Grupy dyskusyjne   »   pytanie o gaźnik

pytanie o ga¼nik



1 Data: Marzec 14 2007 20:30:44
Temat: pytanie o ga¼nik
Autor: bestya 

Wit, mam pytanie, czy komus ie przytrafilo ze podcas regulacji gaznika, ten nie reagowal za bardzo na krecenie wkretem regulacyjnym skladu mieszanki biegu jalowego ( ta mniejsza srubka z boku)
Jako tako reaguje ta druga srubka (obroty wzrastaja maleja ) tak ta pierwsza ani ani.Moze jest jakis cwancym, bo lewe powietrze wykluczam. (drugi silnik reguluje z ta przypadloscia. Powiem tyle ze moj 34PICT3 reaguje znakomicie, mam klopoty z 30PICT1 i brosolem 30/31H (nowka)
Dzieki
B.



2 Data: Marzec 14 2007 20:23:09
Temat: RE: pytanie o ga¼nik
Autor: Krzysztof Szweda 


Wit, mam pytanie, czy komus ie przytrafilo ze podcas regulacji gaznika,
ten nie reagowal za bardzo na krecenie wkretem regulacyjnym skladu
mieszanki biegu jalowego

sprawdz czy w polozeniu spoczynkowym przepustnica jest zamknieta (tzn czy jest otwarta tylko na ksiazkowe 0.75 obrotu). Moze byc tak, ze za duzo powietrza ciagnie za sprawa uchylonej przepustnicy i wowczas sruba regulacyjna za duzo nie zrobisz...


pozdrawiam

type4 albin

--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.misc.samochody.garbusy

3 Data: Marzec 15 2007 00:25:22
Temat: RE: pytanie o ga¼nik
Autor: BRODACZ 

sprawdz czy w polozeniu spoczynkowym przepustnica jest zamknieta (tzn czy
jest otwarta tylko na ksiazkowe 0.75 obrotu). Moze byc tak, ze za duzo
powietrza ciagnie za sprawa uchylonej przepustnicy i wowczas sruba
regulacyjna za duzo nie zrobisz...

Jezeli posilkujecie sie opisem z Jeza, to uprzedzam, ze dotyczy on gaznika
typu 28. Przy gaznikach z osobna regulacja powietrza wolnych obrotow,
przepustnica powinna byc calkowicie zamknieta, a ilosc powietrza reguluje
sie tylko ta wieksza wkretka. Nominalne ustawienie tej wkretki to 1,5 obr
od pozycji zamknieta. Przy takim ustawieniu powietrza, w sprawnym gazniku
regulacja mieszanki powinna byc ustawiona nominalnie na 2,5obr.

--


BROD@CZ

4 Data: Marzec 15 2007 00:51:42
Temat: Re: pytanie o ga¼nik
Autor: Seweryn 

"BRODACZ" <

Jezeli posilkujecie sie opisem z Jeza, to uprzedzam, ze dotyczy on gaznika
typu 28. Przy gaznikach z osobna regulacja powietrza wolnych obrotow,
przepustnica powinna byc calkowicie zamknieta

Przepustnica zdecydowanie NIE powinna byæ zamkniêta.
Przepustnica przy biegu ja³owym (w Solexach z dwoma ¶rubami z boku) powinna
byæ uchylona o konkretn± warto¶æ (ok. 1/4 obrotu ¶ruby reguluj±cej
po³o¿enie/uchylenie przepustnicy).

a ilosc powietrza reguluje
sie tylko ta wieksza wkretka. Nominalne ustawienie tej wkretki to 1,5 obr
od pozycji zamknieta.

Nie ma po³o¿enia nominalnego.  Nale¿y zacz±æ od tego, ¿e ga¼niki te reguluje
siê korzystaj±c z pomocy analizatora spalin - do takiego rodzaju regulacji
zosta³y zaprojektowane.  Ta du¿a ¶ruba reguluje dop³yw powietrza
"obej¶ciowego", czyli w efekcie s³u¿y w³a¶nie do regulacji obrotów na biegu
ja³owym.  Prêdko¶æ obrotowa na biegu ja³owym to zale¿nie od modelu silnika i
ga¼nika przyk³adowo:
1) 825 +/- 75 rpm - silnik 1200 przed czerwcem 1974, ga¼nik Solex 30 PICT-3
seria 111 129 029 C,
2) 875 +/- 75 rpm - silnik 1200 po czerwcu 1974, ga¼nik Solex 30 PICT-3
seria 111 129 029 E.
Dla pierwszego ga¼nika zawarto¶æ CO w spalinach to 3 +/- 1%, dla drugiego 2
+/- 1% (ga¼niki powy¿sze ró¿ni± siê dyszami paliwowymi biegu ja³owego -
pierwszy ma 50, drugi 47,5).

Przy takim ustawieniu powietrza, w sprawnym gazniku
regulacja mieszanki powinna byc ustawiona nominalnie na 2,5obr.

T± mniejsz± ¶rubk± reguluje siê sk³ad mieszanki - tak, ¿eby uzyskaæ
odpowiedni sk³ad mieszanki na biegu ja³owym.  Byæ mo¿e, ¿e czasem siê trafi,
¿e bêdzie wykrêcona w³a¶nie na 2,5 obrotu.
A w ogóle to regulacjê sk³adu mieszanki dokonuje siê na koñcu.  Regulacjê
ga¼nika nale¿a³o by zacz±æ od sprawdzenia poziomu paliwa w komorze
p³ywakowej, regulacji ssania, regulacji podci¶nieniowego ogranicznika
ssania, wyregulowania wydajno¶ci pompki przyspieszaj±cej (dla silników 1200
i Solexa 30 PICT-3 powinno byæ 1,05-1,35 cm3 paliwa na skok d¼wigni),
regulacji po³o¿enia przepustnicy, itd.
Je¿eli kto¶ chce siê pobawiæ samemu to tutaj trochê pisz± (w jêzyku obcym):
http://www.vw-resource.com/34pict3.html#carb

Pozdrawiam,
SPB

5 Data: Marzec 15 2007 12:04:48
Temat: Re: pytanie o ga¼nik
Autor: BROD@CZ 

Przepustnica zdecydowanie NIE powinna byæ zamkniêta.
Przepustnica przy biegu ja³owym (w Solexach z dwoma ¶rubami z boku)
powinna byæ uchylona o konkretn± warto¶æ (ok. 1/4 obrotu ¶ruby
reguluj±cej po³o¿enie/uchylenie przepustnicy).

BazujÄ™ na instrukcji z poczatku lat 70-tych, bedacej w posiadaniu mojego
tescia, ktory mial w zyciu kilka garbusow, w tym jednego z silnikiem 900ccm
z 1943roku. Tam byl taki wlasnie opis ustawiania gaznika solex 30 pict 1 -
3, jaki podalem.

Nie ma po³o¿enia nominalnego. 

Otoz jest psze pana. Polozenie nominalne jest polozeniem wyjsciowym, przy
ktorym silnik ma obowiazek pracowac. Jest to polozenie od ktorego zaczyna
sie regulacje np po regeneracji gaznika. Dopiero po uruchomieniu silnika
mozliwa jest regulacja i musi byc jakies polozenie wyjsciowe do niej, bo
inaczej silnik nie da sie uruchomic.

Co do regulacji na analizatorze spalin, jak powszechnie wiadomo nie jest to
urzadzenie dodawane w ramach promocji do kazdego kilograma gwozdzi w
supermarketach, dlatego w starszych podrecznikach mozna znalezc opisy
samodzienych regulacji roznych elementow oprzyrzadowania silnika. Kiedys
podawalem na tej liscie sposob ustawiania gaznika i prawidlowosc mojej
wersji potwierdza wiele garbusow, w ktorych na roznych zlotach wykonywalem
taki zabieg i jezdza one bezproblemowo.

BROD@CZ

6 Data: Marzec 15 2007 19:02:39
Temat: Re: pytanie o ganik
Autor: Seweryn 

"BROD@CZ" <

Bazujê na instrukcji z poczatku lat 70-tych, bedacej w posiadaniu mojego
tescia, ktory mial w zyciu kilka garbusow, w tym jednego z silnikiem
900ccm
z 1943roku. Tam byl taki wlasnie opis ustawiania gaznika solex 30 pict 1 -
3, jaki podalem.

Zgadza siê.  Stare ga¼niki by³y przystosowane do "domowej" regulacji dwoma
¶rebkami.

> Nie ma po³o¿enia nominalnego.

Otoz jest psze pana. Polozenie nominalne jest polozeniem wyjsciowym, przy
ktorym silnik ma obowiazek pracowac. Jest to polozenie od ktorego zaczyna
sie regulacje np po regeneracji gaznika.

Po³o¿enie wyj¶ciowe to po³o¿enie wyj¶ciowe a nie nominalne ;)  Z tego co
napisa³e¶ wcze¶niej, mo¿na by³o wywnioskowaæ, ¿e to po³o¿enie "nominalne"
ustawia siê "raz na zawsze".

Co do regulacji na analizatorze spalin, jak powszechnie wiadomo nie jest
to
urzadzenie dodawane w ramach promocji do kazdego kilograma gwozdzi w
supermarketach, dlatego w starszych podrecznikach mozna znalezc opisy
samodzienych regulacji roznych elementow oprzyrzadowania silnika. Kiedys
podawalem na tej liscie sposob ustawiania gaznika i prawidlowosc mojej
wersji potwierdza wiele garbusow, w ktorych na roznych zlotach wykonywalem
taki zabieg i jezdza one bezproblemowo.

Spoko, ja równie¿ sam sobie czasem pokrêcê tymi ¶rebkami i mój silnik chodzi
bardzo fajnie.  Napisa³em tylko jak powinno siê to robiæ w nowszych modelach
ga¼ników.  Oczywi¶cie, ¿e ma³o kto z nas ma onalizator spalin, ale co za
problem skorzystaæ z tego urz±dzenia w jakim¶ serwisie - w koñcu regulacji
ga¼nika nie robi siê co tydzieñ.  Wyjdzie to na dobre zarówno autku jak i
naszej matce Ziemi.

Pozdrawiam,
SPB

7 Data: Marzec 16 2007 00:44:29
Temat: Re: pytanie o ganik
Autor: BRODACZ 

Po³o¿enie wyj¶ciowe to po³o¿enie wyj¶ciowe a nie nominalne ;)  Z tego co
napisa³e¶ wcze¶niej, mo¿na by³o wywnioskowaæ, ¿e to po³o¿enie "nominalne"
ustawia siê "raz na zawsze".

No dobrze... moze nie powinienem uzyc okreslenia nominalne, ale tak wlasnie
ustawiane sa gazniki nowe. Kupujesz nowy gaznik do garbusa i srube
powietrza ma on ustawiona na 1,5 obrotu od pozycji "zakrecona calkowicie",
a srube skladu mieszanki ma ustawiona na 2,5 obrotu od tej samej pozycji.
Fabryka nie ustawia nowych gaznikow idealnie, bo to jest mozliwe dopiero po
zamontowaniu go do konkretnego silnika. Natomiast ustawienie fabryczne
(czyli chyba jednak nominalne?) musi umozliwic poprawna prace kazdego
sprawnego technicznie silnika. Nie bedzie to ideal, ale bedzie dzialac.
--


BROD@CZ

8 Data: Marzec 16 2007 15:33:49
Temat: Re: pytanie o ganik
Autor: Dzieciak 

   Napisa³em tylko jak powinno siê to robiæ w nowszych modelach

ga¼ników.  Oczywi¶cie, ¿e ma³o kto z nas ma onalizator spalin, ale co za
problem skorzystaæ z tego urz±dzenia w jakim¶ serwisie - w koñcu regulacji
ga¼nika nie robi siê co tydzieñ.  Wyjdzie to na dobre zarówno autku jak i
naszej matce Ziemi.

Dlatego aby chronic chociaz troche nasza mateke Ziemie jezdze na gazie.

I ponaiwam pytanie po co jest dziurka w przepustnicy??
Pozdrawiam

9 Data: Marzec 16 2007 18:47:52
Temat: Re: pytanie o ganik
Autor: qubek 

w koñcu regulacji
ga¼nika nie robi siê co tydzieñ.  Wyjdzie to na dobre zarówno autku jak i
naszej matce Ziemi.

Niestety, zazwyczaj albo jedno, albo drugie. W dziedzinie ustawiania i w ogole
konfigurowania silnika to sa w duzej mierze sprzeczne cele.


--
Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

10 Data: Marzec 17 2007 08:37:04
Temat: Re: pytanie o ganik
Autor: Seweryn 

"qubek"

Niestety, zazwyczaj albo jedno, albo drugie. W dziedzinie ustawiania i w
ogole
konfigurowania silnika to sa w duzej mierze sprzeczne cele.

Troche prawda, ale nie do koñca.  Silnik (sprawny) ze sprawnym ga¼nikiem
bêdzie chodzi³ bardzo poprawnie na mieszance przewidzianej fabrycznie,
powiedzmy 2-3% CO (mój jest tak ustawiony i chodzi bardzo OK - jest to
ogólnie najlepszy kompromis).  Nikt nie ka¿e ustawiaæ na 0.1% CO, bo to za
cienko.  W drug± stronê te¿ nie nale¿y przeginaæ - po pierwsze silnik truje,
po drugie auto musi przechodziæ badania techniczne.

Pozdrawiam,
SPB

11 Data: Marzec 17 2007 11:20:21
Temat: Re: pytanie o ganik
Autor: Marek 

Nikt nie ka¿e ustawiaæ na 0.1% CO, bo to za

cienko.  W drug± stronê te¿ nie nale¿y przeginaæ - po pierwsze silnik
truje,
po drugie auto musi przechodziæ badania techniczne.

I raczej nikomu by sie nie udalo na tym 0,1% CO pojehac. Ja mam ustawione
1,3-1,5 i juz sa problemy zanim sie nie rozgrzeje. Ale za to mniejsze
spalanie przy zuzytym moim motorku.

--
Pozdrowienia Marek
VW Type-1 1300 1.6 '69

12 Data: Marzec 17 2007 11:54:26
Temat: Re: pytanie o ganik
Autor: qubek 

"qubek"
> Niestety, zazwyczaj albo jedno, albo drugie. W dziedzinie ustawiania i w
ogole
> konfigurowania silnika to sa w duzej mierze sprzeczne cele.

Troche prawda, ale nie do koñca.  Silnik (sprawny) ze sprawnym ga¼nikiem
bêdzie chodzi³ bardzo poprawnie na mieszance przewidzianej fabrycznie,
powiedzmy 2-3% CO (mój jest tak ustawiony i chodzi bardzo OK - jest to
ogólnie najlepszy kompromis).  Nikt nie ka¿e ustawiaæ na 0.1% CO, bo to za
cienko.  W drug± stronê te¿ nie nale¿y przeginaæ - po pierwsze silnik truje,
po drugie auto musi przechodziæ badania techniczne.

Pozdrawiam,
SPB

Masz sporo racji, bo przeginanie w zadna strone nigdy nie jest dobre.
Nie zdazylo mi sie zeby ktos przeyczepil sie spalania na przegladzie Garbusa.
Suma sumarow, dla mnie priorytet to jednak to, zeby samochod dobrze chodzil.
Jak slysze o wynalazkach sprawiajacych ze odczyt spalin na wolnych obrotach jest
nizszy, ale za to glowice szybciej pekaja i trzeba stosowac bardziej odporny
stop bloku silnika to jakos haselka o Matce Gaji przestaja mnie ruszac ;>

--
Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

13 Data: Marzec 17 2007 16:55:37
Temat: Re: Pytanie o ga¼nik
Autor: Seweryn 

"qubek"

Masz sporo racji, bo przeginanie w zadna strone nigdy nie jest dobre.
Nie zdazylo mi sie zeby ktos przeyczepil sie spalania na przegladzie
Garbusa.
Suma sumarow, dla mnie priorytet to jednak to, zeby samochod dobrze
chodzil.
Jak slysze o wynalazkach sprawiajacych ze odczyt spalin na wolnych
obrotach jest
nizszy, ale za to glowice szybciej pekaja i trzeba stosowac bardziej
odporny
stop bloku silnika to jakos haselka o Matce Gaji przestaja mnie ruszac ;>

I w³a¶nie dlatego warto czasem zajrzeæ na wskazania analizatora.  Garb nie
powinien lataæ na zbyt chudej mieszance (jak regulujemy na ucho, to trudno
to przewidzieæ), bo dla trwa³o¶ci silnika jest to gorsze ni¿ mieszanka
bogata (wypalanie siê zaworów, pêkanie g³owic itp. - generalnie wszystko co
niesie za sob± d³u¿szy proces spalania mieszanki, bo mieszanka uboga spala
siê d³u¿ej ni¿ stechiometryczna czy wzbogacona).  Co do przegl±dów to zale¿y
jak± normê autko musi spe³niæ - mój z racji do¶æ m³odego wieku (dopiero
skoñczy³ 20 latek) nie mo¿e przekroczyæ 3.5% CO oraz 750 ppm HC, a tego ju¿
trzeba pilnowaæ, bo ostatnio mnie pogonili z przegl±du w³a¶nie za spaliny.

Pozdrawiam,
SPB

14 Data: Marzec 18 2007 00:33:36
Temat: Re: Pytanie o ga¼nik
Autor: Verbi 

Seweryn napisa³(a):

[ciach]

bo mieszanka uboga spala siê d³u¿ej ni¿ stechiometryczna czy wzbogacona

[ciach]

....Zawsze my¶la³em, ¿e mój garb je¼dzi na benzynie ..... a tu siê okazuje, ¿e na ....khm, khm... "miêszance stechiometrycznej" .... i to z tego co rozumiem tylko wtedy jak jest dobrze wyregulowany...Ca³e ¿ycie cz³owiek siê uczy... ;)

Pozdraw

Verbi

15 Data: Marzec 15 2007 16:08:59
Temat: Re: pytanie o ga¼nik
Autor: Dzieciak 


Przepustnica zdecydowanie NIE powinna byæ zamkniêta.
Przepustnica przy biegu ja³owym (w Solexach z dwoma ¶rubami z boku) powinna
byæ uchylona o konkretn± warto¶æ (ok. 1/4 obrotu ¶ruby reguluj±cej
po³o¿enie/uchylenie przepustnicy).

W takim razie po co jest dziurka w przepustnicy?

Pozdrawiam Dzieciak

16 Data: Marzec 17 2007 11:22:24
Temat: Re: pytanie o ga¼nik
Autor: Marek 

W takim razie po co jest dziurka w przepustnicy?
Widac za szczelna przepustnice zrobili.

--
Pozdrowienia Marek
VW Type-1 1300 1.6 '69

pytanie o gaźnik



Grupy dyskusyjne