Grupy dyskusyjne   »   pytanie o olej

pytanie o olej



1 Data: Wrzesien 09 2010 14:00:22
Temat: pytanie o olej
Autor: Soulfixer 

Witam

chciale msie podpytc w jakich przedzialach temperatur przystosowany jest do pracy i ochrony silnika olej oznaczony 20 W 50 ??? czy jego zakres ochrony wynosi od +10 stopni na powietrzu do + 50 stopni??? czy tez mozna na nim jezdzic jezeli temperatura jest chocaiz troche powyzej zera i nic sie nie stanie silnikowi??? tzn juz od 0 stopni jak jest na dworzu??? mam tu dokladnie na mysli olej Olej silnikowy Motul 7100 20W50 pelen syntetyk...

Pozdrawiam i z gory dziekuje za odpowiedz i rozwianei moich watpliwosci :)

--
Wysłano z czytnika Ścigacz.pl -> http://grupy.scigacz.pl/



2 Data: Wrzesien 09 2010 16:23:16
Temat: Re: pytanie o olej
Autor: Ivam 

Użytkownik "Soulfixer"  napisał w wiadomości grup

chciale msie podpytc w jakich przedzialach temperatur przystosowany jest do pracy i ochrony silnika olej oznaczony 20 W 50 ???

Do pracy pewnie cos kolo 70*C do troche ponad 100*C... na 100% dopuszcza sie nawet i 150*C.

Olej nie chroni silnika, tylko smaruje, myje i utrzymuje temperature.

czy jego zakres ochrony wynosi od +10 stopni na powietrzu do + 50 stopni???

Przed czym on ma chronic na powietrzu? Mowimy o oleju silnikowym? To niech sobie bedzie w silniku.

czy tez mozna na nim jezdzic jezeli temperatura jest chocaiz troche powyzej zera i nic sie nie stanie silnikowi???

Nie mozna jezdzic. W ogole ciezko utrzymac taka temperature silnika przez caly czas, kiedy ten pracuje.

--
Ivam

3 Data: Wrzesien 09 2010 16:23:35
Temat: Re: pytanie o olej
Autor: Soulfixer 

chodzilo mi o to ze chroni silnik w tym sensie ze przed zatarciem... a co do temperatur to mialem na mysli w jakim zakresie temperatur panujacych na powietrzu jest wskazany ten olej... tzn czy np przy temperaturze an dworzu - 5 stopni celcjusza majac zalany silnik tym olejem bedzie mozna jezdzic czy tez juz przy tej temperaturze otoczenia olej nie bedzie spelnial swojeg ozadania i beda problemy z silnikiem

--
Wysłano z czytnika Ścigacz.pl -> http://grupy.scigacz.pl/

4 Data: Wrzesien 09 2010 19:55:35
Temat: Re: pytanie o olej
Autor: Ivam 

Użytkownik "Soulfixer"  napisał w wiadomości grup

a co do temperatur to mialem na mysli w jakim zakresie temperatur panujacych na powietrzu jest wskazany ten olej... tzn czy np przy temperaturze an dworzu

Tak na serio:
- netykieta (uzywaj jakichs znakow interpunkcyjnych poza wielokropkiem, ok?)
- archiwum grupy (http://groups.google.pl) poczytaj
- jak juz znajdziesz archiwum to poszukaj sobie FAQ'a (szukaj postow Magica)
- nie uzywaj strony scigacza do kontaktowania sie z ta grupa dyskusyjna... wielu jak widzi "wyslano z czytnika scigacz.pl" to nawet nie czyta wiadomosci, albo ma ustawione filtry, zeby program sam kasowal takie wiadomosci. Ja tez chyba za niedlugo zaczne tak robic
- i do ciezkiej jasnej: nie na "dworzu" tylko na "dworze" (jakbys mial watpliwosci: http://poradnia.pwn.pl/lista.php?id=6997)

Jesli nie chce Ci sie klikac to tlumacze: masz wor, masz cos w worze (a nie w worzu) - masz dwor, masz cos na dworze (zasada ta sama).

Jak juz poczytasz to zauwazysz, ze temat oleju silnikowego poruszany byl wieloktronie (czesto z powtarzaniem roznych mitow) i zauwazysz, ze kilku moich kolegow (i ja sam) bylismy zdziwieni pewnym linkiem do strony zawierajacej badania roznych olejow motocyklowych. Chodzilo o to, ze motul 7100 (nomen - omen jako silnikowy bardzo dobrze wypadl) dosc konkretnie wykraczal poza normy dotyczace smarowania skrzyni biegow.

A tutaj:
http://agloprima.com.pl/files/img/inne/klasy.jpg

masz ladnie narysowane jaki olej w jakiej temperaturze otoczenia mozna uzywac. Pragne zaznaczyc, ze jesli maszyna stoi w garazu i nie parkujesz na mrozie na niewiadomo jak dlugi czas, to mozesz sobie lac nawet SAE30, 40 czy tez 50 (wszystko bez "W"), bo podczas pracy silnika temperatura oleju i tak nie spadnie ponizej tych 10-15*C

--
pzdr:
Ivam

5 Data: Wrzesien 09 2010 21:07:22
Temat: Re: pytanie o olej
Autor: Seba 

Dnia Thu, 9 Sep 2010 19:55:35 +0200, Ivam napisał(a):

kilku
moich kolegow (i ja sam) bylismy zdziwieni pewnym linkiem do strony
zawierajacej badania roznych olejow motocyklowych. Chodzilo o to, ze motul
7100 (nomen - omen jako silnikowy bardzo dobrze wypadl) dosc konkretnie
wykraczal poza normy dotyczace smarowania skrzyni biegow.

Możesz mnie coś więcej skrobnąć? Aktualnie mam to oleum wlane do mojego
bolidu (10W-40) - coś z nim nie tak (w sensie, że z motulem)?

--
Pozdrawiam,
Sebastian S.
FZS 600

6 Data: Wrzesien 09 2010 21:37:55
Temat: Re: pytanie o olej
Autor: Ivam 

Użytkownik "Seba"  napisał w wiadomości grup

Możesz mnie coś więcej skrobnąć? Aktualnie mam to oleum wlane do mojego
bolidu (10W-40) - coś z nim nie tak (w sensie, że z motulem)?

Poszukam tego linka do badan - jesli bardzo chcesz... ale wolalbym, zebys nie chcial;)

Nie pamietam dokladnie o co chodzilo, ale jedyne czego ten motul (konkretnie 7100) nie przeszedl pomyslnie to badania wplywu na skrzynie (zdaje sie sprawdzali scieranie powierzchni plaskich).

Ja mialem u siebie tego motula i IMHO spora roznica w pracy skrzyni po nagrzaniu i na zimno. Zdecydowalem sie zmienic na motorexa (pol-syntetyk) i jestem zadowolony - skrzynia pracuje praktycznie tak samo na zimno i cieplo.

--
pzdr:
Ivam

7 Data: Wrzesien 09 2010 12:52:21
Temat: Re: pytanie o olej
Autor: AZ 

On 9 Wrz, 21:37, "Ivam"  wrote:

> Możesz mnie coś więcej skrobnąć? Aktualnie mam to oleum wlane do mojego
> bolidu (10W-40) - coś z nim nie tak (w sensie, że z motulem)?

Poszukam tego linka do badan - jesli bardzo chcesz... ale wolalbym, zebys
nie chcial;)

Mówisz o porównaniu sponsorowanym przez AMSOIL?
<http://www.amsoil.com/lit/g2156.pdf> tym? ;-)
Nie pamietam dokladnie o co chodzilo, ale jedyne czego ten motul (konkretnie
7100) nie przeszedl pomyslnie to badania wplywu na skrzynie (zdaje sie
sprawdzali scieranie powierzchni plaskich).

Jeżeli tak to nie 7100 a 300V. Chodzi o test ASTM D-5182, Motul
wymięka po 11 razie. Co ciekawe wszędzie gdzie sprzedają Motula 300V
jest napisane:

"Ochrona skrzyni biegów: odporność zwiększona o 66%, potwierdzone 20-
godzinnym testem KRL (CECE L-45-A-99) - test smarów skrzyń biegów, 10
razy dokładniejszy od testu Boscha."

Wiadomo takie testy często, gęsto nijak się mają do warunków
panujących w silniku przy normalnym użytkowaniu. Ja tam się nie
zrażam :-)
Ja mialem u siebie tego motula i IMHO spora roznica w pracy skrzyni po
nagrzaniu i na zimno. Zdecydowalem sie zmienic na motorexa (pol-syntetyk) i
jestem zadowolony - skrzynia pracuje praktycznie tak samo na zimno i cieplo.

Nadal jest mowa o 7100 czy 300V? Ja mam 300V od ponad 50 kkm i jestem
zadowolony (mniej z faktu, że wymiana jest co 6 kkm...), z ciekawości
mierzyłem ostatnio kompresję - 12,5 atm tak jak było trochę po kupnie
a nie powiem, lekko Zygzak u mnie nie ma :-)

--
Artur
ZZR 1200

8 Data: Wrzesien 09 2010 22:03:06
Temat: Re: pytanie o olej
Autor: Ivam 

Użytkownik "AZ"  napisał w wiadomości grup

Mówisz o porównaniu sponsorowanym przez AMSOIL?
<http://www.amsoil.com/lit/g2156.pdf> tym? ;-)

Nie.

Jeżeli tak to nie 7100 a 300V. Chodzi o test ASTM D-5182, Motul
wymięka po 11 razie.

Na 99% chodzilo o 7100, bo te badania potwierdzily moje przypuszczenia dotyczace tego konkretnego oleju.

Wiadomo takie testy często, gęsto nijak się mają do warunków
panujących w silniku przy normalnym użytkowaniu. Ja tam się nie
zrażam :-)

Ja tez bym sie nie zrazal gdyby nie fakt, ze naprawde po nagrzaniu byla spora roznica w pracy skrzyni. Ale lalem tez innego motula (5100) i tez zauwazylem to zjawisko.

--
pzdr:
Ivam

9 Data: Wrzesien 09 2010 13:08:42
Temat: Re: pytanie o olej
Autor: AZ 

On 9 Wrz, 22:03, "Ivam"  wrote:


Ja tez bym sie nie zrazal gdyby nie fakt, ze naprawde po nagrzaniu byla
spora roznica w pracy skrzyni. Ale lalem tez innego motula (5100) i tez
zauwazylem to zjawisko.

Napisz coś wiency o co chodzi.

--
Artur
ZZR 1200

10 Data: Wrzesien 09 2010 22:12:32
Temat: Re: pytanie o olej
Autor: Ivam 

Użytkownik "AZ"  napisał w wiadomości grup

On 9 Wrz, 22:03, "Ivam"  wrote:

Ja tez bym sie nie zrazal gdyby nie fakt, ze naprawde po nagrzaniu byla
spora roznica w pracy skrzyni. Ale lalem tez innego motula (5100) i tez
zauwazylem to zjawisko.

Napisz coś wiency o co chodzi.

Jutro;)

--
dobranoc:
Ivam

11 Data: Wrzesien 10 2010 07:30:03
Temat: Re: pytanie o olej
Autor: Seba 

Dnia Thu, 9 Sep 2010 22:12:32 +0200, Ivam napisał(a):

Ja tez bym sie nie zrazal gdyby nie fakt, ze naprawde po nagrzaniu byla
spora roznica w pracy skrzyni. Ale lalem tez innego motula (5100) i tez
zauwazylem to zjawisko.

Napisz coś wiency o co chodzi.

Jutro;)

Jakby co to czekamy ;)

PS. Ja nie zauważam nic złego w pracy silnika/skrzyni w moim bolidzie.
Tyle, że w jaki sposób ja jestem w stanie stwierdzić, czy ten olej jest
cool czy passe dla silnika ;)


--
Pozdrawiam,
Sebastian S.
FZS 600

12 Data: Wrzesien 10 2010 08:22:10
Temat: Re: pytanie o olej
Autor: Marcin N 


Użytkownik "Seba"  napisał w wiadomości grup

Dnia Thu, 9 Sep 2010 22:12:32 +0200, Ivam napisał(a):

Ja tez bym sie nie zrazal gdyby nie fakt, ze naprawde po nagrzaniu byla
spora roznica w pracy skrzyni. Ale lalem tez innego motula (5100) i tez
zauwazylem to zjawisko.

Napisz coś wiency o co chodzi.

Jutro;)

Jakby co to czekamy ;)

PS. Ja nie zauważam nic złego w pracy silnika/skrzyni w moim bolidzie.
Tyle, że w jaki sposób ja jestem w stanie stwierdzić, czy ten olej jest
cool czy passe dla silnika ;)

Mnie zawsze dziwiło, jak to ludzie umieją "na oko" (na ucho) ocenić jakość oleju silnikowego.
Toż producenci w laboratoriach kombinują, żeby spełnić wszystkie normy narzucone przez motocykle, a tu jeden z drugim skreśla olej "bo mi skrzynia wyraźnie gorzej pracuje". Skoro instrukcja motocykla mówi "lej olej o takich-a-takich parametrach" - to lej.

13 Data: Wrzesien 10 2010 19:40:19
Temat: Re: pytanie o olej
Autor: Ivam 

Użytkownik "Marcin N"  napisał w wiadomości grup

Mnie zawsze dziwiło, jak to ludzie umieją "na oko" (na ucho) ocenić jakość oleju silnikowego.

Ale ja nie oceniam jakosci. Ja twierdze, ze ten konkretny olej po prostu powoduje inne (dla mnie mniej wygodne) dzialanie skrzyni biegow. Nigdy nie pisalem, ze jest zly - napisalem o testach i ze ja zauwazalem spora roznica w pracy skrzyni w zaleznosci od temperatury na tym oleju.

Toż producenci w laboratoriach kombinują, żeby spełnić wszystkie normy narzucone przez motocykle, a tu jeden z drugim skreśla olej "bo mi skrzynia wyraźnie gorzej pracuje". Skoro instrukcja motocykla mówi "lej olej o takich-a-takich parametrach" - to lej.

Skoro instrukcja przewiduje benzyne 86 to znaczy, ze nie wolno mi wlac 95? To ze cos spelnia minimalne zalecane przez producenta normy nie znaczy, ze nie ma nic lepszego.

A teraz do tematu roznicy w skrzyni:

Motul na zimnym:
sprzeglo lapie zaraz na samym poczatku klamki biegi wchodza z charakterystycznym "klik", chyba ze wrzucam bieg nieodpowiednio (czyt. bez sprzegla, albo na postoju na ssaniu - ponad 3k rpm). Wtedy jest ciche, ale jednak walniecie.

Motul na cieplym:
sprzeglo lapie w polowie, zeby biegi zmieniac bez glosnego rabniecia trzeba sprzeglo wciskac do konca. Sama zmiana wydaje sie byc twarda. Takie uczucie jakby w ogole oleju nie bylo (jak bedziesz wymienial olej to mozesz na sucho sie pobawic dzwignia zmiany biegow - zrozumiesz o czym mowie).

Na motorexie na zimym i cieplym silniku skrzynia pracuje tak samo, sprzeglo minimalnie inaczej. Nie trzeba wciskac klamki do samego konca na cieplym silniku, zeby zmieniac biegi bez problemu.

To tyle w sumie w tym temacie.

--
pzdr:
Ivam

14 Data: Wrzesien 11 2010 18:56:54
Temat: Re: pytanie o olej
Autor: marusc 

W dniu 2010-09-10 19:40, Ivam pisze:

Motul na zimnym:
sprzeglo lapie zaraz na samym poczatku klamki biegi wchodza z
charakterystycznym "klik",

Motul na cieplym:
sprzeglo lapie w polowie, zeby biegi zmieniac bez glosnego rabniecia
trzeba sprzeglo wciskac do konca. Sama zmiana wydaje sie byc twarda.

Tak jest w F650 na Motulu 3000 20W50. Nie kombinowałem, że to może być przez olej.

Nie trzeba wciskac klamki do samego konca
na cieplym silniku, zeby zmieniac biegi bez problemu.

Bardzo by się to w F650 przydało

--
Marek

R1200GS

F650 95 sprzedam

15 Data: Wrzesien 10 2010 08:38:12
Temat: Re: pytanie o olej
Autor: zbigi 

Soulfixer napisał(a):

chciale msie podpytc w jakich przedzialach temperatur przystosowany jest do pracy i ochrony silnika olej oznaczony 20 W 50 ??? czy jego zakres ochrony wynosi od +10 stopni na powietrzu do + 50 stopni???

Yyyy.. Tego sie tak wprost nie przelicza :)

czy tez mozna na nim jezdzic jezeli temperatura jest chocaiz troche powyzej zera i nic sie nie stanie silnikowi??? tzn juz od 0 stopni jak jest na dworzu???

Nawet i przy -10 mozesz jezdzic, choc wtedy bedziesz mial ciut trudniejszy rozruch.

mam tu dokladnie na mysli olej
Olej silnikowy Motul 7100 20W50 pelen syntetyk...

Hmm... Pelen syntetyk i taka mala rozpietosc? To musie jest dla tych wybitnie sportowych pojazdow krynconych popod cyrwone, heji! ;)
--
zbigi i stopka zastepcza

16 Data: Wrzesien 10 2010 10:10:34
Temat: Re: pytanie o olej
Autor: J_K_K 

Użytkownik "zbigi"  napisał w wiadomości

Soulfixer napisał(a):
chciale msie podpytc w jakich przedzialach temperatur przystosowany jest do pracy i ochrony silnika olej oznaczony 20 W 50 ??? czy jego zakres ochrony wynosi od +10 stopni na powietrzu do + 50 stopni???

Yyyy.. Tego sie tak wprost nie przelicza :)

No jak nie, jak tak ;-)
Np.: http://www.liquimoly.pl/features/informacje-techniczne

Olej silnikowy Motul 7100 20W50 pelen syntetyk...

Hmm... Pelen syntetyk i taka mala rozpietosc?
O tym oznaczeniu akurat tak.
O innym - znacznie lepiej (patrz ww. tabelka )

Pzdr

JKK

17 Data: Wrzesien 10 2010 10:41:25
Temat: Re: pytanie o olej
Autor: Jasio 

Użytkownik "zbigi" napisał w wiadomości

Soulfixer napisał(a):

czy tez mozna na nim jezdzic jezeli temperatura jest chocaiz troche powyzej zera i nic sie nie stanie silnikowi??? tzn juz od 0 stopni jak jest na dworzu???

Nawet i przy -10 mozesz jezdzic, choc wtedy bedziesz mial ciut trudniejszy rozruch.

No i bardziej lepki olej teoretycznie później dopłynie do każdego z zakamarków silnika.
Dobrze mówię, panie wędkarzu?

mam tu dokladnie na mysli olej
Olej silnikowy Motul 7100 20W50 pelen syntetyk...

Hmm... Pelen syntetyk i taka mala rozpietosc? To musie jest dla tych wybitnie sportowych pojazdow krynconych popod cyrwone, heji! ;)

No, jak i te najdroższe ostanie krzyki mody 5w30 - full syntetyki dla ludzi z full potrfelami.


--
Jasio
vfr vx etz
Jesli wyszlo Ci raz, sprobuj raz jeszcze.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj

pytanie o olej



Grupy dyskusyjne