otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ?
1 | Data: Listopad 07 2007 10:39:11 |
Temat: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | |
Autor: BearBag | Pytanie jak w temacie. Często sie spotykam przy zdejmowaniu kol w 2 |
Data: Listopad 07 2007 14:07:50 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: Pete |
Pytanie jak w temacie. Często sie spotykam przy zdejmowaniu kol wautach ze felgi są dobrane tylko pod wzgledem rozstawu srub a otwor centrujący czesto nie jest dobrany tzn wiekszy niz zalecany do danej marki auta. Czy to dozwolone? Ma to jakis wplyw na bezpieczenstwo, ewentualnie na komfort jazdy ? Powinno się stosować odpowiednie pierścienie centrujące. Czasami ich brak może powodować wibracje na kierownicy. Pozdr. Pete 3 |
Data: Listopad 07 2007 23:34:23 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: Tomasz Pyra | BearBag pisze: Pytanie jak w temacie. Często sie spotykam przy zdejmowaniu kol w Jest to ważny parametr, bo felga powinna być ściśle spasowana tym otworem żeby nie obciążać nadmiernie śrub siłami działającymi na ich ścinanie. Jak masz felgę z większym otworem należy zastosować pierścienie centrujące dopasowujące te średnice. -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++ http://free.of.pl/h/hellfire/pmscode.html 4 |
Data: Listopad 08 2007 00:09:04 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: marek 'moa' piotrowski | Użytkownik "Tomasz Pyra" napisał Jest to ważny parametr, bo felga powinna być ściśle spasowana tym otworem żeby nie obciążać nadmiernie śrub siłami działającymi na ich ścinanie. w prawidłowo dokręconej feldze nie występują żadne siły ścinające śrubę. wogóle w prawidłowo wykonanym połączeniu śrubowym nie powinny występować takie siły. -- moa tj'98 4.0 http://www.niedzwiedzianorka.blogspot.com/ forester'06 2.xt http://jeep.org.pl/forum/ 5 |
Data: Listopad 08 2007 00:20:55 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: Tomasz Pyra | marek 'moa' piotrowski pisze: Użytkownik "Tomasz Pyra" napisał No ale warunkiem tego jest właśnie dobrze dobrana średnia otworu centrującego który przenosi wtedy siły, a śruby tylko pilnują żeby koło nie odpadło. Przy za dużym otworze centrującym raz że będzie problem z centrycznym przykręceniem koła, a dwa że przy uderzeniach na dziurach felga może się przesuwać względem piasty, co nie będzie bezpieczne. -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++ http://free.of.pl/h/hellfire/pmscode.html 6 |
Data: Listopad 07 2007 23:43:11 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: Tomek | marek 'moa' piotrowski pisze:Felga jest centrowana poprzez stożkowe powierzchnie na śrubach albo nakrętkach. Jakby miała być centrowana przez piastę to były by zwykle śruby albo nakrętki i podkładki sprężynowe. Moment między piastą a felgą jest przenoszony poprzez siły tarcia między tymi elementami a nie przez śruby. śruby mają zapewnić centrowanie i wytworzenie odpowiednie siły przyciskającej felgę do tego z czym ją łącza. Jest wiele samochodów w których nie ma otworu w feldze. Na przykład pierwsze modele PF126p. Sporo francuskich tez nie ma otworów w feldze. -- Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 7 |
Data: Listopad 08 2007 09:35:59 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: Marcin "Kenickie" Mydlak | Sporo francuskich tez nie ma otworów w feldze. Nie ma przelotowego otworu w feldze i to raczej tylko w aluminiowej. Taki zabieg stylistyczny - felga bez kapselka wygląda po prostu ładniej. Ale i tak od środka jest odpowiednie wgłębienie, w które wchodzi piasta. -- Marcin "Kenickie" Mydlak [WRC] Biały Pug 306 1.4 + LPG z bombką pod autem ;) President JFK RS39 + ML 145 GG: 291246 ; kenickie<at>box43<kropek>pl; skype: kenickie_pl 8 |
Data: Listopad 08 2007 10:22:34 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: J.F. | On 8 Nov 2007 00:43:11 +0100, Tomek wrote: Felga jest centrowana poprzez stożkowe powierzchnie na śrubach albo nakrętkach. Owszem, np dacia - tylko 3 sruby .. i nie sprawia to zadnych klopotow. Ale trzeba przyznac ze w innych samochodach ten otwor na tyle dobrze spasowany ze przenosi sily. J. 9 |
Data: Listopad 08 2007 11:22:32 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: Robert Rędziak | On 8 Nov 2007 00:43:11 +0100, Tomek wrote: Jest wiele samochodów w których nie ma otworu w feldze. Na przykład pierwsze Felga w starych bobkach opierała się na krawędziach bębna, tam, gdzie są otwory na śruby. r. -- _________________________________________________________________ robert rędziak mailto:spambox-at-supersonic-dot-plukwa-dot-net klubsubaru.pl uratuj stratopoloneza: http://www.stratopolonez.pl I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 10 |
Data: Listopad 08 2007 11:09:50 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: elmer radi radisson | Tomasz Pyra wrote: No ale warunkiem tego jest właśnie dobrze dobrana średnia otworu centrującego który przenosi wtedy siły, a śruby tylko pilnują żeby koło nie odpadło. Otwor centrujacy nie przenosi zadnych sil, poza funkcja prawidlowego wycentrowania kola. Inaczej nie uzywalo by sie powszechnie plastikowych pierscieni centrujacych. -- Rage Against the Sunshine. 11 |
Data: Listopad 08 2007 06:43:18 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: MarcinJM | Tomasz Pyra pisze: Jest to ważny parametr, bo felga powinna być ściśle spasowana tym otworem żeby nie obciążać nadmiernie śrub siłami działającymi na ich ścinanie. To jest najwieksza bzdura opowiadana jako oczywista oczywistosc. Polaczenie srubowe to polaczenie cierne i nie wystepuje zaden moment scinajacy sruby. A skoro nie ma takowego momentu, to tym samym nie ma momentu przenoszonego na kolnierz otworu centrujacego. Ergo: otwor centrujacy poza wstepnym centrowaniem przy montazu nie spelnia zadnej innej roli. Podczas dokrecania srub funkcje centrowania przejmuja same sruby. -- Pozdrawiam MarcinJM ____________________________ gg: 978510, Skype: marcin.jm 12 |
Data: Listopad 08 2007 09:13:44 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: Tomasz Pyra | MarcinJM pisze: Tomasz Pyra pisze: I oczywiście masz gwarancję że przy uderzeniu z dużą prędkością w niespodziewaną dziurę tego tarcia tam wystarczy? Akurat widziałem już koło z urwanymi śrubami i dziwnym trafem otwór był za duży. Być może śruby były źle dokręcone, ale z tego co wiem uszkodzenie nastąpiło po przejechaniu kilkunastu tysięcy km od przykręcenia tego koła, więc to mało prawdopodobne (chociaż oczywiście nie eliminuje tej przyczyny na 100%). Bo oczywiście do stosunkowo niewielkich sił przy hamowaniu i przyspieszaniu z pewnością wystarczy. Zresztą kołnierz otworu i tak nie ma szans przenosić tego momentu bo on działa "wokół" niego. Ale jak przy 150km/h koło wpada w dziurę to nagle siły tam rosną o rząd wielkości. A skoro nie ma takowego momentu, to tym samym nie ma momentu przenoszonego na kolnierz otworu centrujacego. Moment to tam jest najmniejszym problemem, są duże siły działające na samo koło, zarówno równoległe jak i prostopadłe do osi swobody ruchu zawieszenia których zawieszenie nie ma jak kompensować. Poza konstrukcjami "alusy z allegro, byle zgadzał się rozstaw śrub", wszędzie w firmowych felgach otwór centrujący był ściśle spasowany z felgą. Na tyle że przy zdejmowaniu kół pomimo odkręcenia śrub często był duży problem ze zdjęciem koła. W takim układzie dopóki trzyma ostatnia śruba, to koło pozostanie na swoim miejscu. A jak się zachowa koło z niedopasowanym otworem centrującym na jednej śrubie? :) A że da się bez tego żyć... Pewnie się da, skoro ludzie tak jeżdżą i żyją. Zakładają też felgi z innym ET i też "nic się nie dziele", co wcale nie oznacza że ten parametr również jest "do niczego nie potrzebny". -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++ http://free.of.pl/h/hellfire/pmscode.html 13 |
Data: Listopad 08 2007 10:39:05 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: MarcinJM | Tomasz Pyra pisze: MarcinJM pisze: Oczywiscie Akurat widziałem już koło z urwanymi śrubami i dziwnym trafem otwór był za duży. Być może śruby były źle dokręcone, ale z tego co wiem uszkodzenie nastąpiło po przejechaniu kilkunastu tysięcy km od przykręcenia tego koła, więc to mało prawdopodobne (chociaż oczywiście nie eliminuje tej przyczyny na 100%). Ja nie widzialem takiego przypadku, ba, nawet o takim nie slyszalem. Sa auta, ktore nie maja takiego czegos jak otwor centrujacy i jakos im sie kola nie urywaja.
I tak sa liczone sruby
I co kompensuje? ruch pomiadzy czolem felgi a czolem piasty? Nie ma takiego ruchu i byc nie moze.
A kto jezdzi na 1 srubie? Jka masz jedna srube to ci spasowany otwor nie pomoze.
Jest potrzebne przy zalkadaniu kola, ulatwia to. W patrolu zalozenie kola bylo dosc upierdliwe, bo kolo ciezkie, a nie bylo czegos takiego jak kolnierz otworu centrujacego. -- Pozdrawiam MarcinJM ____________________________ gg: 978510, Skype: marcin.jm 14 |
Data: Listopad 08 2007 11:23:57 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: Tomasz Pyra | MarcinJM pisze: Tomasz Pyra pisze: Sam przed chwilą pisałeś że siły przenoszone są jedynie przez połączenie cierne, więc śruby nie musiałyby być na nic "liczone" (poza zerwaniem gwintu). A skoro nie ma takowego momentu, to tym samym nie ma momentu przenoszonego na kolnierz otworu centrujacego. Nie ma takiego ruchu, bo w poprawnie założonej feldze jest ściśle dopasowany otwór który swoim kołnierzem przenosi siły odciążając połączenie śrubowe. W ogóle wydaje się dość ryzykowne poleganie jedynie na tarciu powierzchni, podczas gdy połączenie musi przenosić drgania o szerokim spektrum częstotliwości, silne uderzenia, do tego połączenie pracuje w szybko zmieniającej się temperaturze (piasta lubi się mocno rozgrzać od hamulców). Policzyć tego wszystkiego się nie podejmuję, ale skoro praktycznie wszystkie samochodu (niech będzie - wszystkie współczesne samochody) mają te otwory ściśle spasowane, to mniemam że ktoś to jednak policzył i uznał że jest to konieczne. Gdyby celem miało być jedynie wstępne centrowanie koła, to pozostawiono by tam jakiś minimalny luz, a nie pasowano to tak że potem nie udaje się zdjąć koła z piasty. Poza konstrukcjami "alusy z allegro, byle zgadzał się rozstaw śrub", wszędzie w firmowych felgach otwór centrujący był ściśle spasowany z felgą. Na tyle że przy zdejmowaniu kół pomimo odkręcenia śrub często był duży problem ze zdjęciem koła. No jeżeli będzie spasowany otwór i jedna dokręcona śruba to jeszcze będzie ok. Otwór zapewni współosiowość połączenia, a śruba zapobiegnie obracaniu się wokół tej osi. Wiadomo że nie należy tak jeździć, ale da się - nie spowoduje to natychmiastowej katastrofy. Natomiast jak otwór w feldze będzie za duży, to połączenie na jednej śrubie nie ma szans się utrzymać. A że da się bez tego żyć... Pewnie się da, skoro ludzie tak jeżdżą i żyją. Akurat ściśle spasowany otwór centrujący _przeszkadza_ w zmianie koła. Jest na tyle mały luz, że obie kołnierz i wypust muszą być dokładnie oczyszczone, piasta lepiej żeby nie była gorąca, a i tak czasami ciężko to założyć. Pomocne to by było gdyby otwór centrujący był tak o 1-2mm większy od wypustu - wtedy owszem by to pomagało. Jeżeli jest równy wielkością to przeszkadza - i w zdejmowaniu i zakładaniu. Zwłaszcza pamiętam firmowe felgi stalowe z Mondeo, gdzie do zdjęcia koła (a wymieniane koła 2x do roku) potrzebny był 5kg młotek i deska, ewentualne wiele silnych kopniaków w oponę żeby przekonać felgę żeby jednak zeszła z piasty, co w połączeniu z ledwo stabilnym podnośnikiem przysparzało emocji "już spadnie, czy jeszcze nie?". -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++ http://free.of.pl/h/hellfire/pmscode.html 15 |
Data: Listopad 08 2007 11:38:42 | Temat: Re: otwór centrujšcy w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: J.F. | On Thu, 08 Nov 2007 11:23:57 +0100, Tomasz Pyra wrote: W ogóle wydaje się dość ryzykowne poleganie jedynie na tarciu Spytaj lepiej francuzow i posiadaczy dacii ile razy sruby urwali. Konieczny otwor w feldze owszem jest .. juz praktycznie nie ma wywazarki ktora by sobie poradzila bez tej dziury :-) Gdyby celem miało być jedynie wstępne centrowanie koła, to pozostawiono rdza :-) J. 16 |
Data: Listopad 08 2007 12:07:06 | Temat: Re: otwór centrujšcy w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: Tomasz Pyra | J.F. pisze: On Thu, 08 Nov 2007 11:23:57 +0100, Tomasz Pyra wrote: Być może jeżeli projekt zakłada że nie będzie otworu, to producent inaczej liczy całe koło. A w momencie kiedy założenie projektu jest takie że otwór centrujący jest ciasny, to liczy się to inaczej? Mi się takie pomysły nie podobają. Trochę tak jakby felgę przykręcić na 2 śruby zamiast 4, albo na 3 zamiast 5-ciu. Też przecież nic nie odpadnie i też da się jechać. Tylko to wszystko w sumie jest jakoś policzone, z założeniami na margines błędu w konstrukcji felgi, piasty, śrub, a nawet pewnie błąd ludzki przy przykręcaniu i parę innych rzeczy. Rezygnując z tych zabezpieczeń pewnie nic się nie stanie w większości przypadków, ale margines się zmniejsza i w końcu to może zawieść. Zwłaszcza że stalowe/aluminiowe pierścienie centrujące nie kosztują majątku. Konieczny otwor w feldze owszem jest .. juz praktycznie nie ma Gdyby to było potrzebne tylko wyważarce, to wszyscy by ten otwór robili znacznie większy, bo producentowi felgi opłacałoby się to - jeden odlew pasujący do wszystkich samochodów z danym rozstawem śrub. Gdyby celem miało być jedynie wstępne centrowanie koła, to pozostawiono by tam jakiś minimalny luz, a nie pasowano to tak że potem nie udaje się zdjąć koła z piasty. No rdza, ale to pokazuje jak ciasno to siedzi. -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++ http://free.of.pl/h/hellfire/pmscode.html 17 |
Data: Listopad 08 2007 13:20:10 | Temat: Re: otwór centrujcy w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: J.F. | On Thu, 08 Nov 2007 12:07:06 +0100, Tomasz Pyra wrote: J.F. pisze: Sruby i felgi wygladaly calkiem przecietnie. Mi się takie pomysły nie podobają. Dacia byla fabrycznie na 3 sruby :-) Konieczny otwor w feldze owszem jest .. juz praktycznie nie ma Ale rumuni w koncu wypuscili felgi z otworem .. a wystepu na piastach chyba nadal nie bylo. J. 18 |
Data: Listopad 08 2007 13:30:32 | Temat: Re: otwór centrujďż˝cy w felgach - czy na lezy na to zwracaÄ uwage ? | Autor: Tomasz Pyra | J.F. pisze: On Thu, 08 Nov 2007 12:07:06 +0100, Tomasz Pyra wrote: Mogły siÄ różniÄ np. współczynnikiem bezpieczeĹstwa :) Mi siÄ takie pomysły nie podobajÄ . 3 Ĺruby i brak otworu... No widaÄ też siÄ da w taki sposób jednaÄ. Ja sÄ dzÄ że wystarczyłyby dwie Ĺruby - nawet dwie z tych trzech, ale to już wielkimi krokami przybliża sytuacjÄ kiedy ktoĹ obejrzy jak go własne koło wyprzedza. :) Jednak sÄ dzÄ że obecny standard z piÄcioma Ĺrubami i otworem to nie jest czysta fanaberia. Jak siÄ ktoĹ nie boi, że mu koła poodpadajÄ jak np. przy 120km/h uderzy w jakiĹ krawÄżnik to niech eksperymentuje :) -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++ http://free.of.pl/h/hellfire/pmscode.html 19 |
Data: Listopad 08 2007 14:47:05 | Temat: Re: otwór centruj?cy w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: J.F. | On Thu, 08 Nov 2007 13:30:32 +0100, Tomasz Pyra wrote: J.F. pisze: W cyganskim wykonaniu ? tylko na papierze :-) Dacia byla fabrycznie na 3 sruby :-)3 śruby i brak otworu... No widać też się da w taki sposób jednać. dwie z trzech to wsciekle niesymetrycznie. wolalbym chyba pojechac na 2 z 4, przeciwleglych. Jednak sądzę że obecny standard z pięcioma śrubami i otworem to nie jest Kto ich tam wie. A te 17" felgi to nie jest fanaberia ? Jak się ktoś nie boi, że mu koła poodpadają jak np. przy 120km/h uderzy Jak masz przy 120 uderzyc w kraweznik to moze i lepiej jak odpadna. J. 20 |
Data: Listopad 08 2007 13:51:59 | Temat: Re: otwór centrujšcy w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: Boleslaw Stepniak |
Nie wiem, czy Dacia jest dobrym przykładem, ponieważ ma śruby "odwrotnie" - osadzone na stałe w piaście/bębnie a koło dokręca się nakrętkami - to chyba trochę inaczej "pracuje". Konieczny otwor w feldze owszem jest .. juz praktycznie nie ma Końcowe roczniki miały dziurę a na starych felgach się jeździło w zimie :-) -- Pozdrowienia Bolesław Stępniak 21 |
Data: Listopad 09 2007 00:37:04 | Temat: Re: otwór centrujšcy w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: dogfish | Boleslaw Stepniak wrote:
Jest bardzo duzo elementow w samochodzie konstruowanych pod katem potrzeb technologii procesu produkcyjnego a nie wygoda i potrzeba pozniejszego uzytkownika samochodu lub servisanta. Otwor 'centrujacy' jak to wydedukowano nie sluzy bynajmniej do centrowania felgi do piasty; to zadanie spelniaja sruby lub nakretki mocujace poprzez odpowiednio uksztaltowane gniazda badz to w formie stozkowej lub polkulistej. W niektorych rozwiazaniach spotyka sie takze pasowania cylindryczne (niektore modele Mitsubishi np: DSM). Otwor o ktorym mowa w zasadzie jest otworem technologicznym sluzacym glownie do centrowania kola podczas montazu opony oraz automatycznego mocowania kola w produkcyjnej wywazarce. Czy ktos z was mial szanse widziec takie urzadzenie pracujace w systemie ciaglym, gdzie jest przedzial czasu 42 sekundy na calkowite zmontowanie, napompowanie i wywazenie 5 kol (takie jest bowiem zapotrzebowanie cyklku produkcji samochodu)? Oczywiscie jest jak juz ktos wyzej napisal ze sruby mocujace kolo musza byc dokrecone z taka sila (momentem) aby zapewnily trwale polaczenie CIERNE. Nie moze byc mowy o narazeniu srob na scinanie. Ktos tu nawet wspomnial o wystepowaniiu jakichs "momentow powodujacych scinanie". Dla tych domowych specjalistow klania sie podstawowy kurs mechaniki/fizyki. W zgadywanke mozna bawic sie podczas jakiegos tele-turnieju, albo pogawedzic na innej imprezie przy ognisku harcerskim. Jezeli znane sa przypadki urwania sie kola w wyniku uszkodzenia srub mocujacych to z pewnoscia nie bylo to wynikiem prcesu scinana srub ale ich zerwania - brak kontroli prawidlowego momentu dokrecenia srub. Jezeli jednak sruby sa niedostatecznie dokrecone (przesadnie nazwijmy to "luzne") to podczas jazdy moga powodowac male przesuwanie sie felgi co w bardzo krotkim czasie doprowadzi do progresywnego wypracowywania gniazd w oworach mocujacych a wtedy murowana katastrofa. W ubieglym roku moj znajomy zdazyl przejechac 7 km ze slabo dokreconym kolem w przyczepie Camp., w ktorym otwory tak niewiarygodnie 'wyrobily' sie ze kolo spadlo z piasty poprzez nakretki. Caly proces trwal zaledwie okolo 10 minut. 22 |
Data: Listopad 09 2007 12:22:07 | Temat: Re: otwór centrujcy w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: J.F. | On Fri, 09 Nov 2007 00:37:04 -0500, dogfish wrote: Boleslaw Stepniak wrote: Nie wiem, czy Dacia jest dobrym przykładem, ponieważ ma śruby Nie ona jedna - sporo aut tak ma. Jest bardzo duzo elementow w samochodzie konstruowanych pod katem Otwor o ktorym mowa w zasadzie jest otworem technologicznym sluzacym Na fabrycznej wywazarce z przygotowana piasta pod konkretny model, moze nawet jakims automatycznym systemem mocowania - nie widze problemu. A mozesz postawic 10 wywazarek i bedziesz mial 82s na kolo. Albo nawet zamowic kontener kol co godzine i nie interesuje cie jak to zrobili :-) Oczywiscie jest jak juz ktos wyzej napisal ze sruby mocujace kolo musza Hm .. czy jak sruba zapewni polaczenie cierne, to nie ma przypadkiem gwarantowanej odpornosci na scinanie ? Ktos tu nawet wspomnial o wystepowaniiu jakichs "momentow powodujacych Przy ostrym hamowaniu ? 23 |
Data: Listopad 09 2007 07:13:14 | Temat: Re: otwór centrujšcy w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: MarcinJM | Boleslaw Stepniak pisze:
W polaczeniu srubowym polozenie sruby wzgledem nakretki (z tej, czy z tej) nie ma znaczenia. Wazna jest tylko sila "naciagniecia" tego polaczenia. -- Pozdrawiam MarcinJM ____________________________ gg: 978510, Skype: marcin.jm 24 |
Data: Listopad 08 2007 11:25:19 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: Robert Rędziak | On Thu, 08 Nov 2007 09:13:44 +0100, Tomasz Pyra I oczywiście masz gwarancję że przy uderzeniu z dużą prędkością w Nie wystarczy i nie trzeba wcale uderzenia. Akurat widziałem już koło z urwanymi śrubami i dziwnym trafem otwór był Nie zawsze też można takie koło dociągnąć niewiadomo jakim momentem. Bo oczywiście do stosunkowo niewielkich sił przy hamowaniu i Nie zawsze są takie niewielkie. Wystarczą np. do przesuwania tarczy między piastą, a felgą, jeśli otwór centrujący w tarczy jest zbyt duży. r. -- _________________________________________________________________ robert rędziak mailto:spambox-at-supersonic-dot-plukwa-dot-net klubsubaru.pl uratuj stratopoloneza: http://www.stratopolonez.pl I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 25 |
Data: Listopad 08 2007 16:29:37 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: MarcinJM | Robert Rędziak pisze: Nie zawsze są takie niewielkie. Wystarczą np. do przesuwania A ile, z reka na sercu, widziales takich sytuacji? Poza tym sa tarcze wyposazone w niewielki otwor pod srube M6 celem posadowienia jej na piascie, i jkaos NIGDY nie widzialem tej srubki scietej, co niechybie musialoby nastapic podczas niewielkiego nawet przemieszczenia tych elemantow. Wiec ta cala teoria sie jakos kupy nie trzyma. -- Pozdrawiam MarcinJM ____________________________ gg: 978510, Skype: marcin.jm 26 |
Data: Listopad 08 2007 22:17:04 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: Robert Rędziak | On Thu, 08 Nov 2007 16:29:37 +0100, MarcinJM Nie zawsze są takie niewielkie. Wystarczą np. do przesuwania Wyjmę taki jeden naprędce dorabiany pierścień centrujący [1] w moim aucie (mam większy hamulec z innego auta) i pokażę Ci ją co hamowanie. Poza tym sa tarcze wyposazone w niewielki otwor pod srube M6 celem Ale dasz sobie odjąć rękę? r. [1] -- docelowo będzie tarcza na zamówienie. -- _________________________________________________________________ robert rędziak mailto:spambox-at-supersonic-dot-plukwa-dot-net klubsubaru.pl uratuj stratopoloneza: http://www.stratopolonez.pl I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 27 |
Data: Listopad 09 2007 06:27:33 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: MarcinJM | Robert Rędziak pisze: On Thu, 08 Nov 2007 16:29:37 +0100, MarcinJM wrote: Podejmuje wyzwanie. Poza tym sa tarcze wyposazone w niewielki otwor pod srube M6 celem posadowienia jej na piascie, tak. Warunek: kolo dokrecone nominalnym momentem -- Pozdrawiam MarcinJM ____________________________ gg: 978510, Skype: marcin.jm 28 |
Data: Listopad 09 2007 12:51:45 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: Robert Rędziak | On Fri, 09 Nov 2007 06:27:33 +0100, MarcinJM Wyjmę taki jeden naprędce dorabiany pierścień centrujący [1] w Będziesz asymetryczny. Zapraszam na wiosnę do Łodzi, na zimówkach problem się nie utrzymuje. Koszty demontażu i montażu bierzesz na siebie. ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^Poza tym sa tarcze wyposazone w niewielki otwor pod srube M6 celem posadowienia jej na piascie, Wystarczy, że przyślesz mi swoja rękę -- w Nissanach tarcza trzyma się wyłącznie na szpilkach: http://www.micra.com.au/images/community/forums/28424.jpg r. -- _________________________________________________________________ robert rędziak mailto:spambox-at-supersonic-dot-plukwa-dot-net klubsubaru.pl uratuj stratopoloneza: http://www.stratopolonez.pl I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 29 |
Data: Listopad 09 2007 08:11:46 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: MarcinJM | Robert Rędziak pisze: Akurat widziałem już koło z urwanymi śrubami i dziwnym trafem otwór był za duży. Być może śruby były źle dokręcone, ale z tego co wiem uszkodzenie nastąpiło po przejechaniu kilkunastu tysięcy km od przykręcenia tego koła, więc to mało prawdopodobne (chociaż oczywiście nie eliminuje tej przyczyny na 100%). Lecz zawsze mozna zaprojektowac wieksza ilosc, lub grubsze sruby aby zapewnic odpowiednie polaczenie cierne.
Polaczenie srubowe jest liczone TYLKO jako cierne. Polaczenie, w ktorym zalada sie, ze cale obciazenie przenosza laczniki to polaczenia nitowane i polaczenia srubowe ze srubami pasowanymi (nie pamietam klasy pasowania, ale musi byc bardzo dokladne). Takie polaczenia sa liczone na scinanie i zrywanie i nie uwzglednia sie w nich polaczenia ciernego. Jest to wiedza z nizszych klas szkol technicznych i dziwie sie, ze zrozumienie jej sprawia az takie trudnosci. -- Pozdrawiam MarcinJM ____________________________ gg: 978510, Skype: marcin.jm 30 |
Data: Listopad 09 2007 12:56:15 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: Robert Rędziak | On Fri, 09 Nov 2007 08:11:46 +0100, MarcinJM Nie zawsze też można takie koło dociągnąć niewiadomo jakim Dlatego, gdy założymy koła o niewłaściwym otworze, powinniśmy jeszcze nawiercić otwory na kolejne śruby/szpilki. Polaczenie srubowe jest liczone TYLKO jako cierne. Mówiąc to milion razy nie zmienisz faktu, że konstruktorzy wprowadzają dodatkowe elementy, aby to połączenie pracowało jako cierne. I że lanie sikiem prostym na te elementy powoduje, że połączenie *przestaje* pracować jako wyłącznie cierne. Jest to wiedza z nizszych klas szkol technicznych i dziwie sie, ze Twoim problemem jest trzepanie powietrza faktem, który wszyscy znają, bez wzięcia pod uwagę, że konstruktorzy staraja się spełnić ten warunek na wiele sposobów. Jednym z nich jest takie ukształtowanie koła i piasty, by wyeliminować możliwość przemieszczania się jednego i drugiego względem siebie, aby połączenie śruby pracowały wyłącznie na rozciąganie. r. -- _________________________________________________________________ robert rędziak mailto:spambox-at-supersonic-dot-plukwa-dot-net klubsubaru.pl uratuj stratopoloneza: http://www.stratopolonez.pl I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 31 |
Data: Listopad 09 2007 15:20:06 | Temat: Re: otwór centrujšcy w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: J.F. | On Fri, 9 Nov 2007 12:56:15 +0000 (UTC), Robert Rędziak wrote: On Fri, 09 Nov 2007 08:11:46 +0100, MarcinJM A propos - jak to wyglada w F1 ? Cos mi sie nie wydaje zeby na samym tarciu polegali :-) J. 32 |
Data: Listopad 09 2007 15:12:20 | Temat: Re: otwór centrujšcy w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: Robert Rędziak | On Fri, 09 Nov 2007 15:20:06 +0100, J.F A propos - jak to wyglada w F1 ? Piasta mniej więcej wygląda tak: http://www.movit.de/images/lamdisc.jpg r. -- _________________________________________________________________ robert rędziak mailto:spambox-at-supersonic-dot-plukwa-dot-net klubsubaru.pl uratuj stratopoloneza: http://www.stratopolonez.pl I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 33 |
Data: Listopad 09 2007 23:32:51 | Temat: Re: otwór centrujšcy w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: dogfish | Robert Rędziak wrote: On Fri, 09 Nov 2007 15:20:06 +0100, J.FBardzo kiepski przyklad pojazdu F1 do porownania ze zwyklym drogowym autem, gdzie ani silnik, skrzynia biegow, zawieszenia, uklad kierowniczy, ani ogumienie nie sa nawet zblizone konstrukcyjnie i parametrami do tych seryjnych aut o ktorych cala ta dyskusja. Oh, zapomnialem... kola sa okragle a nie kwadratowe..... Ba, nawet ten pojazd w zasadzie jest inaczej nazywany. Nie jest zadna tajemnica ze konstrukcja calego pojazdu jest dostosowana do blyskawicznej (kilku/kilkunastusekundowej) obslugi wieloosobowej zalogi dla pojazdu, ktorego trwalosc niekiedy nie przekroczy kilkadziesiat-kilkaset kilometrow. Wystarcza ze za 'WSZELKA CENE' pobije chwilowy rekord. Nie o to przeciez nam chodzi, Nieprawdaz? 34 |
Data: Listopad 10 2007 11:18:03 | Temat: Re: otwór centrujcy w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: J.F. | On Fri, 09 Nov 2007 23:32:51 -0500, dogfish wrote: Robert Rędziak wrote: Piasta mniej więcej wygląda tak:Bardzo kiepski przyklad pojazdu F1 do porownania ze zwyklym drogowym Ale bylem jednak ciekawy jak to zrobili, bo przy jednej nakretce nie mozna polegac na scinaniu srub :-) Ale to zdjecie mnie troche zadziwia. Widze stozek ktory zwieksza tarcie, aczkolwiek ma mala zadziwiajaco mala srednice. Widze drobne rowki .. z doswiadczenia to wiem raczej ze one utrudniaja i sciaganie i zakladanie kola. Srednice tez maja podejrzanie zblizona do gwintu. Nakretka drobnozwojna tez wymaga precyzji bo latwo ja krzywo zalozyc. Widze sruby mocujace tarcze, moglyby sluzyc do ustalania felgi, ale troche trudno byloby nimi trafic w otwory w feldze. Wiec w koncu co tu trzyma ? To na pewno jest F1 ? J. 35 |
Data: Listopad 10 2007 18:06:25 | Temat: Re: otwór centrujšcy w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: Robert Rędziak | On Fri, 09 Nov 2007 23:32:51 -0500, dogfish Bardzo kiepski przykladA propos - jak to wyglada w F1 ? ...umiejętności czytania ze zrozumieniem. Przypomnę: A propos - jak to wyglada w F1 ? pojazdu F1 do porownania ze zwyklym drogowym Przy okazji, to jest (mało)seryjne, drogowe auto. Klasyczne Lambo. r. -- _________________________________________________________________ robert rędziak mailto:spambox-at-supersonic-dot-plukwa-dot-net klubsubaru.pl uratuj stratopoloneza: http://www.stratopolonez.pl I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 36 |
Data: Listopad 09 2007 14:35:48 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: Tomasz Pyra | MarcinJM pisze: Nie zawsze też można takie koło dociągnąć niewiadomo jakim No jak się nie ma spasowanego otworu centrującego to nawet trzeba :) Polaczenie, w ktorym zalada sie, ze cale obciazenie przenosza laczniki to polaczenia nitowane i polaczenia srubowe ze srubami pasowanymi (nie pamietam klasy pasowania, ale musi byc bardzo dokladne). Takie polaczenia sa liczone na scinanie i zrywanie i nie uwzglednia sie w nich polaczenia ciernego. Połączenie cierne pozostanie w bezruchu do jakiejś konkretnej wartości siły którą jest w stanie przenieść. W przypadku koła samochodowego wyposażonego w spasowany otwór centrujący, jeżeli dojdzie do przekroczenia tej siły w wyniku np. uderzenia, jej nadmiar zostanie przeniesiony przez spasowane połączenie kołnierza otworu i wypustu felgi. Na śruby nie zadziała siła prostopadła do ich osi. Nawet w ekstremalnym przypadku dojdzie do uszkodzenia felgi i piasty bo kołnierz otworu zostanie zniszczony, ale koło pozostanie na samochodzie. W przypadku koła gdzie otwór nie jest spasowany, zerwanie tarcia między piastą a felgą spowoduje w miarę swobodne przesunięcie się środka felgi względem osi piasty i wyniknie z tego coś niedobrego. Teraz pytanie - po co prawie wszyscy producenci samochodów decydują się na bezsensowny, niewygodny i brzydki (wystaje taki pordzewiały) wystający kawałek piasty, w dodatku ściśle pasujący do otworu w feldze? Lobby allegrowych producentów pierścieni centrujących? ;> -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++ http://free.of.pl/h/hellfire/pmscode.html 37 |
Data: Listopad 08 2007 00:16:49 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: BearBag |
To jest najwieksza bzdura opowiadana jako oczywista oczywistosc. czyli wnioskujac z tego nie ma znaczenia otwor i spokojnie mozna zakladac wiekszy niz przypisany do mojego modelu auta ? 38 |
Data: Listopad 08 2007 10:24:14 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: Tomasz Pyra | BearBag pisze: To jest najwieksza bzdura opowiadana jako oczywista oczywistosc. Nie radzę. Każdy producent sprzedaje felgi ze ściśle dopasowanym otworem do danego modelu. -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++ http://free.of.pl/h/hellfire/pmscode.html 39 |
Data: Listopad 12 2007 09:46:34 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: MarcinJM | Tomasz Pyra pisze: Nie radzę. Jaki typ pasowania masz na mysli? http://pl.wikipedia.org/wiki/Pasowanie_%28maszynoznawstwo%29 -- Pozdrawiam MarcinJM ____________________________ gg: 978510, Skype: marcin.jm 40 |
Data: Listopad 08 2007 10:26:39 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: MarcinJM | BearBag pisze: czyli wnioskujac z tego nie ma znaczenia otwor i spokojnie mozna Tak, mozesz. Jeden warunek: nie uzywasz tzw. srub plywajacych, ktore nie sa w stanie wycentrowac felgi. -- Pozdrawiam MarcinJM ____________________________ gg: 978510, Skype: marcin.jm 41 |
Data: Listopad 08 2007 07:04:00 | Temat: Re: otwór centrujący w felgach - czy nalezy na to zwracać uwage ? | Autor: MarcinJM | Tomasz Pyra pisze: Jest to ważny parametr, bo felga powinna być ściśle spasowana tym otworem żeby nie obciążać nadmiernie śrub siłami działającymi na ich ścinanie. Tu jest troche wiedzy na ten temat: http://pl.wikipedia.org/wiki/Po%C5%82%C4%85czenia_gwintowe -- Pozdrawiam MarcinJM ____________________________ gg: 978510, Skype: marcin.jm |