę w tych tematach.
Czyli, pomimo tego, iż lusterkami macha CAN, to dostanie się do wnętrza lusterka i podpięcie się pod CAN nic nie da?
Czy też CAN siedzi wewnątrz pojazdu, macha natomiast lusterkami podając już tylko sygnały wykonawcze na silniczki (i grzałkę) w lusterku - a więc linii CAN niet w lusterku?

Otóż to. CAN macha procesorem lusterek w drzwiach, umieszczonym
tuż pod ręcznymi manipulatorami lusterek - zwykle zintegrowana ta
sama płytka elektroniczna z otwieraniem/zamykaniem drzwi i okien.

Pamiętaj, że samochody robi się w dziesiątkach milionów sztuk i tam
się oszczędza na wszystkim, nawet na tym że może iść 4 zamiast 6 drutów.

Przy okazji:
Czy CAN wychodzi przez wtyczkę do przyczepy?

Ja nie wiem na 100% ale obstawiam że nie.

Swego czasu jakiś mechanik mówił mi, że tak. Miałem (i mam) duże wątpliwości. Abstrahując od dwóch modeli gniazd - mimo wszystko wydaje mi się to zbyt ryzykowne, aby wystawiać sygnał na zewnątrz. I to bez firewalla ;)

Nie słuchaj co Ci mówi taki czy inny mechanik tylko otwórz sobie
diagram połączeń do swojego samochodu i się dowiesz jak jest naprawdę.

70 Data: Styczen 28 2015 09:47:29
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Marek 

On Tue, 27 Jan 2015 17:51:02 -0600, "Pszemol"  wrote:

Ja nie wiem na 100% ale obstawiam że nie.

 CAN występujr gnieździe przyczepy przy samochodach ciężarowych w gniazdach 24V np. 24V/15-pin (DIN/ISO 12098).

--
Marek

71 Data: Styczen 28 2015 11:57:20
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Adam 

W dniu 2015-01-28 o 00:51, Pszemol pisze:

"Adam"  wrote in message
(...)
Swego czasu jakiś mechanik mówił mi, że tak. Miałem (i mam) duże
wątpliwości. Abstrahując od dwóch modeli gniazd - mimo wszystko wydaje
mi się to zbyt ryzykowne, aby wystawiać sygnał na zewnątrz. I to bez
firewalla ;)

Nie słuchaj co Ci mówi taki czy inny mechanik tylko otwórz sobie
diagram połączeń do swojego samochodu i się dowiesz jak jest naprawdę.

Mechaników rzadko słucham - śmiem twierdzić, że czasami sam już więcej zapomniałem, niż oni nauczyli się przez całe życie ;)

Natomiast auta z CAN-em nie miałem i na razie wolę nie mieć. Teraz jeżdżę Pajero II, które ma kilka sterowników, każdy odpowiada za coś innego (np. tylko szyby, tylko centralny zamek, tylko tempomat, itd) - i to jest dobre. Są autonomiczne - ewentualne uszkodzenie jednego nie ma wpływu na resztę. Nawet "automat" obywa się bez elektroniki.
Wcześniej miałem wynalazek p.t. Freelander - tam byle bzdura mogła nawet spowodować niemożność odpalenia silnika, lub przejście tegoż w tryb awaryjny.
Natomiast, gdybym miał mieć auto, do którego wkładając hak holowniczy, musiałbym to kodować w CAN-ie - nie, dziękuję :(



--
Pozdrawiam.

Adam

72 Data: Styczen 28 2015 00:12:34
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Gotfryd Smolik news 

On Mon, 26 Jan 2015, Pszemol wrote:

"Gotfryd Smolik news"  wrote
On Mon, 26 Jan 2015, Pszemol wrote:

"re"  wrote
Do jakiego systemu ?

Do hosta (komputera pokładowego).

<zgryźliwość>
 Tego w lusterku i tego w klamce/zamku?
</zgryźliwość>

W lusterku masz procesor?

  A czy ja wiem, co tego konkretnie CANa obsługuje?
  Nie widać przeszkód (żeby mikrokontroler procesorowy), skoro
sobie życzysz.
  Przeszkodę widać za to w Twoim rozumowaniu:

Ciekawe... :-)

  Nie.
  Ty najwyraźniej uparłeś się nie zajarzyć, że CAN nie jest
"magistralą centralną" (z procesorem sterującym), lecz
magistralą wielodostępną - we wszystkich tego słowa znaczeniach
(jak to niektórzy mawiają, "multihosted").
  *każdy* kto ma dostęp do drutów może wysłać rozkazy!
  Zgodnie ze specyfikacją, dodajmy, ona (magistrala CAN)
do tego właśnie służy.
  Z bardziej powszechnych, relatywnie blisko jest SCSI
(tak, można mieć kilka kart kontrolerów na jednej magistrali,
w tym podpiętych do kilku różnych komputerów, choć OSy które
potrafią coś takiego obsłużyć można policzyć na połowie
palców jednej ręki drwala).

  Sterowanie taką magistralą NIE POTRZEBUJE żadnego "procesora
z logowaniem"!

pzdr, Gotfryd

73 Data: Styczen 27 2015 17:53:02
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Pszemol 

"Gotfryd Smolik news"  wrote in message

On Mon, 26 Jan 2015, Pszemol wrote:

"Gotfryd Smolik news"  wrote
On Mon, 26 Jan 2015, Pszemol wrote:

"re"  wrote
Do jakiego systemu ?

Do hosta (komputera pokładowego).

<zgryźliwość>
 Tego w lusterku i tego w klamce/zamku?
</zgryźliwość>

W lusterku masz procesor?

 A czy ja wiem, co tego konkretnie CANa obsługuje?
 Nie widać przeszkód (żeby mikrokontroler procesorowy), skoro
sobie życzysz.
 Przeszkodę widać za to w Twoim rozumowaniu:

Ciekawe... :-)

 Nie.
 Ty najwyraźniej uparłeś się nie zajarzyć, że CAN nie jest
"magistralą centralną" (z procesorem sterującym), lecz
magistralą wielodostępną - we wszystkich tego słowa znaczeniach
(jak to niektórzy mawiają, "multihosted").
 *każdy* kto ma dostęp do drutów może wysłać rozkazy!
 Zgodnie ze specyfikacją, dodajmy, ona (magistrala CAN)
do tego właśnie służy.

Co wcale nie znaczy że procesor będzie siedział W lusterku,
zwłaszcza że lusterek bocznych masz dwa... Procesor będzie
jeden, siedział przy manipulatorze ręcznym lusterek który
obsługuje kierowca i z tego układu będzie wychodziło po
4 kable do dwu silników X i Y w każdym lusterku...

 Z bardziej powszechnych, relatywnie blisko jest SCSI
(tak, można mieć kilka kart kontrolerów na jednej magistrali,
w tym podpiętych do kilku różnych komputerów, choć OSy które
potrafią coś takiego obsłużyć można policzyć na połowie
palców jednej ręki drwala).

 Sterowanie taką magistralą NIE POTRZEBUJE żadnego "procesora
z logowaniem"!

Zgoda.

74 Data: Styczen 28 2015 08:44:17
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "Pszemol"  napisał w wiadomości grup

 Sterowanie taką magistralą NIE POTRZEBUJE żadnego "procesora
z logowaniem"!

Zgoda.

Siri pomogło?

75 Data: Styczen 28 2015 11:01:04
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: J.F. 

Użytkownik "Pszemol"  napisał w wiadomości

Co wcale nie znaczy że procesor będzie siedział W lusterku,
zwłaszcza że lusterek bocznych masz dwa... Procesor będzie
jeden, siedział przy manipulatorze ręcznym lusterek który
obsługuje kierowca i z tego układu będzie wychodziło po
4 kable do dwu silników X i Y w każdym lusterku...

Ale po co tam jakis procesor ?

Tylko ze zalozyles najprostszy model sterowania.
A jak jest auto z pamiecia ustawien kierowcy ?
Lusterka z enkoderami ... i juz jest sens procesora w srodku i CAN.

J.

76 Data: Styczen 28 2015 07:13:02
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Pszemol 

"J.F."  wrote in message

Użytkownik "Pszemol"  napisał w wiadomości
Co wcale nie znaczy że procesor będzie siedział W lusterku,
zwłaszcza że lusterek bocznych masz dwa... Procesor będzie
jeden, siedział przy manipulatorze ręcznym lusterek który
obsługuje kierowca i z tego układu będzie wychodziło po
4 kable do dwu silników X i Y w każdym lusterku...

Ale po co tam jakis procesor ?

Tylko ze zalozyles najprostszy model sterowania.
A jak jest auto z pamiecia ustawien kierowcy ?
Lusterka z enkoderami ... i juz jest sens procesora w srodku i CAN.

Pytasz po co procesor: ano właśnie po to, że łatwiej cyfrowo obrabiać
sygnały i zapamiętywać pozycje lusterek do pamiętania ich
niż analogowo.

77 Data: Styczen 28 2015 14:48:06
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: J.F. 

Użytkownik "Pszemol"  napisał w wiadomości
"J.F."  wrote in message

Użytkownik "Pszemol"  napisał w wiadomości
Co wcale nie znaczy że procesor będzie siedział W lusterku,
zwłaszcza że lusterek bocznych masz dwa... Procesor będzie
jeden, siedział przy manipulatorze ręcznym lusterek który
obsługuje kierowca i z tego układu będzie wychodziło po
4 kable do dwu silników X i Y w każdym lusterku...

Ale po co tam jakis procesor ?

Tylko ze zalozyles najprostszy model sterowania.
A jak jest auto z pamiecia ustawien kierowcy ?
Lusterka z enkoderami ... i juz jest sens procesora w srodku i CAN.

Pytasz po co procesor: ano właśnie po to, że łatwiej cyfrowo obrabiać
sygnały i zapamiętywać pozycje lusterek do pamiętania ich
niż analogowo.

Tylko wtedy przydaje sie sprzezenie zwrotne, ilosc kabelkow rosnie, i zaczynaja miec sens trzy procesory - w lusterkach i w manipulatorze :-)

J.

78 Data: Styczen 28 2015 16:10:18
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Piotr Wyderski 

J.F. wrote:

Tylko wtedy przydaje sie sprzezenie zwrotne, ilosc kabelkow rosnie, i
zaczynaja miec sens trzy procesory - w lusterkach i w manipulatorze :-)

I mniej więcej w tę stronę świat zmierza. :-)

Kiedyś robiłem przetwornicę do LEDów sterowaną cyfrowo. Znacznie
łatwiejsze okazało się włożenie SMPS w CPU niż CPU do SMPS...

Pozdrawiam, Piotr

79 Data: Styczen 30 2015 12:39:21
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Pszemol 

"J.F."  wrote in message

Użytkownik "Pszemol"  napisał w wiadomości
"J.F."  wrote in message
Użytkownik "Pszemol"  napisał w wiadomości
Co wcale nie znaczy że procesor będzie siedział W lusterku,
zwłaszcza że lusterek bocznych masz dwa... Procesor będzie
jeden, siedział przy manipulatorze ręcznym lusterek który
obsługuje kierowca i z tego układu będzie wychodziło po
4 kable do dwu silników X i Y w każdym lusterku...

Ale po co tam jakis procesor ?

Tylko ze zalozyles najprostszy model sterowania.
A jak jest auto z pamiecia ustawien kierowcy ?
Lusterka z enkoderami ... i juz jest sens procesora w srodku i CAN.

Pytasz po co procesor: ano właśnie po to, że łatwiej cyfrowo obrabiać
sygnały i zapamiętywać pozycje lusterek do pamiętania ich
niż analogowo.

Tylko wtedy przydaje sie sprzezenie zwrotne, ilosc kabelkow rosnie, i zaczynaja miec sens trzy procesory - w lusterkach i w manipulatorze :-)

Nie jest to potrzebne gdy projektant pomyśli chwilkę i zauważy,
że pobór prądu silnika prądu stałego zwiększa się znacznie
przy zwiększonym obciążeniu (gdy silnik dokręci lusterko do
oporu) i wtedy wciąż masz 4 druty a wiesz gdzie jest lusterko.

80 Data: Styczen 30 2015 20:34:17
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: RadoslawF 

W dniu 2015-01-30 o 19:39, Pszemol pisze:

"J.F."  wrote in message

Użytkownik "Pszemol"  napisał w wiadomości
"J.F."  wrote in message
Użytkownik "Pszemol"  napisał w wiadomości
Co wcale nie znaczy że procesor będzie siedział W lusterku,
zwłaszcza że lusterek bocznych masz dwa... Procesor będzie
jeden, siedział przy manipulatorze ręcznym lusterek który
obsługuje kierowca i z tego układu będzie wychodziło po
4 kable do dwu silników X i Y w każdym lusterku...

Ale po co tam jakis procesor ?

Tylko ze zalozyles najprostszy model sterowania.
A jak jest auto z pamiecia ustawien kierowcy ?
Lusterka z enkoderami ... i juz jest sens procesora w srodku i CAN.

Pytasz po co procesor: ano właśnie po to, że łatwiej cyfrowo obrabiać
sygnały i zapamiętywać pozycje lusterek do pamiętania ich
niż analogowo.

Tylko wtedy przydaje sie sprzezenie zwrotne, ilosc kabelkow rosnie, i
zaczynaja miec sens trzy procesory - w lusterkach i w manipulatorze :-)

Nie jest to potrzebne gdy projektant pomyśli chwilkę i zauważy,
że pobór prądu silnika prądu stałego zwiększa się znacznie
przy zwiększonym obciążeniu (gdy silnik dokręci lusterko do
oporu) i wtedy wciąż masz 4 druty a wiesz gdzie jest lusterko.

I się projektant zdziwi używając takiego rozwiązania w naszym
klimacie w zimie jak lusterko zamarznie czy się zawias przytrze.


Pozdrawiam

81 Data: Styczen 30 2015 22:31:14
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "Pszemol"  napisał w wiadomości grup "J.F."  wrote in message

Użytkownik "Pszemol"  napisał w wiadomości

A jak jest auto z pamiecia ustawien kierowcy ?

Tylko wtedy przydaje sie sprzezenie zwrotne, ilosc kabelkow rosnie, i zaczynaja miec sens trzy procesory - w lusterkach i w manipulatorze :-)

Nie jest to potrzebne gdy projektant pomyśli chwilkę i zauważy,
że pobór prądu silnika prądu stałego zwiększa się znacznie
przy zwiększonym obciążeniu (gdy silnik dokręci lusterko do
oporu) i wtedy wciąż masz 4 druty a wiesz gdzie jest lusterko.

Niezły sposób na pamięć ustawień. Hehe, kreatywny wyznawca srajfona.

82 Data: Styczen 29 2015 11:02:26
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Gotfryd Smolik news 

On Tue, 27 Jan 2015, Pszemol wrote:

Co wcale nie znaczy że procesor będzie siedział W lusterku,

  Moment.
  Po kolei:

zwłaszcza że lusterek bocznych masz dwa... Procesor będzie
jeden, siedział przy manipulatorze ręcznym lusterek który
obsługuje kierowca i z tego układu będzie wychodziło po
4 kable do dwu silników X i Y w każdym lusterku...

  Primo, Ty piszesz o lusterkach prawym i lewym, tak?
  Czyli niby (w późniejszym poście) masz świadomość, że rozwiązania
takie jak CAN stosuje się po to, aby ZMNIEJSZYĆ liczbę
przewodów, a jednocześnie proponujesz wizję konstrukcji,
w której ZWIĘKSZASZ liczbę przewodów sterujących, i to
w krytycznym miejscu, bo nie tylko oblatujących auto
dookoła, ale jeszcze przechodzących przez ruchome części?

  Zwracam uwagę, że to co piszesz jest DIAMETRALNIE PRZECIWNE
do przypadku, w którym "końcówka CAN" steruje fizycznym
lusterkiem, szybą, zamkiem i czymś tam jeszcze, ale znajdującymi
się OBOK SIEBIE!

  Druga część jest trudniejsza.
  Opisz jak sobie to "logowanie" wyobrażasz.
  Przypomnę, że mamy do czynienia z "multihosted" magistralą,
na której KAŻDY może nadawać, KAŻDY widzi całą transmisję,
jest wykorzystywana m.in. przy diagnostyce, a mamy przeciwko
sobie włamywacza, który chce wydać "lewy" rozkaz.
  Ta magistrala nijak nie jest przystosowana do "blokowania
transmisji", co chcesz zrobić!

  Bo mi wychodzi że proponujesz:
- uwalenie możliwości diagnostyki
- bo szyfrowanie trasmisji jest konieczne
- co nijak nie będzie pasowało do idei prostego sterowania magistralą
- kosztem narzutu wyrażonego dwucyfrową liczbą pewnie.

 Sterowanie taką magistralą NIE POTRZEBUJE żadnego "procesora
z logowaniem"!

Zgoda.

  No jak chcesz je wymusić?
  Kartką "włamywaczu, prosimy najpierw się wlogować, przed wydaniem
rozkazu do lusterka"?
  Po czym zidentyfikujesz, że nadaje "uprawniony" sprzęt?

pzdr, Gotfryd

83 Data: Styczen 29 2015 11:11:17
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Ghost 



Użytkownik "Gotfryd Smolik news"  napisał w wiadomości grup

 Opisz jak sobie to "logowanie" wyobrażasz.
 Przypomnę, że mamy do czynienia z "multihosted" magistralą,
na której KAŻDY może nadawać, KAŻDY widzi całą transmisję,
jest wykorzystywana m.in. przy diagnostyce, a mamy przeciwko
sobie włamywacza, który chce wydać "lewy" rozkaz.
 Ta magistrala nijak nie jest przystosowana do "blokowania
transmisji", co chcesz zrobić!

Ależ pszemuś bardzo pragnie zapomnieć, że walnął tego babola, a ty mu przypominasz. Zlituj się!

84 Data: Styczen 29 2015 13:51:53
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Gotfryd Smolik news 

On Thu, 29 Jan 2015, Ghost wrote:

Zlituj się!

  Aj, już się zamykam!

pzdr, Gotfryd

85 Data: Styczen 28 2015 01:47:47
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor:

W dniu środa, 28 stycznia 2015 00:31:48 UTC+1 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

  Z bardziej powszechnych, relatywnie blisko jest SCSI
(tak, można mieć kilka kart kontrolerów na jednej magistrali,
w tym podpiętych do kilku różnych komputerów, choć OSy które
potrafią coś takiego obsłużyć można policzyć na połowie
palców jednej ręki drwala).
Dlaczego? Praktycznie każdy OS który obsługuje SCSI coś takiego potrafi. Osobiście nie spotkałem OS'a który miałby z tym problem.

Radek

86 Data: Styczen 29 2015 10:37:20
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: Gotfryd Smolik news 

On Wed, 28 Jan 2015,  wrote:

W dniu środa, 28 stycznia 2015 00:31:48 UTC+1 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
  Z bardziej powszechnych, relatywnie blisko jest SCSI
(tak, można mieć kilka kart kontrolerów na jednej magistrali,
w tym podpiętych do kilku różnych komputerów, choć OSy które
potrafią coś takiego obsłużyć można policzyć na połowie
palców jednej ręki drwala).
Dlaczego? Praktycznie każdy OS który obsługuje SCSI coś takiego potrafi.

  Bierzesz dwa komputery, wpinasz na jedną SCSI i obsługujesz filesystem
na tych samych dyskach?
  Może mało wyraźnie napisałem, że chodzi o współbieżne korzystanie
z tych samych lusterek... no dobra, dysków :)
  Druga sprawa to kontrolery - znacząca część przy włączeniu daje sobie
radośnie różne resety na SCSI, tak jakby nic innego nie miało prawa
w tym czasie działać.

Osobiście nie spotkałem OS'a który miałby z tym problem.

  Hm... chyba wszystkie un*xy dają SCSI lock, jak jeden komp "zawłaszczy"
dysk to drugi nie może się dorwać. Pierwsze spotkanie z tym
feature na SCSI po FC mnie zaskoczyło :)

pzdr, Gotfryd

87 Data: Styczen 26 2015 20:24:22
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Autor: re 



Użytkownik "Pszemol"

No może być to tak rozwiązane że komendy do pasywnego czytania
są dostępne od razu, a do obsługi komend aktywnych trzeba się
w systemie zalogować i bez zalogowania się system komendy nie przyjmie.
-- -
Do jakiego systemu ?

Do hosta (komputera pokładowego).
-- -
To mówię, że jaki by nie był to te interfejsy diagnostyczne jakoś nie mają problemu by sterować urządzeniami.

[cross] Android w samochodzie i CAN



Grupy dyskusyjne