On 18 Jan 2007 13:25:49 +0100, Lukas wrote:
"obroty silnika bezpośrednio przekładają się na prędkość pojazdu"
czyli jadąc na np. V biegu przy 3000obr/min zawsze musimy mieć na liczniku dajmy
na to 120km/h. Co znaczyłoby, że obroty silnika i obroty kół są ze sobą
powiązane w sposób bezpośredni.
Proszę o potwierdzenie/zaprzeczenie - najlepiej z dobrym uzasadnieniem.
Jesli macie reczna skrzynie biegow i sprawne sprzeglo to dokladnie tak
jest - zeby bylo inaczej to by musialy zęby w skrzyni przeskakiwac :-)
Inaczej to wyglada w automatach gdzie jest "sprzeglo hydrauliczne"
[zreszta czesto sprzegane na stale po wyrownaniu predkosci],
przekladniach bezstopniowych, hybrydach z silnikami elektrycznymi ..
Dodajmy ze predkosc rzeczywista zalezy jeszcze od srednicy opon,
ale wskazywana nie ..
J.
5 |
Data: Styczen 18 2007 14:46:44 |
Temat: Re: |
Autor: Jakub Witkowski |
Lukas wrote:
Witam poniższa teza stała się kością niezgody między mną a kolegą.
"obroty silnika bezpośrednio przekładają się na prędkość pojazdu"
czyli jadąc na np. V biegu przy 3000obr/min zawsze musimy mieć na liczniku dajmy
na to 120km/h. Co znaczyłoby, że obroty silnika i obroty kół są ze sobą
powiązane w sposób bezpośredni.
Proszę o potwierdzenie/zaprzeczenie - najlepiej z dobrym uzasadnieniem.
Właściwie nie wiem, jak można by to jeszcze lepiej uzasadnić, niż
sam napisałeś. Oczywiście, że jeśli nie ma poślizgu na sprzęgle,
to obroty silnika i kół są z sobą powiązane w sposób bezpośredni.
To wynika z samej zasady działania przekładni zębatej.
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
6 |
Data: Styczen 18 2007 15:03:04 | Temat: Re: prędkość a obroty | Autor: kamil_pl |
Użytkownik "Lukas" napisał w wiadomości
Witam poniższa teza stała się kością niezgody między mną a kolegą.
"obroty silnika bezpośrednio przekładają się na prędkość pojazdu"
Manual - dokładnie sie przekładają
Automat- tu już niekoniecznie
7 |
Data: Styczen 18 2007 17:04:16 | Temat: Re: prędkość a obroty | Autor: MK |
Lukas napisał(a):
Witam poniższa teza stała się kością niezgody między mną a kolegą.
"obroty silnika bezpośrednio przekładają się na prędkość pojazdu"
czyli jadąc na np. V biegu przy 3000obr/min zawsze musimy mieć na liczniku dajmy
na to 120km/h. Co znaczyłoby, że obroty silnika i obroty kół są ze sobą
powiązane w sposób bezpośredni.
Proszę o potwierdzenie/zaprzeczenie - najlepiej z dobrym uzasadnieniem.
Pozdrawiam
lukas
jak wciśniesz sprzęgło to nie.
MK
8 |
Data: Styczen 18 2007 14:40:20 | Temat: Re: prędkość a obroty | Autor: Pete |
Użytkownik "Lukas" wrote
Witam poniższa teza stała się kością niezgody między mną a kolegą.
"obroty silnika bezpośrednio przekładają się na prędkość pojazdu"
czyli jadąc na np. V biegu przy 3000obr/min zawsze musimy mieć na liczniku
dajmy
na to 120km/h. Co znaczyłoby, że obroty silnika i obroty kół są ze sobą
powiązane w sposób bezpośredni.
Tak, i rosną/maleją proporcjonalnie. Tzn. jeśli przy 3000rpm masz 120km/h,
to przy 1500rpm miałbyś 60km/h, a przy 6000rpm - 240km/h (oczywiście nie
gwarantuję, że Twoje auto tyle wyciągnie. :)).
To wszystko zakładając, że auto ma sprawną, manualną skrzynię biegów.
Pozdr.
Pete
9 |
Data: Styczen 18 2007 22:08:22 | Temat: Re: prędkość a obroty | Autor: Tomasz Pyra |
Lukas napisał(a):
Witam poniższa teza stała się kością niezgody między mną a kolegą.
"obroty silnika bezpośrednio przekładają się na prędkość pojazdu"
czyli jadąc na np. V biegu przy 3000obr/min zawsze musimy mieć na liczniku dajmy
na to 120km/h. Co znaczyłoby, że obroty silnika i obroty kół są ze sobą
powiązane w sposób bezpośredni.
Jedyny problem z intuicyjnym rozumieniem tego co napisałeś jest znaczenie słowa "bezpośrednio".
Jeżeli masz na myśli zależność liniową - czyli prędkość obrotów silnika razy przełożenie skrzyni biegów i przełożenia głównego daje prędkość obrotów koła.
Może to oznaczać np. że na V biegu przy 3000rpm będziesz miał 120km/h. Oznacza to też że na tym samym biegu przy 1500rpm będziesz miał 60km/h.
Natomiast jeżeli masz na myśli że bezpośrednia zależność oznacza te same obroty silnika i kół bez pośrednictwa przekładni to we współczesnych samochodach czegoś takiego nie ma.
Jest takie pojęcie jak "bieg bezpośredni" w skrzyniach biegów które umożliwiają zblokowanie wałka wejściowego i wyjściowego w taki sposób że przełożenie będzie zawsze równe 1.
Czasami "bieg bezpośredni" mówi się o przełożeniu skrzyni biegów zbliżonym do jedności, ale zawsze masz jeszcze przełożenie główne które powoduje że koła kręcą się co najmniej kilkukrotnie wolniej niż wał silnika.
10 |
Data: Styczen 22 2007 15:51:26 | Temat: Re: prędkość a obroty | Autor: lukas |
Może to oznaczać np. że na V biegu przy 3000rpm będziesz miał 120km/h.
Oznacza to też że na tym samym biegu przy 1500rpm będziesz miał 60km/h.
Natomiast jeżeli masz na myśli że bezpośrednia zależność oznacza te same
obroty silnika i kół bez pośrednictwa przekładni to we współczesnych
samochodach czegoś takiego nie ma.
Dziękuję za odpowiedź. Generalnie chodziło o to czy zjeżdżając autem z góry
mając 3000obr/min jedzie się szybciej niż pod górę też z 3000obr.
Czyli wynika, że prędkości muszą być równe co potwierdza moją teorię. Pozdrawiam
serdecznie
lukas
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
11 |
Data: Styczen 22 2007 18:05:56 | Temat: Re: prędkość a obroty | Autor: Tomasz Pyra |
lukas napisał(a):
Może to oznaczać np. że na V biegu przy 3000rpm będziesz miał 120km/h. Oznacza to też że na tym samym biegu przy 1500rpm będziesz miał 60km/h.
Natomiast jeżeli masz na myśli że bezpośrednia zależność oznacza te same obroty silnika i kół bez pośrednictwa przekładni to we współczesnych samochodach czegoś takiego nie ma.
Dziękuję za odpowiedź. Generalnie chodziło o to czy zjeżdżając autem z góry
mając 3000obr/min jedzie się szybciej niż pod górę też z 3000obr.
Czyli wynika, że prędkości muszą być równe co potwierdza moją teorię. Pozdrawiam
serdecznie
Dokładnie - prędkości będą równe.
| | | | | | |