Grupy dyskusyjne   »   Auto Swiat nr 20, strona 20, "Jak wyprowadzic auto z poslizgu"

Auto Swiat nr 20, strona 20, "Jak wyprowadzic auto z poslizgu"



1 Data: Maj 19 2008 14:46:50
Temat: Auto Swiat nr 20, strona 20, "Jak wyprowadzic auto z poslizgu"
Autor: Bartosz Zoltak 

[kopia maila wyslanego przeze mnie do redakcji magazynu Auto Swiat] - do
wiadomosci publicznej :-)

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

Zabijacie ludzi pisząc takie bzdury o wyprowadzaniu auta z poslizgu
nadsterownego!!!!

[Nie wyszczególniliście tego w tekście, więc przyjmujemy, że piszecie o
autach z przednim napędem, bo takich jest zdecydowana większość na polskich
drogach]

Wtedy:

bardzo, powtarzam BARDZO, podstawową zasadą wyprowadzania auta z poślizgu
nadsterownego jest DODANIE GAZU, a nie wciśnięcie sprzęgła. Moment obrotowy
na przednich kołach dodatkowoWYCIĄGA auto z poślizgu.

Oczywiście niezbędne jest równoczesne manewrowanie kierownicą tak, aby
przednie koła wskazywały zawsze tor jazy, po jakim chcemy jechać. To
napisane było przez Was powiedzmy prawidłowo, tylko niezbyt jasno.

Ale rada o wciśnięcie sprzęgła!!! O zgrozo - to powodowanie zagrożenia życia
na drodze!!!

Wciśnięcie sprzęgła w poślizgu nadsterownym CZĘSTO prowadzić może do
NASILENIA się poślizgu!!! Kiedy? Auto jedzie z wciśniętym gazem i wykonuje
nagle GWAŁTOWNY skręt (gwałtowny ruch kierownicą przy większej prędkości,
powiedzmy minimum 60 kmh). Może to spowodować poślizg nadsterowny (mogę
pokazać na filmie, że tak się dzieje). Jeśli w takiej sytuacji wciśniemy
sprzęgło, wówczas tył samochodu JESZCZE BARDZIEJ wyleci na zewnątrz zakrętu,
pogłębiając poślizg. Dlaczego? Ponieważ energia obrotowa auta wokół własnej
osi ("tańczenie auta") nie przestanie być zmniejszana przez przednie koła,
skręcone w pożądanym kierunku jazdy, i napędzane przez silnik. Wtedy ta
energia obrotowa auta zostanie w pełni uwolniona i pogłębi nadsterowny
poślizg.

Nie wierzę w to, co przeczytałem, z całym szacunkiem, ale musiał to napisać
ktoś, kto naprawdę ma ZNIKOME doświadczenie PRAKTYCZNE w jeździe samochodem.

Powtarzam, że to, co napisaliście może zagrażać bezpieczeństwu ruchu
drogowego - jeśłi tylko ktoś się do tej rady zastosuje i wciśnie sprzęgło w
poślizgu nadsterownym.

Czuję się zobowiązany przesłać kopię tego maila na listę dyskusyjną
pl.misc.samochody.

Z poważaniem
Bartosz Zoltak
PS. zachęcam do obejrzenia moich filmów samochodowych:
www.szyfrowanie.com/drive



2 Data: Maj 19 2008 15:17:01
Temat: Re: Auto Swiat nr 20, strona 20, "Jak wyprowadzic auto z poslizgu"
Autor: Adam Płaszczyca 

On Mon, 19 May 2008 14:46:50 +0200, "Bartosz Zoltak" <bzoltak @ wp .
pl> wrote:

[kopia maila wyslanego przeze mnie do redakcji magazynu Auto Swiat] - do
wiadomosci publicznej :-)

bardzo, powtarzam BARDZO, podstawową zasadą wyprowadzania auta z poślizgu
nadsterownego jest DODANIE GAZU, a nie wciśnięcie sprzęgła. Moment obrotowy
na przednich kołach dodatkowoWYCIĄGA auto z poślizgu.

Mhm. Właśnie mnie zabiłeś.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

3 Data: Maj 19 2008 15:24:38
Temat: Re: Auto Swiat nr 20, strona 20, "Jak wyprowadzic auto z poslizgu"
Autor: P.H. 


Użytkownik "Adam Płaszczyca"  napisał w wiadomości

On Mon, 19 May 2008 14:46:50 +0200, "Bartosz Zoltak" <bzoltak @ wp .
pl> wrote:

[kopia maila wyslanego przeze mnie do redakcji magazynu Auto Swiat] - do
wiadomosci publicznej :-)

bardzo, powtarzam BARDZO, podstawową zasadą wyprowadzania auta z poślizgu
nadsterownego jest DODANIE GAZU, a nie wciśnięcie sprzęgła. Moment obrotowy
na przednich kołach dodatkowoWYCIĄGA auto z poślizgu.

Mhm. Właśnie mnie zabiłeś.
--
pooglądaj filimiki na jego stronie :-)

4 Data: Maj 19 2008 15:26:48
Temat: Re: Auto Swiat nr 20, strona 20, "Jak wyprowadzic auto z poslizgu"
Autor: kamil d 

Bartosz Zoltak pisze:

Moment obrotowy
na przednich kołach dodatkowoWYCIĄGA auto z poślizgu.

A nie chodzi przypadkiem o żadne "wyciąganie" tylko o dociążenie tylnej osi?

--
kamil d
red 206 powered by limedia.pl
mysłowice

5 Data: Maj 19 2008 15:45:25
Temat: Re: Auto Swiat nr 20, strona 20, "Jak wyprowadzic auto z poslizgu"
Autor: PepedB 

Bartosz Zoltak pisze:

[Nie wyszczególniliście tego w tekście, więc przyjmujemy, że piszecie o
autach z przednim napędem, bo takich jest zdecydowana większość na polskich
drogach]

Wtedy:

bardzo, powtarzam BARDZO, podstawową zasadą wyprowadzania auta z poślizgu
nadsterownego jest DODANIE GAZU, a nie wciśnięcie sprzęgła. Moment obrotowy
na przednich kołach dodatkowoWYCIĄGA auto z poślizgu.


"Wyciąga" to może Polo 1,0. W miarę mocny silnik momentalnie zerwie przyczepność przedniej osi powodując poślizg wszystkimi 4 kołami, który będzie dla laika nie do opanowania. Zwróć uwagę, że te rady są kierowane do osób, które w znakomitej większości nie ćwiczą poślizgów w kontrolowanych warunkach i w niespodziewanej sytuacji, nawet jeśli uda im się wyrobić właściwy odruch obronny nie będą w stanie z wyczuciem dozować gazu. Grunt, żeby ludziska wiedzieli, że jak tył zacznie tracić przyczepność nie wolno hamować, czy to silnikiem, czy hamulcami.

--
Pozdrawiam, Marcin Kaliński
a-dres:{ksywka}(na)post.pl

6 Data: Maj 19 2008 15:56:49
Temat: Re: Auto Swiat nr 20, strona 20, "Jak wyprowadzic auto z poslizgu"
Autor: radekp@konto.pl 

Mon, 19 May 2008 15:45:25 +0200, w  PepedB
 napisał(-a):

"Wyciąga" to może Polo 1,0. W miarę mocny silnik momentalnie zerwie
przyczepność przedniej osi powodując poślizg wszystkimi 4 kołami, który

Bez przesady, przy 60-70km/h to żaden popularny silnik nie będzie w stanie
zerwać przyczepności przednich kół. A jeżeli nawet, to pełny boczny poślizg i
tak jest lepszy niż wyprzedzający ciebie tył.

7 Data: Maj 19 2008 16:11:00
Temat: Re: Auto Swiat nr 20, strona 20, "Jak wyprowadzic auto z poslizgu"
Autor: PepedB 

 pisze:

Bez przesady, przy 60-70km/h to żaden popularny silnik nie będzie w stanie
zerwać przyczepności przednich kół. A jeżeli nawet, to pełny boczny poślizg i
tak jest lepszy niż wyprzedzający ciebie tył.

Zastanówmy się kiedy samochód wpada w niespodziewany poślizg- jest to albo mało przyczepna nawierzchnia, albo zdecydowanie wyższa prędkość, niż wspomniane 60-70km/h. Wtedy zerwanie przyczepności gwałtownym dodaniem gazu przy niestabilnym zachowaniu się auta nie jest wcale tak mało prawdopodobne.
Wprowadzenie auta w poślizg na suchej nawierzchni jest raczej celowe przy takiej prędkości. Pomijam też przypadki, kiedy to najedziemy na małą plamę oleju która na suchej nawierzchni wytrąci nasze auto z pokonywanego łuku.
Czy zaś lepiej wypadać bokiem, czy tyłem to już zależy od konkretnej sytuacji. Jeśli kolizja np ze słupem jest nieuninkniona korzystniej chyba będzie uderzyć w nią tyłem. To już są jednak dywagacje oparte na przypadkowości, bo przeciętny kierowca nie jest w stanie w tak krytycznej sytuacji oceniać jaki przebieg nieuniknionej kolizji będzie dla niego najmniej brzemienny w skutki.

--
Pozdrawiam, Marcin Kaliński
a-dres:{ksywka}(na)post.pl

8 Data: Maj 19 2008 16:37:47
Temat: Re: Auto Swiat nr 20, strona 20, "Jak wyprowadzic auto z poslizgu"
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello radekp,

Monday, May 19, 2008, 3:56:49 PM, you wrote:

"Wyciąga" to może Polo 1,0. W miarę mocny silnik momentalnie zerwie
przyczepność przedniej osi powodując poślizg wszystkimi 4 kołami, który
Bez przesady, przy 60-70km/h to żaden popularny silnik nie będzie w stanie
zerwać przyczepności przednich kół.

Skoro doszło do poślizgu, to przyczepność jest słaba. A prędkość 60-70
km/h może być osiągnięta na drugim biegu i utrata przyczepności nie
stanowi problemu.

A jeżeli nawet, to pełny boczny poślizg i tak jest lepszy niż
wyprzedzający ciebie tył.

Niekoniecznie i nie zawsze.

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :)

9 Data: Maj 19 2008 17:09:15
Temat: Re: Auto Swiat nr 20, strona 20, "Jak wyprowadzic auto z poslizgu"
Autor: Fotelik 


Użytkownik "PepedB"  napisał w wiadomości

Bartosz Zoltak pisze:

[Nie wyszczególniliście tego w tekście, więc przyjmujemy, że piszecie o
autach z przednim napędem, bo takich jest zdecydowana większość na
polskich
drogach]

Wtedy:

bardzo, powtarzam BARDZO, podstawową zasadą wyprowadzania auta z poślizgu
nadsterownego jest DODANIE GAZU, a nie wciśnięcie sprzęgła. Moment
obrotowy
na przednich kołach dodatkowoWYCIĄGA auto z poślizgu.


"Wyciąga" to może Polo 1,0. W miarę mocny silnik momentalnie zerwie
przyczepność przedniej osi powodując poślizg wszystkimi 4 kołami, który
będzie dla laika nie do opanowania. Zwróć uwagę, że te rady są kierowane
do osób, które w znakomitej większości nie ćwiczą poślizgów w
kontrolowanych warunkach i w niespodziewanej sytuacji, nawet jeśli uda im
się wyrobić właściwy odruch obronny nie będą w stanie z wyczuciem dozować
gazu. Grunt, żeby ludziska wiedzieli, że jak tył zacznie tracić
przyczepność nie wolno hamować, czy to silnikiem, czy hamulcami.

No i własnie na dzień dzisiejszy to nie do końca prawdziwa teoria.
Bo napewno na suchym w pośłizgu mając ABS na pokładzie warto wcisnąć hamulec
abs ustabilizuje tor auta i nie bedzie potrzebna walka kierownica w znacznym
stopniu.
Co innego na lodzie.
Foti

10 Data: Maj 19 2008 21:08:03
Temat: Re: Auto Swiat nr 20, strona 20, "Jak wyprowadzic auto z poslizgu"
Autor: Bartosz Zoltak 

Bo napewno na suchym w pośłizgu mając ABS na pokładzie warto wcisnąć
hamulec
abs ustabilizuje tor auta i nie bedzie potrzebna walka kierownica w
znacznym stopniu.

Chyba nie mówisz o poślizgach nadsterownych, kiedy to tył auta "tańczy".
Jeśli wciśniesz hamulec będąc w nadsterownym poślizgu, to wszystko jedno czy
masz ABS czy nie - popełniasz wielki błąd, bo tył wtedy jeszcze bardziej, i
to *dużo bardziej*, ucieka na bok i raczej tracisz kontrolę nad autem.

Jeśli miałeś na myśli poślizg podsterowny (przód ucieka do przodu)
spowodowany zbyt dużym dodaniem gazu w zakręcie lub zbut dużą prędkością
wejścia w zakręt, to masz rację - puszczamy gaz, a jak dodamy do tego
hamowanie z ABSem to też powinno pomóc.

pozdrawiam,
Bartek
www.szyfrowanie.com/drive

11 Data: Maj 19 2008 23:42:11
Temat: Re: Auto Swiat nr 20, strona 20, "Jak wyprowadzic auto z poslizgu"
Autor: Jurand 

"PepedB"  wrote in message

Bartosz Zoltak pisze:

> [Nie wyszczególniliście tego w tekście, więc przyjmujemy, że piszecie o
> autach z przednim napędem, bo takich jest zdecydowana większość na
> polskich drogach]
>
> Wtedy:
>
> bardzo, powtarzam BARDZO, podstawową zasadą wyprowadzania auta z
> poślizgu nadsterownego jest DODANIE GAZU, a nie wciśnięcie sprzęgła.
> Moment obrotowy na przednich kołach dodatkowoWYCIĄGA auto z poślizgu.
>

"Wyciąga" to może Polo 1,0. W miarę mocny silnik momentalnie zerwie
przyczepność przedniej osi powodując poślizg wszystkimi 4 kołami, który
będzie dla laika nie do opanowania. Zwróć uwagę, że te rady są kierowane
do osób, które w znakomitej większości nie ćwiczą poślizgów w
kontrolowanych warunkach i w niespodziewanej sytuacji, nawet jeśli uda
im się wyrobić właściwy odruch obronny nie będą w stanie z wyczuciem
dozować gazu. Grunt, żeby ludziska wiedzieli, że jak tył zacznie tracić
przyczepność nie wolno hamować, czy to silnikiem, czy hamulcami.

Jeśli w przednionapędowym aucie zacznie wyjeżdżać na zakręcie tył, to
jedynym, zawsze skutecznym sposobem nie dopuszczenia do obrotu wokół osi
jest dodanie gazu i pociągnięcie przodu. Czy opony zerwą przyczepność, czy
też nie - to jest nieistotne, jeśli będziesz trzymał przednimi kołami
kierunek mniej więcej zgodny z torem planowanej jazdy.

Jurand.

12 Data: Maj 19 2008 17:25:31
Temat: Re: Auto Swiat nr 20, strona 20, "Jak wyprowadzic auto z poslizgu"
Autor: J.F. 

On Mon, 19 May 2008 14:46:50 +0200,  "Bartosz Zoltak" <bzoltak @ wp .

bardzo, powtarzam BARDZO, podstawową zasadą wyprowadzania auta z poślizgu
nadsterownego jest DODANIE GAZU, a nie wciśnięcie sprzęgła. Moment obrotowy
na przednich kołach dodatkowoWYCIĄGA auto z poślizgu.

Oczywiście niezbędne jest równoczesne manewrowanie kierownicą tak, aby
przednie koła wskazywały zawsze tor jazy, po jakim chcemy jechać. To
napisane było przez Was powiedzmy prawidłowo, tylko niezbyt jasno.

Ale rada o wciśnięcie sprzęgła!!! O zgrozo - to powodowanie zagrożenia życia
na drodze!!!

A powiem ci szczerze ze jak na moje male doswiadczenie to jednak
sprzeglo. I to wytrenowac odruch zeby bylo od razu wcisniete.

Bez sprzegla jakos nigdy z gazem nie trafiam, opanowywanie trwa
dluzej, a czasem sie zla strona konczy.

Nie wierzę w to, co przeczytałem, z całym szacunkiem, ale musiał to napisać
ktoś, kto naprawdę ma ZNIKOME doświadczenie PRAKTYCZNE w jeździe samochodem.

Ale artykul moze byc do takich wlasnie kierowcow adresowany - z
niewielkim doswiadczeniem, ktorych poslizg zaskoczyl.

A najistotniejsze to i tak jest szybkie prostowanie kierownicy,
zeby sie "wahadlo" nie zrobilo.

J.

13 Data: Maj 19 2008 19:47:48
Temat: Re: Auto Swiat nr 20, strona 20, "Jak wyprowadzic auto z poslizgu"
Autor: J.F. 

On Mon, 19 May 2008 14:46:50 +0200,  "Bartosz Zoltak" <bzoltak @ wp .

PS. zachęcam do obejrzenia moich filmów samochodowych:
www.szyfrowanie.com/drive

Apropos - Skarbimierz ?

J.

14 Data: Maj 19 2008 21:27:26
Temat: Re: Auto Swiat nr 20, strona 20, "Jak wyprowadzic auto z poslizgu"
Autor: Bartosz Zoltak 


Apropos - Skarbimierz ?

tak, zgadłeś :-)

-- -- -- -- -

A powiem ci szczerze ze jak na moje male doswiadczenie to jednak
sprzeglo. I to wytrenowac odruch zeby bylo od razu wcisniete.
Bez sprzegla jakos nigdy z gazem nie trafiam, opanowywanie trwa
dluzej, a czasem sie zla strona konczy.

Trenuj :-) Jeśli poślizg nadsterowny będzie DUŻY, to bez dodania gazu nie
wyjdziesz z niego samą kierownicą. Po prostu nie będzie to możliwe z punktu
widzenia praw fizyki.

Na lotnisku robiliśmy takie poślizgi, że auto jedzie skręcone o 90 stopni
(tak - całkiem bokiem) i dzięki ostremu dodaniu gazu i oczywiście właściwemu
operowaniu kierownicą dawało się nawet z takiego poślizgu auto wyprowadzić.
Bez gazu nie było to możliwe.

Ale NAJWAŻNIEJSZE jest w tej dyskusji to, co napisałem na końcu listu do AŚ.
Poślizg nadsterowny często powstaje w zakręcie, gdy cały czas jedziemy z
wciśniętym gazem. Jeśłi wtedy wciśniemy sprzęgło, to skutki będą szybkie i
złe - tył nam ucieknie.

Jeśli robimy to na płycie poślizgowej - to okej - wciśniesz sprzęgło i bez
problemu wyprowadzisz auto. Ale niestety wyprowadzenie auta z nadsterownego
poślizu na drodze W ZAKRĘCIE jest dużo, dużo trudniejsze niż wyprowadzenie
go na płycie poślizgowej. Przerabiałem to na płycie poślizgowej w Austrii i
wierzcie mi, że płyta poślizgowa to naprawdę prosta rzecz w porównaniu z
rzeczywistym poślizgiem nadsterownym w zakręcie.

Wszytko, co piszę, piszę tylko z *praktycznego* doświadczenia, niczego nie
wymyślam.

A najistotniejsze to i tak jest szybkie prostowanie kierownicy,
zeby sie "wahadlo" nie zrobilo.

Zgadzam się, że praca kierownicą jest *najistotniejsza*. Gaz ma duże
znaczenie - ale mniej ważne niż właściwe operowanie kierownicą. A z
kierownicą najistotniejsze i najtrudniejsze - ale jak piszesz o wahadle, to
rozumiem, że wiesz, o co chodzi :-) jest ODBICIE kontry we właściwym czasie.
Odruchowo ludzie robią to ZA PÓŹNO i auto wpada im w jeszcze większy
poślizg, ale w drugą stronę - wahadło. Ale to już trzeba wytrenować, to nie
jest naturalny odruch. Sam kiedyś wylądowałem na murku poza drogą bo
zabrakło mi tej właśnie umiejętności - odbicia kontry :-)

pozdrawiam
Bartek
www.szyfrowanie.com/drive

15 Data: Maj 20 2008 00:31:29
Temat: Re: Auto Swiat nr 20, strona 20, "Jak wyprowadzic auto z poslizgu"
Autor: J.F. 

On Mon, 19 May 2008 21:27:26 +0200,  "Bartosz Zoltak" <bzoltak @ wp .

A powiem ci szczerze ze jak na moje male doswiadczenie to jednak
sprzeglo. I to wytrenowac odruch zeby bylo od razu wcisniete.
Bez sprzegla jakos nigdy z gazem nie trafiam, opanowywanie trwa
dluzej, a czasem sie zla strona konczy.

Trenuj :-) Jeśli poślizg nadsterowny będzie DUŻY, to bez dodania gazu nie
wyjdziesz z niego samą kierownicą. Po prostu nie będzie to możliwe z punktu
widzenia praw fizyki.
Na lotnisku robiliśmy takie poślizgi, że auto jedzie skręcone o 90 stopni
(tak - całkiem bokiem) i dzięki ostremu dodaniu gazu i oczywiście właściwemu
operowaniu kierownicą dawało się nawet z takiego poślizgu auto wyprowadzić.
Bez gazu nie było to możliwe.

Czy mi sie wydaje czy w RWD mozna jednak takie rzeczy zademostrowac ?

http://www.youtube.com/watch?v=hVIdg1cL1Yc&feature=related


Ale NAJWAŻNIEJSZE jest w tej dyskusji to, co napisałem na końcu listu do AŚ.
Poślizg nadsterowny często powstaje w zakręcie, gdy cały czas jedziemy z
wciśniętym gazem. Jeśłi wtedy wciśniemy sprzęgło, to skutki będą szybkie i
złe - tył nam ucieknie.

IMO - to on juz nam uciekl. Teraz trzeba zlapac :-)

Jeśli robimy to na płycie poślizgowej - to okej - wciśniesz sprzęgło i bez
problemu wyprowadzisz auto. Ale niestety wyprowadzenie auta z nadsterownego
poślizu na drodze W ZAKRĘCIE jest dużo, dużo trudniejsze niż wyprowadzenie
go na płycie poślizgowej. Przerabiałem to na płycie poślizgowej w Austrii i
wierzcie mi, że płyta poślizgowa to naprawdę prosta rzecz w porównaniu z
rzeczywistym poślizgiem nadsterownym w zakręcie.

Ale chodzi bardziej o zakret czy bardziej o nie-slisko ?
Bo ja tylko na sniegu..

J.

Auto Swiat nr 20, strona 20, "Jak wyprowadzic auto z poslizgu"



Grupy dyskusyjne