Grupy dyskusyjne   »   różne opony na jednej osi

różne opony na jednej osi



1 Data: Wrzesien 03 2007 10:05:26
Temat: różne opony na jednej osi
Autor: Krz 

Witam..
w archiwach wypatrzyłem temat dotyczący stosowania róznych opon na osiach
przód-tył.
Ja mam inne pytanie: jakich efektów mozna się spodziewąc po zalożeniu
rózych opon na JEDNEJ osi?
ja obecnie mam taką sytuację - na osi tylnej mam z lewej 175/70R13 a z
prawej - 165/70R13. Samochód ford escort, napęd na przód.

Można tak jezdzić? czy też mam się spodziewać niespodzianek typu
ściąganie, zuzycie amorków..?

pozdrawiam
krz



2 Data: Wrzesien 03 2007 12:23:32
Temat: Re: różne opony na jednej osi
Autor: BremTrans 

Teoretycznie sie nie powinno tak jezdzic. Roznica w wysokosci opon to 7mm co
daje inna predkosc obwodowa toczacego sie kola oraz nierowno rozlozone
naciski na podloze. Moze to skutkowac nierownomiernym zuzyciem
lozysk/amortyzatorow/hamulcow oraz sciaganiem samochodu.
Tyle w teorii. W praktyce to te 7mm wyrownasz dobrze pompujac opony.
Tym niemniej radzilbym zalozyc takie same rozmiary na osi. R13 tanie
przeciez sa...
--
venioo

3 Data: Wrzesien 03 2007 13:56:19
Temat: Re: różne opony na jednej osi
Autor: Mirek Ptak 

Dnia 2007-09-03 12:23, *BremTrans* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:

Teoretycznie sie nie powinno tak jezdzic. Roznica w wysokosci opon to 7mm co daje inna predkosc obwodowa toczacego sie kola oraz nierowno rozlozone naciski na podloze. Moze to skutkowac nierownomiernym zuzyciem lozysk/amortyzatorow/hamulcow oraz sciaganiem samochodu.
Tyle w teorii. W praktyce to te 7mm wyrownasz dobrze pompujac opony.
Tym niemniej radzilbym zalozyc takie same rozmiary na osi. R13 tanie przeciez sa...

Wysokość pompowaniem możesz wyrównać, ale prędkości obrotowej już nie - bieżnik opony się praktycznie nie rozciąga w czasie pompowania.

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak - Vectra C '07 kombi 1.9 CDTI, PMS & PRRC edition
President Herbert *old* on board :)
kolczan( a t )dronet(kropek) p l
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++

4 Data: Wrzesien 03 2007 12:54:16
Temat: Re: różne opony na jednej osi
Autor: Krz 

Dnia Mon, 03 Sep 2007 13:56:19 +0200, Mirek Ptak napisał(a):

Dnia 2007-09-03 12:23, *BremTrans* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby
odpisać:
Teoretycznie sie nie powinno tak jezdzic. Roznica w wysokosci opon to
7mm co daje inna predkosc obwodowa toczacego sie kola oraz nierowno
rozlozone naciski na podloze. Moze to skutkowac nierownomiernym
zuzyciem lozysk/amortyzatorow/hamulcow oraz sciaganiem samochodu. Tyle
w teorii. W praktyce to te 7mm wyrownasz dobrze pompujac opony. Tym
niemniej radzilbym zalozyc takie same rozmiary na osi. R13 tanie
przeciez sa...

Wysokoć pompowaniem możesz wyrównać, ale prędkości obrotowej już nie -
bieżnik opony się praktycznie nie rozciąga w czasie pompowania.

Pozdrawiam - Mirek

No to w takim razie jednak gonię na szrot opon i szukam czegokolwiek w
parze, aby dotrwać sensownie do zimy..

mam jeszcze pytanie, czy owa sytuacja (różne opony na osi) ma wpływ na
szybsze zużycie zawieszenia? zauważyłem, że zaczął mi cieknąć amorek -
właśnie na tej mniejszej oponie ;] czy jedno z drugim jest powiązane, czy
też to tylko zbieg okoliczności?

krz

5 Data: Wrzesien 03 2007 15:20:54
Temat: Re: różne opony na jednej osi
Autor: J.F. 

On Mon, 3 Sep 2007 12:54:16 +0000 (UTC),  Krz wrote:

mam jeszcze pytanie, czy owa sytuacja (różne opony na osi) ma wpływ na
szybsze zużycie zawieszenia? zauważyłem, że zaczął mi cieknąć amorek -
właśnie na tej mniejszej oponie ;] czy jedno z drugim jest powiązane, czy
też to tylko zbieg okoliczności?

w tym przypadku raczej zbieg.

J.

6 Data: Wrzesien 03 2007 20:04:34
Temat: Re: różne opony na jednej osi
Autor: Sanctum Officium 

"Krz"  wrote in message

Dnia Mon, 03 Sep 2007 13:56:19 +0200, Mirek Ptak napisał(a):

> Dnia 2007-09-03 12:23, *BremTrans* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby
> odpisać:
>> Teoretycznie sie nie powinno tak jezdzic. Roznica w wysokosci opon to
>> 7mm co daje inna predkosc obwodowa toczacego sie kola oraz nierowno
>> rozlozone naciski na podloze. Moze to skutkowac nierownomiernym
>> zuzyciem lozysk/amortyzatorow/hamulcow oraz sciaganiem samochodu. Tyle
>> w teorii. W praktyce to te 7mm wyrownasz dobrze pompujac opony. Tym
>> niemniej radzilbym zalozyc takie same rozmiary na osi. R13 tanie
>> przeciez sa...
>
> Wysokoć pompowaniem możesz wyrównać, ale prędkości obrotowej już nie -
> bieżnik opony się praktycznie nie rozciąga w czasie pompowania.
>
> Pozdrawiam - Mirek

No to w takim razie jednak gonię na szrot opon i szukam czegokolwiek w
parze, aby dotrwać sensownie do zimy..

mam jeszcze pytanie, czy owa sytuacja (różne opony na osi) ma wpływ na
szybsze zużycie zawieszenia? zauważyłem, że zaczął mi cieknąć amorek -
właśnie na tej mniejszej oponie ;] czy jedno z drugim jest powiązane, czy
też to tylko zbieg okoliczności?

Na jednej osi muszą być opony tego samego typu nie tylko tego samego
rozmiaru. Na obu kołach ten sam model opony (np. Dunlop SP Sport 2020E) w
tym samym rozmiarze, indeksie prędkości i indeksie nośności.


MK

7 Data: Wrzesien 03 2007 20:47:43
Temat: Re: różne opony na jednej osi
Autor: Miller Artur 


Użytkownik "Krz"  napisał w wiadomości


No to w takim razie jednak gonię na szrot opon i szukam czegokolwiek w
parze, aby dotrwać sensownie do zimy..

mam jeszcze pytanie, czy owa sytuacja (różne opony na osi) ma wpływ na
szybsze zużycie zawieszenia? zauważyłem, że zaczął mi cieknąć amorek -

te luzy +/- 5 stopni na przednich kołach, cieknący olej ze skrzyni i gęsty niebieski dym z rury ... też by wypadało zlikwidować ...

@

8 Data: Wrzesien 03 2007 20:14:10
Temat: Re: różne opony na jednej osi
Autor: venioo 

Mirek Ptak pisze:

Dnia 2007-09-03 12:23, *BremTrans* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:
Teoretycznie sie nie powinno tak jezdzic. Roznica w wysokosci opon to 7mm co daje inna predkosc obwodowa toczacego sie kola oraz nierowno rozlozone naciski na podloze. Moze to skutkowac nierownomiernym zuzyciem lozysk/amortyzatorow/hamulcow oraz sciaganiem samochodu.
Tyle w teorii. W praktyce to te 7mm wyrownasz dobrze pompujac opony.
Tym niemniej radzilbym zalozyc takie same rozmiary na osi. R13 tanie przeciez sa...

Wysokość pompowaniem możesz wyrównać, ale prędkości obrotowej już nie - bieżnik opony się praktycznie nie rozciąga w czasie pompowania.

Pozdrawiam - Mirek

1. predkosc OBWODOWA to nie predkosc OBROTOWA.
2. pompujesz opony ze masz twarde jak od wozu drabiniastego czy jednak guma pod ciezarem ugina sie? Bo promien od osi do asfaltu jest tu istotny. To wlasnie on zatacza kolo "pracujace" i jego predkosc obwodowa sie liczy. Jak w tej wiekszej oponie bedziesz mial nieco mniej powietrza, to samochod zejdzie nizej z tej jednej strony. Tym samym uzyskasz taki sam promien jak w kole mniejszym.

Ogolnie to rozwazania teoretyczne i raczej polecam zmiane ktorejs z opon zeby byly rownych rozmiarow.

--
venioo

9 Data: Wrzesien 03 2007 22:31:47
Temat: Re: różne opony na jednej osi
Autor: marek 'moa' piotrowski 

venioo pisze:

Wysokość pompowaniem możesz wyrównać, ale prędkości obrotowej już nie - bieżnik opony się praktycznie nie rozciąga w czasie pompowania.

2. pompujesz opony ze masz twarde jak od wozu drabiniastego czy jednak guma pod ciezarem ugina sie? Bo promien od osi do asfaltu jest tu istotny. To wlasnie on zatacza kolo "pracujace" i jego predkosc obwodowa sie liczy. Jak w tej wiekszej oponie bedziesz mial nieco mniej powietrza, to samochod zejdzie nizej z tej jednej strony. Tym samym uzyskasz taki sam promien jak w kole mniejszym.

oj raczej nie. obwód opony jest w miarę stały, a to od niego zależy ile obrotów na jednostkę pokonanej drogi wykona oś.
--
moa
tj'98 4.0                        http://niedzwiedzianorka.blogspot.com/
forester'06 2.5xt                http://www.rajdy4x4.pl/forum/index.php
                                               http://jeep.org.pl/forum/

10 Data: Wrzesien 03 2007 23:30:36
Temat: Re: różne opony na jednej osi
Autor: venioo 

marek 'moa' piotrowski pisze:

venioo pisze:

Wysokość pompowaniem możesz wyrównać, ale prędkości obrotowej już nie - bieżnik opony się praktycznie nie rozciąga w czasie pompowania.

2. pompujesz opony ze masz twarde jak od wozu drabiniastego czy jednak guma pod ciezarem ugina sie? Bo promien od osi do asfaltu jest tu istotny. To wlasnie on zatacza kolo "pracujace" i jego predkosc obwodowa sie liczy. Jak w tej wiekszej oponie bedziesz mial nieco mniej powietrza, to samochod zejdzie nizej z tej jednej strony. Tym samym uzyskasz taki sam promien jak w kole mniejszym.

oj raczej nie. obwód opony jest w miarę stały, a to od niego zależy ile obrotów na jednostkę pokonanej drogi wykona oś.

No w sumie racja... Przyznaje racje. Chociaz wysokosc sie wyrowna i predkosc obwodowa w punkcie A bedzie stala, to rozny jest obwod i predkosc obrotowa bedzie rozna :) Czyli mowiac prosciej kolo pokona ta sama droge wykonujac rozna ilosc obrotow :)

A w miedzyczasie jak sie nad tym zastanawialem rysunek pogladowy, bo nie wszyscy zrozumieli o czym mowie:
http://img65.imageshack.us/img65/769/11cr5.jpg

(w paincie, ale co tam...)
--
venioo

11 Data: Wrzesien 03 2007 12:16:02
Temat: Re: różne opony na jednej osi
Autor: zkruk [Lodz] 

Krz wrote:

Witam..
w archiwach wypatrzyłem temat dotyczący stosowania róznych opon na
osiach przód-tył.
Ja mam inne pytanie: jakich efektów mozna się spodziewąc po zalożeniu
rózych opon na JEDNEJ osi?
ja obecnie mam taką sytuację - na osi tylnej mam z lewej 175/70R13 a z
prawej - 165/70R13. Samochód ford escort, napęd na przód.

Można tak jezdzić? czy też mam się spodziewać niespodzianek typu
ściąganie, zuzycie amorków..?

takie przypadki trzeba eliminowac z drogi
najpierw zabrac dowod rej
potem prawo jazdy
mandat 500 zl



--
pozdrawiam
www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona
www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych
www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi

12 Data: Wrzesien 03 2007 13:02:13
Temat: Re: różne opony na jednej osi
Autor: Rafał "SP" Gil 

zkruk [Lodz] pisze:

mandat 500 zl

Błąd. 570 PLN
--
Rafał "SP" Gil
Naprawa skuterów i motocykli MOTOPOWER http://www.motopower.pl/
Części do skuterów   Kaski z homologacją   Części do motocykli
http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=5356008

13 Data: Wrzesien 03 2007 14:34:13
Temat: Re: różne opony na jednej osi
Autor: J.F. 

On Mon, 3 Sep 2007 12:16:02 +0200,  zkruk [Lodz] wrote:

Krz wrote:
ja obecnie mam taką sytuację - na osi tylnej mam z lewej 175/70R13 a z
prawej - 165/70R13. Samochód ford escort, napęd na przód.

Można tak jezdzić? czy też mam się spodziewać niespodzianek typu
ściąganie, zuzycie amorków..?

takie przypadki trzeba eliminowac z drogi
najpierw zabrac dowod rej
potem prawo jazdy
mandat 500 zl

I teoretycznie DR zostanie zabrany przy pierwszej kontroli, a badan
technicznych nie przejdzie, bo sa wymagane takie same.

A w praktyce roznica bedzie zadna, wiec czemu chcesz eliminowac ? :-)

Choc w szczegolnych przypadkach moze sie okazac ze auto np staje
bokiem przy ostrym hamowaniu, albo na sliskiej drodze..

J.

14 Data: Wrzesien 03 2007 17:14:36
Temat: Re: różne opony na jednej osi
Autor: Michał 

>
> takie przypadki trzeba eliminowac z drogi
> najpierw zabrac dowod rej
> potem prawo jazdy
> mandat 500 zl
>

Mandat komu? Dla złodzieji? Bez sensu... jeśli rzeczywiście karać to już w taki sposób że skasować mandat 400 zł i kazać poczekać na komplet przymusowych nowych opon (2-uch) z napisami że nie można ich dalej sprzedać i peselem właściciela... ale z drugiej strony państwo w ogule nie powinno się mieszać w takie sprawy.

Sam kiedyś złapałem gume i miałem z jednej strony 235/40/R17 a z drugiej   195/75/R15 zdaje się... różnica duża, auto krzywo stało, ciągnęło je jak cholera, ręce mnie bolały od trzymania kierownicy gdy wracałem do domu 50 km :) Ale jechałem wolno i nikomu nic się nie stało.

Aha i pamiętajmy że zawsze i wszędzie paszoł won "polsko" od naszych pieniędzy!


Pozdrawiam

różne opony na jednej osi



Grupy dyskusyjne