pytanie o ga¼nik
1 | Data: Marzec 14 2007 20:30:44 |
Temat: pytanie o ga¼nik | |
Autor: bestya | Wit, mam pytanie, czy komus ie przytrafilo ze podcas regulacji gaznika, ten nie reagowal za bardzo na krecenie wkretem regulacyjnym skladu mieszanki biegu jalowego ( ta mniejsza srubka z boku) 2 |
Data: Marzec 14 2007 20:23:09 | Temat: RE: pytanie o ga¼nik | Autor: Krzysztof Szweda |
3 |
Data: Marzec 15 2007 00:25:22 | Temat: RE: pytanie o ga¼nik | Autor: BRODACZ | sprawdz czy w polozeniu spoczynkowym przepustnica jest zamknieta (tzn czy Jezeli posilkujecie sie opisem z Jeza, to uprzedzam, ze dotyczy on gaznika typu 28. Przy gaznikach z osobna regulacja powietrza wolnych obrotow, przepustnica powinna byc calkowicie zamknieta, a ilosc powietrza reguluje sie tylko ta wieksza wkretka. Nominalne ustawienie tej wkretki to 1,5 obr od pozycji zamknieta. Przy takim ustawieniu powietrza, w sprawnym gazniku regulacja mieszanki powinna byc ustawiona nominalnie na 2,5obr. -- BROD@CZ 4 |
Data: Marzec 15 2007 00:51:42 | Temat: Re: pytanie o ga¼nik | Autor: Seweryn | "BRODACZ" < Jezeli posilkujecie sie opisem z Jeza, to uprzedzam, ze dotyczy on gaznika Przepustnica zdecydowanie NIE powinna byæ zamkniêta. Przepustnica przy biegu ja³owym (w Solexach z dwoma ¶rubami z boku) powinna byæ uchylona o konkretn± warto¶æ (ok. 1/4 obrotu ¶ruby reguluj±cej po³o¿enie/uchylenie przepustnicy). a ilosc powietrza reguluje Nie ma po³o¿enia nominalnego. Nale¿y zacz±æ od tego, ¿e ga¼niki te reguluje siê korzystaj±c z pomocy analizatora spalin - do takiego rodzaju regulacji zosta³y zaprojektowane. Ta du¿a ¶ruba reguluje dop³yw powietrza "obej¶ciowego", czyli w efekcie s³u¿y w³a¶nie do regulacji obrotów na biegu ja³owym. Prêdko¶æ obrotowa na biegu ja³owym to zale¿nie od modelu silnika i ga¼nika przyk³adowo: 1) 825 +/- 75 rpm - silnik 1200 przed czerwcem 1974, ga¼nik Solex 30 PICT-3 seria 111 129 029 C, 2) 875 +/- 75 rpm - silnik 1200 po czerwcu 1974, ga¼nik Solex 30 PICT-3 seria 111 129 029 E. Dla pierwszego ga¼nika zawarto¶æ CO w spalinach to 3 +/- 1%, dla drugiego 2 +/- 1% (ga¼niki powy¿sze ró¿ni± siê dyszami paliwowymi biegu ja³owego - pierwszy ma 50, drugi 47,5). Przy takim ustawieniu powietrza, w sprawnym gazniku T± mniejsz± ¶rubk± reguluje siê sk³ad mieszanki - tak, ¿eby uzyskaæ odpowiedni sk³ad mieszanki na biegu ja³owym. Byæ mo¿e, ¿e czasem siê trafi, ¿e bêdzie wykrêcona w³a¶nie na 2,5 obrotu. A w ogóle to regulacjê sk³adu mieszanki dokonuje siê na koñcu. Regulacjê ga¼nika nale¿a³o by zacz±æ od sprawdzenia poziomu paliwa w komorze p³ywakowej, regulacji ssania, regulacji podci¶nieniowego ogranicznika ssania, wyregulowania wydajno¶ci pompki przyspieszaj±cej (dla silników 1200 i Solexa 30 PICT-3 powinno byæ 1,05-1,35 cm3 paliwa na skok d¼wigni), regulacji po³o¿enia przepustnicy, itd. Je¿eli kto¶ chce siê pobawiæ samemu to tutaj trochê pisz± (w jêzyku obcym): http://www.vw-resource.com/34pict3.html#carb Pozdrawiam, SPB 5 |
Data: Marzec 15 2007 12:04:48 | Temat: Re: pytanie o ga¼nik | Autor: BROD@CZ | Przepustnica zdecydowanie NIE powinna byæ zamkniêta. BazujÄ™ na instrukcji z poczatku lat 70-tych, bedacej w posiadaniu mojego tescia, ktory mial w zyciu kilka garbusow, w tym jednego z silnikiem 900ccm z 1943roku. Tam byl taki wlasnie opis ustawiania gaznika solex 30 pict 1 - 3, jaki podalem. Nie ma po³o¿enia nominalnego. Otoz jest psze pana. Polozenie nominalne jest polozeniem wyjsciowym, przy ktorym silnik ma obowiazek pracowac. Jest to polozenie od ktorego zaczyna sie regulacje np po regeneracji gaznika. Dopiero po uruchomieniu silnika mozliwa jest regulacja i musi byc jakies polozenie wyjsciowe do niej, bo inaczej silnik nie da sie uruchomic. Co do regulacji na analizatorze spalin, jak powszechnie wiadomo nie jest to urzadzenie dodawane w ramach promocji do kazdego kilograma gwozdzi w supermarketach, dlatego w starszych podrecznikach mozna znalezc opisy samodzienych regulacji roznych elementow oprzyrzadowania silnika. Kiedys podawalem na tej liscie sposob ustawiania gaznika i prawidlowosc mojej wersji potwierdza wiele garbusow, w ktorych na roznych zlotach wykonywalem taki zabieg i jezdza one bezproblemowo. BROD@CZ 6 |
Data: Marzec 15 2007 19:02:39 | Temat: Re: pytanie o ganik | Autor: Seweryn | "BROD@CZ" < Bazujê na instrukcji z poczatku lat 70-tych, bedacej w posiadaniu mojego900ccm z 1943roku. Tam byl taki wlasnie opis ustawiania gaznika solex 30 pict 1 - Zgadza siê. Stare ga¼niki by³y przystosowane do "domowej" regulacji dwoma ¶rebkami. > Nie ma po³o¿enia nominalnego. Po³o¿enie wyj¶ciowe to po³o¿enie wyj¶ciowe a nie nominalne ;) Z tego co napisa³e¶ wcze¶niej, mo¿na by³o wywnioskowaæ, ¿e to po³o¿enie "nominalne" ustawia siê "raz na zawsze". Co do regulacji na analizatorze spalin, jak powszechnie wiadomo nie jestto urzadzenie dodawane w ramach promocji do kazdego kilograma gwozdzi w Spoko, ja równie¿ sam sobie czasem pokrêcê tymi ¶rebkami i mój silnik chodzi bardzo fajnie. Napisa³em tylko jak powinno siê to robiæ w nowszych modelach ga¼ników. Oczywi¶cie, ¿e ma³o kto z nas ma onalizator spalin, ale co za problem skorzystaæ z tego urz±dzenia w jakim¶ serwisie - w koñcu regulacji ga¼nika nie robi siê co tydzieñ. Wyjdzie to na dobre zarówno autku jak i naszej matce Ziemi. Pozdrawiam, SPB 7 |
Data: Marzec 16 2007 00:44:29 | Temat: Re: pytanie o ganik | Autor: BRODACZ | Po³o¿enie wyj¶ciowe to po³o¿enie wyj¶ciowe a nie nominalne ;) Z tego co No dobrze... moze nie powinienem uzyc okreslenia nominalne, ale tak wlasnie ustawiane sa gazniki nowe. Kupujesz nowy gaznik do garbusa i srube powietrza ma on ustawiona na 1,5 obrotu od pozycji "zakrecona calkowicie", a srube skladu mieszanki ma ustawiona na 2,5 obrotu od tej samej pozycji. Fabryka nie ustawia nowych gaznikow idealnie, bo to jest mozliwe dopiero po zamontowaniu go do konkretnego silnika. Natomiast ustawienie fabryczne (czyli chyba jednak nominalne?) musi umozliwic poprawna prace kazdego sprawnego technicznie silnika. Nie bedzie to ideal, ale bedzie dzialac. -- BROD@CZ 8 |
Data: Marzec 16 2007 15:33:49 | Temat: Re: pytanie o ganik | Autor: Dzieciak | Napisa³em tylko jak powinno siê to robiæ w nowszych modelach ga¼ników. Oczywi¶cie, ¿e ma³o kto z nas ma onalizator spalin, ale co za Dlatego aby chronic chociaz troche nasza mateke Ziemie jezdze na gazie. I ponaiwam pytanie po co jest dziurka w przepustnicy?? Pozdrawiam 9 |
Data: Marzec 16 2007 18:47:52 | Temat: Re: pytanie o ganik | Autor: qubek | w koñcu regulacji Niestety, zazwyczaj albo jedno, albo drugie. W dziedzinie ustawiania i w ogole konfigurowania silnika to sa w duzej mierze sprzeczne cele. -- Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 10 |
Data: Marzec 17 2007 08:37:04 | Temat: Re: pytanie o ganik | Autor: Seweryn | "qubek" Niestety, zazwyczaj albo jedno, albo drugie. W dziedzinie ustawiania i wogole konfigurowania silnika to sa w duzej mierze sprzeczne cele. Troche prawda, ale nie do koñca. Silnik (sprawny) ze sprawnym ga¼nikiem bêdzie chodzi³ bardzo poprawnie na mieszance przewidzianej fabrycznie, powiedzmy 2-3% CO (mój jest tak ustawiony i chodzi bardzo OK - jest to ogólnie najlepszy kompromis). Nikt nie ka¿e ustawiaæ na 0.1% CO, bo to za cienko. W drug± stronê te¿ nie nale¿y przeginaæ - po pierwsze silnik truje, po drugie auto musi przechodziæ badania techniczne. Pozdrawiam, SPB 11 |
Data: Marzec 17 2007 11:20:21 | Temat: Re: pytanie o ganik | Autor: Marek | Nikt nie ka¿e ustawiaæ na 0.1% CO, bo to za cienko. W drug± stronê te¿ nie nale¿y przeginaæ - po pierwsze silnikI raczej nikomu by sie nie udalo na tym 0,1% CO pojehac. Ja mam ustawione 1,3-1,5 i juz sa problemy zanim sie nie rozgrzeje. Ale za to mniejsze spalanie przy zuzytym moim motorku. -- Pozdrowienia Marek VW Type-1 1300 1.6 '69 12 |
Data: Marzec 17 2007 11:54:26 | Temat: Re: pytanie o ganik | Autor: qubek | "qubek" Masz sporo racji, bo przeginanie w zadna strone nigdy nie jest dobre. Nie zdazylo mi sie zeby ktos przeyczepil sie spalania na przegladzie Garbusa. Suma sumarow, dla mnie priorytet to jednak to, zeby samochod dobrze chodzil. Jak slysze o wynalazkach sprawiajacych ze odczyt spalin na wolnych obrotach jest nizszy, ale za to glowice szybciej pekaja i trzeba stosowac bardziej odporny stop bloku silnika to jakos haselka o Matce Gaji przestaja mnie ruszac ;> -- Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 13 |
Data: Marzec 17 2007 16:55:37 | Temat: Re: Pytanie o ga¼nik | Autor: Seweryn | "qubek" Masz sporo racji, bo przeginanie w zadna strone nigdy nie jest dobre.Garbusa. Suma sumarow, dla mnie priorytet to jednak to, zeby samochod dobrzechodzil. Jak slysze o wynalazkach sprawiajacych ze odczyt spalin na wolnychobrotach jest nizszy, ale za to glowice szybciej pekaja i trzeba stosowac bardziejodporny stop bloku silnika to jakos haselka o Matce Gaji przestaja mnie ruszac ;> I w³a¶nie dlatego warto czasem zajrzeæ na wskazania analizatora. Garb nie powinien lataæ na zbyt chudej mieszance (jak regulujemy na ucho, to trudno to przewidzieæ), bo dla trwa³o¶ci silnika jest to gorsze ni¿ mieszanka bogata (wypalanie siê zaworów, pêkanie g³owic itp. - generalnie wszystko co niesie za sob± d³u¿szy proces spalania mieszanki, bo mieszanka uboga spala siê d³u¿ej ni¿ stechiometryczna czy wzbogacona). Co do przegl±dów to zale¿y jak± normê autko musi spe³niæ - mój z racji do¶æ m³odego wieku (dopiero skoñczy³ 20 latek) nie mo¿e przekroczyæ 3.5% CO oraz 750 ppm HC, a tego ju¿ trzeba pilnowaæ, bo ostatnio mnie pogonili z przegl±du w³a¶nie za spaliny. Pozdrawiam, SPB 14 |
Data: Marzec 18 2007 00:33:36 | Temat: Re: Pytanie o ga¼nik | Autor: Verbi | Seweryn napisa³(a): bo mieszanka uboga spala siê d³u¿ej ni¿ stechiometryczna czy wzbogacona [ciach] ....Zawsze my¶la³em, ¿e mój garb je¼dzi na benzynie ..... a tu siê okazuje, ¿e na ....khm, khm... "miêszance stechiometrycznej" .... i to z tego co rozumiem tylko wtedy jak jest dobrze wyregulowany...Ca³e ¿ycie cz³owiek siê uczy... ;) Pozdraw Verbi 15 |
Data: Marzec 15 2007 16:08:59 | Temat: Re: pytanie o ga¼nik | Autor: Dzieciak |
Przepustnica zdecydowanie NIE powinna byæ zamkniêta. W takim razie po co jest dziurka w przepustnicy? Pozdrawiam Dzieciak 16 |
Data: Marzec 17 2007 11:22:24 | Temat: Re: pytanie o ga¼nik | Autor: Marek | W takim razie po co jest dziurka w przepustnicy?Widac za szczelna przepustnice zrobili. -- Pozdrowienia Marek VW Type-1 1300 1.6 '69 |