Grupy dyskusyjne   »   prędkość a obroty

prędkość a obroty



1 Data: Styczen 18 2007 12:25:49
Temat: prędkość a obroty
Autor: Lukas 

Witam poniższa teza stała się kością niezgody między mną a kolegą.

"obroty silnika bezpośrednio przekładają się na prędkość pojazdu"

czyli jadąc na np. V biegu przy 3000obr/min zawsze musimy mieć na liczniku dajmy
na to 120km/h. Co znaczyłoby, że obroty silnika i obroty kół są ze sobą
powiązane w sposób bezpośredni.


Proszę o potwierdzenie/zaprzeczenie - najlepiej z dobrym uzasadnieniem.


Pozdrawiam
lukas

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl



2 Data: Styczen 18 2007 13:35:54
Temat: Re: prędkość a obroty
Autor: Agent 0700 

"obroty silnika bezpośrednio przekładają się na prędkość pojazdu"

Ze skrzynią ręczną - TAK

Automatyczną - NIE

J

3 Data: Styczen 18 2007 13:49:18
Temat: Re: prędkość a obroty
Autor: EM 


"obroty silnika bezpośrednio przekładają się na prędkość pojazdu"

czyli jadąc na np. V biegu przy 3000obr/min zawsze musimy mieć na liczniku
dajmy
na to 120km/h. Co znaczyłoby, że obroty silnika i obroty kół są ze sobą
powiązane w sposób bezpośredni.


Proszę o potwierdzenie/zaprzeczenie - najlepiej z dobrym uzasadnieniem.

Tak, jeśli jest skrzynia manulana.
Jedynie poślizg może być na sprzęgle, ale jest to raczej nie powinno
występować podczas normalnych warunków.
--
Pozdr
EdiM

4 Data: Styczen 18 2007 14:06:03
Temat: Re: prędkość a obroty
Autor: J.F. 

On 18 Jan 2007 13:25:49 +0100,  Lukas wrote:

"obroty silnika bezpośrednio przekładają się na prędkość pojazdu"

czyli jadąc na np. V biegu przy 3000obr/min zawsze musimy mieć na liczniku dajmy
na to 120km/h. Co znaczyłoby, że obroty silnika i obroty kół są ze sobą
powiązane w sposób bezpośredni.

Proszę o potwierdzenie/zaprzeczenie - najlepiej z dobrym uzasadnieniem.

Jesli macie reczna skrzynie biegow i sprawne sprzeglo to dokladnie tak
jest - zeby bylo inaczej to by musialy zęby w skrzyni przeskakiwac :-)

Inaczej to wyglada w automatach gdzie jest "sprzeglo hydrauliczne"
[zreszta czesto sprzegane na stale po wyrownaniu predkosci],
przekladniach bezstopniowych, hybrydach z silnikami elektrycznymi ..

Dodajmy ze predkosc rzeczywista zalezy jeszcze od srednicy opon,
ale wskazywana nie ..

J.

5 Data: Styczen 18 2007 14:46:44
Temat: Re:
Autor: Jakub Witkowski 

Lukas wrote:

Witam poniższa teza stała się kością niezgody między mną a kolegą.

"obroty silnika bezpośrednio przekładają się na prędkość pojazdu"

czyli jadąc na np. V biegu przy 3000obr/min zawsze musimy mieć na liczniku dajmy
na to 120km/h. Co znaczyłoby, że obroty silnika i obroty kół są ze sobą
powiązane w sposób bezpośredni.

Proszę o potwierdzenie/zaprzeczenie - najlepiej z dobrym uzasadnieniem.

Właściwie nie wiem, jak można by to jeszcze lepiej uzasadnić, niż
sam napisałeś. Oczywiście, że jeśli nie ma poślizgu na sprzęgle,
to obroty silnika i kół są z sobą powiązane w sposób bezpośredni.
To wynika z samej zasady działania przekładni zębatej.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

6 Data: Styczen 18 2007 15:03:04
Temat: Re: prędkość a obroty
Autor: kamil_pl 


Użytkownik "Lukas"  napisał w wiadomości

Witam poniższa teza stała się kością niezgody między mną a kolegą.

"obroty silnika bezpośrednio przekładają się na prędkość pojazdu"

Manual - dokładnie sie przekładają
Automat- tu już niekoniecznie

7 Data: Styczen 18 2007 17:04:16
Temat: Re: prędkość a obroty
Autor: MK 

Lukas napisał(a):

Witam poniższa teza stała się kością niezgody między mną a kolegą.

"obroty silnika bezpośrednio przekładają się na prędkość pojazdu"

czyli jadąc na np. V biegu przy 3000obr/min zawsze musimy mieć na liczniku dajmy
na to 120km/h. Co znaczyłoby, że obroty silnika i obroty kół są ze sobą
powiązane w sposób bezpośredni.


Proszę o potwierdzenie/zaprzeczenie - najlepiej z dobrym uzasadnieniem.


Pozdrawiam
lukas

jak wciśniesz sprzęgło to nie.

MK

8 Data: Styczen 18 2007 14:40:20
Temat: Re: prędkość a obroty
Autor: Pete 


Użytkownik "Lukas" wrote

Witam poniższa teza stała się kością niezgody między mną a kolegą.

"obroty silnika bezpośrednio przekładają się na prędkość pojazdu"

czyli jadąc na np. V biegu przy 3000obr/min zawsze musimy mieć na liczniku
dajmy
na to 120km/h. Co znaczyłoby, że obroty silnika i obroty kół są ze sobą
powiązane w sposób bezpośredni.

Tak, i rosną/maleją proporcjonalnie.  Tzn. jeśli przy 3000rpm masz 120km/h,
to przy 1500rpm miałbyś 60km/h, a przy 6000rpm - 240km/h (oczywiście nie
gwarantuję, że Twoje auto tyle wyciągnie. :)).

To wszystko zakładając, że auto ma sprawną, manualną skrzynię biegów.

Pozdr.
Pete

9 Data: Styczen 18 2007 22:08:22
Temat: Re: prędkość a obroty
Autor: Tomasz Pyra 

Lukas napisał(a):

Witam poniższa teza stała się kością niezgody między mną a kolegą.

"obroty silnika bezpośrednio przekładają się na prędkość pojazdu"

czyli jadąc na np. V biegu przy 3000obr/min zawsze musimy mieć na liczniku dajmy
na to 120km/h. Co znaczyłoby, że obroty silnika i obroty kół są ze sobą
powiązane w sposób bezpośredni.

Jedyny problem z intuicyjnym rozumieniem tego co napisałeś jest znaczenie słowa "bezpośrednio".

Jeżeli masz na myśli zależność liniową - czyli prędkość obrotów silnika razy przełożenie skrzyni biegów i przełożenia głównego daje prędkość obrotów koła.
Może to oznaczać np. że na V biegu przy 3000rpm będziesz miał 120km/h. Oznacza to też że na tym samym biegu przy 1500rpm będziesz miał 60km/h.

Natomiast jeżeli masz na myśli że bezpośrednia zależność oznacza te same obroty silnika i kół bez pośrednictwa przekładni to we współczesnych samochodach czegoś takiego nie ma.
Jest takie pojęcie jak "bieg bezpośredni" w skrzyniach biegów które umożliwiają zblokowanie wałka wejściowego i wyjściowego w taki sposób że przełożenie będzie zawsze równe 1.
Czasami "bieg bezpośredni" mówi się o przełożeniu skrzyni biegów zbliżonym do jedności, ale zawsze masz jeszcze przełożenie główne które powoduje że koła kręcą się co najmniej kilkukrotnie wolniej niż wał silnika.

10 Data: Styczen 22 2007 15:51:26
Temat: Re: prędkość a obroty
Autor: lukas 

Może to oznaczać np. że na V biegu przy 3000rpm będziesz miał 120km/h.
Oznacza to też że na tym samym biegu przy 1500rpm będziesz miał 60km/h.

Natomiast jeżeli masz na myśli że bezpośrednia zależność oznacza te same
obroty silnika i kół bez pośrednictwa przekładni to we współczesnych
samochodach czegoś takiego nie ma.


Dziękuję za odpowiedź. Generalnie chodziło o to czy zjeżdżając autem z góry
mając 3000obr/min jedzie się szybciej niż pod górę też z 3000obr.

Czyli wynika, że prędkości muszą być równe co potwierdza moją teorię. Pozdrawiam
serdecznie

lukas

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

11 Data: Styczen 22 2007 18:05:56
Temat: Re: prędkość a obroty
Autor: Tomasz Pyra 

lukas napisał(a):

Może to oznaczać np. że na V biegu przy 3000rpm będziesz miał 120km/h. Oznacza to też że na tym samym biegu przy 1500rpm będziesz miał 60km/h.

Natomiast jeżeli masz na myśli że bezpośrednia zależność oznacza te same obroty silnika i kół bez pośrednictwa przekładni to we współczesnych samochodach czegoś takiego nie ma.


Dziękuję za odpowiedź. Generalnie chodziło o to czy zjeżdżając autem z góry
mając 3000obr/min jedzie się szybciej niż pod górę też z 3000obr.

Czyli wynika, że prędkości muszą być równe co potwierdza moją teorię. Pozdrawiam
serdecznie

Dokładnie - prędkości będą równe.

prędkość a obroty



Grupy dyskusyjne