Grupy dyskusyjne   »   silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady

silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady



1 Data: Marzec 25 2010 02:23:09
Temat: silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady
Autor: news.gazeta.pl 

Witam
Pacjent to skuter 2t Gilera Runner180cm przebieg 21tys km.
Poza wymianą paska rolek wariatora i gumowego kruca ssącego silnik od
nowosci w stanie fabrycznym.
Niestety silnik halasuje juz baaardzo. Pozatym osiagi caly czas OK.
Zdjalem dekle, warator, sprawdzam luzy na wale - caly lata okolo 1mm :/
Dalej sie jeszcze nie dobieralewm bo musze wyposazyc sie w sciagacz do
wirnika.
Chcialbym sie jakos przygotowac psychicznie co mnie czeka.
Czy raczej tylko lozyska walu, czy tez szykowac sie ze wal tez bedzie juz
mial luzy. Czy w takim przypadku wal sie regeneruje czy raczej niestety
nowke (jakies 180eur)
Teraz jak juz rozbiore przy takim przebiegu w 2t to rozumiem ze tlok
przynajmniej wypadaloby tez wymienic ?
teraz tez pytanie czy tylko tlok, pierscienie (widze cea okolo 78eur - widze
tylko w rozmioarze standart - czyli bez szlifu ?) czy raczej szykowac sie ze
caly zestaw (minimum 200eur)
Bede wdzieczny za podpowiedzi na co sie szykowac co wymieniac przy takim
przebiegu w silniku 2t zeby przejechal najlepiej 2gie tyle bez wiekszych
problemow.

Pzdr
PanAdol
Tiger T709
Gilera Runner FXR180



2 Data: Marzec 25 2010 09:16:26
Temat: Re: silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady
Autor: Jackare 

Użytkownik "news.gazeta.pl"  napisał w wiadomości

Witam
Pacjent to skuter 2t Gilera Runner180cm przebieg 21tys km.
Poza wymianą paska rolek wariatora i gumowego kruca ssącego silnik od nowosci w stanie fabrycznym.
Niestety silnik halasuje juz baaardzo. Pozatym osiagi caly czas OK.
Zdjalem dekle, warator, sprawdzam luzy na wale - caly lata okolo 1mm :/
Dalej sie jeszcze nie dobieralewm bo musze wyposazyc sie w sciagacz do wirnika.
Chcialbym sie jakos przygotowac psychicznie co mnie czeka.
Czy raczej tylko lozyska walu, czy tez szykowac sie ze wal tez bedzie juz mial luzy. Czy w takim przypadku wal sie regeneruje czy raczej niestety nowke (jakies 180eur)
Teraz jak juz rozbiore przy takim przebiegu w 2t to rozumiem ze tlok przynajmniej wypadaloby tez wymienic ?
teraz tez pytanie czy tylko tlok, pierscienie (widze cea okolo 78eur - widze tylko w rozmioarze standart - czyli bez szlifu ?) czy raczej szykowac sie ze caly zestaw (minimum 200eur)
Bede wdzieczny za podpowiedzi na co sie szykowac co wymieniac przy takim przebiegu w silniku 2t zeby przejechal najlepiej 2gie tyle bez wiekszych problemow.

Pzdr
PanAdol
Tiger T709
Gilera Runner FXR180


Zacznij od rzeczy najtańszych.
Po pierwsze łożyska. Wał osadzony w łożyskach tocznych nie zużywa się tak jak wał w panewkach. Łożyska są pasowane na ciasno. Jeżeli łożyska mają normalne rozmiary, spojkojnie wybierzesz coś z oferty normalnych dostawców łożysk, np SKF ważne aby były to łożyska w wykonaniu conajmniej 2 a najlepiej 3 chociaż z dostępnością tych bywa różnie. Z tego co pamietam wykonanie 2 to łożyska wysokoobrotowe a 3 to wysokoobrotowe i wysokotemperaturowe. Takie łożyska z reguły kosztuja 20-30 zł
Wraz z wymianą łażysk trzebaby wymienić uszczelniacze - przeważnie simmeringi. Te też występują w normalnej ofercie i w groszowych kwotach.

Hałas o którym piszesz, jeżeli pochodzi od wału może mieć przyczynę w luzach stopy korbowodu i główki korbowodu. Jeżeli tak jest wał warto wymienić, bo w obecnych posranych czasach po pierwsze nie ma już prawnie nikogo kto to potrafi naprawiać i ma do tego sprzęt a po drugie może się okazać że jak już ktoś taki jest to kosztuje to tyle co dwa nowe wały. Taka naprawa kalkuluje się z reguły w pojazdach zabytkowych do których nie ma nowych części zamiennych. W nowych pojazdach często wał jest składany w specyficznych warunkach (np w ciekłym azocie)  a do regeneracji trzeba taki wał rozebrać i z całej operacji zaczyna się robić doktorat. Niestety teraz mechanicy potrafią tylko wymieniać, mechanicy którzy potrafią coś naprawić to gatunek na wymarciu lub niedostępny cenowo dla przec. zjad. chl. a przeważnie i jedno i drugie.

W starych mądrych ksiegach napisano że na zużycie jednego tłoka przypada zużycie trzech kompletów pierścieni tłokowych. Będziesz mieć to rozebrane - zmierz luzy na zamkach i wymień pieścienie. Powinno być lepiej. Pomierz tłok, najlepiej śrubą um i też będziesz wiedział w jakim jest stanie.
Jeżeli będziesz ,musiał zmieniać wał, wtedy tłok i sworzeń tłokowy też należałoby zmienić.
To co napewno powinieneś zmienić po rozebraniu silnika to uszczelki pod głowicą, cylindrem, nierzadko uszczelnienia króćców itp.
--
Jackare

3 Data: Marzec 25 2010 09:57:47
Temat: Re: silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady
Autor: news.gazeta.pl 

Czesc
Użytkownik "Jackare"  napisał w wiadomości

Hałas o którym piszesz, jeżeli pochodzi od wału może mieć przyczynę w
luzach stopy korbowodu i główki korbowodu. Jeżeli tak jest wał warto
wymienić, bo w
Dzięki wielkie za rady. Sciagam wlasnie manuala do tego silnika jade zaraz
na polczynska po ściągacz i rozbebeszam dalej - zobaczymy jak bedzie reszta
wygladac...
Ten hałas wydaje mi sie ze właśnie pochodził z okolic łozyskowania wału. Nie
bylo to jakies stukanie pukanie tylko takie glosne hmmm "charczenie" O takie
"Chrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" ;) Glosno pracowal i na niskich i na wysokich
obrotach.
Myslisz ze to moga nie byc lozyska wału ? Maja spokojnie 1mm luzu jak nie
lepiej - az dziwne ze uszczelniacze przy takim luzie jeszcze dawaly rade ?
Pzdr
PanAdol
Tiger T709
Gilera Runner FXR180

4 Data: Marzec 25 2010 12:09:22
Temat: Re: silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady
Autor: Jackare 

Użytkownik "news.gazeta.pl"  napisał w wiadomości

Ten hałas wydaje mi sie ze właśnie pochodził z okolic łozyskowania wału. Nie bylo to jakies stukanie pukanie tylko takie glosne hmmm "charczenie" O takie "Chrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" ;) Glosno pracowal i na niskich i na wysokich
szum i charkot to raczej łożyska wału, stukanie i dzwonienie to luzy korbowodu.
--
Jackare

5 Data: Marzec 26 2010 00:18:22
Temat: Re: silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady
Autor: news.gazeta.pl 

CZesc
Użytkownik "Jackare"  napisał w wiadomości

szum i charkot to raczej łożyska wału, stukanie i dzwonienie to luzy
korbowodu.

Tak wiec mam juz wszystko na stole. Na moje oko wał wyglada bardzo
wporzadku. lozyska na 100% do wymiany. Tlok pierscienie tez a cylinder to
juz sam nie wiem - podjade jutro do czlowieka od obrobki to mi mam nadzieje
pomierzy i powie co i jak. Porobilem foty - wyglada to tak :) :
http://picasaweb.google.pl/kawomat/GileraRunnerFxr180TlokCylinder#

Tlok ma takie rysy i wzery. Cylinder jest idealnie gladki natomiast tak jak
widac na zdjeciach ma juz takie pionowe czarne rysy.

Pzdr
PanAdol

6 Data: Marzec 26 2010 01:34:27
Temat: Re: silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady
Autor: Jackare 

Użytkownik "news.gazeta.pl"  napisał w wiadomości

CZesc
Użytkownik "Jackare"  napisał w wiadomości
szum i charkot to raczej łożyska wału, stukanie i dzwonienie to luzy korbowodu.

Tak wiec mam juz wszystko na stole. Na moje oko wał wyglada bardzo wporzadku. lozyska na 100% do wymiany. Tlok pierscienie tez a cylinder to juz sam nie wiem - podjade jutro do czlowieka od obrobki to mi mam nadzieje pomierzy i powie co i jak. Porobilem foty - wyglada to tak :) :
http://picasaweb.google.pl/kawomat/GileraRunnerFxr180TlokCylinder#

Tlok ma takie rysy i wzery. Cylinder jest idealnie gladki natomiast tak jak widac na zdjeciach ma juz takie pionowe czarne rysy.

Pzdr
PanAdol


To czarne na tłoku to przedmuchy. Pierścienie raczej do wymiany. Tłok i cylinderz trzebaby pomierzyć żeby wiedzieć.
--
Jackare

7 Data: Marzec 26 2010 01:37:45
Temat: Re: silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady
Autor: news.gazeta.pl 


Użytkownik "Jackare"  napisał w wiadomości


To czarne na tłoku to przedmuchy. Pierścienie raczej do wymiany. Tłok i
cylinderz trzebaby pomierzyć żeby wiedzieć.
--
A jak rozpoznac ze ten nikasil jest ok czy sie "przetarl" ?
Pzdr
PanAdol

8 Data: Marzec 26 2010 06:47:24
Temat: Re: silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady
Autor: AZ 

On 2010-03-26, news.gazeta.pl  wrote:

A jak rozpoznac ze ten nikasil jest ok czy sie "przetarl" ?

Ale to nie wyglada na Nikasil tylko na zwykla tuleje.

--
Artur
ZZR 1200

9 Data: Marzec 26 2010 08:43:15
Temat: Re: silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady
Autor: Jackare 

Użytkownik "news.gazeta.pl"  napisał w wiadomości


Użytkownik "Jackare"  napisał w wiadomości

To czarne na tłoku to przedmuchy. Pierścienie raczej do wymiany. Tłok i cylinderz trzebaby pomierzyć żeby wiedzieć.
--
A jak rozpoznac ze ten nikasil jest ok czy sie "przetarl" ?

trzeba pomierzyć cylinder średnicówką. Przetarł się a wytarł się to instotna różnica. Tak czy siak jeżeli wymiar cylidra kwalifikuje go do naprawy lub wymiany powinno się to zrobić.
--
Jackare

10 Data: Marzec 26 2010 15:09:30
Temat: Re: silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady
Autor: news.gazeta.pl 


Użytkownik "Jackare"  napisał w wiadomości

trzeba pomierzyć cylinder średnicówką.

Tak wiec bylem dzis u Panow z obrobki. obejrzeli pomierzyli i stwierdzili to
samo tzn wal cylinder spoko.
Powiedzieli tez ze rozebrany w bardzo dobrym momencie - poprosilem ich zeby
wycisneli lozyska. od jednego odrywal sie juz kawalek metalu tak wiec przy
wyciskaniu sie rozpadlo :)
Dzwonilem do piaggio na tlok pierscienie i tak bede musial poczekac. Koszt
tlok/pierscienie - 409zl.
Tak mysle co to jeszcze kupic/zamowic procz wiadomo
tlok/pierscienie/sworzen/ lozyusko glowki korbowodu/lozyska
walu/uszczelniacze lozysk walu,, oraz uszczelki do skrecenia calosci.
Mysle zeby zamowic jeszcze : paseczek pompy wody/oleju, termostat.
Jakies jeszcze propozycje ? Ktos napisal o pomie wody - szczerze mowiac
widze tam tylko wirnik lozyska chodza ladnie plynnie - cos tam trzeba
wymieniac ?
A jak z pompą oleju przy takim przebiegu - robic cos ?
No i ewentualnie czy cos ze "skrzyni" - sprzeglo ok, rolki jakis czas temu
wymienialem.
Wsumie nic wiecej. Bede wdzieczny za podpowiedzi co jeszcze zamowic/wymienic
jak juz mam rozkrecony silnik na stole :)
Pzdr
PanAdol

11 Data: Marzec 25 2010 09:49:22
Temat: Re: silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady
Autor: Jarek Pudelko 

W dniu 2010-03-25 02:23, news.gazeta.pl pisze:

Witam
Pacjent to skuter 2t Gilera Runner180cm przebieg 21tys km.

W zeszlym roku remontowalem silnik AM6, ktory mial podobne objawy - glosno pracowal :)
Lozyska wymienilem na nowe roznych producentow (NKS, SKF i Fabryka Lozysk Tocznych) nie chinskich :)
Zmienilem lozyska, w ktorych osadzony jest wal + lozyska igielkowe na korbie. Do tego komplet uszczelniaczy (simmeringow). Calosc zamknela sie tak na oko w 200-250zl. Lozyska wsadzalem ze stosunkowo duzym indeksem predkosci dobierajac "luz" lozyska do przewidywanej predkosci obrotowej (wg. katalogu).
Co do walu, to mial lekkie bicie - o ile pamietam 0,12mm - zostal zregenrowany tez za jakies grosze.
Po tych zabiegach silniczek chodzil jak nowy.

Zatem, skoro juz rozbierasz do ostatniej srubki to wymien wszystko bo szkoda to robic potem dwa razy :)
Co do cylindra to hmm.. swojego nie ruszalem ale mial niewielki przebieg - teoretycznie mozna byc sprawdzic luz tloka i jesli nie chcesz wymieniac cylka to zamowic tuleje ale to zalezy ile masz kasy :)

--
jarek

silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady



Grupy dyskusyjne